موزه مولوی خانه گالاتا | جایی برای تماشای رقص سماع

4

موزه مولوی خانه گالاتا خلوتگاه دراویشی است که می‌خواهند با رقص‌سماع به حس‌و‌حالی معنوی در این دنیای مادی دست پیدا کنند. این موزه به لحاظ تاریخ ساخت، یکی از بناهای قدیمی دیار ترک به حساب می‌آید. به همین دلیل بازدید از آن برای گردشگران علاقه‌مند به فرهنگ و تاریخ ترکیه نیز خالی از لطف نیست. با حضور در این موزه در کنار بازدید از لباس‌های دراویش قدیم، کتاب‌های خطی و عتیقه‌های نفیس، فرصتی تکرارنشدنی برای تماشای رقص‌سماع درویشان نیز پیدا می‌کنید. گشت‌و‌گذار در موزه مولوی به خاطره‌ای ماندگار در ذهن گردشگران اهل دل تبدیل تبدیل خواهد شد. در ادامه برای شما از زیبایی‌های این موزه می‌گوییم تا به لطف این اطلاعات، گردشگری جانانه‌ای در موزه خانه سماع استانبول داشته باشید.

موزه مولوی خانه گالاتا کجاست؟

خانه سماع استانبول که از آن با نام موزه مولوی هم یاد می‌شود، در خیابان استقلال قرار دارد. اگر راهنمای جامع سفر به استانبول را مطالعه کرده‌ باشید، حتماً ‌می‌دانید خیابان استقلال یکی از معروف‌ترین خیابان‌های استانبول است. این خیابان فاصله کمی با میدان تکسیم استانبول دارد. به لطف این شرایط، موزه مولوی خانه گالاتا به بسیاری از جاهای دیدنی استانبول نزدیک است. به لحاظ مکانی باید گفت موزه مولوی در همسایگی برج گالاتا واقع شده است.

معرفی موزه مولوی خانه گالاتا

خانه سماع استانبول این روزها به موزه تبدیل شده است. با این حال این خانقاه سالیان درازی مکان گردهمایی دراویش ترک به حساب می‌آمد. به لحاظ تاریخی، زمان ساخت خانه سماع به سال ۱۴۹۱ میلادی باز می‌گردد. این بنا به‌عنوان یکی از اولین خانقاه‌های دراویشِ ترک شناخته می‌شود. از آن زمان خانه سماع در استانبول حوادث تلخ‌و‌شیرین بی‌شماری را تحمل کرده است. این خانه یک بار کاملا‌ً در آتش سوخت و به دنبال تغییرات سیاسی در ترکیه، برای سالیان سال بسته بود. با این حال زمانی که خانه سماع نفس‌های آخر را می‌کشید و ساختمان این مکان باستانی رو به خرابی گذاشته بود، سایه همای سعادت بر سر این بنا افتاد. دولت ترکیه در سال ۱۹۷۵ این مکان قدیمی را به موزه‌ای زیبا تبدیل کرد. به لطف مرمت‌هایی که برای این خانه انجام شد، اکنون با ساختمانی مستحکم روبه‌رو هستیم که هنر معماران سالیان بسیار دور در آن خودنمایی می‌کند.

تاریخچه ساخت موزه مولوی خانه گالاتا

عکس تاریخچه موزه مولوی خانه گالاتا

محمد سما، یکی از نوادگان مولانا بود که در سال ۱۴۹۱ برای ساخت خانقاهی بزرگ آستین بالا زد. دراویش ترک سالیان سال در این خانه به عبادت پرداختند. در سال ۱۶۰۸، به دنبال اختلاف‌های فرقه‌ای، این خانه به آتش کشیده شد. با این حال درویش‌های معتقد اجازه ندادند یکی از اولین خانقاه‌های استانبول از بین برود. از آنجایی که در این مکان، شیخ گالیب دِد، درویشی پرآوازه دفن شده بود، بنای خانقاه سماع همانند ققنوسی که از دل خاکستر بر می‌خیزد، جای خانقاه سوخته را گرفت. دولت ترکیه در سال ۲۰۰۵ مرمت‌های اساسی برای این خانقاه انجام داد. تبدیل‌شدن خانقاه به موزه نیز بهانه‌ای فراهم کرد تا این مکان جای خود را در بین جاهای دیدنی استانبول محکم کند.

