راهنمای سفر تبریز | شهر اولین‌های تاریخ معاصر ایران

0

تبریز شهری پر از جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی است؛ تا جایی که گاهی مسافران و گردشگران در انتخاب بهترین آن‌ها دچار سردرگمی می‌شوند. این شهر زیبای باستانی و تاریخی بارها و بارها به لطف زیبایی‌های منحصربه‌فردش پایتخت پادشاهان مختلف بوده است و این همه ظرافت هنوز هم در دل شهر جریان دارد. همین جذابیت‌ها سبب شده است که در طول سال مسافران بسیاری از این شهر بازدید کنند. اگر شما سفر اولی هستید، نیازی نیست که نگران چیزی باشید؛ چون در ادامه قرار است با هم سری به تبریز سفر بزنیم، با جاهای دیدنی تبریز آشنا شویم، در رستوران‌هایش غذا بخوریم، جایی برای استراحت پیدا کنیم و در کل برنامه کاملی برای مسافرت خود بچینیم.

فهرست مطالب

تبریز کجاست؟ | چقدر تا تبریز فاصله دارم؟

تبریز، سومین شهر بزرگ ایران و یکی از کلان‌شهرهای بخش آذربایجان است. این شهر مرکز استان آذربایجان شرقی است که در سمت شمال غرب ایران روی نقشه دیده می‌شود. بیشترین ساکنان این شهر را آذری‌های ترک‌زبان تشکیل می‌دهند. برای اینکه بدانید از مرکز استانتان تا تبریز چقدر فاصله دارید، جدول زیر را برایتان تهیه کرده‌ایم؛ زحمت تخمین فاصله محل سکونت تا مرکز استانتان هم با خودتان. 😉

تبریز تا اراک744 کیلومتر | هوایی ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
تبریز تا اردبیل۱۲۴۹ کیلومتر | هوایی 2 ساعت و 15 دقیقه
تبریز تا ارومیه146 کیلومتر
تبریز تا اصفهان776 کیلومتر | هوایی 1 ساعت و 6 دقیقه
تبریز تا اهواز1120 کیلومتر | هوایی 55 دقیقه
تبریز تا ایلام735 کیلومتر
تبریز تا بجنورد1306 کیلومتر
تبریز تا بوشهر1484 کیلومتر | هوایی 80 دقیقه
تبریز تا بیرجند1665 کیلومتر | هوایی ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه
تبریز تا تهران۶۱۷ کیلومتر | هوایی ۱ ساعت و 3۰ دقیقه
تبریز تا خرم آباد822 کیلومتر
تبریز تا رشت474 کیلومتر | هوایی ۱ ساعت و 1۰ دقیقه
تبریز تا زاهدانحدود 1996 کیلومتر | هوایی ۱ ساعت و 50 دقیقه
تبریز تا زنجان297 کیلومتر | هوایی 21 دقیقه
تبریز تا ساری637 کیلومتر | هوایی ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
تبریز تا سمنان837 کیلومتر | هوایی 50 دقیقه
تبریز تا سنندج444 کیلومتر
تبریز تا شهرکرد990 کیلومتر
تبریز تا شیراز۱۱۰۳ کیلومتر | هوایی ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
تبریز تا قزوین471 کیلومتر
تبریز تا قشم1934 کیلومتر | هوایی 2 ساعت و 10 دقیقه
تبریز تا قم۶64 کیلومتر | هوایی 40 دقیقه
تبریز تا کرمان1511 کیلومتر | 93 دقیقه
تبریز تا کرمانشاه579 کیلومتر | هوایی 55 دقیقه
تبریز تا کیش1870 کیلومتر | هوایی 2 ساعت و ۱۵ دقیقه
تبریز تا گرگان1000 کیلومتر | هوایی ۱ ساعت و 1۵ دقیقه
تبریز تا مشهد1514 کیلومتر | هوایی ۱ ساعت و ۲۵ دقیقه
تبریز تا همدان598 کیلومتر | هوایی ۱ ساعت و ۲۵ دقیقه
تبریز تا یاسوج1200 کیلومتر
تبریز تا یزد1148 کیلومتر | هوایی 70 دقیقه

مسیرهای دسترسی

مسیرهای تبریز

برای سفر به تبریز روش‌های گوناگونی پیش رویتان است که انتخاب هر کدام به میزان زمان فراغت و وسعت جیبتان بستگی دارد. ما هر کدام را شرح می‌دهیم و لینک تهیه بلیط هر کدام را هم برایتان می‌گذاریم تا کارتان ساده‌تر شود.

  • پرواز تبریز

سفر به تبریز با هواپیما

بی‌شک  سفر با هوایپما، سریع‌ترین و کم‌دردسرترین راه رسیدن به این شهر است. فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز هم بزرگ‌ترین فرودگاه منطقه شمال غرب ایران محسوب می‌شود که البته قدمتش به سال ۱۳۲۹ می‌رسد و در طول سال حدود ۱۴هزار پرواز در آن به مقاصد مختلف داخلی و خارجی انجام می‌شود. از میان مقاصد داخلی پرواز به شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز، بندرعباس، ماهشهر، کیش و عسلویه برقرار است. کافی است بلیط هواپیما تبریز را از همان لینکی که برایتان گذاشته‌ایم تهیه کنید و در کمترین زمان ممکن  عازم این شهر شوید.

نکته اینکه در ایام نوروز و تعطیلات رسمی این شهر مملو از گردشگر می‌شود؛ بنابراین اگر قصد تهیه بلیط هواپیما را دارید، بهتر است خیلی زودتر دست به کار شود. ترجیحاً بلیط برگشتتان را هم بگیرید تا خدای ناکرده با شنیدن خبر پرشدن پروازها، آرامش سفرتان به هم نریزد.

پروازهای خارجی تبریز هم به شهرهای استانبول، دبی، هامبورگ، ارزروم، دمشق، بغداد، مدینه، جده، غازی عینتاب، باکو، نجف، تفلیس و وان برقرار است. در ایام ویژه سال مانند نوروز، پروازهای فوق‌العاده دیگر نیز به این لیست اضافه می‌شود.

  • قطار تبریز

سفر به تبریز با قطار

اگر تعداد افرادتان زیاد است و جوان و سرحال هستید، پیشنهاد ما این است که بلیط قطار بگیرید تا هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی شود و هم در طول مسیر بهتان خوش بگذرد. از بیشتر کلان‌شهرهای ایران، قطارهایی با درجه‌بندی‌های مختلف در این مسیر فعال هستند. شما می‌توانید بلیط قطار تبریز را حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

نکته: اگر هم همراهانتان کم‌حوصله و بدقلق هستند، بهتر است از هواپیما استفاده کنید؛ چون مسیر ریلی اکثر شهرها به تبریز دور است و ممکن است در طول راه روزگارتان را سیاه کنند!! برای مثال مسیر هفت‌ساعته تهران تبریز با قطار حدوداً ۱۲ ساعت طول می‌کشد.
  • سفر زمینی به تبریز با اتوبوس

سفر زمینی با اتوبوس به تبریز

تبریز پایانه مسافربری بسیار بزرگی دارد و در سال‌های اخیر به لطف قیمت مناسب و حضور اتوبوس‌های وی‌آی‌پی، خرید بلیط اتوبوس تبریز بسیار پرطرفدار شده است. نکته خوب اینکه علاوه بر مقاصد داخلی، می‌توان با اتوبوس‌های بین‌المللی به شهرهای باکو، استانبول و ایروان هم سفر کرد.

مسیر تهران تبریز با اتوبوس حدوداً ۶ تا ۸ ساعت طول می‌کشد و اتوبوس‌ها هر روز از پایانه‌ غرب (آزادی) و بیهقی (آرژانتین) راهی تبریز می‌شوند.
  • سفر زمینی به تبریز با ماشین شخصی

سفر با ماشین شخصی به تبریز

شک نکنید که مسافرت با ماشین شخصی برای افرادی که خانواده شاد و پرانرژی دارند و در بینشان حداقل دو تا راننده خوب پیدا می‌شود، خاطره‌انگیزترین سفرهای زندگی است. این افراد هر جا که خواستند ماشین را کنار می‌زنند و استراحت می‌کنند و از همه مهم‌تر اینکه می‌توانند شهربه‌شهر را با دقت و حوصله بچرخند و همه زیبایی‌هایش را رصد کنند؛ در حالی که در هیچ‌کدام از روش‌های بالا شما امکان توقف طولانی و گشت‌وگذار شهری را ندارید.

اگر مبدأ حرکتتان تهران است، برای سفر با خودروی شخصی بهترین مسیر، مسیر بزرگراه است که از تهران، کرج، قزوین و زنجان عبور کرده و پس از طی ۶۳۰ کیلومتر، در ۷ ساعت به تبریز می‌رسد.

آب و هوای تبریز | توی چمدانم چه چیزهایی باشد؟

آب و هوای تبریز در بهار

تبریز در منطقه کوهستانی ایران قرار دارد و آب‌وهوایی سرد و خشک دارد. در بیشتر روز‌های زمستان‌ و حتی پاییز، این شهر شاهد یخبندان همراه با بارش‌های برف و باران است. با این اوصاف باز هم تابستان‌های تقریباً گرمی را تجربه می‌کند. گرمای تابستان در تیرماه به اوج خود می‌رسد. اگر اهل تفریحات برفی مثل پیست اسکی هستید، می‌توانید زمستان را برای سفر به تبریز انتخاب کنید؛ در غیر این صورت بهترین زمان سفر به تبریز در بهار و اوایل تابستان است.

در جدول زیر دمای تقریبی هوا در ماه‌های مختلف را برایتان آورده‌ایم که طبق آن می‌توانید لباس‌های مناسب همان دما را برای خود بردارید.

