جاهای دیدنی نوشهر | نگینی سبز در دل مازندران

0

هر منطقه از خطه سرسبز شمال کشور طبیعتی شگفت‌انگیز دارد که نوشهر یکی از زیباترین آن‌هاست. این شهر همه زیبایی‌های طبیعی از جنگل گرفته تا کوه و دریا و آبشار را یک‌جا  دارد و مکانی کم‌نظیر برای تفریح و خوش‌گذرانی است. در این مطلب می‌خواهیم به جاهای دیدنی نوشهر سری بزنیم و از حس‌وحالشان برایتان بگوییم. اگر می‌خواهید در این سفر مجازی همسفرمان باشید، شال و کلاه کنید و تا پایان با ما بمانید.

فهرست مطالب

نوشهر کجاست؟

نوشهر کجاست

احتمالاً اولین سؤالی که در ذهن افرادی که هیچ‌گونه آشنایی با نوشهر ندارند، نقش می‌بندد، این است که این شهر کجاست، در کدام استان قرار دارد و چگونه می‌توان به آنجا رفت؟ اگر کمی حوصله به خرج دهید در ادامه نوشهر را بیشتر به شما معرفی می‌کنیم تا رفته‌رفته ابهاماتی که درباره این شهر در سر دارید، برطرف شود.

نوشهر کجاست

نوشهر در غرب استان مازندران قرار گرفته و از شمال به دریای خزر، از جنوب به بلده نور و رشته‌کوه‌های البرز، از شرق به شهرستان نور و از غرب به چالوس منتهی می‌شود. این شهر دارای دو بخش مرکزی و کجور است و 6 دهستان به نام‌های بلده کجور، توابع کجور، زانوس رستاق، پنجک رستاق، کالج و خیروکنار دارد. بزرگ‌ترین بخش شهرستان نوشهر همان کجور است که تقریباً دو‌سوم از اراضی‌اش را شامل می‌شود. فاصله نوشهر با برخی از شهرهای مهم را در زیر می‌توانید مشاهده کنید.

  • فاصله نوشهر تا تهران: 150 کیلومتر
  • فاصله نوشهر تا رامسر: 93 کیلومتر
  • فاصله نوشهر تا رشت: 206 کیلومتر
  • فاصله نوشهر تا ساری: 160 کیلومتر

چگونه به نوشهر برویم؟

مسیرهای دسترسی نوشهر

حال که کم‌وبیش لوکیشن نوشهر را می‌دانید، می‌خواهیم به این سؤال که «چگونه به نوشهر برویم؟» پاسخ دهیم. البته پاسخ روشنی برای این پرسش تا زمانی که ندانیم مبدأ شما کجاست، وجود ندارد؛ اما ما فرض را بر این می‌گذاریم که شما می‌خواهید از پایتخت کشور به‌سمت جاهای دیدنی نوشهر بروید؛ پس راه‌های دسترسی به این شهر را از تهران به شما خواهیم گفت.

مسیرهای دسترسی نوشهر

نزدیک‌ترین راه برای رسیدن به نوشهر از تهران، جاده چالوس است که شما با حرکت در این مسیر زیر سه ساعت به مقصد می‌رسید. جاده چالوس علاوه‌بر اینکه از سایر مسیرها کوتاه‌تر است، پیچ‌وخم‌های زیبا و طبیعت بی‌نظیری نیز دارد که سبب می‌شود شما در طول راه احساس خستگی نکنید.

مسیرهای دسترسی نوشهر

دو مسیر دیگر برای رسیدن به نوشهر از پایتخت از طریق جاده هراز و جاده فیروزکوه است که با انتخاب هر کدامشان، مسیرتان چندبرابر می‌شود و زمان رسیدن به مقصد نیز به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. بااین‌حال اگر به هر دلیلی بخواهید از دماوند و جاده فیروزکوه یا جاده هراز خود را به نوشهر برسانید، این امکان برایتان وجود دارد.

مسیرهای دسترسی نوشهر

روش‌های رسیدن به نوشهر نیز به شرایط و بودجه شما بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی شما می‌توانید با ماشین شخصی، اتوبوس یا هواپیما به نوشهر بروید. خوشبختانه در این شهر یک فرودگاه قدیمی وجود دارد که آغاز فعالیتش به سال 1332 برمی‌گردد و این امکان را به شما می‌دهد تا از هر جا که هستید خیلی سریع و ضربتی خود را به نوشهر برسانید.

راهنمای سفر نوشهر

معرفی جاهای دیدنی نوشهر

جاهای دیدنی نوشهر

نوشهر از آن جاهایی است که برای یک سفر تمام‌عیار می‌شود رویش حساب باز کرد. این شهر از یک‌سو با جنگل‌های انبوه احاطه شده و از سوی دیگر به سواحل تماشایی خزر می‌رسد. در این شهر چندین آبشار، تالاب، مرداب و دریاچه معروف وجود دارد که بازدید از آن‌ها شما را سرحال خواهد آورد.

جاهای دیدنی نوشهر

اگر دوست‌دار طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، بی‌شک نوشهر از بهترین مناطق گردشگری است که می‌توانید برای سفر انتخاب کنید. در این بخش به جاهای دیدنی نوشهر در مرکز و حاشیه شهر سفر می‌کنیم و آدرس و مشخصات هر کدام را در اختیارتان می‌گذاریم.

جاهای دیدنی نوشهر | روستاهای توریستی

روستاهای نوشهر

روستاهای شمال کشور علاوه بر طبیعت چشم‌نوازشان، فضایی دوستانه و دل‌نشین دارند که در آن‌ها می‌توان با مردم بومی معاشرت کرد و با فرهنگشان بیشتر آشنا شد. روستاهای نوشهر نیز به دلیل داشتن آب‌وهوای عالی و طبیعت دلربایشان، جزء محبوب‌ترین جاهای دیدنی نوشهر به حساب می‌آیند و خاطرخواهان فراوانی دارند. در ادامه چند تا از روستاهای معروف و زیبای نوشهر را به شما معرفی می‌کنیم.

