راهنمای سفر تبریز | شهر اولین‌های تاریخ معاصر ایران

0

تبریز شهری پر از جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی است؛ تا جایی که گاهی مسافران و گردشگران در انتخاب بهترین آن‌ها دچار سردرگمی می‌شوند. این شهر زیبای باستانی و تاریخی بارها و بارها به لطف زیبایی‌های منحصربه‌فردش پایتخت حکمرانان مختلف یوده است و این همه ظرافت هنوز هم در دل شهر جریان دارد. همین جذابیت‌ها سبب شده است که در طول سال مسافران زیادی به‌سوی خرید بلیط وسایل نقلیه مختلف به مقصد این شهر مانند خرید بلیط هواپیما تبریز بروند. در ادامه قرار است ما به تبریز سفر کنیم. با جاهای دیدنی تبریز آشنا شویم و برنامه بهتری برای مسافرت خود بچینیم.

فهرست مطالب

تبریز کجاست؟

تبریز، سومین شهر بزرگ ایران و یکی از کلان‌شهرهای بخش آذربایجان است. این شهر مرکز استان آذربایجان شرقی است که در سمت شمال غرب ایران روی نقشه دیده می‌شود. بیشترین ساکنان این شهر را آذری‌های ترک‌زبان تشکیل می‌دهند.

بهترین زمان سفر به تبریز

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

تبریز در منطقه کوهستانی ایران قرار دارد و دارای آب‌وهوای سرد و خشک است. در بیشتر روز‌های زمستان‌ و حتی پاییز، این شهر شاهد یخبندان همراه با بارش‌های برف و باران می‌شود. با این اوصاف باز هم تابستان‌های تقریباً گرمی را تجربه می‌کند. گرمای تابستان در تیرماه به اوج خود می‌رسد. اگر اهل تفریحات برفی مثل پیست اسکی هستید، می‌توانید زمستان را برای سفر به تبریز انتخاب کنید. در غیر این صورت بهترین زمان سفر به تبریز در بهار و اوایل تابستان است.

طبیعت تبریز

طبیعت تبریز

به تبریز و باغات اطراف آن که بروید انواع درختان سیب، گلابی، فندق، گردو، بلوط، راش، افرا را مشاهده می‌کنید. در کنار این‌ها گیاهان خارشتر، کنگر، بومادران، خاکشیر، شیرین بیان، روناس، گندم و گون کتیرا نیز در بیشتر ایام سال در تبریز به چشم می‌خورند.

بیشتر جانداران تبریز را جانورانی تشکیل می‌دهند که توانایی زنده‌ماندن در شرایط کوهستانی و سرد منطقه را داشته باشند. در اطراف این شهر خرس، روباه، گرگ، گراز، آهو، بز وحشی، قوچ، میش، شغال و خرگوش پیدا می‌شوند. از میان پرندگان هم می‌توان کبک، اردک، غاز، قرقاول را به‌صورت گسترده‌ای مشاهده کرد. البته تالاب‌ها و رودخانه‌ها نیز جایگاه مناسبی برای توقف و فرود پرندگان مهاجر است. از میان این پرندگان می‌توان به مرغ سقا، درنا، فلامینگو، مرغابی، لک‌لک و حواصیل اشاره کرد.

جاهای دیدنی تبریز

  • پارک های تبریز

تبریز ۳ پارک مهم و بزرگ دارد که شامل باغ گلستان، ائل‌گلی و باغلارباغی می‌شود. این‌ها از پارک‌های پر تردد این شهر محسوب شده و جزو جاهای دیدنی تبریز محسوب می‌شوند.

باغ گلستان

بازدید از باغ گلستان در تبریز

باغ گلستان یا باغ فجر تبریز قدیمی‌ترین بوستان داخلی این شهر و نخستین گردشگاه شهر تبریز محسوب می‌شود که علاوه بر فضای سبز دارای شهربازی و امکانات تفریحی برای استفاده عموم مردم است. از روزگاران گذشته مردم برای تفریح خود، این پارک را انتخاب می‌کردند. این پارک در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی بازگشایی شد.

تفرجگاه ائل گلی یا شاه گلی

بازدید از پارک و عمارت ائل گلی تبریز

تفرجگاه ائل گلی یا شاه گلی پارکی در شهر تبریز است که یادگار زمان آق قویونلوها بوده و در دوره‌های مختلف و بیشتر در زمان صفویه و قاجاریه گسترش یافته است. یک استخر بسیار بزرگ با عمق ۱۲ متر در میان پارک قرار دارد که در زمان احداث برای آبیاری باغات اطراف استفاده می‌شد. تا اینکه بعدها با خیابان‌کشی در اطراف آن، تبدیل به پارک و محل تفریح شهروندان شده است.

