پارک های تهران | از پارک گلابدره تا بوستان ولایت

0

گرچه تهران پایتخت دود و شلوغی است؛ اما هنوز هم نقاطی برای تجربه آرامش در آن وجود دارد. بخش‌هایی که می‌توان آن‌ها را ریه‌های تنفسی شهر دانست. جایی که در آن هنوز پرندگان آواز می‌خوانند، گربه‌ها برای خود قلمرو کشیده‌اند و کودکان بدون نفس‌تنگی این‌طرف‌ و آن‌طرف می‌دوند. جایی که مردهای بازنشسته کنار دوستان خود می‌نشینند و یاد روزگار گذشته می‌کنند. پارک های تهران بسیار زیبا و بی‌نظیر هستند. زمانی که وارد این پارک‌ها می‌شوید، به‌کلی یادتان می‌رود که در شلوغ‌ترین شهر ایران حضور دارید. با ما همراه باشید تا زیباترین پارک های تهران را به‌خوبی بشناسید و از حضور در آن‌ها نهایت لذت را ببرید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران در پاییز، روی لینک زیر کلیک کنید:

برترین پارک‌های شمال تهران

  • پارک ملت تهران

پارک ملت تهران را می‌توان جزو معروف ترین پارک های پایتخت دانست. قدمت این پارک به سال 1345 بازمی‌گردد. پارک ملت 34هکتار وسعت دارد. 23‌هکتار پارک چمن‌کاری شده و 3.2‌هکتار آن را جنگل‌کاری کرده‌اند. 2‌هکتار از پارک نیز به گل‌کاری اختصاص داده شده است. از نظر طراحی، در این پارک از سبک پارک‌های انگلیسی استفاده کرده‌اند. این پارک شامل بخش‌های مختلف ورزشی، فرهنگی، خانوادگی و تفریحی می‌شود. بخش ورزشی پارک بسیار کامل است و حتی چند ترازو برای وزن‌کشی نیز در پارک قرار داده‌اند! بخش‌های تفریحی پارک شامل دریاچه مصنوعی، بخش بازی و… می‌شود. گفتنی است در بخش‌های مختلف پارک سردیس مشاهیر به چشم می‌خورد. این پارک برای شکم‌گردی نیز جان می‌دهد و داخل پارک یا حتی اطراف آن انواع بستنی‌فروشی، کافه و رستوران حضور دارند.

آدرس پارک ملت: تهران، خیابان ولیعصر، کنار بزرگ‌راه نیایش
  • پارک ساعی تهران

پارک ساعی را می‌توان جزو عاشقانه ترین پارک های تهران دانست. این پارک در منطقه 6 شهرداری و خیابان ولیعصر تهران قرار دارد. پارک ساعی از نظر ارتفاع، پایین‌تر از سطح خیابان واقع شده است. پس برای دسترسی به آن باید چندین پله به‌سمت پایین بیایید. همین موضوع باعث می‌شود تا افرادی که کهولت سن دارند سراغ پارک ساعی نروند! پس پارک ساعی جزو پارک‌های جوان‌پسند و بسیار آرام است. در میان این پارک، قفس‌های مختلفی به چشم می‌خورند که هر کدام مخصوص حیوانات خاصی هستند. انواع پرندگان و حیوانات بی‌آزار دیگر همانند خرگوش‌ها در این پارک مشغول زندگی هستند. فضای پارک ساعی بسیار فرهنگی، آرام و عاشقانه است. پارک ساعی مسیرهای دنجی برای قدم‌زدن دارد و در هر فصل زیبا و شاعرانه خواهد بود. هرچه از زیبایی پارک ساعی بگوییم کم است و تا از نزدیک آن را نبینید، متوجه اوج زیبایی آن نخواهید شد.

