راهنمای سفر قشم | جزیره عجایب هفت گانه

3

لذت تماشای خلیج فارس از ساحل بزرگ‌ترین جزیره‌اش، موهبتی است که نصیب مسافران جزیره قشم می‌شود. اکثر ایرانی‌ها از کودکی شنیده‌اند که جنوبی‌ها خون‌گرم هستند. سفر به این جزیره، راهی برای پی‌بردن به این حقیقت است. امروز ما بنا داریم با ره بال آسمان به دیدن این مکان سراسر شگفتی برویم. شما هم در این سفر مجازی ما را همراهی کنید.

فهرست مطالب

قشم کجاست | بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس

قبل از هر چیز، اجازه دهید چند دقیقه‌ای علمی صحبت کنیم و بگوییم جزیره قشم کجاست. این جزیره از توابع استان هرمزگان است و در تنگه هرمز قرار دارد. قشم سه بخش مرکزی، شهاب و هرمز دارد و صلخ، طبل، جیجیان و سهیلی از روستاهای معروف آن هستند. جالب است بدانید که قشم به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس، حتی از کشور بحرین نیز بزرگ‌تر است. این جزیره چهل هزار نفری جزیره عجایب هفت‌گانه لقب دارد. جاهای دیدنی قشم و بازارهای خرید آن مهم‌ترین عامل جذب گردشگر در این جزیره به شمار می‌آیند.

بهترین زمان سفر به قشم | زمستان معتدل

برای اینکه بدانید بهترین زمان سفر به قشم، چه وقتی است، باید به چند فاکتور مهم توجه کنید. برای مثال به منظور اینکه از سفر لذت بیشتری ببرید، باید به آب‌و هوای منطقه توجه کنید. مثلاً افرادی که هوای سرد اذیتشان می‌کند، بهتر است مناطق گرمسیری را برای سفرهای زمستانه انتخاب کنند. قشم هم یکی از مناطقی است که در زمستان، هوای معتدل و مطبوعی دارد.

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

در ماه‌های سرد سال هوای قشم کاملاً بهاری می‌شود؛ اما توجه کنید که این فصل برای گشت در سطح جزیره مناسب است و سردبودن آب مانع از شناکردن می‌شود. اواسط بهار تا اواخر تابستان گرمای هوا در این جزیره بسیار زیاد است به اندازه‌ای که مانع جذب گردشگر در این بازه زمانی می‌شود.

طبیعت قشم | زیبای بی‌مانند

تصویری از طبیعت زیبای قشم

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، پوشش گیاهی این منطقه شما را جذب می‌کند. بارزترین گیاه این جزیره درخت‌های مانگرویی هستند که در جنگل های حرا نیز دیده می‌شوند. البته علاوه بر آن می‌توانید درختچه‌های کوتاه قدی را ببینید که با خشکی هوا، دمای زیاد و رطوبت تابستان سازگارترند. چت، کهور، کرت و کُنار از جمله این گیاهان هستند.

درخت‌های نخل هم در گذشته در سطح جزیره وجود داشته‌اند که این روزها تعدادشان کم‌تر شده است. جالب است بدانید طبیعت قشم جزو مناطق حفاظت‌شده ایران محسوب می‌شود. یکی از جاندارانی که در این جزیره به‌فراوانی دیده می‌شود، خفاش (در ۴ نوع مختلف)، لاکپشت، مارمولک و مار است. جبیر (نوعی غزال)، روباه، خرگوش و خارپشت از دیگر حیوانات این جزیره هستند.

جاذبه های طبیعی | تندیس زیبای طبیعت

  • جزایر ناز

نمایی از جزیره نازه در قشم

اگر به دنبال جاذبه های طبیعی قشم هستید، بازدید از جزایر ناز را از دست ندهید. در این جزایر شاهد قایم‌باشک بازی آب دریا هستید. با هر بار جزرومد آب، بخشی از این جزیره زیر آب می‌رود و باز پیدا می‌شود. روی جزیره که راه بروید حس می‌کنید روی دریا راه رفته‌اید.

