روستاهای اطراف تهران | ۲۰ مقصد رؤیایی برای سفر یک‌روزه

51

تهران، پایتخت ایران، شهری پرجنب‌وجوش است که جمعیت زیادی را در دل خود جای داده است. با وجود فراوانی جاهای دیدنی تهران، بسیاری از پایتخت‌نشینان تمایل دارند برای یک روز هم که شده، از زندگی شهری و دغدغه‌های ناتمامش دور شوند و به دل طبیعت و آرامش بی‌وصف آن پناه ببرند. بهترین گزینه برای تحقق این هدف، سفر به روستاهای اطراف تهران است که در اوج زیبایی و سرسبزی، فاصله کمی با این شهر دارند و برای سفرهای آخرهفته بسیار مناسب‌اند. ما در این نوشته از ره بال آسمان به معرفی 20 روستای بسیار زیبا و رؤیایی اطراف استان تهران پرداخته‌ایم. پس اگر قصد دارید آخر هفته خود را متفاوت‌تر از هر زمانی بگذرانید، همراه ما باشید.
برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی ورامین، روی لینک زیر کلیک کنید:
جاهای دیدنی ورامین

افجه | دشت آتشین تهرانی‌ها

روستای افجه یکی از روستاهای دیدنی اطراف تهران است که در 30کیلومتری این شهر و دامنه رشته کوه‌های البرز قرار دارد. اگر قصد دارید آخرهفته‌تان را آرام و به‌دور از هرگونه آلودگی بگذرانید، روستای خوش‌آب‌ورنگ افجه انتخابی عالی برای شماست. در این روستای سرسبز و باصفا، چشمه‌ها و آبشارهای خروشانی وجود دارد که به مدد آن‌ها باغ‌های گیلاس، آلبالو، گردو و سیب فراوانی پدید آمده است.

دشت هویج روستای افجه

یکی از بخش‌های جذاب روستای افجه، دشت هویج است؛ دشتی تماشایی که در گذشته کشتزار هویج بوده و ازاین‌رو با نام گودال آتشین معروف شده است. البته امروزه خبری از هویج نیست و رنگ نارنجی جای خود را به سبز داده است؛ اما چیزی از زیبایی این دشت کم نشده است و تمام گردشگران روستای افجه، با اشتیاق از این دشت بازدید می‌کنند.

علاوه بر دشت‌ها و باغ‌های سرسبز این روستا، آبشارهای فروانی در افجه وجود دارد که جلوه‌ای زیبا به آن بخشیده‌اند و سفر شما را بیش از پیش هیجان‌انگیز می‌کنند. اگر قصد دارید آخرهفته‌ای آرام و به‌دور از زندگی پرمشغله شهری داشته باشید و کمی اکسیژن خالص استنشاق کنید، پیشنهاد می‌کنیم سری به روستای افجه بزنید.

ویدئویی جذاب از چند روستای اطراف تهران

چناقچی علیا | ایران کوچک

روستای چقانچی علیا

روستای چناقچی علیا از توابع بخش خرقان در شهرستان زرندیه است و در ۴۵کیلومتری شمال غرب شهر ساوه قرار دارد. ساكنان این روستا با تبار فارس، ترك و ارمنی و با مذاهبی چون تشيع و مسيحيت، در كمال دوستی و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می‌كنند؛ همين وحدت كلمه ميان آن‌هاست كه باعث شده به چناقچی لقب ایران کوچک را بدهند.

آبشاری در ضلع شمالی روستای چناقچی قرار دارد که بسیار زیباست و چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. در پایین همین آبشار، سبزه‌زاری وجود دارد که فضای بسیار دل‌نشينی برای اتراق چندساعته خانواده‌ها است. رودخانه فصلی روستای چناقچی نیز علاوه بر زیبایی باشکوهش، باغ‌های فراوانی را پدید آورده که زيباترين جلوه‌ها را در حاشيه رودخانه خلق كرده است.

كليسای «سركيس» نیز یکی از دیدنی‌های روستای چناقچی است که عبادتگاهی برای ساكنان مسيحی این روستا محسوب می‌شود. بر اساس اسناد موجود، قدمت اين كليسا به حدود سال 1770 ميلادی یعنی تقریباٌ چهار قرن پیش باز می‌گردد.

ارنگه | بهشتی در پیج‌وخم جاده چالوس

روستای ارنگه

در جاده چالوس، دقیقاً در 18کیلومتری کرج، روستای زیبایی به نام ارنگه وجود دارد که با هوای دلنشین و رودخانه‌های تماشایی‌اش، بسیاری از اهالی تهران و کرج را مجذوب خود کرده است. گردش در روستای ارنگه و گذر از کوچه‌باغ‌های رؤیایی آن، یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات گردشگران این روستاست.

در جای‌جای ارنگه، صدای دلنشین رودخانه‌ها را می‌شنوید که با کمک کانال‌های ساخته شده، از کوچه‌های بالای روستا به پایین سرازیر می‌شوند و باغ‌های آلبالو، زردآلو، گیلاس فراوانی را به بار می‌آورد. شما می‌توانید در استخرهای طبیعی این روستا که از رودخانه‌های آن پدید آمده است، شنا کنید یا در تنگه‌‎های شگفت‌انگیز ارگنه، صخره‌نوردی جانانه‌ای را تجربه کنید.

روستای ارنگه علاوه بر جاذبه‌های طبیعی خود، از مکان‌های تاریخی بسیاری برخوردار است؛ به‌عنوان مثال، امامزاده و گورستان ارنگه با سنگ‌قبرهایی هزاران ساله توجه بسیاری از گردشگران را جلب می‌کند. ناگفته نماند که این روستا در گذشته محل زندگی زرتشیان بوده است و با دقت بر کنده‌کاری‌های تپه قلعه‌ها و تپه کارنه، می‌توان نگاره‌های به‌جامانده از آن دوران را یافت. اگر قصد دارید در کمترین زمان ممکن از شلوغی‌های تهران خلاص شوید و علاوه‌بر تنفس در هوای پاکیزه، کمی غرق تاریخ شوید، شک نکنید ارنگه بهترین انتخاب برای شماست.

