جاهای دیدنی اصفهان | عکس و آدرس بیش از ۵۰ مکان دیدنی اصفهان

3

جاهای دیدنی اصفهان را نه‌تنها هر ایرانی، بلکه هر هنردوستی در سراسر جهان مشتاق است که ببیند. اصفهان شهر شاهکار معماری بدیع ایرانی‌اسلامی است که نمونه جاذبه‌های گردشگری و حتی تفریحی آن را نمی‌توان هرجایی دید. باید به اصفهان سفر کرد تا درک کرد که چرا به آن لقب «نصف جهان» را داده‌اند. شهری خوش‌آب‌وهوا، با مردمانی اصیل و بافرهنگ، کوچه‌باغ‌های باصفا و آثار باستانی معرکه و جذاب که در زیبایی و چشم‌نوازی بی‌مثال‌اند. در این نوشته فقط به بخشی از این شهر سرزده‌ایم و برخی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری اصفهان را معرفی کرده‌ایم. البته که همه تلاشمان را کردیم که جاذبه‌های نزدیک به هم را معرفی کنیم که برای بازدیدشان مجبور نشوید بارها از این سر شهر تا آن سر شهر بروید. پس قبل از سفر به اصفهان این مقاله را بخوانید، تصاویرش را ببینید و با کمک آدرس روی نقشه، آرام و بی‌دغدغه راه ماجراجویی به‌سوی قلب تاریخ را در پیش بگیرید. راستی برای سفر به اصفهان، نظرتان درباره بلیط هواپیما اصفهان چیست؟

فهرست مطالب

میدان نقش جهان | نگین اصفهان

پیشنهادمان به شما این است که بعد از رسیدن به اصفهان و درکردن خستگی راه، برای بازدید از جاهای دیدنی اصفهان اول خود را به میدان نقش جهان برسانید. این میدان با نام‌های «میدان شاه» یا «میدان امام» اصفهان هم شناخته می‌شود. داستان ساخت و قدمت میدان نقش جهان به زمان شاه عباس دوم برمی‌گردد که به‌دلیل شلوغی بیش از حد بازار اطراف میدان عتیق (میدان کهنه)، تصمیم گرفته شد میدان دیگری به‌نام میدان نو نزدیک به آن ساخته شود.

نمایی کلی از نقش جهان

معماری میدان نقش جهان چنان باشکوه است که علاوه بر ثبت در آثار ملی ایران، در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. جالب است بدانید این میدان از گذشته تا به امروز توجه بسیاری از جهانگردان را به خود جلب کرده است، تا آنجا که در سفرنامه‌های خود از صلابت میدان سخن گفته‌اند.

شوالیه ژان شاردن فرانسوی، میدان نقش جهان را زیباترین میدان دنیا معرفی کرده است.

کاربری این میدان از زمان ساختش تا امروز بسیار متنوع بوده است. از جشن‌های ملی و شاهنشاهی گرفته تا انواع اجتماعات سیاسی و فرهنگی و حتی ورزش‌های باستانی، مانند چوگان، همگی در میدان شاه انجام می‌شد و این داستان همچنان ادامه دارد. حتی قدیمی‌ترین دروازه‌های چوگان دنیا در همین میدان قرار دارند. خالی از لطف نیست که بدانید زمین‌های ورزشی هارلینگام و سایر زمین‌های چوگان معروف، کم‌وبیش از روی این میدان ساخته شده‌اند.

وقتی به میدان امام برسید، زیبایی بی‌حد و معماری بی‌مثالش شما را در جایتان میخکوب می‌کند، کافی است سر خود را بچرخانید تا جلوه‌ای از شکوه معماری ایرانی را دور تا دور میدان ببینید. مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام، کاخ عالی قاپو و سردر قیصریه بناهای تاریخی هستند که در چهار طرف میدان جا خوش کرده‌اند. دور تا دور میدان، 200 حجره در دو طبقه ساخته شده است که اغلب فروشنده‌های آن‌‌ها مشغول به فروش صنایع دستی هستند. در ادامه هر کدام از این بناها را بیشتر معرفی می‌کنیم.

نکته: برای رفتن به نقش‌جهان یا بسیاری از جاذبه‌های دیگر می‌توانید از مترو اصفهان هم استفاده کنید. روی اسمش کلیک کنید تا نقشه و ایستگاه‌ها را برایتان بیاورد.

مسجد شیخ لطف‌الله | مسجدی از عالم رؤیا

مسجد شیخ لطف الله در میدان نقش جهان

از مسجد شیخ لطف الله که در ضلع شرقی میدان امام ساخته شده است، به‌عنوان مسجد اختصاصی شاه عباس یاد می‌شود. خاص‌ترین ویژگی این مسجد با دیگر مساجد دوره صفوی آن است که مسجد شیخ لطف‌الله صحن و مناره نیز ندارد. شاهکار معماری و کاشی‌کاری به‌کاررفته در این بنای قرن یازدهم سالانه میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی را به بازدید از خود دعوت می‌کند. سازنده این بنا، استاد «محمدرضا اصفهانی»، از معماران نامدار دوره صفوی، بوده است. همچنین سردر مسجد به قلم ثلث علیرضا عباسی، خوشنویس معروف صفوی، مزین است.

«لوییس ای کان»، معمار برجسته جهانی، در بازدیدی از استان اصفهان، در رابطه با مسجد شیخ لطف‌الله این چنین گفته است:

من فقط در عالم خیال و با جوهری از طلا و نقره می‌توانم چنین اثری را تصور کنم.

الحق و الانصاف که لوییس ای کان درست گفته است، این بنای بی‌حد زیبا، هیچ ایراد یا نقطه ضعفی ندارد و نقش طرح‌ها بسیار قوی و زیباست. گویی بین یک دنیا شور و هیجان و یک سکوت و آرامش شنیدنی توافقی صورت گرفته است. داخل و خارج گنبد بی‌مثال این بنا از کاشی‌های معرق نفیس پوشیده شده است. درب ورودی مسجد به‌صورت دولنگه و از چوب چنار یک‌پارچه است. استفاده از نور طبیعی و رنگ‌های محشر همه و همه از ویژگی‌های چشمگیر این بناست. تزیینات کاشی‌کاری مسجد شیخ لطف الله در داخل از ازاره‌ها به بالا همه از کاشی‌های معرق پوشیده شده است. شاهکار دیگر مسجد شیخ لطف‌الله را می‌توان در محراب آن جستجو کرد؛ چراکه کاشی‌کاری‌های معرق و مقرنس‌های بسیار ظریفی در آن کار شده است. همچنین به خاطر رنگ تمیز و نیز ترکیبات و خطوط هماهنگش بسیار گیراست.

