اگر جانتان را دوست دارید، این کارها را در مالزی انجام ندهید

8

کارهای ممنوعه در مالزی چیست؟ چه حدس می‌زنید؟ شاید برایتان جالب باشد که انجام دادن برخی کارها در مالزی، جالب نیست و جزء کارهای ممنوعه محسوب می‌شود. البته نه اینکه به‌خاطر انجام دادنشان شما را به زندان بیندازند یا اعمال قانون شوید، بلکه به این معنی که شهروندان این کشور شما را فردی بی‌ادب قلمداد می‌کنند. نظرتان چیست قبل از ادامه مطلب یک مسابقه بگذاریم؟ قبل از اینکه ادامه دهید، پیش خودتان فکر کنید چه کارهایی ممکن است باعث ناراحتی مردم مالزی شود؟ جایی یادداشت کنید و سراغ مطالعه بقیه مقاله بروید. آماده‌اید؟ پس برویم… یک،‌ دو، سه.

به غذاهای محلی مالزی توهین نکنید!

خیلی از افرادی که به مالزی سفر کرده‌اند می‌دانند که غذاهای مالزی از نوع غذاهای شرق آسیاست. مشخصه اصلی این غذاها چرب و پرادویه‌بودن آن‌هاست. میزان ادویه‌های این غذاها تا حدی است که بسیاری از هموطنان ایرانی نمی‌توانند طعم و مزه آن را تحمل کنند. به بازارهای محلی یا همان روزبازارهای پوکت که سری بزنید، تعداد بسیار زیادی دکه با فاصله بسیار بسیار کم از هم می‌بینید که هر کدام دارند در یک ظرف بزرگ پر از روغن داغ انواع غذاها را سرخ می‌کنند. گرمای این کشور، هوای شرجی تابستان‌ها و بوی روغن داغ و گاهی سوخته که با ادویه‌های تند و گرم ترکیب شود، بی‌شک فضای مشمئزکننده‌ای درست می‌کند.

در چنین حالتی یادتان باشد که هرگز حالت صورتتان نشان ندهد که از بوی غذای آنجا آزرده‌ شده‌اید. حتی اگر به رستوران های مالزی و مخصوصاً رستوران های کوآلالامپور رفتید، از قبل خودتان را برای صرف غذاهای شمال شرق آسیا آماده کنید. یادتان باشد یکی از کارهای ممنوعه در مالزی این است که به غذاهای آن‌ها توهین کنید؛ مخصوصاً اگر غذای محبوبشان یعنی اسی لمک باشد. اگر تحمل غذاهای مالزیایی برایتان سخت است، بهترین کار این است که به رستوران های ایرانی در مالزی بروید و غذاهای وطنی نوش جان کنید.

اگر خارگیل خریدید، به هتل نبرید

تصویری از خارگیل

به احتمال زیاد هنگام قدم زدن در خیابان‌ها یا مراکز خرید مالزی چشمتان به خارگیل یا همان میوه دوریان می‌افتد. این میوه در تمامی جهان به بدبوترین میوه معروف است تا جایی که برخی لقب سلطان بدبوترین میوه‌ها را به آن داده‌اند. البته خواص درمانی بسیاری برای این میوه ذکر شده و برخی به خوردن آن علاقه‌مند هستند. شاید شما هم وسوسه شوید و بخواهید این میوه عجیب و بدبو را امتحان کنید. توصیه ما این است که این کار را در همان بازار انجام دهید و هرگز دوریان را به هیچ کدام از هتل های کوآلالامپور نبرید؛ زیرا یکی از کارهای ممنوعه در مالزی این است که شما با خودتان خارگیل به هتل ببرید. عجیب است؛ ولی به صاحبان هتل حق بدهید، چه کسی حاضر است هتل عزیزش بوی گند دوریان بگیرد؟

به چراغ های راهنمایی و رانندگی اعتماد نکنید!

