راهنمای سفر اصفهان | سفری که نمی‌خواهید به پایان برسد

0

اسم اصفهان سال‌هاست با تصویر جوش و خروش زاینده رود زیر پل‌های زیبا و مقتدر و در کنار درختان سرسبز بیدمجنونی همراه است که زلفشان را به باد می‌دهند تا دل از هر بیننده‌ای ببرند. میدان نقش جهان با معماری بی‌نظیر و صدای سم اسبان همراه با آوای زنگوله‌های ریز دور حوض بزرگ یا عمارت‌های زیبایی که با دقت فراوان طراحی و مهندسی شده‌اند، فقط گوشه‌ای از زیبایی‌های تمام‌نشدنی این شهر زیبا هستند. بی‌دلیل نیست که این شهر، لقب «نصف جهان» را مانند مدال افتخار بر سینه خود دارد. در این نوشته از ره بال آسمان قرار است سفری سطحی و گذرا به این شهر بیندازیم و با گوشه‌ای از هزاران جای زیبای آن آشنا شویم. اگر شما هم مشتاق آشنایی با این شهر سراسر رنگ و زیبایی هستید، همراه ما شوید.

فهرست مطالب

اصفهان کجاست؟

با این حجم از شهرت بعید به نظر می‌رسد کسی نداند اصفهان کجاست. این شهر که قلب تپنده ایران هم نام گرفته است، در مرکز نقشه ایران جا خوش کرده است. فاصله اصفهان تا تهران ۴۴۸ کیلومتر و اصفهان تا مشهد ۱۲۴۷ کیلومتر است. اصفهان از شمال با قم و تهران، از جنوب با شیراز و یاسوج، از شرق با یزد و از غرب با چهارمحال و بختیاری و لرستان همسایه است.

طبیعت اصفهان | تلفیقی از کوه و بیابان

نمایی از طبیعت اصفهان

اگر به نقشه اصفهان نگاه کنید، می‌بینید که این نگین زیبا از سمت شمال و شرق در حصار بیابان‌ها و از غرب تا جنوب در حصار رشته کوه‌هاست. حتماً اسم زردکوه بختیاری را شنیده‌اید. بله درست است، همان کوهی که زاینده رود از دل آن می‌جوشد و به اصفهان می‌رسد. این کوه‌ در جنوب غربی اصفهان قرار دارد. زاینده رود هم بزرگ‌ترین رود فلات مرکزی ایران است که در مسیرش درختان زیبا و سرسبز جنگل ناژوان را سیراب می‌کند و سرانجام به باتلاق گاوخونی می‌ریزد.

یکی دیگر از رشته کوه‌های اصفهان، کوه کلاه قاضی است که یکی از پارک‌های ملی ایران و محل زندگی عقاب و آهو است. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که این منطقه از جمله مناطق حفاظت‌شده است و شما نمی‌توانید بدون مجوز به آن وارد شوید.

آب و هوای اصفهان | معتدل و نیمه‌خشک

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

نزدیکی اصفهان به رشته‌کوه‌های زاگرس باعث شده در این نواحی آب‌و‌هوا خنک‌تر باشد؛ اما در مجموع هوای استان اصفهان به‌طور کلی معتدل و نیمه‌خشک همراه با بارش‌های کم و پراکنده است‌. بهترین فصل برای سفر به نصف جهان، بهار است. در این فصل درختان سبزتر و باطراوت‌تر می‌شوند و خبری هم از گرمای طاقت‌فرسا نیست.

جاذبه های طبیعی | هدیه طبیعت به مردم

  • کوهستان پارک صفه

تصویری از کوهستان پارک صفه در اصفهان

اگر از سمت شیراز وارد اصفهان شوید، بلافاصه بعد از ورودی شهر، در سمت غرب، به کوهستان پارک صفه می‌رسید. پیشنهاد می‌کنیم یکی از شب‌های سفرتان را به این پارک اختصاص دهید. در مسیر پیاده‌روی تا بالای این مجموعه تفریحی، مجسمه‌های بزرگی از انواع دایناسورها در طرح‌های مختلف قرار دارند که لذت مسیر را برای شما مخصوصاً کودکانتان دوچندان می‌کنند.

