سوغات تبریز | 26 تا از بهترین و مهم ترین سوغاتی های تبریز

64

همه ما با شنیدن کلمه سوغاتی حس خوبی پیدا می‌کنیم؛ این‌که خودمان یادگاری از سفر برای عزیزانمان ببریم یا آن‌ها این کار را انجام دهند، هردو لذت‌بخش است. حال تصور کنید که این سوغاتی از دسته خوشمزه‌ها، آن‌هم از سوغات تبریز باشد؛ دیگر چه از این بهتر؟! تبریز یکی از کلان‌شهرهای ایران است که به دلیل موقعیت اقتصادی و صنعتی خود از اهمیت زیادی برخوردار است و کارخانه‌های بزرگ ماشین‌آلات و مواد غذایی زیادی در این شهر و اطراف آن وجود دارد. به همین دلیل تقاضا برای خرید بلیط وسایل نقلیه مختلف مخصوصاً خرید بلیط هواپیما تبریز بیشتر است. اگر امسال قصد سفر به تبریز را دارید با ره بال آسمان همراه باشید تا با گوشه‌ای از سوغاتی‌های جذاب این شهر آشنا شویم.

سوغات تبریز چیست؟

از مهمترین سوغات تبریز می توان به چرم تبریز، باقلوا، شیرینی کنجدی و عسل سهند اشاره کرد.

در ادامه مقاله به بررسی تک تک این موارد و دسته بندی های مختلف مانند: خوراکی و پوشاک خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

سوغات تبریز | خوراکی‌ها

تبریز یکی از خوشمزه‌ترین شهرهای ایران است و با سفر به این شهر، دربی از بهشت شیرینی‌های خوشمزه به روی شما باز خواهد شد. تبریزی‌ها تنوع غذایی بالایی دارند و به همین دلیل می‌توانید سوغاتی‌های خوشمزه‌ای برای عزیزانتان از این شهر بخرید؛ فقط کافی است سری به قنادی‌ها و آجیل‌فروشی‌های این شهر بزنید. همراه ما باشید تا باهم این خوردنی‌های لذیذ را بشناسیم.

  • شیرینی نوقا

شیرینی نوقا تبریز
شیرینی نوقا یا لوکا یکی از پرطرفدارترین سوغات تبریز به‌حساب می‌آید و شباهت زیادی به گز اصفهان دارد. این شیرینی در سفره عید و جشن‌های تبریز از جایگاه خاصی برخوردار است و مردم این شهر برای شیرینی نوقا ارزش خاصی قائل‌اند. نوقا که دیگر بخشی از فرهنگ تبریز به شمار می‌رود، از سفیده تخم‌مرغ، شکر یا عسل، گردو، وانیل و… تشکیل‌شده که گاهی از نان میکادو نیز در تهیه آن استفاده می‌شود. این سوغات تبریز در کشورهای اروپایی مثل ایتالیا نیز محبوب می‌باشد و به‌عنوان دسری خوشمزه سرو می‌شود. حتی کمپانی اَندروید در سال 2016 میلادی، اندروید 7 را با توجه به محبوبیت این شیرینی «اندروید نوقا» نامید.

  • شیرینی اریس

شیرینی اریس سوغات تبریز
شیرینی اریس یکی از قدیمی‌ترین سوغات تبریز است و قدمت زیادی دارد. این شیرینی از شیر، شکر، وانیل، پسته، کاکائو و… تشکیل می‌شود. شما می‌توانید این شیرینی خوشمزه را با طعم‌های کاکائویی و پرتقالی در بازار تبریز پیدا کنید. نکته جالبی که درباره اریس وجود دارد آن است که حتی افرادی که فقط یک‌بار آن را امتحان کرده‌اند نیز از طرفداران پروپاقرص این خوشمزه دوست‌داشتنی شده‌اند.

  • قرابیه تبریز

شیرینی قرابیه تبریز

یکی از معروف‌ترین و گران‌قیمت‌ترین سوغات تبریز، قرابیه است که شبیه کلوچه می‌باشد و تبریزی‌ها بیشتر در اعیاد مذهبی و باستانی یا برای پذیرایی از میهمانان ویژه خود از این نوع شیرینی استفاده می‌کنند. این شیرینی خوشمزه و خاص از آرد، شکر، وانیل، تخم‌مرغ و… تشکیل می‌شود که روی آن پر از مغز پسته و بادام است. قرابیه خوشمزه تبریزی با طعم‌های مختلفی از جمله گردویی و پسته‌ای در بازار موجود است که می‌توانید آن را با بهترین کیفیت از بازارهای زیبای تبریز تهیه کنید.

