پارک جمشیدیه تهران | گذری بر بوستان سنگی و نوستالژیک پایتخت

2

هنگامی که نام شهر تهران را می شنویم، اولین تصویری که در ذهن ما مجسم می شود، تصویری از یک شهر شلوغ و پر دود و دم است که ترجیحا برای سفر و تعطیلات آن را انتخاب نمی کنیم. اما مطمئن باشید بعد از مطالعه این مطلب، نظر شما در این مورد تغییر می کند و مشتاق سفر به تهران خواهید شد. در میان همان آسمان خراش ها، دود و دم ها و شلوغی های ملالت آور می شود امتداد جاده ای باریک و سرسبز را دید که به پارک جمشیدیه تهران می رسد. یکی از مناظر بی نظیر و زیبا که هنوز هم سرزندگی در آن موج می زند و گردشگران را مجذوب خود می کند. در ادامه، ره بال آسمان را همراهی کنید تا نگاهی متفاوت به  کلان شهر تهران داشته باشیم.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران در پاییز، روی لینک زیر کلیک کنید:

چرا همه پارک جمشیدیه تهران را دوست دارند؟

اگر یک بار تجربه سفر به این پارک 10 هکتاری را داشته باشید، متوجه  آب و هوا دلپذیر و مطبوع آن خواهید شد، چرا که موقعیت مکانی بسیار عالی در شمال تهران دارد. یکی دیگر از امکانات مناسب در پارک جمشیدیه، وجود کافه ها، رستوران ها و دریاچه ای زیباست که بر محبوبیت آن می افزاید. هم چنین می شود گفت، جمشیدیه علاقمندان زیادی در زمینه های ورزشی دارد و کفپوش های سنگی آن، هر فرد عادی را مجاب به پیاده روی می کند. اطراف دریاچه و فضا سبز هم، می تواند مکانی مناسب برای مسن ترها باشد تا لحظاتی دلنشین را در یکی از بهترین پارک های تهران سپری نمایند.

پیاده روی در پارک جمشیدیه

مناظر دیدنی در پارک جمشیدیه

از لحظه ورود به این پارک، چشمانتان را به دیدن زیبایی ها دعوت می کنید و در هر گامی که برمی دارید، می توانید تازگی و طراوت بیشتری را احساس کنید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

ویدیوی زیبا از پارک جمیشدیه تهران

دریاچه، آبنماهای سنگی و آبشار

می توانید یکی از نیمکت های مجاور به دریاچه را انتخاب کنید و پای گفتگوهای شیرین قطرات آب، بنشینید. اردک ها و مرغابیانی که برای خودشان به گشت و گذار روزانه مشغولند، روح حیات بخشی به اطراف دریاچه داده و جذابیت این محیط را صد چندان نموده است.

سنگ فرش پارک جمشیدیه

گذرگاه های سنگی

در میان درختان رشید و سرسبز این منطقه، گذرگاه های سنگی زیبایی را می بینید که حس درونی هر انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد و گام برداشتن رو به جلو را برای آنها آسان تر می نماید.

باغ وحش سنگی

تندیس های زیادی در پارک جمشیدیه می بینید که تداعی گر حیوانات می باشند و با ظرافت خاصی حجاری شده اند. مسیر رسیدن به این باغ وحش سنگی 600 پله است، اما وقتی بدانید با هر گام موفق به دیدن جاذبه های بیشتری در این قسمت می شوید، سختی راه را حس نخواهید کرد. هر کدام از این حیوانات به شکل و گونه ای ساخته شده اند که قوه تخیل شما را قلقلک می دهد تا بتوانید آنها را با چشم سوم خود ببینید.

باغ وحش سنگی پارک جمشیدیه

بوستان فردوسی

پارک جمشیدیه تا به حال 2 بار بازسازی گردیده تا آیندگان هم بتوانند از فضا آن لذت ببرند. تحت تاثیر یکی از بازسازی ها که در سال های 1374 و 1375 صورت گرفت، 16 هکتار به این پارک افزوده شد که به پاس تقدیر از حکیم سخن، بوستان فردوسی نام گرفت. این بوستان کوچک که به پارک جمشیدیه پیوسته است، محیطی مملوء از گل های رنگارنگ و خوش عطر می باشد.

نمایشگاه های فصلی

در هر فصلی می توانید شاهد یک نمایشگاه خارق العاده در این بخش باشید و به تماشا غرفه های آن بپردازید. به همراه دوستان به گشت و گذار و بازدید از صنایع دستی هنرمندان بروید و با هنر آن ها بیشتر آشنا شوید.