نکته: اگر فرزند کوچک یا سالمند همراهتان هست، یکی‌دوتا پتوی سبک با خودتان بردارید؛ چون دمای بدن این افراد متغیر است و ممکن است در لحظاتی که شما دارید از خنکی هوا نهایت لذت را می‌برید، آن‌ها از سرما به خود بلرزند.
از اواسط اسفند تا اواسط فروردینبین 8- تا ۲3 درجه سانتی‌گراد
از اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشتبین 5 تا 29 درجه سانتی‌گراد
از اواسط اردیبهشت تا اواسط تیربین 6 تا 32 درجه سانتی‌گراد
ار اواسط تیر تا اواسط شهریوربین 17 تا 34 درجه سانتی‌گراد
از اواسط شهریور تا اواسط آبانبین 10 تا 17 درجه سانتی‌گراد
از اواسط آبان تا اواسط دیبین ۸ تا ۱۴درجه سانتی‌گراد
از اواسط دی تا اواسط اسفندبین -5 تا 8 درجه سانتی‌گراد

بهترین زمان سفر به تبریز | چه وقت از سال سفر بیشتر خوش می‌گذرد؟

بهترین زمان سفر به تبریز

همان‌طور که گفتیم بهترین زمان سفر به تبریز، خوش‌آب‌وهواترین فصل آن است؛ اما اگر شرایط دیگری برای سفر به تبریز داشته باشید، ممکن است بخواهید فصل و زمان دیگری را برای سفر انتخاب کنید. به‌عنوان مثال برخی کارمند هستند و مرخصی کافی برای سفر ندارند، برخی دیگر دنبال ارزان‌ترین فصل سفر هستند و بعضی دیگر از مسافران هم دوست دارند زمانی به تبریز بروند که لاکچری‌ترین گشت‌وگذار را تجربه کنند. بسته به اینکه دوست دارید سفرتان به تبریز چطور بگذرد، زمان سفرتان متفاوت می‌شود. در ادامه، تحلیل همه بهترین‌ها را برایتان می‌آوریم.

بهترین زمان سفر به تبریز با قیمت مناسب

بهترین زمان سفر به تبریز با قیمت مناسب

بهترین زمان سفر به تبریز از نظر قیمت، فصل پاییز و زمستان است. در این فصل‌‌ها هوای شهر تبریز سرد و برفی است؛ پس مسافران کمتری راهی این شهر می‌شوند. قیمت تور یا بلیط (هواپیما، قطار و اتوبوس) و اقامت در فصل پاییز و زمستان به ارزان‌ترین حالت خودش می‌رسد. دلیل این کاهش قیمت این است که شرکت‌های هواپیمایی یا هتل‌های تبریز نمی‌خواهند به‌خاطر تکمیل نشدن ظرفیت‌ پرواز یا اتاق ضرر کنند؛ در نتیجه روی قیمت‌ها تخفیف بیشتری در نظر می‌گیرند.

بهترین زمان سفر تبریز برای کارمندان یا والدین

بهترین زمان سفر تبریز برای کارمندان یا والدین

کارمندان و والدین به دلیل محدودیتی که در مرخصی دارند، برای سفر معمولاً ایام نوروز یا تعطیلات رسمی را انتخاب می‌کنند. نکته مهم برای انتخاب این روزها این است که در این ایام مسافران بسیاری دست‌به‌کار می‌شوند تا مقدمات سفر تبریز را فراهم کنند؛ پس بهتر است برای پیش‌فروش تورها یا خرید بلیط و رزرو اقامتگاه گوش‌به‌زنگ باشید تا گوی سبقت را از همسفرانتان بربایید و قبل از تکمیل ظرفیت‌ها از قطعی‌شدن سفرتان مطمئن شوید.

اگر هم می‌خواهید برنامه دقیق‌تر و منظم‌تری از سفر به تبریز در نوروز داشته باشید، روی لینک زیر کلیک کنید. در مقاله پیش رویتان، صفر تا صد یک سفر خوب را برایتان آورده‌ایم.

تبریزگردی در نوروز

بهترین زمان سفر لاکچری به تبریز

بهترین زمان سفر لاکچری به تبریز

ممکن است آنقدر دستتان به دهنتان برسد که اصلاً قیمت برایتان اهمیتی نداشته باشد. در این صورت بهترین زمان سفر لاکچری به تبریز بازه اردیبهشت تا شهریور هر سال است. در این ماه‌ها آب و هوای تبریز خنک و معتدل‌تر از دیگر روزهای سال است؛ پس راحت و بی‌دغدغه سفرتان به این شهر را شروع کنید. البته این روزها هم مثل نوروز، گردشگران بسیاری به تبریز می‌روند، پس قبل از سفر فکر همه چیز را بکنید.

طبیعت تبریز

طبیعت تبریز

به تبریز و باغات اطراف آن که بروید انواع درختان سیب، گلابی، فندق، گردو، بلوط، راش، افرا را می‌بینید. در کنار این‌ها گیاهان خارشتر، کنگر، بومادران، خاکشیر، شیرین بیان، روناس، گندم و گون کتیرا نیز در بیشتر ایام سال در تبریز به چشم می‌خورند.

طبیعت تبریز

بیشتر جانداران تبریز را جانورانی تشکیل می‌دهند که توانایی زنده‌ماندن در شرایط کوهستانی و سرد منطقه را داشته باشند؛ مثلاً در اطراف این شهر خرس، روباه، گرگ، گراز، آهو، بز وحشی، قوچ، میش، شغال و خرگوش پیدا می‌شوند. از میان پرندگان هم می‌توان کبک، اردک، غاز، قرقاول را به‌صورت گسترده‌ای مشاهده کرد. البته تالاب‌ها و رودخانه‌ها نیز جایگاه مناسبی برای توقف و فرود پرندگان مهاجری مثل مرغ سقا، درنا، فلامینگو، مرغابی، لک‌لک و است.

جاهای دیدنی تبریز

اجازه دهید همین ابتدای راه اعتراف کنیم که جاهای دیدنی تبریز و جاذبه‌های گردشگری آن یکی‌دوتا نیست و این مقاله گنجایش آن را ندارد که همه‌شان را با هم بررسی کنیم. برای همین معروف‌ترینشان را برایتان آورده‌ایم که اگر زمان کمی دارید، اینها را در اولویت بازدید قرار دهید.

تفرجگاه ائل گلی یا شاه گلی

بازدید از پارک و عمارت ائل گلی تبریز

امکان ندارد به تبریز بروید و سراغی از تفرجگاه ائل گلی یا شاه گلی نگیرید. این پارکِ معروف، یادگار زمان آق قویونلوهاست که در دوره‌های مختلف و بیشتر در زمان صفویه و قاجاریه گسترش پیدا کرد. یک استخر بسیار بزرگ با عمق ۱۲ متر در میان پارک قرار دارد که در زمان احداث برای آبیاری باغات اطراف استفاده می‌شد تا اینکه بعدها با خیابان‌کشی در اطراف آن، به پارک و محل تفریح شهروندان تبدیل شد.

تفرجگاه ائل گلی

در مرکز این پارک هم عمارت کلاه فرنگی با کاربری تالار و رستوران قرار گرفته که زیبایی فضا را دوچندان کرده است. مردم تبریز از این پارک و استخرش برای قایق سواری،‌ ورزش و تفریح استفاده می‌کنند. راستی تا یادمان نرفته بگوییم که در مجموعه ائل‌گلی اولین و بزرگ‌ترین مجموعه سورتمه شمال غرب ایران با ۴۵۰ متر طول قرار دارد. اگر اهل تفریحات پر هیجان هستید، تجربه این بازی را از دست ندهید.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید24ساعته
شماره تماس۰۴۱۳۳۸۴۹۹۰۴
آدرستبریز، آزادراه کنارگذر جنوبی تبریز، بلوار ایل گلی، پارک ائل گلی

باغ گلستان

بازدید از باغ گلستان در تبریز

باغ گلستان یا باغ فجر تبریز قدیمی‌ترین بوستان داخلی این شهر و اولین گردشگاه شهر تبریز محسوب می‌شود که علاوه بر فضای سبز، شهربازی و امکانات تفریحی خوبی برای استفاده همه گروه‌های سنی دارد. سال‌های سال است که مردم تبریز برای تفریح، این پارک را انتخاب می‌کنند. اگر با خانواده به سفر رفته‌اید و مخصوصاً اگر سفرتان با ماشین شخصی بوده، اتراق در این پارک می‌تواند خستگی راه را از تنتان بشوید.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید24ساعته
شماره تماس04135513128
آدرستبریز، خیابان نیرو هوایی، مقابل بیمارستان شفا

مجموعه باغلار باغی

بازدید از پارک باغلار باغی تبریز

مجموعه باغلار باغی در سال ۱۳۷۳، در میان باغات تبریز و مجاور خیابان استاد شهریار ساخته شد. این پارک علاوه بر امکانات فضای سبز و آبنماها، باغ پرندگان، شهربازی و رستوران هم دارد. رستوران این مجموعه را در ابتدای ورودی پارک ساخته‌اند و همین باعث شده بسیار پر رونق باشد. البته که غذاهای متنوع و لذیذ و  پذیرایی عالی از گردشگران آن هم با سلیقه‌های مختلف، اثر بسزایی در جذب مخاطبانش دارد.

مجموعه باغلار باغی تبریز

در باغ پرندگان که با نام باغ وحش تبریز معروف است، علاوه بر پرندگان، حیوانات دیگری مثل خرس و شیر نیز نگهداری می‌شوند. بزرگ‌ترین شهربازی تبریز و منطقه شمال غرب ایران هم شهربازی باغلار باغی است که امکانات بسیاری برای تفریح خانواده‌ها دارد.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدیدهمه روزه از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۱۲ شب
شماره تماس۰۴۱33288500
آدرستبریز، بلوار استاد شهریار، کوی ولیعصر

  • تالاب قوریگل

بازدید از تالاب قوریگل تبریز

قوریگل یا تالاب خشک در ۳۰کیلومتری شهر تبریز جا خوش کرده و از تالاب‌های مهم و بین‌المللی ایران است. دلیل این اهمیت هم پرندگان مهاجری است که هر سال به آن پناه می‌آورند. برای حفاظت از این پرندگان و حیوانات دیگر منطقه، این تالاب را به‌عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام کرده‌اند. آب تالاب شیرین است و اصلی‌ترین جاندار ساکن تالاب اردک سرسفید نام دارد.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید24ساعته
شماره تماسندارد
آدرس۵۰ کیلومتری جنوب تبریز

  • کوه های رنگی آلاداغ لار

بازدید از کوه های آلاداغ لار تبریز

حتماً برای شما هم جالب است که بدانید کوه‌هایی با قدمت ۱۵میلیون سال در ۲۵کیلومتری شمال شرقی تبریز، به نام آلا داغ لار مانند یک دفتر نقاشی در منطقه گسترده‌اند. این کوه‌ها به‌صورت لایه‌لایه‌های رنگی با رنگ‌های مسی، سبز، زرد، قرمز و سفید دیده می‌شوند و علاوه بر گردشگران، عکاسان بسیاری را نیز جذب خود می‌کنند.