  • باقلوا معروف‌ترین سوغات تبریز

باقلوا سوغات تبریز

از خوشمزه‌ترین‌های سوغات تبریز می‌توان به باقلوا اشاره کرد که یک‌تنه دل ایرانیان را ربوده و انواع مختلف آن در کشورهای همسایه و حوزه مدیترانه و حتی شهرهای مختلف ایران موجود می‌باشد. باقلوای تبریز نیز دقیقاً همان باقلوای استانبول است اما با طعم و عطری ایرانی؛ حتی هیچ‌کدام از باقلواهای سرتاسر ایران از نظر عطر و طعم حریف باقلوای تبریز نمی‌شوند. این شیرینی سنتی و لذیذ از خمیر ورقه‌ای، کره، مغز گردو، هل، پسته و شیره‌ای مخصوص که ترکیبی از آب، شکر، آب‌لیمو و گلاب است، تشکیل می‌شود و در طعم‌های مختلف پسته‌ای، نارگیلی و بادامی و اشکال مربع و لوزی و لوله‌ای در بازار موجود می‌باشد. این سوغات تبریز در بسیاری از شهرها، از جمله تهران نیز فروخته می‌شود که طرفداران بسیاری دارد.

  • شیرینی کنجدی

شیرینی کنجدی تبریز

شیرینی کنجدی از معروف‌ترین سوغات تبریز است که به‌طورکلی در استان آذربایجان شرقی از محبوبیت زیادی برخوردار است. این شیرینی در شب‌نشینی‌ها و مهمانی‌های مردم تبریز بسیار مهم می‌باشد و به دلیل ترکیبات سازنده آن شامل کنجد و شکر و زرده تخم‌مرغ، ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.

  • شیرینی لطیفه تبریزی

شیرینی لطیفه

این شیرینی خامه‌ای پرطرفدار، یکی از خوش‌طعم‌ترین‌های سوغات تبریز است که عطر و طعم آن در تبریز با همه‌جای ایران متفاوت است. این شیرینی به‌صورت نانی دایره‌ای‌شکل همراه بافتی سبک می‌باشد که در میان آن خامه دارد و معمولاً از وانیل، پودر قند، آرد، نشاسته ذرت، بکینگ‌پودر و تخم‌مرغ تشکیل می‌شود.

  • حلوا بَزَرَک (زَرَه حلواسی)

حلوای بزرک

حلوای بزرک یا زره حلواسی یکی از شیرینی‌های مخصوص تبریز است که رنگ تیره‌ای دارد و در نگاه اول نظر شما را به خود جلب می‌کند. این حلوای خوش‌عطر از دانه روغنی بزرک که از خانواده کتان است تهیه می‌شود و به‌همین دلیل نام «بزرک» را به خود گرفته است. خوردن این حلوا برای بهبود دردهای مفصلی و استخوانی بسیار مفید می‌باشد که می‌توانید این سوغات تبریز را از شیرینی‌فروشی ها و عطاری‌ها تهیه کنید.

  • راحت‌الحلقوم

راحت الحلقوم سوغات تبریز

راحت‌الحلقوم، باسلوق یا لوکوم یکی از معروف‌ترین سوغات تبریز است که تقریباً در تمام ایران شناخته‌شده است و بیشتر موردعلاقه کودکان می‌باشد. این شیرینی همان‌طور که از نامش هم مشخص است، بافتی نرم و لطیف دارد و به دلیل آب‌شدن آن در دهان و خوردن راحتش، نام راحت‌الحلقوم برایش انتخاب شده است. نوع ترکی این شیرینی «لوکوم» نام دارد و با باسلوق ایرانی کمی متفاوت است؛ چراکه در نوع ایرانی این شیرینی علاوه بر شکر، آب، گلاب و آرد، مقداری جوهر لیمو و پودر ژلاتین برای سفت‌شدن بافت آن استفاده می‌شود. بعد از آماده شدن این شیرینی خوشمزه، آن را در پودر نارگیل یا پسته غلت می‌دهند و با مغز گردو تزئینش می‌کنند. این شیرینی محبوب بیشتر در اعیاد مختلف و معمولاً در پذیرایی شب یلدای ما ایرانیان خودنمایی می‌کند.

  • ایشلی کوکه (نان روغنی)

ایشلی کوکه (نان روغنی)

نان سنتی ایشلی کوکه یکی از لذیذترین سوغاتی‌های تبریز است و در بیشتر نان‌پزی‌های این شهر پیدا می‌شود. این نان محلی بسیار پرطرفدار و خوشمزه است و برای پیداکردنش، بهتر است صبح زود به سراغش بروید که بتوانید آن را داغ داغ و تازه، نوش جان کنید.

  • چورتمه (ریس خشک)

ریس خشک تبریزی

چورتمه یا ریس خشک از خوشمزه‌ترین سوغات قدیمی تبریز است که شباهت زیادی به شیرینی اریس دارد؛ با این تفاوت که کمی سفت‌تر و خشک‌تر می‌باشد. این روزها چورتمه به‌سختی در بازارهای تبریز یافت می‌شود؛ اما نگران نباشید، با کمی پرس‌وجو در بازارهای قدیمی تبریز می‌توانید این شیرینی مخصوص را پیدا کنید و طعم عالی‌اش را بچشید.

شیرینی پیچ انگشتی (پفک گردویی)

شیرینی پیچ انگشتی (پفک گردویی)

یکی از شیرینی‌های بسیار خوشمزه که می‌توانید به‌عنوان سوغات تبریز برای دوستانان و آشنایان خود ببرید، شیرینی پیچ‌انگشتی یا پفک‌گردویی است. این شیرینی خوشمزه از پسته، پودر شکر، وانیل، گردوی خردشده و زرده‌ تخم‌مرغ تشکیل‌ شده و پخت آن بسیار راحت است. از این شیرینی لذیذ می‌توان در پذیرایی‌های عید نوروز استفاده کرد.