آهار | محلی برای تنفس

طبیعت پاییزی در روستای آهار در استان تهران

یکی دیگر از روستاهای اطراف تهران که بسیار دیدنی است، روستای آهار در 40کیلومتری این شهر است که از جمله مناطق شمیرانات محسوب می‌شود. این روستای رنگارنگ در هر فصل زیبایی‌های منحصربه‌خود را دارد و مقصدی مناسب برای سفرهای یک‌روزه اهالی تهران و کرج است.

رودخانه جاری در روستای آهار

روستای آهار در نزدیکی رشته کوه البرز قرار دارد؛ ازاین‌رو بسیاری از پایتخت‌نشینان این روستا را برای کوه‌نوردی انتخاب می‌کنند. اگر اهل پیاده‌روی در طبیعت باشید، سفر به آهار به یکی از بهترین گردش‌های عمرتان تبدیل می‌شود؛ قدم‌زدن در کوچه‌باغ‌های رؤیایی این روستا که با درختان خوش‌قدوقامت پوشیده شده است و از میان باغ‌های آلبالو و گیلاس گذر می‌کند و رودهای خروشانی که در امتداد مسیر جریان دارد، شما را به وجد می‌آورد.

کوچه باغ‌های سرسبز روستای آهار

علاوه بر تمام این تفریحات، روستای آهار برای دوچرخه‌سواری نیز بسیار مناسب است؛ به‌طوری‌که به یکی از تفریحات لذت‌بخش گردشگران این ناحیه تبدیل شده است. ناگفته نماند که روستای آهار با مناظر زیبای خود و سوژه‌های منحصربه‌فردش، به یکی از بهترین لوکیشن های عکاسی در تهران تبدیل شده است. پس اگر حتی به یکی از این تفریحات علاقه‌مندید، روستای آهار را از دست ندهید.

برغان | سرزمین آلوچه‌ها

طبیعت زیبای روستای برغان در اطراف تهران

روستای برغان یکی دیگر از روستاهای اطراف تهران است که در استان البرز واقع شده است و حدود 50 کیلومتر با تهران فاصله دارد. طبیعت بکر و آب‌وهوای مطلوب این روستا، باعث شده است که بسیاری از ساکنین شهر تهران و البرز آخرهفته‌های خود را در این محل بگذرانند. روستای برغان با رودخانه‌های جاری و درخت‌های چنار که عمر بعضی از آن‌ها به هزارسال نیز می‌رسد، هر طبیعت‌گردی را شیفته خود می‌کند. مهم‌ترین نکته در رابطه با روستای برغان، باغ‌های آلوی این منطقه است که ثمره‌اش، آلوچه‌های خوشمزه و آب‌داری است که دل تمام گردشگرانش را می‌رباید.

رودخانه در جریان روستای برغان

علاوه بر تمام زیبایی‌های ذکرشده، این روستا جاهای دیدنی متنوعی مانند حسینیه، مسجد، پل و میدان برغان دارد که بسیار قدیمی هستند و دیدنشان خالی از لطف نیست. اگر هوس کردید به این روستای زیبا سفر کنید و از طبیعت منحصربه‌فردش لذت ببرید، ما به شما فصل‌های بهار و تابستان را پیشنهاد می‌دهیم؛ چراکه برغان در این دو فصل به اوج زیبایی خود می‌رسد و بدون شک این همه زیبایی روحتان را تازه خواهد کرد.

کردان | تلفیقی از طبیعت روستایی و معماری مدرن

معماری مدرن در روستای کردان

روستای کردان یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی اطراف تهران است که 50 کیلومتر با این شهر فاصله دارد و در استان البرز قرار گرفته است. این روستای جذاب یکی از مناطق پرطرفدار گردشگری برای تهرانیان است و بسیاری از پایتخت‌نشینان این روستا را به‌دلیل ویلاها و تالارهای مجلل عروسی‌اش می‌شناسند؛ درواقع کردان تلفیقی از طبیعت روستایی و معماری مدرن شهری است.

خانه‌های روستایی کردان

این روستای خوش‌آب‌وهوا در تمام فصل‌ها جذاب و دیدنی است؛ اما اگر بهار و تابستان را برای گردش در کردان انتخاب کنید، به شما قول می‌دهیم محو زیبایی چشم‌نواز این روستا شوید و از طبیعت بکر این منطقه لذت ببرید.

ویلاهای اجاره‌ای در کردان تهران

علاوه بر پیاده‌روی در کوچه‌باغ‌های باصفای کردان، تفریحات دیگری مانند کوه‌نوردی و پاراگلایدر در این روستا وجود دارد که لذت سفر را برای شما تکمیل می‌کند. پس اگر قصد دارید آخر هفته را با دوستان و عزیزان خود در منطقه‌ای لوکس با آب‌وهوایی مطلوب بگذرانید، کردان بهترین انتخاب برای شما است.

وردیج و واریش، روستای ارواح سنگی

ارواح سنگی در روستای وردیج

یکی دیگر از مناطق بسیار خوش آب‌وهوا و دیدنی اطراف تهران برای گذراندن ایام گرم تابستان، دو روستای وردیج و واریش است. این دو روستا در نزدیکی هم واقع شده‌اند و اولین روستا 22 کیلومتر با تهران فاصله دارد. در ابتدا از روستای وردیج بگوییم که در منطقه کوهستانی قرار دارد و از آب‌وهوای بسیار مطبوعی در فصل تابستان برخوردار است.

آدمک‌های سنگی در روستای وردیج تهران

یکی از دلایل نام‌گذاری روستای وردیج با عنوان روستای ارواح سنگی، وجود دامنه سنگ‌های آدمک‌مانند این منطقه است؛ سنگ‌هایی با اشکال مختلف که منظره جالبی را به نمایش گذاشته‌اند. این سنگ‌ها بیشتر شبیه جمجمه انسان‌ها و بدن حیوانات وحشی هستند و افسانه‌های مختلفی درباره آن‌ها وجود دارد. همین امر باعث متمایز شدن این روستا با دیگر روستاهای اطراف تهران شده است.

