جاهای دیدنی تهران در پاییز | تماشای عاشقانه پایتخت در فصلی رنگارنگ

3

شاید شما نیز همچون اغلب پایتخت‌نشینان ندانید که روز‌های دلگیر پاییز را چگونه به شب برسانید تا خاطره‌ای خوش از این روز‌ها باقی بماند. شاید تهران در نگاه اول، کلان‌شهری بزرگ، شلوغ، آلوده و پر‌هیاهو به‌نظر آید؛ اما فقط کافی است زیبایی‌های آن را بشناسید و به‌سوی آن‌ها بروید تا این شهر به یک‌باره در مقابل چشمان شما، به شهری رنگارنگ و دلربا تبدیل شود. ما نیز در این مطلب قصد داریم، دستانتان را گرفته و شما راه همراه خود به سفری پر‌ماجرا به گوشه‌و‌کنار پایتخت برده و جاهای دیدنی تهران در پاییز را به شما عزیزان نشان دهیم. هر‌چه نباشد یک ایران است و یک تهران! پس اگر خرید بلیط هواپیما تهران را انجام داده‌اید، با ما همراه باشید و این بار از شلوغی طاقت‌فرسا و دود‌و‌دم بی‌حد‌و‌مرز تهران چشم بپوشید و محو زیبایی‌های این شهر در پادشاه فصل‌ها شوید. 

فهرست مطالب

پارک های تهران |  معرفی جاهای دیدنی تهران در پاییز برای گذراندن یک عصر پاییزی آرام

دردسترس‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز، پارک های تهران هستند. در‌واقع در سراسر پایتخت ایران، پارک‌های بزرگ و خوش‌منظری وجود دارند که همواره به پایتخت‌نشینان نفسی تازه و هوایی پارک هدیه می‌دهند. پارک های تهران در فصل پاییز، لباسی رنگارنگ به تن کرده و حسابی دلبری می‌کنند. از‌این‌رو اگر در پاییزِ تهران به‌دنبال مکانی زیبا برای قدم‌زدن و گرفتن عکس‌های پاییزی هستید، با ما همراه باشید تا با بوستان‌های بزرگ و با‌صفای این شهر آشنا شوید. 

  • پارک آب و آتش

اگر در میان جاهای دیدنی تهران در پاییز به‌دنبال جایی پر‌آرامش و زیبا، با هوای پاک و تمیز هستید؛‌ تا کمی از آلودگی و شلوغی تهران فاصله گرفته، نفسی تازه کرده و تفریح کنید، پارک آب و آتش مقصدی مناسب برای شماست. این پارک وسیع زیبا، به سبکی مدرن طراحی شده و دارای امکانات رفاهی و تفریحی و جاذبه‌های گردشگری جالب‌توجهی است. از امکانات رفاهی و تفریحی این بوستان می‌توان به سالن سینما، سالن آمفی تئاتر، مسیر مناسب برای پیاده‌روی، فود‌کورت و بخش ورزشی اشاره کرد. همچنین شما می‌توانید در این پارک از جاذبه‌های گردشگری منحصر‌به‌فردی همچون پل ابریشم، فانوس دریایی، لانه کبوتر، برج آتش، آبنمایی زیبا و… دیدن کنید. 

آدرس: تهران، خیابان آفریقا نرسیده به چهارراه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین
  • پارک جمشیدیه

به‌جرئت می‌توان گفت که پارک جمشیدیه از دلربا‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز است. این پارک مملوء از درختان تنومندی است که برگ‌های خشک آن‌ها در فصل پاییز در باد می‌رقصند، به زمین می‌افتند و طوفان رنگ بر‌پا می‌کنند. علاوه‌بر فضای مسحور‌کننده خودِ بوستان، اگر مسیر آن را تا انتها پیش بروید، به ارتفاعات تهران می‌رسید و منظره‌ای خیره‌کننده در مقابل چشمان شما خود‌نمایی می‌کند. از‌این‌رو می‌توان گفت پارک جمشیدیه مقصدی عالی برای گذراندن یک عصر پاییزی دوست‌داشتنی و پر‌آرامش در تهران است. 

آدرس: تهران، انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار
  • پارک ژوراسیک

اگر در یک روز پاییزی در تهران، حوصله‌تان سر رفت و خواستید کمی از دنیای مدرن امروزی فاصله گرفته و آن‌قدر در زمان سفر کنید تا به عصر دایناسور‌ها برسید، راهی پارک ژوراسیک تهران شوید! در این پارک منحصر‌به‌فرد ماکت‌هایی بزرگ از دایناسور‌ها وجود دارند که با استفاده از فسیل‌های به‌جا‌مانده و تصاویر شبیه‌سازی‌شده ساخته‌ شده‌اند. قسمت جالب ماجرا این است که این ماکت‌ها همچون موجودات واقعی حرکت می‌کنند و صدا‌های ترسناک به‌وجود می‌آورند. به همین دلیل است که می‌گوییم رفتن به پارک ژوراسیک تهران، همچون سفر به عصر دایناسور‌ها است!

آدرس: سعادت آباد، انتهای بلوار پاکنژاد، میدان بهروز، بلوار شقایق، پایین‌تر از پارک پرواز
  • پارک ساعی

اگر در میان جاهای دیدنی تهران در پاییز به‌دنبال محیطی دنج، آرام و عاشقانه هستید تا با قدم‌زدن در آن روحتان جلا پیدا کند، پیشنهاد ما به شما پارک ساعی است. این پارک بزرگ و زیبا در خیابان ولیعصر تهران قرار دارد. محیط این بوستان بسیار آرام و جوان‌پسند است و فصل پاییز رنگ‌و‌لعابی گرم و دلنشین به آن می‌بخشد. فضای این پارک جان می‌دهد برای قرار‌های عاشقانه، قدم‌زدن روی برگ‌های خشک پاییزی و نفس کشیدن در هوای تازه. از دیگر جذابیت‌های بوستان ساعی می‌توان به وجود حیوانات و پرندگان بی‌آزار و دوست‌داشتنی در آن اشاره کرد که در گوشه‌و‌کنار آن زندگی می‌کنند. 