روستای لرگان

روستای لرگان از جاهای دیدنی نوشهر

لرگان یکی از روستاهای زیبای شهرستان نوشهر در بخش کجور است. این روستای ییلاقی، طبیعتی کوهستانی و سرسبز و قدمتی طولانی دارد که برای رسیدن به آن باید از میان کوه‌ها و دره‌های باشکوه عبور کرد. البته نگران سختی راه نباشید؛ زیرا کل این مسیر آسفالت است و شما می‌توانید با ماشین به‌آسانی به لرگان بروید.

روستای لرگان نوشهر مازندران

این روستای جادویی در دشتی وسیع و در دامنه کوهستان قرار گرفته و از شمال، شرق و جنوب شرقی به کوه‌های پرابهت و جنگل‌های انبوه و از جنوب به دشت زراعی لرگون خمن می‌رسد. لرگان که نامش از درختان لرگ وام گرفته شده، با رودخانه‌ای از روستاهای اطرافش جدا شده و از سمت غرب به علیخان پل منتهی می‌شود.

آدرس: مازندران، 65کیلومتری نوشهر، مرکز بخش کجور، 5کیلومتری روستای کندلوس

روستای کندلوس نوشهر

روستای کندلوس از جاهای دیدنی نوشهر

کندلوس یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی نوشهر با طبیعتی خارق‌العاده و آب‌وهوایی ملایم و خنک است که جان می‌دهد در روزهای گرم سال به آن پناه ببرید. این روستای ییلاقی در دامنه رشته‌کوه البرز قرار گرفته و به دلیل قدمت چندهزار ساله‌اش بسیار مهم است. برای رسیدن به کندلوس باید ابتدا در جاده کرج به چالوس حرکت کنید و سپس از دوراهی «دوآب» به کجور بروید. از پل رودخانه چالوس که عبور کردید وارد جاده‌ای آسفالته می‌شوید که شما را به کندلوس می‌رساند.

روستای کندلوس از جاهای دیدنی نوشهر

شاید باورش برایتان سخت باشد؛ اما نشانه‌هایی از تمدن قبل از میلاد مسیح نیز در این دهکده توریستی پیدا شده که مهر تأییدی بر قدمت طولانی آن است. کندلوس روستایی با بافت سنتی است که محیط بسیار تمیزی دارد. وجود سطل‌های متعدد در روستا نشان از توجه مردم روستا به نظافت و تمیزی دارد.

روستای کندلوس از جاهای دیدنی نوشهر

قدم‌زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های سنگ‌فرش‌شده این روستا درحالی‌که خانه‌های قدیمی و کاه‌گلی در آن‌ها یکی پس از دیگری نمایان می‌شوند، حس‌وحال عجیبی دارد که تا تجربه نکنید از لذتش باخبر نمی‌شوید. مردم روستای کندلوس بسیار سفره‌دار و خونگرم هستند و از مهمانان به گرمی استقبال می‌کنند. در ضمن بسیاری از جاهای دیدنی نوشهر در این منطقه قرار گرفته است که در اثنای مقاله یکی‌یکی آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

آدرس: مازندران، 75کیلومتری نوشهر، بخش کجور، روستای کندلوس

روستای انگاس

روستای انگاس از جاهای دیدنی نوشهر

انگاس از دیگر روستاهای پرشوروحال نوشهر است که نامش به‌خوبی گویای همه چیز است. انگاس واژه‌ای پهلوی است که از ترکیب دو جزء «ان» به معنی هواخوری و نفس‌کشیدن و «گاس» به معنی جا و مکان تشکیل شده است؛ بنابراین یعنی جای خوش‌آب‌وهوا و محل زندگی که به‌راستی هم این روستا چنین جایی است.

روستای انگاس از جاهای دیدنی نوشهر

اگر از هوای تیره‌وتار شهر و دودودَم و ترافیک خسته شده‌اید و می‌خواهید نفسی تازه کنید، سری به روستای انگاس بزنید. این روستا 1900 متر از سطح دریا فاصله دارد و در پای کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده البرز جا خوش کرده است.

آدرس: مازندران، شهرستان نوشهر، 99 کیلومتری جنوب بخش کجور، روستای انگاس

روستای حیرت

روستای حیرت از جاهای دیدنی نوشهر

روستای حیرت یکی دیگر از جاهای دیدنی نوشهر است که اگر تصاویر آن را در اینترنت جست‌وجو کنید، بی‌شک از این همه زیبایی حیرت‌زده می‌شوید. این روستا دارای پوشش گیاهی انبوه، گونه‌های جانوری متنوع و مراتع و چمنزارهای سرسبزی است که همگی دست‌به‌دست هم داده‌اند و از روستای حیرت بهشتی زیبا ساخته‌اند.

روستای حیرت از روستاهای دیدنی نوشهر

ازآنجاکه روستای حیرت در ارتفاعات قرار گرفته، آب‌وهوایش چند درجه از مناطق شهری نوشهر پایین‌تر است و تابستان‌های نسبتاً خنکی دارد. البته این را هم در نظر داشته باشید که قرارگیری در ارتفاعات سبب می‌شود که زمستان‌های سختی در انتظار این روستا باشد؛ پس اگر می‌خواهید به حیرت سفر کنید بهتر است فصل بهار و تابستان را برای این کار انتخاب کنید تا گرفتار برف‌وبوران نشوید.

آدرس: مازندران، 50کیلومتری نوشهر، بخش کجور، روستای حیرت

روستای نیچکوه

روستای نیچکوه از جاهای دیدنی نوشهر

نیچکوه یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی نوشهر در بخش کجور است که تقریباً تمام ساکنان آن چشم‌های آبی دارند. برای رسیدن به نیچکوه همچون اکثر روستاهای ییلاقی نوشهر باید ابتدا به «دوآب»، نخستین روستای کوهستانی نوشهر بروید و سپس از آنجا وارد روستاهای بخش کجور شوید.

روستای نیچکوه نوشهر مازندران

نیچکوه طبیعتی بکر و هوایی خوش دارد و اکثر خانه‌هایش از گل و چوب ساخته شده‌اند که کف آن‌ها با نمدهای دست‌ساز تزئین شده است. این روستای کوهستانی مناظری بی‌نظیر دارد که به‌محضِ ورود به آن انرژی مثبت تمام وجودتان را پر می‌کند.

