روستای ایستا طالقان | سفری به دویست سال گذشته

0

امروز قصد داریم تا درباره یکی از عجیب‌ترین روستاهای ایران صحبت کنیم. شاید با خودتان بگویید که کمی اغراق را چاشنی کلمات می‌کنیم تا شما را کنجکاو کند؛ اما باور کنید وقتی که خود ما هم از وجود چنین روستایی عجیب و خاص در ایران آن هم زیر گوش پایتخت اطلاع پیدا کردیم، برایمان بسیار عجیب و جالب بود! امروز با هم قصد داریم تا سری به منطقه ییلاقی طالقان بزنیم. منطقه‌ای در بخش ساوجبلاغ کرج که آب‌وهوایی بسیار عالی دارد. طالقان از جمله مناطق بسیار محبوب در بین ساکنان پایتخت به حساب می‌آید. در دل طالقان، روستایی با نام روستای ایستا وجود دارد؛ روستایی که ورود بانوان به آن ممنوع است! با ما همراه باشید تا این روستا را بهتر بشناسید.

روستای ایستا کجاست؟

روستای ایستا طالقان

روستای ایستا از جمله جاهای دیدنی شمال ایران محسوب می‌شود. این روستا در استان البرز و منطقه ساوجبلاغ قرار دارد. برای دسترسی به این روستای کوچک و دنج، باید در طول مسیر منتهی به طالقان، بعد از آوانک، در کنار رودخانه به‌دنبال تابلوی ورودی روستای ایستا باشید. لازم به ذکر است که این روستا درست در میانه مسیر آوانک به طالقان و در جاده معروف طالقان واقع شده است. خود طالقان در فاصله 120کیلومتری از شمال‌غرب پایتخت قرار دارد. این یعنی از مرکز شهر با ماشین حدود 2 ساعت در راه خواهید بود تا به طالقان برسید. روستای ایستا نیز در فاصله 15دقیقه‌ای از طالقان قرار دارد. درنتیجه اگر مرکز تهران را مبدأ حرکت قرار دهید، حدود یک ساعت و 45 دقیقه در راه خواهید بود.

معرفی روستای ایستا طالقان

همان طور که اشاره کردیم، روستای ایستا از جمله روستاهای شهرستان البرز است که در نزدیکی طالقان و منطقه ساوجبلاغ قرار دارد. این روستا آن‌قدر جمعیت محدودی دارد که شهرداری طالقان، آن را یک روستا نمی‌داند، بلکه یک مجموعه جمعیتی با جمعیت بسیار اندک معرفی می‌کند. بر اساس سخنان شهردار طالقان، ساکنان روستای ایستا طالقان در اصل ترک‌زبان هستند. آن‌ها از مقلدین آیت‌الله تبریزی به حساب می‌آیند. تقریباً تمامی ساکنان این روستا بدون استثنا از این آیت‌الله تقلید می‌کنند. آن‌ها اعتقادات خاصی دارند. همین موضوع باعث شده تا ساکنان روستای ایستا طالقان شهرت بسیاری پیدا کنند.

این روستا در منطقه‌ای بسیار خوش‌آب‌وهوا و کنار رودخانه واقع شده است. به لطف خاک حاصلخیز و منابع آب کافی، در این روستا می‌توانید شاهد حضور پوشش گیاهی انبوه و متنوع باشید. همچنین حیوانات بسیاری از برکت این گیاهان مشغول زندگی هستند. مناظر این روستا بسیار تماشایی و دیدنی است. اگر از طالقان به‌سمت شرق کمی در مناطق کوهستانی پیاده‌روی کنید، از یکی از تپه‌ها، می‌توانید شاهد این روستای زیبا و آرام باشید. روستایی که به‌ندرت ساکنان آن را از دور می‌توانید نظاره کنید؛ انگار که ارواح در این روستا زندگی می‌کنند.

چرا نام روستا ایستا است؟

روستای ایستا طالقان

ساکنان این روستا از نظر دینی مسلمانان دوآتشه و اهل توقف هستند. توقف نوعی باور و طرز فکر است. بر اساس نظر آن‌ها، در زمان غیبت امام زمان، باید به‌صورت کامل در زمان توقف کرد. یعنی هیچ‌کاری نکرد و فتوای جدید دینی به وجود نیاورد. به همین خاطر نام روستا را ایستا گذاشتند که یکی از مترادف‌های کلمه توقف است. ایستا به‌معنای ایستادن و توقف‌کردن است. این روستا در زمان متوقف شده و به همین خاطر آن را روستای ایستا می‌نامند.