مسجد امام | شاهکار جاویدان معماری

مسجد امام

مسجد جامع امام اصفهان یکی از مساجد میدان نقش جهان و از مهم‌ترین بناهای ساخت دوران صفوی است. این مسجد که آن را در گذشته به نام مسجد شاه نیز می‌شناختند، در طول دوران بقایش نام‌های متفاوتی به خود گرفته است؛ از آن جمله می‌توان به مسجد مهدی، مسجد شاهی، مسجد جامع، جامع کبیر عباسی، و مسجد سلطانی نیز اشاره کرد. بنای مسجد، گویای یک شاهکار جاویدان از معماری ایرانی‌اسلامی است. ورودی اصلی مسجد، در ضلع جنوبی میدان شاه و در زیر مقرنس سردر دیدنی آن قرار دارد که با نقره و طلا پوشش داده شده و اشعاری به خط نستعلیق روی آن نوشته شده است.

این مسجد، از مساجد 4ایوانی است. فضای مسجد مربعی با تقارن نقطه‌ای و حیاط مرکزی است. به‌طوری که هر ایوان در وسط یک ضلع، ساخته شده است، گنبدخانه در ضلع جنوبی است و بازتاب صدا در زیر گنبد، آن را خاص‌تر کرده است. همچنین ۳ شبستان اصلی در کنج‌ها قرار دارند و حوض مربعی در مرکز حیاط مسجد ساخته شده است. علاوه بر این‌ها، دو مدرسه بنام ناصری و سلیمانیه در دو گوشه جنوب شرقی و جنوب غربی صحن مسجد وجود دارد. از تزیینات مسجد هم هرچه بگوییم کم است، تزییناتی نفیس از كاشیكاری معرق با کاشی‌های خشت هفت‌رنگ که در گوشه و کنار مسجد به چشم می‌خورد. معمار این مسجد استاد «علی‌اکبر اصفهانی» بوده و از هنر هنرمندان مشهوری مانند «علیرضا عباسی»، «محمدرضا امامی»، «عبدالباقی تبریزی» و «محمد صالح امامی» بهره برده است.

کاخ عالی قاپو | عمارت هزارنقش

عمارت عالی قاپو

کاخ عالی قاپو یا آلا قاپی یا آل قاپی در ضلع غربی میدان نقش جهان قرار دارد. از دیگر نام‌های این کاخ می‌توان به «دولتخانه مبارکه نقش جهان» و «قصر دولتخانه» نیز اشاره کرد. این کاخ 6 طبقه و 48 متر ارتفاع دارد و جالب آن است که به‌دلیل معماری خاصش، از هر زاویه، نمایی متفاوت دارد. نمای عمارت از سمت میدان نقش جهان، دوطبقه، از طرفین، 3 طبقه و از پشت ساختمان 5طبقه دیده می‌شود که با وجود طبقه همکف، در کل 6طبقه می‌شود. عمارت در مجموع 53 اتاق دارد که در گذشته کاربری‌شان اتاق نشیمن، اتاق جلسه، دولت‌خانه و اتاق مهمان بود. تالار پذیرایی کاخ نیز بسیار زیبا و دیدنی است. پشت ساختمان هم پلکان مارپیچی وجود دارد که در قدیم برای اذان‌گفتن از آن بالا می‌رفتند.

بارزترین ویژگی عمارت عالی قاپو واکنش صوت و صدا در آن است که به همین منظور، اتاق صوت یا اتاق موسیقی شگفت‌انگیزی در طبقه آخر عمارت ساخته شده است. چیزی که در این طبقه نظرتان را به خود جلب می‌کند هنر گچ‌بری به‌کارررفته در آن است. گچ‌بری‌های اتاق صوت برگرفته از فرم ظروفی مانند تُنگ و جام است و نقش‌های کارشده در این اتاق، الهام‌گرفته از اشکال گیاهان و حیوان‌ها است. طرح‌های موجود در اتاق صوت علاوه بر به‌رخ‌کشیدن هنر هنرمندان آن دوران، با هدف پخش یکنواخت صدا و جلوگیری از وقوع امواج ایستا هنگام نوازندگی بوده است. یعنی با وجود این طراحی، حتی با تندرونده‌بودن موسیقی ایرانی، می‌توان بدون کمک‌گرفتن از تجهیزات الکتروآکوستیک، در این اتاق پخش زنده موسیقی سنتی ایران داشت. حیرت‌انگیز است مگر نه؟

سر در قیصریه | راهی به‌سوی بازار بزرگ

سردر قیصریه

سردر قیصریه که ورودی اصلی بازار بزرگ است، مجموعه‌ای شامل نقارخانه، ضراب‌خانه و کاروانسرای شاهی را تشکیل می‌دهد. سردر بازار قیصریه اصفهان 4 درب فرعی و یک دروازه اصلی دارد. این بنا در ضلع شمالی میدان نقش جهان و روبه‌روی مسجد امام ساخته شده است. بر بالای سردر، نقاشی‌هایی فاخر، اما آسیب‌دیده از شاه عباس در جنگ با ازبکان، تصاویری از زنان و مردان اروپایی و تصویر تیراندازی نیمه‌انسان و نیمه‌ببر یا نیمه‌شیر و دم اژدها به چشم می‌خورد. با این حال، سردر بلندبالای قیصریه، تالار باشکوه آن و آجرکاری فوق‌العاده‌اش همگی گویای هنر هنرمندان صفوی هستند. جالب است بدانید پس از فتح جزیره هرمز، ناقوس دیر هرمز و ساعت موجود در قلعه پرتغالی ها را به اصفهان آورده و در بالای این سردر نصب کردند.

بازار بزرگ اصفهان | در امتداد تاریخ

بازار بزرگ اصفهان

بازار اصفهان یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای خاورمیانه است که در بین بازهای جهان اسلام، کمتر بازاری می‌تواند با آن رقابت کند. از آنجایی که گنبد نظام‌الملک در نزدیکی بازار اصفهان ساخته شده است، به این بازار، «بازار نظامیه» یا نظام‌الملکی نیز می‌گویند. در این بازار مغازه‌هایی وجود دارد که از 400 سال قبل تا امروز فقط یک نوع کالا را فروخته‌اند. این بازار در گذشته میزبان کسب‌وکارهای متنوعی مانند صحافی، صندوق‌سازی، سراجی، لبافی، آهنگری و کفاشی بوده است و امروزه بیشتر به فروش پوشاک اختصاص دارد. ژان شاردن فرانسوی در سفرنامه خود از بازار قیصریه و بازار بزرگ اصفهان یاد کرده است که جواهرفروشان و زرگران انواع زیورآلات، جواهرآلات و سکه‌های کمیاب را به فروش می‌رساندند. وقتی بازار بزرگ را از سردر قیصریه تا انتهای آن بروید به مسجد جامع اصفهان یا مسجد جمعه می‌رسید.