این پیاده‌روی هیجان‌انگیز تا زمانی که سطح آب خیلی بالا نیامده، خطری ندارد؛ اما برای مواقعی که دریا طوفانی است، از خیر این بازیگوشی بامزه بگذرید تا دچار دردسر نشوید. البته هیجان این جزیره به همین بخش محدود نمی‌شود. در ساحل آن تفریحات هیجان‌انگیز بسیاری مثل موتورسواری، شترسواری، پاراگلایدر و… در انتظار مسافران اهل تفریح و بازی است.

  • جنگل حرا

تصویری از جنگل حرا

بعید است کسی به قشم برود و به جنگل های حرا سر نزند. قایق‌سواری و عکاسی در حینِ تماشای جنگل‌های سحرآمیزی که در اثر جزر و مدِ آب پیدا و پنهان می‌شوند، هیجان فراوانی دارد. این جنگل‌ها از درخت‌هایی تشکیل شدند که نه‌تنها با آب شور سازگارند، بلکه آب را تصفیه می‌کنند.

کلبه پیر حرا یکی از جاذبه های تاریخی این جنگل است. معمولاً راهنمای محلی از پیر حرا و شیوه زندگی او در زمان استعمار پرتغالی‌ها برای مسافران می‌گوید. از زمان زندگی این فرد، قایق و وسایل دیگری در این کلبه به یادگار مانده است. شگفتی دیگر این جنگل‌ها، عسل آن است. البته این عسل بسیار مفید با خواصِ دارویی بسیار به بازار فروش فرستاده نمی‌شود. اگر می‌خواهید آن را تهیه کنید، از فروشنده‌های محلی سراغش را بگیرید.

  • سواحل قشم

نمایی از سواحل قشم

شما هم نظر ما را دارید که سواحل ایران هر جا باشد و از هر جنس و طرح و رنگ، همیشه بهترین جاذبه طبیعی و گردشگری برای مردم است؟ حالا فکرش را بکنید که در جزیره‌ای باشید که سواحل متنوعی داشته باشد.

ساحل های صخره ای، ماسه ای و گِلی در جزیزه قشم با آغوش باز از شما استقبال می‌کنند. فکرش را بکنید که ساحل ماسه‌ای نقره‌ای رنگ پیش روی شما باشد. ساحل ریگو هم که به دلیل تجمع و تخم‌گذاری لاکپشت‌ها معروف است.

  • پارک کروکدیل قشم

تصویری از پارک کروکدیل در قشم

در فاصله ۷کیلومتری قشم، نخستین و تنها پارک کروکدیل خاورمیانه وجود دارد. این جاذبه قشم را می‌توان تنها جاذبه‌ای دانست که برای بازدید از آن باید بلیط بگیرید و بابت ورود هزینه بدهید. در این پارک بیش از ۱۰۰ کروکدیل نگهداری می‌شود.

سایر جاذبه های گردشگری قشم | زیبا و متنوع

تصویری از جاذبه های قشم

علاوه بر همه آن‌هایی که در بالا گفتیم، دره تندیس ها در بخش جنوبی جنگل‌های حرا، دره ستارگان و حس حضور در مریخ، تنگه چاهکوه و خیال حضور اجنه و شیاطین در این منطقه، غار خربس به قدمتی به بلندای زمان مادها در ایران، تنگه کریان برای ذخیره باران، غار نمکدان و چندین جاذبه طبیعی و گردشگری دیگر در قشم انتظار شما را می‌کشند.

تاریخچه | قشم در گذر زمان

نمایی از جزیره قشم

اگر دانستن تاریخچه قشم برایتان جالب است چند لحظه از زمانتان را به خواندن این مطلب اختصاص دهید. جانمان برایتان بگوید که در منابع گوناگون تاریخی، این جزیره اسم‌های دیگری داشته است؛ مثلاً در دوره ساسانیان این جزیره را به «ابرکاوان» می‌شناختند یا تا حدود سده دهم هجری، اسم این جزیره «لافت» بود.