  • رشته ختایی

رشته ختایی تبریز

رشته ختایی یکی از شیرینی‌های خاص و خوش‌پخت تبریزی است و بیشتر در ماه رمضان طرفدار دارد چراکه عطر و طعم این شیرینی لذیذ، حال‌وهوایی خاص به ماه مبارک رمضان می‌بخشد. رشته ختایی در کشور ترکیه با نام «تل کادایف» شناخته می‌شود و به دلیل استفاده از یک نوع رشته پخته‌شده در ساخت این شیرینی، به آن «باقلوای رشته‌ای» نیز می‌گویند. مواد تشکیل‌دهنده این شیرینی خوشمزه علاوه بر رشته ختایی، کره و پودر قند نیز می‌باشد و برای عطر آن از ترکیب زنجبیل، دارچین، پودر گل‌محمدی و گلاب استفاده می‌شود. این شیرینی محلی به دلیل مواد مغذی که دارد از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است؛ همه این ویژگی‌ها باعث شده گزینه مناسبی برای سوغات تبریز باشد.

  • لوز

شیرینی لوز

«لوز» از جمله شیرینی‌های خوشمزه ایران و یکی از مهم‌ترین سوغات تبریز است که نمونه مشابه آن در یزد هم پخته می‌شود. این شیرینی از مقدار بسیار زیادی پسته لِه شده، زعفران دم کرده، پودرقند، بادام، آب و شکر ساخته می‌شود و عطر و طعم بهتری نسبت به سایر نمونه‌های مشابه خود از جمله نمونه یزدی‌اش دارد. مطمئن باشید با یک بار امتحان‌کردن آن عاشقش می‌شوید.

  • مربای گل سرخ

مربای گل سرخ سوغات خوشمزه تبریز

گل محمدی در تبریز بسیار فراوان است و مربایی که از این گل تهیه می‌شود، بسیار خوشمزه و به‌عنوان سوغات تبریز بسیار مناسب می‌باشد. شاید فکر کنید که کاشان مرکز گل محمدی است ولی گل‌های تبریز عطر و بویی دیگر و مربای آن طعمی دل‌چسب دارد. اگر ابن مربا را هنگام صبحانه میل بفرمایید، مطمئن باشید که روزتان را به بهترین شکل ممکن ساخته‌اید.

  • عسل سهند

عسل سهند تبریز

مطمئن باشید یکی از بهترین عسل‌های ایران، عسل سهند در آذربایجان شرقی است. این سوغات تبریز که حاصل تلاش زنبوران مراغه و با استفاده از شهد گل‌های طبیعی دامنه کوهستان‌ های این منطقه می‌باشد، خاصیتی درمانی دارد و به همین سبب هم معروف شده است. برای تهیه عسل طبیعی می‌توانید به شهرستان مراغه در نزدیکی تبریز بروید و از فروشگاه‌های آن شهر این عسل خوشمزه و مقوی را تهیه کنید.

  • آجیل و خشکبار

آجیل و خشکبار سوغات تبریز

آجیل و خشکبار تبریز از گذشته تاکنون به‌عنوان یکی از معروف‌ترین سوغات تبریز، به همه جای ایران حتی خارج از کشور نیز صادر می‌شود و هرساله رونق بیشتری می‌گیرد. علاوه بر آجیل که در انواع مختلف شور و خام عرضه می‌شود، آجیل میوه خشک هم طرفداران زیادی پیداکرده است و این محبوبیت در همه جای ایران، مخصوصاً مشهد رو به افزایش است. تهیه میوه خشک به دو صورت سنتی و صنعتی با میوه‌هایی مثل زردآلو، انگور، هلو، آلو و… انجام می‌شود و برای عطردادن به آن‌ها از پودر قند، پودر هل و پودر بادام استفاده می‌شود. این خشکبار علاوه بر خوشمزه‌بودن، بسیار مقوی نیز می‌باشند.

  • پنیر تبریزی

پنیر لیقوان

لبنیات تبریز به این دلیل که از شیر تازه گوسفندی تهیه می‌شوند، عطر و طعمی بی‌نظیر دارند؛ مانند پنیر لیقوان که یکی از مشهورترین سوغات تبریز است و تمام کشور این پنیر خوشمزه را می‌شناسند. پنیر خوشمزه لیقوان از شیر گوسفندانی که در مراتع سرسبز این مناطق تغذیه می‌کنند گرفته می‌شود. آیا در کل دنیا صبحانه‌ای لذیذتر از نان و پنیر لیقوان به همراه چای شیرین وجود دارد؟!

سوغات تبریز | صنایع دستی

ایران تمدنی بسیار غنی دارد که صنایع‌دستی هر منطقه هم آیینه‌ای از تمدن غنی و اصالت و ذوق هنری مردمان آن ناحیه است و تبریز نیز از این قاعده مستثنا نیست. این شهر علاوه بر خوراکی‌های خوشمزه، صنایع‌دستی زیبایی دارد که در ادامه به تک‌تک آنها می‌پردازیم. با ره بال آسمان همراه باشید تا صنایع‌دستی سوغات تبریز را بیشتر بشناسیم.

