راهنمای سفر قشم | جزیره عجایب هفت گانه

3

در این مطلب سراغ راهنمای سفر قشم رفته‌ایم تا با استفاده از اطلاعات کامل و جامع آن، با ذهنی آگاه و آماده راهی سفر قشم شوید. مردم عزیز ایران، این جزیره را بیشتر به‌خاطر بازارهای ارزان و جاذبه‌های طبیعی‌اش دوست دارند و به همین دلیل این جزیره جزو جاهای دیدنی پرگردشگر ایران است. اگر شما هم از علاقه‌مندان سفر به قشم هستید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا شما را با جزییات سفر به این جزیره شامل آب‌وهوا، هزینه‌های سفر، جاذبه‌ها و غذاهای محلی و آداب‌ورسوم مردمانش آشنا کنیم. دانستن این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا سفرتان به قشم به خاطره‌ای جذاب و به‌یادماندنی تبدیل شود.

فهرست مطالب

قشم کجاست؟ | چقدر تا قشم فاصله دارم؟


جزیره قشم یا «سرزمین خورشید و دریا» بزرگ‌ترین جزیره ایران در خلیج فارس و یکی از زیرمجموعه‌های استان هرمزگان است. قشم با وسعتی بییشتر از ۱.۴۹۱ کیلومترمربع از خیلی کشورهای اروپایی هم بزرگ‌تر به نظر می‌آید. این جزیره سه شهر بزرگ و ده‌ها بندر مختلف دارد که به راه‌های آبی بین‌المللی متصل هستند. جزیره قشم سرشار از جاذبه‌های طبیعی و زمین‌شناسی است که هر طرف سر بچرخانید آن‌ها را می‌بینید. این جاذبه‌های طبیعی گاهی به شکل جنگل حرا جلوه می‌کنند، گاهی یک دره عجیب مثل دره ستارگانند و گاهی مثل یک کوه نمکی بزرگند که به‌تازگی رخ نشان داده‌ است.

موقعیت جغرافیایی جزیره قشم

نزدیک‌ترین استان ایران به قشم، استان هرمزگان با مرکزیت بندرعباس است که ۳۴.۳ کیلومتر با این جزیره فاصله دارد. ناگفته پیداست که راه زمینی یا گذرگاهی از بندرعباس به سمت جزیره وجود ندارد و باید با اتوبوس‌های شناور از بندرعباس به قشم بروید. برای اینکه دقیقاً بدانید چقدر طول می‌کشد تا از هر شهری که هستید به جزیره قشم برسید، فاصله استان‌های ایران تا قشم را در جدول زیر جمع‌آوری کرده‌ایم.

قشم تا تهران۱۳۱۲ کیلومتر | هوایی بین ۱:۴۰ دقیقه تا ۲ ساعت
قشم تا اصفهان۹۶۴ کیلومتر | هوایی حدود ۱.۵ ساعت
قشم تا سمنان۱۳۳۸ کیلومتر
قشم تا مشهد۱۴۳۲ کیلومتر | هوایی ۲ ساعت
قشم تا شیراز۵۹۵ کیلومتر | هوایی ۱.۵ ساعت
قشم تا گرگان۱۴۳۸ کیلومتر | هوایی ۳:۳۴ دقیقه
قشم تا زاهدان۷۷۷ کیلومتر | هوایی ۱ ساعت
قشم تا یزد۵۹۸ کیلومتر | هوایی ۱:۵۰ دقیقه
قشم تا کرمان۶۹۳ کیلومتر | هوایی ۱:۳۰ دقیقه
قشم تا قم۱۱۷۵ کیلومتر
قشم تا بوشهر۷۱۷ کیلومتر | زمینی ۱۰ ساعت
قشم تا اهواز۱۱۳۵ کیلومتر | هوایی ۱:۱۰ دقیقه
قشم تا بیرجند۱۰۸۳ کیلومتر
قشم تا بجنورد۱۵۲۲ کیلومتر
قشم تا اراک۱۲۷۵ کیلومتر
قشم تا رشت۱۵۹۹کیلومتر | هوایی ۱:۵۵ دقیقه
قشم تا ساری۱۱۱۴ کیلومتر | هوایی ۱:۴۵ دقیقه
قشم تا اردبیل۱۸۶۱ کیلومتر
قشم تا تبریز۱۸۹۶ کیلومتر
قشم تا ارومیه۲۰۳۵ کیلومتر
قشم تا سنندج۱۶۳۷ کیلومتر
قشم تا یاسوج۷۷۱ کیلومتر
قشم تا قزوین۱۴۲۴ کیلومتر
قشم تا ایلام۱۵۶۹ کیلومتر
قشم تا خرم آباد۱۳۲۲ کیلومتر
قشم تا همدان۱۴۷۶ کیلومتر
قشم تا زنجان۱۶۰۵ کیلومتر
قشم تا شهرکرد۱۰۰۱ کیلومتر
قشم تا کیشحدوداً ۲۸۰ کیلومتر و با کشتی حدود ۲۳۰ کیلومتر | راه دریایی حدود ۷ ساعت
قشم تا بندرعباس۳۴.۳ کیلومتر | مسیر دریایی ۴۵ تا ۶۰ دقیقه
قشم تا کرمانشاه۱۶۰۳کیلومتر | هوایی ۱:۵۵ دقیقه

آب و هوای قشم | توی چمدانم چه چیزهایی باشد؟

آب و هوای قشم

خبر خوش اینکه هر زمان از سال به قشم بروید، آب‌وهوایش گرم یا بهاری است. در واقع هیچ وقت از سال هوا آنقدر سرد نمی‌شود که بخواهید با خودتان لباس گرم همراه ببرید. البته شب‌های زمستان که می‌خواهید برای ساحل‌گردی بیرون بروید، نسیمی خنک و مطبوع همراهی‌تان می‌کند. تنها نکته‌ درباره آب‌وهوای قشم که باید حواستان را راجع‌به آن جمع کنید رطوبت و شرجی‌بودن هواست.

آب و هوای قشم

در روزهای بلند و گرم تابستان دمای هوا تا 46 درجه هم می‌رسد؛ پس بازدید از جاذبه‌های گردشگری این منطقه آن هم با تحمل گرما و شرجی هوا در فصل تابستان خیلی سخت‌تر است. اگر برای خرید به قشم می‌روید و قصد گردش در دیدنی‌های آنجا را ندارید، لازم نیست نگران اندازه شرجی هوا باشید. وسایل تهویه و سرمایش بازارها و پاساژها، بازارگردی را برایتان ساده‌ می‌کنند.

از اواسط اسفند تا اواسط فروردینبین ۱۶ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد
از اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشتبین ۱۹ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد
از اواسط اردیبهشت تا اواسط تیربین ۲۳ تا ۴۳ درجه سانتی‌گراد
ار اواسط تیر تا اواسط شهریوربین ۲۶ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد
از اواسط شهریور تا اواسط آبانبین ۲۲ تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد
از اواسط آبان تا اواسط دیبین ۱۶ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد
از اواسط دی تا اواسط اسفندبین ۱۴ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد

بهترین زمان سفر به قشم | چه وقت از سال سفر بیشتر خوش می‌گذرد؟

بهترین زمان سفر به قشم

شاید وقتی از دور و اطراف بپرسید که بهترین زمان برای سفر به قشم را چه فصلی از سال می‌دانند، جواب‌های جورواجوری بشنوید. از نظر برخی گردشگران بهترین فصل سفر به قشم زمانی است که بتوانند بیشتر خوش بگذرانند و چهارتا گردشگر ببینند و کمی معاشرت کنند و کیف قشم‌گردی را ببرند.

بهترین زمان سفر به قشم

از نگاه عده‌ای دیگر بهترین زمان سفر به قشم، ارزان‌ترین آن‌هاست. برخی هم اهل‌وعیال‌دارند و می‌گویند هر وقت خانم خانه و بچه‌ها تعطیل باشند و بشود دو خیابان آن‌طرفتر بردشان، بهترین وقت سفر است. برای اینکه فصل مطلوب سفر به قشم برای هر کدام از این گروه‌ها پیدا کنیم، پیشنهادهایی برایتان داریم. در ادامه آن را بخوانید.

بهترین زمان سفر به قشم با قیمت مناسب

بهترین زمان سفر به قشم از نظر قیمت، ماه‌های گرم سال هستند. در این ماه‌ها به‌خاطر شرجی‌بودن و گرمای هوا، گردشگران کمتری برای گشت‌‌وگذار راهی جزیره می‌شوند؛ در نتیجه قیمت هتل‌‌ها و بلیط‌های سفر هم به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. خوش‌قیمت‌ترین بلیط سفر، ارزان‌ترین اقامتگاه‌ها و حتی ارزان‌ترین بازارگردی‌ها را در این ماه‌ها خواهید دید.

همان طور که می‌دانید جزیره قشم یکی از بزرگ‌ترین منطقه‌های آزاد تجاری کشور است؛ بنابراین وقتی در فصل‌های کم‌مسافر به این جزیره می‌روید، مغازه‌دارها برای جذب شما و سایر مشتری‌ها، تخفیف‌های خوبی برایتان در نظر می‌گیرند. در فصل خلوتی جزیره قشم، اتوبوس‌های شناور هم راحت‌تر پیدا می‌شوند و دیگر برای حرکت از بندرعباس به سمت جزیره معطل نمی‌مانید.

بهترین زمان سفر برای کارمندان یا والدین

کارمندجماعت به‌خاطر روزهای کاری شلوغ و فرصت کمی که دارد همیشه به دنبال چند روز تعطیل متوالی و مناسب است تا چمدان سفرش را ببندد و بزند به دل جاده، بلکه کمی از زندگی روزمره و ماشینی فاصله بگیرد و نفسی تازه کند. پدر و مادرها هم که همیشه دغدغه درس و مشق بچه‌هایشان را دارند، منتظرند تا روز تعطیلی به تورشان بخورد و دست خانواده را بگیرند و آن‌ها را جایی ببرند تا هوایی بخورند.

به نظر شما بهترین زمان سفر به قشم برای این دسته از گردشگران چه زمانی است؟ آفرین! تعطیلات نوروز. به همین خاطر قشم گردی در نوروز از محبوب‌ترین سفرهاست. البته همین ویژگی، سفر به این جزیره را گران‌تر از دیگر روزهای سال می‌کند. به همین خاطر باید یادتان باشد که برای رزرو هتل و بلیط هواپیما قشم در این روزها در حال رقابت با چندهزار مسافر دیگر هستید؛ پس باید دست بجنبانید و در اولین فرصت بلیط و اقامتتان را برای سفر قطعی کنید.

این فضای رقابتی تا جزیره قشم هم همراهتان می‌آید؛ چون باید در صف سوار شدن به شناورها، استفاده از تفریحات آبی و حتی در رستوران‌ها و مراکز خرید هم منتظر بمانید تا نوبتتان برسد. اگر با تور به قشم سفر می‌کنید که خیالتان از بابت رزرو بلیط رفت و برگشت جمع است؛ در غیر این صورت حتماً بلیط برگشت را همزمان با بلیط رفت تهیه کنید تا با دیدن تکمیل ظرفیت هواپیماها و معطلی‌های دیگر، ذوق سفرتان کور نشود.

بهترین زمان سفر لاکچری به قشم

بهترین زمان سفر لاکچری به قشم

تا این لحظه هر موقعیت زمانی که برای سفر به قشم معرفی کردیم، یک جای کارش می‌لنگید؛ یا آب‌وهوا شرجی و گرم بود یا جزیره قشم آنقدر شلوغ و پرمسافر می‌شد که حسرت یک خلوت دل‌خواه به دلتان می‌ماند. از این دو فصل سفر که بگذریم به فصل پاییز و زمستان می‌رسیم که هم آب‌وهوای قشم بهاری و معتدل می‌شود و هم کارمندان و خانواده‌ها فرصت تعطیلی ندارند تا تفریحات و خوشی‌های قشم را سهم خودشان کنند.

بهترین زمان سفر لاکچری به قشم

پس اگر بخواهیم بهترین فرصت برای داشتن یک سفر لاکچری به قشم را به شما معرفی کنیم قطعاً آن زمان، فاصله طلایی آبان تا اسفند هر سال است. در این چند ماه از سال چند امتیاز ویژه وجود دارد که در باقی روزهای سال مثالش را پیدا نمی‌کنید. از جمله برجسته‌ترین این امتیازها خلوتی تفریحات آبی، رستوران‌ها و مراکز خرید و معطل‌نشدن در صف‌های طولانی و کسالت‌بار، آب‌وهوای بهاری و مطبوع و در دسترس بودن انواع بلیط‌های سفر و اقامتگاه‌هاست.

بهتریم زمان سفر لاکچری به قشم

البته دریافت همه این امتیارها آن هم در لاکچری‌ترین فرصت سفر به قشم، هزینه‌ گزافی دارد که آن هم برای قشری از جامعه که دستش به دهنش می‌رسد و نگرانی از گرانی‌ها ندارد، مبلغ چشمگیری به حساب نمی‌آید.

مسیرهای دسترسی به قشم | بهتر است با چه وسیله‌ای به قشم بروم؟

مسیرهای دسترسی به قشم

از مجبوب‌ترین وسایل رسیدن به قشم، سفر با هواپیما یا قطار است. البته چند سال پیش زمزمه‌هایی شنیده شد که قرار است مسیر جاده‌ای بندرعباس به قشم هم به فهرست مسیرهای سفر به قشم اضافه شود؛ اما تا حالا که خبری از نتیجه راه‌اندازی آن نیست. حالا که فقط چند راه مختصر برای رسیدن به قشم داریم، بیایید از چندوچون هزینه‌های این وسایل نقلیه و شرایط آن‌ها برایتان بگوییم تا راحت‌تر و سریع‌تر به این جزیره پرماجرا برسید.

سفر هوایی به قشم

سفر هوایی به قشم

بلیط هواپیما قشم بهترین گزینه است تا خودتان را از هر نقطه ایران به جزیره برسانید. از آنجایی که فرودگاه قشم پرواز بین‌المللی هم دارد، راه‌های ورود به جزیره حتی از طریق کشورهای دیگر هم باز است. شما که شهروند ایران هستید هم به‌راحتی و در کمترین زمان از شهرهای پرتردد ایران مثل تهران، شیراز و اصفهان با پرواز مستقیم راهی جزیره دل‌انگیز قشم می‌شوید. همان طور که می‌دانید جزیره قشم، جنوبی‌ترین جزیره ایران است؛ پس عجیب نیست اگر بلیط هواپیما از شهرهای مختلف به مقصد این جزیره، نرخ‌های زیادی داشته باشد.