آدرس پارک ساعی تهران: تهران، خیابان ولیعصر
  • بوستان فردوسی تهران

بوستان فردوسی جزو قدیمی ترین پارک های تهران به حساب می‌آید. این پارک در سال 1375 و در جهت گسترش بوستان جمشیدیه به وجود آمد. بوستان فردوسی تهران حدود 132هزار مترمربع وسعت دارد. در این بوستان می‌توانید از ترکیب زیبایی سنگ و گیاه لذت ببرید. همان طور که انتظار دارید، این بوستان نیز همانند بوستان جمشیدیه، جزو پارک‌های کوهستانی تهران است. حدود 6هزار مترمربع از این پارک گل‌کاری شده است و همین موضوع در فصل بهار آن را به بهشتی زیبا تبدیل می‌کند. جالب است بدانید در بخش‌های مختلف پارک، از نمادهای زیبای فرهنگی اقوام و شهرهای مختلف ایران استفاده کرده‌اند. به همین خاطر بازدید از بوستان فردوسی برای مسافران خارجی بسیار جذاب خواهد بود.

آدرس بوستان فردوسی: تجریش، خیابان شهید باهنر، خیابان فیضیه، خیابان امیدوار
  • پارک گلابدره تهران

عکس پارک گلابدره

بوستان گلابدره در شمالی‌ترین منطقه تهران یعنی دربند واقع شده است. این پارک را می‌توان جزو زیباترین پارک های تهران دانست. در این پارک فقط کافی است روی صندلی بنشینید و از تماشای مناظر زیبای پایتخت لذت ببرید. از اینجا ساختمان‌ها دیگر عظمتی ندارند و به اندازه یک قوطی کبریت کوچک می‌شوند. انگار هرچه به آسمان نزدیک‌تر شویم، مشکلات دنیا کوچک‌تر می‌شوند.

این پارک با 22هکتار وسعت، جزو مجهزترین پارک‌های تهران به حساب می‌آید. در این پارک امکان استفاده از فضای مخصوص پیاده‌روی یا همان جاده تندرستی با طول 6 کیلومتر، دریاچه مصنوعی، بوفه، آبشار، پیست دوچرخه‌سواری، سکوهای نشیمن، فضای سبز مخصوص، آلاچیق، زمین‌های ورزشی چندمنظوره، زمین بازی، سرویس بهداشتی، کافه، رستوران و دستگاه‌های ورزشی مختلف وجود دارد. همچنین می‌توانید سری به سافاری وحشت یا سینما پرواز بزنید. در ضمن سورتمه دربند نیز در نزدیکی همین پارک قرار دارد. لازم به ذکر است بسیاری از کوه‌نوردان مسیر صعود خودشان به ارتفاعات را از این پارک آغاز می‌کنند.

آدرس پارک گلابدره تهران: تهران، خیابان دربند، خیابان گلابدره، خیابان شکیبایی، پارک گلابدره
  • پارک آب و آتش تهران

پارک آب و آتش جزو جذاب ترین پارک های تهران به حساب می‌آید. این پارک در سال 1388 به بهره‌برداری رسید و رو‌به‌روی پارک جنگلی طالقانی قرار دارد. پارک آب و آتش را می‌توان نمونه‌ای از پارک‌های امروزی و مدرن در ایران دانست. این پارک دارای بخش‌های متعدد تفریحی است و به روش‌های مختلف می‌توان از حضور در آن لذت برد. در این پارک می‌توانید از بخش ورزشی دیدن کنید یا سری به سینما و آمفی‌تئاتر آن بزنید. در پارک آب و آتش فضای خاصی به پیاده‌روی اختصاص داده شده است و برای ورزش صبحگاهی جان می‌دهد. برای شکم‌گردی نیز می‌توانید سری به فودکورت پارک بزنید و دلی از عزا در بیاورید. همچنین وجود جاذبه‌های گردشگری مختلف همانند گنبد مینا تهران یا پل طبیعت در نزدیکی این پارک، گردشگران بسیاری را روانه آب و آتش می‌کند.