در بخشی از مسیر هم می‌توانید از تله کابین استفاده کنید. هیجان و لذت جابه‌جایی با تله کابین به یک طرف و دیدن منظره شهر اصفهان و چراغ‌های روشنش که زیر پای شماست، از سوی دیگر، در تمام این مدت شما را سرگرم و شگفت‌زده می‌کند. البته اگر در طول روز هم به این پارک زیبا رفتید، می‌توانید بخشی از حیات وحش را زیر پای خود ببینید.

  • پارک ناژوان

نمایی از پارک ناژوان در اصفهان

اگر دوست دارید ساعاتی را کنار رودخانه زاینده رود باشید و از دیدن درختان بیدمجنون زیبا و شنیدن صدای آب لذت ببرید یا یک عصرانه خاطره‌انگیز را کنار آب میل کنید، پارک ناژوان را از دست ندهید. این پارک زیبا در دو طرف مسیر زاینده رود قرار دارد. داخل پارک، آلاچیق و پارک بازی بچه‌ها هم وجود دارد که ساعات خوشی را برای شما و خانواده رقم بزند. پیاده‌روی در این پارک چنان لذت‌بخش است که اصلاً گذر زمان را احساس نخواهید کرد. برای رسیدن به این پارک باید به سمت غرب اصفهان بروید.

  • باغ پرندگان و آکواریوم اصفهان

تصویری از باغ پرندگان وآکواریوم در اصفهان

حالا که تا پارک ناژوان آمده‌اید، به جاذبه دیگر این شهر هم سری بزنید. باغ پرندگان اصفهان در بیشه ناژوان و در ۴کیلومتری غرب پل وحید قرار دارد. در این باغ حدود ۱۳۰ گونه پرنده مختلف وجود دارد. فکرش را بکنید چند نوع طاووس، عقاب، مرغابی و حتی فلامینگو را می‌توانید در یک مجموعه در کنار هم ببینید.

در نزدیکی این باغ هم مجموعه باغ موزه پروانه ها اصفهان و آکواریوم معروف ماهی قرار دارد. به شما قول می‌دهیم این سه مجموعه آنقدر زیبا و جذاب باشد که به‌تنهایی بخش زیادی از حافظه گوشی‌تان را به عکس‌هایش اختصاص بدهد. آکواریوم اصفهان اولین تونل آکواریوم ایران است. در این تونل زیبا و شگفت‌انگیز می‌توانید بیشتر از ۱۳۰ گونه ماهی را ببینید. حضور در این فضا، چیزی شبیه غواصی است با این تفاوت که به هیچ وسیله یا آموزش خاصی نیاز ندارید.

  • باغ گل ها

تصویری زیبا از باغ گل ها در اصفهان

یکی دیگر از جاهایی که دیدنش را در طول روز مخصوصاً در یک عصرگاه خنک به شما پیشنهاد می‌کنیم، باغ گل ها اصفهان در جنوب شرقی میدان بزرگمهر است. این باغ از قسمت‌های مختلفی شامل باغ صخره‌ای، برکه، گلخانه و باغ رز تشکیل شده است. در این باغ می‌توانید از نزدیک گیاهان فراوانی از جمله گونه‌های زنبق و داوودی، سوزنی برگان و حتی گیاهان دارویی و خوراکی را ببینید و با آن‌ها عکس یادگاری بگیرید.

در یک بخش از باغ هم یک برکه کوچک طراحی شده که ماهی‌های ریز و درشت در آن شنا می‌کنند. این باغ در یک محوطه سر باز است؛ پس بهتر است در ساعات گرم روز مخصوصاً نزدیک به ظهر، آنجا نروید تا گرمای هوا کلافه‌تان نکند.

  • شهرستان‌ها و روستاهای اطراف اصفهان

اگر مسافر اصفهان هستید و زمان کافی دارید، شهرستان‌ها و روستاهای اطراف آن را از دست ندهید. به لطف زاینده رود و پشتوانه تاریخی محکم این استان، جاهای دیدنی فراوانی در این استان اصفهان هست که بازدید از آن دری تازه از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی به روی شما می‌گشاید. کاشان با بناهای سنتی، خوانسار با طبیعت زیبا، چادگان با دریاچه بی‌نظیر، سمیرم و چشمه‌ها و آبشارهای متعدد، در کنار نایین، خوروبیابانک، ابیانه، ورزنه، گلپایگان، شهرضا و غیره گوشه‌ای از زیبایی‌های این استان هستند.