نکته: در گوگل که جست‌وجو کنید، کوه‌های فانتزی بسیار زیبایی، شبیه عکس‌های زیر نشانتان می‌دهد که یا حاصل طراحی با هوش مصنوعی است یا محصول استفاده از فیلترهای ویرایش عکس، یا اینکه کوه‌ها عمدتاً متعلق به ایران نیستند. عکس بالا، واقعی‌ترین عکس از کوه‌های آلا داغ لار است.

کوه های رنگی آلاداغ لار

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید24ساعته
شماره تماسندارد
آدرس۵۰ کیلومتری جنوب تبریز
  • رشته کوه سهند

کوه سهند تبریز

رشته کوه سهند ملقب به عروس کوه‌های ایران، رشته کوهی آتشفشانی است که در جنوب تبریز و در میان گیاهان و چمنزارهای زیبا جا خوش کرده است. این رشته کوه با ۱۷ قله، همچون نگینی در کنار این شهر و شهرهای اطراف می‌درخشد. بلندترین نقطه استان آذربایجان شرقی نیز متعلق به بلندترین قله‌ رشته کوه سهند، یعنی قله کمال است. زمان مناسب صعود به این رشته کوه، فصل‌های بهار و تابستان است. البته ناگفته نماند که در زمستان نیز می‌توان از پیست اسکی سهند استفاده کرد.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید24ساعته
شماره تماسندارد
آدرس۵۰ کیلومتری جنوب تبریز
  • روستا و دره لیقوان

تصویر زیبا از روستا و دره لیقوان در تبریز

دره لیقوان یا دره بهشت در دامنه‌ رشته‌کوه‌های سهند، در کنار مهران رود و در ۳۶کیلومتری شرق تبریز قرار گرفته است. این دره آب‌وهوایی خنک و پهنه‌ای سرسبز دارد و چشمه‌های آب گرم را نیز در دل خود جای داده است. اینجا را بیشتر با نام پنیرش، یعنی پنیر لیقوان، می‌شناسند.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید24ساعته
آدرسشهرستان شبستر،جاده قم تپه

  • کویر قوم تپه

بازدید از کویر قوم تپه تبریز

وقتی می‌گوییم تبریز هیچ سلیقه‌ای را دست خالی نمی‌گذارد، منظورمان همین‌هاست. کویر قوم تپه مجموعه تپه‌های کویری هستند که در نزدیکی شهر تبریز قرار گرفته و تنها کویر منطقه آذربایجان و شمال غرب ایران محسوب می‌شوند. این تپه‌ها در طی سالیان دراز و با جمع‌شدن گردوغبار و خاک به این شکل درآمده و وسعت کمی هم دارند. با این حال کویر را در دل آذربایجان برای گردشگران تداعی می‌کنند به گونه‌ای که در روستاهای این منطقه شتر هم نگهداری می‌شود.😎

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید24ساعته
آدرسشهرستان شبستر،جاده قم تپه
  • دریاچه قوچ گلی داغی

دریاچه قوچ گلی داغی تبریز

در شمال قله کمال یا همان قله قوچ گلی، دریاچه قوچ گلی داغ قرار دارد که آبشخور حیوانات است و از تجمع آب یخچال‌های کوه ایجاد شده. آب دریاچه شیرین است و محل مناسبی برای اتراق مسافران هم محسوب می‌شود. جالب است بدانید که هیئت کوه‌نوردی استان در این منطقه یک پناهگاه تأسیس کرده است تا کوه‌نوردان و گردشگران برای استراحت و تازه‌کردن نفسشان از آن استفاده کنند.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید24ساعته
آدرسشهرستان شبستر،جاده قم تپه

  • آبشار اسکندر

از تالاب و کوه و باغ گفتیم و حالا نوبت آبشار است. آبشار اسکندر با ارتفاع ۳۰ متر، در نزدیکی تبریز و در دامنه‌های شمالی رشته کوه سهند قرار دارد. جاذبه گردشگری این آبشار این است که در تابستان هوایی خنک و فضایی سرسبز تحویلتان می‌دهد و در زمستان یخ می‌زند و محل مناسبی برای صعود و تمرین یخنوردان منطقه می‌شود.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید24ساعته
آدرسشهر تبریز ، روستای طویقون

تاریخچه تبریز

تاریخچه ی شهر تبریز

تبریز به لحاظ تاریخی جزو پرفراز‌ونشیب‌ترین شهر‌های ایران است. این شهر از قرن سوم و چهارم میلادی بنا شده؛ اما خیلی پیشتر از آن، درست در هزاره‌ اول و دوم قبل از میلاد، پذیرای تمدن بشری بوده است. اوج شکوهش را در پنج بار یدک‌کشیدن عنوان پایتختی حکمرانان مختلف دیده و فرودش را در بلایایی که از سر گذارنده است.

تاریخچه تبریز

زمانی که این شهر پایتخت آتروپات، یکی از فرماندهان اسکندر بود تا وقتی پایتخت صفویان و ولیعهد‌نشینی در دوران قاجار شد و حتی قبل از آن در زمان رونق‌گرفتن تیموریان و قره قویونلوها تا تجربه‌ اوج شکوه و شکوفایی در دوره‌ ایلخانی، ساکنانش دست به دست هم دادند تا تبریز را شهری پر از یادگاری‌های تاریخی و فرهنگی کنند.

تبریز شهر اولین‌ها

بهترین زمان سفر به تبریز

همه آنچه در بالا گفتیم، به‌علاوه قرارگیری تبریز در مسیر جاده ابریشم و عبور کاروان‌های تجاری کشور‌های مختلف، به تجارت تبریز رونق بخشید تا جایی که بازار تبریز از دیرباز تاکنون بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده‌ جهان محسوب می‌شود. این شهر تصرف روس را دید و نقشی پررنگ در مشروطه و ورود به عصر جدید ایفا کرد. اولین مدرسه ابتدایی نوین، اولین بلدیه، اولین سیستم اطلاع آتش نشانی و … برای نخستین‌بار در تبریز بنا شدند.

تبریز شهر اولین ها

جالب اینکه تبریز ۸ بار با زلزله‌های مهیب کاملاً ویران شد؛ اما دوباره برخاست و رونق و شکوه خود را از سرگرفت. آخرین ویرانی به زلزله‌ سال ۱۱۵۸ هجری شمسی (۱۷۸۰ میلادی) برمی‌گردد که بنابر اسناد تاریخی، این شهر با ۲۰۰هزار کشته به شهر ارواح تبدیل شد. در طی این زلزله‌ها بسیاری از آثار تاریخی تبریز را از دست داده‌ایم؛ اما با وجود این‌ها هنوز هم تبریز با غنای آثار تاریخی‌اش چون نگینی بر انگشتری ایران می‌درخشد.

بناهای تاریخی تبریز

با پیش‌زمینه‌ای که از زلزله اخیر تبریز گفتیم، جای تعجب نیست که بیشتر آثار به‌جا‌مانده مربوط به دوران قاجار باشد یا اینکه در دوران قاجار مرمت شده‌ باشد؛ پس اگر در خلال معرفی جاذبه های تاریخی تبریز هر بار از قاجار یاد کردیم، بر ما خرده نگیرید.

  • عمارت شهرداری

بازدید از برج ساعت تبریز

عمارت شهرداری واقع در میدان ساعت یا شهرداری، از بناهای زیبا و باشکوه تبریز است که به دستور رضاخان و با عنوان اولین انجمن شهر و بلدیه ایران ساخته شد. از عمارت شهرداری از همان ابتدای ساخت به‌عنوان ساختمان شهرداری استفاده می‌شد تا اینکه در سال ۱۳۸۶ به مناسبت یکصدمین سال تأسیس، علاوه بر ساختمان شهرداری به نخستین موزه شهر و شهرداری‌های کشور نیز اختصاص یافت. این بنا هنور هم ناز و کرشمه خود را دارد و این روزها جلسات شورای شهر و ملاقات‌های رسمی و دیپلماتیک با مقامات عالی رتبه در محل این ساختمان انجام می‌شود.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدیدهمه‌روزه از ساعت ۸ تا ۱۸
شماره تماس04135539198
آدرستبریز، خیابان امام، میدان ساعت

  • ربع رشیدی

بازدید از ربع رشیدی بنای باستانی شهر تبریز

حدود ۷۰۰ سال پیش بنای پهناور و عظیمی به نام رَبع رشیدی به دستور خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، وزیر غازان خان در تبریز ساخته شد. این بنای عظیم شامل قسمت‌های مختلفی از جمله بیمارستان، کاروانسرا، مسجد، مدارس عالی و … بود. البته هدف از ساختنش بیشتر کاربری دانشگاهی و علمی آن بود به‌طوری که ۶هزار دانشجو در علوم مختلف در آن مشغول تحصیل بودند. افسوس که چشم قهر طبیعت، جاودانگی را بر این بنا ندید و به خرابه‌ای تبدیلش کرد. حالا بقایای این بنا را می‌توانید در انتهای محله ششگلان و در دامنه کوه سرخاب ببینید.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید24ساعته
شماره تماسندارد
آدرس تبریز، محله باغمیشه، دامنه کوه بیلانکوه

  • ارگ علیشاه (ارگ تبریز)

بازدید از ارگ علیشاه تبریز

ساخت ارگ تبریز که به ارگ علیشاه معروف‌تر است،‌ به دوران ایلخانی و قرن هشتم هجری باز می‌گردد. این ارگ در ابندا مسجد بود؛ اما در فراز و نشیب تاریخی کاربری آن از مسجد، به برج و باروی شهر و کاربردهای نظامی مختلف تغییر یافت. دیواره جنوبی، تنها قسمت باقی‌مانده بنا، با ۳۳متر ارتفاع، بلندترین بنای آجری شهر تبریز محسوب می‌شود. این بنا هنوز هم در بافت تاریخی و قدیمی تبریز در کنار مصلی امام به چشم می‌خورد.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید همه‌روزه از 9 صبح تا 5 عصر
شماره تماسندارد
آدرس تبریز، ضلع جنوبی تقاطع امام خمینی و خیابان فردوسی، در نزدیکی محدوده میدان ساعت

  • برج آتش نشانی (برج یانقین)