  • چرم تبریز

چرم معروف تبریز

چرم تبریز از دیرباز تاکنون به دلیل کیفیت بالا، طرفداران زیادی در داخل و خارج از کشور داشته است؛ به‌طوری که با برندهای خارجی فعال در این زمینه رقابت می‌کند و به خارج از کشور نیز صادر می‌شود. کافی است فقط یک بار یکی از این کفش‌های چرم را پا بزنید تا متوجه تفاوت آن با سایر نمونه‌های مشابه‌اش شوید. زمانی که شما صنایع‌دستی چرم را به‌عنوان سوغاتی برای عزیزان خود می‌برید، علاوه بر زیبایی و کیفیت آن، می‌توانید حس خوب محصولی که با دستان هنرمندان باسلیقه ساخته شده است را به آنان نیز منتقل کنید.

  • قالی تبریز

قالی سوغات معروف تبریز

یکی از مهم‌ترین مراکز تولید فرش دست‌بافت اصیل در ایران و حتی جهان، استان آذربایجان شرقی و به‌خصوص شهر تبریز است. در این شهر علاوه بر قالی و قالیچه، تابلو فرش با نخ ابریشم هم بافته می‌شود و جزو گران‌بهاترین سوغات تبریز به‌حساب می‌آید. فرش‌های تبریز به‌قدری زیبا و منحصربه‌فرد هستند که شورای جهانی صنایع‌دستی، تبریز را به‌عنوان «شهر جهانی فرش» نام‌گذاری کرده است. اوج شکوه و زیبایی این فرش‌ها به دوران صفویه برمی‌گردد که طرح‌ها شاهانه‌تر و پرنقش و نگارتر شدند. فرش تبریز در طرح‌های مختلفی از جمله طرح‌های هرتی، لچک ترنج، گلستانی شکارگاه و… بافته می‌شود که هرکدام از دیگری زیباتر و با طراوت‌تر هستند.

  • وَرَنی بافی (سوماک)

ورنی بافی در تبریز

ورنی بافی یکی از صنایع‌دستی تبریز می‌باشد که کمتر از سایر صنایع‌دستی این منطقه موردتوجه قرار گرفته است. ورنی یک نوع فرش بدون پرز زیبا است که شباهت زیادی به گلیم دارد. قدمت این هنر به چند قرن پیش بازمی‌گردد و برای بافت آن بیشتر از رنگ‌های قرمز، سرمه‌ای، سفید و بنفش روشن استفاده می‌شود. استفاده از ورنی به‌عنوان زیرانداز بیشتر بین عشایر ارسباران و اهر رایج است که می‌توان آن را به‌عنوان منحصربه‌فردترین سوغات تبریز در نظر گرفت.

  • نقره کاری

نقره کاری در تبریز

نقره‌کاری از جمله مهم‌ترین صنایع‌دستی تبریز می‌باشد که در ابتدا از کشور ترکیه به آذربایجان شرقی و سپس به شهرهای دیگر ایران وارد شد. این سوغات تبریز به‌صورت خم‌کاری، لحیم‌کاری و قلم‌زنی روی فلز نقره انجام می‌شود و در شکل‌های مختلفی مثل سینی و آینه و سماور وجود دارد. اگر قصد تهیه این نقره‌کاری‌های بی‌نظیر را دارید، می‌توانید در بازارهای مختلف شهر تبریز به‌دنبالشان باشید.

  • قلم زنی

قلم زنی به روش دستی در تبریز

قلم‌زنی از جمله هنرهای سنتی ایرانی است که به‌صورت کنده‌کاری روی ظروف مسی، برنجی، نقره، طلا و مسی انجام می‌شود و دارای دو سبک اصفهانی و تبریزی است. در قلم‌زنی تبریزی به دلیل این‌که هنرمندان با حرکت و فشار مچ دست نقش‌ها را ایجاد می‌کنند، برجستگی‌های روی ظروف نیز دارای استحکام و درعین‌حال ظرافت بیشتری هستند. ظروف قلم‌زنی می‌توانند به‌عنوان یکی از زیباترین و به‌یادماندنی‌ترین سوغات تبریز برای عزیزان شما باشند.

  • منبت کاری

منبت کاری در تبریز

منبت‌کاری به‌عنوان یکی از زیباترین هنرهای دستی و سنتی ایران در سرتاسر کشور رواج دارد و بسته به منطقه جغرافیایی، دارای طرح‌های مختلفی است. آثار منبت‌کاری را می‌توان روی ظروف نیز مشاهده کرد و به‌عنوان سوغاتی زیبا از شهر تبریز برای عزیزان خود به یادگار ببریم. این نکته را باید ذکر کنیم که قیمت این آثار بسته به نوع چوب و استادی که روی آن کارکرده فرق می‌کند.