سفر هوایی به قشم

نکته مهم‌تر اینکه هرچه میزان رطوبت و گرمای هوا کمتر شود، مردم هم از تب‌وتاب سفر به قشم می‌افتند؛ پس شمایی که دنبال بلیط ارزان و خوش‌قیمت یا روزهای خلوت و پرآرامش قشم هستید، جایی برای سفر به قشم در روزهای کم‌کردشگر این جزیره باز کنید.

نکات سفر هوایی به قشم

نکات سفر هوایی به قشم

سفر با هوایپما قوانین خاص خودش را دارد؛ قوانینی که سفر امن و بی‌‌دردسری برایتان رقم می‌زند. برخی از این فوت‌وفن‌های سفر هوایی به قشم را در زیر جمع‌آوری کرده‌ایم تا با آرامش و آسوده‌خاطر سفر کنید:

  • فرودگاه قشم در جنوبی‌ترین نقطه این جزیره بنا شده است؛ به همین خاطر فاصله زیادی تا هتل‌ها و دیگر جاهای دیدنی قشم دارد. برای اینکه دیر به هواپیما نرسید، کمی زودتر عازم فرودگاه قشم شوید. اگر بتوانید یک ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حاضر شوید، از هیچ برنامه‌ای جا نمی‌مانید.
  • البته که کاردستی‌های دریا مثل مرجان‌های رنگارنگ و صدف‌ها یکی از دیگری زیباترند؛ اما همراه داشتن این یادگاری‌ها در چمدان و انتقال آن‌ها به جایی غیر از وطنشان ممنوع است. بالاخره هیچ جایی خانه خود آدم نمی‌شود؛ مگرنه؟
  • ممکن است برای اینکه طعم لذیذ غذاهای جنوبی زیر دندانتان بماند، بخواهید مقداری میگو و ماهی تهیه کنید و به شهرتان ببرید؛ در این صورت حواستان باشد که اجازه ندارید بیشتر از ۲۵۰ گرم خاویار به‌عنوان سوغات همراه داشته باشید.
  • ترشی‌ها و شیره‌های خرمای دسترنج مردم قشم هم از آن خوراکی‌هایی است که دوست دارید تا داخل کابین هواپیما بغل دستتان باشد. اما احتمالاً در گیت بازرسی به شما یادآوری می‌کنند که حمل این نوع مایعات فقط در قسمت بار هواپیما ممکن است؛ پس با خیال راحت خوراکی‌های محبوبتان را به قسمت بار تحویل بدهید.

بهترین پرواز مشهد قشم را چطور پیدا کنیم؟

سفر به قشم با قطار

qeshm-travel-guide-8

سفر به قشم با قطار در واقع ترکیبی از سفر با قطار و اتوبوس دریایی است. قطار هم از وسایل نقلیه‌ای است که برای سفرهای دورهمی خانوادگی یا دوستانه بهترین گزینه است. در این صورت فرصت دارید در طول مسیر از معاشرت با دوستان و اعضای خانواده لذت ببرید و لحظات ماندگاری ثبت کنید. برای این منظور باید ابتدا از طریق مسیرهای ریلی به ایستگاه راه‌آهن بندرعباس برسید؛ بعد از آن با تاکسی و اتوبوس به اسکله شهید حقانی بندرعباس بروید و با خرید بلیط اتوبوس دریایی فقط در مدت زمان نیم‌ساعت به بندر مسافری شهید ذاکری جزیره قشم قدم بگذارید.

سفر به قشم با ماشین شخصی

سفر زمینی به قشم

شاید مثل خیلی از علاقه‌مندان سفر قشم دوست داشته باشید خودتان فرمان خودروی شخصی‌تان را دست بگیرید و به دل جاده بزنید. در این صورت باید از هر شهری که هستید، سر خودروتان را به سمت بندرعباس کج کنید. وقتی به بندرعباس رسیدید دو راه پیش رو دارید؛ یا ماشینتان را در پارکینگ‌های بندرعباس جا بگذارید و بدون ماشین به جزیره بروید یا اینکه خودروتان را با لندیگراف به جزیره ببرید. راستش را بخواهید روش اول به‌خاطر هزینه‌های پارکینگ در بندرعباس مقرون‌به‌صرفه نیست.

سفر به قشم با ماشین شخصی

برای انتقال خودرو به جزیره قشم بهتر است از دو محل اسکله شهید باهنر بندرعباس یا بندر پل این شهر اقدام کنید. لندی‌گراف‌ها در این دو نقطه آماده‌اند تا شما و ماشینتان را تا اسکله بندر درگهان یا بندر لافت قشم برسانند. لندینگ کرافت‌ها همه‌روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۱ شب مشغول جابه‌جایی گردشگران بین بندرعباس و قشم هستند و بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد تا شما را به مقصد برسانند. برنامه حرکت لندیگراف‌ها هم روی ساعت تنظیم شده تا هر ۲۰ دقیقه یک‌بار حرکت داشته باشند.

حمل خودرو با لندیگراف قشم

به لطف اینترنتی‌شدن رزرو بلیط‌ لندینگ‌کرافت‌ها، در زمان‌های پرمسافر سال زمان را از دست نمی‌دهید و بدون معطلی خود و خودروتان را به اتوبوس دریایی می‌سپارید و سفر به سمت جزیره را آغاز می‌کنید؛ اما اگر بلیط را رزرو نکرده باشید و به شلوغی جمعیت مسافران در بندرعباس بخورید ممکن است کمی برای رزرو حضوری بلیط اتوبوس دریایی در اسکله‌های بندرعباس تا زمان حرکت آن‌ها معطل بمانید.

سفر به قشم با ماشین شخصی

هزینه حرکت به سمت جزیره قشم با لندینگ‌کرافت شامل دو بخش هزینه لندیگرافت و هزینه عوارض ورودی قشم می‌شود. بسته به اینکه کدام یک از بلیط‌های یک‌طرفه یا دوطرفه را انتخاب می‌کنید، قیمتش متفاوت است. در بهار سال ۱۴۰۳ قیمت بلیط یک‌طرفه لندیگراف 43 هزارتومان و قیمت بلیط دوطرفه هم ۸۷ هزارتومان تعیین شده است. برای اینکه با دست پرتری از اطلاعات حرکت راهی جزیره شوید، شماره‌های تماس اسکله‌ها را برایتان می‌گذاریم:

شماره تماس اسکله شهید حقانی بندرعباس07632237781
شماره تماس اسکله شهید ذاکری قشم07635225536

سفر به قشم با اتوبوس یا تاکسی

سفر با تاکسی به قشم

آن دسته از گردشگران باحوصله‌ای که سفر با اتوبوس را برای رفتن به جزیره قشم انتخاب می‌کنند باید با اتوبوس‌های بین‌شهری اول به شهرهای بندری استان هرمزگان مثل بندرعباس یا بندر لافت بروند. بعد از آن با اتوبوس‌های دریایی یا همان شناورها به جزیره قشم برسند. حمل‌ونقل با اتوبوس از این جهت که ارزان‌تر از سایر وسایل نقلیه است، طرف‌داران خاص خودش را دارد؛ اما رفت‌وآمد با آن در مقایسه با هواپیما و قطار زمان بیشتری هم از شما می‌گیرد. انتخاب تاکسی بین‌شهری هم سریع‌تر از اتوبوس برایتان کار می‌کند؛ اما کمی گرانتر است.

هزینه های سفر به قشم | چقدر باید خرج کنم و چطور خرجم کمتر شود؟

هزینه سفر به قشم

در سفر به قشم ریش و قیچی دست خودتان است. این شما هستید که تصمیم می‌گیرید بسته به بودجه‌ و سلیقه سفرگردی‌تان با کدام وسیله به قشم سفر کنید، زمان استراحتتان را در کدام هتل یا اقامتگاه بومگردی قشم بگذرانید یا برای صرف ناهار یا شام خودتان را به کدام رستوران جزیره دعوت کنید. وقتی برای همه این هزینه‌ها چرتکه انداختید، دستگیرتان می‌شود که کل سفر قشم چقدر برای شما و همسفرانتان آب می‌خورد. در ادامه برخی از مهم‌ترین هزینه‌هایی را آورده‌ایم که برای همه افراد و سلیقه‌ها مشترک هستند.

بررسی هزینه سفر به قشم با تور

هزینه سفر به قشم با تور

با خرید تور قشم یک تیر و دو نشان می‌زنید. هم به‌صورت یکجا بلیط رفت و برگشتتان را می‌خرید و هم از محل اقامتتان در جزیره قشم خیالتان راحت است. خرید تور قشم در روزهای پیک سفر هم خیلی به کارتان می‌آید؛ روزهایی که شاید هرجا به دنبال بلیط قشم بگردید با عبارت «تکمیل ظرفیت» مواجه شوید یا بلیط‌هایی پیدا می‌کنید به‌شکل حیرت‌آوری قیمتی چندبرابر حالت عادی دارند. به هر ترتیب هزینه سفر به قشم با تور خیلی به‌صرفه‌تر از هزینه خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل به‌صورت جداگانه است.

هزینه سفر به قشم با تور

البته قیمت تور قشم در روزهای پیک سفر گران‌تر از حالت عادی است؛ پس از دیدن قیمت‌ هنگفت تور در این روزهای خاص غافل‌گیر نشوید. حتماً در زمان رزرو تور قشم، قیمت و امکانات رفاهی آن‌ها را باهم مقایسه کنید. ترانسفر فرودگاهی، خدمات رفاهی در اقامتگاه‌ها، گشت شهری و پک تخفیفی برای بازدید از جاذبه‌های آبی و بازی‌ها از خدماتی است که قیمت تور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

بررسی هزینه بلیط هواپیما قشم

هزینه سفر به قشم از نظر قیمت بلیط هواپیما

همان طور که گفتیم قیمت بلیط هواپیما بسته به اینکه در روزهای پرمسافر سال باشیم یا روزهای عادی، متفاوت است. تا جایی که شاید قبل و بعد از شروع تعطیلات شاهد تغییر قیمت چندمیلیونی در بلیط هواپیما قشم باشید. در جدول زیر قیمت تقریبی بلیط هواپیما قشم از مبدأ شهرهای پرجمعیت ایران را برایتان لیست کرده‌ایم.

تهراناز ۱.۷۰۰.۰۰۰ تومان
مشهداز ۲.۳۴۰.۰۰۰ تومان
اصفهاناز ۱.۴۵۰.۰۰۰ تومان
شیرازاز ۱.۱۸۵.۰۰۰ تومان

بررسی هزینه سفر به قشم با قطار

هزینه سفر به قشم با قطار

سفر به قشم با قطار زمانی که با دوستان و رفقا برنامه سفر چیده‌اید یا خانواده و فامیل را برای قشم‌گردی می‌برید، خیلی برایتان ارزان تمام می‌شود. برای این منظور باید چند کوپه‌ از یک سالن را با هم رزرو کنید تا اوقاتی را که در قطار باهم هستید را خوش بگذرانید و حوصله‌تان سر نرود. به این ترتیب هم هزینه سفرتان در مجموع کمتر از هزینه سفر با هواپیما می‌شود و هم دسته‌جمعی برای بازدید از جاذبه‌ها می‌روید و کلی خاطره گروهی ثبت می‌کنید.

هزینه سفر به قشم با قطار

البته توجه داشته باشید که وقتی قطارتان سوت توقف در بندرعباس را زد، آماده رفتن به سمت اسکله شهید حقانی باشید تا خودتان را به اولین کشتی شناور به مقصد قشم برسانید. برای اینکه قیمت سفر به قشم با قطار دستتان بیایید، قیمت تقریبی برخی بلیط‌ها از مبدأ شهرهای اصلی را برایتان گذاشته‌ایم.

از تهران به بندرعباس۴تخته چهار ستاره ارگ: 6۵0.000 تومان
چهارتخته چهارستاره غزال: ۵۴۰.000 تومان
۶ تخته سه ستاره: ۳۱۰.000 تومان
از مشهد به بندرعباسچهارتخته چهار ستاره ویژه: 640.000 تومان
چهارتخته چهارستاره: 580.000 تومان
۶ تخته سه ستاره: 440.000 تومان
از اصفهان به بندرعباسچهار تخته چهار ستاره: 325.000 تومان
چهارتخته سه ستاره خلیج فارس: ۳۳۰.۰۰۰ تومان
از یزد به بندرعباسچهار تخته چهار ستاره: 2۸۵.000 تومان
چهار تخته سه ستاره: 256.000 تومان
شش تخته سه ستاره: 180.000 تومان

بررسی هزینه سفر به قشم با اتوبوس

هزینه سفر به قشم با اتوبوس

برای هم‌وطنان سفردوستی که شهرشان فرودگاه ندارد یا در شهرهایی نزدیک به قشم زندگی می‌کنند، دردسترس‌ترین و خوش‌قیمت‌ترین وسیله سفر اتوبوس است. هزینه سفر به قشم با اتوبوس خیلی ارزان‌تر از سفر با هواپیما یا قطار برایتان تمام می‌شود. بعد از اینکه اتوبوس شما به بندرعباس رسید، تنها هزینه حمل‌ونقلی که باید بپردازید هزینه جابه‌جایی شما از اسکله شهید حقانی بندرعباس تا قشم است. این فاصله را با سوار شدن بر اتوبوس‌های دریایی، لنج‌های چوبی یا قایق‌های تندرو طی می‌کنید. اطلاع از قیمت بلیط اتوبوس بندرعباس بهتان کمک می‌کند تا دقیق‌تر تصمیم بگیرید. برخی از این قیمت‌ها را در جدول زیر آورده‌ایم.

تهراناز 419.000 تا 360.000 تومان
اهوازاز 419.000 تا 375.000 تومان
اصفهاناز 285.000 تومان
شیراز209.000 تومان
کرمان از 109.000 تومان تا 200.000 تومان
بوشهراز 256.000 تومان
کرجاز 460.000 تومان
شهرکرد285.000 تومان
زاهدان از 238.000 تومان
قزویناز ۵۰۳.۰۰۰ تومان
قماز 362.000 تومان
کرمانشاهاز ۵۸۰.۰۰۰ تومان
همدان۵۸۰.۰۰۰ تومان
یزد از 134.000 تا 235.000 تومان

بررسی هزینه سفر به قشم از نظر هتل

هزینه سفر به قشم از نظر هتل

از آنجایی که قشم از دوست‌داشتنی‌ترین جزایر ایران است، تنوعی رنگارنگ چه از نظر قیمت و چه از نظر تعداد اتاق‌ها و نوع خدمات در هتل‌ها و اقامتگاه‌های آن به چشم می‌خورد. در قشم دست جیبتان برای انتخاب هریک از هتل‌های سه تا پنج ستاره و حتی اقامتگاه‌های بومگردی باز است؛ پس تصمیم با خودتان است که چقدر برای یک اقامت راحت و خاطره‌انگیز هزینه کنید.