برج یانقین تبریز

در محوطه ایستگاه آتش‌نشانی تبریز، برجی آجری به ارتفاع ۲۳ متر دیده می‌شود که قدمتش به اواخر دوره‌ قاجار می‌رسد. این برج آجری اولین نمونه‌ آتش نشانی در ایران محسوب می‌شود. آن روزها که هنوز ساختمان‌های غول‌پیکر چهره شهر را سنگی و خشن نکرده بودند، چند نگهبان همیشه در بالای این برج از ۸ دریچه آن تمام شهر را زیر نظر داشند و هنگام رخ‌دادن آتش، زنگ را به صدا در می‌آوردند تا تیم نجات برای خاموش‌کردن شعله‌ها به کمک شهروندان برود. برج آتش نشانی تبریز نبش خیابان خاقانی و بهادری قرار دارد.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید24ساعته
شماره تماس04135244444
آدرستبریز، نبش خیابان خاقانی و بهادری

  • برج خلعت پوشان

بازدید از برج خلعت پوشان تبریز

برج خلعت پوشان تبریز برجی آجری متعلق به دوره صفویه است. در دوران قاجار محلی برای اعطای انعام و خلعت از طرف حکومت و دربار به حکام و شاهزادگان آذربایجان بود. از همین رو به آن برج خلعت پوشان می‌گویند. این برج خاموش، اما پر از داستان و حکایت و خاطره، در ۱۰کیلومتری جاده تبریز تهران، در جنوب محله کرکج منتظر حضور شماست.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید24ساعته
شماره تماسندارد
آدرستبریز،کالای چوب گوهری،ایستگاه تحقیقاتی خلعت پوشان دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز

  • پارک مینیاتوری تبریز

تبریز در ساخت پارک مینیاتوری هم یکی از اولین‌های کشور است. در پارک مینیاتوری تبریز بسیاری از جاذبه‌های تاریخی شهر را در ابعاد کوچک و مینیاتوری ساخته و به نمایش گذاشته‌اند. با رفتن به این پارک می‌توانید بسیاری از جاذبه های تبریز را در کمتر از دو ساعت ببینید. ما هر چه بیشتر از پارک بگوییم، جذابیتش را کمتر می‌کنیم. بهتر است یا به دیدنش بروید یا اگر خیلی کنجکاو هستید، به مقاله‌اش سری بزنید.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید24ساعته
شماره تماسندارد
آدرس تبریز، خیابان گلکار، و انتهای پارک آنالار و آتالار

  • مقبره الشعرا

بازدید از مقبره الشعرا تبریز

تبریز در قرن ششم هجری و بعدتر، اقامتگاه شاعران، ادیبان و عارفان بسیاری بود که بعد از فوتشان، آن‌ها را در گورستانی دفن کردند که به مقبره الشعرا یا گورستان سرخاب معروف شد. کتاب‌های تاریخی می‌گویند که حدود ۴۰۰ تن از مشاهیر ایران و دیگر سرزمین‌ها را در این گورستان به دستان سرد خاک سپرده‌اند.

حالا مقبره الشعرا تبریز در تقاطع خیابان‌های ثقة الاسلام و عارف قرار دارد و برعکس همه قبرستان‌های جهان، نه‌تنها جای ترسناکی نیست، بلکه فضایی الهام‌بخش برای شاعران، هنرمندان و اندیشمندانی است که قلبشان برای فرهنک ایران می‌تپد.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدیدهمه‌روزه تمام روزهای هفته از ساعت ۸:۳۰ یا ۹:۰۰ صبح تا ۱۸:۰۰ یا ۱۹:۰۰ شب
شماره تماس04135242792
آدرس تبریز، محله ششگلان، خیابان ثقه الاسلام، تقاطع عارف، تکیه حیدر، در کنار بقعه سید حمزه و مقبره قائم مقام و ملاباشی

  • مقبره دو کمال

شیخ كمال الدین مسعود خجندی، شاعر قرن هشتم هجری، در زمان حیاتش ساکن تبریز بود و در باغی اقامت داشت. پس از مرگ هم در همان باغ به خاک سپرده شد. بعد از آن تاریخ، بسیاری دیگر از هنرمندان و عارفان نامی نیز در همین باغ دفن شدند. از جمله‌ این هنرمندان كمال الدین بهزاد نگارگر بزرگ مكتب هرات است؛ به همین دلیل این باغچه را مقبره دو کمال نامیده‌اند. مقبره دو کمال تبریز در خیابان هفت تیر، محله بیلانكوه قرار دارد.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدیدهمه‌روزه از ۸ صبح تا ۶ عصر
شماره تماس04136560361
آدرس تبریز، بلوار هفت تیر، خیابان شیخ کمال

  • حمام نوبر

حمام نوبر از بزرگ‌ترین حمام‌های تاریخی تبریز است که قدمت آن به ۱۴۰ سال پیش می‌رسد. این روزها حمام به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین سفره خانه سنتی شهر تبریز و با نام رستوران سنتی شهریار فعالیت دارد. دکور قاجاری، متکاهای درباری و صندلی‌های لهستانی، فضای سفره خانه را تاریخی و زیبا کرده‌اند. اگر بعد از گشت‌وگذار در شهر و تماشای جاذبه های دیدنی تبریز، دلتان یک پرس غذای خوشمزه خواست، به مرکز شهر و روبه‌روی عمارت شهرداری بروید. حتماً همان خوالی تابلوی حمام نوبر را می‌بینید.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدیدهمه‌روزه از ساعت 12 ظهر تا 12 شب
شماره تماس04133540057
آدرس تبریز، میدان ساعت، نبش خیابان تربیت

  • بازار تبریز

چیزی حدود یک کیلومتر مربع بنا، ۵هزار و ۵۰۰ حجره، ۳۰ مسجد تاریخی، ۱۲ مدرسه علمیه، تعداد بی‌شماری کاروانسرا، تیمچه‌ها، سراها، دالان‌ها و حمام‌های تاریخی، خود گویای بزرگی و عظمت بازار تبریز است. اولین تاریخ ساخت و گذاشتن سنگ بنای بازار مشخص نیست؛ اما تا قرن چهارم هجری اسناد تاریخی از رونق آن حکایت‌های مختلفی نقل می‌کنند. سال ۸۹ بازار سنتی تبریز به‌عنوان بزرگ‌ترین بنای سرپوشیده آجری جهان در یونسکو به ثبت رسید.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدیدهمه‌روزه از ساعت 10 ظهر تا 17 شب
شماره تماسندارد
آدرس تبریز، بازار بزرگ تبریز

  • مسجد کبود

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه با کاشی‌کاری‌های معرق لاجوردی و سقفی با ترکیب طلا و لاجورد به فیروزه‌ جهان اسلام معروف است. این بنا طبق کتیبه‌ای که بر سردر آن نقش بسته در سال ۸۷۰ هجری و با نظارت جان بیگم خاتون، زن جهانشاه قره قویونلو، در دوران قره قویونلوها ساخته شده است. این مسجد در خیابان امام خمینی تبریز و بعد از چهارراه منصور قرار دارد.

هزینه ورودیبلیط ایرانی 5,000 تومان
بلیط خارجی 100,000 تومان
زمان بازدیدهمه‌روزه از ساعت 8 ظهر تا 17 عصر
شماره تماس04135245202
آدرستبریز، خیابان امام خمینی، نرسیده به میدان ساعت، جنب پارک خاقانی

  • مسجد مقبره

مسجد مقبره در تبریز

مسجد مقبره یا مسجد شاه با ستون‌های سنگی زیبا و گنبد‌های ضربی، میراث به‌جامانده‌ معماری دوران صفویه در شهر تبریز است. مسجد مقبره تبریز در خیابان امام، ابتدای بازار کفاشان قرار دارد.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید24ساعته
شماره تماسندارد
آدرستبریز، بلوار چایکنار(علامه طباطبایی)، شفائیه، تقاطع باشماخچی بازاری

  • مسجد ثقه الاسلام

مسجد ثقه الاسلام با ۲۰ ستون سنگی و ۳۴ گنبد آجری از بزرگ‌ترین مساجد تبریز است.این مسجد که جایگزین مسجدی پیش از خود شده است، بنابر نوشته‌ها در سال ۱۲۶۵ هجری شمسی بازسازی شد. مسجد ثقه الاسلام در خیابان دارایی کنار صاحب الامر قرار دارد.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدید24ساعته
شماره تماسندارد
آدرستبریز، خیابان دارایی، جنب صاحب‌الامر

  • مسجد جامع

این مسجد علاوه بر مسجد جامع تبریز به مسجد کبیر یا مسجد جمعه نیز معروف است. این مسجد آنقدر جامعیت داشته که بازار تبریز را گرداگرد آن ساخته و گسترش داده‌اند. بخش گسترده‌ای از بناهای اولیه مسجد مخروب شده و به همین دلیل تاریخ دقیق ساخت آن مشخص نیست. برخی آن را به قرون اولیه هجری و صدر اسلام نسبت می‌دهند.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدیددر نیمه اول سال از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب و در نیمه دوم سال از ۸ صبح تا ۵.5 عصر
شماره تماسندارد
آدرستبریز، خیابان شهید مطهری، انتهای بازار تبریز

  • بقعه عون بن علی

در ارتفاع هزار و ۸۰۰متری شمال تبریز و بر بلندی کوه‌های سرخاب، پس از طی مسیری کوهستانی به بقعه دو تن از نوادگان ائمه معصومين (ع) به نام‌های عون بن علی و  زید بن علی می‌رسیم که مردم محلی به آن عینالی می‌گویند. به این مجموعه‌ زیارتگاهی بخش‌های دیگری نیز به‌تدریج اضافه شده تا بخش گردشگری آن رونق یابد. از امکانات اضافه شده می‌توان به تله کابین عینالی، رستوران،‌ صخره‌های سنگ نوردی، بخش پرورش شتر مرغ، مجسمه‌های سنگی مشاهیر تبریز و… اشاره کرد.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدیدهمه‌روزه از ساعت 9 الی 20
شماره تماسندارد
آدرستبریز، بزرگراه پاسداران، مجموعه تفریحی کوه عینالی

خانه های تاریخی تبریز

تبریز شهر سرد و گرم چشیده‌ روزگار، با حدود ۶۰۰ خانه تاریخی، از جمله پررونق‌ترین شهرهای ایران در زمینه خانه‌های تاریخی است. شهرداری و میراث فرهنگی با مرمت و بازسازی این خانه‌ها، برخی را به موزه تبدیل کرده و برخی را در اختیار امور و فعالیت‌های فرهنگی قرار داده‌ است. در حال حاضر حدود ۸۰ خانه مرمت شده و پذیرای گردشگران برای بازدید است.