روستای واریش در زمستان

بعد از روستای وردیج، در انتهای جاده آسفالت این مسیر، روستای واریش قرار دارد. این روستا به‌دلیل قرارگیری در ارتفاع بالاتر، آب‌وهوای خنک‌تری نسبت به وردیج دارد؛ به‌طوری که در زمستان بسیاری از سکنه آن را ترک می‌کنند. روستای واریش بسیار سرسبزتر از وردیج است و باغ‌های آلبالو، گیلاس، گردو و توت آن بسیار دیدنی است.

راه رسیدن به روستای واریش

دیدنی‌های روستای واریش فراوانند؛ از چشمه واریش که آب سرد گوارایی را به گردشگران هدیه می‌دهد گرفته تا امامزاده بی بی زرین قمر که اکنون به پناهگاهی برای کوهنوردان این روستا تبدیل شده است. پس اگر قصد دارید از دست روزهای آتشین تابستان خلاص شوید و چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی را مشاهده کنید، پیشنهاد می‌کنیم دو روستای وردیج و واریش را برای سفر آخر هفته خود انتخاب کنید.

طالقان، بهشت ییلاق‌های تهران

روستای طالقان

طالقان یکی از زیباترین مناطق گردشگری اطراف تهران است که حدود 120 کیلومتر با این شهر فاصله دارد. طبیعت روح‌نواز طالقان با رسیدن اردیبهشت یکپارچه سبزپوش شده و به منطقه‌ای منحصربه‌فرد برای گشت‌وگذار در بهار تبدیل می‌شود. طالقان با جاذبه‌های طبیعی مختلف مانند دریاچه، کوه‌ها و روستاهای زیبا و تاریخی اطرافش، بهترین مکان برای رکاب‌زدن در دل طبیعت بهاری است.

قدمت طالقان با 82 روستای فعال در حاشیه رودخانه شاهرود و دامنه رشته کوه البرز، به هزار سال پیش از میلاد برمی‌گردد. از جمله جاهای دیدنی طالقان می‌توان به بقعه امامزاده میرسعید در حسنجون، بقعه امامزادگان موسی و سلیم در آسفاران، حمام شهرک، حمام تاریخی میر، درخت هزارساله در فشندک و روستای باریکان اشاره کرد.

فیلبند، اقیانوس ابر در بام مازندران

نمایی زیبا از خانه‌های روستایی فیلبند

آخرین روستا در فهرست 10گانه ما، روستای فیلبند است. این روستای زیبا و شگفت‌انگیز در استان مازندران قرار دارد و با وجود مسافت نسبتاً زیاد، ارزش معرفی‌کردن را دارد. روستایی در همسایگی ابرها که تحمل روزهای گرم تابستانی را آسان و دل‌انگیز کرده است و مناظر رؤیایی‌اش، سوژه بسیاری از عکاسان است. در این روستا می‌توانید قاب رؤیایی از زیبایی‌های کوهستان و زندگی روستایی در جوار ابرها را مشاهده کنید و محو این زیبایی کم‌نظیر شوید. علاوه بر اقیانوس ابر، فیلبند با زیبایی‌های یک روستای کوهستانی شمالی، حسابی دلبری می‌کند.

روستای فیلبند روی ابرها
روستای فیلبند به‌دلیل ارتفاعی که از سطح دریا دارد، به بام مازندران معروف شده است؛ به همین دلیل در بیشتر مواقع غرق در مه است و باران لطیفی فضای آن را پر می‌کند. این نکته را به‌خاطر بسپارید که فیلبند در فصل پاییز و زمستان بسیار سرد است؛ بنابراین اگر قصد دارید از گردش در این روستا لذت ببرید، پیشنهاد ما به شما، سفر در فصل‌های بهار و تابستان است.

روستای کن سولقان تهران

عکس معرفی روستای کن سولقان تهران

روستای کن سولقان یکی از جذاب‌ترین روستاهای اطراف تهران است که قدمت آن به 1400 سال می‌رسد. این روستا به  دلیل فاصله کمی که با تهران دارد، یکی از محبوب‌ترین مقاصد برای تعطیلات آخر هفته پایتخت‌نشینان محسوب می‌شود. البته فاصله کم تنها دلیل محبوبیت این روستا نیست؛ بلکه با رفتن به این منطقه می‌توان از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی زیادی دیدن کرد. همچنین چشم‌اندازهای جذاب و آب‌وهوایی مطلوب از دیگر ویژگی‌های روستای کن سولقان است که آن را به بهترین مکان برای پیوند با طبیعت تبدیل کرده است. ناگفته نماند که این روستا به دلیل قرارگرفتن در دامنه‌های رشته کوه البرز، در هر فصل جلوه‌ای زیبا به خود می‌گیرد و به یکی از بهترین روستاهای اطراف تهران برای عکاسی تبدیل می‌شود. از آنجایی که روستای کن سولقان تهران مسیرهای مختلفی برای کوه‌نوردی دارد، در تمام فصول سال میزبان کوه‌نوردهایی است که برای صعود سراغ قله‌های این منطقه می‌روند. ناگفته نماند که جاهای دیدنی نزدیک روستای کن تهران کم نیستند و هنگام بازدید از این روستا می‌توانید سراغ آن‌ها بروید. به عنوان مثال غار بیوک، امامزاده داوود، رودخانه کن، دره دوچناران، روستای وردیج، روستای واریش، آبشار رندان، دره کشار که از جاذبه های دیدنی نزدیک روستای کن سولقان به شمار می‌روند که بسیار دیدنی هستند. برای برای ماندن در این منطقه نیز می‌توانید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستا مانند اقامتگاه‌ بوم‌گردی آسیاب کن سولقان استفاده کنید.

روستای سینک

روستای سینک یکی از مهم‌ترین روستاهای توریستی در شمال ایران و نزدیک پایتخت است که در 20کیلومتری شمال شرق استان تهران قرار دارد. به دلیل وجود رودخانه پرآب و خروشان «افجه» در این روستا، سرسبزی و شادابی مهمان همیشگی سینک است. علاوه بر این، چشم‌اندازهای زیبا و چشمگیری در روستا وجود دارد که وجودشان مدیون باغ‌های بزرگ و زمین‌های زراعتی فراوان در سینک است. سینک از جمله روستاهای اطراف تهران است که قدمتش به دوره‌های قبل از اسلام و زرتشت بازمی‌گردد.