خانه همدم السلطنه | کافه‌ای خاص در کنج میدان

تصویری از کافه رستوران خانه همدم السلطنه

بی‌شک میدان نقش‌جهان و جاذبه‌های اطرافش آنقدر زیاد است که یک صبح تا شب شما را می‌گیرد. هر لحظه که از قدم‌زدن در میدان خسته شدید یا لازم داشتید گلویی تازه کنید، سری به خانه همدم السلطنه بزنید. با رفتن به این خانه، یک تیر و دو نشان می‌زنید؛ یعنی همزمان که از یک خانه تاریخی و زیبا دیدن می‌کنید، می‌توانید گرسنگی و تشنگی خود را با صرف بهترین غذاهای سنتی و فرنگی و نوشیدن شربت‌های گوارا برطرف کنید. روایت‌ها حاکی از آن است که این خانه متعلق به دختر امیرکبیر بوده؛ پس ناگفته پیداست معماری جذاب و باشکوهی دارد. اگر لباس سنتی بر تن دارید، کنار ارسی‌های طبقه بالا یا حوض حیاط، عکس‌های جذابی به یادگار بگیرید.

آدرساصفهان، انتهای خیابان حافظ، کوچه شماره 3
شماره تماس٠٣١٣٢٢٤٧٧٧۴
ساعات بازدیدهمه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت 11 تا 23:30
آدرس صفحه اینستاگرامamdamo_saltaneh@

خانه دهدشتی | کافه رستوران هوگر اصفهان

کافه هوگر از زیبا‌ترین و مجلل‌ترین و با‌شکوه‌ترین کافه های اصفهان

خانه دهدشتی که این روزها نام کافه هوگر را برای خود انتخاب کرده است، با چند نقش بزرگ یعنی خانه تاریخی، هتل قدیمی و کافه رستوران در اصفهان دارد کارهایش را پیش می‌برد. این مکان با یک سر و هزار سودایش، به‌خوبی می‌تواند از پس همه مسئولیت‌هایش بربیاید. وقتی برای اقامت به این خانه می‌روید، خودتان را یکی از سران مملکت تصور می‌کنید که در دوره قاجار زندگی می‌کند. نه دغدغه شام و ناهار دارید و نه کارهای خانه. پرسنل اینجا از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را برایتان آماده می‌کننند. صبحانه، ناهار و شامتان برقرار است و جای خوابتان هم که چیزی از هتل‌های چند ستاره کم ندارد. اگر جیبتان پر پول است و دلتان سفر در زمان را می‌خواهد، می‌توانید با اقامت در این خانه، یک تیر و چند نشان بزنید و در واقع چند روزی را در یکی از “جاهای دیدنی اصفهان” خوش بگذرانید.

آدرساستان اصفهان، چهارباغ پایین، خیابان دروازه دولت، خیابان باب الرحمه، کوی جهانما، بن بست دهدشتی، پلاک 110
شماره تماس09134208004
آدرس صفحه اینستاگرامhougercafe@
ساعت کاریهمه روزه از 16 تا 23
هزینه بلیط ورودیدر صورتی که فقط قصد بازدید از خانه را دارید 40هزار تومان
هزینه رزرو اتاق نارنجستانظرفیت 15 نفر و برای 90 دقیقه 490هزار تومان
هزینه رزو اتاق ماهی خانه دهدشتیظرفیت 25 نفر برای 90 دقیقه 500هزار تومان

خانه حاج رسولی ها | سرای بدیع اصفهان

تصویری از سرای بدیع اصفهان

خانه حاج رسولی ها یا سرای بدیع هم همان حوالی چهارباغ پایین است. این خانه باشکوه از دوره صفوی باقی مانده و معماری زیبایش دهان همه را باز می‌گذارد. البته که گاهی خبر می‌رسد که ورود به این خانه برای همه میسر نیست و فقط افراد خاص که برای اقامت به این خانه می‌روند، می‌توانند از درون آن بازدید کنند. بله، درست متوجه شدید. این خانه زیبا به یکی از هتل های سنتی اصفهان تبدیل شده است. در این هتل یک کافه شیک هم قرار دارد و چند ویترین زیبا که در آن‌ها صنایع دستی و هنرهای مردمان خوب اصفهان به نمایش گذاشته شده است. برای دیدن این خانه باید به خیابان چهارباغ پایین، کوچه درب کوشک، کوچه حاجیان بروید.

آدرساصفهان، خیابان چهارباغ پایین، کوچه درب کوشک، کوچه حاجیان.
ساعت بازديداز ساعت 10:00 تا 17:00
مدت زمان بازدید2 ساعت
هزينه بليط ورودی15هزار تومان

&

کاخ چهل ستون | مبارک‌ترین بنای دنیا

کاخ چهل ستون

در نزدیکی مجموعه جهان نما و عمارت عالی قاپو، یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان به‌نام کاخ چهل ستون قرار دارد. بنایی خیره‌کننده که با وجود آسیب‌های جدی، هنوز هم قدرت آن را دارد توریست‌های بی‌شماری را هر سال از سراسر دنیا به خود جذب و آن‌ها را حیران شکوه خود کند. باغ چهلستون عظیم و کم‌نظیر است و با عمارتی 20ستونه در میانه باغ، استخری بزرگی روبه‌روی آن (نام چهلستون هم از همین 20 ستون و انعکاس تصویرشان در آب استخر گرفته شده است) و سه درب ورودی، نمونه‌ای با صلابت از هنر معماری ایرانی قلمداد می‌شود.

اگر بخواهیم عمارت چهل ستون را کمی جزئی‌تر توصیف کنیم، باید بگوییم این عمارت متشکل از تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی، تالار آینه و ایوان‌های طرفین سالن پادشاهی است. در گوشه و کنار کاخ، تزیینات نقاشی و آینه‌کاری و کاشی‌کاری دیوارها و سقف به زیبایی هرچه تمام‌تر به چشم می‌خورد. نقاشی‌های کارشده در تالار مرکزی کاخ که مخصوص پذیرایی از مهمانان خارجی و شخصیت‌های سیاسی کشورهای دیگر بود، وقایع تاریخی ایران باستان را به تصویر کشیده است. گنبدی منقوش، لچکی‌های رنگارنگ و طرح‌های طلایی و شفاف از دیگر مناظری است که در این سالن چشمتان را به خود خیره می‌کند.