تصویری از چراغ راهنمایی رانندگی در مالزی

جالب است نه؟ فکرش را بکنید که یکی از کارهای ممنوعه در مالزی این باشد که شما بخواهید به چراغ راهنما اعتنا کنید! ولی خب چیزی است که هست و خیلی از مسافران این کشور موضوع را تأیید کرده‌اند. در مالزی و مخصوصاً شهرهای بزرگش، کمتر کسی بر اساس قوانین، رانندگی می‌کند. این موضوع در گرفتن حق تقدم، پررنگ‌تر از هر زمان دیگری است. در واقع در این کشور حق تقدم با ماشین‌هایی است که چثه بزرگ‌تر یا مدل به‌روزتری داشته باشند؛ پس اگر هوس کردید در مالزی پشت فرمان بنشینید، هر آن منتظر باشید که یک ماشین لاکچری بدون هیچ دلیلی از شما سبقت ممنوع بگیرد یا جلوی شما بپیچد. سخت شد نه؟

از ماشین‌های مجهز به تاکسی‌متر استفاده نکنید!

تصویری از ماشین‌های مجهز به تاکسی‌متر

البته که این موضوع فقط مخصوص مالزی نیست و حتی در ایران خودمان هم نمود دارد که رانندگان به محض اینکه می فهمند مسافر و غریب هستی، نرخ تاکسی را بیشتر می‌گویند. در مالزی کار عجیبی انجام می‌دهند و آن این است که نرخ تاکسی را بر حسب تاکسی‌متر حساب می‌کنند؛ اما برای یک مسیر سرراست و مستقیم ممکن است بارها شما را در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر بچرخانند تا پول بیشتری بگیرند. با این اوصاف، استفاده از ماشین‌های تاکسی‌متر دار را هم یکی از کارهای ممنوعه در مالزی بدانید. بهتر است برای تردد در شهر از تاکسی‌های هتلتان یا اتوبوس و مترو استفاد کنید.

در مالزی با دست یا پا به کسی اشاره نکنید!

البته که خیلی به‌ندرت پیش می‌آید کسی با حرکت پا به کسی اشاره کند؛ ولی یکی دیگر از کارهای ممنوعه در مالزی این است که با دست به کسی اشاره کنید. در واقع شاید در حد فحش باشد که شما با اشاره انگشت بخواهید فردی را به دیگری نشان دهید. این کار بسیار زشت و غیراخلاقی است. با این توضیحات اگر خواستید کسی را به دیگری معرفی کنید یا نشان دهید، از توصیف خصوصیات ظاهری‌اش کمک بگیرید. برای مثال رنگ لباسش را بگویید یا مدل مویش را توصیف کنید. خلاصه که دستتان را دراز نکنید. استفاده از دست و پا در یک جای دیگر هم ناخوشایند است که در ادامه برایتان می‌گوییم.

مالزی را با سنگاپور مقایسه نکنید

تصویری از سنگاپور

ادب مهمانی هم حکم می‌کند که صاحب‌خانه را با همسایه‌ها یا رقبایش مقایسه نکنید. همه از این کار زشت، ناراحت می‌شوند. حالا این موضوع در مالزی خیلی پررنگ‌تر است مخصوصاً اگر خدای نکرده بخواهید در بین صحبت‌هایتان این کشور را با سنگاپور مقایسه کنید. یادتان هست که در اول ماجرا دریاره غذاها صحبت کردیم؟ حالا فکرش را بکنید که در جمع چند تا مالایی بگویید که فلان غذا را در سنگاپور خورده‌اید و وای که چقدر خوشمزه بوده است. کسی که این را بشنود شاید شما را از خودش دور نکند؛ اما نگاهش به شما بسیار فرق خواهد کرد.

درباره نژاد و دین با کسی بحث نکنید

درباره نژاد و دین با کسی بحث نکنید

می‌دانید که در مالزی، ادیان مختلفی زندگی می‌کنند که هر کدام مرام و آیین‌های خاص خودشان را دارند. از مسلمانان شیعه و سنی گرفته تا فرقه‌های مختلف بودا و حتی ارامنه و مسیحیان متفاوت با کیش‌های مختلف در این کشور زندگی می‌کنند. شاید شما در برخی شهرهای هند قدم بزنید و متوجه شوید مردم برای عبور یک گاو، مدت‌ها منتظر ایستاده‌اند یا حتی او را می‌پرستند و به این کارشان بخندید؛ اما یادتان باشد در مالزی نمی‌توانید درباره دین و مذهب و نوع پوشش کسی حرف بزنید یا او را نقد کنید. در واقع هشتمین کار ممنوعه در مالزی این است که درباره دین و مذهب یا حتی ملیت مردم مالزی بحثی کنید.