در مرکز این استخر نیز عمارت کلاه فرنگی با کاربری تالار و رستوران قرار گرفته و بر زیبایی فضا افزوده است. مردم تبریز از این مجموعه برای قایق سواری،‌ ورزش و تفریح استفاده می‌کنند. در مجموعه ائل‌گلی اولین و بزرگ‌ترین مجموعه سورتمه سواری شمال غرب ایران با ۴۵۰ متر طول قرار دارد که باعث جذب بیشتر گردشگران شده است.

مجموعه باغلار باغی

بازدید از پارک باغلار باغی تبریز

مجموعه باغلار باغی در سال ۱۳۷۳، در میان باغات تبریز و مجاور خیابان استاد شهریار ساخته شده است. این پارک علاوه بر امکانات فضای سبز و آبنماها، شامل باغ پرندگان، شهربازی و رستوران نیز می‌شود. رستوران این مجموعه که در ورودی آن نیز ساخته شده است، بسیار پر رونق بوده و پذیرای گردشگران با سلیقه‌های مختلف است.

در باغ پرندگان که با نام باغ وحش تبریز معروف است، علاوه بر پرندگان، حیوانات دیگری مثل خرس و شیر نیز نگهداری می‌شوند. بزرگ‌ترین شهربازی تبریز و منطقه شمال غرب ایران نیز شهربازی باغلار باغی است که امکانات بسیاری برای تفریح خانواده‌ها دارد.

  • تالاب قوریگل

بازدید از تالاب قوریگل تبریز

قوریگل یا تالاب خشک در ۳۰کیلومتری شهر تبریز قرار دارد و از تالاب‌های مهم و بین‌المللی ایران است. دلیل این اهمیت در پذیرایی این تالاب از پرندگان مهاجر است. برای حفاظت از این پرندگان و حیوانات دیگر منطقه، این تالاب، به‌عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است. آب تالاب شیرین بوده و اصلی‌ترین جاندار ساکن تالاب اردک سرسفید است.

  • کوه های رنگی آلاداغ لار

بازدید از کوه های آلاداغ لار تبریز

حتماً برای شما هم جالب است که بدانید کوه‌هایی با قدمت ۱۵میلیون سال در ۲۵کیلومتری شمال شرقی تبریز، به نام آلا داغ لار مانند یک دفتر نقاشی در منطقه گسترده‌اند. این کوه‌ها به‌صورت لایه‌لایه‌های رنگی با رنگ‌های مسی، سبز، زرد، قرمز و سفید دیده می‌شوند و علاوه بر گردشگران، عکاسان بسیاری را نیز جذب خود می‌کنند.

  • کوه سهند

کوه سهند تبریز

رشته کوه سهند ملقب به عروس کوه‌های ایران، رشته کوهی آتشفشانی است که در جنوب تبریز و در میان گیاهان و چمنزارهای زیبا قرارگرفته است. این رشته کوه با ۱۷ قله، همچون نگینی در کنار این شهر و شهرهای اطراف می‌درخشد. بلندترین نقطه استان آذربایجان شرقی نیز متعلق به بلندترین قله‌ رشته کوه سهند، یعنی قله کمال است. زمان مناسب صعود به این رشته کوه، فصل‌های تابستان و بهار است. البته ناگفته نماند که در زمستان نیز می‌توان از پیست اسکی سهند استفاده کرد.

  • روستا و دره لیقوان

تصویر زیبا از روستا و دره لیقوان در تبریز

دره لیقوان یا دره بهشت در دامنه‌ رشته‌کوه‌های سهند، در کنار مهران رود و در ۳۶کیلومتری شرق تبریز قرار گرفته است. این دره آب‌وهوایی خنک و پهنه‌ای سرسبز دارد و چشمه‌های آب گرم را نیز در دل خود جای داده است. این دره بیشتر با نام پنیرش، یعنی پنیر لیقوان، در میان مردم معروف شده است.

  • کویر قوم تپه

بازدید از کویر قوم تپه تبریز

کویر قوم تپه مجموعه تپه‌های کویری هستند که در نزدیکی شهر تبریز قرار گرفته و تنها کویر منطقه آذربایجان و شمال غرب ایران محسوب می‌شوند. این تپه‌ها در طی سالیان دراز و با جمع‌شدن گردوغبار و خاک به این شکل درآمده و وسعت کمی نیز دارند. با این حال کویر را در دل آذربایجان برای گردشگران تداعی می‌کنند به گونه‌ای که در روستای این منطقه شتر نیز نگهداری می‌شود.