وجود دامنه‌های سرسبز و پوشش گیاهی انبوه در روستای سینک زیبایی وصف‌ناپذیری را به این روستا بخشیده و آن را به یکی از بهترین مناطق برای طبیعت‌گردی تبدیل کرده است. به همین دلیل گروه‌های ورزشی و کوهنوردی بسیاری از تهران و شهرهای اطراف سراغ دامنه‌های اطراف سینک می‌روند. اگر از آن دسته افراد هستید که به عکاسی علاقه‌مند هستید، به جرئت می‌توانیم بگوییم که طبیعت اطراف روستا قاب زیبایی را در اختیار شما می‌گذارد. وجود امکانات مطلوب مانند رستوران و کافی‌شاپ سبب شده است که این روستا به یکی از مقاصد ایدئال در اطراف تهران تبدیل شود. رستوران سنتی شومینه یکی از غذاخوری‌های خوب روستای سینک است.

روستای ایستا

 

یکی دیگر از روستاهای اطراف تهران با مناظر دیدنی و آب‌وهوایی فوق‌العاده، روستای ایستا نام دارد. این روستا در استان البرز و منطقه ساوجبلاغ قرار دارد و به لطف خاک حاصلخیز و منابع آب کافی، پوشش گیاهی انبوه و متنوعی در ایستا حاکم است. بعد از پیاده‌روی در مناطق شرقی روستای طالبان، چشمتان به روستای زیبا و آرام در این روستا می‌توانید شاهد حضور پوشش گیاهی انبوه و متنوع باشید. همچنین حیوانات بسیاری از برکت این گیاهان مشغول زندگی هستند. مناظر این روستا بسیار تماشایی و دیدنی است. اگر کمی در مناطق کوهستانی از طالقان به‌سمت شرق پیاده‌روی کنید، می‌توانید این روستای زیبا و آرام را مشاهده کنید.

موضوع جالب توجه درباره روستای ایستا، رفتار ساکنان این روستاست. اهالی این روستا از نظر دینی مسلمانان دوآتشه و اهل توقف هستند. در واقع آن‌ها معتقدند که در زمان غیبت امام زمان، باید به‌صورت کامل در زمان توقف کرد. به این صورت که هیچ کاری انجام نداد و هیچ‌گونه فتوای جدید دینی به وجود نیاورد. به همین دلیل نام روستا را ایستا گذاشتند که یکی از مترادف‌های کلمه توقف است.

لالان

یکی از زیباترین روستاهای اطراف تهران، روستای لالان یا همان لالون است. این روستا در بخش رودبار قصران و فاصله 45کیلومتری شمال تهران واقع شده است و 11 کیلومتر با شمال فشم فاصله دارد. روستای لالون فشم دقیقاً در کنار کوه جا خوش کرده و به همین دلیل آب‌وهوایی سرد و کوهستانی دارد. به طوری که در فصل زمستان تمام کوچه‌‌پس‌کوچه‌های روستا پوشیده از برف می‌شوند.

هرچه از زیبایی و جذابیت روستای لالان بگوییم، کم گفته‌ایم. رودی خروشان که از دل روستا می‌گذرد، مناظر دیدنی که کوهستان خلق کرده است، هوایی پاک و دوست‌داشتنی، دشت‌های پوشیده از گل‌های لاله، انواع گیاهان دارویی روییده بر دامنه کوه‌ها و… همه و همه از جمله دلایلی است که روستای لالان را در لیست انتخاب تهرانی‌ها برای گذراندن آخرهفته قرار می‌دهد. قله خلنو، آبشار لالان، چشمه تلخ آب، تونل برفی، دره لالان و سروهای کهن‌سال لالان از جمله جاهای دیدنی روستای لالان هستند.

روستای آبنیک

 

یکی دیگر از پرطرفدارترین روستاها و تفرجگاه های اطراف تهران، روستای آبنیک است که در شهرستان شمیرانات قرار دارد. این روستا در شمال غربی شهر تهران واقع شده است و حدود 11 کیلومتر تا منطقه ییلاقی فشم فاصله دارد. روستای آبنیک به دلیل برخورداری از طبیعتی بسیار سرسبز و زنده، به نگین رودبار قصران شهرت دارد. این طبیعت سرزنده باعث شده است که از آب‌وهوایی خنک و مطلوب برخوردار باشد و به یکی از بهترین مقاصد برای گذراندن آخرهفته‌ای دل‌چسب برای پایتخت‌نشینان تبدیل شود.

روستای آبنیک در بستر رودخانه‌ای به نام کلارود شکل گرفته است. به همین دلیل با نزدیک‌شدن به روستا، این رود در پیچ‌وخم جاده شما را همراهی می‌کند. جوش و خروش این رود حال‌وهوایی دوست‌داشتنی برای بسیاری از گردشگران خلق می‌کند. این روستا جاهای دیدنی زیادی دارد. از جمله جاهای دیدنی روستای آبنیک می‌توان به رودخانه کلارود، دشت جانستون، آبشار یخی آبنیک، قله جانستون، چشمه آبنیک، پل آبنیک، امامزاده موسی و امامزاده طیب اشاره کرد.

روستای سنگان

عکس روستای سنگان

اگر در میان روستاهای اطراف تهران به دنبال روستایی خوش آب‌وهوا و سرسبز می‌گردید که جاهای دیدنی تاریخی و طبیعی فراوانی داشته باشد، روستای سنگان یکی از بهترین گزینه‌هاست. سنگان در شمال غرب شهر تهران قرار دارد و از توابع بخش کن به حساب می‌آید. از آنجایی که روستای سنگان میان کوه‌های البرز قرار گرفته است، آب‌وهوایی خنک‌تر از تهران و دیگر شهرهای اطراف دارد. علاوه بر این، رودخانه پرخروشی در این روستا وجود دارد که از میان خانه‌ها و باغ‌های میوه عبور می‌کند و حال‌و‌هوایی دل‌پذیر رقم می‌زند.