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر
  • پارک ملت

و اما می‌رسیم به معروف‌ترین پارک تهران، یعنی پارک ملت تهران. قدمت این پارک به سال ۱۳۴۵ بر‌می‌گردد. مساحت این پارک به بیش از ۳۴ هکتار می‌رسد که حدود ۲۳ هکتار آن پوشیده از چمن و ۳.۲ هکتار از آن همچون جنگلی بزرگ و متراکم، مملوء از درختان سر‌به‌فلک‌کشیده است. این بوستان وسیع شامل بخش‌های ورزشی، فرهنگی، خانوادگی و تفریحی می‌شود و مقصدی عالی برای هر سن و سلیقه‌ای است. از‌این‌رو اگر در عصری پاییزی به‌دنبال جایی برای تفریح و دور‌شدن از فضای شلوغ و آلوده کلانشهر تهران بودید، ما به شما پارک ملت را به‌عنوان یکی از دوست‌داشتنی‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز، معرفی می‌کنیم. 

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، کنار بزرگ‌راه نیایش

پارک های جنگلی تهران | معرفی جاهای دیدنی تهران در پاییز برای تماشای شکوه طبیعت

به‌جرئت می‌توان گفت که طبیعت در فصل پاییز، زیبا‌ترین و خوش‌رنگ‌ترین لباس خود را به تن می‌کنند. از دل‌پذیر‌ترین و عاشقانه‌ترین تفریحات در فصل زیبای پاییز، قدم زدن روی برگ‌های خشک و رنگارنگ است که همچون لباسی زیبا بر تن زمین می‌نشینند. شاید در تهران جنگل‌های انبوه وجود نداشته باشند؛ اما پارک های جنگلی تهران مقصدی عالی برای تماشای دلربایی پادشاه فصل‌ها و لذت‌بردن از آن هستند. پس با ما همراه باشید تا با مسحور‌کننده‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز آشنا شوید. 

  • پارک جنگلی چیتگر

پارک جنگلی چیتگر از زیبا‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز است. فضای این پارک جنگلی جان می‌دهد تا در یک عصر پاییزی، یک فلاسک چای برداشته و همراه عزیزان خود در طبیعتی زیبا و چشم‌نواز بنشینید و دلتان به حضور هم گرم باشد و تنتان با نوشیدن چای داغ! فضای پارک جنگلی چیتگر مملوء از درخت است و علاوه‌بر طبیعتی مسحور‌کننده، دارای بخش‌های ورزشی و پیست مخصوص دوچرخه‌سواری است. در‌نهایت باید بگوییم که با‌وجود آنکه این پارک بسیار وسیع است؛ اما فضای آن کاملاً امن بوده و محیطی خانوادگی دارد. 

آدرس: بزرگ‌راه تهران- کرج، بعد از خروجی شهرک راه‌آهن
  • پارک جنگلی سرخه حصار

پارک جنگلی سرخه حصار مقصدی رؤیایی برای دوست‌داران طبیعت و حیات‌وحش است. نام پارک سرخه حصار به‌لطف طبیعت بی‌مثالش، در‌کنار دلنشین‌ترین و زیبا‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز و بهار قرار می‌گیرد. در این پارک بزرگ و زیبا می‌توانید یک ماجراجویی جانانه را تجربه کرده و شاهد گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری باشید؛‌ چرا‌که پارک جنگلی سرخه حصار بخشی از منطقه حفاظت‌شده جاجرود به حساب می‌آید و انواع مختلف حیوانات در آن زندگی می‌کنند؛ از‌این‌رو گشت‌و‌گذار در آن به‌سان ورود به مستندات حیات وحش، هیجان‌انگیز و جذاب خواهد بود. 

آدرس: تهران، شمال‌شرق تهران، پارک جنگلی سرخه حصار
  • پارک جنگلی لویزان

پارک جنگلی لویزان با طبیعت بی‌نظیرش، جزء زیبا‌ترین پارک‌های جنگلی تهران به‌شمار می‌آید. سراسر این پارک جنگلی زیبا، پوشیده از درختان تنومند و سر‌به‌فلک کشیده است؛ از‌این‌رو پارک جنگلی لویزان در فصل پاییز همچون بهشتی رنگارنگ دلربایی می‌کند. گفتنی است که این بهشت زیبا روی ارتفاعات قرار دارد و قابی تماشایی از کلانشهر تهران را به چشمان شما هدیه می‌دهد. مسیر دسترسی به ارتفاعات این پارک شیب تندی دارد؛ از‌این‌رو اگر اهل ورزش هستید و می‌خواهید با بالا‌بردن ضربان قلبتان، احساس نشاط و تندرستی را تجربه کنید، پارک جنگلی لویزان را به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز، در‌نظر داشته باشید. 

آدرس: تهران، شمال‌شرق تهران، اتوبان هنگام، بالاتر از چهارراه استقلال

موزه های تهران | معرفی جاهای دیدنی تهران در پاییز برای دوست‌داران تاریخ و هنر

موزه های تهران همواره جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کلانشهر به‌شمار می‌آیند. نام این موزه‌ها را در لیست بهترین جاهای دیدنی تهران در پاییز نیز می‌آوریم؛ چرا‌که در سرمای پاییز، جاذبه‌های گردشگری سر‌پوشیده، بهترین انتخاب برای تهران‌گردی و گشت‌و‌گذار هستند. از‌این‌رو بد نیست در این بخش به معرفی چند‌تا از بهترین و جذاب‌ترین موزه‌های پایتخت ایران بپردازیم. 

  • موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان، پاتوقی دنج، پر‌آرامش و زیبا در قلب پایتخت است که در فصل پاییز صفای دیگری دارد. از‌این‌رو نام آن را در میان زیبا‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز می‌آوریم. قدمت این باغ موزه تماشایی به عهد قاجار باز می‌گردد. علاوه‌بر بنا و فضای دلپذیر باغ موزه نگارستان، می‌توان به موزه‌های کمال الملک، جهانگیر ارجمند، محمود روح الامینی، ملک الشعرای بهار، نقاشی‌های علی اسفرجانی، فرش‌ها و نقره‌های قلم زنی اهدایی غلامعلی ملول، نقاشی‌های فتح الله عباد یادبود، اتاق کاشی‌ها، دیوارنگاره صف سلام فتحعلی شاه، یادبود حافظیه شیراز و سردیس فردوسی به‌عنوان دیگر دیدنی‌های جذاب این مجموعه اشاره کرد. 