  • دریاچه قوچ گلی داغی

دریاچه قوچ گلی داغی تبریز

در شمال قله کمال یا همان قله قوچ گلی، دریاچه قوچ گلی داغ قرار دارد که آبشخور حیوانات بوده و از تجمع آب یخچال‌های کوه ایجاد شده است. آب دریاچه شیرین است و محل مناسبی برای اتراق مسافران نیز محسوب می‌شود. جالب است بدانید که هیئت کوه‌نوردی استان در این منطقه یک پناهگاه تأسیس کرده است که کوه‌نوردان و گردشگران از آن استفاده می‌کنند.

  • آبشار اسکندر

آبشار اسکندر با ارتفاع ۳۰ متر، در نزدیکی تبریز و در دامنه‌های شمالی رشته کوه سهند قرار دارد. این آبشار در زمستان یخ زده و محل مناسبی برای صعود و تمرین یخنوردان منطقه است.

تاریخچه تبریز

تاریخچه ی شهر تبریز

تبریز به لحاظ تاریخی جزو پرفراز‌ونشیب‌ترین شهر‌های ایران است. این شهر از قرن سوم و چهارم میلادی بنا شده؛ اما پیشتر و در هزاره‌ اول و دوم قبل از میلاد، پذیرای تمدن بشری بوده است. اوج شکوهش را در ۵بار یدک‌کشیدن عنوان پایتختی حکمرانان مختلف دیده و فرودش را در بلایایی که از سر گذارنده است.

از زمانی که این شهر پایتخت آتروپات، یکی از فرماندهان اسکندر بود تا پایتختی در دوران صفویه و ولیعهد‌نشینی در دوران قاجاریه یا زمان رونق‌گرفتن در دوران تیموریان و قره قویونلوها تا تجربه‌ اوج شکوه و شکوفایی در دوره‌ ایلخانی، همه و همه عواملی هستند که دست به دست هم داده تا تبریز را شهری پر از یادگاری‌های تاریخی و فرهنگی کند.

تبریز شهر اولین‌ها

بهترین زمان سفر به تبریز

قرارگیری تبریز در مسیر جاده ابریشم و عبور کاروان‌های تجاری کشور‌های مختلف به تجارت تبریز رونق بخشیده تا جایی که بازار تبریز از دیرباز تاکنون بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده‌ جهان محسوب می‌شود. این شهر تصرف روس را دیده و نقشی پررنگ در مشروطه و ورود به عصر جدید ایفا کرده است. اولین مدرسه ابتدایی نوین، اولین بلدیه، اولین سیستم اطلاع آتش نشانی و … برای نخستین‌بار در تبریز بنا شده‌اند.

جالب اینکه تبریز ۸ بار با زلزله‌های مهیب کاملاً ویران شده است؛ اما دوباره برپا شده و رونق و شکوه خود را از سرگرفته است. آخرین ویرانی به زلزله‌ سال ۱۱۵۸ هجری شمسی (۱۷۸۰ میلادی) برمی‌گردد که بنابر اسناد تاریخی، تبریز با ۲۰۰هزار کشته تبدیل به شهر ارواح شده بود. در طی این زلزله‌ها بسیاری از آثار تاریخی تبریز را از دست داده‌ایم. بنابراین جای تعجب نیست که بیشتر آثار به‌جا‌مانده مربوط به دوران قاجار است یا اینکه در دوران قاجار مرمت شده‌اند. با وجود این‌ها هنوز هم تبریز با غنای آثار تاریخی‌اش چون نگینی بر انگشتری ایران می‌درخشد.

بناهای تاریخی تبریز

  • عمارت شهرداری

بازدید از برج ساعت تبریز

عمارت شهرداری واقع در میدان ساعت یا شهرداری، از بناهای زیبا و باشکوه تبریز است که به دستور رضاخان و با عنوان اولین انجمن شهر و بلدیه ایران ساخته شد. از عمارت شهرداری از همان ابتدای ساخت به‌عنوان ساختمان شهرداری استفاده می‌شد تا اینکه در سال ۱۳۸۶ به مناسبت یکصدمین سال تأسیس، علاوه بر ساختمان شهرداری به نخستین موزه شهر و شهرداری‌های کشور نیز اختصاص یافت. امروزه جلسات شورای شهر و ملاقات‌های رسمی و دیپلماتیک با مقامات عالی رتبه نیز در محل این ساختمان انجام می‌شود.