آدرس: مازندران، 75کیلومتری نوشهر، 40کیلومتری پول، بخش کجور، روستای نیچکوه

روستای چلندر

روستای چلندر از جاهای دیدنی نوشهر

روستای چلندر جاذبه‌ای خوش‌آب‌وهوا در دامنه‌های سرسبز کوهستان است که با دریا نیز فاصله چندانی ندارد. این روستا چندین جاذبه تاریخی و طبیعی را در دل خود جای داده که نشان‌دهنده قدمت و اصالت آن است. در روستای چلندر تمام آنچه شما از شمال انتظار دارید دو دستی تقدیمتان می‌شود و خاطرات خوش آن تا همیشه در گوشه ذهنتان باقی می‌ماند.

روستای چلندر نوشهر

هر تکه از این روستا پر از جاذبه‌های گردشگری جذابی است که با خود آرزو می‌کنید کاش می‌توانستید تا همیشه تصویر و عطر و حس‌وحال آن لحظه ناب را برای خود زنده نگه دارید. این بهشت رؤیایی در کنار اقلیم مناسب، خاک حاصل‌خیزی نیز دارد و برای کشت محصولات مختلف مانند چای و برنج مناسب است.

آدرس: مازندران، 21کیلومتری جنوب‌شرقی نوشهر، روستای چلندر

روستای عالی‌دره

روستای عالی دره از جاهای دیدنی نوشهر

روستای عالی‌دره از زیباترین جاهای دیدنی نوشهر در بخش کجور است که تا تهران تنها 75 کیلومتر فاصله دارد. این روستا در ارتفاع حدودی 1380 متری از سطح دریا قرار گرفته و دسترسی آسانی به جنگل و دریا دارد.

روستای عالی دره نوشهر

در اواسط بهار زیبایی‌های طبیعت عالی‌دره به اوج خود می‌رسد و حسابی دلتان را می‌برد. این روستا تابستان‌های خنکی دارد و در آن خبری از آلودگی و شلوغی نیست. حال که با خوبی‌های بی‌حدواندازه روستای عالی‌دره آشنا شدید، یادتان باشد در سفر بعدی که به مازندران دارید، سری به آن بزنید.

آدرس: مازندران، شهرستان نوشهر، 40کیلومتری چالوس، روستای عالی‌دره

روستای سنگ‌تجن

روستای سنگ تجن از جاهای دیدنی نوشهر

سنگ‌تجن از دیگر جاهای دیدنی نوشهر در دهستان خیرودکنار است و تا نوشهر 4 کیلومتر فاصله دارد. این روستا در مجاورت جنگل واقع شده که از شمال به گردکل، از جنوب به جنگل‌های انبوه کوهستانی البرز، از غرب به روستای زیبای خیرسر و از شرق به روستای موسی‌آباد ختم می‌شود. سنگ‌تجن از روستاهای کهن و قدیمی نوشهر است که پوشش گیاهی متنوع و طبیعتی بی‌نظیر دارد.

آدرس: مازندران، 4کیلومتری نوشهر، روستای سنگ‌تجن

جاهای دیدنی نوشهر | پارک های جنگلی

پارک های جنگلی نوشهر

بخش زیادی از اراضی نوشهر به پارک‌های جنگلی اختصاص داده شده است تا مردم بومی و مسافران در روزهای تعطیل یا غیرتعطیل برای تفریح و سرگرمی از آن‌ها استفاده کنند. البته این پارک‌ها فقط مکانی برای تفریح و پیک‌نیک نیست؛ بلکه مکانی برای حفاظت از سرمایه‌های ملی است که می‌توانید در آن‌ها نفسی چاق کنید.

پارک جنگلی سی سنگان

پارک جنگلی سی سنگان از جاهای دیدنی نوشهر

جنگل سیسنگان از زیباترین جاهای دیدنی نوشهر است و نمونه‌ای بی‌نظیر از جنگل‌های جلگه‌ای در ایران به شمار می‌رود. این پارک جنگلی وسیع در امتداد دریای خزر قرار گرفته و پوشیده از درختان بلندقامت و تنومند است. پارک جنگلی سی سنگان در سال 1344 با هدف حفاظت از گونه‌های خاص گیاهی و جانوری به بهره‌برداری رسیده است. این جنگل امکانات خوبی برای پیک‌نیک و اتراق مسافران دارد و از محبوب‌ترین مکان های دیدنی نوشهر برای استراحت و تفریح است.

پارک جنگلی سی سنگان نوشهر مازندران

پشت نام‌گذاری سی سنگان داستان جالبی نهفته است که سینه‌به‌سینه از گذشتگان نقل شده است. طبق این روایت در گذشته‌های دور، سرزمین سرسبزی وجود داشت که ملکه‌ای به نام «شیمای چهل گیس» حکمرانی آن را بر عهده داشت. روزی این ملکه با افراسیاب، پادشاه توران، پیمان دوستی می‌بندد که خبرش به افراد مختلف می‌رسد.

پارک جنگلی سی سنگان نوشهر

در این میان فردی به نام منوچهر تازی به فکر انتقام از افراسیاب و نابودی پیمان دوستی می‌افتد و برای عملی‌کردن انتقامش به‌سراغ خراب‌کردن سد ماز کجور می‌رود. این سد خراب می‌شود و کل لشکر ملکه و افراسیاب زیر آب غرق می‌شوند. این می‌شود که این سرزمین به سی سنگان یا همان سرزمین سیل و سنگان معروف می‌شود.

آدرس: مازندران، 27کیلومتری جاده نوشهر به نور

پارک جنگلی خانیکان

پارک جنگلی خانیکان از جاهای دیدنی نوشهر

یکی دیگر از جاهای دیدنی نوشهر پارک جنگلی خانیکان یا نیرنگ است در آن چهره هزاررنگ طبیعت را خواهید دید. درختان این پارک جنگلی در فصل پاییز رنگ‌های گرم و جذابی به خود می‌گیرند که نام نیرنگ نیز از همین رنگارنگ‌بودن رنگ برگ درختان گرفته شده است. محوطه پارک خانیکان نوشهر مکان مناسبی برای پیک‌نیک است که کمی دورتر از آن جایی برای کمپ‌کردن دیده می‌شود. بهترین فصل برای تماشای زیبایی‌های این پارک جنگلی فصل رویش شکوفه‌ها در بهار و زمان تغییررنگ برگ درختان در پاییز است.