معماری موزه مولوی خانه گالاتا

موزه مولوی تاریخچه‌ای قدیمی دارد. با این حال از آنجایی که این بنای باستانی در طول تاریخ، تخریب و دوباره‌سازی شده، با ساختمانی روبه‌رو هستیم که سبک معماری باروک (Baroque architecture)، در آن خودنمایی می‌کند. ریشه‌های این سبک معماری به ایتالیا باز می‌گردد. با این حال ساختمان موزه مولوی، در کنار شباهت‌هایی به معماری باروک، به معماری اسلامی نیز شبیه است. بنای فعلی این مکان، ساختمانی ۲ طبقه را تشکیل می‌دهد. در این ۲ طبقه ویترین‌هایی برای نمایش اشیا عتیقه مربوط به دراویش باستان تعبیده شده است.

بخش های مختلف موزه مولوی خانه گالاتا

خانه سماع استانبول دو بخش اصلی دارد. بخش اول در این خانه به موزه اختصاص یافته است. در این موزه دست‌نوشته‌های درویشانِ مشهورِ سده ۱۵ میلادی، یاداشت‌های حکاکی شده بر روی سنگ، کلاه و پوشاک درویش‌های قدیم به نمایش گذاشته شده است. از آنجایی که این مکان محل برگزاری رقص سماع است و رقصِ بدون ساز لطفی ندارد، سازهای قدیمی نیز در این موزه خودنمایی می‌کند. به لطف این اشیا باستانی، حضور در موزه به گردشگران کمک می‌کند تا با سبک‌و‌سیاق زندگی درویشی آشنا شوند. برای اینکه گردشگران حس‌و‌حال بیشتری از حضور در خانه سماع پیدا کنند، تندیس‌هایی از درویش‌های قدیمی در گوشه‌و‌کنار این موزه قرار داده شده است. این تندیس‌ها، درویش‌ها را در حال مناجات و انجام مراسم عرفانی به نمایش می‌گذارد.

قسمت دیگر این موزه نیز به مکان برگزاری رقص سماع اختصاص دارد. انصافاً باید اعتراف کرد تماشای رقص سماع، جاذبه‌ای است که گردشگران از کنار آن به‌راحتی گذر نمی‌کنند. مکان مخصوص رقص سماع، محیطی دایره‌ای‌شکل دارد. در قسمتی از این مکان محراب و منبری سنگی مشاهده می‌شود. دورِ این مکان دایره‌ای‌شکل، صندلی‌هایی برای نشستن حضار تعبیه شده است. این سالن رنگ سبز زیتونی دارد. به لطف این رنگ‌بندی، سالن رقص سماع، حال‌و‌هوایی عرفانی پیدا می‌کند.

جاذبه های موزه مولوی خانه گالاتا

از آشنایی با سبک‌و‌سیاق زندگی درویشان قدیم که بگذریم، رقص سماع، مهم‌ترین جاذبه موزه مولوی به حساب می‌آید. در این رقص درویش‌ها در حالی که دست‌ها را با حالتی موزون به سمت بالا نگه داشته‌اند، به دور خود می‌چرخند و می‌چرخند تا لحظه‌های عارفانه‌ای را تجربه کنند. زیبایی رقص سماع به اندازه‌ای است که گردشگران از دورونزدیک به تماشای آن می‌آیند. به شما قول می‌دهیم حتی اگر به گردشگری در جاهای تاریخی استانبول علاقه‌ای ندارید، باز هم مجذوب زیبایی‌های رقص سماع خواهید شد.

هزینه بازدید از موزه مولوی خانه گالاتا

تصویری از استانبول کارت

هم‌اکنون که در حال نگارش این متن هستیم (آبان ۱۴۰۰)، بلیط بازدید از خانه سماع استانبول، ۱۸ لیر ترکیه قیمت دارد. ناگفته نماند گشت‌و‌گذار در این موزه برای کودکان کمتر از ۸ سال، رایگان است. از آنجایی که رسم داریم ارزان‌ترین راه‌ها برای گردشگری را پیش روی همراهان خود قرار دهیم، پیشنهاد می‌کنیم برای گشت‌و‌گذار در موزه مولوی، کارت موزه پاس (Museum Pass) را خریداری کنید. با خرید این کارت می‌توانید به رایگان از تمامی موزه های استانبول بازدید کنید. این کارت فقط ۵ روز از زمان خرید مهلت دارد. استانبول کارت و وِلکام کارت (Welcome Card) هم از دیگر کارت‌ های گردشگری استانبول است که تخفیف چشمگیری برای بازدید از موزه مولوی در آن‌ها لحاظ شده.