آدرس پارک آب و آتش: تهران، خیابان آفریقا نرسیده به چهارراه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین
  • پارک جمشیدیه تهران

پارک جمشیدیه را به‌جرئت می‌توان جزو زیباترین پارک های تهران دانست. این پارک از تماشایی‌ترین پارک‌های کوهستانی تهران است و فضایی بسیار زیبا و دوست‌داشتنی دارد. پارک جمشیدیه در شمالی‌ترین منطقه تهران قرار دارد. جالب است بدانید پارک جمشیدیه نقطه آغاز یکی از مسیرهای صعود به مجموعه تفریحی توچال محسوب می‌شود. یعنی اگر مسیر پارک جمشیدیه را تا انتها پیش بروید، به مناطق کوهستانی دسترسی پیدا خواهید کرد. این پارک 10‌ هکتار وسعت دارد و دارای درختانی قدیمی و تنومند است. قدمت این پارک به سال 1356 بازمی‌گردد و جزو قدیمی‌ترین پارک‌های تهران است. بد نیست بدانید پیش از آن، این پارک جزو زمین‌های شخصی یکی از خانواده‌های ثروتمند تهرانی بود. این بوستان فضایی شاعرانه دارد و در هر فصل سال به شکلی خاص زیباست. فقط به یاد داشته باشید که پارک جمشیدیه پله‌های بسیاری دارد.

آدرس پارک جمشیدیه: تهران، انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار

برترین پارک‌های جنوب تهران

  • پارک بعثت تهران

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که پارک بعثت همان پارکی است که زیر پل بعثت و بعد از خیابان 17 شهریور قرار دارد. در حقیقت پارک بعثت در انتهای بزرگ‌راه بعثت و نزدیک ترمینال جنوب واقع شده است. این پارک را در گذشته با نام پارک خزانه می‌شناختند. پارک بعثت 50 هکتار وسعت دارد و جزو زیباترین پارک‌های تهران به حساب می‌آید. قدمت این پارک به دوران پهلوی بازمی‌گردد. به همین خاطر دارای درختان قدیمی و قطور بسیاری است. در بخش میانی پارک، دریاچه مصنوعی زیبایی به چشم می‌خورد که در آن می‌توانید با قایق‌های پدالی قایق‌سواری کنید و از مناظر اطراف لذت ببرید. متأسفانه این روزها از غروب آفتاب به بعد، امنیت چندانی در پارک وجود ندارد؛ اما از صبح تا غروب فضای پارک خانوادگی و با امنیت کافی است.

آدرس پارک بعثت تهران: تهران، بزرگ‌راه بعثت، کنار ترمینال جنوب
  • بوستان ولایت تهران

بوستان ولایت جزو بزرگترین و معروف‌ترین پارک های جنوب تهران است. این پارک در بخش جنوب‌غربی تهران و منطقه 19 شهرداری قرار دارد. جالب است بدانید بوستان ولایت تهران در فرودگاه قدیم قلعه‌مرغی واقع شده است که در گذشته به ارتش تعلق داشت. با توجه به آنکه این فرودگاه سالیان سال بدون استفاده باقی ماند، حدود 10 سال پیش در سال 1391 دولت تصمیم گرفت تا فرودگاه قلعه‌مرغی را به بوستان ولایت تبدیل کند. این بوستان 3میلیون مترمربع وسعت دارد و بزرگترین پارک تهران به حساب می‌آید. این پارک قادر است تا از 200هزار گردشگر به‌صورت هم‌زمان پذیرایی کند. جالب است بدانید طی مدت کوتاهی که از گشایش این پارک می‌گذرد، بوستان ولایت میزبان ده‌ها مراسم و رویداد مختلف بوده است. لازم به ذکر است بوستان ولایت جزو بزرگترین پارک‌های شهری در تمام خاورمیانه نیز هست. این پارک دارای انواع امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی است.