آدرس: میدان بهارستان، خیابان دانش‌سرا، خیابان شریعتمدار رفیع
  • موزه هنرهای معاصر

برای عاشقان هنر، جایی بهتر از موزه هنر‌های معاصر تهران را نداریم که به‌عنوان گل سر‌سبد جاهای دیدنی تهران در پاییز معرفی کنیم؛‌ چرا‌که مهم‌ترین و عظیم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن ایران و جهان، در این موزه به‌نمایش گذاشته شده‌اند. مشهور‌ترین و فاخر‌ترین آثار هنری که می‌توان در موزه هنرهای معاصر تهران یافت، متعلق به هنرمندان به‌نامی همچون پابلو پیکاسو و کامی پیسارو کلود مونه پل گوگن هستند. اگر در‌خصوص بنای این موزه بپرسید، باید بگوییم که این ساختمان به‌سبک مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران بنا شده و ظاهری منحصر‌به‌فرد و جالب‌توجه دارد. 

آدرس: استان تهران، تهران، خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، موزه هنرهای معاصر

کاخ های تهران | معرفی جاهای دیدنی تهران در پاییز برای شیفته‌دلان بنا‌های پر‌شکوه

در تاریخ معاصر ایران، شهر تهران همواره پایتخت این مرز‌و‌بوم بوده است. به همین سبب شاهان و درباریان حکومت‌های قاجاریه و پهلوی، کاخ‌های بسیاری در این شهر به یادگار گذاشته‌اند. همان طور که گفتیم، در فصل‌های سرد، بازدید از جاذبه‌هایی که محیط سر‌پوشیده دارند، همواره بهترین گزینه است؛ از‌این‌رو در معرفی جاهای دیدنی تهران در پاییز، کاخ‌های پر‌شکوه و جلال این شهر را نباید از قلم انداخت. در ادامه بزرگ‌ترین و معروف‌ترین کاخ‌های تهران را معرفی کرده‌ایم. 

  • کاخ گلستان

اگر قصد گشت‌و‌گذار در دل تاریخ ایران و بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و بنا‌های تاریخی پایتخت ایران را دارید، پیش از همه راهی کاخ گلستان شوید. این شاهکار معماری پر‌شکوه از مهم‌ترین بنا‌های مربوط به دوره حکومت قاجاریان بوده و هم‌اکنون نیز جزء پر‌اهمیت‌ترین و کم‌نظیر‌ترین موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری تهران به‌شمار می‌آید. این کاخ بزرگ شامل بخش‌های مختلف می‌شود؛ از‌این‌رو برای بازدید از تمام بخش‌های این مجموعه حیرت‌انگیز و پر‌شکوه، باید یک روز کامل را به آن اختصاص دهید. پس از اگر هدف شما از مطالعه این مطلب یافتن جاهای دیدنی تهران در پاییز است و تا‌به‌حال از کاخ گلستان دیدن نکرده‌اید، هم‌اکنون وقت آن است که نام آن را در لیست مقاصد خود بنویسید. 

آدرس:‌ ایران، تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ
  • کاخ نیاوران

کاخ نیاوران از زیبا‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز است. این کاخ پر‌شکوه که همچون جواهری در قلب تهران، در باغی وسیع می‌درخشد، یادگار دوران پهلوی و قاجاریه است. ویژگی منحصر‌به‌فرد و جذاب معماری کاخ نیاوریان این است که سقف آن باز می‌شود و امکان تماشای آسمان صاف صبح‌گاه و آسمان پر‌ستاره شب از درون آن وجود دارد. بخش‌های مختلف مجموعه وسیع باغ نیاوران شامل کاخ اختصاصی نیاوران، کاخ صاحب‌قرانیه، موزه حوض‌خانه، موزه خودرو‌های اختصاصی، موزه کتابخانه اختصاصی، کوشک احمد‌شاهی و موزه جهان‌نما می‌شود که هر‌کدام جذابیت منحصر‌به‌فرد خود را داشته و بازدید از تک‌تک‌ آن‌ها خالی از لطف نیست. 

آدرس: تهران، میدان نیاوران، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران
  • کاخ سعد‌آباد 

کاخ سعد‌ آباد مجموعه‌ای پر‌شکوه و وسیع در قلب تهران است که ده‌ها کاخ کوچک‌و‌بزرگ و موزه‌های دیدنی، در آن جای گرفته‌اند. اگر برای یک جمعه پاییزی، به دنبال مقصدی جذاب در پایتخت برای گشت‌و‌گذار هستید، باید بگوییم که مجموعه زیبای کاخ سعد‌ آباد از بهترین جاهای دیدنی تهران در پاییز بوده و ماجراجویی در آن ساعت‌ها شما را سرگرم می‌کند. ساخت بنای پر‌شکوه کاخ سعد‌آباد و ده‌ها کاخ ریزودرشت در این مجموعه به دوران پهلوی و قاجاریه باز‌می‌گردد. علاوه‌بر آن‌ها بناهای مختلف دیگری نیز همچون گلخانه‌ها و موزستان‌های متعدد، سالن‌ها گاوداری و مرغداری، زمین‌های تنیس، استخرهای گوناگون، سالن آمفی‌تئاتر روباز، سینما، سالن بولینگ و… نیز در این مجموعه به چشم می‌خورند. 

آدرس:‌ تهران، خیابان ولیعصر (عج)، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

خانه های تاریخی تهران | معرفی جاهای دیدنی تهران در پاییز برای سفر به طهران قدیم!

همان طور که در مطلب خانه های تاریخی تهران گفتیم، بخش بزرگی از فرهنگ و تاریخ ایران و ایرانیان در گوشه‌‌و‌کنار پایتخت جاخوش کرده است! از‌این‌رو در فصل پاییز که هوای سرد فرصت تفریح و گردش در فضای باز را محدود می‌کند، چه بهتر از آنکه به‌سوی آغوش گرم خانه‌های تاریخی این شهر رفته و با تماشای آن‌ها به قلب تاریخ سفر کنیم؟‌ با ما همراه باشید تا با جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز، یعنی خانه‌های تاریخی معروف این شهر، آشنا شوید. 