  • ربع رشیدی

بازدید از ربع رشیدی بنای باستانی شهر تبریز

حدود ۷۰۰ سال پیش بنای پهناور و عظیمی به نام رَبع رشیدی به دستور خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی، وزیر غازان خان در تبریز ساخته شد. این بنای عظیم شامل قسمت‌های مختلفی از جمله بیمارستان، کاروانسرا، مسجد، مدارس عالی و … بود. البته بیشتر کاربری دانشگاهی و علمی داشت به طوری که ۶هزار دانشجو در علوم مختلف در آن مشغول تحصیل بوده‌اند. بقایای این بنا را می‌توان در انتهای محله ششگلان و در دامنه کوه سرخاب مشاهده کرد.

  • ارگ علیشاه (ارگ تبریز)

بازدید از ارگ علیشاه تبریز

ساخت ارگ علیشاه به دوران ایلخانی و قرن هشتم هجری باز می‌گردد. این ارگ با کاربری مسجد ساخته شد؛ اما در فراز و نشیب تاریخی کاربری آن از مسجد، به برج و باروی شهر و کاربردهای نظامی مختلف تغییر یافت. دیواره جنوبی، تنها قسمت باقی‌مانده بنا، با ۳۳متر ارتفاع، بلندترین بنای آجری شهر تبریز محسوب می‌شود. این بنا هم اکنون در بافت تاریخی و قدیمی تبریز در کنار مصلی امام به چشم می‌خورد.

  • برج آتش نشانی (برج یانقین)

برج یانقین تبریز

در محوطه ایستگاه آتش‌نشانی تبریز، برجی آجری به ارتفاع ۲۳ متر دیده می‌شود که قدمتش به اواخر دوره‌ قاجار می‌رسد. این برج آجری اولین نمونه‌ آتش نشانی در ایران محسوب می‌شود. نگهبانی همیشه در بالای این برج از ۸ دریچه آن تمام شهر را زیر نظر داشته و هنگام رخدادن آتش، زنگ را به صدا در می‌آورده است. برج آتش نشانی تبریز در نبش خیابان خاقانی و بهادری قرار دارد.

  • برج خلعت پوشان

بازدید از برج خلعت پوشان تبریز

برج خلعت پوشان تبریز برجی آجری متعلق به دوره صفویه است که در دوران قاجار محل دادن انعام و خلعت از طرف حکومت و دربار به حکام و شاهزادگان آذربایجان شمرده می‌شد. از همین رو به آن برج خلعت پوشان می‌گویند. هم‌اکنون برج خلعت پوشان در ۱۰کیلومتری جاده تبریز تهران، در جنوب محله کرکج واقع شده است.

  • پارک مینیاتوری تبریز

تصویری از به پارک مینیاتوری تبریزتصویری از به پارک مینیاتوری تبریز

 

تبریز در ساخت پارک مینیاتوری نیز یکی از اولین‌های کشور است. در پارک مینیاتوری تبریز می‌توانید بسیاری از جاذبه‌های تاریخی شهر را در ابعاد کوچک و مینیاتوری مشاهده کنید. در واقع می‌توان گفت با رفتن به این پارک می‌توانید بسیاری از جاذبه های تبریز را در کمتر از ۲ ساعت ببینید. برای آشنایی بیشتر با این پارک، به مقاله‌اش مراجعه کنید.

  • مقبره الشعرا

بازدید از مقبره الشعرا تبریز

تبریز در قرن ششم هجری و بعدتر، اقامتگاه شاعران، ادیبان و عرفای بسیاری بوده است که بعد از فوتشان، تدریجاً آن‌ها را در گورستانی دفن کردند که به گورستان مقبره الشعرا یا گورستان سرخاب معروف شد. بنابر کتاب‌های تاریخی حدود ۴۰۰ تن از مشاهیر ایران و دیگر سرزمین‌ها در این گورستان دفن شده‌اند. مقبره الشعرا تبریز اینک در تقاطع خیابان‌های ثقة الاسلام و عارف واقع است.