  • گلیم بافی

گلیم بافی سوغات تبریز

یکی از زیباترین‌های سوغات تبریز بدون شک گلیم های آن است. اثری زیبا با نقش و نگارهایی چشم‌نواز و هنرمندانه که گویای اصالت و تمدن چند هزار ساله ایرانی است. این گلیم‌ها معمولاً با ابریشم، موی بز و پشم گوسفند تهیه می‌شوند که بسیار بادوام و زیبا هستند و گزینه بسیار مناسبی به‌عنوان سوغات شهر تبریز به شمار می‌رود. معروف‌ترین گلیم در این منطقه گلیم شاهسون است که طرح‌های بزرگ و برجسته میان نوارهای باریک در اطراف آن روی این مدل گلیم نقش بسته‌اند.

  • سفال و سرامیک

سفال تبریزی

به دلیل خاک مرغوب تبریز و مناطق اطراف آن، سفال و سرامیک به یکی از قدیمی‌ترین سوغات تبریز تبدیل شده است. آثار سفالی تبریز کیفیت بسیار بالایی دارند؛ به همین دلیل می‌توانید روی آن به‌عنوان یک هدیه و سوغاتی ارزشمند حساب کنید.

  • چاپ کلاقه ای (باتیک)

چاپ کلاقه ای روی پارچه در تبریز

این هنر زیبا به نوعی چاپ روی پارچه‌های ابریشمی مخصوصاً روسری گفته می‌شود که به نام کشور جمهوری آذربایجان در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است و در کشورهایی مثل خود آذربایجان، اندونزی و ایران و… رواج دارد. طرح‌های چاپی در این روش از طریق رنگرزی و واکس روی پارچه ایجاد می‌شود که درگذشته بیشتر به‌صورت گیاهی و از گیاهانی مثل روناس، زردچوبه، پوست گردو و… تهیه می‌گردید. درواقع قطب اصلی تولید این اثر شهر اسکو در نزدیکی تبریز است ولی می‌توان انواع مختلف آن را در تبریز نیز پیدا کرد.

با یک‌دیگر گشتی در تبریز زدیم و شیرینی‌های خوشمزه این شهر را مزه کردیم و آثار هنری و صنایع‌دستی آن را دیدیم؛ اما این همه ماجرا نیست و سوغات تبریز بسیار بیشتر از این حرف‌هاست؛ چراکه تبریز شهری بسیار غنی است و حرف برای گفتن زیاد دارد. تا زمانی که خودتان بلیط قطار تبریز یا بلیط اتوبوس تبریز را نخرید و به این شهر زیبا با مردمانی مهمان‌نواز و خونگرم سفر نکنید و سری به مراکز خرید تبریز نزنید، اوج زیبایی و تمدن این شهر را درک نخواهید کرد؛ پس همین‌الان سفر به این شهر را در برنامه خود بگنجانید. در ضمن فراموش نکنید تجربیات سفر خود را با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

۱. معروف‌ترین سوغات تبریز چیست؟

باقلوا از خوشمزه‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سوغات تبریز است که طرفداران بی‌شماری در سرتا سر ایران دارد.

۲. صنایع‌دستی تبریز کدامند؟

تبریز علاوه بر خوراکی‌های خوشمزه صنایع‌دستی همچون چرم تبریز، قالی تبریز، نقره کاری، قلم زنی، منبت کاری،گلیم بافی، سفال و سرامیک را دارد.

۳. بهترین زمان سفر به تبریز چه زمانی است؟

هر زمان که به تبریز سفر کنید این شهر زیبا و خواستنی است اما پیشنهاد ما برای سفر به تبریز فصل تابستان است.

۴. بهترین خوراکی‌های تبریز کدامند؟

برخی از بهترین خوراکی‌های تبریز عبارتند از شیرینی نوقا، قرابیه تبریز، باقلوا، شیرینی کنجدی، شیرینی لطیفه تبریزی، راحت‌الحلقوم، عسل سهند، مربای گل سرخ و پنیر لیقوان.

64 نظرات
  1. آتاناز می گوید

    تبریزین ان گوزن و تادلی سوغاتی لاری و یملی لرین الدن ورمیوز .

  2. نسترن می گوید

    به نظر من تبریز یکی از بهترین شهرها و مردمانی بسیار سخت کوش و منصف دارد و اگر بخواهم هر موقع جنس ایرانی بخرم چه خوراکی یا پوشاک یا هر چیز دیگه اگر ساخت تبریز باشه حتما اونو انتخاب میکنم

    1. بانو تقیان می گوید

      نسترن عزیز، ممنونم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین. دقیقاً همین‌طوره. به قول حافظ: شهری است پر ظریفان وز هر طرف نگاری…

  3. عباس می گوید

    تبریز عاشقشم، شهری زیباومردمانی خوش پوش وبا فرهنگ،باجاذبه های گردشگری متنوع،خیلی دوستش دارم،مخصوصا شیرینیهاش وای ی ی ی ی ی

    1. بانو تقیان می گوید

      دوست عزیز، ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتین. تبریز حقیقتاً شهر زیباییه و به قول شما شیرینی‌های فوق‌العاده‌ای هم داره.

      1. Rha می گوید

        تبریزیها خیلی تمیز و با شخصیت و مهمان دوستند. تبریز را با همه‌ی زیبائی‌هایش دوست دارم

        1. بانو تقیان می گوید

          سلام دوست عزیز، دقیقاً همین طوره و این عشق به تبریز توی دل همه ما هست. به امید آبادی و سرسبزی و رونق همیشگی این شهر زیبا.