  • خانه اردوبادی (موزه اسناد آذربایجان)

خانه اردوبادی موزه اسناد تبریز

خانه اردوبادی به دوران پهلوی اول و اوایل حکومت رضاخان باز می‌گردد. این خانه زمانی محل سفارت عراق بود و بعدها نیز کلینیک و بیمارستان بیماران روانی دکتر اردوبادی، پزشک نامدار تبریزی شد. این محل اکنون جایی برای بایگانی اسناد و مدارک تاریخی است. حدود ۷میلیون سند تاریخی در این خانه نگهداری می‌شود. قدیمی‌ترین سندی که در خانه اردوبادی نگهداری می‌شود، به سال ۹۸۸ هجری قمری در زمان صفویه و حکمرانی شاه طهماسب اول بر می‌گردد. خانه اردوبادی در خیابان ارتش جنوبی، روبه‌روی خیابان مصلی، پلاک ۸۴ قرار دارد.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدیدبازدید از این خانه برای عموم آزاد نیست.
شماره تماسندارد
آدرستبریز، خیابان ارتش جنوبی، پلاک ۸۴
  • خانه امیرنظام گروسی (موزه قاجار)

خانه امیرنظام گروسی در دوره ناصرالدین شاه قاجار و در زمان پیشکاری امیر نظام گروسی ساخته شده است. از افتخارات امیرنظام گروسی می‌توان تأسیس اولین مدارس نوین ایران، چاپ و کتابت آثار بزرگ ادبی مانند کلیله و دمنه، همکاری در راه‌سازی و احداث راه آهن را نام برد. این خانه در خیابان ششگلان، کنار بیمارستان کودکان، پشت مدرسه شیخ عطار است.

هزینه ورودی5 هزار تومان (سال 1402)
زمان بازدیدهمه‌روزه از ساعت 8 تا 20
شماره تماس 04135236568
آدرستبریز، محله ششگلان، کنار بیمارستان کودکان

  • خانه سلماسی (موزه سنجش)

خانه سلماسی در اوایل دوره قاجار و حدود ۱۶۰ سال پیش احداث شد و اکنون به‌عنوان موزه سنجش فعالیت دارد. موزه‌ سنجش دربردارنده ابزارآلات سنجش قدیمی است و فرصت مناسبی برای مشاهده نحوه تکامل ابزارهای اندازه گیری در اختیار ما قرار می‌دهد.

خانه سلماسی تبریز

از مهم‌ترین دیدنی‌هایی که در این موزه نگهداری می‌شوند می‌توان به تنه درخت ۵میلیون ساله، پمپ بنزین ۱۰۰ساله و ساعت تاریخی مزین به تصویر امپراتور روم باستان اشاره کرد. موزه سنجش یا خانه تاریخی سلماسی در خیابان امام خمینی، کوچه مقصودیه، پشت ساختمان شهرداری، بن بست سلماسی قرار دارد.

هزینه ورودی5 هزار تومان (سال 1402)
زمان بازدیدشش ماهه اول از ۸ صبح تا ۸ شب و در شش ماهه دوم از ۹ صبح تا ۳ عصر
شماره تماس 04135542459
آدرستبریز، ارتش جنوبی، حیدرزاده، فرشته
  • خانه مشروطه (موزه مشروطه)

خانه مشروطه را حاج مهدی کوزه‌کنانی از تجار بازار و از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان مالی انقلاب مشروطه در تبریز، در سال ۱۲۴۷ هجری شمسی ساخت. در آن موقع این خانه محل سازماندهی فعالیت‌های مشروطه‌خواهان بود. حالا هم به دلیل همین سابقه تاریخی‌، به‌عنوان موزه مشروطه از آن استفاده می‌شود. خانه مشروطه در غرب بازار تبریز، روبه‌روی مسجد جامع قرار دارد.

هزینه ورودی3.000 تومان بازدید کنندگان داخلی و 20.000 تومان بازدید کنندگان خارجی
زمان بازدیدنیمه اول سال 09:00 تا 19:00 و نیمه دوم سال 09:00 تا 17:00
شماره تماسندارد
آدرستبریز، ارتش جنوبی، حیدرزاده، فرشته
  • خانه صرافلار (موزه سفال)

خانه صرافلار به اواخر عصر قاجار و اوایل دوران پهلوی باز می‌گردد. سازمان میراث فرهنگی، این خانه را از آخرین مالک آن خریداری و پس از مرمت و بازسازی به‌عنوان موزه سفال افتتاح کرد. خانه صرافلار در خیابان شمس تبریزی، کوچه صرافلار، کوچه شهید نوروزی، کاشی ۱۰۰ واقع شده است.

هزینه ورودیرایگان
زمان بازدیدهمه‌روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۹ صیح تا ۱۷
شماره تماس 04135242458
آدرستبریز، خیابان شمس تبریزی، کوچه علوی
  • خانه سرخه‌ای

خانه سرخه ای تبریز

خانه سرخه‌ای متعلق به داماد مظفرالدین شاه، میرزا مهدی فراشباشی است و قرار است از این خانه در آینده به‌عنوان موزه شمس تبریزی و بنیاد شمس پژوهی در تبریز استفاده شود. خانه سرخه‌ای در خیابان ثقةالاسلام، نرسیده به درب قدیمی سرخاب قاپوسی قرار دارد.

  • خانه استاد شهریار

خانه استاد شهریار واقع در مقصودیه تبریز، سومین خانه‌‌ای است که شهریار در آن اقامت داشت. شهریار حدود ۲۰ سال یعنی از تاریخ بنای خانه (۱۳۴۷) تا هنگام مرگش (۱۳۶۷) در این خانه زندگی کرد. در خانه استاد شهریار که با نام موزه ادبی شهریار شناخته می‌شود؛ حدوداً ۵۰۰ قطعه از لوازم استاد نگهداری می‌شود. لوازم شخصی استاد، دست‌خط‌هایش، آلبوم عکس‌ها و جوایزش، سه تار قدیمی او و قرآنی که شهریار به خط نسخ نگاشته، همه و همه هنوز هم در این خانه هستند. این خانه در سال ۹۳ به‌عنوان موزه برتر کشور معرفی شد.

هزینه ورودی3 هزارتومان
زمان بازدیدهمه‌روزه از ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ و از ۱۵ تا ۱۹
شماره تماس ۰۴۱۵۵۴۶۸۰۶۶
آدرستبریز، خیابان ارتش، محله مقصودیه، خانه استاد شهریار
  • خانه پروین اعتصامی

جمعاً دو خانه به نام خانه پروین اعتصامی مشهور است که یکی در تبریز و دیگری در تهران قرار دارد. پروین تا ۶سالگی ساکن تبریز بود و بعد از آن به تهران مهاجرت کرد. اکنون خانه او در تبریز به محل دائمی نمایشگاه‌های میراث فرهنگی استان تبدیل شده است. خانه پروین اعتصامی در خیابان عباسی، کنار مسجد میرآقا، کوچه ساوجبلاغی، پلاک ۶ قرار دارد.

علاوه بر همه این‌ها خانه حیدر زاده، خانه علی مسیو، خانه کلانتر، خانه حریری، خانه ستارخان، خانه بهنام، خانه شربت اوغلی (خانه کمپانی)، خانه لاله‌ای و ده‌ها خانه دیگر نیز از خانه های تاریخی تبریز هستند که کوتاهی مطلب مجالی برای معرفی‌شان به ما نمی‌دهد.

هزینه ورودی4 هزارتومان (سال 1402)
زمان بازدیدهمه‌روزه از ساعت 9 تا 14
شماره تماسندارد
آدرستبریز، خیابان عباسی، جنب مسجد میرآقا، کوچه‌ ساوجبلاغی، پلاک ۶

موزه های تبریز

شهر تبریز به دلیل گذشته پرفرازونشیبی که از سر گذرانده، موزه‌های متعددی هم دارد. هر کدام از موزه های تبریز به معرفی بخشی از تاریخ،‌ فرهنگ، هنر، سیاست و حتی غذاهای این شهر می‌پردازد. در ادامه لیست مهم‌ترین‌هایشان را به همراه جدول توضیحاتشان برایتان می‌آوریم. اگر می‌خواهید با این موزه‌ها مفصل‌تر آشنا شوید، بهتر است سری به مقاله‌هایشان بزنید.

  • خانه یا موزه مشروطه تبریز
هزینه بازدیدبازدیدکنندگان ایرانی: ۲۵۰۰ تومان
بازدیدکنندگان خارجی: ۱۵ هزار تومان
ساعت کارنیمه اول سال: از ۹ تا ۱۹:۳۰
نیمه دوم سال: از ۹ تا ۱۷:۳۰
آدرستبریز، خیابان شهید مطهری، روبه‌روی مسجد جامع، خانه مشروطه

  • موزه آذربایجان تبریز
هزینه بازدیدبازدیدکنندگان ایرانی: پنج هزار تومان
بازدیدکنندگان خارجی: ۱۵ هزار تومان
ساعت کار9 صبح تا 7 شب
آدرستبریز، خیابان امام، کنار مسجد کبود

  • موزه ارامنه تبریز
هزینه بازدیدرایگان
ساعت کارهمه‌روزه به مدت نیم ساعت با هماهنگی قبلی
آدرستبریز، انتهای خیابان شریعتی (شهناز شمالی)، نبش میدان نماز

هزینه بازدیدرایگان
ساعت کار9 صبح تا 2:30 ظهر
آدرستبریز، خانه هنر، روبه‌روی هنرستان وحدت

  • موزه بازار و مشاغل تبریز
هزینه بازدیدرایگان
ساعت کارپنج‌شنبه‌ها از ۱۹ تا ۱۶
بقیه روزهای هفته از ۹ تا ۱۶
آدرستبریز، انتهای بازار، نقطه اتصالی بازار به مهرانه رود، کنار یخچال صادقیه

  • موزه تاریخ طبیعی تبریز
هزینه بازدیدرایگان
ساعت کارهر روز از ۸ تا ۱۴ به جزء جمعه‌ها و تعطیلات رسمی
آدرستبریز، خیابان آزادی، اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی

  • موزه تمبر تبریز
آدرس: تبریز، خیابان جمهوری اسلامی، کوچه پیرسمساری
  • موزه سفال (خانه سفال) تبریز
هزینه بازدیدرایگان
ساعت کار9:30 صبح تا 4:30 عصر
آدرستبریز، خیابان شمس تبریزی، ایستگاه گرو، کوچه صرافلار، پلاک ۱۰۰

  • موزه سنجش تبریز
هزینه بازدیدبازدیدکنندگان ایرانی: ۲۵۰۰ تومان
بازدیدکنندگان خارجی: ۱۵ هزار تومان
ساعت کاربهار و تابستان: از ۸ تا ۱۴:۳۰
پاییز و زمستان: ۹ تا ۱۵
آدرستبریز، خیابان امام خمینی، کوچه مقصودیه، پشت ساختمان شهرداری، بن‌بست سلماسی

  • موزه سنگی تبریز

 

آدرس: تبریز، خیابان ۱۷ شهریور، خیابان ورزش

  • موزه شهریار
هزینه بازدیدرایگان
ساعت کاراز ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ و از ۱۵ تا ۱۹
آدرستبریز، خیابان ارتش، محله مقصودیه، خانه استاد شهریار

  • موزه عصر آهن تبریز
هزینه بازدیدبازدیدکنندگان ایرانی: چهار هزار تومان
بازدیدکنندگان خارجی: ۵۰ هزار تومان
ساعت کاراز 9 صبح تا 2:30 ظهر
آدرستبریز، خیابان امام خمینی، چهارراه شهید بهشتی، انتهای خیابان کهنه

  • موزه عمارت شهرداری تبریز
هزینه بازدید۴هزار تومان
ساعت کارهر روز از ۸ تا ۱۸، به جزء تعطیلات رسمی.
آدرستبریز، خیابان امام، میدان ساعت

  • موزه قاجار تبریز
هزینه بازدید۳هزار تومان
ساعت کاراز 9 صبح تا 6 عصر
آدرستبریز، محله ششگلان، کنار بیمارستان کودکان، پشت مدرسه شیخ عطار

  • موزه قرآن و کتابت
هزینه بازدید۳هزار تومان
ساعت کاراز 8 صبح تا 3 عصر
آدرستبریز، مسجد صاحب الامر، میدان صاحب آباد

  • موزه محرم تبریز
هزینه بازدیدرایگان
ساعت کاراز 8 صبح تا 3 عصر
آدرستبریز، انتهای خیابان (راسته کوچه) شهید مطهری، نبش ایستگاه آتش‌نشانی، داخل کوچه شهید احمد گوگانی، پلاک ۲۲

زبان و گویش محلی تبریز

گویش و لهجه مردم تبریز

اگر شما هم مثل ما شیفته لهجه‌ها و گویش‌های مختلف ایران باشید، حتماً از شنیدن گویش هموطنان ترک‌زبان و موسیقی‌های دل‌نشین آذری لذت می‌برید. زبان اصلی شهر تبریز هم آذری است؛ البته مردم این شهر با لهجه‌های مختلف این زبان صحبت می‌کنند. برای اینکه خاطرتان را جمع کنیم باید بگوییم که مردم تبریز در مدارس و مراکز آموزشی زبان فارسی را یاد می‌گیرند و می‌نویسند؛ اما برای معاشرت و زندگی روزمره‌شان زبان آذری را انتخاب کرده‌اند.

 موسیقی آذری تبریز

شاعر تبریزی، شهریار هم کتاب معروف «حیدر بابایه سلام» که حتماً ترانه‌ خاطره‌انگیزش را شنیده‌اید را به زبان آذری نوشته است. در سفر به تبریز حتماً زمانی را برای هم‌صحبتی با مردم این شهر و گوش جان سپردن به نوای خوش زبان آذری بسپارید. به شما قول می‌دهیم خاطرات شنیداری دل‌نشینی از این هم‌کلامی‌ها برایتان به یادگار بماند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم تبریز

آداب و رسوم مردم تبریز

شهر تبریز به‌خاطر فرهنگ بومی منحصربه‌فردی که دارد، جزو مقصدهای محبوب مسافران است. این شهر در لیست ۱۰ کلان‌شهر بزرگ ایران هم هست؛ پس با وجود فرهنگ و آداب غنی‌ که دارد سرمایه‌ای ارزشمند برای کشور بزرگ ایران به حساب می‌آید. شهر تبریز را به شهر شکلاتی ایران، شهر صائب و شمس تبریزی، سرزمین دلاورمرد بزرگ ستارخان و شاعر گران‌قدر، شهریار هم می‌شناسند. در ادامه با فرهنگ شهر تبریز به‌تفصیل آشنا می‌شویم.

آداب و رسوم تبریز

مردم تبریز مراسم متنوعی برای مناسبت‌های مختلف برگزار می‌کنند. برخی از این مراسم مثل جشن‌های نوروز، چهارشنبه‌سوری و شروع ماه مبارک رمضان هم‌زمان با دیگر شهرهای ایران برگزار می‌شود؛ اما برخی دیگر از این مراسم، خاص شهر تبریز است و جذابیت ویژه‌ای در بین مردم تبریز و شهروندان و مسافران آن دارد.

آداب و رسوم تبریزی‌ها در نوروز

نوروز در تبریز

مثل همه شهرهای ایران مردم تبریز هم با شنیدن پای بهار، با خانه‌تکانی و نونوار کردن خانه و شهر زندگی‌شان به استقبال از آن می‌روند. مراسم آشتی‌کنان هم از آداب نوروزی معروف این شهر است که در آن مردم با سرزدن به خانه یکدیگر کینه‌ها و ناراحتی‌شان را کنار می‌گذرند و با آشتی و دوستی وارد سال جدید می‌شوند. زنان تبریزی هم با اجرای مراسم به اسم «سمنوپزان»، کام خود و خانواده و همشهری‌هایشان را به خوشی و عشق و صمیمیت شیرین می‌کنند.

فرهنگ مردم تبریز

پدران تبریزی با فرارسیدن نوروز برای دخترانشان که خانه بخت رفته‌اند، غذایی خوش‌آب‌ورنگ آماده می‌کنند و می‌فرستند. این مراسم که «بایرام پایی» نامیده می‌شود تا زمانی که پدر و مادر در قید حیات باشند، ادامه دارد. «تکم‌گردانی» مراسم دیگری است که با چرخاندن عروسک چوبی به شکل بز (تکم) به دست تکم‌چی یا تکم‌گردان در کوچه و خیابان‌های تبریز اجرا می‌شود. مردم تبریز با دادن هدایا و عیدی از تکم‌چی تشکر می‌کنند و آغاز سال نو را جشن می‌گیرند. مراسم شاد تکم‌گردانی ۶ هزار سال عمر دارد و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آداب و رسوم چهارشنبه‌سوری در تبریز

چهارشنبه سوری در تبریز

از خوبی‌های آداب و رسوم چهارشنبه‌سوری در تبریز این است که همه مردم شهر در آن شریکند. مثلاً صبح سه‌شنبه آخر سال همه مردم به کوچه و خیابان‌ها می‌ریزند و دور چشمه یا جوی آبی جمع‌ می‌شوند و از روی آن می‌پرند و شعر «آتیل ماتیل چهارشنبه، آینا تکین بختیم آچیل چهارشنبه» را می‌خوانند.

چهارشنبه سوری در تبریز

در آیین «چهارشنبه یمیشی» هم پدر و مادر‌ها عصر سه‌شنبه به بازار می‌روند و آجیل شب عید را می‌خرند. مراسم «چهارشنبه بالالاری» هم جشن محبوب کودکان و نوجوانان تبریزی است که در آن پدرومادرها برای بچه‌ها لباس نوی عید تهیه می‌کنند. جالب است بدانید غذای محبوب تبریزی‌ها در شب چهارشنبه‌سوری قرمه‌سبزی است.

مراسم شب یلدا در تبریز

مراسم شب یلدا در تبریز

«چیلله‌گجه‌سی» نام مراسمی است که شب یلدا در مهمانی‌های اهالی تبریز برگزار می‌شود. در این مراسم همه اهل خانه دور کرسی می‌نشینند و بزرگ‌ترها برایشان شعرها و ترانه‌های آذری می‌خوانند. گرفتن فال حافظ و حافظ‌خوانی هم به عهده بزرگ‌ترهاست تا با دعای خیرشان، خوشبختی جوانان را رقم بزنند. شیرینی مخصوص شب یلدا به نام قرابیه هم کام میهمانان این شب را شیرین می‌کند.

مراسم قاباخلاما در تبریز

مراسم قاباخلاما در تبریز

یک روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان، مردم به پیشواز از ماه مبارک می‌روند و با روزه‌گرفتن و راز و نیاز و تهیه افطاری به استقبال از این ماه می‌روند.

مراسم عاشیق خوانی تبریز

عاشیق خوانی در تبریز

عاشیق در زبان ترکی به نوازنده‌های محلی می‌گویند که ترانه و آهنگ آوازهایشان را خودشان می‌سازند. عاشیق‌خوانی از نسل‌ها قبل در میان مردم تبریز رایج بوده و به وسیله آن موسیقی‌های محلی آذری به گوش اهالی تبریز و دیگر شهروندان ایران می‌رسیده است. اجرای این مراسم در قهوه‌خانه‌ها، عروسی‌ها و جشن‌های تبریز، علاقه‌مندان خاص خودش را دارد که برای تماشای آن صف می‌کشند.

کُشتی بومی آشیرما در تبریز

کشتی بومی آشیرما در تبریز

کشتی آشیرما بین دو نفر شهروند تبریزی برگزار می‌شود و کسی در این مبارزه پیروز می‌شود که بتواند حریفش را بلند کرده و به زمین بزند. کشتی آشیرما یک رقابت دوستانه است که بازدیدکنندگان زیادی برای تماشای آن می‌روند. در سفر به تبریز این رقابت را از دست ندهید.

رقص آذری

رقص آذری تبریز

رقص آذری یک تفریح شاد و لذت‌بخش برای آقایان و بانوان هنرمند تبریزی است. این رقص پای ثابت عروسی‌ها و جشن‌های محلی تبریز است و کمتر آذری را می‌توانید پیدا کنید که این رقص را بلد نباشد.