تاریخچه اصفهان | گذر زمان بر نصف جهان

تصویری قدیمی از اصفهان

به جرئت می‌شود گفت اصفهان همه زیبایی و شکوهش را وامدار زمانی است که به‌عنوان پایتخت حکومت صفوی انتخاب شد. پادشاهان خوش‌ذوق و اهل هنر آن دوره، این شهر را به یک تابلوی نقاشی زیبا تبدیل کردند. به شما قول می‌دهیم که اگر برای هر روز سال خود یکی از جاذبه‌های تاریخی اصفهان را در نظر بگیرید، در پایان سال نه‌تنها یک مکان تکراری ندیده‌اید، بلکه حتی جاهایی پیدا می‌کنید که از لیست شما جا مانده باشند.

اماکن تاریخی | شکوه و جلال اصفهان

  • میدان نقش جهان

تصویری زیبا از میدان نقش جهان در اصفهان

اگر حتی فقط یک روز برای سفر به اصفهان زمان داشته باشید، به شما توصیه می‌کنیم میدان نقش جهان را از دست ندهید. حقیقتاً بی‌دلیل نیست که این میدان زیبا، به‌عنوان نخستین اثر ایرانی در سازمان جهانی یونسکو به ثبت برسد. میدان نقش جهان که با نام‌های میدان شاه و میدان امام هم شناخته می‌شوند، یک محوطه مستطیل‌شکل در مرکز شهر اصفهان است که ۴ اثر تاریخی مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام، بازار قیصریه و کاخ عالی قاپو را به هم متصل می‌کند.

دورتادور این میدان هم حدود ۲۰۰ حجره در دو طبقه قرار دارند که اصلی‌ترین عرضه‌کننده‌های صنایع دستی اصفهان به شمار می‌روند. البته میدان نقش جهان در گذشته جایگاهی برای برگزاری آیین‌ها و مراسم‌ بی‌شمار دولتی و مردمی مثل آتش‌بازی، رژه نظامی و بازی چوگان بود. در اصل این میدان با ۵۲۵ متر طول و ۱۵۹ متر عرض، برای بازی چوگان با اسب طراحی شده بود. دروازه‌های سنگی چوگان هم هنوز در شمال و جنوب میدان دیده می‌شوند.

نکته: برای رفتن به نقش‌جهان یا بسیاری از جاذبه‌های دیگر می‌توانید از مترو اصفهان هم استفاده کنید. روی اسمش کلیک کنید تا نقشه و ایستگاه‌ها را برایتان بیاورد.
  • کاخ هشت بهشت

نمایی از کاخ هشت بهشت در اصفهان

کاخِ محل سکونت آخرین پادشاهان صفوی در غرب خیابان چهارباغ عباسی قرار دارد و به کاخ هشت بهشت معروف است. باغ وسیع این کاخ، جزئی از باغ بزرگ نقش جهان بود که این روزها به پارک تبدیل شده است. این کاخ ۸ ضلعی که ۴ نما دارد، در ۲ طبقه و ۲ متر بالاتر از سطح زمین قرار دارد.

گچ‌بری‌ها، آیینه‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌های طرح پرنده و حیوانات منظره دل‌انگیزی را برای بازدیدکنندگان رقم می‌زند. دور تا دور این کاخ درختان کاج بلند و کهن‌سال دیده می‌شوند که از شمال به قصر چهل‌ستون، از غرب به خیابان چهارباغ و از سمت‌های دیگر به باغ‌های میوه منتهی می‌شوند. در وسط تالار این کاخ، حوض ۸ ضلعی از جنس مرمر معروف به حوض مروارید قرار دارد و معماری آن طوری است که آب از سوراخ‌هایش مثل مروارید به داخل حوض می‌ریزد.

  • عمارت عالی قاپو

نمایی از عمارت عالی قاپو در اصفهان

در دوره حکومت صفوی و پس از انتقال پایتخت از تبریز به اصفهان، با دستور شاه عباس اول، عمارت عالی قاپو ساخته می‌شود. این عمارت که در گذشته به آن دولت‌خانه مبارکه می‌گفتند در غرب میدان امام و روبه‌روی مسجد شیخ لطف‌الله قرار دارد. عالی قاپو از ۳ طبقه تشکیل شده که هر طبقه خود به ۲ طبقه اتاق تقسیم می‌شود. با درنظرگرفتن بام طبقه آخر، می‌توان گفت عالی قاپو ۷ طبقه است که به دلیل تغییرات و اضافات معماری، از هر طرف نمایی متفاوت دارد.