  4. Surosh می گوید

    تبریز یعنی زندگی، عشق، زیبایی، توضیحاتتون خوب بود ممنون، فقط یک نکته قرابیه تبریز با آرد درست نمیشه ترکیب اصلیش مغز بادام است

    1. بانو تقیان می گوید

      سروش عزیز، از اینک مطلب رو با دقت خوندین و نظرتون رو برامون گذاشتین، ازتون ممنونیم. چشم. متن رو اصلاح می‌کنیم.

  5. الهام می گوید

    اصالتا اهل تبریزم با احترام به مردم تبریز اما من برای زندگی نمی پسندم . از لحاظ شرینی و فرشش عالی . اما برای زندگی فاجعه چشم رو هم چشمی حسادت تجملگرایی بیداد میکنه . تورم بالا پوشاک و خوراک گرون تر از تهران هست

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. متأسفانه این روزها همه شهرهای ایران دچار گرانی و سوءمدیریت اقتصادی هستند و این موضوع رقابت‌ها توی خیلی از شهرها وجود داره. با این توضیح نمی‌شه گفت تبریز شهر خوبی برای زندگی نیست. به امید روزی که همه در رفاه و سلامتی زندگی کنیم.

    2. مینا می گوید

      این مطلب از هر نظر عالی و کامل بود. خدا قوت. ما اولین بار برای خرید کیف و کفش‌های چرمی و با‌‌کیفیت تبریز به این شهر پر‌عشق سفر کردیم؛ اما امان از شیرینی‌های بی‌نظیر این شهر! پیشنهاد میکنم در سفر به این شهر، از سوغات خوراکیش غافل نشید.

      1. بانو تقیان می گوید

        مینا جان، با همه وجود با نظرتون موافقم. از هر چه بگذری سخن از باقلوای خوشمزه تبریز و دلمه‌های محشرش چیز دیگه است.
        ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

    3. فرناز می گوید

      متاسفانه در فرهنگ ترکی چشم و هم چشمی و فخر فروشی و نژاد ترک رو برتر دانستن خیلی بیداد میکنه . من وقتی یه سفر کاری به تبریز داشتم چون فارسی صحبت کردم کسی کمکم نمیکرد آدرسمو پیداکنم. به دلیل ترک زبان نبودنم خیلی بهم بی احترامی و بی توجهی شد. به سختی آدرس رووپیدا کردم.

      1. بانو تقیان می گوید

        فرناز عزیز، برای حس بدی که داشتید متأسفم؛ اما بیایم این داستان رو قبول کنیم که یادگیری فارسی برای ترک‌زبان‌ها، مثل آموزش انگلیسی و عربی به ما در مدارسه. درسته واحدش رو پاس کردیم؛ اما زبان اصلی‌مون نیست و تا ضرورت ایحاب نکنه، به این زبان‌ها صحبت نمی‌کنیم.
        شما چند نفر فارسی‌زبان می‌شناسید که در محیط زندگی یا کارشون، انگلیسی صحبت کنند؟

  6. فهیمه فانی می گوید

    تبریز یک شهر عالی با مردمانی بافرهنگ و شریف است، که زندگی را زندگی می کنند. از این مردم سخت‌کوش بسیار میتوان آموخت.

    1. بانو تقیان می گوید

      یاساشین آذربایجان

  7. حسن می گوید

    سلام
    همیشه دوست داشتم حداقل چند سالی در تبریز زندگی کنم. ولی متاسفانه بخت یار نبود. به امید آن روز
    شهر تبریز است و دیار شیر و میدان دارها
    شهرشمس و شهریار و باقر و ستارها

    1. بانو تقیان می گوید

      چه حس لطیفی!
      امیدوارم به تحقق آرزوتون نزدیک‌ و نزدیک‌تر بشین.

      1. حمیدرضا می گوید

        برای اسکان کجا پیشنهاد میدید که هم راحت تمیز باشه هم قسمت مناسب. جایی که آشپزخانه و دستشویی مشترک باشه نباشه
        اگه امکان داره معرفی کنید بیایم سفر

        1. بانو تقیان می گوید

          سلام دوست عزیز
          به سایت ‌rahbal.com مراجعه کرده و در بخش هتل داخلی، اسم شهر تبریز رو وارد کنید. هتل‌ها براساس ستاره و قیمت برای شما نمایش داده می‌شوند.

  8. مقصود یوسف نیا می گوید

    من اصالتا تبریزیم ولی همسرم اذری ولی تبریزی نیست و از خانواده خودمان نیست واقعا رفتاری خواهرهام و خانواده پدریم با همسر و فرزندانم انجام دادند که شرم دارم بنویسم ولی تبریز را دوست دارم ساکن نیستم و لی سالی یکبار برای سر زدن به مزار پدر ومادرم انجامیروم ولی نه در خانه فامیل بلکه در مهمانسرا

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      اختلاف عقیده و مشکلات خانوادگی که در همه شهرهای ایران وجود داره و منحصر به شهر خاصی نیست. با این توضیح نمی‌شه برچسب زد که ساکنان شهری مطلقا خوب هستند یا بد. امیدواریم روزگارتون شاد باشه و در شهر تبریز بهتون بیشتر از هر زمان دیگه خوش بگذره.