آدرس بوستان ولایت: تهران، انتهای اتوبان نواب، تقاطع اتوبان تندگویان
  • پارک رازی تهران

پارک رازی از برترین پارک‌های جنوب تهران است. این پارک جزو بوستان‌های بزرگ پایتخت به حساب می‌آید و فضایی عالی برای خوش‌گذرانی خانوادگی است. این پارک دارای زمین‌های بازی متعدد بوده و برای ورزش جان می‌دهد. فضای بزرگ پارک باعث می‌شود تا به‌هیچ‌وجه ازدحام جمعیت به چشم نیاید. در میان شلوغی جنوب تهران و آلودگی هوا، پارک رازی مکانی آرام و عالی برای ورزش و آرامش خواهد بود. فضای داخلی پارک کاملاً خانوادگی است و برای بازی کودکان گزینه مناسبی محسوب می‌شود. وجود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز باعث شده تا برنامه‌های مختلفی در پارک برگزار شود.

آدرس پارک رازی تهران: تهران، خیابان قزوین، خیابان مرادی
  • پارک شهر تهران

پارک شهر جزو مهم‌ترین و قدیمی ترین پارک های تهران به حساب می‌آید. قدمت این پارک به سال 1339 بازمی‌گردد. در آن دوران منطقه خیام جزو مناطق پرتردد و شلوغ پایتخت بود. این پارک 25‌ هکتار وسعت دارد و دارای 8 درب ورودی است. حدود 17‌هکتار از پارک شامل فضای سبز می‌شود. 13‌هکتار آن را به‌صورت کامل درخت‌کاری کرده‌اند. بخش‌های دیگر پارک شامل دریاچه مصنوعی، مسیر پیاده‌روی، آب‌نماها و عمارت قدیمی درون پارک می‌شود. متأسفانه این پارک در محدوده طرح ترافیک قرار دارد. پس برای بازدید از این پارک یا باید اقدام به خرید طرح ترافیک کنید یا اینکه از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید. جالب است بدانید که پارک شهر را همواره در لیست جاهای دیدنی تهران قرار می‌دهند.

آدرس پارک شهر تهران: تهران، محدوده خیابان‌های خیام و شهید فیاض‌بخش

برترین پارک‌های شرق تهران

  • پارک بهشت مادران تهران

بوستان بهشت مادران جزو خاص‌ترین پارک های تهران به حساب می‌آید. داخل بوستان بهشت مادران، حجاب اجباری نیست. به این ترتیب بانوان عزیز می‌توانند بدون نیاز به رعایت حجاب اسلامی، با پوشش راحت از ورزش و هوای آزاد لذت ببرند. پیاده‌روی در مسیرهای مخصوص این پارک برای بانوان با آزادی کامل بسیار لذت‌بخش است. بانوان می‌توانند فرزندان کوچک خودشان را همراه بیاورند و در کنار آن‌ها از تفریح لذت ببرند. لازم به ذکر است در روزهای تعطیل و جمعه‌ها، پارک بهشت مادران به پارکی همگانی تبدیل می‌شود و مخصوص بانوان نیست. پس در مراجعه به این پارک حتماً مراقب روزهای هفته باشید.

آدرس بوستان بهشت مادران: تهران، بزرگ‌راه حقانی، جنوب به شمال، بالاتر از تقاطع رسالت، بوستان بهشت مادران
  • پارک الغدیر تهران

بوستان الغدیر تهران در محل سابق توقفگاه اتوبوس‌رانی شمیران نو قرار دارد. این بوستان را در اصل با هدف حضور فعال معلولان و جانبازان بنا کرده‌اند. در نزدیکی این بوستان، جای پارک خودرو به‌وفور یافت می‌شود. مهم‌ترین مزیت پارک الغدیر تهران، وجود امکانات کافی برای معلولان جسمی است. افرادی که دچار سطوح مختلف معلولیت هستند، با کمک امکانات کافی این پارک، می‌توانند به‌راحتی از انجام فعالیت‌های تفریحی لذت ببرند. در کنار تمامی پله‌ها، رمپ‌هایی با شیب استاندارد برای عبورومرور در نظر گرفته شده است. در کنار امکانات مخصوص معلولان، این پارک مجهز به زمین بازی مخصوص کودکان، زمین بدمینتون، چمن مصنوعی و مسیرهای ورزش و تندرستی است.