در سرتاسر این عمارت مینیاتورهای هنرمند معروف عصر صفوی، رضا عباسی، به چشم می‌خورد. در آخرین طبقه این بنا، اتاقی با نام اتاق موسیقی یا اتاق صوت قرار دارد که گچ‌بری‌های بی‌نظیری دارد. تصویر انواع جام و صراحی‌ با زیبایی و ابتکار خاصی گچ‌بری‌شده است و می‌تواند انعکاس‌ حاصل از نغمه‌ها را بگیرد تا در نتیجه صداها، طبیعی و بدون انعکاس شنیده شود. عالی قاپو در دوران قاجار محل سکونت ظل‌السلطان بود و در ۴۰ سال اخیر هم به دلیل خطر ویرانی چند بار مرمت شد.

  • عمارت چهل ‌ستون

نمایی زیبا ار عمارت چهل ستون

یکی دیگر از شگفتی‌هایی که توصیه می‌کنیم حتماً به آن سر بزنید، عمارت چهل ستون است. این عمارت از باغ‌های سلطنتی دوره صفویه است که در غرب میدان نقش جهان، در خیابان استانداری، قرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم پیاده از نقش جهان به سمت این کاخ حرکت کنید. در مسیرتان و همچنین در اطراف استخر مرکزی این باغ، درختان بلند و کهن‌سالی را می‌بینید که منظره خیره‌کننده‌ای را برای شما رقم می‌زنند.

البته وقتی وارد این عمارت شدید، دنبال دقیقاً ۴۰ عدد ستون نگردید. ایوان اصلی این عمارت ۲۰ ستون دارد که انعکاس تصویر آن‌ها بر استخر زیبا و بزرگ جلوی ساختمان باعث شده تا این بنا به چهل‌ستون شناخته شود. چهل‌ستون از نخستین آثاری است که در آن تزئینات وسیع، آیینه‌کاری و نقاشی‌های دیواری به چشم می‌خورد. دیوارهای این عمارت با آیینه‌های قدی و شیشه‌ها و نقاشی‌ها پوشیده شده و درها و پنجره‌ها با منبت‌کاری و خاتم‌کاری تزئین شده‌اند. معماری کاخ ترکیبی از هنر ایرانی، چینی و فرنگی است.

  • سی و سه پل

نمایی از سی و سه پل در اصفهان

قدم‌زدن روی سی و سه پل و تماشای گذر آب و نفس‌کشیدن در کنار درختانی که اکسیژن خالص به ریه‌هایتان هدیه می‌کنند، لذتی دارد که در سفر به هیچ شهر دیگری برایتان تکرار نخواهد شد. این پل که با نام اله وردی خان، پل جلفا، پل شاه عباسی و پل چهل چشمه هم شناخته می‌شود، ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض دارد و خیابان چهارباغ عباسی را به چهارباغ بالا وصل می‌کند. البته این نکته فراموش نشود که این پل در ابتدا ۴۰ چشمه داشته که با کاشت درخت و انحراف آب، برخی دهانه‌هایش متروک شده‌اند.

  • پل خواجو

تصویری از پل خواجو در اصفهان

در نگاه اول پل خواجو با ۲۴ دهانه و ۱۶ دریچه تخلیه آب، یک پل ارتباطی بین دو بخش از شهر است. این پل روی پل دیگری ساخته شده که امکان استفاده نداشته است. پل خواجو در دو طبقه با تزئینات و کاشی‌کاری‌های زیبا و برای پیوند دادن دو محل خواجو و دروازه حسن‌آباد ساخته شده است. اما آنچه این پل را بی‌نظیر و جهانی می‌کند نوع معماری منحصربه فرد آن است. اگر می‌خواهید هنر استفاده از جادوی اعداد را ببینید، حتماً به اصفهان و مخصوصاً پل خواجو سری بزنید.