  9. موسوی می گوید

    سلام ممنون از اطلاعات جالب
    من یزدی ام از تبریز خوشم میاد و دوست دارم روزی ب تبریز مسافرت کنم مطلبتون خیلی جالب بود اما خوشم نیومد که شیرینی تبریز را با یزد مقایسه کردید و گفتید بهتره شیرینی یزد وتبریز و ترکیه متفاوتند همه رو خوردم و هرکدوم منحصر ب فرده و بستگی ب ذایقه داره متوجه باشید لطفا

    1. بانو تقیان می گوید

      خانم موسوی عزیز، حق با شماست. شیرینی، شوری و ترشی، کاملاً سلیقه‌ای است و همین تفاوت سلیقه‌هاست که دنیایی از طعم‌های مختلف رو پیش روی ما می‌ذاره. ممنونیم که مطلب رو خوندین و مچکریم که نظرتون رو برامون گذاشتین. حتماً پیامتون رو به نویسنده منتقل می‌‌کنیم.

  10. هادی از شمال ایران مازندران می گوید

    با همه ی تعریفی که تبریز داره اما به سرسبزی شمال ایران بخصوص مازندران که بهشت ایرانه نمیرسه با احترام به همه ی تبریزی های عزیز و خونگرم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام هادی عزیز. ممنونیم نظرتون رو با ما به‌اشتراک گذاشتین.
      به نظر من هر جای اییران می‌تونه به دلیل زیبا باشه؛ چه کویر یزد و کرمان، چه کوهستان‌های ایلام، چه جنگل شمال و دریای جنوب و چه هر شهر و دیاری به هر دلیلی.

      پیشنهاد می‌کنم به این مقاله‌ها سری بزنید:
      https://blog.rahbal.com/tourist-attractions-around-tabriz/
      و
      https://blog.rahbal.com/tabriz-attractions/
      و
      https://blog.rahbal.com/tabriz-monuments/

    2. سایه می گوید

      تبریز واقعا شهر فوق العاده ایه من در سفرهایی که به این شهر داشتم عاشق زبان و فرهنگشون شدم و البته از سوغات خوشمزه تبریز که اصلا نمیشه گذشت .

    3. کوروش می گوید

      شمال خوب است اما طلا نیست تبریز طلاست و نان اکثر شهرها و میده

      1. بانو تقیان می گوید

        سلام دوست عزیز
        بله تبریز شهر بسیار زیبایی است که سوغات متنوعی هم داره.

  11. رضاحسنی می گوید

    خیلی دوست دارم به تبریز سفرکنم یه کسی بایدباشه لااقل همراهی کند

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام رضای عزیز
      به امید اینکه همراه خوب برای همه سفرهاتون پیدا کنید.

  12. رایان می گوید

    سلام
    ممنون که با توضیحات مختصر بیشتر سوغات این شهر رو معرفی کردین. کاش مراکز خرید معتبر برای تهیه سوغات رو هم معرفی میکردین که بدونیم از کجا سوغات باکیفیت تهیه کنیم.

    1. بانو تقیان می گوید

      رایان عزیز، ممنونیم از انرژی مثبتی که به ما منتقل کردید.
      در نوشته زیر می‌تونید با مراکز خرید تبریز آشنا بشید:

      https://blog.rahbal.com/tabriz-shopping-centers/

  13. سایه می گوید

    تبریز واقعا شهر فوق العاده ایه من در سفرهایی که به این شهر داشتم عاشق زبان و فرهنگشون شدم و البته از سوغات خوشمزه تبریز که اصلا نمیشه گذشت .

    1. بانو تقیان می گوید

      سایه عزیز
      ممنونیم که نظرتون رو به اشتراک گذاشتید. تبریز واقعا شهر زیباییه و جاهای دیدنی فراوانی هم اطرافش هست.

  14. نورا اسدی می گوید

    درود
    ممنونم از مقاله خوبتون؛ هر آیتم رو که می‌خوندم می‌گفتم این بار که بریم تبریز باید اینو بخریم؛ سوغاتی‌های خوردنی که جای خود داره؛ اما من همیشه برای عزیزانم ترجیحم اینه که یه چیز موندگار مثل سفال یا مثلا نقش رو پارچه رو بخرم یا یادگاری بمونه.

    1. بانو تقیان می گوید

      نورای عزیز
      یقین داشته باشید سوغاتی اونقدر انرژی خوبی به آدم می‌ده که هرگز از ذهنش خارج نمی‌شه. به قول مادرم: «دوست از آدم یاد کنه حتی به هل پوک».
      ولی حق با شماست. یادگاری ماندگار، چیز دیگه است.
      ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  15. فائزه ابراهیمی می گوید

    به نظر من بهترین آشپزها حتی اگه با دقیق‌ترین رسپی باقلوا بسازن بازم به پای باقلوای ساخته خود تبریزی ها نمیشه
    انصافا شیرینی و مزه باقلوای ترک هیچ وقت از کام آدم نمیره

    1. نفیسه می گوید

      مگه میشه سفر بری تبریز و بدون خرید چرم برگردی؟
      تا وقتی از سفر برگردی خونه، کل چمدون بوی چرمو گرفته؛ کیفی پولی که چند سال پیش از تبریز گرفته هنوز برام کار می‌کنه

      1. بانو تقیان می گوید

        نفیسه عزیز
        حق با شماست. چرم تبریز و البته چرم مشهد، چیز دیگه است 🙂

        1. س می گوید

          تبریز خیلی تمیزه و گدا نداره خیلی غذاها وسوغاتی های خوشمزه‌ای داره عالییی

          1. بانو تقیان می گوید

            دقیقا همین طوره دوست عزیز.