آداب و رسوم عروسی در تبریز

آداب و رسوم عروسی تبریز

خانواده داماد محبت و ارادتشان را به خانواده عروس با بردن هدایا یا خوانچه‌ها تزیین‌شده و زیبا نشان می‌دهند. این مراسم که «خوانچا برون» نام دارد نماد علاقه و عشق داماد به عروس است. در خوانچه‌های عروسی هدیه‌هایی مثل آجیل و شیرینی، میوه، پارچه حریر و ترمه می‌گذارند.

جشن های تبریز

سیب‌اندازون هم از دیگر شیرین‌کاری‌های داماد تبریزی برای عروس است. در این مراسم داماد و ساقدوش‌هایش بالای بامی می‌روند و داماد با پرتاب سیب سرخ جلوی پای عروس، ورودش به خانه نو را تبریک می‌گوید. جالب است بدانید وصف جذابیت و تماشایی‌بودن مراسم سیب‌اندازون در اشعار استاد شهریار هم آمده است.

لباس محلی تبریز

لباس محلی زنان آذربایجان از پارچه‌‌های براق ساتن و مخملی شناخته می‌شوند که رنگ‌های گرم و شاد دارند. سرآستین‌ها و لبه‌های لباس را نوارهای طلایی و براق گرفته‌اند و انواع منجوق‌ها و سکه‌ها نیز برای تزئین لباس استفاده می‌شود.

پوشش مردان هم عمدتاً کت‌های بلند، شبیه به کت‌های قجری، کلاهی بزرگ از جنس پشم و گالش‌های مشکی است. رنگ قرمز و سبزآبی از رنگ‌های پر تکرار در لباس‌ها و لوازم سنتی این شهر است.

غذای محلی تبریز

زنان تبریزی در کل ایران به دستپخت‌های خوشمزه و سلیقه عالی برای تزئین غذا معروف هستند. از غذاهای محلی شهر تبریز کوفته تبریزی بسیار معروف است. در کنار کوفته تبریزی انواع آش‌ها، کوکو‌ها و دلمه‌ها جایگاه خاصی در سفره مردم تبریز دارند و فرهنگ غذایی آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

رستوران های تبریز

برای صرف این غذاها می‌توانید به یکی از رستوران های تبریز از جمله رستوران حاج علی، رستوران برکه، رستوران گازماخ، رستوران سنتی و باغ آنا سری بزنید. البته این‌ها فقط بخشی از رستوران‌های خوب تبریز هستند. در این شهر صدها رستوران در حد عالی و خوب وجود دارد. برای صرف فست فود هم روناکی بوفر، فست فود هیلا، پیتزا توکا، آقای آشپز و ساندویچی‌های معروف بسیاری در تبریز پیدا می‌شود.

نام رستورانشماره تماسآدرسمحدوده قیمت
رستوران قرآنی04135565386خیابان جمهوری اسلامی، پاساژ کیان یک، طبقه دوماقتصادی
رستوران وحید04136600110تبریز، مجموعه تجاری لاله پارک، طبقه سوم، رستوران وحیداقتصادی
رستوران اجاق04133263230جاده تهران، نرسیده به کندروداقتصادی
رستوران حاج علی04135245553تبریز، بازار سرپوشیده، بازار کلاه‌دوزان یا همان بوهچی بازارمتوسط
رستوران گازماخ04133332425 کوی ولیعصر، انتهای خیابان شریعتی شمالی، ضلع شمالی میدان بهارستان، نبش ده متری مقدممتوسط
سفره خانه قائم مقام فراهانی04135258721تبریز، خیابان ششگلان نرسیده به پل قاری، کوچه یخچالمتوسط
رستوران سنتی و باغ آنا04134209524تبریز، جاده تبریز، آذرشهر، کمربندی سردرودلوکس
رستوران برکه04134209516تبریز، کمربندی، سردرود، بین زیرگذر اول و دوملوکس
رستوران ایمانی04134208290 تبریز، سردرود، فلکه امام روبه‌روی کلانتری، پشت باغچهلوکس
رستوران ایپک یولی تبریز04135238890تبریز.خیابان دارائی2، مابین مسجد صائب الامر و مسجد شهید مدنی، طبقه فوقانی پاساژ کاسپینلوکس

اقامت در تبریز

تبریز به دلیل اهمیت سیاسی، اقتصادی و گردشگری دارای هتل‌های بسیاری است که طیف گسترده‌ای از کیفیت و قیمت را تشکیل می‌دهند. اجاره هتل های تبریز از شبی چند صد هزار تا چند میلیون تومان برای هر نفر متغیر است.

از بین هتل‌های لوکس، به هتل شهریار، هتل لاله، هتل پارس می‌توان اشاره کرد. برای اقامت در هتلی میان رده هتل فرید، هتل گسترش و هتل جهانگردی مناسب هستند. هتل‌های ارس، اهراب و استقلال هم جزء هتل‌های ارزان تبریز محسوب می‌شوند. البته می‌توان با خروج از شهر و سفر به مناطق اطراف، اقامتگاه‌های بومگردی را نیز جزو گزینه‌های اقامتی برشمرد؛ مانند اقامتگاه بوم‌گردی هما در روستای کندوان.

سوغات تبریز

تبریز به فرش‌های خود معروف است که با نقش و نگارها و رنگ‌های بسیار زیبا بافته می‌شوند. بعد از فرش، چرم تبریز از عمده‌ترین صنایع دستی و سوغات تبریز این شهر محسوب می‌شود. هنرمندان تبریزی از روزگاران گذشته دستی نیز در هنر قلم‌زنی داشته‌ و مکتب تبریزی را در این هنر معرفی کرده‌اند.

درباره شیرینی‌ها و آجیل تبریز هم بهتر است حرفی نزنیم و اجازه دهیم خودتان از نزدیک آن‌ها را ببینید. این لعنتی‌های خوشمزه هم از نظر طعم و هم از نظر شکل، دل‌فریب و افسونگرند. قرابیه،‌ راحت الحلقوم، نوقا، باقلوا، اریس و شیرینی لطیفه از معروف ترین شیرینی‌های این شهر هستند.

مراکز خرید تبریز (لوکس، متوسط و ارزان)

مراکز خرید تبریز

تبریز شهر صنایع پردرآمد و هنرهای پرطرفدار است؛ پس تعجبی ندارد اگر چندین مرکز خرید لوکس و اقتصادی داشته باشد. مردم هم به‌خاطر اعتبار و محبوبیتی که از اجناس و کالای شهر تبریز سراغ دارند، خریدهای پروپیمان و اعلایی از این شهر انجام می‌دهند و با خود به سوغات می‌برند.

بازار سرپوشيده تبريز

مراکز خرید تبریز مثل مرکز خرید لاله پارک، مرکز خرید ستاره باران، مرکز خرید اطلس، مرکز خرید برج بلور، مرکز خرید جواهر، مرکز خرید رویال از پاساژهای لوکس تبریز هستند. اگر به دنبال خرید خوش‌قیمت و اقتصادی‌تری می‌گردید بازدید از پیاده‌راه تجاری تربیت، مجتمع تجاری پردیس، پیاده‌ راه شهریار و فلکه ولیعصر گزینه‌های خوبی هستند.

حمل و نقل در تبریز (تاکسی، مینی بوس یا ون و اجاره خودرو)

حمل و نقل عمومی در تبریز

اگر بخواهید چند روز در تبریز بمانید، نیاز دارید تا اطلاعات کاملی از برنامه حرکت اتوبوس‌های درون‌شهری، مسیرهای مترو و هزینه تاکسی‌‌ها داشته باشید. در این صورت هم در هزینه‌های جابه‌جایی و گشت‌وگذار درون شهر تبریز صرفه‌جویی می‌کنید و هم فرصت پیدا می‌کنید تا گوشه به گوشه شهر تبریز را بگردید و با فرهنگ و دیدنی‌های این شهر آشنا شوید.

مترو تبریز

مترو تبریز

تنها خط فعال متروی تبریز خط یک متروی این شهر است. خط یک متروی تبریز با ۱۷.۲ کیلومتر طول از ۱۸ ایستگاه این شهر می‌گذرد. ساعت کاری متروی تبریز همه‌روزه از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۲۱ در مسیر ایستگاه ائل گولی تا ایستگاه میدان کهن و از ساعت ۱۱:۰۰ تا ۱۴:۰۰ در مسیر ایستگاه میدان کهن تا ایستگاه نور است.

تاکسی تبریز

تاکسی تبریز

تاکسی‌ها بهترین وسیله برای جابه‌جایی از ترمینال، راه آهن یا فرودگاه به سمت هتل و اقامتگاه هستند؛ خصوصاً وقتی بار و بندیل سنگین سفر هم دستتان است و کودکان همراهتان هم حوصله شلوغی مترو و اتوبوس را ندارند. به همین منظور تاکسی‌های درون‌شهری شامل تاکسی‌های ویژه ترمینال اتوبوسرانی، فرودگاه، راه آهن، تاکسی آنلاین و تاکسی سرویس در نقاط مختلف شهر تبریز در نظر گرفته شده‌اند تا به‌راحتی اولین وسیله نقلیه مناسبتان را پیدا کنید و راهی مقصد شوید.

اتوبوس درون شهری تبریز

اتوبوس درون شهری تبریز

اتوبوس‌های تندرو (بی آر تی) و اتوبوس‌های خطی از دیگر روش‌های حمل‌ونقل عمومی در تبریز هستند. برای حمل‌ونقل با اتوبوس‌ها باید از کارت بلیط الکترونیکی استفاده کنید؛ چون پرداخت نقدی هزینه بلیط ممکن نیست. علاوه بر این شما با سوار شدن اتوبوس‌های شهری مشکل گیر کردن در طرح ترافیک یا پرداخت هزینه نسبتاً گران تاکسی برای جابه‌جایی‌های پشت‌سرهم‌ را ندارید. اتوبوس‌های تندرو تبریز در مسیرهای زیر تردد دارند:

  • خط میدان راه آهن تا میدان بسیج؛
  • خط چهارراه آبرسان تا چهارراه شریعتی؛
  • خط میدان راه آهن تا پل کابلی؛
  • خط میدان آذربایجان تا چهارراه نادر.