بهترین زمان بازدید از موزه مولوی خانه گالاتا

از آنجایی که این موزه در مکانی سرپوشیده قرار دارد، بازدید از آن در هر فصلی خوش می‌گذرد. با این حال اگر می‌خواهید تمامی زیبایی‌های استانبول را ببینید، بهار بهترین زمان برای سفر به این سرزمین است. برای شما گفتیم که رقص سماع، مهم‌ترین جاذبه موزه مولوی به حساب می‌آید. این رقص فقط در روزهای یکشنبه برگزار می‌شود. به همین دلیل بهتر است یکشنبه بعدازظهر حدود ساعت ۵ تا ۷ در موزه مولوی حضور داشته باشید. موزه مولوی دوشنبه هر هفته تعطیل است. از ۱۵ آوریل هر سال تا اول نوامبر، درهای موزه مولوی از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۹ بعدازظهر به روی گردشگران باز است. این موزه از اول نوامبر تا ۱۵ آوریل سال بعد از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۷ بعدازظهر پذیرای گردشگران است.

جاهای دیدنی نزدیک به موزه مولوی خانه گالاتا

خانه سماع استانبول در یکی از خوش‌مسیرترین منطقه‌های این شهر قرار دارد. به همین دلیل اگر اهل هنر هستید، سری به موزه هنرهای مدرن استانبول بزنید. این موزه ۶۷۵ متر با موزه مولوی فاصله دارد. هتل جورجس گالاتا نیز یکی از هتل‌های درجه‌یک استانبول به حساب می‌آید که ۷۹۰ متر از موزه مولوی دورتر است.

مسیر دسترسی به موزه مولوی خانه گالاتا

برای رسیدن به موزه مولوی باید راه خیابان گالیپ دِه را در پیش بگیرید. این خیابان یکی از خیابان‌های خوش‌مسیر استانبول است. به همین دلیل می‌توانید برای حضور در موزه مولوی از مترو کمک بگیرید. این ایستگاه‌ها در نقشه مترو استانبول مشخص شده است. ایستگاه مترو سیشانه نزدیک‌ترین ایستگاه به موزه مولوی است. این ایستگاه فقط ۴۰۰ متر با این موزه فاصله دارد. از طرف دیگر موزه مولوی خانه گالاتا فاصله چندانی از میدان تکسیم ندارد. به لطف این فاصله کم، اگر نزدیک میدان تکسیم بودید، گشت‌و‌گذار در این موزه را فراموش نکنید.

هزینه بلیط18 لیر
ساعت بازدید9 صبح تا 6:30 عصر
شماره تماس902122454141+
آدرسŞahkulu, Galip Dede Cd. No:15, 34420 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

موزه مولوی خانه گالاتا مکانی است برای فراموشی دنیای مدرن و حضور در جهان درویش‌ها. خانه سماع استانبول گردشگری در این منطقه را به خاطره‌ای خوش در ذهن مسافران تبدیل می‌کند. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که از خانه سماع با شما در میان گذاشتیم، گشت‌و‌گذاری فراموش‌نشدنی را در این مکان تجربه کنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم همراهان ما در ره بال آسمان، اطلاعات سودمند و خاطره‌های خوشی از گردشگری در استانبول دارند، پیشنهاد می‌کنیم این اطلاعات مفید و تجربه‌های خوش را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

این موزه در ۲ طبقه ساخته شده که بخش اصلی آن به رقص سماع اختصاص داده شده است.

رقص‌ سماع، مهم‌ترین جاذبه موزه مولوی خانه گالاتا شناخته می‌شود.

بهار بهترین فصل برای بازدید از این موزه به حساب می‌آید.

رقص سماع یکشنبه بعدازظهر هر هفته از ساعت ۵ تا ۷ بعدازظهر در موزه مولوی خانه گالاتا اجرا می‌شود.

بلیط موزه پاس، شرایطی برای بازدیدی رایگان از موزه مولوی خانه گالاتا و دیگر موزه‌های استانبول را فراهم می‌کند.

0/5 (0 نظر)
4 نظرات
  1. ابدالی می گوید

    سلام
    بلیت رقص سماع رو باید از قبل تهیه کرده باشیم؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      این رقص فقط در روزهای یکشنبه برگزار می‌شه؛ به همین دلیل بهتره یکشنبه بعدازظهر قبل از ساعت ۵ در موزه مولوی حضور داشته باشید و بلیتش رو تهیه کنید. البته ساعات بازدید از موزه با ساعات برگزاری رقص سماع فرق می‌کنه. برای دیدن موزه از ۹ صبح می‌تونین اونجا باشین.

  2. لطفی می گوید

    پس همزمان نمیشه هم از موزه بازدید کرد و هم رقص سماع رو دید؟ هزینه بلیطش هم جداست؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام. چرا می‌تونین یکی دو ساعت قبل از شروع مراسم سماع، سری هم به موزه بزنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.