هزینه ورودی5000 تومان
ساعت بازدید۹ صبح تا ۵ عصر
شماره تماس03132222686
آدرساصفهان، میدان امام حسین، خیابان استانداری

کا‌خ هشت بهشت | زیباترین کاخ عالم

کا‌خ هشت بهشت

روزگاری به عمارت هشت بهشت اصفهان زیباترین کاخ عالم می‌گفتند؛ به همین دلیل در فهرست جاهای دیدنی اصفهان قرار گرفته است. باغ هشت بهشت هم جزئی از مجموعه بزرگ نقش جهان بود. این عمارت دوطبقه که از شاهکارهای دوران صفوی است، با تزیینات بی‌مثالش نیز با نام‌های «کاخ هشت بهشت»، «هشت به هشت» و «هشت در بهشت» هم شناخته می‌شود. این کاخ دوطبقه از اتاق‌های متنوع با ظاهری برخوردار از هنر محشر ایرانی تشکیل شده است. اتاق‌های طبقه اول با هنر گچ‌بری و نقاشی به‌کاررفته در آن، در چهار گوشه عمارت ساخته شده‌اند؛ اما اتاق‌های طبقه دوم متفاوت‌تر و البته مجلل‌تر از طبقه اول ساخته شده‌اند. علاوه بر چندین اتاق در طبقه دوم، مجموعه‌ای از راهروها، رواق‌ها، طاق‌ها و پنجره‌ها و نیز وجود حوض یا بخاری در اتاق‌های این طبقه، جلوه‌ای ویژه به عمارت بخشیده است. از آینه‌کاری دیوارها و موزاییک‌کاری سقف‌ها هم هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. با این حال، باغ هشت بهشت در اواخر دوره قاجار آسیب جدی دید؛ اما هنوز هم شکوه خود را حفظ کرده است، به‌طوری که «آندره گدار» باستان‌شناس و ایران‌شناس می‌گوید:

«… کاخ هشت بهشت با تالاری که از هر سو باز است و با چهار عمارت کلاه‌فرنگی در چهار گوشه خود، هنوز هم ترکیب اصلی و مختصری از لطف و ملاحت روزگاران گذشته را حفظ کرده است.»

هزینه ورودی4,000 تومان
ساعت بازدید9:00 تا 17:00
شماره تماس031-32225958
آدرساصفهان، خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی

خیابان چهارباغ | فرح‌بخش و دل‌انگیز

خیابان چهار باغ عباسی

از کاخ هشت بهشت که بیرون بیایید، پیشنهاد می‌کنیم پیاده به‌سمت سی‌وسه پل بروید. چون این مسیر از خیابان چهارباغ می‌گذرد. نمی‌دانم سخنی درباره این خیابان شنیده‌اید یا نه؛ اما همان طور که از نامش پیداست، قرار است گام در خیابانی بگذارید که اطرافش را باغ‌های باصفایی پوشش داده است. خیابان چهار باغ اصفهان به‌حدی فضای زیبا و دل‌انگیزی دارد که قدم‌زدن در آن، نشستن روی نیمکت‌هایش زیر سایه سرد درختان و تنفس در هوای مطبوعش حالتان را خوب می‌کند. چهارباغ به دو بخش چهارباغ صفوی و چهارباغ عباسی تقسیم می‌شود. چهارباغ عباسی بین دروازه دولت و سی و سه پل قرار دارد.

نکته قابل توجه آن است که حین گذر از این خیابان بی‌حد زیبا می‌توانید بعد از بازدید از عمارت چهلستون و هشت بهشت، از «مدرسه چهارباغ»، «خانه تاریخی اخوان حقیقی»، «بازار قدیمی رنگرزان» و «مسجد چهارایوانی حکیم» دیدن کنید. همچنین نزدیک‌بودن این خیابان به سینماهای اصفهان، آن را به خیابان سینمای اصفهان تبدیل کرده است. راستی! اگر خرید روزانه یا پوشاک هم دارید، می‌توانید روی مغازه‌های راسته خیابان چهارباغ حساب کنید.

سی و سه پل‌ | نماد آناهیتا، الهه آب

سی و سه پل‌

سی و سه پل یا پل الله وردی خان، یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان است که از شاهکارهای معماری دوران صفوی به شمار می‌رود و درست همزمان با خیابان بی‌همتای چهارباغ، احداث شد. همان طور که پیش‌تر هم گفتیم، سی و سه پل، مسیر ارتباطی چهارباغ عباسی به چهارباغ بالا است که روی زاینده رود ساخته شده است. بسیاری از مردم عدد 33 را نماد آناهیتا، الهه آب، می‌دانند؛ به همین دلیل این پل نیز با 33 دهانه ساخته شده است. در دوره صفویه، سی و سه پل، محل برگزاری جشن آب‌پاشان و مراسم خاج‌شویان ارامنه اصفهان بوده است.

«پرسی سایکس»، سی و سه پل را یکی از پل‌های درجه اول جهان خواند.

«شاردن» از آن به‌عنوان شاهکار معماری و شگفت‌آفرین یاد کرد.

«دن گارسیا» آن را از بهترین آثار معماری ایران خواند.

پل خواجو | اوج صنعت پل‌سازی ایرانی

پل خواجو

پل خواجو که زاده دوران صفوی است، با نام‌های «پل شاه»، «پل بابارکن‌الدین» و پل «حسن بیگ» می‌شناسند. پل خواجو به‌دلیل معماری منحصربه‌فرد و کاشی‌کاری بی‌مانندش معروف است. در میانه پل ساختمانی به‌نام «بیگلربیگی» بنا شده است که به شاه‌نشین معروف است. این ساختمان که برای اقامت موقتی شاه صفوی و خانواده‌شان ایجاد شده بود، حالا هم وجود دارد و طاق‌های آن توسط مشهورترین نقاشان صفوی، به‌زیبایی نقاشی شده است. این پل، از 24 دهانه مکعبی یکدست تشکیل شده است؛ همچنین به‌دلیل وجود دروازه‌بند یا دریچه در زیر قوس‌های پل، از آن برای تنظیم جریان آب رودخانه استفاده می‌شد. عملکرد آن این گونه بود که با بسته‌شدن دریچه‌های سد، سطح آب در پشت پل بالا آمده و سبب تسهیل آبیاری باغ‌های زیادی در بالادست این پل می‌شد.

مسجد جامع اصفهان | یادگار عتیق ایرانی

مسجد جامع اصفهان

برای دیدن تاریخ و قدمت اصفهان باید به مسجد جامع این شهر بروید. «مسجد عتیق» و «مسجد جمعه» از دیگر نام‌های این مسجد است که قدمتش به قرن دوم قمری می‌گذرد. با این حساب، این مسجد بیش از هزار و 200 سال عمر دارد و به‌دلیل قدمت و معماری بی‌نظیرش علاوه بر ثبت در آثار ملی، به‌عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. مسجدی کهن که هر خشت آن نمادی از معماری ایرانی‌اسلامی دوران‌های مختلف است.

مسجد جامع اصفهان در هر دوره با تغییرات چشمگیری روبه‌رو شد؛ مثلاً در قرن سوم، بیشتر بنا تخریب و جایگزین آن بنایی ستون‌دار با سقف چوبی ساخته شد؛ اما بیشترین تغییرات به دوره سلجوقی برمی‌گردد که با ساخت 4 ایوان در چهار ضلع مسجد، سبک جدید «مسجد ایرانی» را پدید آوردند. وجود طاق‌های چشمه‌ای، ایوان‌های چهارگانه، سردرها، جرزهای آجری، گنبد دوپوسته و تزیینات متفاوت متناسب با معماری هر دوره از تاریخ ایران در این مسجد، الگویی برای مساجد ایران شده است. بیشترین تزیینات مسجد عتیق را می‌توانید در کتیبه‌هایش ببینید که از گچ و آجر ساخته شده و با خط‌هایی چون کوفی، ثلث و نستعلیق نوشته شده و نیز با آیاتی از قرآن آذین شده است.