آدرس: مازندران، نوشهر، روستای کشکسرا

باغ گیاه‌شناسی نوشهر

باغ گیاه‌شناسی از جاهای دیدنی نوشهر

از دیگر جاذبه های گردشگری که آن را با کمی اغماض می‌توان آن در لیست پارک‌های جنگلی شهر قرار داد، باغ گیاه‌شناسی نوشهر است. این باغ قدیمی در سال 1310 به‌منظور حفظ گونه‌های نادر درحال‌انقراض ایجاد شده است. باغ گیاه‌شناسی نوشهر بخش‌های مختلفی دارد و حدوداً 23هزار گونه گیاهی در آن نگهداری می‌شود.

باغ گیاه شناسی نوشهر مازندران

از امکانات باغ گیاه‌شناسی می‌توان به پارکینگ، فضای سبز، سرویس بهداشتی و نیمکت اشاره کرد. در این باغ گیاهان کمیابی به چشم می‌خورد که سخت می‌توان آن‌ها را در جای دیگری دید. باغ گیاه‌شناسی نوشهر دارای بزرگ‌ترین مجموعه استاندارد خزه است و سوژه‌هایی ناب در آن وجود دارد. اگر به علوم طبیعی و گیاه‌شناسی علاقه‌مندید، بد نیست بازدید از این باغ را در برنامه سفرتان به نوشهر جای دهید.

آدرس: مازندران، شهرستان نوشهر، 15کیلومتری شرق چالوس، خیابان شریعتی

جاهای دیدنی نوشهر | چشمه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها

دریاچه های نوشهر

یکی از ویژگی‌های طبیعت شمال این است که چنان شما را نمک‌گیر می‌کند که تا دری به تخته می‌خورد و تعطیلات یکی دو روزه آغاز می‌شود، هوس می‌کنید باروبندیل را جمع کنید و راهی شمال شوید. نوشهر از مهم‌ترین شهرهای غربی مازندران و جزء مقاصد چندباره سفر مسافران است که نمی‌توان از طبیعتش به‌سادگی دل کند. در این بخش می‌خواهیم از میان جاهای دیدنی نوشهر سری به چشمه‌ها و دریاچه‌ها بزنیم و بخشی دیگر از شگفتی‌های این شهر را نشانتان دهیم.

دریاچه ارواح

دریاچه ارواح از جاهای دیدنی نوشهر

دریاچه ارواح از دیگر جاهای دیدنی نوشهر است که به دلیل فضای وهم‌آلود و سکوت سنگین اطرافش به این نام معروف شده است. نام دیگر این دریاچه ممرز است که علتش وجود درختان ممرز در اطراف دریاچه ارواح است. اگرچه که این جاذبه گردشگری نوشهر نامی ترسناک دارد و بیشتر اوقات توسط مه غلیظی احاطه شده که رمزوراز دریاچه را بیشتر می‌کند؛ اما در اطراف آن خبری از ارواح نیست و جز زیبایی چیزی آنجا در انتظارتان نیست.

دریاچه ارواح نوشهر مازندران

دریاچه ارواح یکی از بکرترین جاهای دیدنی نوشهر است و در فهرست مناطق حفاظت‌شده مازندران قرار دارد. در اطراف این دریاچه درختان ممرز و توسکایی دیده می‌شود که برخی از آن‌ها به دلیل قرارگرفتن در نزدیکی آب برای سال‌های طولانی پوسیده‌اند و از بین رفته‌اند.

آدرس: مازندران، نوشهر، 5کیلومتری شمال روستای چلندر، روستای صلاح‌الدین کلا

دریاچه خضر نبی

دریاچه خضر نبی از جاهای دیدنی نوشهر

دریاچه خضر نبی از مشهورترین جاهای دیدنی نوشهر است که مردم بومی آن را مقدس می‌دانند. بعضی از کهن‌سالان و ریش‌سفیدان نوشهر معتقدند که در زمان‌های دور، روزگاری گذر حضرت خضر به این دریاچه افتاده که نامش هم به همین دلیل خضر نبی گذاشته‌اند. دریاچه خضر نبی کمتر از نیم هکتار وسعت دارد و عمقش تقریباً 5 متر است. این دریاچه آب شیرین و گوارایی دارد و پرندگان و حیوانات وحشی برای صید غذا یا آب‌خوردن دست‌به‌دامان آن می‌شوند.

آدرس: مازندران، شمال شهرستان نوشهر، دریاچه خضر نبی

دیو چشمه

دریاچه دیو چشمه از جاهای دیدنی نوشهر

گاهی روزهایی در زندگی است که فشار کار و زندگی به‌حدی زیاد می‌شود که تنها کار عاقلانه، رهاکردن فعالیت‌ها و استراحتی کوتاه در آغوش طبیعت است. دیوچشمه از آن مکان‌های باصفایی است که بازدید از آن انرژی از دست‌رفته‌تان را دوباره به شما برمی‌گرداند و حالتان را حسابی خوب می‌کند.

دریاچه دیو چشمه از جاهای دیدنی نوشهر

این جاذبه گردشگری نوشهر آبی زلال و گوارا دارد که پیرامونش را طبیعتی تماشایی احاطه کرده است. آب این چشمه از دل زمین می‌جوشد و سخاوتمندانه طبیعت اطرافش را سیراب می‌کند. همچنین در فاصله 100 متری از دیوچشمه و در پایین‌دست آن، توربینی قرار گرفته که با حرکت نهری باریک در مسیری سنگ‌چین‌شده حرکت می‌کند و تصاویری زیبا مقابل چشمانتان خلق می‌کند. از آب این چشمه برای مصارف کشاورزی و پرورش ماهی استفاده می‌شود که در نهایت توسط رودخانه آواز به دریای خزر می‌رسد.