آدرس بوستان الغدیر: تهران، خیابان هنگام، میدان الغدیر

برترین پارک‌های غرب تهران

  • بوستان گفتگو تهران

بوستان گفتگو جزو معروف‌ترین پارک های تهران در محدوده غرب محسوب می‌شود. این پارک در سال 1382 به بهره‌برداری رسید و دارای 144هزار مترمربع وسعت است. در زمینه بوستان گفتگو باید بدانید که همه‌ساله نمایشگاه تخصصی گل و گیاه، در این پارک زیبا و وسیع برگزار می‌شود. به همین خاطر این پارک در فصل بهار بسیار شلوغ است و عطر گل از هر بخش آن به مشام می‌رسد. در طراحی این باغ از فرهنگ و معماری ایران در ترکیب با معماری بین‌الملل الهام گرفته‌اند. بوستان گفتگو شامل بخش‌های مختلفی از قبیل باغ ایرانی، فرانسه، انگلستان، ایتالیا و چین می‌شود. در بخش انتهایی پارک، عمارتی تاریخی و زیبا به چشم می‌خورد که به دوران قاجار تعلق دارد.

آدرس بوستان گفتگو: تهران، از غرب محدود به کوی نصر یا گیشا و از شرق به بزرگ‌راه چمران
  • پارک آبشار تهران

درست در غربی‌ترین مناطق تهران، جایی که فکرش را هم نمی‌کنید، یکی از زیباترین پارک های تهران قرار دارد. پارک آبشار جزو پارک‌های صخره‌ای است که در ارتفاعات قرار دارد. در این پارک، آبشار و دریاچه‌ای مصنوعی و تماشایی ساخته شده است که زیبایی آن را دوچندان می‌کند. زمانی که در این پارک حضور دارید، می‌توانید از مناظر تهران نهایت لذت را ببرید. اگر هوا آلوده نباشد، می‌توانید تا دورترین نقاط تهران را در یک نگاه مشاهده کنید. آب‌وهوای پارک آبشار بسیار عالی است و البته در زمستان حسابی سرد می‌شود. پارک آبشار را می‌توان در زمره دنج‌ترین پارک های تهران قرار داد. در بالای پارک، چند کافه و رستوران حضور دارند که با پنجره‌های شیشه‌ای، منظره‌ای خیره‌کننده را به شما هدیه می‌دهند. اگر تاکنون از این پارک دیدن نکرده‌اید، همین الآن شال و کلاه کنید و سری به آن بزنید.

آدرس پارک آبشار تهران: انتهای بزرگ‌راه همت غرب، اتوبان شهید خرازی، خروجی آبشار تهران، پارک آبشار
  • بوستان نهج البلاغه تهران

پارک نهج ‌البلاغه جزو بزرگترین پارک های تهران به حساب می‌آید. این پارک زیبا در محدوده غرب پایتخت جا خوش کرده است. ساخت این پارک حدود 4 سال به طول انجامید. نهایتاً در سال 1392، بخشی از این پارک با وسعت 65 هکتار به بهره‌برداری رسید. پارک نهج ‌البلاغه در حدفاصل بین فرحزاد تا خیابان جلال آل احمد قرار دارد. طول این پارک به حدود 6،500 متر می‌رسد و مجموعاً حدود 200هکتار وسعت دارد. این پارک به‌حدی بزرگ است که ازدحام جمعیت در آن اصلاً مشخص نمی‌شود. در این پارک هر نوع امکانات رفاهی، خدماتی و تفریحی که تصور می‌کنید در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. پارک نهج ‌البلاغه به شکل طبقاتی طراحی شده است و شامل بخش‌ها یا همان فازهای مختلفی می‌شود. پارک نهج ‌البلاغه برای تفریح، ورزش، دوچرخه‌سواری، پیک‌نیک، استراحت و… جان می‌دهد.