  • خانه قوام السلطنه یا موزه سفالینه و آبگینه تهران

خانه قوام السلطنه که به موزه سفالینه و موزه آبگینه تهران نیز شهرت دارد، با زیبایی مسحور‌کننده‌اش، هر بیننده‌ای را شیفته خود می‌کند. این عمارت زیبا در آن زمان، برای یکی از وزیر‌های دربار قاجار بنا شد. چیزی که در این خانه، پس از معماری منحصر‌به‌فردش نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند، ویترین‌های آن است. جالب است بدانید که این ویترین‌های زیبا توسط هنرمندی اتریشی به‌زیبایی و ظرافت طراحی شده است. به‌جز ویترین‌ها، تمامی بخش‌های دیگر خانه از جمله آیینه‌کاری‌ها، گچ‌بری‌ها و منبت‌کاری‌ها، توسط هنرمندان ایرانی طراحی و اجرا شده است. 

آدرس:‌ تهران، خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، پلاک ۵۵
  • خانه و موزه دکتر معین

خانه و موزه دکتر معین نیز از مناسب‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز است که بازدید از آن برای علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب فارسی، خالی از لطف نیست. گفتنی است که در کنار این خانه تاریخی، خانه محمدعلی امیر جاهد، از تصنیف‌دان‌های ایرانی، نیز قرار دارد. خوب است بگوییم که امروزه این دو خانه را به موزه‌ای واحد تبدیل کرده‌اند. در این موزه وسایل زندگی و آثاری از دکتر معین و استاد امیر جاهد برای بازدید‌کنندگان به نمایش گذاشته شده‌اند. جالب است بدانید که بسیاری از کارگردانان، این خانه‌های تاریخی را به عنوان لوکیشن فیلم‌برداری برای ساخت فیلم‌های قدیمی، انتخاب می‌کنند. 

آدرس:‌ تهران، خیابان پیروزی، میدان چهارصد دستگاه، انتهای خیابان بایزید بسطامی

پیست های اسکی تهران | معرفی جاهای دیدنی تهران در پاییز برای عاشقان هیجان و آدرنالین

سرما همراهِ همیشگی پاییز است و با آمدن سرما، پیست های اسکی تهران نیز جان می‌گیرند و پر از نغمه شادی و هیجان می‌شوند. از‌این‌رو می‌توان گفت که پیست های اسکی تهران نیز جزء جذاب‌ترین جاذبه‌های تفریحی و جاهای دیدنی تهران در پاییز به‌شمار می‌آیند. در ادامه با معروف‌ترین پیست‌های اسکی پایتخت ایران آشنا شوید. 

  • پیست اسکی توچال

پیست اسکی توچال که در مجموعه تفریحی توچال قرار دارد، از معروف‌ترین و پر‌طرفدار‌ترین پیست‌های اسکی در تهران است. طول این پیست اسکی بزرگ و محبوب ۱۲۰۰ متر بوده و نقطه بالایی آن در ارتفاع ۳۸۵۰‌متری و نقطه پایینی آن در ارتفاع ۳۵۰۰‌متری قله کوه توچال قرار دارند. از‌این‌رو شما می‌توانید با رفتن به ارتفاعات کوه توچال، در دنیایی سرد و سفید، ساعت‌ها اسکی کرده تا شادی و هیجان به جان شما تزریق شوند. همچنین از آنجایی که این پیست اسکی در ارتفاعات قرار دارد، چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای را به چشمان شما هدیه می‌دهد. از‌این‌رو می‌توان گفت که پیست اسکی توچال از دلپذیر‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز و زمستان است. 

آدرس: تهران، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک
  • پیست اسکی دربندسر

پیست اسکی دربندسر را می‌توان به‌عنوان جدید‌ترین و مجهز‌ترین پیست‌ اسکی تهران معرفی کرد. این پیست که به‌تازگی راه‌اندازی شده، از تجهیزات خوبی برخوردار است و با محیط زیبا و جذابی که دارد، روزی پر‌نشاط و پر‌هیجان را به بازدید‌کنندگان خود هدیه می‌دهد. جالب است بدانید که مجموعه دربندسر، پیست اسکی شبانه نیز دارد؛ از‌این‌رو امکان تفریح و اسکی‌‌کردن پس از غروب آفتاب نیز در این پیست فراهم است. در‌نهایت باید بگوییم که پیست دربندسر نه‌تنها جزء جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز و زمستان به‌شمار می‌آید، بلکه شما می‌توانید در فصل‌های بهار و تابستان نیز، برای تجربه روزی شاد و متفاوت، راهی آنجا شوید. 

آدرس: تهران، رودبار قصران، شهر شمشک، دربندسر
  • پیست اسکی شمشک

اگر از هیجان و آدرنالین اسکی کردن لذت می‌برید، پیست اسکی شمشک نیز مقصدی مناسب برای شما است. این پیست اسکی که دارای عنوان پیست اسکی بین‌المللی است، از بهترین و استاندارد‌ترین پیست‌های اسکی تهران به‌شمار می‌آید. وجود امکانات رفاهی و تفریحی در این مجموعه و فراهم آوردن تجهیزاتی کامل برای مبتدیان و حرفه‌ای به ما این امکان را می‌دهد تا پیست اسکی شمشک را جزء جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز و زمستان معرفی کنیم. از مهم‌ترین امکانات و تجهیزات این مجموعه می‌توان به ۲ تله سیژ، ۳ تله اسکی بشقابی، ۲ تله اسکی چکشی، ۲ هتل و ۴ رستوران اشاره کرد. 

آدرس: تهران، بزرگراه بابایی، جاده لشگرک، جاده اوشان فشم، شمشک، پیست اسکی شمشک
  • پیست اسکی آبعلی 

پیست اسکی آبعلی از قدیمی‌ترین پیست‌های اسکی تهران است. شاید این پیست به اندازه پیست توچال مرتفع نباشد و امکانات و تجهیزات کمتری داشته باشد؛‌ اما به دلیل نزدیکی به تهران و دسترسی راحتی که دارد، شلوغ‌ترین پیست اسکی در پایتخت ایران به‌شمار می‌آید. این مجموعه زیبا و محبوب دارای ۵ زمین اسکی مجزا است. تفاوتی ندارد که شما اسکی‌باز حرفه‌ای باشید یا ‌به‌تازگی این ورزش پر‌هیجان را آموخته باشید؛‌ در این پیست اسکی برای تمامی افراد با هر سطحی که دارند، فضایی مناسب ایجاد شده است. 