حجره‌هایی که روی این پل ساخته شده، به حجره خواستگاری معروف هستند. طراحی آن ها به‌صورتی است که اگر دختر و پسری در دو حجره مجزا ولی روبه‌روی هم قرار می‌گرفتند، بدون اینکه همدیگر را ببینند، صدای همدیگر را می‌شنیدند. دو شیر سنگی بزرگ هم که مثل دو نگهبان در دو طرف پل ایستاده‌اند، یکی دیگر از جاذبه‌های پل هستند. اگر از یک نقطه خاص به شیر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که چشمان یکی از این دو شیر در ساعاتی از شب برق می‌زند.

اماکن مذهبی  | نمادی از آزادی ادیان در اصفهان

  • مسجد شیخ لطف الله

تصویری از مسجد شیخ لطف الله در اصفهان

تا به حال مسجد شخصی دیده‌اید؟ تعجب نکنید. در سفر به اصفهان و گشت‌وگذار در میدان نقش جهان به مسجدی می‌رسید که برای عبادت خاندان سلطنت صفوی طراحی شده بود. شاید به همین دلیل هم هست که این مسجد مناره و گلدسته ندارد. در واقع فلسفه طراحی مناره و گلدسته، دعوت عموم مردم به سوی مسجد است؛ پس وقتی قرار است محلی، خصوصی باشد، نیازی به دعوت عمومی ندارد!

مسجد شیخ لطف الله در ضلع شرقی نقش جهان، مقابل عمارت عالی قاپو و در سمت راست مسجد جامع اصفهان قرار دارد. استفاده از نورهای طبیعی، رنگ‌های زیبا و نقوش اسلیمی خیره‌کننده، از عواملی است که این مسجد را از سایر مساجد اصفهان متمایز می‌کند. در داخل محراب ۲ لوح و در اطراف محراب هم کتیبه‌های زیادی قرار دارد که برای بازدیدکنندگان جالب توجه است. تا اینجا که آمدید، سراغ مسجد ظلمات را هم بگیرید. داستان‌های جالبی درباره‌اش می‌شنوید.

  • کلیسای وانک

تصویری از کلسیا ونک

موزه کلیسای وانک از مکان‌های تاریخی و مذهبی ارامنه ساکن اصفهان است که در چهارراه حکیم نظامی و در محله جلفا قرار دارد. اسم دیگر این کلیسا «آمنا پرکیچ» به معنای منجی یا نجات‌دهنده است. بنای کلیسا در زمان شاه عباس دوم و برج ناقوس روبه‌روی در اصلی، به سبک ایرانی و در زمان شاه سلطان حسین ساخته شده است. این بنا از نظر طلاکاری‌های سقف و نقاشی‌های دیوارها بسیار خاص و زیباست و بزرگ‌ترین کلیسای جلفا به شمار می‌رود.

تابلوهای نقاشی اهدایی اروپاییان و کتب خطی نفیسی در موزه این کلیسا نگهداری می‌شود. نمازخانه اصلی کلیسا به شکل یک متوازی الاضلاع و شامل ۲ قسمت چهارگوش است. قسمت اول شبستانِ بناست و قسمت دوم زیرِ گنبدخانه است که محلی است برای برگزاری مراسم و سرودهای مذهبی. همچنین دور تا دور گنبد کلیسا داستان خلقت آدم و حوا توسط نقاشی‌های ارامنه به تصویر کشیده شده است. در محراب هم تصاویر حضرت مسیح به چشم می‌خورد.

  • منارجنبان و آتشگاه اصفهان

بخش های مختلف منارجنبان

در غرب شهر اصفهان و در مسیر اصفهان نجف‌آباد، در نزدیکی منارجنبان و بالای تپه‌ای سنگی، آتشگاه اصفهان قرار دارد. این مکان تاریخی در طول تاریخ به علت جایگاه آتش مقدس و درحال حاضر به علت موقعیت تفریحی و مذهبی خود میزبان گردشگران زیادی است.

تصویری از آتشگاه در اصفهان

آتشگاه دارای اتاق‌ها و ساختمان‌هایی در چهار جهت تپه است و ۷ پنجره قدیمی و ۱ در ورودی دارد. در ۸ گوشه آتشگاه، ۸ پنجره رو به بیرون قرار دارد که موبدان، آتش مقدس را در آن قرار می‌دادند. نام باستانی این اثر «مهربین» بوده است که اخیراً آن را به نام آتشگاه می‌شناسند. آتشگاه اصفهان در سال ۱۳۳۰ ثبت آثار ملی شده است.