تنها نکته‌ای که توصیه می‌کنیم برای رزرو هتل های قشم در روزهای پرمسافر در نظر داشته باشید، افزایش نرخ اقامت به‌ازای هرشب آن هم به‌خاطر تقاضای زیاد گردشگران است. 

بررسی هزینه سفر به قشم از نظر رفت و آمد

هزینه رفت و آمد در قشم

در قشم هزینه‌های رفت‌وآمد برای بازدید از جاهای دیدنی و سواحل زیاد است؛ چرا که این جاذبه‌ها فاصله نسبتاً زیادی با مرکز جزیره و اقامتگاه‌ها دارند و دسترسی به آن‌ها سریع نیست. برای اینکه هزینه‌های رفت‌وآمدتان به هرنقطه از جزیره قشم را کمتر کنید، پیشنهاد می‌دهیم هتلتان را در نزدیکی دیدنی‌هایی که می‌خواهید سری به آن بزنید، انتخاب کنید.

هزینه رفت و آمد در قشم

البته بسیاری از جاذبه‌های طبیعی قشم در نزدیکی روستاهای جزیره هستند؛ پس انتخاب اقتصادی‌تر رزرو اقامتگاه‌های بومگردی قشم است. در هر صورت حتماً در بودجه‌بندی سفرتان هزینه حمل‌ونقل با تاکسی‌ها و ون‌های دربست را پیش‌بینی کنید.

بررسی هزینه سفر به قشم از نظر خورد و خوراک

هزینه سفر به قشم از نظر خورد و خوراک

حتی اگر هتلی که به آنجا می‌روید سرو رایگان وعده‌های غذایی را دارد یا اقامتگاهی دارید که در آن می‌توانید پخت‌وپز کنید، باز هم باید بودجه‌ای برای هزینه خورد و خوراک کنار بگذارید. البته خوب است در زمان رزرو هتل یا اقامتگاه، بررسی کنید که حداقل یک وعده غذای رایگان ارائه بدهند. تهیه و پخت غذاهای خوشمزه محلی هم در اقامتگاه‌های بومگردی برقرار است که کمی ارزان‌تر از غذای رستوران‌ها برایتان تمام می‌شود. رستوران‌ها و اقامتگاه‌ها معمولاً صفحه مجازی دارند که در آن قیمت‌های انواع غذاهایشان را اطلاع‌رسانی می‌کنند.

بررسی هزینه سفر به قشم از نظر تفریحات

هزینه سفر به قشم از نظر تفریحات

هریک از تفریحات آبی قشم ازجمله غواصی، بناناسواری، شاتل‌سواری و… قیمت خاص خودش را دارد. برای اینکه از قیمت‌های بازی‌های آبی اطلاع داشته باشید و برایشان بودجه کنار بگذارید، سری به وب‌سایت‌های رزرو این تفریحات بزنید. با کمی حساب سرانگشتی متوجه می‌شوید که دلتان کدام بازی‌ها را بیشتر می‌خواهد و می‌توانید برای کدامشان دست‌به‌جیب شوید.

نوع تفریحشروع قیمت ازمدت زمان لازم برای تفریح
غواصی معمولی: ۸۵۰ هزارتومان
هزینه عکاسی زیر آب برای هر نفر: ۱۴۰ هزارتومان
هزینه فیلمبرداری یک‌دقیقه‌ای زیر آب برای هر نفر: 200 هزارتومان
مدت زمان غواصی از لحظه حرکت از ساحل تا بازگشت: حدود 1.5 ساعت
مدت غواصی زیر آب: حدود 15 دقیقه
جت اسکی۱.۰۵۰.۰۰۰ تومان۱۵ دقیقه
اسکی روی آب۲۵۰.۰۰۰ تومان۱۵ دقیقه
پاراسل۴۰۰.۰۰۰ تومان۵ تا ۷ دقیقه
فلای فیش۴۴۰.۰۰۰ تومان۱۵ دقیقه
شاتل۲۵۰ هزارتومان۱۵ دقیقه
بنانا۳۴۰.۰۰۰ تومان۱۵ دقیقه
تیوپ‌سواری۵۰.۰۰۰ تومان۱۵ دقیقه
فلای‌برد۱۷۰.۰۰۰ تومان۱۵ دقیقه
کشتی تفریحی قشم۲۳۰.۰۰۰ تومان۲ ساعت
پاراگلایدر ۱.۱۰۰.۰۰۰ تومان۱۵ دقیقه

بررسی هزینه سفر به قشم از نظر سوغات

هزینه سفر به قشم از نظر خرید سوغات

فکر نمی‌کنیم کسی دوست داشته باشد در این اوضاع اقتصادی به خرج بیفتید و سوغات سفر برایش ببرید. با این همه هدیه بردن سوغات از آن دست رسوم شیرین مردم ایران است که دل اطرافیان را شاد می‌کند. اگر شما هم دستتان رسید و خواستید سوغات قشم برای خانواده‌ و دوستانتان ببرید، حداقل باید مبلغی بین دو تا شش میلیون تومان به‌عنوان خرید سوغات کنار بگذارید.

روش های کاهش هزینه سفر

روش های کاهش هزینه سفر به قشم

در هریک از بخش‌های بالا به‌طور مختصر توضیح دادیم که چطور می‌توانید هزینه‌های سفر به قشم را کاهش دهید. در زیر بعضی از ساده‌ترین نکات را یادآوری می‌کنیم تا زیاد به جیبتان فشار نیاید.

  • روزهایی را برای سفر به قشم انتخاب کنید که تب‌‌وتاب مردم برای قشم‌گردی افتاده است و سفر برایتان ارزان‌تر تمام می‌شود.
  • اگر امکانات رفاهی ویژه و خاص نیاز ندارید، بد نیست به رزرو هتل‌های سه یا دوستاره هم فکر کنید.
  • برای سفرهای خانوادگی یا گروهی، رزرو سويیت، اقتصادی‌تر و راحت‌تر از هتل‌های چندستاره است.
  • گوش‌به‌زنگ باشید تا پروازهای چارتر، اکونومی و لحظه‌آخری قشم را بیابید و با تخفیفی دل‌چسب به سمت قشم راهی شوید.
  • بعضی وبسایت‌ها تخفیف‌های خوبی برای رزرو بلیط تفریحات آبی قشم در نظر می‌گیرند. بعد از اینکه از معتبربودن سایت‌ها مطمئن شدید، قیمت هر تفریح آبی را با جاهای دیگر مقایسه کنید تا مناسب‌ترین بلیط به تورتان بخورد.
  • برای خرید، خوردن ناهار یا شام و بازدید از جاهای دیدنی، طوری مسیرتان را از روی نقشه پیدا کنید که زیاد دذ رفت‌وآمد نباشید و هزینه جابه‌جایی‌تان گران در نیاید. ضمناً در حین بازارگردی می‌توانید از فروشنده‌های خیابانی غذا بگیرید.
  • اگر قصد ندارید مدت طولانی در جزیره قشم بمانید، از تورهای گشت یک‌روزه قشم استفاده کنید. این تورها طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که در طول یک روز بسیاری از جاذبه‌های قشم را نشانتان می‌دهند.

نکات سفر به قشم با کودکان

سفر به قشم با کودکان

بچه‌ها این دردسرهای دوست‌داشتنی حتی سفر و برنامه‌هایش را هم تغییر می‌دهند. وقتی از مادر و پدرها درباره دغدغه‌های سفرشان بپرسید حتماً می‌گویند نگهداری و مراقبت از کودکشان مهم‌ترین چالش طول سفر است. شاید برایتان عجیب باشد که بچه‌ها چطور ممکن است از سفر خوششان نیاید؟ واقعیت ماجرا این است که آن‌ها کشف و ماجراجویی را دوست دارند؛ ولی به‌شرطی که فضا برایشان راحت و آشنا باشد. مکان‌های ناشناخته و شلوغ بچه‌ها را سردرگم و پریشان می‌کند. همچنین تحمل آب‌وهوای خیلی سرد یا خیلی گرم جزیره قشم را ندارند و زودتر از بزرگ‌ترها بیمار یا کلافه می‌شوند.

هزینه سفر به قشم با کودکان

کودکان کمتر از ۲ سال هم به‌خاطر رعایت بهداشت باید به‌صورت مرتب پوشکشان عوض شود؛ پس باید برای عوض کردن پوشکشان به آب تمیز و محیط پاکیزه دسترسی داشته باشید. والدین ممکن است در زمان سفر نتوانند تمامی ویژگی‌‌های یک سفر ایدئال را برای کودکان فراهم کنند؛ اما رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند تا سفر به قشم برای بچه‌ها راحت‌تر و شادتر از قبل شود.

  • پیش از شروع سفر با کودکتان راجع به جاهایی که قرار است در قشم به آن‌ها سر بزنید و جذابیت‌هایی که چشم‌انتظارش هستند، حرف بزنید.
  • زمان بلند شدن یا نشستن هواپیما ممکن است فشار هوا باعت گوش‌درد یا گرفتگی گوش بچه‌ها شود. در این مواقع از آن‌ها بخواهید چیزی بجوند یا گوششان را با دست بگیرید.
  • اگر کودکتان در وسایل نقلیه دچار تهوع می‌شود، بهتر است با مشورت پزشک مقداری داروی ضدتهوع در کیف‌دستی‌تان همراه داشته باشید.
  • بعضی بچه‌ها باید داروی خاص بیماری‌شان را طبق برنامه استفاده کنند. گذاشتن این داروها در چمدان را به خاطر بسپارید. چراکه شاید در جایی ساکن شوید که دسترسی به داروخانه‌ای که داروی مدنظر شما را داشته باشد، ممکن نباشد.
  • بعضی از فرودگاه‌ها و هواپیماهای مسافربری اتاق مخصوص مادر و کودک دارند که برای شیردهی به کودک و تعویض پوشک در نظر گرفته شده است. استفاده از این اتاق به مادر و کودک کمک می‌کند تا ادامه سفر را با انرژی و راحتی بیشتر دنبال کنند.
  • هنگام رسیدن به جزیره قشم از پذیرش هتل و نگهبانی پاساژهای خرید درباره اتاق بازی کودک سوال کنید. بعضی از این مراکز، فضای بازی کودکان دارند تا والدین با خیال راحت بچه‌ها را به آن‌ها بسپارند و خودشان به بازارگردی یا انجام وظایفشان برسند.
  • شاید کودک دلبندتان هر غذایی را نخورد یا به بعضی غذاها حساسیت داشته باشد؛ در این صورت باید سراغ رستورانی بروید که غذای محبوب فرزندتان را بپزد.
  •  برای کودکان کمتر از ۲ سال حتماً چند بسته پوشک و لوازم بهداشتی اضافه بردارید تا به مشکلی بر نخورید.
  • پیش از اینکه برای تماشای یکی از جاذبه‌های دیدنی قشم بروید، از اهالی و مردم بومی درباره اینکه آن جاذبه مناسب کودکان هست یا نه، سوال کنید. در غیر این صورت باید نوبتی یکی از والدین یا همراهان برای مراقبت از کودک بماند و دیگری برای بازدید جاذبه برود.
  • از آنجایی که فاصله بین جاذبه‌ها در جزیره قشم زیاد است، برای سرگرمی کودک تنقلات و آب و اسباب‌بازی ببرید تا کمی خستگی در کند و خوش بگذراند.
  • برای بازدید از دیدنی‌ها، بازارگردی و خوردن وعده‌های غذایی طوری برنامه‌ریزی کنید که ساعت خواب و غذای کودک در سفر به هم نخورد.

نکات سفر به قشم با سالمندان و توان‌یابان

سفر به قشم با سالمندان و توان‌یابان

تا زمانی که با رعایت برخی نکات، پرواز و محل اقامتتان در قشم را متناسب با شرایط سالمندان یا توان‌یابان همسفرتان انتخاب کنید، معلولیت آن‌ها محدودیتی به دنبال ندارد. درست است که به‌خاطر شرایط جسمی، ممکن است تمامی گزینه‌های سفر برای توان‌یابان و کم‌توانان در دسترس نباشد؛ اما اگر یک هم‌سفر پایه و آگاه داشته باشند، سفرشان به هر جای ایران شیرین و به‌یادماندنی خواهد شد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکاتی که سفری امن و راحت برای توان‌یابان و سالمندان می‌سازد، اشاره کرده‌ایم.

  • کارکنان شرکت‌های هواپیمایی موظفند امکانات ویژه توان‌یابان شامل ویلچر، واکر و تجهیزات تنفسی را در طول سفر در اختیار توان‌یابان قرار دهند.
  • کارکنان هواپیمایی آموزش دیده‌اند تا کمک کنند توان‌یابان سوار بر ویلچر به‌راحتی به هواپیما داخل و از آن خارج شوند.
  • برای برخورداری از امکانات مخصوص توان‌یابان کافی است بعد از تهیه بلیط و ۴۸ ساعت قبل از شروع سفر با شرکت هواپیمایی که بلیطتان را از آن خریده‌اید تماس بگیرید و شرایط خود را با آن‌ها در میان بگذارید. به این ترتیب پرسنل فرودگاه و مهمانداران هواپیما برای خدمت‌رسانی به شما آماده می‌شوند.
  • قبل از رزرو هتل حتماً بررسی کنید که وضعیت هتل مثل راهروها، سرویس بهداشتی و امکانات داخل اتاق‌ها برای اقامت توان‌یابان و سالمندان هم مناسب باشد. به‌عنوان مثال در کنار راه‌پله، از رمپ هم استفاده کرده باشند تا امکان عبور و مرور با ویلچر وجود داشته باشد.
  • اگر هم‌سفر توان‌یاب یا سالمند شما بیماری خاصی دارد، حتماً پرونده پزشکی و داروهایش را همراه داشته باشید تا در مواقع لازم به مشکل نخورید.

وسایل لازم برای سفر به قشم

وسایل لازم برای سفر به قشم

برای سفر به شهرهای ساحلی و جزیره‌های ایران باید قلق‌های خاصی را رعایت کنید تا نه برداشتن وسایل ضروری را از یاد ببرید و نه با بردن وسایل اضافی، بار سفرتان سنگین شود. از طرفی آب‌وهوای قشم و نوع تفریحات و طبیعتی که دارد باعث می‌شود وسایل به‌خصوصی را همراه داشته باشید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکاتی اشاره می‌کنیم که کمک می‌کند چمدان سفرتان به قشم را اصولی‌تر ببندید.