هزینه های سفر به تبریز

هزینه های سفر به تبریز

با شنیدن وصف تبریزحتماً علاقه‌مند شدید تا در سفری چندروزه، اکثر جاهای آن را بگردید. برای اینکه بتوانید برآورد حدودی از هزینه‌های بخش‌های مختلف سفر داشته باشید و برای خرج‌هایتان برنامه‌ریزی کنید در ادامه هزینه روش‌های مختلف سفر به تبریز را بیان کرده‌ایم.

هزینه سفر به تبریز با تور

هزینه سفر به تبریز با تور

تهیه تور تبریز شما را از پیدا کردن هتل و پرواز مناسب بی‌نیاز می‌کند؛ درنتیجه دیگر نیاز نیست با تماس با آژانس‌های مسافرتی یا گشتن در سایت‌های مختلف، پرواز و هتل را جداگانه رزرو کنید. همچنین گاهی اوقات به‌خاطر حجم زیاد مسافران در مسیر برگشت، بلیط هواپیما پیدا نمی‌شود یا مجبور می‌شوید آن را با قیمتی چند برابر تهیه کنید. در این حالت باز هم سفر با تور به تبریز، هزینه‌های سفرتان به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد؛ چون بلیط رفت‌وبرگشت پرواز را به‌صورت یکجا رزرو می‌کنید و خاطرتان از بابت موجودی آن راحت است.

بررسی هزینه بلیط هواپیما تبریز 

هزینه سفر به تبریز با هواپیما

همان طور که گفتیم تبریز جزو ده شهر پرمسافر ایران است؛ به همین دلیل از مبدأ شهرهای مختلف به مقصد تبریز پرواز وجود دارد. معمولاً هزینه بلیط هواپیما تبریز بسته به نوع هواپیما، ایرلاین، کلاس پروازی و زمان سفر متفاوت است. البته به‌صورت کلی می‌توان گفت تعطیلات رسمی یا ایام نوروز به دلیل تقاضای بیشتر مسافران، قیمت بلیط هواپیما تبریز هم به شکل چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. برعکس بلیط هواپیما در روزهای وسط هفته یا روزهای غیرتعطیل همیشه قیمت ارزان‌تری در مقایسه با دیگر روزهای سال دارد. خرید بلیط هواپیما چارتر یا لحظه آخری هم برایتان سفر اقتصادی‌تری می‌سازد.

تهراناز 1.150.000 تومان تا ۲.4۰۰.۰۰۰ تومان
مشهداز 3.200.000 تومان تا 5.5۰۰.۰۰۰ تومان
اصفهاناز 1.300.000 تومان
کرماناز 1.700.000 تومان
ساریاز 1.000.000 تومان تا ۲.۲۰۰.۰۰۰ تومان
بندرعباساز 3.600.000 تومان

بررسی هزینه سفر به تبریز با قطار

هزینه سفر با قطار به تبریز

شهر تبریز از یادگاری‌های ارزشمند تاریخ ایران و آذربایجان نگهداری می‌کند؛ به همین دلیل اگر از گردشگران پروپاقرص این شهر بپرسید احتمالاً به شما توصیه می‌کنند تا تبریز را در سفری زمینی بگردید. به این ترتیب فرصت خواهید داشت تا قدم به قدم شهر و دیدنی‌هایش را از نظر بگذرانید و در طول مسیر تاریخچه و سرگذشت این شهر را مرور کنید.

هزینه سفر با قطار به تبریز

با انتخاب سفر با قطار به تبریز هم سفر امن و خوش‌قیمت‌تری در مقایسه با سفر با هواپیما خواهید داشت و هم فرصت تماشای جاذبه‌ها را از دست نمی‌دهید. تنها نکته‌ای که در سفر با قطار باید حواستان به آن باشد، رزرو به‌موقع بلیط قطار است. اگر قرار است در تعطیلات رسمی یا نوروز به تبریز سفر کنید، حتماً اخبار پیش‌فروش بلیط قطار را دنبال کنید تا از فرصت خرید بلیط با قیمت مناسب جا نمانید.

از تهران به تبریز۴تخته چهار ستاره: 423.000 تومان
4 تخته سه ستاره: 180.000 تومان
از مشهد به تبریزچهارتخته چهار ستاره: 740.000 تومان
چهارتخته سه ستاره: 380.000 تومان

بررسی هزینه سفر به تبریز با اتوبوس 

هزینه سفر به تبریز با اتوبوس

خرید بلیط اتوبوس تبریز برای آن دسته از مسافرانی که فاصله چندانی با این شهر ندارند و می‌خواهند از مسیر لذت ببرند، گزینه‌ای ایدئال است. اگر قرار است با اتوبوس به تبریز بروید، بهتر است فصل‌های گرم سال را برای سفر انتخاب کنید؛ چراکه فصل پاییز و زمستان به‌خاطر یخبندان مسیر و سرمای زیاد، زمان مناسبی برای سفر با اتوبوس نیستند.

هزینه سفر با اتوبوس به تبریز

مثلاً با حرکت از تهران حدود ۸ ساعت طول می‌کشد تا به تبریز برسید. حالا اگر در فصل‌های سرد و برفی به سمت تبریز راه بیفتید، با توجه به کوهستانی بودن جاده‌ها این سفر بیشتر هم طول می‌کشد.

تهراناز 238.000 تومان
اصفهاناز 390.000 تومان
شیرازاز 570.000 تومان
مشهداز 390.000 تومان

بررسی هزینه سفر به تبریز از نظر هتل

هزینه اقامت در تبریز

ممکن است بخواهید در سفر تبریز کل روز را در هتل بمانید؛ پس راحتی و امکانات رفاهی هتل یا اقامتگاه برایتان مهم است. برعکس اگر از کسانی باشید که توی هتل بند نمی‌شوند و دوست دارند از همان روز اول همه جای تبریز را بگردند، وضعیت هتل و ویژگی‌هایش چندان اهمیتی ندارد. بسته به اینکه چه نوع هتل و خدماتی انتظار دارید، دستتان برای هزینه هتل در تبریز باز است. اگر با خانواده‌ یا دوستان به‌صورت گروهی یا چندنفره به سفر تبریز می‌روید، انتخاب هتل‌های سه‌ستاره یا مهمانپذیرها برایتان راحت‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

نام هتلتعداد ستاره‌هاقیمت هر شب اقامتآدرس
هتل لاله5 ستارهاز ۴.۳۰۰.۰۰۰ تا ۱۱.۰۴۰.۰۰۰ تومانتبریز، اتوبان پاسداران، میدان شهید فهمیده، جنب مرکز خرید لاله پارک
هتل پارس5 ستارهاز ۲.۶۸۰.۰۰۰ تا ۶.۳۵۰.۰۰۰ تومانتبریز، جاده ائل گلی، مشرف به پارک ائل گلی
هتل گسترش4 ستارهاز ۲.۰۰۰.۰۰۰ تا ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومانتبريز، چهارراه آبرسان
هتل فرید3 ستارهاز ۱.۰۹۱.۵۵۰ تا ۲.۴۱۲.۰۵۰ تومانتبریز، خیابان شریعتی جنوبی، خیابان والمان
هتل اهراب 3 ستارهاز ۱.۰۳۰.۰۰۰ تا ۲.۵۰۰.۰۰۰ تومانتبریز، خیابان امام خمینی، چهار راه باغ گلستان، خیابان اهراب
هتل استقلال3 ستارهاز ۱.۵۵۰.۰۰۰ تا ۴.۶۵۰.۰۰۰ تومانتبریز، خیابان ششگلان، خیابان شهریار، مقابل مجموعه فرهنگی مقبرة العشرا

روش های کاهش هزینه سفر

روش های کاهش هزینه سفر تبریز

به‌طور کلی سفر به تبریز یا هر شهر دیگر ایران هزینه‌های خاص خودش را دارد؛ با این وجود نکاتی وجود دارد که اگر در مدیریت هزینه‌ها به آن توجه داشته باشید از خرج‌های اضافی جلوگیری می‌کنید و در عوض پولتان را در جای درستش به کار می‌اندازید. در ادامه به چند ترفند سفر اقتصادی به تبریز اشاره می‌کنیم:

  • فصل پیک سفر را برای خرید بلیط و رزرو اقامت انتخاب نکنید.
  • به جای تهیه پرواز و هتل به‌صورت جداگانه، تور تبریز را بخرید که به‌صرفه‌تر است.
  • حتی‌الامکان بعضی از وعده‌های غذایی را خودتان آشپزی کنید و از بیرون غذا نگیرید.
  • جاذبه‌های گردشگری تبریز در نزدیکی یکدیگر هستند؛ پس برای بازدید از آن‌ها از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید.
  • به جای هتل‌های چندستاره، سراغ هتل‌آپارتمان‌ها یا سوئیت‌ها و اقامتگاه‌های معمولی‌تر تبریز بروید تا اقامتتان ارزان‌تر تمام شود.

تبریز شهری پر از شگفتی و زیبایی است. شک نکنید که پس از سفر به استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز، با دستی پر از سوغاتی‌های جذاب و ذهنی پر از خاطرات خوب و خوش به منزل برمی‌گردید. در مقاله‌های دیگر ره بال آسمان هم می‌توانید با جاذبه‌های دیگر این شهر آشنا شوید. شما از سفر به این شهر چه خاطراتی دارید؟ برای ما در قسمت نظرات بنویسید.

بهترین زمان سفر به تبریز فصل بهار و تابستان است که هوا خیلی سرد نباشد. البته اگر اهل تفریحات زمستانی هستید، در زمستان هم می‌توانید به پیست اسکی این شهر بروید.

مسجد کبود، بیش از ۸۰ خانه تاریخی، پارک‌های تبریز، تالاب قوریگل، کوه سهند، کوه‌های آلا ذاغ لاز و غیره صدجا جای دیدنی دیگر در تبریز وجود دارد.

هتل‌های لوکس: هتل شهریار، هتل لاله، هتل پارس. هتل میان رده: هتل فرید، هتل گسترش و هتل جهانگردی. هتل‌های ارزان: ارس، اهراب و استقلال.

چرم تبریز، پنیر لیقوان، انواع شیرینی و صنایع دستی.

رستوران حاج علی، رستوران برکه، رستوران گازماخ، رستوران سنتی و باغ آنا برای غذاهای سنتی و فست فود روناکی بوفر، فست فود هیلا، پیتزا توکا، آقای آشپز و چندین فست فود دیگر در تبریز وجود دارند.

 

استان آذربایجان شرقی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.