آدرس: استان تهران، شهرستان دماوند، رودهن، دهستان آبعلی، جاده هراز

بناهای مذهبی تهران |  معرفی جاهای دیدنی تهران در پاییز برای تجربه زیارت و سیاحت

در این بخش می‌خواهیم از جاهای دیدنی تهران در پاییز برای آن دسته از مخاطبان عزیزی که روحیات عرفانی دارند و می‌خواهند زیارت را با سیاحتشان همراه کنند، سخن بگوییم. پس اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید، با ما همراه باشید تا با بناهای مذهبی تهران آشنا شوید. 

  • امامزاده صالح

حرم مطهر امامزاده صالح، فرزند امام موسی کاظم (ع) و از برادر امام رضا (ع)، از قدیمی‌ترین و پر‌بازدید‌ترین زیارتگاه‌ها در پایتخت کشور است. گفتنی است که روزانه بیش از ۳۰ هزار زائر برای زیارت و آرام گرفتن دل‌هایشان روانه این زیارتگاه می‌شوند. در کنار حرم مطهر این امامزاده، چندین بازار بزرگ قرار دارند؛ از‌این‌رو بسیاری این مقصد را برای زیارتی پر‌آرامش، سیاحتی دلنشین، گشت‌و‌گذاری سرگرم‌کننده در بازار‌ها و خرید انتخاب می‌کنند؛ تا با یک تیر چند نشان زده و روزی پر‌ماجرا و خاطره‌انگیز را تجربه کنند. با این اوصاف می‌توان آرامگاه امامزاده صالح را در کنار جاهای دیدنی تهران در پاییز معرفی کرد. 

آدرس: استان تهران، تهران، ضلع جنوب شرقی میدان تجریش
  • امامزاده داوود

در بخش «کن» استان تهران، در میان کوه‌های بلند، آرامگاه یکی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع)، یعنی امامزاده داوود، قرار دارد که همواره از زائران با آغوشی باز میزبانی می‌کند. این بنای مذهبی شامل دو مسجد مستطیلی شکل می‌شود که به‌طور موازی رو‌به‌روی هم قرار دارند و ساختمان آن‌ها در نهایت به بنای هشت‌ضلعی آرامگاه امامزاده داوود می‌رسد. پیشنهاد می‌کنیم در یک عصر پاییزی که دلتان گرفته است، به‌سوی حرم مطهر امامزاده داوود بروید. پیش از ورود به آرامگاه ۸ بیت شعری که در ورودی آن نوشته شده را بخوانید. سپس وارد بنا شده و به‌سوی ضریح درخشان و طلایی رنگ آن رفته و در دل دعا‌ها و حاجات خود را به گوش امامزاده برسانید تا تمام وجودتان سرشار از آرامش شود. 

آدرس: استان تهران، شهرستان تهران، بخش مرکزی کن، شهر تهران، جاده سولقان، روستای كيگا، شهرک امامزاده داوود
  • حرم شاه عبدالعظیم حسنی شهر ری

در میان جاهای دیدنی تهران در پاییز، آرامگاه شاه عبد‌العظیم حسنی در شهر ری از آن دست جاذبه‌هایی است که رفتن به آن یک تیر و چند نشان است! در این حرم، همان طور که از نامش پیداست، آرامگاه مطهر عبدالعظیم حسنی (ع)، امام‌زده و عالم‌شیعه قرار دارد؛ اما خوب است اشاره کنیم که در شهر ری، علاوه‌بر این آرامگاه، آرامگاه‌های چند تن از بزرگان دین، هنر، ادبیات اسلام و ایران، از جمله جلال آل احمد، آیت‌الله کاشانی، محمدرضا مهدوی کنی، شیخ صدوق، شیخ محمد خیابانی و… قرار دارند. پس اگر مقصد شما برای یک روز پاییزی شهر ری در استان تهران است، خود را برای یک ماجراجویی عرفانی و پر‌آرامش در این شهر آماده کنید. 

آدرس: استان تهران، تهران، شهرری، خیابان مدرس، میدان مدرس
  • کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس بنایی پر‌اهمیت برای ارمنیان مسیحی ساکن تهران بوده و همچنین جزء جاذبه‌های گردشگری و باستانی پایتخت ایران به‌شمار می‌آید. اگر از معماری و فضای درونی کلیسا‌ها برای شما جذابیت دارد، کلیسای سرکیس مقدس از بهترین جاهای دیدنی تهران در پاییز برای شما است. این کلیسا با معماری منحصر‌به‌فرد و هنرمندانه‌ای که دارد، نظر شما را به خود جلب می‌کند. اگر به درون آن قدم بگذارید، با فضایی زیبا و پر‌آرامش رو‌به‌رو خواهید شد که دیوار‌های آن با نقش‌و‌نگار‌ها و نقاشی‌های هنرمندانه، زینت داده‌اند. بی‌جهت نیست که این کلیسا به‌عنوان یکی از معروف ترین کلیساهای ایران لقب گرفته است.

آدرس:‌ استان تهران، تهران، خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان نجات اللهی

بناهای تاریخی تهران |  معرفی جاهای دیدنی تهران در پاییز برای علاقه‌مندان به تاریخ

شهر تهران در طول تاریخ ایران، به‌خصوص تاریخ معاصر، همواره شهری پر‌اهمیت بوده است؛ از‌این‌رو بناهای تاریخی با معماری‌های با‌شکوه و مجذوب‌کننده در این شهر کم نیستند. در این بخش از معرفی جاهای دیدنی تهران در پاییز، می‌خواهیم به تماشای زیبا‌ترین بنا‌های تاریخی به‌یادگار‌مانده در این شهر بنشینیم و با روایت داستان آن‌ها، به گذشته‌های دور سفر کنیم. 