آدرس: مازندران، نوشهر، دوراهی دوآب به چالوس، نزدیک استانک‌رود

تالاب فراخین

دریاچه فراخین از جاهای دیدنی نوشهر

تالاب فراخین از دیگر جاهای دیدنی نوشهر در بخش کجور و روستای ویسر است. سراسر این تالاب توسط شاخ‌وبرگ درهم‌تنیده درختان پوشیده شده که زیبایی آن را چندبرابر کرده است. تالاب فراخین حدوداً نیم هکتار وسعت دارد که آب آن از چشمه‌ای به همین نام تأمین می‌شود. توجه داشته باشید که راه رسیدن به این تالاب پیچ‌وخم‌های بسیاری دارد؛ بنابراین اگر با این منطقه آشنایی ندارید، بهتر است از یک راهنمای محلی کمک بگیرید. همچنین اطراف تالاب فراخین امکاناتی برای اقامت وجود ندارد و تنها راه شب‌مانی در آن چادرزدن در طبیعت است.

آدرس: مازندران، نوشهر، بخش کجور، پس از روستای ویسر

دریاچه سد آبیدر یا آویدر

دریاچه آویدر از جاهای دیدنی نوشهر

دریاچه سد آبیدر یکی از جاهای دیدنی نوشهر در 30کیلومتری شرق این شهرستان و حوالی پارک جنگلی سی‌سنگان است. این دریاچه پس از ایجاد سد خاکی در این منطقه ایجاد شده و تا دریا فقط 5 کیلومتر فاصله دارد.

دریاچه سد آویدر نوشهر مازندران

دریاچه آویدر در منطقه‌ای سرسبز و کوهستانی قرار گرفته و در آن امکانات تفریحی خوبی برای مسافران در نظر گرفته شده است. اگرچه شنا و استفاده از قایق‌های بادی در این دریاچه ممنوع است؛ اما شما می‌توانید در آن به فعالیت‌هایی همچون قایق‌سواری، ماهی‌گیری، اسب‌سواری، عکاسی، روستاگردی، دوچرخه‌سواری و ورزش‌های آبی مانند کیبل اسکی بپردازید.

دریاچه سد آویدر نوشهر مازندران

دریاچه آبیدر یکی از مجهزترین جاهای دیدنی نوشهر با امکانات رفاهی متعدد مانند آلاچیق، رستوران، سفره‌خانه سنتی، سوپرمارکت، عکاسی و امکانات بهداشتی است. این جاذبه گردشگری مکانی مناسب برای پیک‌نیکی خاطره‌انگیز با خانواده به شمار می‌رود. اگر دوست داشته باشید، می‌توانید شب را هم در اطراف دریاچه چادر بزنید و تا صبح از حضور در طبیعت لذت ببرید.

آدرس: مازندران، 30کیلومتری شهر نوشهر، نزدیک پارک سی سنگان

تنگ دار

تنگ دار از جاهای دیدنی نوشهر

تنگ دار نوشهر از مقاصد و جاذبه‌های بکر در 8کیلومتری جنوب شهرستان است که با تهران نیز فاصله چندانی ندارد. در واقع این مکان دیدنی در فاصله 144کیلومتری از تهران واقع شده که امکانی به پایتخت‌نشینان می‌دهد تا در روزهای گرم سال کوله خود را ببندند و برای یک آب‌تنی درست‌وحسابی و رودخانه‌نوردی راهی نوشهر شوند.

تنگ دار نوشهر

تنگ دار یکی از جاهای دیدنی نوشهر در ارتفاعات جنگل‌های سرسبز روستای کشکسرا است که زیبایی آن نفستان را بند می‌آورد. عمق این رودخانه در ابتدا خیلی زیاد نیست و نهایتاً تا زانو شما می‌رسد؛ اما هرچه جلوتر می‌روید، دیوارهای تنگ به هم نزدیک‌تر می‌شوند و عمق آب نیز بیشتر می‌شود، به‌حدی که تا روی سینه یا حتی سرتان می‌رسد! پس آمادگی لازم را داشته باشید و دقت کنید که عمق ابتدایی تنگ دار فریبتان ندهد.

تنگ دار نوشهر

در این جاذبه گردشگری نوشهر چند حوضچه با عمق‌های مختلف نیز وجود دارد که می‌توانید یک شیرجه جانانه در آن‌ها بزنید و آدرنالین خونتان را به اوج برسانید. مسیر رسیدن به تنگ دار از میان درختان جنگلی تنومند می‌گذرد که شاخ‌وبرگشان در هم گره خورده و دالانی خنک ایجاد کرده است. سفر به این مکان دیدنی آمادگی جسمانی نسبتاً بالایی می‌خواهد و بازدید از آن به کودکان یا افراد مسن پیشنهاد نمی‌شود.

آدرس: مازندران، بخش مرکزی نوشهر، روستای کشکسرا

تنگه میخساز

تنگه میخساز از جاهای دیدنی نوشهر

تنگه میخساز که آن را با نام گذرگاه رستم نیز می‌شناسند، از جاهای دیدنی نوشهر در نزدیکی روستای کندلوس است. این تنگه در روستایی خوش‌آب‌وهوا با مناظری چشم‌نواز قرار گرفته است که سفر به آن تجربه جالبی برایتان خواهد بود.

آدرس: مازندران، نوشهر، روستای کندلوس

چشمه گردو یا گردوک

چشمه گردو از جاهای دیدنی نوشهر

چشمه گردوک یا گردو جاذبه‌ای شناخته‌شده در فاصله 4کیلومتری جنوب نوشهر در روستای سنگ‌تجن است که آبی زلال و پاک دارد. این چشمه یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های نوشهر است که آب روستاهای اطراف از آن تأمین می‌شود. در گذشته اطراف چشمه گردوک پر از باغات گردو بود که امروزه خبری از آن‌ها نیست؛ بااین‌حال نام چشمه هنوز یادآور خاطرات آن روزهاست.