می‌دانید که جزیره قشم به خاطر موقعیت جغرافیایی عالی و قرارگرفتن در تنگه هرمز، منطقه بسیار مهمی در جهان محسوب می‌شود. به همین خاطر  همیشه در طول تاریخ به این جزیره اهمیت ویژه‌ای می‌دادند. در اوایل دوره اسلامی، رونق این جزیره به اوج خودش رسید و در اواخر حکومت امویان، به پناهگاه خارجیان تبدیل شد. در دوره استعمار پرتغال در ایران، این جزیره به اشغال درآمد و پایگاه‌های استقرار متجاوزان شد!

جاذبه های تاریخی | رد پای گذشتگان

  • قلعه پرتغالی ها

نمایی از قلعه پرتغالی ها قشم

در شمال جزیره قشم قلعه‌ای هست که به قلعه پرتغالی ها شناخته می‌شود. قدمت این قلعه به زمان استعمار پرتغال در ایران بر می‌گردد. این قلعه و بسیاری از دژها و قلعه‌های آن زمان را دریانورد پرتغالی به نام آلبرکرک در سال ۱۵۰۷م ساخت. با آزادسازی قشم در دوره صفویه، این بنا به دست ایرانی‌ها افتاد. جالب است بدانید که یک قلعه پرتغالی ها در هرمز و یکی دیگر هم در سیستان و بلوچستان وجود دارد.

  • چاه های تلا

تصویری از چاه های تلا در قشم

یکی از مکان‌هایی که نبوغ ایرانی را در ذخیره آب نشان می‌دهد، چاه‌های تلا و آب‌انبار نزدیک آن در بندر لافت قشم است. این چا‌ه‌ها از دوران تاریخی پس از اسلام حکایت می‌کند. ساکنان قشم در آن دوره به تعداد روزهای سال، ۳۶۶ چاه برای ذخیره آب تعبیه کرده بودند و هر روز یک چاه را برای تخلیه در نظر می‌گرفتند. البته الآن همه آن‌ها وجود ندارند و فقط ۱۰۰ چاه باقی مانده است.

غذاهای قشم | سخاوت دریا در سفره مردم

تصویری از غذا های جزیره قشم

در طول اقامت در این جزیره غذاهای دریایی را به هیچ وجه نباید از دست داد. لذت خوردن ماهی‌های جنوبی، قلیه ماهی، میگو، خرچنگ و سایر غذاهای دریایی یا نان تمشی که نان محلیِ این منطقه است، با هیچ چیز مقایسه‌کردنی نیست.

نوشیدنی محبوب ساکنان قشم، چای و شیر است که آن را نیز نباید از دست داد. علاوه بر آنکه بسیاری از هتل‌ها و خانه‌های بومگردی، امکان تهیه غذاهای محلی قشم را برای مسافران فراهم کرده‌اند. سرتاسر جزیره رستوران‌ها و غذاهای خانگی وجود دارد که زنان محلی آن‌ها را می‌پزند. البته نزدیک مراکز خرید هم رستوران‌های زیادی وجود دارد؛ مثلاً رستوران خلیج فارس یا چند رستوران در طبقه بالای مرکز خرید سیتی سنتر. به خاطر داشته باشید که یک وعده ناهار،‌ خود را به صرف بُز کباب مهمان کنید. این غذا فقط در وعده غذایی ظهر و در چند رستوران محلی سِرو می‌شود. بهتر است آدرس بهترین رستوران محلی برای صرف بزکباب را از بومیان قشم جویا شوید.

سوغات قشم | ره‌آورد سفر

تصویری از سوغاتی های جزیره قشم

یکی از دلایلی که خیلی‌ها به جزیره قشم سفر می‌کنند امکان خرید اجناس مختلف، به خصوص لباس، با قیمت بسیار مناسب است. درگهان، یکی از همان مناطقی است که می‌توانید با خیال راحت از آنجا خرید کند. از مجتمع‌های تجاری معروف قشم سیتی سنتر، مجتمع زمرد، مجتمع سیمرغ را نیز می‌توان نام برد.

اگر هم به تهیه سوغاتی‌هایی علاقه دارید که مختص جزیره باشد، ادویه‌های محلی انتخاب بسیار خوبی است. با این ادویه‌ها همیشه بو و طعم ماهی‌های جنوبی در ذهنتان تداعی می‌شود. صنایع دستی دریایی که زنان محلی با استفاده از صدف‌ها و سنگ‌های دریا می‌سازند و لباس‌های محلی جنوبی هم از دیگر سوغات قشم هستند.