  • بهتر است برای شرجی و گرمای هوای قشم، لباس نخی و خنک ببرید تا بدنتان در آن احساس راحتی کند؛ برعکس حتی فکرتان هم سمت برداشتن لباس‌های تنگ و پلاستیکی نرود.
  • برای پیاده‌روی‌ها به سمت جاذبه‌ها و ساحل قشم، از یک صندل راحت یا کتانی استفاده کنید.
  • برای آب‌تنی در تفریحات آبی قشم، لباس مناسب شنا همراه داشته باشید. همچنین بهتر است یک کیسه هم بردارید تا لباس‌های خیس را بعد از شنا در آن قرار دهید.
  • اگر برای جلسات کاری یا شرکت در مراسمی خاص به جزیره قشم دعوت شده‌اید، حتماً حداقل یک دست لباس رسمی در چمدانتان بگذارید.
  • تا حد امکان سبک سفر کنید؛ حتی اگر توانش را دارید به‌جای چمدان با کوله سفر کنید. اگر هم نه لااقل با برداشتن چمدان‌های بزرگ و سنگین خودتان را به زحمت نیندازید.
  • همراه داشتن پماد کالاندولا، نخ و سوزن، کرم ضدآفتاب، لباس آستین بلند برای پیشگیری از آفتاب‌سوختگی، داروهای خودتان و همسفران، لوازم بهداشتی کودکان، بانوان و آقایان، مدارک شناسایی و وسایل الکترونیکی‌ لازم در سفر به جزیره قشم ضروری است.

تفریحات آبی قشم

تفریحات آبی قشم

همین که قدم به قشم بگذارید و آبی زلال خلیج‌فارس و موج‌های خروشانش را ببینید، از راحتی هتل دل می‌کَنید و برای اینکه کمی نمک هیجان به سفرتان اضافه کنید، سراغ ورزش‌های آبی می‌روید. البته احتمالاً قبل از اینکه بلیط قشم را بخرید، با جست‌وجوی گوگل با فهرستی از تفریحات آبی قشم آشنا شده‌اید؛ اما بهتر است بدانید که برخی از این تفریحات فقط در روزهای معدودی از سال در جزیره فعال هستند.

تفریحات آبی قشم

همچنین اگر دقت کرده باشید بعضی از سایت‌ها این فرصت را ایجاد کرده‌اند که از چند روز قبل از سفر، تفریح آبی دل‌خواهتان را رزرو کنید. یادتان باشد تا از اعتبار سایت‌ها مطمئن نشدید، مبلغی برای رزرو تفریحات نپردازید. در ادامه بعضی از هیجان‌انگیزترین تفریحات آبی قشم را نام برده‌ایم.

غواصی در قشم

غواصی در قشم

ما گردشگران بیشتر یادگاری‌ها و دست‌سازه‌های دریا را دوروبر ساحل دیده‌ایم یا دنیای رنگارنگ ماهی‌ها، صدف‌های ریز و درشت و گیاهان شناور در آب را از تلویزیون یا نهایتاً در آکواریوم‌ها تماشا کرده‌ایم. شاید دلتان بخواهد این بار شما مسافر ماجراجوی دنیای زیر آب باشید و خودتان از رازورمز داستان‌های زیر آب پرده بردارید. برای این کار فقط به ۲۰ دقیقه آموزش غواصی نیاز دارید تا دل به دریا بزنید.

غواصی در قشم

مربیان حرفه‌ای غواصی در قشم دستتان را می‌گیرند و قدم‌به‌قدم شما را به اعماق ۲ تا ۵متری زیر آب می‌برند. تمام همسفران شما که سنی بیشتر از ۱۰ سال دارند می‌توانند با شما به غواصی زیر آب بیایند.

قایق‌سواری در قشم

قایق سواری در قشم

تصور کنید با جمعی از رفقای صمیمی‌تان سوار قایق‌های تندرو قشم شدید و از هیجان شتاب و شوقی که برای تماشای دریا دارید، سروصدایتان به اطراف بلند است. همان طوری که با یکدیگر می‌خندید، برای دلفین‌های شناور در آب دست تکان می‌دهید تا اینکه درخشش نور روی پوست شفاف دلفین‌ها چشمتان را می‌گیرد. این تصویر با زیبایی چندصدبرابر در قایق‌سواری قشم انتظارتان را می‌کشد.

قایق سواری در قشم

خوبی این تفریح آبی قشم این است که محدودیت سنی ندارد و هریک از اعضای خانواده‌تان را می‌توانید همراه ببرید. فقط باید همگی جلیقه نجات داشته باشید و روزهای آفتابی و آرام را برای سفر با قایق‌ها انتخاب کنید. در غیر این صورت برای حفظ سلامت جان خود و خانواده‌تان هم که شده از خیر قایق‌سواری در روزهای طوفانی بگذرید و زمان دیگری برای قایق‌سواری بروید.

شاتل‌سواری در قشم

شاتل سواری در قشم

شاتل در واقع تیوپ‌های بادی بزرگی هستند که به‌وسیله قایق‌های موتوری تندرو کشیده می‌شوند. این تفریح از دسته تفریحات ارزان و هیجان‌انگیز جزیره قشم است. موج‌سواری روی تیوپ‌های بادی آن هم در تلاطم موج‌های بزرگ و کوچک خلیج همیشه فارس، تفریح هیجان‌انگیزی است که جریان خونتان را به جوش و خروش می‌اندازد. یادتان باشد وقتی سوار شاتل می‌شوید، حتماً جلیقه نجاتتان را بپوشید و کلاهش را هم سرتان بکشید. حواستان به دسته‌های اطراف شاتل هم باشد و آن‌ها را محکم بگیرید تا با موج‌های خروشان مچ بیندازید و چالاکی‌تان را محک بزنید.

بناناسواری در قشم

بنانا سواری در قشم

درباره شاتل‌سواری به شما گفتیم که بر تیوپ‌های بادی سوار می‌شوید و روی موج‌های رقصان به حرکت در می‌آیید. حالا همین تیوپ‌های بادی را به شکل موز‌های دراز و زردرنگ تصور کنید که تا ۵ نفر ظرفیت دارند. حتی خیالش هم هول و شوق در دل آدم می‌اندازد!

بناناسواری در قشم

هیجان بیشتر بناناسواری در مقایسه با شاتل‌سواری از این بابت است که شتاب حرکت تیوپ‌های موزی‌شکل خیلی بیشتر از تیوپ معمولی است و سرنشینان سخت‌تر می‌توانند در سرعت‌های زیاد بر نیروی گریز از مرکز غلبه کنند و سر جایشان بمانند. آن‌هایی که شنا بلدند که از خدایشان است توی آب دریا غوطه‌ور شوند، آن‌ طفلی‌ها هم که شنا بلد نیستند، جلیقه نجات به دادشان می‌رسد و نمی‌گذارد به اعماق بروند.

پاراسل در قشم

پاراسل سواری قشم

توی عالم بچگی دلمان می‌خواست لااقل یک چتر یا بالن داشتیم تا دور دنیا را با آن بگردیم. پاراسل‌سواری قشم این آرزو را با ویژگی رویایی برایتان آماده کرده است. اینجا می‌توانید با چتربازی تا ارتفاع ۳۰۰متری روی زلال آبی دریا پرواز کنید و دل به دل زیبایی‌های چشم‌نواز جزیره قشم بدهید.

پاراسل سواری قشم

چتر شما که می‌توانید با آن یک یا دو نفر دیگر را هم سوار کنید را یک قایق موتوری تندرو به دنبال خودش می‌کشد. شما ۵ تا ۱۵ دقیقه فرصت دارید لذت یک سفر هوایی-دریایی را با روح و جانتان لمس کنید. اگر کودک دلبندتان هم همسفر شما است و می‌خواهید با او پاراسل‌سواری کنید، ارتفاع چتر تا ۱۰۰ متر روی دریا کاهش می‌یابد تا کودکتان ترس به دلش راه نیابد.

فلای بورد در قشم

فلای برد در قشم

هرچه از هیجان و شتاب در تفریحات آبی قشم گفتیم را یک طرف بگذارید و جوش‌ و خروشتان در هنگام فلای‌بردسواری را آن طرف دیگر. وقتی از چنین بازی هیجان‌انگیزی صحبت می‌کنیم مسلماً انتظار می‌رود کسانی سراغش بروند که دل و جرئت بیشتری دارند. طرز کار فلای‌برد به این شکل است که لوله‌ای منعطف و بلند به انتهای یک جت اسکی تندرو متصل می‌شود. همین که جت‌اسکی سرعت می‌گیرد، آب را با فشار فراوان به سمت لوله پمپاژ می‌کند.

قدرت و سرعت خارق‌العاده جریان آب در لوله، لوله و سرنشینش را که روی تخته‌ای در انتهای لوله ایستاده است به رقص در می‌آورد. حالا دیگر افسار هدایت فلای‌برد در دستان پرتوان سرنشین آن است که باید مهارت کافی برای این کار را داشته باشد.

فلای برد در قشم

علاقه‌مندان تفریح فلای‌برد علاوه بر جرئت و مهارت باید توان پرداخت هزینه این تفریح لوکس قشم را داشته باشند. بعضی‌ها وقتی که حرکت تند و پرشتاب فلای‌برد را می‌بینند پشیمان می‌شوند و برخی هم موقع شنیدن هزینه آن! اما تجربه سواری گرفتن از فلای‌برد را که داشته باشید با خودتان می‌گویید: «به هزینه‌اش می‌ارزید.»

اسکوتر زیردریایی در قشم

اسکوتر زیردریایی در قشم

شاید فکر کنید تفریحات آبی قشم برای کسانی است که شنا و غواصی بلدند و شمایی که در این دو مهارت ندارید، کلاهتان پس معرکه است. خوش‌خبری بدهید که بعضی تفریح‌های آبی‌ مثل اسکوتر زیردریایی نه به آشنایی با شنا و غواصی نیاز دارد و نه به قدرت بدنی خاصی؛ چون همه چیز به دست موتور برقی است که شما را تا اعماق آب می‌برد. البته در این مسیر تنها نیستید و مربی همراه شما است تا اتفاقی برایتان نیفتد.

اسکوتر زیردریایی قشم

در این سفر فرصت دارید تا مثل یک شهروند دریایی زیر آب‌های خلیج فارس را بگردید، با آبزیانش آشنا شوید و دل به تماشای مرجان‌های رنگارنگ و ماهی‌هایش بدهید.

اسکوتر زیردریایی قشم

برای اینکه نفس کم نیاورید هم یک کپسول اکسیژن به پشت اسکوترتان متصل شده و از سرتان هم به‌وسیله محفظه‌ای حبابی شکل مواظبت می‌شود. به این ترتیب می‌توانید آزادانه زیر آب حرکت کنید. پیش از خرید بلیط اسکوتر زیردریایی حتماً دقت کنید که خود یا همسفرانتان بیماری قلبی، فشار خون یا بیماری تنفسی نداشته باشند؛ چون ممکن است تفاوت فشار هوای زیر دریا با سطح آن برایشان دردسرساز شود و خدای نکرده سلامتی‌شان به خطر بیفتد.

جت اسکی در قشم

جت اسکی در قشم

به دلدادگان هیجان موتورسواری پیشنهاد می‌کنیم، لذت جت‌ اسکی سواری در قشم را از دست ندهند. البته حتماً نیاز نیست جت اسکی را پرشتاب و با سرعت زیاد هدایت کنید. جت اسکی، موتور دریایی است که روی آب شناور می‌ماند و می‌تواند یک‌ تا سه سرنشین داشته باشد. اگر وزن زیادی دارید بهتر است جت اسکی را یک‌نفره رزرو کنید. همچنین محدودیت سنی ۲۰ سال برای استفاده از جت‌اسکی قرار داده شده است تا سلامت و ایمنی سرنشینان در سرعت‌های زیاد حفظ شود.

اسکی روی آب در قشم

اسکی روی آب در قشم

اسکی روی آب ساده‌ترین تفریح آبی قشم است که به هیچ مهارتی جز حفظ تعادل نیاز ندارد. برای اسکی‌سواری روی آب باید اسکی مخصوص را به پاهایتان بپوشانید و طناب متصل به قایق را تا زمان پیاده شدن محکم بگیرید. قایق راه می‌افتد و شما هم به دنبالش روی آب کشیده می‌شوید طوری که انگاری روی آب سُر می‌خورید. حواستان باشد برای امتحان کردن اسکی روی آب باید دست‌های قوی‌ داشته باشید که از پس سرعت حرکت قایق بر بیاید.

کشتی تفریحی قشم

کشتی تفریحی در قشم

کشتی‌های تفریحی قشم جان می‌دهند برای زمانی که می‌خواهید در جمع دوستان و خانواده‌تان، برای مثلاً دو ساعت از دریای خلیج فارس بازدید کنید. در مدت زمانی که روی کشتی هستید، با موسیقی‌های زنده محلی و خوراکی و نوشیدنی‌های خوشمزه از شما پذیرایی می‌شود.

کشتی تفریحی در قشم

در فضای سرپوشیده کشتی هم معمولاً یک کافه وجود دارد که انواع کیک و بستنی و قهوه‌ها را سرو می‌کند. غرفه عکاسی هم داخل بعضی کشتی‌های تفریحی در نظر گرفته شده تا گردشگرانی که مایلند با ثبت چند عکس و فیلم، خاطره این سفر دریایی لوکس را به‌یادماندنی کنند. بخش از کشتی دیواره شیشه‌ای دارد و شما می‌توانید ماهی‌ها و سایر موجودات زیر آب را به‌راحتی ببینید.

سایر تفریحات قشم

تفریحات قشم

شاید شما هم مثل خیلی از گردشگران ترس از آب داشته باشید یا مهارت کافی برای استفاده از تفریحات آبی را در خود نبینید؛ در این صورت سراغ تفریحات دیگری را می‌گیرید که باقی روزهای سفر را در آنجا بگذرانید و جریان آدرنالین و اشتیاق خونتان را به جریان در بیاورد. برای این منظور چند تفریح غیرآبی اما شاد و پرهیجان هم در قشم راه‌‌اندازی کرده‌اند. معرفی برخی از این تفریحات را در ادامه می‌خوانید.

شهربازی سیتی سنتر

شهربازی سیتی سنتر قشم

شهربازی سیتی سنتر قشم بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده قشم است که سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی شده. این شهربازی بیشتر از ۲۴۰ دستگاه بازی دارد که در فضایی به وسعت ۵هزار مترمربع از طبقه دوم مرکز خرید سیتی سنتر قشم، چشم‌انتظار بازیکنانشان هستند؛ همین تنوع و تعداد زیاد بازی‌ها باعث می‌شود تا بزرگسالان هم در کنار کودکان و نوجوانان از بازی در این مکان تفریحی کیف کنند و بهشان خوش بگذرد.