غذاهای اصفهانی | خوشمزه اشتهابرانگیز

تصویری از غذاهای اصفهان

از مهم‌ترین بخش‌های جالب و هیجان‌انگیز در هر شهر، خوراکی‌ها و عادت‌های غذایی مردم آن منطقه است. بازدیدکنندگان، مخصوصاً توریست‌های خارجی، همواره به این نکته توجه ویژه می‌کنند. تنوع غذایی در اصفهان بسیار زیاد است و نکته جالب اینکه گوشت و نان از اصلی‌ترین قسمت‌های غذایی اصفهانی‌هاست. از غذاهای خوشمزه اصفهان می‌توان به خورش ماست، کاله جوش، قیمه ریزه، بریان، حلیم بادمجان، گوشت و لوبیا و گوشت و نخود اصفهانی اشاره کرد.

رستوران‌های اصفهان | شکم‌گردی در اصفهان

  • رستوران شهرزاد

نمای داخلی رستوران شهرزاد در اصفهان

رستوران معروف شهرزاد در خیابان چهار باغ عباسی و نزدیک به زاینده رود، پل خواجو و هتل عباسی قرار دارد. این رستوران شیک و لوکس با کاشی‌کاری‌ها و نقاشی‌های دیواری خاص و چشم‌نواز یکی از بهترین رستوران‌های اصفهان است.

  • رستوران جارچی باشی

تصویری از رستوران جارچی باشی در اصفهان

این رستوران قبلاً محل یک حمام تاریخی در دوره صفویه بوده و درحال حاضر رستورانی است با حوض‌ها و فواره‌های بی‌نظیر. این رستوران در خیابان سپه بعد از بازار حکیم قرار دارد.

  • رستوران خان گستر

نمای داخلی از رستوران خان گستر در اصفهان

خیابان جلفا از معروف‌ترین خیابان‌های اصفهان است که پر است از کافه و رستوران. این خیابان تقریباً چیزی شبیه خیایان ولیعصرِ تهرانی‌هاست! رستوران خان گستر در این محل قرار دارد.

  • بریانی حاج محمود

تصویری از بریانی حاج احمد

حیف است به اصفهان بروید و بریان آن را تجربه نکنید. این غذا چیزی در ظاهر شبیه همبرگر است که از گوشت و جگر سفید درست می‌شود. بریانی حاج محمود شفاعت در بازار بزرگ اصفهان، نزدیک میدان عقیق، با قدمتی ۱۰۰ساله، معروف‌ترین بریانی اصفهان است. لیست بهترین بریانی اصفهان را در مقاله‌اش برایتان آوردیم.

  • فست فودهای اصفهان

تصویری از فست فود در اصفهان

همیشه و همه‌جا بریان و چلو کباب و قرمه‌سبزی حرف اول را نمی‌زند. گاهی هم پیش می‌آید که شما به فست فود میل داشته باشید. در اصفهان فست فودهای ارمنی حرف اول را می‌زنند. از بین این‌ها، ساندویچی کارن در محله سنگ‌تراش‌ها و ساندویچی آرابو و پیتزا گارنی در نزدیکی خیابان جلفا بسیار معروف و محبوب هستند.

سوغاتی و خرید | یادگاری‌های نصف جهان

تصویری از سوغاتی های اصفهان

اصفهان شهر صنایع دستی و هنرهای بی‌نظیری است که از وسایل شخصی و دکور منزل شما گرفته تا زیورآلات و لباستان را هم شامل می‌شود. صنایع دستی مثل خاتم کاری، میناکاری، قلم‌زنی، قلمکاری پارچه و مینیاتور روی انواع ظرف‌ها و ظروف و زیورآلات مسی فقط بخشی از سوغات اصفهان هستند. انواع گز آردی، لقمه و سکه‌ای در کنار پولکی با طعم‌های مختلف نیز سوغات غالب اصفهان است که کام شما و عزیزانتان را شیرین می‌کند.

مراکز خرید اصفهان | هم فال و هم تماشا

به همان میزان که در اصفهان جاهای دیدنی و هتل به‌فراوانی وجود دارد، مراکز خرید اصفهان هم بسیارند که می‌توان سوغات اصفهان یا سایر مایحتاج زندگی را از آنجا تهیه کرد.