اعتقادات مردم روستای ایستا

مردم این روستا اکثراً پیرو آیت‌الله تبریزی هستند. آیت‌الله تبریزی 80 سال پیش از دنیا رفته است. اگر در بین کتاب‌های فقهی به‌دنبال تعریف کلمه توقف باشید، متوجه می‌شوید که این دسته افراد عقاید خاصی دارند. برای مثال بر این باور هستند که مسلمانان در دوران غیبت امام زمان، باید در مسائل فقهی توقف کنند. البته توقف مردم این روستا محدود به مسائل فقهی نیست. بلکه آن‌ها از تکنولوژی به‌صورت کامل اجتناب می‌کنند. آن‌ها به تکنولوژی و پیشرفت‌های چند دهه گذشت هیچ اعتقادی ندارند.

در قرن 21 و دورانی که تکنولوژی و ارتباطات حرف اول را در زندگی ما می‌زند، درست در همان زمانی که شما در حال خواندن این مقاله از طریق اینترنت هستید و از هر کجای دنیا می‌توانید این روستا را بشناسید، مردم روستا از اینکه مقاله‌ای در خصوص آن‌ها منتشر شده است، هیچ اطلاعی ندارند! آن‌ها نه از اینترنت، بلکه از آب لوله‌کشی، برق، تلفن و گاز نیز استفاده نمی‌کنند! ماشین که کلاً وسیله ممنوعه است! در حقیقت اصلاً مردم حتی شناسنامه یا همان سجل نیز نگرفته‌اند!

خب طبیعتاً برای حمل‌و‌نقل در روستا و مناطق اطراف، مردم روستا از یک وسیله باید استفاده کنند. جالب است بدانید که مردم روستای ایستا هنوز از اسب برای حمل‌و‌نقل استفاده می‌کنند! حتی پرورش اسب نیز از مشاغل مهم مردم روستا به حساب می‌آید. خب از همه این‌ها که بگذریم، باید یکی از اعتقادات بسیار عجیب مردم این روستا را بیان کنیم. مردم این روستا اجازه نمی‌دهند که زنی وارد روستا شود! همچنین زنان خود را معمولاً در خانه نگه می‌دارند و در صورت لزوم، آخر شب، با پوشش کامل بانوان از خانه خارج می‌شوند. این موضوع آن هم در قرن 21 بسیار عجیب است.

مراسم عروسی و عزا در روستای ایستا طالقان

از تمام این عقاید قدیمی که بگذریم، باید بدانید که خبری از مراسم عروسی و عزا در روستای ایستا طالقان نیست. یعنی مردم این روستا اصلاً اعتقادی به مراسم خاص عروسی یا عزا ندارند. عروسی نیز فقط محدود به جاری‌شدن خطبه عقد خواهد بود! حتی برای کسانی که از دنیا رفته‌اند نیز مراسم عزاداری برگزار نمی‌شود. وقتی که خبری از عروسی و عزا نباشد، پس قطعاً نباید انتظار برگزاری مراسم عید نوروز یا تعطیلات را داشت. هرگونه مراسم سنتی، مذهبی یا فرهنگی که تصور می‌کنید، در این روستا وجود خارجی ندارد! مردم برای هیچ‌گونه رویدادی دور هم جمع نمی‌شوند!

اهل بیرون یا اهل روستا

روستای ایستا طالقان

جالب است بدانید که مردم این روستا بسیار بسته زندگی می‌کنند. آن‌ها معمولاً ترجیح می‌دهند که کسی وارد روستایشان نشود! حتی تلاش می‌کنند تا افرادی را با تخصص‌های خاص پرورش دهند که نیاز به نیروهای متخصص هم نباشد. به همین خاطر می‌توانید شاهد حضور بنا، نجار، آهنگر و… در روستا باشید. با وجود آنکه جمعیت روستا بسیار اندک است؛ اما تلاش می‌کنند تا تمامی نیاز خود را خودشان برطرف کنند. این موضوع آن‌قدر برای آن‌ها اهمیت دارد که افراد را اهل روستا می‌دانند یا اهل بیرون! یعنی کسی که اهل روستا نباشد را بدون نام و فقط اهل بیرون می‌نامند!