بوستان جمشیدیه

به چه تفریحاتی در پارک جمشیدیه می توانیم بپردازیم؟

علاوه بر گشت و گذار، دیدن مناظر و پیاده روی در قسمت های مختلف پارک جمشیدیه، تفریحات جذاب دیگری هم وجود دارد که به یک بار تجربه می ارزد.

عکاسی در پارک جمشیدیه

به جرات می شود گفت، زیبایی های این پارک به قدری زیاد و محسور کننده است که هر عکاسی را در کار خود عاجز می گذارد. از شکوفه های رنگی و سرسبزی خیره کننده اش در فصل تابستان که بگذریم، پاییز، الهه رنگ و احساس، برگ درختان را طوری نقاشی می کند که ساعت ها خیره به آن خواهید ماند. در فصل زمستان هم دانه های سپید برف جلوه های خاص خود را به نمایش می گذارد. پس برای رفتن به پارک جمشیدیه، دوربین عکاسی یکی از الزامات به حساب می آید.

پیک نیک

آلاچیق های موجود در این پارک مناسب تفریحات خانوادگی و دوستانه است که شما می توانید با به همراه داشتن زیر انداز و تجهیزاتی دیگر از قبیل خوراکی ها و وسایل لازم، خود و خانواده را به یک دورهمی کوچک و دلچسب دعوت نمایید.

رستوران پارک جمشیدیه

رستوران پارک جمشیدیه

پس از پیمودن پله ها و گشت و گذار در پارک، نیاز به شارژ مجدد و دوپینگ دارید، که این گزینه نیز برای شما در نظر گرفته شده است. رستوران ها و کافه هایی در اطراف دریاچه واقع شده اند که می تواند گزینه خوبی برای شکم گردی شما باشد. تنوع در منو غذایی این رستوران ها از غذاهای محلی گرفته تا فست فود و دسرهای گوناگون، انتخاب را برای شما دشوارتر می سازد و دوست دارید از همه آن ها ذره ای امتحان کنید. منظره رو به رو این رستوران ها، هر فردی را به اشتها می آورد و لذت خوردن آن غذا را دو چندان می نماید.

بوستان جمشیدیه، میعادگاه کوهنوردان

کافی ست کفش مناسب کوه بپوشید و کوله بارتان را برای یک کوهنوردی جانانه آماده نمایید و به سمت پارک جمشیدیه گسیل شوید. در آنجا گروه های کوهنوردی زیادی هستند که قصد عزیمت به ارتفاعات شمالی تهران و کلک چال را دارند. از مسیر پارک که به سمت ارتفاعات بروید، تابلویی را در نزدیکی تندیس فردوسی بزرگ می بینید که شما را به سمت مسیر کوهنوردی کلک چال رهنمون می کند. در ادامه راه، به رودخانه ای می رسید که می توانید در همان جا ساعاتی را اتراق کرده و به تفریح و پختن غذاهای دودی مشغول شوید. انتها مسیر شما پس از رودخانه، به پناهگاه کلک چال خواهد رسید که سنگ بنا اولیه آن بعد از دولت مصدق و در سال 1332 نهاده شده است. البته این برج مدتی ست که به روی کوهنوردان بسته شده است. سازندگان این برج عده ای از جوانان دهه 30 می باشند که می توانید اسامی دقیق آن را از روی دیواره برج بخوانید.

کوهنوردی، پارک جمشیدیه

تماشا پرندگان خوش صدا

یکی از نواهای شیرینی که به گوش جان می رسد، صدای پرندگان است که به اعماق وجودتان رخنه می کند. وجود 60 گونه از پرندگان در این پارک و هم نشینی آن ها در کنار انسان ها می تواند به نشانه دوستی پرندگان با ما باشد که یکی از لذت بخش ترین حس های دنیاست.

چشم اندازی متفاوت به تهران

اگر موفق شدید به بخش های بالایی پارک جمشیدیه صعود کنید، می توانید دیدی متفاوت به شهر تهران داشته و از سکوت و آرامش آن نهایت لذت را ببرید.