  • مقبره دو کمال

شیخ كمال الدین مسعود خجندی، شاعر قرن هشتم هجری، در زمان حیات ساکن تبریز بوده و در باغی اقامت داشت. پس از مرگ نیز در همان باغ به خاک سپرده شد. بعد از آن بسیاری دیگر از هنرمندان و عارفان نامی نیز در همین باغ دفن شدند. از جمله‌ این هنرمندان كمال الدین بهزاد نگارگر بزرگ مكتب هرات است. به همین دلیل این باغچه را مقبره دو کمال نامیده‌اند. مقبره دو کمال تبریز در خیابان هفت تیر، محله بیلانكوه واقع است.

  • حمام نوبر

حمام نوبر از بزرگ‌ترین حمام‌های تاریخی تبریز است که قدمت آن به ۱۴۰ سال پیش می‌رسد. این حمام اکنون به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین سفره خانه سنتی شهر تبریز با عنوان رستوران سنتی شهریار فعالیت دارد. دکور قاجاری، متکاهای درباری و صندلی‌های لهستانی، فضای سفره خانه را تاریخی و زیبا کرده‌اند. حمام نوبر در مرکز شهر و روبه‌روی عمارت شهرداری واقع شده است.

  • بازار تبریز

چیزی حدود یک کیلومتر مربع بنا، ۵هزار و ۵۰۰ حجره، ۳۰ مسجد تاریخی، ۱۲ مدرسه علمیه، تعداد بی‌شماری کاروانسرا، تیمچه‌ها، سراها، دالان‌ها و حمام‌های تاریخی، خود گویای بزرگی و عظمت بازار تبریز است. اولین تاریخ ساخت و گذاشتن سنگ بنای بازار مشخص نیست؛ اما تا قرن چهارم هجری اسناد تاریخی از رونق آن حکایت‌های مختلفی نقل می‌کنند. سال ۸۹ بازار سنتی تبریز به‌عنوان بزرگ‌ترین بنای سرپوشیده آجری جهان در یونسکو به ثبت رسید.

  • مسجد کبود

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه با کاشی‌کاری‌های معرق لاجوردی و سقفی با ترکیب طلا و لاجورد به فیروزه‌ جهان اسلام معروف است. این بنا طبق کتیبه‌ای که بر سردر آن نقش بسته در سال ۸۷۰ هجری و با نظارت جان بیگم خاتون، زن جهانشاه قره قویونلو، در دوران قره قویونلوها ساخته شده است. این مسجد در خیابان امام خمینی تبریز و بعد از چهارراه منصور قرار دارد.

  • مسجد مقبره

مسجد مقبره در تبریز

مسجد مقبره یا مسجد شاه با ستون‌های سنگی زیبا و گنبد‌های ضربی، میراث به‌جامانده‌ معماری دوران صفویه در شهر تبریز است. مسجد مقبره تبریز در خیابان امام، ابتدای بازار کفاشان قرار دارد.

  • مسجد ثقه الاسلام

مسجد ثقه الاسلام با ۲۰ ستون سنگی و ۳۴ گنبد آجری از بزرگ‌ترین مساجد تبریز است. اتمام ساخت این مسجد که جایگزین مسجدی پیش از خود شده است، بنابر نوشته‌ها به سال ۱۲۶۵ هجری شمسی باز می‌گردد. مسجد ثقه الاسلام در خیابان دارایی کنار صاحب الامر واقع شده است.

  • مسجد جامع

این مسجد علاوه بر مسجد جامع تبریز به مسجد کبیر یا مسجد جمعه نیز معروف است. این مسجد آنقدر جامعیت داشته که بازار تبریز را گرداگرد آن ساخته و گسترش داده‌اند. بخش گسترده‌ای از بناهای اولیه مسجد مخروب شده و به همین دلیل تاریخ دقیق ساخت آن مشخص نیست. برخی آن را به قرون اولیه هجری و صدر اسلام نسبت می‌دهند.

  • بقعه عون بن علی

در ارتفاعهزار و ۸۰۰متری شمال تبریز و بر بلندی کوه‌های سرخاب، پس از طی مسیری کوهستانی به بقعه دو تن از نوادگان ائمه معصومين (ع) به نام‌های عون بن علی و  زید بن علی می‌رسیم که مردم محلی به آن عینالی می‌گویند. به این مجموعه‌ زیارتگاهی بخش‌های دیگری نیز به‌تدریج اضافه شده تا بخش گردشگری آن رونق یابد. از امکانات اضافه شده می‌توان به تله کابین عینالی، رستوران،‌ صخره‌های سنگ نوردی، بخش پرورش شتر مرغ، مجسمه‌های سنگی مشاهیر تبریز و… اشاره کرد.