با جنس مخالف دست ندهید، مگر اینکه خودش پیش‌دستی کند

قوانین ممنوعه در مالزی

درست است که در مالزی همه ادیان وجود دارد و شما می‌توانید فرقه‌های مختلف بودیایی و مسیحی را ببینید؛ اما دین غالب مردم، اسلام است. مسلمانان این کشور به‌سدت به روابط بین محرم و نامحرم حساس هستند. با این توضیح وقتی برای جلسه کاری به این کشور می‌روید یا حتی در فروشگاهی ار راهنمای فروشنده جنس مخالفتان راضی هستید، اجازه ندارید با وی دست بدهید؛ مگر اینکه خودش پیش‌دستی کند! راستی اگر با معشوقتان به بکی از پارک‌های شهر رفتید، تا حد ممکن از بوسیدن یکدیگر خودداری کنید. این کار تا حد جرم و اعمال قانون هم برایتان دردسرساز می‌شود.

هنگام خرید از هر دو دست برای تحویل کالا استفاده کنید

قوانین ممنوعه در مالزی

تعالیم بودایی نقش پررنگی روی تربیت مردم کشور مالزی داشته است. در این آیین، دست بسیار مقدس است و از آن برای هر کاری استفاده نمی‌شود. همچنین استفاده از یک دست برای انجام کارها بسیار حس ناخوشایندی بین مردم ایجاد می‌کند. حواستان باشد که اگر از فروشنده‌ای خرید کردید و خواست کالا را به شما تحویل دهد، با هر دو دستتان آن را تحویل بگیرید. شاید شما هم با شنیدن این مطلب یاد فیلم اوشین افتادید. یادتان هست که موقع تحویل هر چیزی دو دستشان را در یک راستا جلو می‌آوردند و گاهی تا کمر هم خم می‌شدند؟ حالا شما نیازی نیست که تا کمر خم شوید؛ ولی بهتر است هر دو دستتان را جلو بیاورید، حتی برای دست دادن!

از لباس‌های با پوشش ناکافی استفاده نکنید

تصویری از مردم مالزی

شاید با خودتان بگویید که مالزی هم یک کشور خارجی و خارج از چهارچوب‌های پوشش اسلامی کشور ماست؛ اما این گونه نیست. درست است که در نقطه‌نقطه شهرهای مالزی می‌توانید افرادی را با پوشش‌های مختلف ببینید و حتی در کنار سواحل این کشور، حس کنید به استخر شخصی خودتان رفته‌اید؛ اما یادتان باشد این پوشش با نوع پوشش در خیابان یا مراکز خرید مالزی خیلی فرق می‌کند. پوشیدن لباس‌های نیمه‌برهنه و آنچه حجاب حداقلی را ندارد، از کارهای ممنوعه در مالزی است.

در فصل بهار خانه را بدون چتر ترک نکنید

در فصل بهار خانه را بدون چتر ترک نکنید

این تیتر بیشتر از اینکه بخواهد کارهای ممنوعه در مالزی را به شما گوشزد کند، یک توصیه دوستانه برای حفظ سلامت شماست. می‌دانید که در فصل بهار باران‌های موسمی و حتی گاه سیل‌آسا در مالزی می‌بارد. از سویی می‌دانید که در کنار پاییز، بهار بهترین زمان سفر به مالزی است. با این توضیحات، اگر در تعطیلات نوروز راهی مالزی شدید، حتماً یک چتر بزرگ و مقاوم هم با خودتان ببرید. در این فصل بهتر است همیشه با چتر، منزلتان را ترک کنید. گاهی داشتن چتر از نان شب هم واجب‌تر می‌شود. بارش باران در بهار مالزی، عین حادثه‌ای است که هیچ گاه خبر نمی‌کند.