  • بازار امام

نمایی از بازار امام در اصفهان

بازاری که در اطراف میدان نقش جهان وجود دارد به‌تنهایی می‌تواند تمامی آنچه برای سوغات نیاز دارید را به شما بدهد. هر یک از غرفه های این بازار، یکی از هنرهای زیبای این شهر را در معرض فروش گذاشته است.

  • میدان انقلاب

دور تا دور میدان انقلاب پر از پاساژها و مغازه‌های رنگارنگ و متنوع است. در این بازار می‌توانید انواع لباس را با قیمت مناسب تهیه کنید.

  • سیتی سنتر

تصویری از سیتی سنتر در اصفهان

اگر به دنبال فروشگاه مدرن‌تر هستید که همزمان سینما، فود کورت و امکانات تفریحی دیگر داشته باشید به سمت سیتی سنتر اصفهان بروید. این مرکز تقریباً خارج از شهر اصفهان، بعد از ترمینال صفه و روبه‌روی سپاهان شهر قرار دارد.

اقامت در اصفهان | تجربه ایامی خاطره‌انگیز

اصفهان در اکثر ماه‌های سال میزبان توریست‌ها و گردشگران‌ مختلفی است که برای بازدید از آثار چشم‌نواز دوره صفویه به این استان سفر می‌کنند. به همین علت بهترین هتل های اصفهان با امکانات متفاوت را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

  • هتل ۵ ستاره لوکس

تصویری از هتل لوکس عباسی در اصفهان

هتل عباسی اصفهان یکی از هتل‌های ۵ ستاره این شهر است که به‌تنهایی دنیایی از جاذبه های فرهنگی و هنری را در دل خود جا داده است. در هر کدام از سالن‌ها و اتاق‌های این هتل، سبک خاصی از معماری ایرانی و اسلامی را مشاهده می‌کنید. یک شب ماندن در اتاق‌های لوکس این هتل، تجربه زندگی شاهان گذشته را برایتان به تصویر می‌کشد. این هتل در تقاطع آمادگاه و باغ گلدسته قرار دارد و به بافت تاریخی شهر بسیار نزدیک است.

هتل کوثر هم یکی از قدیمی‌ترین و خاص‌ترین هتل‌های اصفهان است که در ضلع جنوبی سی و سه پل قرار دارد. این هتل زیرمجموعه هتل بین‌المللی پارسیان است و همه امکانات یک هتل لوکس را دارد. نزدیکی به زاینده رود و بافت تاریخی شهر، از مزایای اقامت در این هتل است.

  • هتل‌های میان رده ۳ ستاره

تصویری از هتل ستاره در اصفهان

ده ها هتل ۳ ستاره در اصفهان وجود دارد که در جای‌جای این شهر قرار گرفته‌اند. امکانات این هتل‌ها شبیه به یکدیگر بوده و تنها تفاوتشان در دوری و نزدیکی به مرکز شهر است. هر کدام از این هتل‌ها را انتخاب کنید، می‌توانید از امکانات شبیه به هم بهره ببرید. هتل‌های ستاره، سوییت، زهره، شیخ بهایی، اسپادانا، صفوی، خواجو، باران، سپاهان، ونوس و غیره از جمله هتل‌های ۳ ستاره این شهر هستند.

  • هتل ارزان

نمایی از هتل جام فیروزه ای در اصفهان

به همان میزان که هتل‌های ۳ و ۴ ستاره در اصفهان بسیار زیاد است، هتل‌های ۱ ستاره و ارزان هم به‌فراوانی پیدا می‌شوند. از جمله این هتل‌ها به هتل جام فیروزه، سرای اردیبهشت، آفتاب، هشت بهشت، حکیم، طوبی، ایران و غیره می‌توان اشاره کرد.

حمل و نقل در اصفهان | تفرج در شهر

تصویری از تاکسی های خطی در اصفهان

اصفهان از بزرگ‌ترین و صنعتی‌ترین شهرهای ایران است و پیشرفت تکنولوژی در این شهر به‌راحتی دیده می‌شود. برای رفت‌و‌آمد در شهر اصفهان می‌توانید از تاکسی‌های خطی یا اینترنتی، اتوبوس بی‌آرتی و مترو استفاده کنید. خوبی خطوط اتوبوسرانی و مترو این است که در مسیر جاذبه‌های تاریخی حرکت می‌کنند و به‌راحتی شما را به نقاط مختلف شهر می‌رسانند.