تاریخچه پارک جمشیدیه

در سال های گذشته بنا بر این بوده که در همین محل فضایی برای سالمندان طراحی شود و آن ها بتوانند به دور از دود و دم و شلوغی شهر، به ادامه زندگی خود بپردازند. اکثر املاک این منطقه متعلق به طایفه دولو بوده که از معروفترین اقوام قاجارها بودند و مالک اصلی این پارک به نام مهندس جمشید دولو قاجار می باشد. پس از رد شدن ایده خانه سالمندان توسط مسئولین وقت، این مکان در سال 1356 به شکل یک پارک عمومی در آمد و به پاس تقدیر از مالک اصلی آن، یعنی جمشید دولو قاجار، به پارک جمشیدیه شهرت یافت.

پارک جمشیدیه تهران

پوشش گیاهی در جمشیدیه

یکی از مشخصه هایی که چشم انداز پارک جمشیدیه را زیبا ساخته، گیاهان و درختانی ست که پایه و نهاد این پارک هستند. در فضای سبز جمشیدیه می توانید درختان افرای سیاه، بیدمجنون، سرو، بلوط، اقاقیا، نارون، چنار، زبان گنجشک، زردآلو، سیب، گلابی و گیلاس را ببینید که هر کدام به نوبه ای در زیبایی این بوستان نقش دارند.

طراحی پارک جمشیدیه

طراحی اصلی این پارک بر عهده کامران طباطبایی دیبا بوده است. او از نوادگان طباطبایی های تبریز بوده که در 14 اسفند 1315 در تهران متولد گردید. کامران طباطبایی، در سال 1335 در دانشگاه هاروارد واشنگیتن، مشغول به ادامه تحصیل در رشته معماری شد. وی شهرساز، نقاش، معمار و صاحب سبک ایرانی است که بناهای زیادی همچون موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای دانشجو، پارک شفق و … را بنا نهاده و هم اکنون در خارج از ایران زندگی می کند.

مسیر دسترسی به بوستان جمشیدیه

آدرس: تهران، خیابان شهید باهنر، خیابان شهید امیدوار

زمان بازدید: همه روزه از 6 صبح تا 24 نیمه شب

وسایل نقلیه عمومی که می تواند شما را به پارک جمشیدیه برساند:

مترو: در ایستگاه تجریش از مترو پیاده شوید و با استفاده از اتوبوس های خط تجریش-جماران به خیابان امیدوار برسید.

اتوبوس: سوار بر اتوبوس های خط تجریش- جماران شوید و در ایستگاه مدرسه یادگار امام که سر خیابان امیدوار است پیاده شده و به وسیله تاکسی و یا پیاده روی به پارک جمشیدیه برسید.

خطوط BRT: می توانید با استفاده از خط هفت اتوبوس های BRT (مسیر میدان راه‌آهن – تجریش) به تجریش بروید و از آنجا به وسیله تاکسی یا اتوبوس خودتان را به جمشیدیه برسانید.

امکانات پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه یکی از محبوب ترین پارک های تهران است و امکانات رفاهی و تفریحی خوب و مناسبی دارد. امکانات این عبارت اند از:

  • سفره خانه (ساخته شده به سبک یورت های ترکمن ها)
  • سالن آمفی تئاتر
  • رستوران
  • آب‌نما
  • نیمکت
  • سطل زباله
  • سرویس بهداشتی
  • فضای سبز و گلکاری
  • آلاچیق
  • آبخوری
  • 175 تیر روشنایی
نکاتی که قبل از رفتن به پارک جمشیدیه باید بدانید!
  • بهتر است روزهای اول هفته را برای بازدید از پارک جمشیدیه برنامه ریزی کنید، چرا که اواخر هفته اوج ازدحام در این مکان می باشد.
  • در مواقعی که با شلوغی جمعیت مواجه می شوید، می توانید با پرداخت هزینه ای اندک، اتومبیل خود را در پارکینگ اختصاصی بوستان، پارک نمایید.
  •  در ایام شلوغی از تردد با اتومبیل خود پرهیز نمایید و حدالامکان با وسیله نقله عمومی به این پارک بروید.

پارک جمشیدیه تنها یکی از جاذبه های تهران است که با هم به گفت و گو در مورد آن نشستیم. این شهر بزرگ مناظر شگفت انگیز دیگری از همین قبیل دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست.

4.3/5 (3 نظر)
2 نظرات
  1. نیکی می گوید

    پارکی سر سبز با درختانی تنومند و حوض ها و فواره های زیبا که خیلی خیلی جای باصفایی هستش و غروبی جذاب داره

  2. نرگس می گوید

    کلا پارک جمشیدیه معماریش با پارک ساعی فرق میکنه؛ ارزش رفتن و دیدن رو داره. حتما پیشنهاد میشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.