بر اساس گفته ساکنین طالقان، مردم شهرها و روستاهای اطراف، به‌ندرت اهالی روستای ایستا طالقان را می‌بینند. در حقیقت آن‌ها سالی 2 یا 3 بار برای خرید مایحتاجی همانند وسایل آهنی، شیشه و ابزارهای ابتدایی که خودشان قادر به ساختشان نیستند، از روستای خود خارج می‌شوند. آن‌ها ترجیح می‌دهند که با کسی ارتباط برقرار نکنند. به همین خاطر هم به‌ندرت از روستا خارج می‌شوند و هم تا حد امکان تلاش می‌کنند که کسی وارد روستای آن‌ها نشود. همین موضوع باعث می‌شود تا روایات اسرارآمیزی را درباره آن‌ها بیان کنند. البته که مغز ما تمایل شدیدی به خیال‌پردازی و ساخت داستان‌هایی دارد که باعث هیجان می‌شود. در عین حال مردم این روستا افرادی مهربان هستند. فقط به‌خاطر اعتقادات خود ترجیح می‌دهند که ارتباطی با دیگران نداشته باشند.

آیین دینی بسیار عجیب

روستای ایستا طالقان

اهالی این روستا را می‌توان از جمله شیعیان بسیار دوآتشه دانست. این فرقه، بعد از غیبت امام زمان، خودشان را به‌نوعی تارک دنیا کرده‌اند و به‌شدت منتظر ظهور هستند. این دسته افراد به زیارت امامان شیعه نیز نمی‌روند؛ زیرا آن‌ها قادر به استفاده از وسایل نقلیه همانند خودرو نیستند. به همین خاطر نمی‌توانند با اسب مثلاً تا مشهد مقدس بروند! پیشوای آن‌ها استفاده از انواع تکنولوژی را حرام اعلام کرده است. آن‌ها بخش مهمی از برنامه زندگی خود را بر اساس رویاهایی که در خواب می‌بینند، می‌سازند! آن‌ها به این خواب‌ها رؤیای صادقه می‌گویند و باور دارند که به‌این‌ترتیب به آن‌ها الهام می‌شود. این فرقه بر این باور هستند که استفاده از عقل و منطق اشتباه است و فقط باید به فرموده‌های دینی اکتفا کرد.

جالب است بدانید که آن‌ها بهترین حکومت بعد از امام زمان را حکومت قاجار می‌دانند. به همین خاطر خانواده‌های ساکن روستای ایستا بسیار تلاش می‌کنند تا به هر شکلی که شده، اصل و نسب خانوادگی خود را به خاندان قاجار برسانند. این موضوع برای آن‌ها یک افتخار بزرگ به حساب می‌آید. در این فرقه، جنبش مشروطه ایران، سقیفه بنی ساعده و انقلاب کبیر فرانسه را نقاط عطفی برای رواج بی‌دینی و انحراف می‌دانند. با وجود آنکه ساکنین این روستا مسلمان هستند؛ اما اعتقادات آن‌ها با شیعیان جعفری نیز بسیار تفاوت دارد.

تحصیل در روستای ایستا

در این روستا خبری از مدرسه نیست. شاید با خودتان بگویید پس چطور تحصیل در این روستا انجام می‌شود؟ کودکان این روستا حتی برای تحصیل هم به طالقان نمی‌روند. بلکه تحصیل در این روستا به همان سبک و سیاق دوران امیرکبیر برگزار می‌شود! در این روستا مکتب وجود دارد. شاید دیدن برنامه تحصیلی این مکتب‌ها برایتان بسیار جالب باشد. در این مکتب‌خانه‌ها فقط دروسی همانند محرمات فقهی، اصول عقاید و خوش‌نویسی تدریس می‌شود. در این روستا روی‌هم‌رفته بین 18 تا 20 جلد کتاب وجود دارد. البته این کتاب‌ها نیز رساله عملیه میرزا صادق مجتهد تبریزی، کتاب خطی سید حسین نجفی طباطبایی و چند جلد کتاب مذهبی دیگر است.