آدرس پارک نهج البلاغه: تهران، کنار اتوبان همت، بین اتوبان یادگار و اشرفی اصفهانی
  • رویا پارک تهران

رویا پارک با پارک‌های دیگر تهران تفاوت بسیاری دارد. این پارک، پارک و بوستانی نیست که تصور می‌کنید. در حقیقت رویا پارک تهران اولین پارک خطای دید ایران به حساب می‌آید. این پارک به شما نشان می‌دهد هر آنچه می‌بینید، در واقع آن چیزی نیست که در ذهن خود می‌پندارید. در حقیقت رویا پارک به شما نشان می‌دهد که حتی به چشمان خود نیز نباید اطمینان کنید! این پارک بسیار مهیج و سرگرم‌کننده است و در آن می‌توانید ده‌ها عکس یادگاری عجیب‌غریب بگیرید.

آدرس رویا پارک: تهران، خیابان باهنر، خیابان دارآباد، انتهای خیابان موزه، هیومن پارک تهران، ضلع جنوبی مجموعه ساختمان کروی آجری
  • ژوراسیک پارک تهران

پارک ژوراسیک تهران جزو پارک‌های عجیب و منحصر‌به‌فرد پایتخت به حساب می‌آید. این پارک در بخش شمال‌غربی تهران واقع شده است. دایناسورها میلیون‌ها سال است که از روی زمین ناپدید شده‌اند؛ اما با کمک فسیل آن‌ها، تصاویر مختلفی از دایناسور شبیه‌سازی شده است. دایناسورها همیشه برای کودکان بسیار جذاب هستند. به همین خاطر پارکی با نام پارک ژوراسیک در منطقه سعادت‌آباد افتتاح شد. این پارک در سال 1392 به بهره‌برداری رسید و در بخش‌هایی از پارک، ماکت‌های بزرگ دایناسور قرار داده‌ شد. این ماکت‌ها حرکت می‌کنند و صداهای ترسناک به وجود می‌آورند! بازدید از این پارک برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب خواهد بود.

آدرس پارک ژوراسیک تهران: سعادت آباد، انتهای بلوار پاکنژاد، میدان بهروز، بلوار شقایق، پایین‌تر از پارک پرواز
  • پارک پرواز تهران

پارک پرواز جزو بزرگترین پارک‌های منطقه سعادت آباد تهران به حساب می‌آید که در بخش شمال‌غربی پایتخت قرار دارد. این پارک در سال 1387 با مساحتی بالغ بر 131هزار مترمربع به بهره‌برداری رسید. فضاسازی این پارک به بهترین شکل ممکن انجام‌شده است. پارک پرواز فضایی کاملاً امن و خانوادگی دارد. در این پارک می‌توانید از مجسمه‌ها و المان‌های مختلف هنری، لوازم و همچنین زمین ورزشی، شهربازی روباز، زمین بازی کودک، یادمان دفاع مقدس، فلای لند، مسجد، آلاچیق، پارکینگ، سرویس بهداشتی و بوفه استفاده نمایید. شاید برایتان این سؤال به وجود بیاید که چرا این پارک را با نام پارک پرواز می‌شناسند؟ در حقیقت بخشی با نام فلای لند در پارک وجود دارد که در آن می‌توانید با پاراگلایدر آسمان پایتخت را از نزدیک لمس کنید. همین موضوع پارک پرواز را به مهم‌ترین پارک تهران تبدیل می‌کند.