آدرس: مازندران، 4کیلومتری جنوب نوشهر، روستای سنگ‌تجن

جاهای دیدنی نوشهر | آبشارها

آبشارهای نوشهر

آبشارها پای ثابت طبیعت‌گردی در مازندران هستند که برای رسیدن به بیشترشان باید از مسیرهای جنگلی عبور کرد؛ بنابراین با بازدید از آبشارها در واقع با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ زیرا هم جنگل‌نوردی می‌‌کنید و هم در انتها به جاذبه‌ای هیجان‌انگیز می‌رسید. اگر آماده‌اید، پاچه‌های شلوارتان را کمی بالا بزنید تا به دل آبشارهای نوشهر برویم.

آبشار دارنو

آبشار دارنو از جاهای دیدنی نوشهر

آبشار دارنو از زیباترین جاهای دیدنی نوشهر در آغوش جنگل‌های هیرکانی و طبیعتی دل‌چسب است که حدود 25 متر ارتفاع دارد. برای رسیدن به این آبشار همان‌طور که حدس می‌زنید باید از مسیری جنگلی عبور کنید تا به مجموعه آبشارهای هفت‌شاخه دارنو برسید. این جاذبه گردشگری در فضایی آرام و به‌دوراز شلوغی و سروصدا قرار گرفته و مکانی عالی برای تمدد اعصاب است.

آبشار دارنو از جاهای دیدنی نوشهر

آب این آبشار حتی در تابستان هم خنک است و آب‌تنی در آن روح و جانتان را زنده می‌کند. همچنین دشتی در اطراف آبشار دارنو است که در بهار پر از گل‌های وحشی می‌شود که جذابیت آبشار را بیشتر می‌کند. اگر قصد شب‌مانی در اطراف آبشار را دارید باید بگوییم که این منطقه محل زندگی حیواناتی مانند شغال، پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ و روباه است که باید خیلی مراقبشان باشید.

آدرس: مازندران، شهرستان نوشهر، ولرده

آبشار زانوس

آبشار زانوس از جاهای دیدنی نوشهر

زانوس یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی نوشهر است که همیشه خدا آب دارد. ارتفاع این آبشار حدود 40 متر است و در فهرست مرتفع‌ترین آبشارهای مازندران قرار دارد. آبشار زانوس در روستایی به همین اسم واقع شده و منبع اصلی تأمین آب آن چشمه «ملک چشمه» است. جالب است بدانید که تابلویی از آبشار زانوس در کاخ گلستان وجود دارد که توسط کمال‌الملک و به دستور ناصرالدین‌شاه کشیده شده که نشان‌دهنده علاقه این پادشاه قاجار به آبشار زانوس است.

آدرس: مازندران، نوشهر، روستای زانوس، آبشار زانوس

آبشارهای نجارده

آبشار نجارده از جاهای دیدنی نوشهر

از دیگر آبشارها و جاهای دیدنی نوشهر، آبشارهای نجارده در دل جنگل‌های سرسبز کجور است. در نجارده کجور آبشارهای متعددی وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها آبشار آلاشور است. این آبشار 32 متر ارتفاع دارد که برای رفتن به آن باید از دره‌ای به نام شیوا دره با شیبی تند عبور کنید؛ پس تجهیزات کوهنوردی و طبیعت‌گردی فراموش نشود.

آدرس: مازندران، نوشهر، روستای نجارده

آبشار چلندر

آبشار چلندر از جاهای دیدنی نوشهر

چلندر آبشاری کم‌ارتفاع، اما تماشایی در نوشهر است که با درختان تنومندی احاطه شده است. این آبشار حدوداً 4 متر ارتفاع دارد و در پایین‌دست آن نیز حوضچه‌هایی برای آب‌تنی دیده می‌شود. بازدید از آبشار چلندر به‌ویژه در تابستان که ریزش قطرات ریز آب روی پوستتان خنکی دل‌انگیزی به شما می‌دهد، روزتان را می‌سازد.

آدرس: مازندران، نوشهر، روستای چلندر

جاهای دیدنی نوشهر | موزه‌های فرهنگی

موزه های نوشهر

اگرچه تنوع و تعدد جاذبه های طبیعی نوشهر شاید مجالی به شما ندهد تا به فکر جاهای دیگر بیفتید؛ اما در نوشهر چند موزه معروف وجود دارد که بازدید از آن‌ها احتمالاً برایتان جالب است. در این بخش از جاهای دیدنی نوشهر سری به موزه‌های این شهر می‌زنیم و با فضای هر کدام بیشتر آشنا می‌شویم.

موزه مردم شناسی کشکسرا

موزه مردم شناسی کشکسرا از موزه های نوشهر

اگر دغدغه تاریخ و فرهنگ دارید و از دیدن اشیای باارزش قدیمی لذت می‌برید، می‌توانید پس از گشت‌وگذار در طبیعت به موزه مردم‌شناسی و اقوام ایرانی در روستای کشکسرای نوشهر بروید. این موزه به‌همت بانوی کارآفرین، آنا تبریزی راه‌اندازی شد که در آن لباس محلی اقوام 20 استان و وسایل چوبی و فلزی قدیمی نگهداری می‌شود.

آدرس: مازندران، نوشهر، روستای کشکسرا

موزه دریایی نوشهر

موزه دریایی نوشهر

موزه دریایی یکی از خاص‌ترین مکان های دیدنی نوشهر است که در آن ماکت کشتی‌ها و ابزارآلات کشتی‌رانی نگهداری می‌شود. این موزه نخستین موزه تخصصی در این زمینه است که در آن اشیای ارزشمندی دیده می‌شود. یکی از این آثار قدیمی و ارزشمند یک کشتی بادبانی است که قدمتش به قرن 14 میلادی می‌رسد!

آدرس: مازندران، نوشهر، جنب برج کنترل بندر نوشهر

موزه گیاهان دارویی

موزه گیاهان دارویی از جاهای دیدنی نوشهر

اگر علاقه‌مند به طب سنتی و گیاهان دارویی هستید، در این بخش می‌خواهیم یکی از بهترین جاهای دیدنی نوشهر را به شما معرفی کنیم. موزه گیاهان دارویی مکانی خاص است که در آن حدود 250 گونه گیاهی کشت و نگهداری می‌شود. این موزه در سال 1365 راه‌ندازی شده و در آن علاوه‌بر تولید گیاهان دارویی، محصولاتی مانند اسانس‌های گیاهی و روغن‌های ارگانیک نیز تولید می‌شود.