  • تئاتر شهر

تئاتر شهر تهران بنایی منحصر‌به‌فرد و پر‌شکوه در قلب پایتخت است که علاوه‌بر اهمیت تاریخی، به‌لحاظ فرهنگی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. اگر اهل هنر و ادبیات هستید، در میان جاهای دیدنی تهران در پاییز، جایی بهتر از تئاتر شهر برای شما سراغ نداریم! این بنا در خیابان محبوب ولیعصر واقع شده و هنر‌دوستان و هنر‌مندان بسیاری در آن رفت‌و‌آمد دارند؛ چرا‌که هنوز هم در این بنای پر‌شکوه و زیبا، تئاتر‌های بزرگ و جذابی اجرا می‌شوند. اگر اهل هنر هستید، توصیه می‌کنیم به تماشای یکی از تئاتر‌هایی که در این بنا برگزار می‌شود رفته تا با یک تیر دو نشان زده و از تماشای دو شاهکار هنری لذت ببرید. 

آدرس: استان تهران، تهران، خیابان ولیعصر، تقاطع خیابان انقلاب، جنب پارک دانشجو
  • برج طغرل

اگر گذرتان به خیابان ابن بابویه شهر ری افتاد، بد نیست سری به برج طغرل نیز بزنید. این برج جزء قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز محسوب می‌شود که به‌دستور طغرل بیک، مؤسس سلسله سلجوقیان ساخته شده است. برج طغرل به‌سبک معماری رازی با خشت و آجر ساخته شده است. نبوغ طراحی این برج در ۲۴ ترک دورتادور آن و چهار نیم‌دایره بالای هر ترک نمایان می‌شود که آن را به ساعت آفتابی عظیمی تبدیل کرده است. اگر می‌خواهید از نبوغ هنر و معماری ایرانی انگشت‌به‌دهان بمانید و از جذابیت تاریخ ایران سرمست شوید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از برج طغرل را از دست ندهید.

آدرس: ایران، تهران، ری، شرق آرامگاه ابن بابویه

  • کاروانسرای خانات

اگر جذب این بخش از مطلب معرفی جاهای دیدنی تهران در پاییز شده‌اید، احتمالاً تماشای بنا‌های باستانی و حضور در مکان‌هایی که یادآور بافت قدیمی شهر تهران هستند، برای شما دلپذیر است. کاروانسرای خانات از آن دست جاذبه‌های شهر تهران است که قدمت آن به دوره صفویه باز می‌گردد. جالب است بدانید که این کاروانسرا تاکنون کاربری خود را حفظ کرده و همین امر باعث می‌شود تا با گشت‌و‌گذار در آن احساس کنید که به گذشته‌های دور سفر کرده‌اید. در‌ نهایت پیشنهاد می‌کنیم که اگر گذرتان به این کاروانسرا خورد، خود را به صرف وعده‌ای در سفره خانه سنتی خانات مهمان کرده و غذای لذیذ و فضای دلنشین آن نهایت لذت را ببرید. 

آدرس:‌ استان تهران، تهران، شمال میدان شوش، جنوب چهار راه مولوی، میدان امین السلطان، خیابان صاحب جمع
  • موزه خانه مقدم

موزه خانه مقدم بنایی تاریخی است که از دوره حکومت قاجاریه به‌یادگار مانده و در طول تاریخ محل زندگی شخصیت‌های برجسته و مهمی بوده است. اگر بخواهیم به وصف زیبایی‌های این خانه قدیمی بپردازیم، همین بس که بگوییم که خانه مقدم توانسته لقب زیباترین و باارزش‌ترین خانه جهان را از سوی بسیاری از نویسندگان و بازدید‌کنندگان دریافت کند. از جلال و شکوه این خانه که بگذریم، باید بگوییم که آثار نفیس و ارزشمندی به‌عنوان اشیاء موزه در این خانه تاریخی نگهداری می‌شوند که هر‌کدام به‌نحوی با زیباییشان، نظر بینندگان را به خود جلب می‌کنند. از‌این‌رو اگر در میان جاهای دیدنی تهران به‌دنبال مقصدی هستید که با زیبایی‌اش چشمان شما را نوازش دهد، موزه خانه مقدم را به‌عنوان یکی از زیباترین خانه های تاریخی تهران، در‌ نظر داشته باشید. 

آدرس:‌ استان تهران، تهران، خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱
  • مدرسه دارالفنون

میرزا محمدتقی خان امیرکبیر، صدراعظم ایران در زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه از برجسته‌ترین مؤثر‌ترین شخصیت‌های تاریخ در زمینه ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم بوده است. مدرسه دارالفنون از جمله یادگارانی است که از این شخص بزرگ در کشور ایران بر جای مانده و ارزش  تاریخی بسیاری برای ما ایرانیان دارد. امروزه مجموعه مدارس دارالفنون به جاذبه‌ای تاریخی در پایتخت ایران تبدیل شده است؛ از‌این‌رو اگر شما نیز شیفته شخصیت امیر‌کبیر هستید، بد نیست سری به این مجموعه زده تا حاصل تلاش‌های این شخص والا مقام را از نزدیک ببینید. 

آدرس: استان تهران، تهران، میدان امام خمینی(توپخانه)، خيابان ناصرخسرو، پلاک ۲۶۶
  • مسجد و مدرسه سپهسالار

بازدید از آثار تاریخی پر‌شکوه و ارزشمند برای دوست‌داران تاریخ، لذت دیگری دارد. اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید، توصیه می‌کنیم نام مسجد و مدرسه سپهسالار را در میان جاهای دیدنی تهران در پاییز، نشانده و با بازدید از این جاذبه تاریخی در تهران، عصر پاییزی لذت‌بخشی را برای خود بسازید. در‌ واقع مسجد و مدرسه سپهسالار در تهران، پس از مدرسه چهارباغ اصفهان، عظیم‌ترین و با‌شکوه‌ترین بنای مذهبی در ایران است! با این اوصاف، کم‌لطفی است اگر ساکن پایتخت باشید و تا کنون از این جاذبه ارزشمند، بازدید نکرده باشید. 