    2. بانو تقیان می گوید

      فايزه عزیز، در حالی دارم پیامتون رو پاسخ می‌دم که با تصور باقلوای تبریز آب دهنم رو قورت می‌دم. انصافاً بهترین شیرینی دنیاست.
      ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  16. نقل و حلوای قاسمی می گوید

    سلام ممنون از مطالب ارزشمندتون هرچی از خوش مزگی سوغاتی های ایرانی بگیم کم گفتیم وافعا

    1. بانو تقیان می گوید

      دقیقاً همین‌طوره و هر کدوم دنیایی از رنگ و طعم جذاب هستند.

  17. شروین می گوید

    سپاس از مطالب مفید و ارزشمندی که ارائه نمودید.

    1. بانو تقیان می گوید

      بسیار سپاس از شما دوست عزیز، خوشحالیم که مطلب رو دوست داشتید.

  18. رضا می گوید

    با سلام خدمت شما .ممنون بابت معرفی شیرینی های تبریز .چون ما خودمون از قدیم در تولید سوغات تبریز فعالیت میکنیم .لازم دونستم چند نکته اضافه کنم که
    برای نوقا و اریس گلوکوز هم زده میشه .دوم اینکه اون اریس ها با طعم شیری هستش نه پرتغالی و فقط بهش کاکائو اضافه نمیشه. و رنگ خود شیر هستش که در اثر پخته شدن یکم رنگش نارنجی میشه .و سوم اینکه از سوغات معروف تبریز .بستنی خشک و حلوا گردویی و بادام و حلوا معجون هم هستش.بسیار سپاسگذارم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام رضا عزیز، ممنونم بابت توضیحاتی که دادید. همین جا می‌ذارم که کاربرها ازش استفاده کنند.

  19. صهبا می گوید

    سلام میخوام به این شهر برم .اولین باره میرم تبریز.ازکجا دیدن کنم.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. براتون سفر خوبی آرزو می‌کنیم. می‌تونید لیست جاهای دیدنی تبریز رو از اینجا ببینید:
      https://blog.rahbal.com/tabriz-attractions/

      و این مقاله هم جاهای دیدنی اطراف تبریز رو به شما معرفی می‌کنه.

      https://blog.rahbal.com/tourist-attractions-around-tabriz/

  20. نسترن می گوید

    مطالب بسیار عالی بود،ما به زودی عازم تبریزیم ،امیدوارم این تجربه های قشنگ نصیب ما هم بشه

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام نسرین عزیز. ممنونیم از لطفتون و امیدواریم خیلی بهتون خوش بگذره.

  21. نسی می گوید

    ما به زودی عازم تبریزیم ،امیدوارم این تجربه های قشنگ نصیب ما هم بشه

  22. سارا می گوید

    سلام تبریز به شهر بی گدا هم معروفه و به ندرت در خیابون ها گدا دیده میشه…از تنوع غذایی و انواع آشهای تبریز هم مطلب بزارین

    1. بانو تقیان می گوید

      بله سارا عزیز، در مقالات دیگه مفصلاً درباره این موضوعات هم صحبت کردیم. باز هم ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  23. سارا می گوید

    در مورد قرابیه مواد اصلیش پودر بادامه و کلا آرد نداره همینطور شیرینی لوز که از پودر بادام و زعفران درست میشه

  24. سارا می گوید

    تبریز بزرگترین بازار سرپوشیده جهان رو داره حتما به بازار سرپوشیده سر بزنید البته بخواهید کامل بگردید چند روزی وقت بزارین

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام سارا عزیز. ممنونیم برای اینکه نظر ارزشمندتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  25. بهنام می گوید

    همه جای ایران زیبا هست و دیدنی ،حیفه آدم شهربه شهر سفرنکنه و جاهای دیدنی و سوغاتی و خوراکی مخصوصشو نخوره ،هرکدوم بجای خود زیبا و دوست داشتنی هستن،مخصوصا تو تابستون که باید مقصد مناطق سردسیر باشه مثل تبریز

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، دقیقا همین طوره. ممنونیم که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  26. حسین می گوید

    سلام من اولین باره که میخوام برم تبریز امیدوارم بهم خوش بگذره، دارم تو اینترنت میگردم جاهای دیدنیش و سوغاتش رو خوشحال میشم بهم پیشنهاد بدید که کجاها برم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، لیست جاهای دیدنی تبریز رو اینا گذاشتیم براتون.
      https://blog.rahbal.com/tabriz-attractions/

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.