راستش را بخواهید از عمد تعدادی از وسایل بازی در شهربازی سیتی سنتر فقط برای استفاده بزرگسالان در نظر گرفته شده است؛ بلکه بزرگ‌ترها از بازی با وسایل بازی بچه‌ها دست بردارند و کودک درونشان هم ورجه‌ورجه‌ای بکند. سالن بیلیارد و بولینگ هم از دیگر بازی‌هایی است که حرفه‌ای‌ها دوستش دارند و در این شهربازی فعال است.

آدرسجزیره قشم، بلوار دریا، مرکز تجاری سیتی‌سنتر ۱، طبقه دوم
ساعت کاریروزهای عادی: 10:00 الی 12:00 / 17:00 الی 23:00

روزهای تعطیل: از ساعت 09:30 الی 00:00
شماره تماس07635241501

پاراگلایدر قشم

پاراگلایدرسواری در قشم

پاراگلایدرسواری در مناطقی نزدیک به سواحل قشم انجام می‌شود. بعد از اینکه چتر پرواز را پوشیدید، یک ماشین کمربند متصل به چتر شما را می‌کشد تا زمانی که از زمین بلند شوید. وقتی که به اندازه کافی در آسمان اوج گرفتید، ماشین کمربند متصل به چتر شما را رها می‌کند تا ارتفاع حداکثر ۳هزار پایی بالا بروید. از جمله مکان‌های تفریحی قشم که پرواز تفریحی با پاراگلایدر را هم در لیست فعالیت‌های خود دارند کلوپ عجایب آبی، کلوپ دلفین آبی، مجموعه تفریحی آسمان، سواحل زیتون، روستای شیب دراز و جزایر ناز و نقره‌ای قشم هستند.

تور آفرود و سافاری در قشم

آفرود و سافاری در قشم

تورهای آفرود و سافاری قشم برای کسانی است که دوست دارند طبیعت وحشی این جزیره را کشف کنند. گردشگران سوار ماشین‌های پرقدرتی که آفرود نامیده می‌شود، در پارک‌های محلی، مناطق حفاظت‌شده مجاز و صحراهای قشم گشت‌وگذار می‌کنند. از آنجایی که محل‌هایی که برای آفرود و سافاری در جزیره قشم در نظر گرفته شده‌اند، شرایط آب‌وهوایی سخت‌تر و ناهمواری‌های زیادی دارند، باید با خودروهای خاصی مثل لندکروز و اف‌جی‌کروز در آن‌ها تردد کنید.

جاهای دیدنی قشم | کجا بیشتر خوش می‌گذرد؟

دره ستارگان

دره ستارگان قشم

اولین جاذبه از عجایب هفتگانه قشم، دره ستارگان است. این دره بیش از ۲ میلیون سال عمر کرده است و حالا قصه‌های زیادی دارد تا برایمان تعریف کند. مخروط‌های نوک‌تیز، ستون‌های غول‌پیکر و دیوارهای سربه‌فلک‌کشیده دره ستارگان کاری با دل و جانتان می‌کنند تا چشم از آن‌ها بر ندارید. تصور کنید ما آدم‌ها با نهایتاً ۲ متر قد در کنار دیوارهایی با قد افراشته و ارتفاع چند ده‌متری دره ستارگان قشم قرار بگیریم؛ قطعاً احساس کوچکی می‌کنیم و کمی هم ترس برمان می‌دارد.

دره ستارگان قشم

بومی‌های منطقه افسانه‌های زیادی درباره این دره تعریف می‌کنند که بعضی‌هایشان هول به دل آدم می‌اندازد. از قضا صداهای عجیب‌وغریبی که از نزدیکی غروب آفتاب تا صبح هر روز از گوشه‌وکنار دره شنیده می‌شود هم مزید بر علت شده‌اند و ناخودآگاه فکر آدم را سمت اجنه و ارواح خفته این دره چندصدهزارساله می‌برد. اگر از دید عینک علم جغرافیا بخواهیم به دره ستارگان نگاه کنیم، این دره در اثر عوامل فرسایشی مثل آب، باد و فشارهای وزنی به این روز درآمده است؛ صداهای عجیب‌وغریب دره هم حاصل پیچیدن باد در میان صخره‌ها و دیواره‌های دره است.

دره ستارگان قشم

اما اگر از زبان بومی‌ها بشنویم می‌گویند برخورد یک شهاب‌سنگ به جزیره باعث شده خاک و کوه‌های این منطقه دگرگون شوند و دره ستارگان ساخته شود. اهالی بومی اطراف دره برای آن اسم هم گذاشته‌اند و دره ستارگان را «استاله کفته» یا «استار افتیده» به معنی «ستاره‌ افتاده» صدا می‌زنند. با رفتن به موزه سنگ دره ستارگان می‌توانید بار علمی‌ بازدید از این دره را با آشنایی با سنگ‌ها، کانی‌ها، دیرینه‌شناسی و دلایل زمین‌شناسی پیدایش دره ستارگان بیشتر کنید.

دره ستارگان قشم

برخلاف شایعه‌ها با نزدیک‌شدن به غروب آفتاب و کم‌شدن گردشگران، آرامش دلنشینی فضای دره ستارگان را در بر می‌گیرد. از بین رفتن آلودگی‌های نوری و دوری از فضای شهری هم دست‌به‌دست هم می‌دهند تا برای شرکت در میهمانی ستاره‌ها آماده شوید. وقتی ابرها هم از آسمان شب خداحافظی کنند و نور ماه در زاویه دیدتان قرار نگیرد، دره ستارگان به یک رصدخانه طبیعی برای تماشای ستارگان و کهکشان راه شیری تبدیل می‌شود. اگر عکاسی حرفه‌ای را دنبال می‌کنید، دره ستارگان سوژه‌های نابی برای لنز دوربینتان دارد.

نکته: معمولاً ورودی سایت دره ستارگان نیم ساعت قبل از غروب خورشید بسته می‌شود و به محض تاریکی هوا از گردشگران می‌خواهند محل را ترک کنند.

اطلاعات بازدید دره ستارگان قشم

آدرسجنوب‌شرقی جزیره قشم، نزدیک روستای برکه خلف
ساعت بازدید۸ صبح تا ۱۷ عصر
هزینهبازدیدکننده ایرانی: ۱۵ هزارتومان (۱۴۰۲)
بازدیدکننده خارجی: ۱۰۰ هزارتومان (۱۴۰۲)
شماره تماس07635242282
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۲ تا ۳ ساعت 
سختی سفر☐ ۱ از ۵  ☐ ۲ از ۵    ⬛️ ۳ از ۵   ☐ ۴ از ۵     ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده ☐ فقط ورزشکاران  ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر☐ بهار ☐ تابستان   ⬛️ پاییز   ⬛️ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق ⬛️ پارکینگ
وضعیت جاده⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ⬛️ مناسب برای کمپ شبانه   ☐ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک ⬛️ مناسب عکاسی
نکات مهمبرای بازدید شبانه از دره ستارگان حتماً باید مجوزی از حراست دره دریافت کنید.

غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم

غار نمکدان قشم طولانی‌ترین غار نمکی جهان است که حداقل ۶هزار و ۴۰۰ متر باید بروید تا به انتهای آن برسید. غار نمکدان قشم در واقع دروازه ورود به یک گنبد نمکی عظیم است که بیش از ۵۷۰ میلیون سال عمر دارد. گنبد نمکی قشم کوهی گنبدی‌شکل با ارتفاع ۲۳۷ متر است و لقب بلندترین منطقه جزیره را از آن خود کرده است. فکرش را بکنید گنبد نمکی قشم در طول هزاران سال، در داخل خودش سازه‌هایی رنگارنگ از نمک و کانی‌هایی از عناصر مختلف را به وجود آورده است.

غار نمکدان قشم

بعد از آن، مثل همه ما آدم‌ها دلش خواسته زیبایی‌هایش به چشم بیاید و طبیعت را از گنج طبیعی بزرگی آگاه کند که در درونش از آن مراقبت می‌کند؛ پس گنبد نمکی قشم دست به کار شده و قسمتی از دیواره‌اش را فرو ریخته تا دروازه‌ای برای ورود ماجراجویان و کشف دنیای درونش بسازد. غار نمکدان قشم در نهایت در سال ۱۳۷۷ کشف شد. غار نمکدان قشم با نام‌های غار سه مرد برهنه و غار نمک قشم هم شناخته می‌شود.

غار نمکدان قشم

با ورود به غار نمکی قشم، پایتان به دالان‌های پیچ‌درپیچ و قد و نیم‌قد باز می‌شود که ارتفاع برخی از آن‌ها به ۲۰ متر هم می‌رسد. البته اگر مهارت غارنوردی ندارید از ۴۰۰ متر اول غار نمی‌توانید جلوتر بروید. همان نقش‌ونگارهای دیواره‌ها و قندیل‌های شاخه‌شاخه ورودی غار نمکدان آنقدر زیبا و چشم‌نواز هست که تماشایش راضی‌تان می‌کند. با خیال راحت از کنار قندیل‌ها عبور کنید و به تماشا ادامه دهید، بدون اینکه نگران سقوط قندیل‌ها روی سرتان باشید. بالاخره سال‌ها طول کشیده است تا حداقل یک سانتی‌متر به قد هرکدام از این قندیل‌ها اضافه شود.

اطلاعات بازدید غار نمکدان قشم

آدرسجزیره قشم، میان روستای سلخ و کانی، جاده غار نمکدان
ساعت بازدید۸ صبح تا ۱۷ عصر
هزینهبازدیدکننده ایرانی: ۱۵ هزارتومان (۱۴۰۲)
بازدیدکننده خارجی: ۱۰۰ هزارتومان (۱۴۰۲)
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت 
سختی سفر☐ ۱ از ۵  ☐ ۲ از ۵    ⬛️ ۳ از ۵   ☐ ۴ از ۵     ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده ☐ فقط ورزشکاران  ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار ☐ تابستان   ⬛️ پاییز   ⬛️ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق ⬛️ پارکینگ
وضعیت جاده⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ⬛️ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک ⬛️ مناسب عکاسی
نکات مهمبرای ورود به دالان دوم و سوم غار نمکی قشم به تجهیزات غارنوردی نیاز دارید.
برای بازدید از غار، چراغ قوه، خوراکی و بطری آب همراه داشته باشید.

جنگل‌ حرا قشم

جنگل حرا قشم

جنگل حرا تنها جنگل ایران است که برای دیدن آن باید با قایق بروید. گردشگران با دیدن ریشه‌های درهم‌تنیده و درختان انبوه جنگل خیال می‌کنند درخت‌ها در خاک ریشه کرده‌اند و دورتادورشان را آب گرفته است؛ اما واقعیت این است که درخت‌های جنگل حرا ریشه در آب دارند و هیچ راه زمینی برای رسیدن به آن‌ها وجود ندارد. به همین دلیل به جنگل حرا، جنگل دریایی هم گفته می‌شود. با جزر و مد دریا، درختان جنگل هم بازی‌شان می‌گیرد و با مد، تا تنه به زیر آب می‌روند و با جزر دریا ریشه‌هایشان پیدا می‌شود.

جنگل حرا قشم

البته باید حواستان باشد در دوره‌های جزرومد دریا برای بازدید از جنگل حرا نروید؛ هرچند قایقران‌های محلی به‌خوبی این موضوع را می‌دانند و در ساعت‌های مناسب شما را برای تماشای جنگل می‌برند. درختان جنگل حرا چند ویژگی خاص و شگفت‌انگیز دارند. از جمله اینکه این درختان آب شور دریا را با ریشه‌هایشان جذب می‌کنند و آب شیرین به دریا برمی‌گردانند. برگ‌ریزان پاییزی و بی‌برگی زمستان در آن‌ها اثری ندارد و به‌اصطلاح همیشه‌بهارند.

جنگل حرا قشم

در خرداد ماه روی شاخه‌های درختان جنگل دریایی گل‌های زردرنگ کوچکی می‌روید که زیبایی‌شان را دوچندان می‌کند. جنگل حرا زیست‌بوم و پناهگاه دوست‌داشتنی پرندگان مهاجر است. بسیاری از آبزیان این جنگل را برای تخم‌ریزی انتخاب می‌کنند و عکاسی و ماهی‌گیری از بهترین تفریحاتی است که در این جنگل می‌توانید سراغشان بروید.

اطلاعات بازدید جنگل حرا قشم

آدرسقشم، بین تنگه خوران و بندرخمیر
ساعت بازدید۸ صبح تا ۱۷ عصر
هزینهورودی: ۱۰ هزارتومان
نیم‌ساعت گشت با قایق: ۱۰۰ هزارتومان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت 
سختی سفر☐ ۱ از ۵  ☐ ۲ از ۵    ⬛️ ۳ از ۵   ☐ ۴ از ۵     ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده ☐ فقط ورزشکاران  ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار ☐ تابستان   ⬛️ پاییز   ⬛️ زمستان
امکانات رفاهی☐ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق ⬛️ پارکینگ
وضعیت جاده⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ⬛️ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک ⬛️ مناسب عکاسی

ساحل نقره ای قشم

ساحل نقره ای قشم

برای دیدن فرش ساحلی درخشان جزیره به ساحل نقره ای قشم بروید. بازتاب نور خورشید به کانی‌های معدنی و فیبتوپلانگتون‌ها چنین منظره جذاب و شگفت‌انگیزی می‌سازد. البته برای حفظ این سرمایه طبیعی، گردشگران اجازه قدم‌زدن در ساحل نقره‌ای را ندارند و در حال حاضر فقط می‌توانید از دور تماشاگر زیبایی‌های آن باشید. درخشش ساحل نقره‌ای مختص روز یا شب نیست؛ اما بهترین زمان برای تماشای زیباترین صحنه‌ها در ساحل نقره‌ای پاییز و بهار هر سال است.

اطلاعات بازدید ساحل نقره‌ای قشم

آدرسجزیره قشم، جزیره هنگام
ساعت بازدید۲۴ساعته
هزینهرایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدیدبین ۱ تا ۲ ساعت 
سختی سفر⬛️ ۱ از ۵  ☐ ۲ از ۵    ☐ ۳ از ۵   ☐ ۴ از ۵     ☐ ۵ از ۵
مناسب برای⬛️ همه افراد   ☐ فقط خانواده ☐ فقط ورزشکاران  ☐ فقط گروه دوستان
بهترین زمان سفر⬛️ بهار ☐ تابستان   ⬛️ پاییز   ☐ زمستان
امکانات رفاهی⬛️ فاقد امکانات   ☐ همه امکانات ☐ سوپرمارکت   ☐ آلاچیق ☐ پارکینگ
وضعیت جاده⬛️ خاکی   ☐ آفرود لازم   ☐ آسفالت  ☐ فقط مناسب پیاده‌روی و کوهنوردی
وضعیت کمپینگ☐ مناسب برای کمپ شبانه   ⬛️ نامناسب برای شب‌مانی  ☐ طبیعت وحشی و خطرناک ⬛️ مناسب عکاسی
نکات مهمبرای جلوگیری از نابودی همیشگی این جاذبه دیدنی و طبیعی، اجازه ورود گردشگر به ساحل یا پیاده شدن گردشگران در آن داده نمی‌شود. مسافران می‌توانند فقط از دور و سوار بر لنج یا کشتی، ساحل را تماشا کنند.