آدرس: استان تهران،‌ تهران، خیابان شهید مصطفی خمینی (سیروس سابق)، نبش کوچه گلشن

جاهای دیدنی اطراف تهران در پاییز | معرفی جاهای دیدنی تهران در پاییز برای عاشقان طبیعت

عاشقان طبیعت منتظر نمی‌مانند تا بهار و تابستان از راه برسند که در آب‌و‌هوایی مطلوب، راهی کوه و جنگل و دریا شوند. آن‌ها سرمای پاییز و زمستان را به جان می‌خرند تا از اعجاز و زیبایی جاذبه‌های طبیعی در این فصول سر‌مست شوند. اگر شما نیز جزء این دسته از افراد هستید، اصلاً نگران نباشید؛ چرا‌که ما به فکر شما نیز بوده‌ایم و در این بخش می‌خواهیم جاهای دیدنی اطراف تهران در پاییز را معرفی کرده و به وصف زیبایی‌های آن‌ها  بپردازیم.

  • دریاچه شورمست

دریاچه شورمست نگینی آبی رنگ، میان جنگلی انبوه از درختان توسکا است که در نزدیکی استان تهران، می‌درخشد. برای رسیدن به این دریاچه در پادشاه فصل‌ها، باید روی فرشی از برگ‌های زرد، نارنجی، قرمز و قهوه‌ای پا گذاشته و از لا‌به‌لای درختان سر‌به‌فلک کشیده عبور کنید. شنیدن آواز پرندگان و خش‌خش برگ‌های خشک‌شده، نفس کشیدن در هوای تازه، گذر نسیم پاییز از لا‌به‌لای موها و تمای انعکاس زیبای درختان بر بستر دریاچه از لذت‌هایی است که در سفر به‌سوی دریاچه شور‌مست تجربه خواهید کرد. 

آدرس: استان مازندران، کیلومتر ۸۸ جاده هراز، جاده فرعی نوا، روستای نوا، دشت آزو
  • دریاچه سد لتیان

اگر پایتخت‌نشین باشید، حتماً تا‌به‌حال نام دریاچه سد لتیان را شنیده‌اید. بسیاری فضای اطراف این دریاچه زلال و زیبا را برای یک آخر هفته بهاری یا تابستانی انتخاب می‌کنند. ما این بار می‌خواهیم دریاچه سد لتیان را به‌عنوان یکی از زیبا‌ترین و پر‌آرامش‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز معرفی کنیم؛ چرا‌که فضای اطراف این دریاچه در فصل پاییز زیبایی محصر‌به‌فرد و حال‌و‌هوای خاص خودش را دارد که بی‌شک حضور در آن تجربه‌ای دلپذیر را برای شما رقم می‌زند. زمانی که مسحور آرامش و زیبایی فضای اطراف دریاچه سد لتیان در پاییز شدید، حتماً از ما بابت این معرفی تشکر خواهید کرد!

آدرس: تهران، جاده جاجرود، پلیس‌راه جاجرود، سد لتیان
  • روستای کردان 

مگر می‌شود روستای کردان، با طبیعت بکر و ویلا‌های با‌صفایش را در معرفی جاهای دیدنی تهران در پاییز از یاد ببریم؟ این روستای رؤیایی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری پایتخت است. طبیعت آن اکسیر شادی و لذت را به جان شما تزریق می‌کند. حال اگر در این طبیعت بی‌نظیر منقلی به راه انداخته و کبابی داغ میل کنید که نورِعلی‌نور می‌شود! گفتنی است که در این روستا دهکده‌ تفریحی جذابی با امکاناتی همچون زمین والیبال، بسکتبال، فوتبال، سوارکاری، استخر، تجهیزات پاراگلایدر و… وجود دارد تا خاطرات به‌یاد‌ماندنی را برای شما به ارمغان آورد. 

آدرس: استان البرز، ۲۵کیلومتری کرج، ۶۵کیلومتری شمال‌ غرب تهران، ساوجبلاغ، روستای کردان
  • روستای کن سولقان

روستای کن سولقان تهران از دیگر جاهای دیدنی تهران در پاییز است که توصیه می‌کنیم لذت حضور در آن را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. اینجا یکی از روستاهای اطراف تهران و پاتوق غرب‌نشینان در آخر هفته‌ها است. در‌واقع طبیعت دلربا و هوای پاک این روستا، برای پایتخت‌نشینانی که از شلوغی و هوای آلوده کلان‌شهر تهران خسته شده‌اند، همچون بهشتی رؤیایی است. گفتنی است که در طول مسیر دسترسی به روستای کن سولقان، از تهران، ده‌ها کافه سنتی و رستوران رنگارنگ با غذا‌های لذیذ و خوشمزه آماده پذیرایی از گردشگران هستند؛‌ از‌این‌رو توصیه می‌کنیم برای رسیدن به مقصد عجله نکنید و از حال‌و‌هوای با‌صفا و دلنشین این رستوران‌ها و کافه‌های سنتی در طول مسیر، نهایت لذت را ببرید. 

آدرس: تهران، ۳۰کیلومتری شمال‌ غرب جاده کن-سولقان
  • روستا‌های وردیج و واریش 

دلتان می‌خواهد در تعطیلات آخر هفته خود ماجراجویی و هیجان را نیز چاشنی طبیعت‌گردی کنید؟‌ نگران نباشید؛‌ ما برای شما نیز مقصدی در نظر داریم. در این بخش از معرفی جاهای دیدنی تهران در پاییز، می‌خواهیم روستا‌های زیبا و در‌عین‌حال اسرار‌آمیز وردیج و واریش را معرفی کنیم. این روستا‌ها در ارتفاعات شمال‌غربی تهران قرار دارند. گردنه ارواح از جمله عجیب‌ترین و اسرار‌آمیز‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا‌ها است که قطعاً ماجراجویی در آن بسیار پر‌هیجان و عجیب خواهد بود. پس اگر دلتان کمی هیجان و تجربه‌های جدید می‌خواهد، راهی روستای وردیج شوید و ضمن لذت بردن از طبیعت و مناظر بی‌نظیر آن‌ها، در دره ارواح نیز پرسه بزنید!