یکی از کارهای زیبا و به عبارتی خوش‌ذوقی‌های زنان محلی، طرح‌هایی است که با حنا روی دست‌ها و پاها می‌کشند. این طرح‌ها هم تا چند وقت مثل یادگاری زیبا، همراه مسافر می‌ماند.

نکات مهم قبل از سفر به قشم | تلنگری به خود و دیگران

نمایی از جزیره قشم

برای بازدید از جاذبه های طبیعی و دیدنی جزیره قشم لازم نیست هزینه‌ای بابت تهیه بلیط و ورودی بپردازید؛ اما جالب است بگوییم که با وجود این مسئله، اهالی و بومیان قشم، برای حفظ پاکیزگی محیط زیستِ قشم و این جاذبه‌ها بدون دریافت مزد و پاداشی تلاش می‌کنند. پس مسافرانی که قدم به این جزیره زیبا می‌گذارند، برای قدردانی از زحمات بی‌مزد و منت اهالی، باید محیط را تمیز نگه دارند.

دومین مسئله مهم در حفظ سلامت محیط زیست قشم، احترام به حریم حیوانات است که امروزه کمتر دیده می‌شود! شکار غیرقانونی، صید ماهی در فصل نامناسب و آسیب به زندگی لاکپشت‌ها، گوشه‌ای از بی‌توجهی بعضی مسافران بی‌فرهنگ به حقوق سایر موجودات است. متأسفانه مسافران زیادی در اواخر فصل زمستان که فصل شروع تخم‌گذاری لاکپشت‌ها در جزیره است، به این منطقه می‌روند و حیات این جانداران بی‌آزار را به خطر می‌اندازند.

اقامت در قشم | راحت تن و جان

نمایی از هتل های قشم

به پایان گردشگری در قشم رسیدیم و وقت آن است که در یک جای تمیز و آرام استراحت کنیم. به همین منظور مجتمع تفریحی ساحل طلایی یا پلاژ سیمین، امکان اقامتی مناسب و درجه یک را فراهم کرده است. البته هتل های قشم خیلی بیشتر و متنوع‌تر از این‌ها هستند که در مقاله‌ای مجزا بهترین هتل های قشم را معرفی و بررسی کرده‌ایم. یکی دیگر از بهترین گزینه‌های اقامت، انتخاب اقامتگاه های بومگردی قشم است. به این ترتیب با جغرافیای طبیعی و انسانی جزیره قشم بیشتر آشنا می‌شوید. خانه ناخدا علی صالح، خانه فتاحی در روستای شیب دراز، خانه ناخدا امینی در روستای طبل از جمله این خانه‌ها هستند.

مسیر دسترسی به قشم | هم فال و هم تماشا

  • مسیر جاده ‌ای

اگر دلتان می‌خواهد با اتومبیل شخصی دل به جاده بزنید و به قشم بروید، باید از هر جای ایران که هستید، خودتان را به بندرعباس برسانید. پس از ورود به بندرعباس، باید به سمت بندر پل حرکت کنید. آنجا می‌توانید به کمک لندیگراف، با ماشین شخصی خودتان به بندر لافت قشم بروید.

اگر ماشین شخصی ندارید و با اتوبوس، قطار یا هر وسیله دیگری به بندرعباس رفته‌اید، بهترین گزینه برای شما اسکله شهید حقانی و سفر به وسیله اتوبوس‌های دریایی است که زمان کمتری هم طول می‌کشد.

  • مسیر راه ‌آهن

خبر خوب اینکه بندرعباس به شبکه سراسری ریلی کشور متصل است؛ بنابراین از بسیاری شهرهای ایران می‌شود با قطار به بندرعباس رفت و از آنجا به قشم سفر کرد. فاصله تهران تا بندرعباس ۱۴۸۴ کیلومتر است. این یعنی حدود ۱۹ ساعت مسیر قطار تهران تا بندرعباس.