شب‌ها در خیابان های خلوت به‌تنهایی قدم نزنید

شب‌ها در خیابان های خلوت به‌تنهایی قدم نزنید

فرقی نمی‌کند که ایران باشد یا ترکیه یا مالزی، هر کجای دنیا باشید بهتر است شب‌ها در خیابان‌های خلوت، به‌تنهایی قدم نزنید. حتی مقدس‌ترین شهرها و کشورهای جهان هم خالی از بزهکاران، جیب‌برها و افراد بدسابقه نیست. تاریکی شب، خلوتی مکان و تنهایی شما بهترین سوژه برای جیب‌بری یا حتی خدای نکرده آدم‌ربایی است. پس علاج واقعه قبل از وقوع کنید و هرگز تنها در خیابان خلوت قدم نزنید.

با کفش وارد خانه یا صومعه نشوید

با کفش وارد خانه یا صومعه نشوید

اگر در کشور مالزی مهمان خانه‌ای شدید، حتماً قبل از ورود درباره پوشیدن یا نپوشیدن کفش از صاحب‌خانه بپرسید. تا جایی که ما اطلاع داریم در مناطق بودایی و مسلمان‌نشین مالزی، ورود به خانه با کفش بسیار ناپسند است. این موضوع در هنگام ورود به معابد بوداییان حساسیت بیشتری به خود می‌گیرد. در واقع اگر می‌خواهید به مقدسات این قوم اهانت نشود و سفر به شما خوش بگذرد، حتماً قبل از ورود به خانه مسلمانان و بوداییان، کفش‌هایتان را در بیاورید. حتی مشاهده شده که در برخی خانه‌ها حوضچه آب قرار دارد که در ابتدای ورود پاهایتان را بشویید تا تمیز و خوشبو شود.

با پای چب به معابد وارد نشوید

با پای چب به معابد وارد نشوید

این روزها ورود با پای راست و چپ به برخی مکان‌ها سوژه خنده و تمسخر بسیاری از جوانان ایرانی شده است. جالب است بدانید این موضوع در بین بوداییان نیز وجود دارد و اتفاقاً خیلی هم برایشان مهم است. می‌دانید که بخش وسیعی از جاهای دیدنی مالزی را معابد این کشور تشکیل می‌دهد. هنگام بازدید از این جاذبه های گردشگری، علاوه بر اینکه باید کفش خود را دربیاورید و لباس تمیز و مرتب بپوشید، باید حواستان باشد که با پای راست وارد معبد شوید. این قانون بسیار مهم است و یکی از کارهای بسیار ممنوع در مالزی این است که پای چپتان بر پای راست پیشی بگیرد.

از دست چپ برای کارهایتان استفاده نکنید

از دست چپ برای کارهایتان استفاده نکنید

پای چپ، دست چپ و داستان‌های مختلفی که ایجاد کرده‌اند، همه ریشه در برخی اعتقادات و خرافه‌های ملل دور دارند. در گذشته بسیاری افراد معتقد بودند که افرادی که از دست چپ برای انجام کارهایشان استفاده می‌کنند، دارای روح شیطانی هستند. پیرو همین اعتقاد جاهلانه، افراد چپ‌دست را مجبور می‌کردند که با دست راست کار کنند. خوردن و آشامیدن، نوشتن یا هر کار دیگری با دست چپ، گناه نابخشودنی محسوب می‌شد. سال‌ها بعد که انسان کشف کرد که چیزی به نام نیم‌کره چپ و راست مغز وجود دارد که فرد را مجبور به انتخاب دست خاصی می‌کند، دست از سر مردمان چپ‌دست برداشتند و یکی از روزهای سال را به نام آنان اسم‌گذاری کردند. البته این باور هنوز در مالزی کمابیش هست.

به متکدیان پول ندهید

ممنوعیت های مالزی

به نظر من در هیچ شهر و دیاری به متکدیان پول ندهید. فرقی نمی‌کند ایران هستید یا مالزی! اجازه دهید فقیرهای واقعی شناسایی شوند و اگر فرصتی برای اشتغال ندارند، آنگاه صدقه بگیرند. اینکه هر کسی لباس پاره بپوشد و کاسه گدایی دستش بگیرد فقط باعث می‌شود که تعداد گدایان شهر بیشتر و بیشتر شده و سوءاستفاده‌ها هم افزایش یابد.