خانه های تاریخی تبریز

تبریز شهر سرد و گرم چشیده‌ روزگار، با حدود ۶۰۰ خانه تاریخی، از جمله پررونق‌ترین شهرهای ایران در زمینه خانه‌های تاریخی است. شهرداری و میراث فرهنگی با مرمت و بازسازی این خانه‌ها، برخی را به موزه تبدیل کرده و برخی را در اختیار امور و فعالیت‌های فرهنگی قرار داده‌ است. در حال حاضر حدود ۸۰ خانه مرمت شده و پذیرای گردشگران برای بازدید است.

  • خانه اردوبادی (موزه اسناد آذربایجان)

خانه اردوبادی موزه اسناد تبریز

خانه اردوبادی به دوران پهلوی اول و اوایل حکومت رضاخان باز می‌گردد. این خانه زمانی محل سفارت عراق بود و بعدها نیز کلینیک و بیمارستان بیماران روانی دکتر اردوبادی، پزشک نامدار تبریزی شد. این محل اکنون جایی برای بایگانی اسناد و مدارک تاریخی است. حدود ۷میلیون سند تاریخی در این خانه نگهداری می‌شود. قدیمی‌ترین سندی که در خانه اردوبادی نگهداری می‌شود، به سال ۹۸۸ هجری قمری در زمان صفویه و حکمرانی شاه طهماسب اول باز می‌گردد. خانه اردوبادی در خیابان ارتش جنوبی، روبه‌روی خیابان مصلی، پلاک ۸۴ قرار دارد.

  • خانه امیرنظام گروسی (موزه قاجار)

خانه امیرنظام گروسی در دوره ناصرالدین شاه قاجار و در زمان پیشکاری امیر نظام گروسی ساخته شده است. از افتخارات امیرنظام گروسی می‌توان تأسیس اولین مدارس نوین ایران، چاپ و کتابت آثار بزرگ ادبی مانند کلیله و دمنه، همکاری در راه‌سازی و احداث راه آهن را نام برد. این خانه در خیابان ششگلان، کنار بیمارستان کودکان، پشت مدرسه شیخ عطار است.

  • خانه سلماسی (موزه سنجش)

خانه سلماسی در اوایل دوره قاجار و حدود ۱۶۰ سال پیش احداث شد و اکنون به‌عنوان موزه سنجش فعالیت دارد. موزه‌ سنجش دربردارنده ابزارآلات سنجش قدیمی است و فرصت مناسبی برای مشاهده نحوه تکامل ابزارهای اندازه گیری در اختیار ما قرار می‌دهد.

از مهم‌ترین دیدنی‌هایی که در این موزه نگهداری می‌شوند می‌توان به تنه درخت ۵میلیون ساله، پمپ بنزین ۱۰۰ساله و ساعت تاریخی مزین به تصویر امپراتور روم باستان اشاره کرد. موزه سنجش یا خانه تاریخی سلماسی در خیابان امام خمینی، کوچه مقصودیه، پشت ساختمان شهرداری، بن بست سلماسی قرار دارد.

  • خانه مشروطه (موزه مشروطه)

خانه مشروطه را حاج مهدی کوزه‌کنانی از تجار بازار و از اصلی‌ترین تأمین‌کنندگان مالی انقلاب مشروطه در تبریز، در سال ۱۲۴۷ هجری شمسی ساخت. در آن موقع این خانه محل سازماندهی فعالیت‌های مشروطه‌خواهان بود. اکنون نیز به دلیل همین سابقه تاریخی‌ به‌عنوان موزه مشروطه یکی از موزه های تبریز از آن استفاده می‌شود. خانه مشروطه در غرب بازار تبریز، روبه‌روی مسجد جامع قرار دارد.

  • خانه صرافلار (موزه سفال)

خانه صرافلار به اواخر عصر قاجار و اوایل دوران پهلوی باز می‌گردد. سازمان میراث فرهنگی، خانه صرافلار را از آخرین مالک آن خریداری و پس از مرمت و بازسازی به‌عنوان موزه سفال افتتاح کرد. خانه صرافلار در خیابان شمس تبریزی، کوچه صرافلار، کوچه شهید نوروزی، کاشی ۱۰۰ واقع شده است.

  • خانه سرخه‌ای

خانه سرخه‌ای متعلق به داماد مظفرالدین شاه، میرزا مهدی فراشباشی است. قرار است از این خانه در آینده به‌عنوان موزه شمس تبریزی و بنیاد شمس پژوهی در تبریز استفاده شود. خانه سرخه‌ای در خیابان ثقةالاسلام، نرسیده به درب قدیمی سرخاب قاپوسی واقع شده است.