مسیرهای دسترسی به اصفهان | سفر به نصف جهان

مسیر هوایی

فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان که میزبان مسافران ایرانی و توریست‌های خارجی است، در منطقه کویری صُفه قرار دارد. این فرودگاه در حدود ۲۰کیلومتری اصفهان است و برای رسیدن به آن باید از بزرگراه چمران عبور کنید. امروزه از بسیاری از کلان‌شهرهای ایران می‌توانید بلیط هواپیما اصفهان را تنها در چند دقیقه بخرید.

  • راه آهن

ایستگاه راه آهن اصفهان چند کیلومتری از مرکز شهر خارج می‌شود. قطارهای یزد، تهران، شیراز، بندرعباس و مشهد در این ایستگاه توقف دارند. با این حساب در بیشتر ایام سال به‌راحتی می‌توانید اقدام به خرید بلیط قطار اصفهان کنید.

  • مسیر جاده ای

به‌طور کلی اصفهان در قلب ایران قرار دارد و جاده‌های بسیاری به آن می‌رسند که هر کدام جاذبه‌های خاص خود را نیز دارند. از سمت تهران جاده خلیج فارس و بعد از کاشان، آزادراه کاشان اصفهان بهترین راه دسترسی به این شهر است. از سمت شیراز هم بزرگراه شیراز به اصفهان مسیر مناسبی است که شهرهای جنوب غربی ایران را به اصفهان می‌رساند. اتوبوس هم وسیله دیگری است که شما را در مسیر جاده‌ای می‌تواند همراهی کند. امروزه به‌راحتی می‌توانید از بسیاری از شهرهای ایران، اقدام به خرید بلیط اتوبوس اصفهان کنید.

مسیر هوایی

فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان که میزبان مسافران ایرانی و توریست‌های خارجی است، در منطقه کویری صُفه قرار دارد. این فرودگاه در حدود ۲۰کیلومتری اصفهان است و برای رسیدن به آن باید از بزرگراه چمران عبور کنید

از اصفهان و زیبایی‌هایش هرچقدر هم بنویسیم کم است. در این بخش فقط به معرفی چند نمونه از جاهای دیدنی اصفهان و جاذبه های گردشگری آن اشاره کردیم. انتخاب موضوع سفرنامه بعدی را به انتخاب شما می‌گذاریم. برای ما در بخش نظرات بنویسید که مجله ره بال آسمان در مقالات بعدی کدام بخش از اصفهان را برایتان به تصویر بکشد.

۱. بهترین زمان سفر به اصفهان چه فصلی است؟

بهترین فصل برای سفر به نصف جهان، بهار است. در این فصل درختان سبزتر و باطراوت‌تر می‌شوند و خبری هم از گرمای طاقت‌فرسای اصفهان نیست.

۲. جاذبه های طبیعی اصفهان کدامند؟

جاذبه های طبیعی اصفهان: کوهستان پارک صفه؛ پارک ناژوان؛ باغ گل ها؛ باغ پرندگان و آکواریوم اصفهان.

۳. جاهای دیدنی تاریخی اصفهان کدامند؟

جاهای دیدنی اصفهان:‌ میدان نقش جهان؛ کاخ هشت بهشت؛ عمارت عالی قاپو؛ عمارت چهل ‌ستون؛ سی و سه پل؛ پل خواجو و… .

۴. اماکن مذهبی اصفهان کدامند؟

اماکن مذهبی اصفهان: مسجد شیخ لطف الله؛ مسجد جامع اصفهان؛ کلیسای وانک؛ آتشگاه و… .

۵. بهترین رستوران های اصفهان کدامند؟

بهترین رستوران های اصفهان: رستوران شهرزاد در خیابان چهار باغ عباسی؛ رستوران جارچی باشی؛ رستوران خان گستر؛ بریانی حاج محمود؛ ساندویچی کارن؛ ساندویچی آرابو و پیتزا گارنی.

۶. سوغات اصفهان کدامند؟

سوغات اصفهان: صنایع دستی مثل خاتم کاری، میناکاری، قلم‌زنی، قلمکاری پارچه و مینیاتور روی ظروف، زیورآلات مسی و نیز انواع گز آردی، لقمه‌ای، سکه‌ای و پولکی با طعم‌های مختلف.

استان اصفهان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.