باغ گلها | رنگین‌ترین جاذبه دیدنی اصفهان

باغ گلها اصفهان

باغ گل ها اصفهان جاذبه‌ای متفاوت از جاهای دیدنی اصفهان است. در این باغ گسترده، برای انواع گل و گیاه، فضاسازی ویژه شده است. ازاین‌رو، علاوه بر کاربری تفریحی این باغ می‌توان روی کاربری فرهنگی، آموزشی و پژوهشی آن نیز حساب باز کرد. اگر در ساعات و روزهای خلوت‌تر به بازدید از باغ گلها بروید، شک ندارم که دوست دارید باغ را با آن عطر و بوی دل‌انگیزش بغل کنید. حال‌وهوای خوش باغ و وجود کافی‌شاپ، فرصت تجدید روحیه و استراحت را برایتان فراهم می‌کند. به همین دلیل است که به همه مسافران اصفهان، بازدید از باغ گل‌ها را توصیه می‌کنیم. باغ صخره‌ای، آبشار باغ، برکه، محوطه مخصوص کودکان، باغ رز، گلخانه، باغ گیاهان دارویی و خوراکی و آب‌نماها همگی آن چیزهایی است که شما را به دیدن از خود فرا می‌خوانند.

هزینه ورودی5,000 تومان
ساعت بازدید7:00 تا 21:00
شماره تماس03132672059
آدرساصفهان، میدان بزرگمهر، ابتدای خیابان سلمان فارسی

باغ جوان | باغی با صدها جاذبه

نکات بازدید از باغ جوان اصفهان

باغ جوان اصفهان یکی از جاهایی است که اکثر جوان‌ها را به خودش جذب کرده است و شاید به همین دلیل هم نامش جوان شده. این باغ پر از سرگرمی و تفریح در خیابان مشتاق سوم قرار دارد. در واقع شما اگر به دیدن باغ گل‌ها رفته باشید، می‌توانید سر ماشین را به سمت دروازه شیراز کج کنید. در مسیرتان حتما خیابان مشتاق سوم را می‌بینید. تا انتهای این خیابان برانید تا به پل شهرستان برسید. حالا دیگر به باغ جوا رسیده‌اید. شاید برایتان سؤال باشد که مگر این باغ چه چیزهایی دارد. در پاسخ باید بگوییم که اینجا انواع تفریحات جوان‌پسند از سوارکاری و کارتینگ گرفته تا اتاق فرار، فوتبال حبابی، یورو جامپینگ، لیزرتگ، مسیر پیاده‌روی و غیره وجود دارد. حتماً برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید یکی از بهترین زیپ لاین های ایران در این باغ سرسبز قرار دارد.

آدرساصفهان، انتهای خیابان مشتاق سوم، بعد از پل شهرستان
شماره تماس09136676000
ساعات کاریشنبه تا پنجشنبه هر هفته از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۳:۳۰
و
جمعه‌ها از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۲۳:۳۰
آدرس صفحه اینستاگرامbaghejavan_esf@

شهر رویاها | شهربازی میهج و متنوع

عکس تفريحات فضای باز درشهر روياهای اصفهان

یکی دیگر از جاهای تفریحی اصفهان که تفریح و گذران زمان در آن به‌شدت خوش می‌گذرد، شهر رویاهای اصفهان است. اینجا یک شهربازی دومنظوره با دو بخش سرپوشیده و فضای باز است. انواع تفریحاتی که آدرنالین خون شما را به حداکثر برساند، در این شهربازی وجود دارد. باید بگوییم که این شهربازی خارج شهر است و این موضوع هم نقطه قوت است و هم نقطه ضعف. نقطه قوتش این است که مسیر بسیار کم‌ترافیکی دارد و چون از شهر کمی دور است، هوای پاکیزه‌ای به ریه‌های شما هدیه می‌دهد. نقطه ضعفش این است که اگر ماشین شخصی نداشته باشید، لازم می‌شود از تاکسی‌های دربستی یا تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنید.

هزینه بلیط ورودی شهر رویاها8هزار تومان
هزینه هر کدام از بلیط‌های شهر رویاهامیانگین 198هزار تومان
روزهای بازدیدهمه روزه به‌جز شنبه‌ها
ساعات بازدیداز ساعت 17 تا ساعت 24
شماره تماس03195020960
تا ۶۷
آدرس اینستاگرام شهر رویاهای اصفهان@dreamsland_isfahan
کانال تلگرام شهر رویاهاt.me/SepahanTourismco

تخت فولاد | قبرستانی مقدس به قدمت تاریخ اسلام

تخت فولاد

شاید برایتان عجیب باشد که یک قبرستان را بخواهیم در لیست جاهای دیدنی اصفهان قرار بدهیم؛ اما وقتی بفهمید که تخت فولاد یکی از تاریخی‌ترین و خاص‌ترین قبرستان‌های ایران است، نظرتان عوض می‌شود. این بخش از شهر در میان اهل دین اهمیت بسیاری دارد تا جایی که معتقدند در روز رستاخیز، یکی از درهای بهشت از این منطقه گشوده می‌شود. حضور عرفا و علمای گران‌قدر و پیامبری به نام یوشع نبی در این منطقه، همچنین هنرمندان و بزرگان عصر صفوی و قبل‌تر و بعدتر از آن مثل بابا فولاد حلوایی، میرفندرسکی، بابا رکن‌الدین و غیره در این محل دفن شده‌اند. ضمن اینکه می‌توانید سراغ مقبره‌های خانوادگی مشهور مانند تکیه بروجردی‌ها، تکیه آغاباشی، تکیه خاتون‌آباد، تکیه جویباره‌ای، تکیه ریزی‌ها، تکیه سیدالعراقین، تکیه فیض، تکیه مادر شاهزاده، تکیه لسان‌الارض، تکیه میرزا رفیعا، تکیه واله، تکیه کازرونی، تکیه چهارسوقی و آرامگاه بیدآبادی را در این مکان بگیرید. قدمت بسیاری از این مقبره به بیشتر از صد سال پیش برمی‌گردد. داستان‌ها و افسانه‌هایی هم وجود دارد که تقدس این مکان را بیشتر می‌کند.