  • خانه استاد شهریار

خانه استاد شهریار واقع در مقصودیه تبریز، سومین خانه‌‌ای است که شهریار در آن اقامت داشته است. شهریار حدود ۲۰ سال یعنی از تاریخ بنای خانه (۱۳۴۷) تا هنگام مرگش (۱۳۶۷) در این خانه زندگی کرد. در خانه استاد شهریار که با نام موزه ادبی شهریار شناخته می‌شود؛ حدوداً ۵۰۰ قطعه از لوازم استاد نگهداری می‌شود. لوازم شخصی استاد، دست‌خط‌هایش، آلبوم عکس‌ها و جوایزش، سه تار قدیمی او و قرآنی که شهریار به خط نسخ نگاشته، همه و همه هنوز هم در این خانه است. این خانه در سال ۹۳ به‌عنوان موزه برتر کشور معرفی شد.

  • خانه پروین اعتصامی

جمعاً ۲ خانه به نام خانه پروین اعتصامی مشهور است که یکی در تبریز و یکی در تهران واقع است. پروین تا ۶سالگی ساکن تبریز بوده و بعد از آن به تهران مهاجرت کرده است. اکنون خانه او در تبریز به محل دائمی نمایشگاه‌های میراث فرهنگی استان تبدیل شده است. خانه پروین اعتصامی در خیابان عباسی، جنب مسجد میرآقا، کوچه ساوجبلاغی، پلاک ۶ قرار دارد.

علاوه بر همه این‌ها خانه حیدر زاده، خانه علی مسیو، خانه کلانتر، خانه حریری تبریز، خانه ستارخان، خانه بهنام، خانه شربت اوغلی (خانه کمپانی)، خانه لاله‌ای و ده‌ها خانه دیگر نیز از خانه های تاریخی تبریز است.

لباس محلی تبریز

لباس محلی زنان آذربایجان از پارچه‌‌های براق ساتن و مخملی شناخته می‌شوند که رنگ‌های تند و شاد دارند. سرآستین‌ها و لبه‌های لباس را نوارهای طلایی و براق گرفته‌اند و انواع منجوق‌ها و سکه‌ها نیز برای تزئین لباس استفاده می‌شود.

پوشش مردان هم عمدتاً کت‌های بلند، شبیه به کت‌های قجری، کلاهی بزرگ از جنس پشم و گالش‌های مشکی است.

غذای محلی تبریز

زنان تبریزی در کل ایران به دستپخت‌های خوشمزه و سلیقه عالی برای تزئین غذا معروف هستند. از غذاهای محلی شهر تبریز کوفته تبریزی بسیار معروف است. در کنار کوفته تبریزی انواع آش‌ها، کوکو‌ها و دلمه‌ها جایگاه خاصی در سفره مردم تبریز دارند و فرهنگ غذایی آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

برای صرف این غذاها می‌توانید به یک یاز رستوران های تبریز از جمله رستوران حاج علی، رستوران برکه، رستوران گازماخ، رستوران سنتی و باغ آنا سری بزنید. البته این‌ها فقط بخشی از رستوران‌های خوب تبریز هستند. در این شهر صدها رستوران در حد عالی و خوب وجود دارد. برای صرف فست فود هم روناکی بوفر، فست فود هیلا، پیتزا توکا، آقای آشپز و ساندویچی‌های معروف بسیاری در تبریز پیدا می‌شود.

اقامت در تبریز

تبریز به دلیل اهمیت سیاسی، اقتصادی و گردشگری دارای هتل‌های بسیاری است که طیف گسترده‌ای از کیفیت و قیمت را تشکیل می‌دهند. اجاره هتل های تبریز از شبی ۱۵۰ تا ۹۰۰ هزار تومان برای هر نفر متغیر است.

از بین هتل‌های لوکس، به هتل شهریار، هتل لاله، هتل پارس می‌توان اشاره کرد. برای اقامت در هتلی میان رده هتل فرید، هتل گسترش و هتل جهانگردی مناسب هستند. هتل‌های ارس، اهراب و استقلال هم جزء هتل‌های ارزان تبریز محسوب می‌شوند. البته می‌توان با خروج از شهر و سفر به مناطق اطراف، اقامتگاه‌های بومگردی را نیز جزو گزینه‌های اقامتی برشمرد مانند اقامتگاه بوم‌گردی هما در روستای کندوان.