هرگز کالا یا وسیله‌ای را از روی سر کسی رد نکنید

رد کردن کالا یا هر وسیله‌ای از روی سر کسی، یکی از کارهای ممنوعه در مالزی است. در تعالیم این کشور، سر مثل دست، بسیار مقدس است و رد کردن وسیله از روی سر کسی باعث می‌شود آن فرد احساس بی‌احترامی کند. شاید برایتان عجیب باشد؛ اما این تابو در برخی روستاهای ایران هم وجود دارد و موضوع وقتی جدی می‌شود که از روی فردی عبور کنید. آن‌ها این کار را به معنی داشتن آرزوی مرگ برای فرد می‌دانند و به‌شدت از دست فرد خطاکار عصبانی می‌شوند و حتی ممکن است ساق پایش را به‌عنوان مجازات، نیشگون بگیرند!

خلاصه اینکه کارهای ممنوعه در مالزی گاهی عجیب و گاهی جالب است. نکته مهم این است که بدانید همه این‌ها به باورهای مذهبی و اعتقادات فرهنگی این جوامع بستگی دارد و باید به هر کدام احترام گذاشت. فراموش نکنیم که ما در مالزی مهمان هستیم و رعایت حال میزبان از وظایف ماست. خب حالا بگویید چند تا از حدس‌هایان درست بود؟ چیز دیگری هم به ذهنتان رسید یا اینکه در سفر به مازی تجربه کرده باشید؟ اگر جوابتان مثبت است، همین الآن انگشت‌رنجه کنید و برای ما بنویسید. ما همین جا منتشرش می‌کنیم  تا سایر همراهان مجله گردشگری ره بال آسمان از تجربه‌هایتان استفاده کنند.

داشتن حق تقدم برای ماشین‌های بزرگ و لوکس، انجام کارها با دست چپ، رد کردن اشیاء از روی سر کسی

چون برای گرفتن پول بیشتر، شما را در مسیرهای طولانی قرار می‌دهند.

ورود میوه دوریان به داخل هتل ممنوع است.

اکثر رانندگان ملاک تقدم را بزرگی خودرویشان می‌دانند!

8 نظرات
  1. زهرا می گوید

    وای چقدر مردم مالزی حساس و زودرنج هستن،اصلا از اخلاق شون خوشم نیومد،مردم ایران خیلی خونگرم تر هستن،اگر کار ممنوعه ای هم تو ایران انجام بشه،کسی اینقدر سخت گیر نیست که بخواد ناراحت بشه.

    1. بانو تقیان می گوید

      زهرای عزیز، بی‌شک در ایران هم افرادی هستند که برخی مسائل براشون خیلی مهمه. برای مثال برخی شهرها معتقدند تا زمانی که ممهمون توی خونه است، نباید اون خونه جارو بشه و اگه کسی جارو دستش بگیره، مهمون فکر می‌کنه که میزبان می‌خواد بیرونش کنه!
      حتی این موضوع که گردشگر خارجی باید در ایران حجاب داشته باشه، از نظر مردم کشورهای دیگه عجیبه!

  2. افرا می گوید

    چه قوانین جالبی.
    اونجا که نوشته به متکدیان پول ندهید، یاد باب اسفنجی افتادم، اونجا که مدیر سیرک داد می‌زنه: به دلقکا غذا ندید. ???

    1. بانو تقیان می گوید

      افرای عزیز، چه کودک درون شاد و خوبی دارید، مراقبش باشید.

  3. مرجان می گوید

    چقدر چپ دست ها توی این کشور اذیت هستند. خدا رو شکر که مالزی دنیا نیومدم???

    1. بانو تقیان می گوید

      بله مرجان عزیز، متأسفانه تا همین چند سال پیش در ایران هم کارکردن با دست چپ کراهت داشت و اکثر مکتب‌خونه‌ها دانش‌آموز رو مجبور می‌کردند که با دست راست بنویسه؛ چون معتقد بودند شیطان در روح این افراد حلول کرده! احتمالاً بعد از اینکه دانشمندان متوجه عملکرد نیم‌کره چپ و راست مغز شدند، اوضاع برای چپ‌دست‌ها کمی بهتر شد.

  4. سجاد می گوید

    یاد سکانس اخراجیا افتادم که میپرسید دستشویی با پای چپ میری یا راست. بعد امین حیایی میگفت با کله

    1. بانو تقیان می گوید

      🙂 🙂 🙂

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.