آدرساصفهان، خیابان فیض
ساعات بازدیدهمه روزه از ساعت 9 تا 17
هزینه بازدیدرایگان

پارک ناژوان | پاتوقی برای خوش‌گذرانی

پارک ناژوان

پارک ناژوان اصفهان با نام‌های «بیشه ناژوان» و «پارک ناژنان» نیز شناخته می‌شود. این پارک جنگلی انبوه که در حاشیه زاینده‌رود ساخته شده است، طبیعتی بکر دارد که همچنان به هوای شهر لطافت و تازگی می‌بخشد. در فضای پارک، امکانات تفریحی و رفاهی فراوانی در نظر گرفته شده است که شاید نیاز باشد برای بهره‌بردن از تمام آن‌ها حدود یک روز کامل از سفرتان به استان اصفهان را به آن اختصاص دهید. از جمله جاهای دیدنی اصفهان و امکانات رفاهی‌تفریحی که در پارک جنگلی ناژوان واقع شده است می‌توان به تله سیژ، باغ پرندگان اصفهان، آکواریوم اصفهان، زمین‌های ورزشی، استخر، کمپینگ، زمین‌های بازی کودکان، ایستگاه‌های درشکه‌سواری، اسب‌سواری، قایق‌رانی و محوطه دوچرخه‌سواری اشاره کرد. منطقه ناژوان که با زمین‌های کشاورزی و باغ‌های متعدد و زاینده‌رود محصور شده است، آب‌وهوای مطبوعی دارد. خوب است بدانید در نزدیکی این پارک جنگلی، آتشگاه اصفهان نیز واقع شده است.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24ساعته
شماره تماس031-37780030
آدرساصفهان، اتوبان شهيد حبيب اللهی، ميدان سهروردی، خيابان الفت

آکواریوم اصفهان | مرموز و حیرت‌انگیز

آکواریوم اصفهان

آکواریوم نیز یکی از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری اصفهان است که علاوه بر کم‌نظیربودنش در ایران، شما را به سفری در عمق اقیانوس‌ها دعوت می‌کند. در این آکواریوم تونلی حیرت‌انگیز، صدها گونه آبزی گرد هم آمده‌اند تا بتوانید با یک سفر به آن، از انواع ماهی، مارماهی، کوسه و… دیدن کنید. در مجموعه آکواریوم اصفهان علاوه بر آتلیه عکاسی، کافی شاپ نیز وجود دارد. اگر می‌خواهید قبل از سفر، این آکواریوم را بیشتر بشناسید، خواندن مقاله «آکواریوم اصفهان | سفر به دنیای ناشناخته ها» را از دست ندهید.

هزینه ورودیبرای اطلاع از هزینه ورودی با شماره 03137780013 تماس بگیرید
ساعت بازدید 9:30 تا 19:00
شماره تماس03137780013
آدرساصفهان، پارک ناژوان، بلوار الفت، آکواریوم اصفهان

باغ پرندگان اصفهان | پنجره‌ای رو به آسمان

باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان با آن فضای دل‌انگیزش کمک خوبی به تجدید روحیه و حال‌وهوایتان می‌کند. مطمئناً بعد از بازدید از آثار باستانی و جاهای دیدنی اصفهان، قدم‌گذاشتن در این باغ، برایتان هیجان‌انگیز خواهد بود. باغ پرندگان، وسیع بوده و در آن پرنده‌های گوناگون از سراسر دنیا به چشم می‌خورد. ویژگی بارز این باغ آن است که محل زندگی هر دسته از پرندگان باغ، متناسب با شرایط زیست‌محیطی طبیعی‌شان فضاسازی شده است. مثلاً برای پرنده‌های آب‌چر مانند اردک‌ها، فلامینگوها و پلیکان‌ها، برکه ساخته شده است؛ پرندگانی مانند طوطی‌ها و مرغ عشق‌ها در قفس‌های شیشه‌ای با امکانات ویژه شبیه گلخانه نگه‌داری می‌شوند؛ پرندگان شکاری مانند عقاب‌ها، جغدها و شاهین‌ها در قفس‌های فلزی بزرگ زندگی می‌کنند؛ همچنین برای پرندگان منطقه‌های سنگلاخی و بیابانی مانند کبک‌ها، تیهوها و بلدرچین‌ها، صخره ساخته شده است و پرندگان جنگلی مانند طاووس‌ها، قرقاول‌ها در محیط‌های سرسبز و پردرخت نگه‌داری می‌شوند.

هزینه ورودی45,000 تومان
ساعت بازدید8:30 تا 18:30
شماره تماس031-37713500
آدرساصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت

باغ موزه پروانه ها | باغی پر از پروانه‌های قشنگ

عکس معرفی باغ موزه پروانه ها

تا باغ پرندگان که رفتید، بی‌شک تابلوی باغ موزه پروانه ها را هم می‌بینید. در این باغ موزه، همان طور که از نامش پیداست، می‌توانید مدل‌های مختلف پروانه را مشاهده کنید. این باغ برای کودکان و برای آن دسته افرادی که به کشف طبیعت علاقه دارند، بسیار جذاب خواهد بود. اینجا حدود ۲۲۰۰ پروانه را اتاله کرده‌ و در ۴۸ قاب نگه داشته‌اند. این قاب‌ها هم در سه بخش مختلف باغ روی دیوارها نصب شده است. همان طور که در تصویر بالا می‌بینید، یک تابلوی راهنما هم در هر بخش وجود دارد که توضیح مختصری از انواع پروانه‌ها به شما می‌دهد.

قیمت بلیط باغ پروانه ها اصفهان8هزار تومان
مدت پیشنهادی بازدید1 الی 2 ساعت
ساعات بازدیدهمه‌روزه از ساعت 9 تا 19
بهترین زمان بازدیدفصل‌های خنک سال زمان بهتری برای بازدید از باغ است.
شماره تماس03137780050

منارجنبان | ستاره چهارپر لاجوردی

منار جنبان

منارجنبان اصفهان از آن بناهای معروف است که هر مسافری تمایل به دیدنش دارد. این اثر تاریخی آرامگاه «شیخ امیر عبدالله کارلادانی» است. مناره‌های منارجنبان به‌شکل یک ستاره چهارپَر ساخته شده و با کاشی‌های فیروزه‌ای‌رنگ زیبایی تزیین شده‌اند. دلیل شهرت منارجنبان آن است که با حرکت‌دادن یک مناره، مناره دیگر به حرکت در می‌آید که نمونه‌اش در دنیا کم‌نظیر است. نکته قابل توجه این است که این مناره‌ها نسبتاً بلندقامت و عظیم است به‌طوری که هر مناره 9 متر پهنا و 17 متر ارتفاع دارد.

هزینه ورودی5,000 تومان
ساعت بازدید9:00 تا 17:30
شماره تماس031-37716066
آدرساصفهان، جاده آتشگاه به سوی نجف آباد

آتشگاه اصفهان | قوت دل‌های افسرده

آتشگاه اصفهان

کوه آتشگاه اصفهان با کاربری قلعه و آتشکده عمری بیش از هزار سال دارد. البته نمی‌توان کاربری مذهبی آن را نادیده گرفت؛ چراکه طبق مطالعات انجام‌شده، آتشگاه، ابتدا معبد ایلامی‌ها و پس از آن مهبد مهری‌ها بوده است. این آتشگاه که روی کوه نه‌چندان بلند رسوبی و در نزدیکی زاینده رود و پارک ناژوان واقع شده است، یکی از جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شود که مناسب گذران اوقات یک عصر دل‌انگیز است. وقتی به بالای کوه برسید، اصفهان از هر چهارطرف زیر پایتان خواهد بود. نکته قابل تأمل آن است که از این آتشگاه خشتی، یک تونل مخفی به کهن‌دژ خمینی‌شهر زده شده و در زمان حمله اسکندر مقدونی، محل مناسبی برای نگهداری گنجینه‌ها بوده است.