آدرس: مازندران، نوشهر، روستای کندلوس

موزه کندلوس

موزه کندلوس از جاهای دیدنی نوشهر

موزه کندلوس از دیگر جاهای دیدنی نوشهر است که دو طبقه و حدود 400 متر زیربنا دارد. در این موزه آثار گران‌بهایی از میلاد مسیح تا دوران اخیر نگهداری می‌شود که یکی از باارزش‌ترین آن‌ها جامی با نقش قوچ است که قدمتش به 1800 سال قبل برمی‌گردد.

آدرس: مازندران، نوشهر، روستای کندلوس

جاهای دیدنی نوشهر | جاذبه های تاریخی

جاهای تاریخی نوشهر

ازآنجاکه نوشهر شهری قدیمی و بااصالت است؛ بنابراین باید انتظار جاذبه‌های تاریخی را نیز در آن داشت. در ادامه برخی از این جاذبه‌های گردشگری که نشانی از تاریخ و فرهنگ این شهر و کشور دارند را به شما معرفی می‌کنیم.

امامزاده طاهر مطهر

امامزاده طاهر مطهر از جاهای دیدنی نوشهر

امامزاده طاهر مطهر یکی از جاهای دیدنی نوشهر در روستای هزار خال کجور است که بنایی قدیمی دارد. ساختمان این امامزاده به‌شکل چهارضلعی است که با آجر طراحی و ساخته شده و قدمتش به سده نهم هجری برمی‌گردد.

دزد قلعه

دزد قلعه نوشهر

دزد قلعه بنایی قدیمی متعلق به عصر آهن دو در بخش کجور شهرستان نور است. این قلعه باشکوه که امروزه بقایایی از آن باقی مانده در روستای دوآب واقع شده و در خرداد 1382 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

امامزاده سید علی کیا سلطان

امامزاده سید علی کیا سلطان نوشهر

آرامگاه سیدعلی کیا سلطان یکی از جاهای دیدنی نوشهر در روستایی به همین نام است که قدمت بقعه آن به سده نهم و دهم هجری قمری می‌رسد. این بنای تاریخی در اردیبهشت سال 1356 به فهرست آثار ملی کشور اضافه شده است.

قلعه ملک کیومرث

قلعه ملک کیومرث از جاهای تاریخی نوشهر

قلعه ملک کیومرث از دیگر بناهای تاریخی نوشهر در روستای کجور است. آن‌طور که از شواهد و قرائن برمی‌آید ساخت این قلعه به دوران پس از اسلام برمی‌گردد که درحال‌حاضر بخش‌هایی از آن باقی مانده است. این قلعه باستانی از معروف‌ترین جاهای دیدنی نوشهر است که هر ساله مسافران زیادی به قصد بازدید از آن به کجور می‌روند.

امامزاده نوح

امامزاده نوح از جاهای دیدنی نوشهر

امامزاده نوح بنایی سفیدرنگ و هشت‌ضلعی با سقف شیروانی سبزرنگ است که در میان طبیعتی دل‌انگیز قرار گرفته است. این امامزاده در روستای چلندر و در نزدیکی آبشار معروفش قرار دارد.

جاهای دیدنی نوشهر | مراکز خرید

مراکز خرید نوشهر

مگر می‌شود تا شمال رفت و از خیر مراکز خرید رنگارنگ آن گذشت. حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید باز بد نیست تا ساعاتی را به مراکز خرید نوشهر بروید و با حال‌وهوایشان بیشتر آشنا شوید. تعدادی از بازارهای معروف نوشهر عبارت‌اند از:

  • بازار روز نوشهر در میدان آزادی؛
  • سه‌شنبه‌بازار نوشهر در نزدیکی ساحل سیترا؛
  • بازار بزرگ ساحلی نوشهر در بلوار شهید کریمی؛
  • مجتمع تجاری ابریشم نوشهر در بلوار شهید کریمی، خیابان پروین اعتصامی؛
  • مرکز خرید الماس نوشهر در میدان همافران، جنب اداره پست مرکزی؛
  • مرکز خرید لنگر نوشهر در خیابان 15 خرداد، نرسیده به میدان همافران، نبش دهخدا؛
  • مجتمع ساحلی رمان در خیابان امام رضا نوشهر؛
  • مجتمع تجاری همافران نوشهر در خیابان 15 خرداد، حدفاصل موسوی و همافران؛
  • مرکز خرید آریازی در خیابان کریمی نوشهر.

سایر جاذبه های گردشگری نوشهر

جاهای دیدنی اطراف نوشهر

اگرچه تا اینجای مقاله لیست بلندبالایی از جاهای دیدنی نوشهر ارائه دادیم؛ اما چند جاذبه دیگر نیز وجود دارد که در دسته‌بندی‌های بالا قرار نمی‌گیرند. به همین دلیل این مکان های دیدنی نوشهر را در این بخش آورده‌ایم.

  • غار چلک یا چیلک: این غار در 11کیلومتری نوشهر و در 10کیلومتری رویان در روستای چیلک قرار گرفته است. غار چیلک از عجیب‌ترین جاهای دیدنی نوشهر است که در فهرست آثار ملی نیز نامش را ثبت کرده‌اند.
  • منطقه گردشگری سیترا: یکی از پرطرف‌دارترین جاهای دیدنی نوشهر که معمولاً شلوغ است و در تابستان ازدحام جمعیت در آن به اوج خود می‌رسد، منطقه گردشگر سیترا است. این مکان تفریحی حدود 19 هکتار وسعت دارد که در پلاژهای آن می‌توانید شنا کنید یا با عزیزان خود تفریحاتی مانند قایق‌سواری، جت‌اسکی و والیبال ساحلی را امتحان کنید.
  • بندر نوشهر: بندر نوشهر از مهم‌ترین بنادر تجاری ایران است که نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. این بندرگاه نه‌تنها به تهران نزدیک است؛ بلکه مجهز به خطوط هوایی نیز است که حمل‌ونقل را راحت‌تر می‌کند. بندرگاه نوشهر چیزی حدود 45 هکتار وسعت دارد و شامل اسکله‌های خدماتی و تجاری است.