ناگفته نماند که آبشار سنگان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی اطراف تهران است که در این روستا واقع شده و برای بسیاری از گردشگران دیدنی است. این روستا به دلیل قدمت بالایش، پیشینه‌ای بلند‌وبالا دارد و آثار تاریخی متعددی را در خود جای داده است. سه امامزاده‌، تکیه تاریخی، درخت چنار هزارساله و سنگ قبرهایی که قدمتشان به بیش از 500 سال پیش می‌رسد، گویای این امر است. وجود یک اقامتگاه بومگردی به نام ارگ سنگی در این روستا می‌تواند گزینه مطلوبی برای اقامت شبانه شما رقم بزند.

روستای برگ جهان

عکس بهترین زمان سفر به روستای برگ جهان

روستای برگ جهان به زمرد سبز روستاهای اطراف تهران مشهور است. این روستا از توابع دهستان لواسان کوچک در شهرستان شمیرانات استان تهران به حساب می‌آید و در بخش شمال‌شرقی این دهستان و دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه البرز قرار دارد. هنگامی که شما از دوردست به این روستای جذاب نگاهی بیندازید، حس می‌کنید که زمردی سبز میان کوهستان پنهان شده است و کوه‌های اطراف به‌خوبی از آن محافظت می‌کنند تا از نظرها مخفی بماند.

لقب زمرد سبز نیز به همین دلیل به روستای برگ جهان اعطا شده است. از آنجایی که روستای برگ جهان به کوهستان منتهی می‌شود، طبیعت و پوشش گیاهی بسیار متنوع و انبوهی دارد و یکی از بهترین مناطق ییلاقی استان تهران به حساب می‌آید. قلعه دختر، زندان‌خانه لار و آرامگاه امامزاده اسماعیل ازجمله بناهای تاریخی و دیدنی روستای برگ جهان محسوب می‌شوند. از در سفر به این روستا هوس غذایی سالم و خوشمزه کردید، می‌توانید سری به رستوران کوبابا، کافه رستوران گیاهی مهر میترا، طباخی سرو و کافه رود مراجعه کنید.

روستای ایگل

بایدها و نبایدهای بازدید از آبشار ایگل فشم

اگر به دنبال روستایی جذاب و دیدنی در اطراف تهران هستید، ما به شما روستای ایگل را پیشنهاد می‌دهیم. ایگل در 25کیلومتری تهران و 4کیلومتری غرب اوشان در منطقه رودبران قصران واقع شده است و از جمله پرطرفدارترین روستاهای اطراف تهران برای گذراندن آخر هفته محسوب می‌شود. این روستا در منطقه کوهستانی واقع شده است و آب‌وهوایی سرد دارد. البته وجود این روستا در دامنه کوه‌ها سبب شده است که پوشش گیاهی بسیار متنوع و سرسبزی را در ایگل ببینیم.

عکس معرفی روستای ایگل فشم

این پوشش گیاهی سبب شده است که روستای ایگل به محیط مناسبی برای زندگی گونه‌های مختلف جانوری تبدیل شود. بیشتر افرادی که عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستند، با یک کوله‌پشتی و یک جفت کفش مخصوص پیاده‌روی راهی این کوهستان می‌شوند تا از تماشای مناظر طبیعی لذت ببرند. از دیگر جاهای دیدنی روستای ایگل می‌توان به آبشار ایگل، کوچه باغ‌های ایگل، باغات میوه، قلعه کیقباد و امامزاده ایگل اشاره کرد. اگر قصد تجربه غذایی سالم و خوشمزه در این روستا دارید، می‌توانید سراغ رستوران‌هایی مانند رستوران کاکتوس، رستوران عمارت و رستوران باغ بهشت بروید.

روستای امامه

عکس باغ تنگه

یکی دیگر از قدیمی‌ترین و زیباترین روستاهای اطراف تهران، روستای امامه است. این روستا با رودهای خروشان و پرآب، باغات پربار میوه، چشمه‌های جوشان، دشت‌های سرسبز و آبشارهای کوچک و بزرگ که هر بازدیدکننده‌ای را به وجد می‌آورد. این روستا در فاصله 10کیلومتری شرق شهر فشم و میان منطقه حفاظت‌شده ورجین قرار دارد. اگر می‌خواهید طبیعت امامه را بهتر درک کنید، باید کوله‌پشتی و کفش ورزشی‌تان را آماده کنید و به دل کوهستان بزنید. آن‌گاه با هر قدم، یک زیبایی خاص و منحصر‌به‌فردی را خواهید دید. باغ تنگه، چشمه مقدس پیرحمزه، امامزاده شاه حسین، امامزاده نور و قلعه مازیار از جمله دیدنی‌های روستای امامه هستند.

روستای سله بن

تصویری از بهترین زمان سفر به روستای سله بن

در کیلومتر 100 جاده فیروزکوه به تهران و کنار سد نمرود فیروزکوه، یکی از زیباترین روستاهای اطراف تهران به نام روستای سله بن واقع شده است. این روستای ییلاقی دارای خاکی حاصلخیز و منابع آب کافی است. یکی از دلایلش، حضور رودخانه حبله رود در این روستاست. این رود باعث ایجاد طبیعتی سرسبز و تماشایی در این روستا شده است. به این ترتیب شما می‌توانید درختچه‌ها و درختانی سرمادوست و بسیار زیبا در این روستا ببینید.

عکسی از روستای سله بن

وجود 800 هکتار زمین کشاورزی در این روستا که بیشتر آن به باغات میوه تعلق دارد، سبب شده است که در فصل بهار و هنگام شکوفه‌دادن درختان، مناظری خیره‌کننده و رؤیایی در این روستا به‌وجود آید. از آنجایی که این روستا در منطقه کوهستانی قرار دارد، خبری از گرمای شدید نیست و برای فرار از گرمای سوزان تابستان بسیار مناسب است. حبله یکی از زیباترین رودخانه استان تهران است که از این روستا عبور می‌کند. سد نمرود یکی از زیبایی‌های این روستاست که بر روی این روخانه احداث شده است. حال توصیه می‌کنیم اگر اهل پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری هستید، بار و بندیلتان را ببندید و راهی طبیعت این روستا شوید تا ساعت‌ها آرامش را تجربه کنید.