صادق هدایت در کتاب «اصفهان نصف جهان» درباره آتشگاه چنین نوشته است:

کوه آتشگاه، روز آبادیش، شکوه مخصوص داشته است. این پرستشگاه مانند مسجد و کلیسا دورش دیوار نداشته و چیزی را از کسی نمی‌پوشانیده. مانند آتش؛ سره و پاکیزه بوده. همان آتش جاودان، نماینده پاکیزگی و زیبایی که به سوی آسمان زبانه می‌کشیده و در شب‌های تار، از دور، دل‌های افسرده را قوت می‌داده و از نزدیک، با پیچ‌وخم دلربا، با روان انسان گفتگو می‌کرده.

کلیسای وانک | زیباترین صومعه جلفا

کلیسای وانک

موزه کلیسای وانک یا کلیسای نجات‌دهنده مقدس، نام کلیسایی ارمنی در محله جلفای اصفهان است. این کلیسا، به‌عنوان کلیسای جامع ارامنه اصفهان هم شناخته می‌شود که در باغ وانک ساخته شد. این اثر دیدنی در زمان شاه عباس دوم بنا شد. ساختمان کلیسا، مشابه با کلیسای سنت استپانوس در جلفای آذربایجان ساخته شده است و در بالای درب ورودی، برج ناقوس در سه طبقه بنا شده است که در هر ضلع طبقه دومش ساعت بزرگی به قطر ۱۰۴ سانتی‌متر قرار دارد. همچنین کلیسا یک گنبد کوچک و یک گنبد بزرگ دارد. کل بنا از خشت و آجر ساخته شده و دیوارهای درون کلیسا با گچ اندود داده شده است. روی گچ‌کاری دیوارها، نقاشی‌های مسحورکننده با رنگ روغن کار شده است. در حقیقت تزیینات کلیسا بسیار زیبا و نفیس است و نیز طلاکاری سقف و سطح داخل گنبد و نقاشی‌هایی از زندگی حضرت مسیح(ع) به سبک ایرانی، نگاهتان را به خود خیره می‌کند.

هزینه ورودی10,000 تومان
ساعت بازدید8:30 تا 18:30
شماره تماس031-36243471
آدرساصفهان، محله جلفا

کلیسای بیت لحم | تلفیقی از هنر و مذهب

کلیسای بِت لِحِم

کلیسای بیت لِحِم مقدس یا کلیسای بـِتقـِحـِم مقدس یادگار دیگری از دوره صفوی در شهر اصفهان است. این کلیسای نسبتاً بزرگ از تالارهای مستطیل‌شکل گنبددار ساخته شده است. در جلوی ورودی اصلی، ایوانی دوطبقه قرار دارد که در بالای آن ناقوس‌خانه کلیسا ساخته شده است. بسیاری از توریست‌های خارجی، معماری کلیسای بیت لحم را جزو زیباترین کلیساهای جهان دانسته‌اند؛ چراکه هم از نظر نقاشی‌های هنرمندانه داخلی و هم از نظر نمای خارجی، باشکوه‌ترین کلیسای اصفهان به شمار می‌رود. مصالح به‌کاررفته در ساخت کلیسا، خشت و آجر و گچ است و روی دیوارهای داخلی هم نقاشی‌هایی با موضوعاتی الهام‌گرفته از کتاب مقدس کار شده است. اگر به دیدن کلیساها علاقه‌مندید، می‌توانید از کلیساهای «مریم مقدس» (استادزادزین مقدس) و کلیسای «هاکوپ» نیز دیدن کنید که در نزدیکی بیت لحم ساخته شده‌اند.

هزینه ورودی5,000 تومان
ساعت بازدید8:30 تا 18:30
شماره تماس03136280264
آدرساصفهان، خیابان نظر شرقی

کوه صفه | مناسب برای گذران یک روز خاطره‌ساز

کوه صفه

اگر اهل بیرون‌شهررفتن هستید و می‌خواهید در سفر خود به نصف جهان، حال‌وهوای بیرون شهر را هم استشمام کنید، پیشنهاد می‌کنیم صبح زود از اقامتگاهتان بیرون بزنید و به سمت کوه صفه اصفهان حرکت کنید. کوه صفه یکی دیگر از جاهای دیدنی اصفهان است که روزگاری از آن به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌شده و امروزه کوهنوردان زیادی را به خود جذب می‌کند. تنگه گردنه باد، غارها و چشمه‌های مختلف، قلعه شاه‌دژ، سالن بولینگ، باغ وحش، تله کابین، آبشار مصنوعی و پل رنگین‌کمانی تمام جاذبه‌ها و امکانات تفریحی مجموعه صفه است که با رفتن به آنجا یک روز خاطره‌ساز را برایتان رقم می‌زند.

موزه موسیقی | خاطره‌ای گوش‌نواز

موزه موزیک

همان طور که تا اینجای مقاله متوجه شده‌اید، اصفهان مهد هنر است و اصفهانی‌ها هنرمند. در این بین، موسیقی جایگاه ویژه‌ای در این شهر دارد به‌حدی که در هر خانواده اصفهانی حداقل یکی‌دونفرشان نوازنده یا خواننده‌اند. بنابراین شنیدن نام «موزه موسیقی» در فهرست جاهای دیدنی اصفهان اصلاً بعید به نظر نمی‌رسد. موزه موسیقی اصفهان اولین و تنها موزه موسیقی ایران است که به همت دو تن از موسیقی‌دانان مشهور این شهر (مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی) در سال 1394 تأسیس شد. پیشنهاد می‌کنیم حتماً در سفرتان به اصفهان، از این موزه دیدن کنید تا علاوه بر بهره‌بردن از شنیدن موسیقی گوش‌نواز ایرانی به‌صورت زنده، با شیوه‌ای متفاوت از موزه‌گردی آشنا شوید.