آدرس پارک پرواز تهران: تهران، سعادت آباد، بالاتر از میدان سرو، میدان بهرود
  • پارک ارم تهران

پارک ارم تهران جزو قدیمی‌ترین پارک های تهران به حساب می‌آید. این پارک را در گذشته با نام پارک خرم نیز می‌شناختند و قدمت آن به سال 1353 بازمی‌گردد. مجموعه پارک ارم در دوران پیش از انقلاب به‌دست فردی با نام رحیم علی خرم تأسیس شد. به همین خاطر است که آن را با نام پارک خرم می‌شناختند. در حال حاضر این پارک در تملک بنیاد مستضعفان قرار دارد و تحت پوشش هلدینگ پارسیان است. این پارک 70هکتار وسعت دارد و شامل دریاچه‌ای بزرگ و 9‌هکتاری می‌شود. این دریاچه قابلیت قایق‌سواری و ماهیگیری دارد. همچنین شهربازی بزرگی با بیش از 80 دستگاه متنوع در این پارک قرار دارد که از جمله مهمترین شهربازی های تهران به حساب می‌آید. باغ وحش پارک ارم نیز با 110 گونه جانوری در این پارک جا خوش کرده است. پارک ارم جزو مفرح‌ترین پارک‌های پایتخت به شمار می‌آید و ساعت‌ها شما را سرگرم می‌کند. این پارک شامل استخر روباز و حمام آفتاب نیز می‌شود.

آدرس پارک ارم تهران: تهران، ابتدای اتوبان تهران – کرج

برترین پارک‌های مرکز تهران

  • پارک هنرمندان تهران

پارک هنرمندان جزو قدیمی‌ترین پارک های تهران است. این پارک در مرکز شهر و خیابان ایرانشهر قرار دارد و در فاصله کمی از پارک دانشجو واقع شده است. قدمت این پارک به دوران قاجار بازمی‌گردد. در این پارک عمارتی قدیمی به چشم می‌خورد که به همان دوران تعلق دارد. در حال حاضر همان طور که حدس می‌زنید، این پارک پاتوق هنرمندان است. در این پارک از آثار هنری مختلفی استفاده کرده‌اند. عمارتی قدیمی در بخش جنوبی پارک قرار دارد. این عمارت قدیمی در حال حاضر به خانه هنرمندان تبدیل شده است. خانه هنرمندان مخصوص برگزاری گالری‌های هنرهای تجسمی، نمایش فیلم، اجرای تئاتر و برگزاری کنسرت‌های موسیقی است.

آدرس پارک هنرمندان: تهران، خیابان طالقانی، خیابان ایرانشهر
  • پارک دانشجو تهران

پارک دانشجو را باید هنری‌ترین پارک پایتخت دانست. این پارک در مرکز شهر و چهارراه ولیعصر واقع شده است. ساختمان تئاتر شهر تهران در این پارک قرار دارد. به همین خاطر پارک دانشجو تهران پاتوق هنرجویان و هنردوستانی است که به تئاتر و سینما علاقه‌ دارند. بسیاری از عاشقان هنر سینما در این پارک منتظر می‌مانند تا بلکه هنرمندی که عاشق او هستند از درب تئاتر شهر بیرون بیاید. همچنین در نزدیکی این پارک دانشگاه‌های متعددی وجود دارند، به همین خاطر پارک دانشجو، پاتوق دانشجویان خیابان ولیعصر و خیابان انقلاب تهران نیز هست. قدمت پارک دانشجو به سال 1346 بازمی‌گردد و در زمینی به مساحت 32هزار مترمربع قرار دارد. این پارک بسیار باصفاست و حضور در آن حالتان را خوش می‌کند.