سوغات تبریز

تبریز به فرش‌های خود معروف است که با نقش و نگارها و رنگ‌های بسیار زیبا بافته می‌شوند. بعد از فرش، چرم تبریز از عمده‌ترین صنایع دستی این شهر محسوب می‌شود. هنرمندان تبریزی از روزگاران گذشته دستی نیز در هنر قلم‌زنی داشته‌ و مکتب تبریزی را در این هنر معرفی کرده‌اند.

شیرینی‌ها و آجیل تبریز از دیگر سوغات تبریز محسوب می‌شوند. از مهم‌ترین شیرینی‌های تبریز می‌توان به قرابیه،‌ راحت الحلقوم، نوقا، باقلوا، اریس و شیرینی لطیفه اشاره کرد.

مسیرهای دسترسی

  • سفر زمینی با ماشین شخصی

برای سفر با خودروی شخصی بهترین مسیر از تهران، مسیر بزرگراه است که از تهران، کرج، قزوین و زنجان عبور کرده و پس از طی ۶۳۰ کیلومتر، در ۷ ساعت به تبریز می‌رسد.

  • سفر زمینی با اتوبوس

تبریز دارای پایانه مسافربری بسیار بزرگی است و خرید بلیط اتوبوس تبریز بسیار پرطرفدار است. علاوه بر مقاصد داخلی، می‌توان با اتوبوس‌های بین‌المللی به شهرهای باکو، استانبول و ایروان سفر کرد. مسیر تهران تبریز با اتوبوس حدودا ۶ تا ۸ ساعت طول می‌کشد. اتوبوس‌ها هرروزه از پایانه‌های غرب (آزادی) و بیهقی (آرژانتین) راهی تبریز می‌شوند.

  • راه آهن تبریز

قطارهایی با درجه‌بندی‌های مختلف در این مسیر فعال هستند. شما می‌توانید بلیط قطار تبریز را حضوری یا اینترنتی تهیه کرد. مسیر تهران تبریز با این قطارها حدوداً ۱۲ ساعت طول می‌کشد.

  • پرواز تبریز

برای سفر با هوایپما، فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز بزرگ‌ترین فرودگاه منطقه شمال غرب ایران بوده و قدمت آن به سال ۱۳۲۹ می‌رسد. در سال حدود ۱۴هزار پرواز در آن به مقاصد مختلف داخلی و خارجی انجام می‌شود.

پروازهای خارجی تبریز به شهرهای استانبول، دبی، هامبورگ، ارزروم، دمشق، بغداد، مدینه، جده، غازی عینتاب، باکو، نجف، تفلیس و وان برقرار است. در ایام ویژه سال مانند نوروز، پروازهای فوق العاده دیگر نیز به این لیست اضافه می‌شود. از میان مقاصد داخلی پرواز به شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، اهواز، بندرعباس، ماهشهر، کیش و عسلویه برقرار است.

تبریز شهری پر از شگفتی و زیبایی است. شک نکنید که پس از سفر به ایتان آذربایجان شرقی و شهر تبریز، با دستی پر از سوغاتی‌های جذاب و ذهنی پر از خاطرات خوب و خوش به منزل برمی‌گردید. در مقاله‌های دیگر ره بال آسمان هم می‌توانید با جاذبه‌های دیگر این شهر آشنا شوید. شما از سفر به این شهر چه خاطراتی دارید؟ برای ما در قسمت نظرات بنویسید.

بهترین زمان سفر به تبریز فصل بهار و تابستان است که هوا خیلی سرد نباشد. البته اگر اهل تفریحات زمستانی هستید، در رمستان هم می‌توانید به پیست اسکی این شهر بروید.

مسجد کبود، بیش از ۸۰ خانه تاریخی، پارک‌های تبریز، تالاب قوریگل، کوه سهند، کوه‌های آلا ذاغ لاز و غیره صدجا جای دیدنی دیگر در تبریز وجود دارد.

هتل‌های لوکس: هتل شهریار، هتل لاله، هتل پارس. هتل میان رده: هتل فرید، هتل گسترش و هتل جهانگردی. هتل‌های ارزان: ارس، اهراب و استقلال.

چرم تبریز، پنیر لیقوان، انواع شیرینی و صنایع دستی.

رستوران حاج علی، رستوران برکه، رستوران گازماخ، رستوران سنتی و باغ آنا برای غذاهای سنتی و فست فود روناکی بوفر، فست فود هیلا، پیتزا توکا، آقای آشپز و چندین فست فود دیگر در تبریز وجود دارند.

استان آذربایجان شرقی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.