هزینه ورودی15,000 تومان
ساعت بازدید9:00 تا 21:00
شماره تماس03136256912
آدرساصفهان، خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی (مهرداد)، پلاک 74

خانه ملاباشی | بوم نقاشی خوش‌آب‌ورنگ

خانه تاریخی ملاباشی

خانه ملاباشی که به خانه معتمدی نیز مشهور است، یکی از خانه های تاریخی اصفهان است که با دیدن رنگ‌ولعاب هنرهای به‌کاررفته در معماری‌اش، میخکوب می‌شوید. خانه زیبای ملاباشی با معماری چشم‌گیر ایرانی و وسایل عتیقه موجود در سرتاسر عمارت، به بنایی مجلل، شکیل و دیدنی تبدیل شده است. خانه ملاباشی به دو بخش کلی فضای زندگی و فضای خدماتی تقسیم می‌شود. بعد از فروش این ساختمان به آقای معتمدی (در سال 1380)، بنای عمارت به‌طور کامل بازسازی شد. طراحی فضای اتاق‌ها و شاه‌نشین بسیار گرم، صمیمی و نورگیر است. شاه‌نشین، زیباترین قسمت خانه ملاباشی است که دیوارهایش آینه‌کاری شده و در گوشه و کنار این فضا هنر گچ‌کاری و نقاشی روی گچ به چشم می‌خورد. وجود وسایل و لوسترهای عتیقه به زیبایی هرچه بیشتر شاه‌نشین کمک می‌کند. به نظر من بهترین زمان بازدید از خانه معتمدی، زمان غروب آفتاب است که نور از اُرُسی‌های 9دری شاه‌نشین به داخل اتاق می‌بارد؛ به‌طوری که می‌توانید نوازش رنگین کمان را روی صورتتان حس کنید.

هزینه ورودیتماس بگیرید
ساعت بازدیداز ۹:۰۰ صبح تا ۷:۰۰ عصر
شماره تماس031-32665637
آدرسمحله پاقلعه، خیابان ملک، کوچه ملاباشی

انگورستان ملک التجار | بازمانده قجری

انگورستان ملک‌التجار

خانه انگورستان ملک التجار یک باغ انگور و عمارت تاریخی در اصفهان است. این خانه متشکل از چندین اتاق در دور تا دور حیاط، سفره‌خانه، اتاق آرامگاه و حیاط سرپوشیده است که همگی با هنر بی‌نظیر گچ‌بری، آینه‌کاری و کاشی‌کاری آراسته شده‌اند. انگورستان ملک از آثار دیدنی دوره قاجاریه محسوب می‌شود. امروزه خانه انگورستان محلی برای برگزاری بسیاری از مسابقات قرآنی و مراسم سوگواری ائمه است.

هزینه ورودی5,000 تومان
ساعت بازدید9:00 تا 14:00
شماره تماس031-32722033
آدرسخیابان شریف واقفی، خیابان ملک، محله شیخ یوسف

حمام علی قلی آقا | شاهکار کوچک صفوی

حمام تاریخی علی قلی آقا

حمام علی قلی آقا اصفهان یکی دیگر از آثار به‌جامانده از دوران صفوی است که توسط شخص خیری به همین نام ساخته شده است. وقتی برای بازدید، وارد حمام می‌شوید، گویی قدم در یک موزه باستانی گذاشته‌اید یا شاید هم یک گالری نقاشی که بوم‌های آن، دیوارهای حمام هستند. حمام علی قلی آقا به دو حمام کوچک و بزرگ و چال‌حوض تقسیم می‌شود که هر حمام از دوبخش سربینه (رخت‌کن) و گرم‌خانه (خانه گرم) تشکیل شده است. اگر بخواهم فضای سربینه را برایتان ترسیم کنم، باید بگویم یک فضای گنبدی هشت‌ضلعی است که دور تا دورش سکوهایی ساخته شده‌اند که هر سکو با طاق‌های دایره‌ای آراسته شده‌اند. نورگیر‌های سقف طوری طراحی شده‌اند که در ساعات مختلف روز با ایجاد سایه‌روشن، زیبایی نمای هنرمندانه سقف را دوچندان می‌کند.

هزینه ورودی5,000 تومان
ساعت بازدید8:30 تا 18:30
شماره تماس03133375777
آدرساصفهان، خیابان مسجد سید، خیابان بیدآبادی

حمام شیخ بهایی | معجزه‌ای در مهندسی

عکس معماری حمام شیخ بهایی

به خیابان عبدالرزاق که بروید، می‌توانید سراغ حمام شیخ بهایی را بگیرید تا با یکی از شاهکارهای هنر مهندسی زمان صفوی آشنا شوید. آنچه حمام شیخ بهایی را از سایر حمام‌های شهر متمایز می‌کند، سیستم گرمایشی آن است. نمی‌دانم می‌دانید یا نه که این حمام فقط با انرژی یک شمع گرم می‌شده است. فرضیه‌های متفاوتی برای این داستان وجود دارد. یکی اینکه آتشدان حمام از طریق گازهای حاصل از کود انسانی و فاضلاب شهری روشن می‌مانده و دیگری اینکه مخزن آب حمام از جنس طلا بوده و به همین دلیل آب را به‌سرعت گرم می‌کرده است. شاید همین فرضیه دوم بود که باعث شد عده‌ای سودجو به سمت حمام حمله کنند و برای یافتن طلا، دست به تخریبش بزنند. این حمام فعلا در دست بازسازی است. امیدواریم به‌زودی درست شود و باز پرچم ایران را در محافل جهانی بالا ببرد.

آدرس: اصفهان. خیابان عبدالرزاق اصفهان. محله در دست. کوچه شیخ بهایی. 100متری مسجد جامع عتیق.
در حال حاضر مشغول بازسازی حمام هستند و نمی‌توانید از آن دیدن کنید.

به پایان معرفی جاهای دیدنی اصفهان در این مقاله رسیدیم؛ اما به این معنا نیست که این شهر فقط همین چند جاذبه گردشگری را دارد. اثری از تمام جاذبه های گردشگری نصف جهان را می‌توانید در اصفهان ببینید که برای معرفی تک‌تک آن‌ها باید روزها نوشت و خواند و شنید. ما از بین همه این آثار به معرفی آن‌هایی پرداختیم که دیدنشان شوق هنردوستی و متمدن‌بودن را به شما می‌بخشد. مطمئناً شما هم به این شهر سفر کرده‌اید یا درباره آن زیاد شنیده‌اید؛ به همین دلیل از شما می‌خواهیم تجاربتان از سفر را با ما و دیگر همراهان ره بال آسمان در میان بگذارید. تا یادم نرفته، بگویم که برای سفر ازران‌تر به اصفهان، کافی است در پی خرید بلیط قطار اصفهان یا بلیط اتوبوس اصفهان باشید.

3 نظرات
  1. حلما کاویانی می گوید

    اصفهان نصف جهان واقعا این لقب برازندشه شهری فوق العاده زیبا و دیدنی هرکی نرفته قطعا ضرر کرده

    1. مهشید می گوید

      واقعا اصفهان یه نصف جهانه. به نظر من یه سال لباسای پارسالتون رو بپوشید . چند تا رستوران و کافه نرید و پولاتون رو جمع کنید و شده با اتوبوس برید اصفهان. خوبیش اینه که اطراف میدون امامش خیلی جاذبه هست مثل چهلستون و هشت بهشت و خواجو و سی و سه پل و خیلی جاهای دیگه خیلی به هم نزدیک هستند. شده یه بار توی عمرتون اصفهان رو برید و با دل و حوصله جمع بگردید.

      1. بانو تقیان می گوید

        مهشید عزیز، چه پیشنهاد خوبی. واقعا حیفه ایرانی باشی و اصفهان رو ندیده باشی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.