سایر جاهای دیدنی قشم

یک مقاله مجزا برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های قشم آماده کرده‌ایم که در آن به صورت کامل و با جزيیات کامل به معرفی جاهای دیدنی قشم پرداخته‌ایم. مطالعه آن را از دست ندهید.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم قشم

آداب و رسوم قشم

بیایید برای آشنایی با فرهنگ مردم قشم از زبان و لهجه‌شان شروع کنیم. زبان مردم بومی قشم ترکیبی از زبان فارسی بندری، انگلیسی، عربی و هندی است؛ بنابراین در سفرتان به قشم متوجه خواهید شد که لهجه آن‌ها کمی با گویش بندری سایر شهرهای جنوبی ایران متفاوت است. لهجه قشمی یا جزیرتی آنقدر شیرین است که از صحبت با مردم بومی لذت می‌برید و دوست دارید بیشتر و بیشتر بشناسیدشان. اکثر مردم این جزیره مسلمان اهل سنت هستند و آداب‌ورسومشان شبیه اهالی استان هرمزگان و جزایر لاوان و لارک است.

فرهنگ مردم قشم

مردم بومی جزیره قشم با وجود تغییرات سریع دنیای مدرنیته هنوز آداب‌ورسومشان را با همان اصالت گذشته حفظ کرده‌اند؛ وقتی رد جشن‌ها و مراسم مردم جنوب را در تاریخ بگیرید، متوجه می‌شوید که مردم بومی با همین جشن‌ها و مراسم‌ها در برابر ناملایمات و سختی‌های زندگی دوام آورده‌اند و رنگ نشاط و شادی به آن بخشیده‌اند. در زیر از معروف‌ترین آداب و رسوم مردم قشم یادی کرده‌ایم.

جشنواره های سنتی قشم

روزهای خاصی از سال به مناسب‌های مختلف، مردمان بومی قشم مراسم خاصی برگزار می‌کنند که شرکت در آن هم برای خود اهالی و هم برای مردم دیگر جذاب است. در این قسمت می‌خواهیم تماشایی‌ترین مراسم را به شما معرفی کنیم. اگر حوالی برگزاری این مراسم در قشم بودید، تماشایش را از دست ندهید.

  • جشن نخل و خرما

جشن نخل و خرما قشم

جشن نخل و خرما از شادترین و شورانگیزترین جشنواره‌های مردم قشم است که در آن باغداران، در نمایشگاهی از انواع خرماها و فراورده‌های آن رونمایی می‌کنند. در این جشنواره مردم فرصت دارند تا تنوعی کم‌نظیر از خرماها را ببینند و خرما یا محصولات خرمایی مثل شیره، سرکه، نان، بیسکوییت، رولت و مربایشان را برحسب علاقه‌ بخرند.

جشن نخل و خرما قشم

صنایع‌دستی‌ مثل زنبیل، سبد، دمپایی و جارو هم هستند که از لیفه و چوب خرما ساخته می‌شوند و به‌خاطر طرح و نقششان طر‌ف‌داران بسیاری دارند.

  • مراسم زار

مراسم زار قشم

مردم بومی قشم اعتقاد دارند که آدم‌ها وقتی بیمار می‌شوند که بادهای زار به آن‌ها برخورد کنند و اجنه به تنشان نفوذ کنند. حالا در مراسم زار شخصی به اسم ماما زار یا بابا زار مأمور می‌شود تا مردم را دور هم جمع کند و بعد با نواختن دهل و آوازخوانی، بیماری و در واقع همان جن را از بدن فرد بیمار خارج کند.

مراسم زار قشم

  • مراسم قبله دعا

مراسم قبله دعا قشم

این مراسم نوعی دعای باران است. وقتی مدت زیادی باران نمی‌بارد، مردم به بیرون شهر می‌روند و با پختن غذا و پخش‌کردن آن در میان فقرا و حتی پرندگان و حیوانات از خدا طلب باران می‌کنند.

  • مولودی‌خوانی

مراسم مولودی خوانی در قشم

مولودی در واقع مدح وقصائدی است که مردم در وصف حضرت محمد (ص) می‌خوانند. مولودی‌خوانی در مراسم‌ عروسی، عیدها و دعاخوانی مساجد رایج است. می‌دانید که اکثر اهالی قشم اهل تسنن هستند؛ بنابراین مولودی‌خوانی روز میلاد حضرت رسول و عید فطر با آداب بیشتری در این جزیره انجام می‌شود.

  • نوروز صیاد

مراسم نوروز صیاد قشم

روستاییان قشم، اول مرداد هز سال را با نام نوروز صیاد می‌شناسند. در این روز به احترام دریا و آبزیان، صید انجام نمی‌شود و کسی در خانه‌اش ماهی نمی‌خورد. از سویی اعتقاد بر این است که چشمه‌های آب معدنی در این روز به دریاها می‌ریزد؛ بنابراین همه به دریا می‌روند و سر و تن خود را با‌ آب دریا می‌شویند تا از بیماری در امان باشند. برخی جوانان هم عهده‌دار پیران می‌شوند و با کاسه،‌ آب را به سر و بدنشان می‌ریزند.

مراسم نوروز صیاد قشم

یکی دیگر از مراسم خاص نوروز صیاد، دعاخوانی است. لوبن فردی است که برای سلامتی احشام و مزارع، دعا می‌خواند. جالب اینکه روستاییان معتقدند در هر روستا بیشتر از سه‌چهار لوبن وجود ندارد و اگر کسی علمش را به دیگران آموزش دهد، نیروی خارق‌العاده‌اش را از دست می‌دهد.

  • جشنواره میگو

جشنواره میگو قشم

در ۲۴ و ۲۵ آبان هر سال در قشم جشن میگو برگزار می‌شود. حتماً می‌دانید که بیشترین میگوی منطقه در قشم صید می‌شود. در این دو روز جشنی به شکرانه این نعمت برپا می‌شود و کنارش غرفه‌های صنایع دستی هم به فعالیت می‌پردازند.

غذاهای محلی قشم | چه خوراکی‌هایی را انتخاب کنم؟

در سفر به قشم آنقدر تنوع و تازگی غذاها بهتان مزه می‌دهد که دوست دارید زودتر نوبت وعده غذایی بعدی برسد و خوراکی جدیدی امتحان کنید. چراکه بعد از مدتی متوجه می‌شوید آب‌وهوا و فرهنگ مردم، طوری طعم و رنگ غذاها را تغییر داده است که عطر و بوی غذاها هر گردشگری را هم به اشتها می‌اندازد. به‌عنوان مثال در سال‌های دور ارتباط این جزیره با هند زیاد بوده و همین باعث شده تا ادویه و چاشنی‌های تند غذاهای هندی، راهش را در غذاهای قشم باز کند.

علاوه بر غذا، نوشیدنی ویژه اهالی بومی قشم چای کرک یا شیرچای است و با چای سیاهی که در شهرهای دیگر ایران می‌شناسیم فرق دارد. نان‌های محلی از دیگر خوراکی‌های جزیره قشم هستند که در دست‌های هنرمند زنان و مردان جزیره پخته می‌شود و معمولاً کنار هر غذایی در کافه و رستوران‌های قشم سرو می‌شود. تنها نکته‌ای که باید بهتان بگوییم این است که شیرینی‌ها، نان‌ها و خوراکی‌های این جزیره را تازه میل کنید تا طعم لذیذ این غذاها به جانتان بچسبد. فهرستی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های قشم را در ادامه برایتان آورده‌ایم.

کباب بز یا کهره

اگر از علاقه‌مندان چنجه‌های لذیذ و آبدار هستید به احتمال زیاد از کباب کهره یا کباب گوشت بز هم خوشتان می‌آید. کباب کهره با طعم‌های مختلف و برای ذائقه‌های متنوع پخته می‌شود. رستوران‌های توریان، خالیدن و کباب سنتی جی‌جیان اصلی‌ترین رستوران‌های قشم هستند که در آنجا می‌توانید طعم کباب کهره را بچشید.

چای کرک

چای کرک ترکیبی از شیر، ادویه، گیاهانی مثل میخک و زنجبیل و بادیان ستاره‌ای است. حتماً با شنیدن ترکیبات این چای متوجه شده‌اید که چای کرک طبع بسیار گرم و قوی‌ دارد. کسانی که از طعم چای ماسالا خوششان می‌آید، با ترکیبات چای کرک آشنا هستند. چای کرک را با طعم خامه و با رنگ کاراملی در رستوران‌ها و کافه‌های قشم خواهید دید.

چای کرک قشم

حتی اگر طعم این چای را دوست داشتید، مواد اولیه‌اش را از بازار قشم تهیه کنید تا به‌عنوان سوغات به شهر و دیارتان ببرید. شهروندان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مثل کشورهای عربی و هندوستان به چای کرک «چای کاراک» هم می‌گویند. سرو چای کرک در کنار شیرینی لیگمات هم عجیب می‌چسبد.

بلالیت

بلالیت قشم

بلالیت یا بلالوت یکی دیگر از غذاهای قشم است که بیشتر به‌عنوان دسر یا خوراکی وعده صبحانه میل می‌شود. بلالیت خوراکی سبک و ساده‌ای به حساب می‌آید که در سایر شهرهای ایران در کنار خوراکی‌های سفره عید قربان و فطر قرار می‌گیرد. چاشنی بلالیت، نیمرو یا شکر است. برخی افراد هم دوست دارند بلالیت را با مرغ یا ماهی بخورند تا جای وعده ناهارشان را پر کند. بلالیت ترکیبی از ورمیشل، شکر، گلاب، زعفران و کره است.

قبلاً ورمیشل بلالیت از یک برند فرانسوی تهیه می‌شد؛ به همین دلیل این خوراکی، غذایی گران و لوکس به حساب می‌آمد و حتی فقط در صبح عروسی برای عروس و داماد پخته می‌شد؛ اما الان بلالیت غذایی همه‌گیر است و دیگر گران هم نیست. رستوران ریوگ قشم از رستوران‌هایی است که بلالیت را با طعم اصیل جزیره قشم برایتان سرو می‌کند.

نان تموشی

نان تموشی از نان‌های سنتی منطقه هرمزگان است که با سس مهیاوه پخته می‌شود. سس مهیاوه مخلوطی از ماهی ساردین خشک‌شده و کوبیده‌شده، جو، خردل و کمی آب و نمک است. در برخی مناطق به‌جای سس مهیاوه از سس سوراغ که از خاک سرخ هرمز تهیه می‌شود، در نان تموشی استفاده می‌کنند. برای چشیدن طعم تازه و داغ نان تموشی برای وعده صبحانه و شام در بلوار ولیعصر قشم، سراغ «نان سنتی تموشی» را بگیرید.

سایر غذاهای محلی قشم

زیبون، پودینی کوسه، هواری چکو میگو، عنکاس، برنج دیشو، کاتوغ، موفلک، قلیه میگو از دیگر غذاهای محلی قشم هستند که وصف طعم و عطر آن‌ها را می‌توانید در مقاله خودش، مفصل بخوانید.

رستوران های قشم | کجا غذا بخورم؟

رستوران های قشم

فکرش را بکنید مسیر طولانی تا بندرعباس و بعد تا قشم را آمده‌اید، چمدان‌ها و وسایلتان را با همه خستگی‌تان به هتل برده‌اید و حالا می‌خواهید نفسی تازه کنید. اولین فکری که به ذهنتان می‌رسد این است که ناهار یا شام را کجا بخوریم؟ مسلماً وقتی به قشم سفر کرده‌اید دلتان نمی‌خواهد همان غذاهای پلویی و کباب‌هایی که در شهر خودتان هم بود را امتحان کنید؛ برعکس حالا دنبال غذاهای لذیذ و تندوتیز دریایی هستید تا عیش سفرتان را کامل کنید.

رستوران های قشم

طعم بعضی غذاهای جنوبی آنقدر دل‌پذیر است که مزه‌اش زیر دندانتان می‌ماند و تا مدت‌ها دنبال همان طعم شگفت و به‌یادماندنی در غذاهای مختلف می‌گردید. بیشتر رستوران‌ها و کافه‌های قشم فضایی سنتی و محلی دارند؛ اما در میان آن‌ها به رستوران‌های مدرن و لوکس هم بر می‌خورید. در جدول زیر نام برخی از معروف‌ترین رستوران های قشم را می‌بینید که امتحانشان را پس داده‌اند و مشتریانشان را با چشم و دلی سیر بدرقه کرده‌اند.