بازدید از روستای ایستا طالقان

اگر قصد بازدید از این روستا را دارید، باید احتیاط داشته باشید. اگر خانم هستید که کلاً قید آن را بزنید. مردم روستا به‌هیچ‌وجه اجازه ورود بانوان به این روستا را نمی‌دهند. آقایان نیز باید بدون وسیله نقلیه به این روستا سفر کنند. حتی برای بازدید از بخش‌های مختلف روستا، باید از قاطر و الاغ استفاده کنید. در این روستا بهتر است گوشی موبایل و دوربین عکاسی همراه نداشته باشید. اینکه بخواهید از مردم یا از سبک زندگی آن‌ها تصویربرداری کنید، برای مردم روستا بسیار ناخوشایند است. همچنین به فکر اقامت در روستا هم نباشید؛ زیرا خبری از مهمان‌سرا یا حتی اقامتگاه‌های بومگردی نیست. شاید نگاه مردم روستا نیز کمی سنگین باشد. از این بابت ناراحت نشوید و سعی کنید به سبک زندگی آن‌ها احترام بگذارید.

بهترین زمان سفر به روستا ایستا طالقان

روستای ایستا و به‌صورت کلی منطقه طالقان، از جمله مناطق ییلاقی و سردسیر است. به همین خاطر پاییز و زمستان بهتر است قید بازدید از این منطقه را بزنید. از اواخر زمستان هوا به‌تدریج گرم‌تر می‌شود. برف‌ها آب می‌شوند و چمن‌ها سر از خاک بیرون می‌آورند. در اواسط بهار، دشت‌های اطراف پوشیده از گل‌های شقایق سرخ می‌شود. در تابستان خبری از سوزش آفتاب نیست. خورشید در این منطقه، قدرت چندانی ندارد و نمی‌تواند حتی زمین را گرم کند. پس فقط تابستان بهترین زمان برای فرار از گرمای پایتخت محسوب می‌شود. طالقان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران محسوب می‌شود.

اقامت در نزدیکی روستای ایستا

اقامت در روستای ایستا

روستای ایستا در فاصله 15دقیقه‌ای از طالقان قرار دارد. اگر برای بازدید از این روستا عازم منطقه طالقان شوید، قطعاً عاشق مناظر اطراف می‌شوید و دلتان می‌خواهد که مدتی را در این منطقه حضور داشته باشید. خوشبختانه باید بدانید که داخل طالقان، خانه‌های ویلایی بسیار لوکس و زیبایی وجود دارند که برای کرایه شبانه مناسب هستند. شما می‌توانید مدتی را در این ویلاها اقامت کنید و از آب‌وهوای کوهستانی و عالی طالقان لذت ببرید. البته همان طور که به‌صورت مختصر اشاره کردیم، در روستای ایستا طالقان خبری از هتل، مسافرخانه یا اقامتگاه بوم‌گردی نیست.

مسیر دسترسی به روستای ایستا

برای دسترسی به روستای ایستا باید از طریق بزرگراه همت و خرازی به سمت غرب حرکت کنید. سپس از جاده مخصوص کرج به‌سمت شهر زیبای کرج ادامه مسیر دهید. در نهایت به منطقه ساوجبلاغ خواهید رسید. با کمک تابلوهای راهنما، وارد جاده طالقان شوید. بعد از روستای آوانک و پیش از طالقان، با ورودی روستای ایستا رو‌به‌رو خواهید شد. این روستا در سمت جنوب جاده قرار دارد. پس اگر از سمت آوانک عازم طالقان هستید، روستا در سمت چپ شما قرار دارد. در نتیجه باید از اولین دوربرگردان دور بزنید و وارد روستا شوید. توجه داشته باشید که برای ورود به روستا از وسیله نقلیه استفاده نکنید.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، آیا شما هم دو تا شاخ روی سرتان سبز شده است؟ آیا باور می‌کردید که در قرن 21 و زیر گوش پایتخت ایران با دنیای تکنولوژی، آن هم در روزگاری که همه به‌دنبال روشن‌فکری و جدایی از عقاید کهنه قدیمی هستند، چنین عقاید رادیکال و افراطی وجود داشته باشد؟ به نظرات این تفکر رادیکالی تغییر پیدا می‌کند؟ یا همین طور ادامه خواهد داشت؟

این روستا در استان البرز، فاصله 120کیلومتری تهران و 15 دقیقه‌ای طالقان قرار دارد.

تابستان بهترین زمان بازدید از این روستا محسوب می‌شود.

خیر، برای اقامت باید به طالقان بروید.

خیر، به‌هیچ‌وجه به خانم‌ها اجازه ورود داده نمی‌شود.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.