جاهای دیدنی اطراف نوشهر

جاهای دیدنی اطراف نوشهر

اگرچه جاهای دیدنی نوشهر تنوع بسیار زیادی دارد و شما را از سفر به شهرهای دیگر بی‌نیاز می‌کند؛ اما در شهرهای اطراف آن نیز جاذبه‌های گردشگری جذابی وجود دارد که نمی‌توان از خیر آن‌ها گذشت؛ زیرا جاهای دیدنی چالوس و جاذبه‌های گردشگری شهرستان نور در فاصله کمی از این شهر قرار دارند که اگر فرصت کافی داشتید، بد نیست از آن‌ها هم دیدن کنید. دو تا از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف نوشهر را در ادامه برایتان آورده‌ایم.

دهکده توریستی نمک آبرود

دهکده توریستی نمک آبرود نوشهر

شهرک تفریحی نمک آبرود از محبوب‌ترین جاهای دیدنی مازندران است که طرف‌داران بسیاری دارد. در این دهکده انواع تفریحات مهیج مانند تله‌کابین، زیپ‌لاین، سورتمه، پل معلق و امکانات رفاهی برای مسافران فراهم شده تا یک روز مفرح در کنار عزیزان خود داشته باشند. نمک‌آبرود فقط 28 کیلومتر از مرکز شهر نوشهر فاصله دارد که اگر بازدید از آن را در برنامه خود قرار ندهید، احتمالاً دیر یا زود پشیمان می‌شوید.

برای آشنایی بیشتر با این مجموعه جذاب، مطالعه جاهای دیدنی نمک آبرود را از دست ندهید.

آدرس: مازندران، چالوس، نمک‌آبرود

مرداب هسل

مرداب هسل از جاهای دیدنی اطراف نوشهر

وقتی صحبت از جاهای دیدنی اطراف نوشهر به میان می‌آید یکی دیگر از مکان‌هایی که حیف است از آن ساده عبور کنیم، مرداب هسل است. این مرداب در طبیعتی بکر قرار گرفته که بازدید از آن در هر فصلی جالب است؛ زیرا سطح مرداب هسل پوشیده از جلبک است که در فصل‌های مختلف تغییررنگ می‌دهند و به رنگ‌های سبز، قرمز یا صورتی درمی‌آیند.

مرداب هسل از جاهای دیدنی اطراف نوشهر

این مرداب اسرارآمیز از محبوب‌ترین مکان های دیدنی مرزن‌آباد چالوس است که آب آن از کف مرداب می‌جوشد و هیچ آبی به درون آن نمی‌ریزد. در نزدیکی این چشمه و میان درختان کهن‌سال، چشمه‌ای نیز وجود دارد که بازدید از آن هم خالی‌ازلطف نیست.

آدرس: مازندران، 10کیلومتری چالوس، مرزن‌آباد

بهترین زمان سفر به نوشهر

بهترین زمان سفر به نوشهر

نوشهر در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد و شایسته حضور مسافران از دور و نزدیک است؛ اما اینکه ترجیح شما برای سفر به جاهای دیدنی نوشهر چه فصلی است تا حد زیادی به سلیقه و طبع شما بستگی دارد.

بهترین فصل سفر به نوشهر

این شهرستان زیبا در فصل بهار هوایی ملایم و خنک و طبیعتی سرزنده و شاداب دارد. در این فصل گیاهان تازه از خاک سر برمی‌آورند و جان تازه‌ای به طبیعت و جاهای دیدنی نوشهر تزریق می‌شود. از اواخر بهار هوای نوشهر کم‌کم رو به گرمی می‌رود و در تابستان این گرما به اوج خود می‌رسد؛ اگرچه دمای هوای تابستان نوشهر نسبت به شهرهای مرکزی و جنوبی کشور بسیار پایین‌تر است؛ اما باز هم در مقایسه با سایر فصول سال گرم‌تر و شرجی‌تر می‌شود.

بهترین فصل سفر به نوشهر

همچنین تابستان، نوشهر از همیشه شلوغ‌تر می‌شود و قیمت خدمات نیز ممکن است به دلیل افزایش تقاضا بیشتر شود. با شروع پاییز و بازشدن مدارس از حجم مسافران کم می‌شود و طبیعت نیز قبای رنگارنگ خود را به تن می‌‌کند. نوشهر در پاییز بسیار تماشایی و خنک است و به مکانی عالی برای طبیعت‌گردی تبدیل می‌شود؛ هرچند که احتمال بارش گاه‌وبی‌گاه باران در هر لحظه وجود دارد.

بهترین فصل سفر به نوشهر

این شهرستان زمستان‌های پربارشی دارد که بازدید از مکان‌های دیدنی را کمی با چالش روبه‌رو می‌کند. بااین‌حال اگر تحمل سردی هوا، لغزندگی جاده و گِل‌شدن جاده‌های جنگلی و خیس‌شدن زیر باران را دارید، می‌توانید زمستان را برای سفر به جاهای دیدنی نوشهر انتخاب کنید. به‌طورکلی بهار و پاییز بهترین فصل برای بازدید از زیبایی‌های نوشهر است.

سخن پایانی

در این مقاله از ره بال آسمان ما تصمیم گرفتیم به جاهای دیدنی نوشهر سفر کنیم و تعدادی از معروف‌ترینشان را به شما معرفی کنیم. با اینکه سعی کردیم تا هیچ‌یک از این مکان‌های دیدنی را از قلم نیندازیم؛ اما تعداد جاذبه‌های گردشگری نوشهر به‌حدی زیاد است که نمی‌توان آن را در یک مقاله کوتاه خلاصه کرد. اگر به این شهر سفر کردید یا ساکن نوشهر هستید و جاهای دیگری سراغ دارید، لطفاً در بخش نظرات آن‌ها را به ما و خوانندگانمان معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.