نام رستورانشماره تماسآدرسمحدوده قیمت
رستوران شب‌های طلایی09363974103جزیره قشم، ساحلی جنوبی، نرسیده به بلوار مشاهیر، پارک زیتونلوکس
رستوران بادیل07635242550جزیره قشم، نخل زرین، خیابان پیام، روبروی برج های دوقلوی آپادانالوکس
رستوران سنتی ناخدا امینی0917767 7601جزیره قشم ، روستای طبل ، روستای طبل، جنب مسجد اصلاحمتوسط
رستوران خوان بوم۰۷۶۳۵۲۴۱۳۱۳جزیره قشم، بلوار امام قلی، خیابان خلیج فارس، روبروی درب جنوبی مجتمع تجاری ستاره، همکف هتل مارینا ۲، مجموعه رستوران های خوان بوملوکس
رستوران سی‌رول09172993136جزیره قشم، خیابان دانش، حد فاصل چهار راه رسالت و میدان شهدااقتصادی
رستوران لبنانی فطائر (فطایر)۰۷۶۳۵۲۲۵۵۰۰جزیره قشم، چهار راه رسالت، داخل خیابان دانشاقتصادی
رستوران قلعه۰۷۶۳۵۲۲۴۷۶۵جزیره قشم، میدان ولایت، جنب قلعه پرتغالی‌هالوکس
رستوران نعیم۰76۳۵۲۴۲۴۹۴جزیره قشم، میدان امامقلی خان، جنب شهرک ساحلی، طبقه همکف،
پلاک ۹۸۵
اقتصادی
رستوران حاج غفورنداردجزیره قشم، بلوار خلیج فارس شرقی، جنب مسجد شیخ حاجی رمضانمتوسط
رستوران خاله۰۷۶۳۵۲۲۵۶۱۱جزیره قشم، جنب قلعه پرتقالی ها به سمت اتوبان، رستوران و فست فود سنتی خالهلوکس
رستوران سنتی شب‌های دفاری۰۹۱۷۱۹۹۹۹۳۶جزیره قشم، بعد از شهرک گلزار، روستای دفاری، جنب مسجد جامع، رستوران شب‌های دفاریلوکس
رستوران آبشار۰۷۶۳۵۲۴۷۱۳۸شعبه 1: جزیره قشم، میدان شهدای گمنام، روبروی مرکز خرید مرجان

شعبه 2: جزیره قشم، بلوار ولیعصر، بالاتر از میدان گل‌ها، روبروی مرکز خرید خلیج فارس
لوکس
رستوران دریا07635273590جزیره قشم، شهر درگهان، مجتمع تجاری دریا، رستوران مجلل دریالوکس
رستوران الوند۰۷۶۳۵۲۲۳۰۰۷جزیره قشم، بلوار آزادگان، جنوب غربی میدان شهدا، نبش خیابان الهیه، هتل الوند قشملوکس
رستوران امیران۰۷۶۳۵۲۴۶۹۴۰جزیره قشم، مجتمع سیتی سنتر۱، طبقه دوم، رستوران امیرانلوکس

هتل های قشم | بر اساس بودجه‌ام کجا بروم؟

هتل های قشم

بسته به سلیقه، وسعت جیب و نوع سفرتان به قشم، می‌توانید هتل‌های مختلفی را در نظر داشته باشید. بعضی از گردشگران می‌گویند دوسه روزی بیشتر در جزیره نمی‌مانند و نمی‌خواهند همان فرصت کوتاه را هم در هتل سر کنند. این عده دوست دارند قشم‌گردی را از همان ساعت ورود به قشم شروع کنند؛ پس برایشان نزدیکی هتل به دیدنی‌های جزیره و هزینه حمل‌ونقل کمتر مهم است. برای این دسته از گردشگران لوکس‌بودن یا خدمات پروپیمان هتل اهمیت چندانی ندارد.

هتل های قشم

اما عده‌ای دیگر می‌خواهند حتی خوابشان در هتل هم در بالشتی از پر قو و باسرو صبحانه در تختخواب باشد. همان طور که می‌بینید سلیقه‌ها در رزرو هتل متفاوت است و هریک از گردشگران باید با توجه به نیاز و بودجه خودش هتل بگیرد. در جدول زیر به معرفی معروف‌ترین هتل های قشم پرداخته‌ایم تا با چشم و گوش باز برای رزرو هتل اقدام کنید.

نام هتلتعداد ستاره‌هاقیمت هر شب اقامتآدرس
هتل آراکتا۵ ستارهاز ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان تا ۱۳.۰۰۰.۰۰۰ تومانجزیره قشم، شهرک سام و زال، سام و زال غربی، هتل آراکتا قشم
هتل آوینا۴ ستارهاز ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان تا ۵.۲۰۰.۰۰۰ تومانجزیره قشم، بلوار باهنر
هتل آتامان۴ ستارهاز ۳.۳۰۰.۰۰۰ تومان تا ۷.۵۰۰.۰۰۰ تومانجزیره قشم، میدان حافظ، به سمت میدان امام قلی خان، بلوار گلستان
هتل آرتا۴ ستارهاز ۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان تا ۵.۰۰۰.۰۰۰ تومانجزیره قشم، بلوار شهید بهشتی، رو به روی منازل مسکونی علی بن ابی طالب
هتل ساحلی خلیج فارس۳ ستارهاز ۹۰۰.۰۰۰ تومان تا ۱.۷۵۰.۰۰۰ تومانجزیره قشم، میدان علم و صنعت
هتل سینگو۳ ستارهاز ۱.۶۵۰.۰۰۰ تومان تا ۵.۰۵۰.۰۰۰ تومانجزیره قشم، شهر درگهان، مجتمع تجاری دریا

اقامتگاه های بوم گردی در قشم

اقامتگاه بومگردی قشم

وقتی بخواهید به مرکزهای خرید و رستوران‌های قشم نزدیک باشید، بهترین انتخاب رزرو هتل است؛ اما اگر قصدتان از سفر به قشم بُرخوردن با مردمان این دیار و آشنایی با فرهنگ و زندگی روزمره‌شان است، اقامتگاه های بومگردی قشم برایتان جذاب‌تر و خاطره‌انگیزتر خواهد بود. البته باید اشاره کنیم که بیشتر اقامتگاه‌های بومگردی در روستاهای قشم قرار دارند و همین موضوع باعث می‌شود نزدیکی چندانی به رستوران‌ها و پاساژهای خرید نداشته باشید؛ اما در عوض به جاهای دیدنی و طبیعت شگفت‌انگیز جزیره دسترسی دارید.

اقامتگاه بومگردی قشم

علاوه بر این در اقامتگاه های بومگردی قشم فرصت دارید تا در خانه‌هایی هم‌شکل با مردمان جنوب روزگار بگذرانید و با لهجه و سبک زندگی‌شان آشنا شوید. در این اقامتگاه‌ها بخت به شما رو می‌کند تا طعم لذیذ و اصیل غذاهای محلی را که دست‌پخت زنان پرمهر جزیره قشم است بچشید؛ بدون اینکه چاشنی‌های اضافی در آن‌ها باشد یا بخواهید هزینه‌ای گزاف برایش بپردازید. امکانات رفاهی اقامتگاه‌های بومگردی قشم دست کمی از هتل‌های این جزیره ندارند و گاهی حتی در ارائه خدماتی مثل تنوع اتاق‌ها، کیفیت غذا، اینترنت پرسرعت و رایگان و چشم‌انداز مناسب بهتر عمل می‌کنند.

اقامتگاه بومگردی قشم

برای اینکه از انتخاب اقامتگاه‌تان خاطرجمع باشید، پیش از رزرو با پذیرش اقامتگاه صحبت کنید و درباره جزییات خدماتشان بیشتر بپرسید. بعضی از متولیان اقامتگاه‌ها، گردشگران را برای بازدید از جاذبه‌های جزیره می‌برند و در طول اقامت راهنمایشان هستند، برخی دیگر هم دورهمی‌های شاد و دوستانه برگزار می‌کنند و با نواختن موسیقی محلی اوقات شاد و مفرحی برایشان می‌سازند.

نام هتلقیمت هر شب اقامتآدرس
اقامتگاه بومگردی جووا۵.۰۰۰.۰۰۰ تومانقشم، روستای سهیلی، جنب مسجد جامع
اقامتگاه بومگردی صفاآباداز ۱.۱۵۵.۰۰۰ تومان تا ۷.۵۰۰.۰۰۰ تومانجزیره قشم، بلوار باهنر
اقامتگاه بومگردی کاهور۱.۶۰۰.۰۰۰ تومانقشم، روستای طبل
اقامتگاه بومگردی خانه مانگرو از ۱.۳۰۰.۰۰۰ تومان تا ۱.۷۰۰.۰۰۰ تومانقشم، دهستان صلخ، بخش حرا، شمال روستای دهخدا
اقامتگاه بومگردی هفت رنگواز ۱.۲۰۰.۰۰۰ تومان تا ۳.۴۰۰.۰۰۰ تومانقشم، جاده هفت رنگو، ابتدای ورودی روستای هفت رنگو

مراکز خرید قشم | چه چیز را از کجا بخرم؟

مراکز خرید قشم

احتمالاً از عروس و دامادهای اطرافتان شنیده‌اید که برای خرید جهیزیه مراکز خرید قشم را انتخاب کرده‌اند. خیلی از بازاریان شهرهای ایران هم خریدهای عمده فروشگاهشان را از جزیره قشم که منطقه آزاد تجاری محسوب می‌شود، تأمین می‌کنند. بانوانی که سالن زیبایی دارند هم لوازم آرایشی‌شان را در سفر به قشم می‌خرند. تا اینجا متوجه شده‌اید که مردم به نیت‌های مختلفی برای خرید به قشم می‌روند؛ اما برای اینکه بدانید خرید از کدام بازارهای قشم متناسب با نیاز شماست و به بودجه مالی‌تان هم می‌خورد، باید فهرستی از مراکز خرید لوکس و ارزان قشم داشته باشید. برای اینکه کارتان را برای بازارگردی در قشم راحت کنیم، نام بعضی از این مراکز را آورده‌ایم.

مراکز خرید لوکس قشم

مرکز خرید سیتی سنتر ۱ و ۲ قشم

مرکز خرید سیتی سنتر قشم

مراکز سیتی سنتر یک و دو قشم دقیقاً روبه‌روی هم و در دو طرف یک خیابان قرار دارند. این دو مرکز به‌وسیله یک پل به یکدیگر متصل شده‌اند. این مرکز خرید لوکس‌ترین مرکز خرید قشم است که مجموعه‌ای از امکانات تفریحی شامل شهربازی، سرزمین عجایب، بازی رایانه‌ای، سینما، کافه و رستوران هم دارد.

مرکز خرید سیتی سنتر قشم

اگر کودک دلبندتان در سفر به قشم همراهتان است، به‌راحتی می‌توانید او را به شهربازی بسپارید و خودتان برای تکمیل خریدهایتان به طبقات بالاتر مرکز خرید سیتی سنتر بروید. اما اگر کودکتان نوزاد است، برای جابه‌جایی او به کالسکه نیاز دارید؛ چون تعداد طبقات و وسعت این مرکز خرید زیاد است و ممکن است بغل‌گرفتن بچه، خودتان و او را اذیت کند.  در این مراکز ماشین‌های حمل کودک به شما کرایه داده می‌شود.

مرکز خرید سیتی سنتر قشم

مرکز خریدهای سیتی سنتر ۱ و ۲ بهترین بازار قشم برای خرید پوشاک برند ایران و جهان هستند. خیلی از بانوان و آقایان لباس‌ها و کیف و کفش‌های لوکس خود را از این مرکز خرید تهیه می‌کنند.

آدرسجزیره قشم، خیابان ولیعصر، خیابان دریا، پایین‌تر از میدان امام قلی‌خان
ساعت بازدیدروزهای عادی: همه‌روزه از ساعت 10 الی 14 و از ساعت 17 تا 24
روزهای تعطیل: همه‌روزه از ساعت 9:30 الی 24

مرکز خرید پردیس

مرکز خرید پردیس قشم

مجتمع پردیس با ۴ طبقه وسعت فضا روبه‌روی بازار ستاره قشم قرار دارد. این مرکز خرید امکانات رفاهی مثل رستوران، کافه و هتل هم برای گردشگران در نظر گرفته است. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم طبقه اول و دوم مرکز خرید پردیس را واحدهای تجاری تشکیل می‌دهند، کافه در طبقه همکف قرار دارد و هتل و رستوران هم در طبقه سوم و چهارم جا گرفته‌اند. مرکز خرید پردیس را به داشتن کیف و کفش‌های باکیفیت و لباس شب‌های زیبا می‌شناسند.

آدرسجزیره قشم، بلوار ولیعصر، چهارراه پردیس
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۲ ظهر و از ساعت ۵ عصر تا ۱۲ شب

مرکز خرید سیمرغ

مرکز خرید سیمرغ قشم

پاساژ سیمرغ یکی از لوکس‌ترین بازارهای قشم است که امکانات رفاهی مثل رستوران و کافه لاکچری دارد. این مرکز خرید ۴ طبقه فضا دارد و تنوع فروشگاه‌ها و محصولات مختلف آن گردشگران زیادی را شیفته خود کرده است. پاساژ سیمرغ قشم را با معماری‌ مدرن و جذاب‌تری در مقایسه با دیگر مراکز خرید جزیره ساخته‌اند؛ درنتیجه عجیب نیست اگر بشنوید که این مرکز خرید سالن بیلیارد هم دارد.

آدرسجزیره قشم، بلوار ولیعصر قشم، میدان امام قلی خان
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۲۲ شب

الماس مال قشم

مرکز خرید الماس مال قشم

همان طور که از نام مرکز خرید الماس بر می‌آید با یکی از پاساژهای لوکس و لاکچری جزیره قشم طرف هستید. بازاری که با داشتن انواع امکانات رفاهی مثل پیست دوچرخه‌سواری، فوریت‌های پزشکی، سالن اجتماعات، سینما با صدای دالبی، سالن‌های ورزشی، آب‌نمای موزیکال، آلاچیق‌هایی برای استراحت، کافی‌شاپ و رستوران و پارکینگ، به‌اصطلاح دیگر مراکز خرید قشم را توی جیبش می‌گذارد.

مرکز خرید الماس مال قشم

از دیگر ویژگی‌های الماس مال قشم راه‌اندازی یک رستوران گردان در ارتفاع ۴۵متری است که هرکسی دوست دارید لااقل طرز کار آن را از نزدیک ببیند. الماس مال ۱۳ طبقه فضا دارد که در هر طبقه آن ده‌ها واحد تجاری، به خریدوفروش محصولاتشان مشغولند؛ پس با ورود به این مجموعه بعید است نتوانید کالای دل‌خواهتان را بیابید.

آدرسجزیره قشم، بلوار ولیعصر قشم، جنب خیابان ۲۲ بهمن
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۲۲ شب

مراکز خرید متوسط و ارزان

مجتمع تجاری نور و دودلفین درگهان

مجتمع تجاری نور روبه‌روی مرکز خرید دو دلفین قشم قرار دارد. نکته جالب این است که مرکز خرید دو دولفین و مجتمع تجاری نور را یک گذرگاه هوایی به هم متصل می کند. در نتیجه بدون رفت‌آمد اضافی به‌راحتی می‌توانید بین این دو مجتمع جابه‌جا شوید. نام مجتمع تجاری نور را برای خرید انواع پوشاک زنانه و مردانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش، عطر و لوازم خانگی گوشه ذهنتان داشته باشید. این دو مرکز خرید از معروف‌ترین مراکز خرید درگهان قشم هستند.

آدرسجزیره قشم، درگهان، روبه‌روی مجتمع تجاری دودلفین
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت از ۹ صبح تا ۱۰شب

بازار فردوسی قشم

مرکز خرید فردوسی قشم

مرکز خرید فردوسی از ارزان‌ترین مراکز خرید قشم است که به گفته گردشگران، گزینه‌ای خوش‌قیمت برای خرید انواع سوغات قشم به نظر می‌آید. ارزانی بازار فردوسی ابداً فکرتان را سمت این نبرد که این مرکز خرید کوچک و کم‌تنوع است؛ برعکس، مجتمع تجاری فردوسی در ۴ طبقه ساخته شده و بیش از ۴۰۰ واحد فروش در آن فعالیت می‌کنند. بازار فردوسی یکی از بهترین رستوران‌های قشم را هم در خودش جای داده است که تعریف از طعم لذیذ غذاهایش را زیاد خواهید شنید.