روستا و آبگرم لاویج

تصویری از ورودی آبگرم لاویج

یکی از زیباترین و معروف‌ترین روستاهای اطراف تهران لاویج نام دارد. این روستا یکی از دهستان‌های شهر چمستان است و در استان مازندران قرار دارد. این روستا به دلیل واقع‌شدن در میان دره‌های جنگلی، از طبیعت و مسیری بسیار زیبا و دیدنی برخوردار است. وجود چشمه‌های آب گرم در این منطقه از جمله مهم‌ترین دلایل محبوبیت روستا و آبگرم لاویج است.

تصویری از اقامتگاه روستای لاویج

چراکه این روستا در دل کوهستان قرار گرفته است و تعجبی ندارد که در آن چشمه آب هم پیدا شود. به دلیل وجود املاح معدنی و ویژگی‌های متعدد آب این چشمه‌ها، برای دردهای استخوان و مفاصل و حتی بیماری‌های پوستی مفید است. همین موضوع گردشگران زیادی را از نقاط مختلف کشور به سمت این روستا می‌کشاند. جاده‌های جنگلی سوردار، جنگل اسیونگ، ییلاق میرخمند، پارک جنگلی کشپل، آبشار حرام او، ییلاق ایزوا و دریاچه الیمالات ازجمله جاهای دیدنی روستای لاویج به‌شمار می‌روند.

ما در این نوشته از ره بال آسمان زیبا‌ترین و منحصربه‌فردترین روستاهای اطراف تهران و حتی ایران را معرفی کردیم و شما را با ویژگی‌هایشان آشنا کردیم. آیا شما به این روستا‌ها سفر کرده‌اید؟ کدام یک را برای گذراندن آخرهفته‌ای لذت‌بخش پیشنهاد می‌دهید؟

۱. نزدیک ترین روستا به تهران کدام است؟

روستای وردیج و وراویش از مناطق خوش اب و هوا و دیدنی اطراف تهران است که ۲۲ کیلومتر با تهران فاصله دارد.

۲. بهترین روستاها برای سفر یک روزه کدامند؟

روستاهای افجه، ارنگه، آهار، بزغان و کردان مناسب برای سفرهای یک‌روزه هستند.

۳. چرا روستای کردان دیدنی است؟

روستای کردان به‌دلیل آب‌وهوای مناسب و طبیعت چشم‌نوازش یکی از مناطق پرطرفدار گردشگری برای تهرانی‌ها است.

۴. برای سفر به روستاهای اطراف تهران چه وسایلی با خود ببریم؟

دوربین، نوشیدنی، تنقلات، کوله یا ساک، لوازم بهداشتی، کفش و لباس مناسب و پاوربانک می‌توانند وسایل ضروری برای سفر شما باشند.

۵. بهترین زمان سفر به روستاهای اطراف تهران چه زمانی است؟

برای دیدن طبیعتی منحصربه‌فرد و آب‌وهوای مناسب برای گردشگری، فصل بهار و تابستان می‌تواند بهترین زمان برای سفر باشد.

51 نظرات
  1. مهران می گوید

    کردان یه چیز دیگست
    به شدت پیشنهاد میکنم

    1. بانو تقیان می گوید

      مهران عزیز، واقعا کردان یه چیز دیگه است.

    2. مهرداد می گوید

      روستای گل تپه کبیر هم جزو جنوب تهران هست
      ، که از مزایا خوبی بر خوردار مثل خاک حاصلخیز
      دارای رودخانه ،محیطی سر سبز و آرام این روستا در اتوبان تهران ورامین کیلومتر ۱۸ میباشد میتونه یک پیشنهاد باشه

      1. بانو تقیان می گوید

        سلام مهرداد عزیز، ممنونیم برای پیشنهاد خوبتون.

      2. مجید رمضانی می گوید

        😂😂😂😂

  2. نریمان می گوید

    مطلب خیلی جالبی بود
    من برغان رفتم خیلی جای بسیار زیبایی هست و یک اقامتگاه بومگردی داره پیشنهاد میکنم اگه شب جایی مثل همین روستاها میخواید بمونید از اقامتگاههای بومگردی استفاده کنید
    اقامتگاه بومگردی برغان جاي خاص با آرامش واقعي ، لذت ماندن در يك خانه ٢٥٠ ساله زندگي به سبك قديم ، اولين خانه بوم گردي كرج هست

    1. بانو تقیان می گوید

      نریمان عزیز، ممنونیم بابت پیشنهاد زیبایی که دادید.

  3. mehran می گوید

    توصیه میکنم بین روستاهای اطراف تهران برین روستای فیلبند، حتی توی این فصل. فقط حتما لباس گرم ببرید و مهمتر از اون کفش مناسبه و تجهیزات عکاسی داشته باشید. ما اول که رسیدیم مه خیلی کم بود بعد حدود ساعت ۱۲ شروع شد و ساعت ۲ انقدر مه غلیظ شد که فاصله ۵ متری هم نمیشد دید ?، الان فصلشه حتما برید اقیانوس ابر فیلبند و ببینید و روستاهای دیگه اطراف تهران رو هم حتما برین، هر کدوم بهشتی ان برای خودشون

    1. بانو تقیان می گوید

      مهران عزیز، بابت پیشنهاد عالی و توصیه ارزنده‌تون ممنونیم.

  4. محبوبه می گوید

    الان ک کرونا هست و نمیشه بریم مسافرت های دور، به نظرم این مناطق نزدیک مثل روستاهای اطراف تهران میتونه خیلی گزینه خوبی باشه. هر کی با ماشین شخصی یک سفر کوچیک یکی دو روزه بره. هم ویروس بیشتر پخش نمیشه و هم اینکه انقدر تو خونه نمیمونیم ک بد اخلاق بشیم ?‍♀️

    1. بانو تقیان می گوید

      محبوبه عزیز، پیشنهادتون واقعاً خوب و کارگشاست. به امید روزی که کرونا از روی زمین ریشه‌کن بشه.

  5. رضا می گوید

    با سلام
    ممنون از مطالب مفیدتون ولی طالقان اسم یک روستا نیست بلکه طالقان نام یک منطقه است که شامل ۸۲ دهکده زیبا می شود .