  • مسیر هوایی

اگر دنبال آسان‌ترین راه برای دسترسی به قشم می‌گردید، دنبال خرید بلیط هواپیما قشم باشید. با این کار در وقتتان صرفه‌جوی می‌کنید و توان و حوصله و انرژی بیشتری هم برای گشت‌وگذار در طبیعت و بازارهای قشم دارید.

فرودگاه بین‌المللی دیرستان قشم کار خیلی از تاجران و مسافران را راحت کرده است. برای مثال فاصله ۱۹ساعته تهران تا قشم با پرواز تهران قشم ۱:۵۰ زمان می‌برد. نکته مهم در این باره این است که اگر قصد سفر هوایی دارید، بهتر است فرودگاه قشم را انتخاب کنید نه فرودگاه بندرعباس را؛ زیرا معمولاً قیمت بلیط هواپیما بندرعباس گران‌تر از قشم است.

بهترین پرواز مشهد قشم

کم‌کم زمان آن فرا رسیده است از دنیای مجازی ره بال آسمان بیرون بیاییم و در دنیای واقعی و حقیقی به دنبال برنامه سفر به قشم باشیم. به جرئت می‌شود گفت که جزیره قشم آنقدر جاذبه گردشگری و جاهای دیدنی دارد که به‌راحتی چند روز از سفر شما را پر کند. برای مثال آقای مشرقی در مقاله‌ای مجزا، از زبان خودشان، خاطرات و تجربه سفر به قشم در پنج روز را نوشته‌اند. شما از سفر به قشم چه خاطره‌ای دارید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید تا به نام خودتان منتشر شود.

۱. قشم کجاست؟

قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج فارس و از توابع استان هرمزگان است که درتنگه هرمز قرار دارد.

۲. بهترین زمان سفر به قشم کی است؟

قشم در روزهای سرد سال، هوای معتدل و مطبوعی دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در فصل‌های پاییز، زمستان و اوایل بهار به این جزیره سفر کنید.

۳. جاهای دیدنی قشم کدامند؟

جزایر ناز، جنگل های حرا، غار خوربس، دره ستارگان و… ازجاهای دیدنی قشم محسوب می‌شوند.

۴. سوغات قشم چیست؟

در قشم علاوه بر خرید صنایع دستی، ادویه و مواد خوراکی لذیذ مانند میگو و ماهی، می‌توانید روی خرید پوشاک از قشم حساب باز کنید.

۵. در قشم کجا اقامت داشته باشیم؟

در قشم هتل‌های زیادی مانند هتل ارم، سورینت، الوند، آسمان و زرین با کیفیت خدمات متنوع وجود دارد؛ اما پیشنهاد می‌کنیم اقامتگاه های بومگردی مانند خانه ناخدا علی صالح، خانه فتاحی در روستای شیب دراز و خانه ناخدا امینی در روستای طبل را نیز تجربه کنید.

۶. بهترین وسیله برای سفر به قشم کدام است؟

پیشنهاد ما به شما برای سفر به قشم، سفر هوایی است؛ اما می‌توانید با ماشین شخصی، قطار یا اتوبوس خود را به بندرعباس و پس از آن به قشم برسانید.

استان هرمزگان

3 نظرات
  1. مونا پیشه وری می گوید

    درود و دم پرسنل کلوپ نگین ساحل قشم در پارک زیتون گرم که با روی خوش و مهارتشون لحظه های خارق العاده ای را زیر آب برامون ساختن.

  2. ژیلا زین الدینی می گوید

    ما از توضیحات شما نهایت استفاده را برای شناخت قشم کردیم. منم به دوستان کلوپ غواصی نگین ساحل قشم را معرفی میکنم که به لطف آنها یک غواصی اساسی را تجربه کردیم. 🙂

  3. مریم مرادزاده می گوید

    زمانی که دیدم دخترم با این سن کمش به راحتی داره غواصی میکنه چنان احساس غرور کردم که به خودم گفتم حتما از تلاشهای مربی خوبش آقای سلمان زحمتکش و تیم حرفه ای ، خوش اخلاق کلوپ نگین ساحل قشم تشکر میکنم که دوره های آموزشی شون را با بالاترین کیفیت برگزار می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.