آدرسجزیره قشم، بلوار ولیعصر قشم، میدان امام قلی خان
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۲۲ شب

بازار خلیج فارس

بازار خلیج فارس قشم

بازار خلیج فارس یک مجتمع تجاری مسکونی است که در ۴ طبقه ساخه شده‌ است. دو طبقه پایین‌ بازار خلیج فارس را واحدهای تجاری و طبقات بعدی را واحدهای مسکونی تشکیل داده‌اند. اگر قصد خرید لوازم الکترونیکی شامل لپ‌تاپ، لوازم جانبی کامپیوتر و موبایل دارید، نام این بازار را به یاد داشته باشید.  رستوران خلیج‌فارس قشم در طبقه چهارم این مرکز خرید قرار گرفته است.

آدرسجزیره قشم، میدان گل‌ها قشم، خیابان ولیعصر، نزدیک مرکز خرید ستاره
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت 8:30 تا 14 و از ساعت ۱۷:۳۰ تا 23

مرکز خرید مرجان یا لؤلؤ سنتر قشم را وجود دو غرفه پوشاک و خوراکی‌هایش معروف کرده است. خوراکی‌ها و لباس‌های موجود در این مرکز خرید آنقدر ارزان هستند که روزانه بسیاری از گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. رستوران‌ها و کافه‌های مرکز خرید مرجان که آن را با نام مرکز خرید پردیس درگهان هم می‌شناسند، فرصت استراحت و خلوت خوبی برای مشتریانشان رقم می‌زنند.

آدرسجزیره قشم، بلوار ولیعصر، چهار راه پردیس
ساعت بازدیدروزهای شنبه تا یکشنبه از ساعات 9 تا 22 و در روزهای دوشنبه از ساعت 9 تا 21

حمل و نقل در قشم | با چی برویم دور دور؟

حمل و نقل در قشم

اگر از کسانی باشید که با خودروی شخصی به قشم آمده‌اند، به‌راحتی می‌توانید با همان خودروی شخصی در جزیره و جاذبه‌های دیدنی آن بچرخید. به این ترتیب فقط هزینه سوخت و تعمیرات احتمالی را می‌پردازید و نه بیشتر. اما شاید از گردشگرانی باشید که با قطار یا هواپیما به این جزیره رسیده‌اند. در این صورت چاره‌ای ندارید جز اینکه با خودروهای دربستی در جزیره جابه‌جا شوید. بگذارید همین اول آب پاکی را بریزیم روی دستتان؛ قشم هیچ گونه وسلیه نقلیه عمومی مثل مترو و اتوبوس و شرکت تاکسیرانی ندارد؛ در نتیجه برای رفتن به هر نقطه از جزیره حتی اگر در شرق جزیره باشید و بخواهید به غرب آن بروید باید از خوردوهای دربستی استفاده کنید.

تاکسی های قشم

تاکسی قشم

همان طور که گفتیم جزیره قشم سیستم تاکسیرانی گسترده و فعالی ندارد؛ اما نقداً هر وقت از خروجی فرودگاه قشم بیرون بروید، چند تاکسی را که منتظر مسافرند را خواهید دید. این تاکسی‌ها تحت‌عنوان آژانس‌های تاکسیرانی و تاکسی‌های تلفنی به صورت ۲۴ساعته فعالیت می‌کنند. برای استفاده از تاکسی بی‌سیم جزیره قشم با شماره تلفن ۱۸۰۰ یا ۱۸۲۸ تماس بگیرید تا به هر مبداً دلخواه شما تاکسی اعزام کنند. البته تاکسی‌های اینترنتی مثل اسنپ هم گزینه خوبی برای تردد هستند.

اجاره ماشین در قشم 

اجاره خودرو در قشم

شاید با خانواده و دوستان راهی سفر قشم شده‌اید و نمی‌خواهید تاکسی دربست بگیرید یا دلتان می‌خواهد فرمان مسیر دست خودتان باشید و بتوانید آزادانه در هرجا خواستید توقف کنید یا به حرکت ادامه دهید. برای این منظور اجاره ماشین حالا چه ون یا مینی‌بوس باشد یا خودروهای سواری دیگر راحت‌تر و بهینه‌تر است. خیلی از شرکت‌های معتبر رنت خودرو در قشم هستند که به شما انواع ماشین‌های لوکس تا معمولی را اجاره می‌دهند. اطلاعات بیشترشان در سایت‌ها هست. برای مثال شرکت سعادت رنت در شهرهای پرگردشگر ایران و چند شهر خارجی شعبه دارد. حتی می‌توانید از اهالی بومی قشم درباره شرکت‌های مطمئن اجاره ون بپرسید.

اجاره خودرو در قشم

اگر هم به چم‌وخم رانندگی در قشم وارد نیستید یا نمی‌خواهید خودتان پشت رل بنشینید، چاره‌تان اجاره خودرو با راننده است. در این حالت مثل یک آقازاده در ماشین می‌نشینید و فقط مقصد بعدی سفرتان را به راننده می‌گویید تا ظرف چند دقیقه بدون هیچ زحمتی به آنجا برسید.

تورهای تفریحی در قشم

تور تفریحی جزیره قشم

راه‌ چاره بعدی برای زمانی است که با تورهای گردشگری به قشم آمده باشید؛ در صورتی که توری که با آن به قشم آمده‌اید امکان گشت شهری داشته باشد، نیازی به گرفتن تاکسی دربست برای بازدید از جاهای دیدنی، رستوران‌ها و مراکز خرید ندارید. چراکه مجریان تور موظف هستند بدون دریافت هزینه جداگانه شما را برای تماشای جاذبه‌ها ببرند. حالت دیگر این است که از دفترهای مجاز گردشگری قشم، تور گردش در جزیره بخرید تا با گروهی از دیگر همسفران برای قشم‌گردی همراه شوید و به این ترتیب هزینه حمل‌ونقلتان در مقایسه با گرفتن خودرو دربست کمتر شود.

سوغات قشم

سوغات قشم

قبل‌تر گفتیم که قشم یکی از مهم‌ترین مناطق آزاد ایران است؛ به همین دلیل تبادلات زیادی با کشورهای همسایه دارد؛ درنتیجه بازارهای این منطقه پر از پوشاک، خوراکی‌ها، صنایع‌دستی و لوازم الکتریکی و الکترونیکی و… است که به دلیل تنوع و ارزانی گزینه خوبی برای تهیه سوغات قشم به حساب می‌آیند. جدای از این موضوع، رفت‌وآمد در بازارهای شاد و پرهیاهوی این جزیره، حال‌وهوایتان را عوض می‌کند. اجناس خوش‌قیمت و طیف رنگارنگ کالاها سر شوقتان می‌آورند تا شما هم چند قلم سوغات برای دوستان و آشنایان و حتی خانه خودتان ببرید. در زیر به برخی از مهم‌ترین سوغات قشم اشاره کرده‌ایم.

برقع و لباس محلی جزیره

چهره دختران و زنان جنوبی را همیشه از پس برقع‌های رنگارنگ دیده‌ایم. انگار همان نگاه عمیق از پشت برقع برای معرفی آرامش، زیبایی و بزرگواری زنان جزیره کافی است. خیلی‌ از ما با تماشای همان نگاه از پشت برقع، شیفته برقع یا همان روبند سنتی زنان جنوبی شدیم تا نگاه صمیمی و دل‌انگیزشان را تمرین کنیم. خیلی از بانوان گردشگر قشم روبند سنتی یا برقع را برای عکاسی در طبیعت زیبای قشم می‌خواهند.

لباس محلی قشم

لباس‌های چشم‌نواز جنوبی هم حاصل هنرمندی زنان خوش‌سلیقه جزیره قشم است. در طراحی و دوخت این لباس‌ها هنرهایی مثل سوزن‌دوزی، شک‌بافی، گلابتون‌دوزی، زری‌دوزی و خوس‌دوزی به کار می‌رود. احتمالاً اگر بیشتر بگردید کیف و کفش‌هایی که با سوزن‌دوزی تزئین شده‌اند را هم بتوانید پیدا کنید. برای اینکه در خرید این دست‌بافته‌های زیبا و خوش‌دوخت دست‌پاچه نشوید، قبل از سفر فهرستی از این محصولات و فروشگاه مناسبش را پیدا کنید تا زیاد در بازارها سرگردان نشوید.

ساز عود یا بربط

ساز عود یا بریط سوغات قشم

علاقه‌مندان به موسیقی و سازهای سنتی حتماً از شهرت و خوش‌صدایی ساز بربط یا عود شنیده‌اند. برای همین در همان روزهای اول سفرشان سراغ بازارهای ساز و آواز قشم را می‌گیرند تا به مراد دلشان برسند. هنرمندان موسیقی جنوب طوری عود یا همان بربط را می‌نوازند که روحتان به پرواز در می‌آید. احتمالاً در گوشه‌‌وکنار سفرتان به قشم، عودنوازی‌های زنده مردم بومی را تماشا خواهید کرد.

زیورآلات صدفی

اهالی جزیره قشم از بچگی در کنار دریا بزرگ می‌شوند و اسباب‌بازی‌هایشان هم گوش‌ماهی‌ها، صدف‌ها و کاردستی‌های طبیعی دریاست. مرواریدها هم اولین زیورآلات دختران و زنان جنوبی است که گوشواره‌ها و گردنبندشان را از آن می‌سازند. اگر به خانه‌های مردم بومی قشم قدم بگذارید می‌بینید که آیینه‌ها، صندوقچه‌ها، قاب‌ها و مجسمه‌هایشان را هم با صدف‌های رنگی تزیین کرده‌اند. مجموعه این کارهای هنری زیبا را در بازارچه‌های محلی خواهید دید و می‌توانید برای تزیین خانه و اتاقتان سوغات ببرید. خدا را چه دیدید، شاید همین صدف‌ها و گوش‌ماهی‌ها موسیقی دریا را در خانه‌تان به جریان بیندازند.

حصیربافی

حصیر بافی قشم

اهالی جنوب یادگرفته‌اند تا از طبیعی‌ترین و معمولی‌ترین چیزهای دور و برشان، زیباترین صنایع‌دستی را بسازند. از جمله این صنایع‌دستی آن‌هایی هستند که با الیاف گیاهان یا درخت نخل بافته می‌شوند و گلدان‌ها، سبدهای میوه‌، ظرف‌های کوچک و بزرگ و سینی‌ها را می‌سازند. شکل بافت حصیرها آنقدر هنرمندانه و ظریف هستند که هر چشمی را مبهوت خودشان می‌کنند. از طرفی چون محصول مناطق گرمسیر هستند، دربرابر آب‌وهوای گرم هم مقاومند و کیفیت خوبی دارند.

گلیم

گلیم بافی قشم

گلیم‌بافی قدمت بسیار طولانی در میان صنایع‌دستی شهرهای مختلف ایران دارد. در جزیره قشم، گلیم‌بافی اغلب با نخ ابریشم، موی بز یا پشم گوسفند انجام می‌شود و فروش آن‌ها منبع درآمد بسیاری از خانواده‌های جنوبی است. نقش‌ونگاره‌های روی گلیم‌ها، زندگی و طبیعت جزیره قشم را روایت می‌کند. هر گلیم راوی یک قصه است که به‌عنوان سوغات به خانه‌تان می‌برید و هر روز و هر لحظه به روایت شنیدنی‌اش از جنوب ایران گوش می‌دهید.

سوغات خوراکی قشم

وقتی غذاها و خوراکی‌های متنوع جزیره قشم را امتحان کرده باشید، مزه‌اش زیر زبانتان می‌ماند و دوست دارید بعضی از این خوراکی‌ها را به شهر محل زندگی‌تان هم ببرید و اطرافیانتان را هم از وجود چنین طعم‌های خارق‌العاده‌ای باخبر کنید. از جمله سوغات خوراکی قشم که پیشنهاد ویژه ما برای هدیه‌‌بردن، مُستوک، نان محلی تموشی، نان پنیری، کیک هلر، ادویه‌های محلی، شکلات‌های وارداتی، خرما و مسقطی است. این خوراکی‌ها را حتی در بازارهای کوچک و محلی قشم پیدا می‌کنید.

پایان راهنمای سفر

جزیره قشم از معدود جزایر دیدنی ایران است که هنوز طبیعت بکر و تماشایی خودش را حفظ کرده است. از طرفی مردم بومی قشم هم آداب‌ورسومشان را به همان سادگی و یکرنگی گذشته‌ها برگزار می‌کنند؛ بنابراین اگر به دنبال فرصتی هستید که کمی در طبیعت خلوت کزده یا دوست دارید با مردم جنوب گپ‌وگفتی کنید و با زندگی روزمره‌شان آشنا شوید، سفر به قشم بهترین گزینه است. امیدواریم در سفرهای بعدی‌تان به جزیره قشم دوباره سری به ما بزنید و راهنمای سفر قشم را مرور کنید. همسفران شما در ره بال آسمان منتظرند تا از تجربه‌ها و خاطرات شما در سفر قشم بشنوند؛ پس در بخش نظرات هر چه دوست دارید را برایمان بنویسید.

فاصله بین پاییز تا زمستان هر سال تا اوایل بهار بهترین زمان سفر به قشم است.

مسیر بندرعباس تا قشم راه زمینی ندارد. برای رفتن به قشم از بندرعباس باید اول خودتان را به بندر خمیر یا بندر پل برسانید و بعد با اتوبوس‌های دریایی به قشم بروید.

فصل‌های گرم سال که گرما و شرجی هوای قشم بیشتر می‌شود، تعداد گردشگران این جزیره کاهش پیدا می‌کند؛ درنتیجه قیمت بلیط هواپیما و رزرو اقامتگاه‌ها به ارزانترین قیمت خودش می‌رسد.

3 نظرات
  1. مونا پیشه وری می گوید

    درود و دم پرسنل کلوپ نگین ساحل قشم در پارک زیتون گرم که با روی خوش و مهارتشون لحظه های خارق العاده ای را زیر آب برامون ساختن.

  2. ژیلا زین الدینی می گوید

    ما از توضیحات شما نهایت استفاده را برای شناخت قشم کردیم. منم به دوستان کلوپ غواصی نگین ساحل قشم را معرفی میکنم که به لطف آنها یک غواصی اساسی را تجربه کردیم. 🙂

  3. مریم مرادزاده می گوید

    زمانی که دیدم دخترم با این سن کمش به راحتی داره غواصی میکنه چنان احساس غرور کردم که به خودم گفتم حتما از تلاشهای مربی خوبش آقای سلمان زحمتکش و تیم حرفه ای ، خوش اخلاق کلوپ نگین ساحل قشم تشکر میکنم که دوره های آموزشی شون را با بالاترین کیفیت برگزار می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.