    1. زینب عابدینی می گوید

      دوست عزیز
      بسیار ممنون بابت این نکته مهم. حتماً این قسمت از نوشته رو تصحیح می‌کنیم. ??

  6. صادق می گوید

    سلام
    مدتیه دنبال خرید یک زمین و باغ در یکی از روستاهای اطراف تهرانم؛ ولی موفق به تصمیم نشدم. خوبه ک در این باره ارزیابی تهیه شود.

    ممنون

    1. زهرا کامکار می گوید

      صادق عزیز
      سلام

      فکر می‌کنم مشاوره برای خرید زمین و باغ رو به کاردان‌های این حوزه و مشاوران املاک بسپاریم،‌ اطلاعات تخصصی‌تر و کارآمدتری رو به شما ارائه می‌دن.

    2. دانیال می گوید

      سلام اتفاقا با یک ویلا اطراف تهران داریم که گذاشتیم برای فروش آب هوای عالی هم داره خواستید در خدمت هستیم

      1. بانو تقیان می گوید

        دانیال عزیز، سپاس از شما

  7. محمد می گوید

    سلام و تشکر بابت اطلاعات مفیدتون
    بین این روستاهایی که در موردشون فرمدید ، کدام روستا برای زندگی چهارفصل مناسبه . که زمستونای خیلی سردی نداشته باشه و برای زندگی مناسب باشه
    ممنون

    1. بانو تقیان می گوید

      دوست عزیز، اکثر روستاهای دیدنی اطراف تهران در منطقه ییلاقی قرار دارن و به شهرهای شمالی هم نزدیک هستند؛ به همین دلیل اکثراً تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد دارن.

  8. مجید می گوید

    می خواستم روستای زرنان در غرب تهران را معرفی کنم زرنان دارای
    ورودی مستقیم از کیلومتر 14 جاده مخصوص کرج می باشد
    روستای زرنان دارای اب و هوای خوب
    و باغ ها و زمین های کشاورزی می باشد.
    بعضی از امکانات و امتیازات زرنان عبارت است:
    1- انشعاب گاز
    2- خانه بهداشت
    3- چمن ورزش مصنوعی
    4- مساجد ولی عصر وامیرالمومنین
    5- تالار و رستوران
    6- چند محل پرورش گل و گلخانه
    7- محل نگهداری و سوارکاری اسب
    8- مجموعه سینمایی و فیلم برداری
    9- فضای باز و طبیعت باغی و کشاورزی
    10- مزیت نزدیک بودن به تهران
    11- دسترسی به پنج بزرگراه تهران – کرج، فتح، جاده مخصوص، حکیم وهمت در عرض 10-15 دقیقه
    12- نزدیک بودن به دریاچه خلیج فارس
    زرنان از مناطق رو به رشد و بکر ویلایی در اطراف تهران است. مقدار زمین‌های آزاد این منطقه کم ولی بسیار باارزش و زیبا است زرنان به دو بخش بالا و پایین تقسیم می‌شود.

    1. بانو تقیان می گوید

      دوست عزیز
      مطالبتون بسیار زیبا و کامل بود. ازتون ممنونیم که این مطالب ارزشمند رو به ما و دوستانمون هم منتقل کردید.

  9. دل ارام می گوید

    من زرنان رفته ام روستای قشنگی وعالی هست یک رستوران مدرن و سنتی و باشگاه اسب سواری خوب دارد لطفا مطالب بیشتر و عکس هایی از زرنان بگذارید – زرنان در بهار و پاییز بسیار دیدنی هست و در بهار شکوفه های باغی درختان خیلی ادم را مسحور می کند و در پاییز می شود نقاشی رنگارنگ طبیعت را دید و باورکردنی نیست روستایی به این نزدیکی داخل تهران باشد – مهم ترین چیز دسترسی عالی و اسان جاده ای و نزدیک به دریاچه چیتگر هست . زرنان یک تابلوی زیبا طبیعت است که براحتی همه تهرانی می توانند با کمترین هزینه و صرف وقت از ان دیدن کنند، بنابراین اگر قصد دارید آخر هفته‌ ای آرام و به‌ دور از هیاهوی تهران را داشته باشید و در هوایی با اکسیژن خالص نفس بکشید و در ضمن گشت و گذار یک روزه در اطراف تهران را تجربه کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما دیدن روستای زرنان را دربرنامه خود قرار دهید

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      بابت مطالب مفیدی که با ما به‌اشتراک گذاشتین، خیلی از شما ممنونیم. مطالب ارزشمندی بود.

  10. مجتبی می گوید

    سلام چناقچی مال استان مرکزیه حداقل ۲۲۰ کیلومتر با تهران فاصله داره

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. ممنونیم که متن رو با‌دقت مطالعه می‌کنین. بله حق با شماست؛ اما یکی از اون روستاهایی است که اکثر تهرانی‌ها بهش علاقه دارند و براشون مهمه که بدونن کجاست و چطور می‌تونن بهش سر بزنن. برای همین خواستیم توی این متن بگنجونیم تا به‌طور مختصر درباره‌اش بدونن.

  11. یوسف می گوید

    سلام یوسف هستم از آلمان
    کدام روستا در اطراف تهران دیدنی تر هست؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام یوسف عزیز، زیبایی در نظر هر فردی تعریف خاص خودش رو داره، اگه دنبال خانه‌های لوکس برای اقامت هستید، روستای کردان مناسبه و اگه دنبال طبیعت ناب هستید، آهار، برغان، لالون،افجه،‌ دشت هویج و غیره برای یک سفر یک‌روزه عالی هستند. وردیج هم طبیعتی کوهستانی داره و باید کمی کوهنورد باشید تا حسابی بهتون خوش بگذره.

  12. علیرضا می گوید

    من روستای امامه تهران رفتم خیلی خوب بود
    مخصوصا نزدیکیش به لوالسان و برخوردای امکانات شهریش ولی روستاهای لرستان خیلی بکرتر و دست نخورده تر مونده

    1. بانو تقیان می گوید

      علیرضا عزیز، ممنونیم که تجربه‌تون رو با ما به‌ اشتراک گذاشتین.