آدرس پارک دانشجو تهران: تهران، چهارراه ولیعصر
  • پارک پردیسان تهران

پارک پردیسان تهران جزو پروژه‌های نیمه‌تمام دوران پهلوی است. این پارک برای سال‌های طولانی در منطقه امروزی خود قرار داشت و از آن به‌عنوان پارک جنگلی یاد می‌کردند. نهایتاً در سال 1396، پارک پردیسان بعد از 15 سال از مالکیت سازمان حفاظت از محیط زیست درآمد و تحت نظارت شهرداری تهران، به پارکی که امروز شاهد آن هستیم تبدیل شد. پارک پردیسان را در سال 1393 با نام پارک بدون دخانیات نام‌گذاری کردند؛ اما در حال حاضر این پارک را با نام پارک پردیسان می‌شناسند. پارک پردیسان فضایی بزرگ و بسیار باصفا دارد. در این پارک حدود 320 گونه گیاهی به چشم می‌خورد. به همین خاطر می‌توان از نظر پوشش گیاهی، این پارک را باارزش‌ترین پارک تهران دانست. در زمستان این پارک پوشیده از برف می‌شود و مردم نیز برای برف‌بازی و تفریحات زمستانی به این پارک می‌آیند.

آدرس پارک پردیسان تهران: تهران، یادگار امام، پارک پردیسان
  • پارک لاله تهران

پارک لاله جزو قدیمی‌ترین پارک‌های تهران است. این پارک در مرکز شهر قرار دارد و قدمت آن به دوران پهلوی دوم بازمی‌گردد. افتتاح این پارک مربوط به سال 1345 است. در آن دوران ملکه ایران دستور ساخت این پارک را داده بود و خودش نیز بر روند ساخت آن نظارت داشت. به همین خاطر تا پیش از انقلاب این پارک را با نام پارک فرح پهلوی می‌شناختند. جالب است بدانید اولین کتابخانه کودک در ایران توسط گروه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش شرقی همین پارک افتتاح شد. در این پارک بخش‌های مختلف تفریحی، فرهنگی و خدماتی تعبیه شده است. موزه هنرهای معاصر تهران و موزه فرش ایران نیز در بخش شمالی همین پارک قرار دارند. پارک لاله بسیار بزرگ است و ساعت‌ها می‌توانید از گشت‌و‌گذار در آن لذت ببرید.

آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی،‌ تقاطع بلوار کشاورز
  • بوستان باغ ایرانی تهران

بوستان باغ ایرانی در محله ده ونک تهران قرار دارد. این بوستان با 2.5‌هکتار وسعت، جزو بزرگترین پارک های تهران به حساب می‌آید. قدمت این باغ به ده‌ها سال پیش بازمی‌گردد. به همین خاطر می‌توانید شاهد معماری سنتی در این بوستان زیبا باشید. جالب است بدانید از نظر معماری، این پارک بر اساس باغ های ایرانی طراحی شده است. به همین خاطر آن را با نام بوستان باغ ایرانی می‌شناسند. در این بوستان انواع درختان و گل‌های بسیار زیبا به چشم می‌خورند. برخی درختان ده‌ها سال عمر دارند و راوی قدمت تاریخی باغ هستند. این پارک دارای امکانات کافی از جمله باغ‌راه‌های زیبا، کتابخانه همگانی، زمین بازی کودکان، زمین ورزشی روباز، سرویس بهداشتی، نمازخانه و… است. نگارخانه این پارک در ساختمانی قدیمی قرار دارد و برای هنردوستان جان می‌دهد.

آدرس باغ ایرانی: خیابان شیخ بهایی شمالی، ۲۰‌متری پیروزان، کوچه شهید صابری

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظرتان درباره برترین پارک های تهران چیست؟ به نظرتان جای کدام پارک در این لیست خالی مانده است؟ به نظرتان زیباترین پارک های ایران در کدام شهر قرار دارند؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

پارک جمشیدیه را می‌توان بهترین پارک شمال تهران دانست.

پارک شهر بهترین پارک جنوب تهران است.

بوستان مادران بهترین پارک شرق تهران است.

بوستان نهج‌البلاغه را می‌توان بهترین پارک غرب تهران دانست.

بوستان لاله و بوستان ساعی را می‌توان جزو بهترین بوستان‌های مرکز تهران دانست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.