  13. سارا می گوید

    سلام
    چه قلم زیبایی و چه عکس های چشم نوازی???
    از خوندن این مقاله لذت بردم.
    پیشنهاد می کنم امکانات هر روستا رو هم به متن مقاله اضافه کنسد تا بدونیم قبل از پیک نیک باید چه چیزهایی رو از تهران همراه خودمون ببریم.
    ممنون

    1. بانو تقیان می گوید

      سارای عزیز، ممنونیم بابت انرژی مثبتی که بهمون دادید.
      خانم عابدینی حقیقتاً از نویسندگان خوش‌قلم ما هستند.

      برای تجهیزات هم باید گفت اکثر روستاها در حد چند سوپرمارکت وسیله دارند و بهتره مایحتاج ضروری رو از خونه با خودتون ببرید.

  14. نورا اسدی می گوید

    درود
    از عکس‌ها و توصیفات و توضیحات خیلی لذت بردم
    برای کسی که با دیدن جزئیات قشنگ و بکر کیف می‌کنه انتخاب روستاها واقعا مناسب تره؛ چون هم زمان و هم هزینه کمتری نسبت به مقصدای دیگه دارن.
    من تعریف فیلبندو خیلی شنیده ان شالله بطلبه و بررریم?

    1. بانو تقیان می گوید

      نورا عزیز، با نظرتو کاملاً موافقم.
      ممنون از اینکه با نظر مثبت به ما انرژی دادید.
      ان‌شاءالله که فیلبند هم شما رو بطلبه و جای ما رو خالی کنید و بعد بیاید ازتجربه‌هاتون برامون بگید. 🙂

  15. علی می گوید

    کردان دیگه اسمش روستا نیست خودش یک ایالته?؛ انتخاب لاکچریاس

    1. بانو تقیان می گوید

      دقیقا حق با شماست علی عزیز.
      این روزها سفر به کردان تفریح لاکچری محسوب می‌شه!

  16. نازنین می گوید

    الان که پاییزه باید از چهارشنبه بار سفرو ببندی بری برغان
    یه اقامتگاه بوم‌گردی بگیری؛ دو روزه
    چای آتیشی بزنی و از هواش لذت ببری و خستگی یک هفته رو از تنت بیرون کنی و کلی انرژی بگیری برای شروع یک هفته دیگه

    1. بانو تقیان می گوید

      نازنین عزیز، چه توصیف دل‌چسبی کردید، دل منم خواست الآن!

  17. فائره می گوید

    متن سرحالی بود؛ مرسی
    واقعا برای تهرانیا که دائم تو دودو دم هستن این روستا ها عاااالین

    1. بانو تقیان می گوید

      فائزه عزیز، ممنونیم از انرژی مثبتی که منتقل کردید. به امید روزی که همه از هوای پاک لذت ببریم.

  18. بارانا می گوید

    نوشته خوبی بود؛ ولی کاش برای هر روستا از اقامتگاهشم می‌گفتین؛ عکساشون امکاناتشون هزینه های حدودیشون
    هر چند وقتی آدم می‌ره مسافرت حداقل امکاناتو می‌بره با خودش ولی خب بازم درموردشون بدونیم خیلی بهتره

    1. بانو تقیان می گوید

      بارانای عزیز، ممنونیم از اینکه نظرتون رو گذاشتید.
      اگه دقت کرده باشید، هر روستایی که اسم بردیم، یه مقاله کامل درباره‌اش وجود داره. کافیه اون قسمت نارنجی رو لمس کنید تا مقاله کامل با همه جزئیاتش براتون بیاد.

  19. حلما می گوید

    من اخیرا ساکن مشهد شدم
    بعد از خوندن مقاله، مبرم سرچ کنم که ببینم روستاهای اطراف مشهد چیان تا برای تعطیلات یکی دو روزه ازشون بهرررره ببرم

    1. بانو تقیان می گوید

      حلمای عزیز، اول از همه اومدنتون به مشهد رو خوش آمد می‌گم و امیدوارم توی این شهر خاطرات خوبی تجربه کنید.
      بعد هم به رسم هدیه: مقاله روستاهای اطراف مشهد رو هم همین جا داریم. لینکش رو براتون می‌ذارم:
      https://blog.rahbal.com/mashhad-village/

  20. مجید می گوید

    ممنون از شما بابت مطلب خوب و کاملی که در اختیار ما گذاشتید. روستا‌های اطراف تهران برای پایتخت‌نشینان مقاصد بسیار خوبی برای تعطیلات آخر هفته هستند. بعد از یک هفته کار و تنفس هوای آلوده و حضور ازدحام بیش از حد تهران، حضور در روستایی خوش‌آب‌و‌هوا و گشت و گذار در طبیعت دلنشین آن‌ بی‌شک لذت‌بخش و آرامش‌بخش خواهد بود.

    1. بانو تقیان می گوید

      مجید عزیز، ممنونیم از شما برای انرزی مثبتی که به ما منتقل کردید و برای وقتی که گذاشتید و نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  21. seyrdmousavi68@gmail.com می گوید

    چرا از میگون ودیزین وشمشک ننوشتید طبیعت بکر دارند البته زمین کم دارند ولی طبیعت دست‌نخورده

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، منونیم از توجهتون به این نوشته.
      این مکان‌هایی که اسم بردید، در تقسیمات کشوری، به‌عنوان شهر معرفی شدند و نمی‌تونیم توی دسته‌بندی روستاها بیاریمشون.

  22. رئوف پیشدار می گوید

    درود بر شما
    لطفاً دوستان عزیز! اگر تور خوب برای دیدن اطراف تهران سراغ دارید، معرفی بفرمایید.
    سپاس و احترام
    رئوف پیشدار

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، متأسفانه شرکت ره بال آسمان، تور گردشگری شهری نداره. تورهای مشهد، و تفلیس رو می‌توانید با ما هماهنگ کنید.

  23. سلمانیان می گوید

    سلام ممنون بابت مطالب مفیدتون
    خواستم روستای گلزار پایتخت گل و گیاه رو هم پیشنهاد بدم ک از توابع پاکدشت هست

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      ممنونیم برای توجهتون و ممنونیم برای پیشنهاد خوبتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.