آدرس: استان تهران، شهرستان تهران، بخش کن و سولقان، روستای وردیج
  • شهرستان فشم 

مگر می‌شود صحبت از طبیعت و جاهای دیدنی اطراف تهران باشد و سخنی از اوشان، فشم و میگون به میان نیاورد؟‌ این شهرستان زیبا و خوش‌آب‌و‌هوا در شمال‌شرق استان تهران واقع شده و طبیعت کم‌نظیرش طرفداران بسیاری دارد. حتماً تا‌به‌حال شنیده‌اید که می‌گویند «نیمی از لذت سفر در مسیر آن است!» در‌خصوص شهرستان فشم باید بگوییم که مسیر دسترسی به فشم از خود شهرستان فشم هم جذابیت بیشتری دارد؛ چرا‌که در این مسیر صد‌ها رستوران و سفره‌خانه سنتی وجود دارند که توصیه می‌کنیم لذت چشیدن غذایی لذیذ در فضای با‌صفای رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های کنار رودخانه را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. 

آدرس: تهران، جاده لشگرک، فشم
  • دشت لار

بسیاری از بهار زیبای دشت لار که به دشت شقایق‌های وحشی نیز شهرت دارد، سخن می‌گویند؛ اما به‌جرئت می‌توان گفت که این دشت زیبا پاییزی مسحور‌کننده دارد و از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز به‌شمار می‌آید. این دشت منحصر‌به‌فرد در در مرز دو استان تهران و مازندران واقع شده و مقصدی بی‌نظیر برای شیفته‌دلان طبیعت است. از جذابیت‌های دشت لار می‌توان به سد و دریاچه زلال لار، چشم‌انداز خیره‌کننده کوه پوشیده از برف دماوند، طبیعت دلربا، چشمه‌سار‌های پر‌آب و آب‌و‌هوایی پاک و مطبوع اشاره کرد. 

آدرس: ایران، مازندران، آمل، بخش لاریجان

سایر جاهای دیدنی تهران در پاییز | معرفی جاذبه‌های منحصر‌به‌فرد پایتخت

برخی از منحصر‌به‌فرد‌ترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی تهران در پاییز، در دسته‌بندی‌هایی که معرفی کردیم، جای نمی‌گرفتند؛ از‌این‌رو بخشی جدا برای معرفی این جاذبه‌ها در‌نظر گرفتیم تا نام آن‌ها از قلم نیفتد. برای آشنایی با آن‌ها با ما همراه باشید. 

  • برج میلاد

نام تهران با نام برج میلاد گره خورده است. از اهمیت این برج بر رفع مشکلات مخابراتی پایتخت که بگذریم، به امکانات تفریحی و گردشگری جذاب آن می‌رسیم. در این آسمان‌خراش سر‌به‌فلک‌کشیده، امکانات رفاهی و تفریحی متعددی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سکوی دید بسته، سکوی دید باز، موزه هدایا و دست‌نوشته‌های شهرداری تهران، موزه مشاهیر، گنبد آسمان، دلفیناریوم، شهر مشاغل کودکان، اتاق فرار انیگما از بهترین اتاق فرار های تهران، گیم هفت‌بعدی، سینما شش‌بعدی، پل معلق، زیپ‌لاین، زمین پینت‌بال، لیزریوم و… اشاره کرد که هر‌کدام به‌تنهایی می‌توانند ساعت‌ها شما را سرگرم کرده و لحظاتی لذت‌بخش و پر‌هیجان برای شما خلق کنند. 

آدرس: استان تهران، تهران، میان بزرگراه‌ حکیم غرب، بعد از بزرگراه چمران، ورودی اختصاصی برج
  • بام تهران

در این مطلب بار‌ها و بار‌ها مقاصدی را معرفی کردیم تا با حضور در آن‌ها کمی از آلودگی و شلوغی بی‌حد‌و‌مرز کلانشهر تهران فاصله گرفته و نفسی تازه کنید. اکنون می‌خواهیم محبوب‌ترین مقصد پایتخت‌نشینان و گردشگران در تهران را معرفی کنیم. بام تهران، نه تنها جزء بهترین جاهای دیدنی تهران در پاییز، بلکه مقصدی عالی برای گردش و تفریح در تمام فصل‌های سال است. در اینجا می‌توانید چهره زیبای تهران را بر فراز آسمان آن تماشا کرده و از امکانات رفاهی و تفریحی آن نیز بهره‌مند شوید. از جمله امکانات رفاهی و تفریحی این بهشت کوهستانی می‌توان به رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، بگ جامپینگ، بانجی جامپینگ، صخرره‌نوردی، ترامپولین، سورتمه، سینمای ۵ بعدی، اتاق فرار و… اشاره کرد. 

آدرس: ایران، تهران، حد فاصل انتهای خیابان ولنجک تا ابتدای تله‌کابین توچال
  • خیابان ولیعصر

حتماً شما هم تاکنون نام خیابان ولیعصر تهران را شنیده‌اید. خیابان ولی‌عصر نه‌تنها از معروف‌ترین خیابان های تهران، بلکه در ایران و خاور‌میانه نیز شهرت دارد؛ چرا‌که ولی‌عصر، بلند‌ترین خیابان در خاور‌میانه بوده و طول آن به حدود ۱۸ کیلو‌متر می‌رسد. خیابان ولی‌عصر تاریخ گسترده‌ای در پس خود دارد که به دوره پهلوی و قاجار برمی‌گردد. شاید برایتان سؤال شود که دلیل محبوبیت این خیابان چیست؟ برای یافتن پاسخ این سؤال کافی است به عکس‌های این خیابان نگاه کنید. بی‌شک ولی‌عصر در پاییز صحنه‌ای است که هیچ‌وقت از دیدن آن خسته نخواهید شد و دلیلی کافی است که این خیابان رو جزء بهترین جاهای دیدنی تهران در پاییز قرار دهیم.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر

  • پل طبیعت

مگر جذاب‌تر از طبیعت پاییزی هم داریم؟ پل طبیعت جزء بهترین انتخاب‌ها میان جاهای دیدنی تهران در پاییز است. جالب است بدانید این پل بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی خاورمیانه و نخستین پل غیرخودرویی ایران محسوب می‌شود. این پل به‌صورت ارگانیک و سازگار با محیط زیست طراحی شده است. این پل روی اتوبان مدرس قرار گرفته و پارک آب و آتش را به پارک طالقانی وصل می‌کند. پل طبیعت از سه طبقه تشکیل شده که به‌ترتیب برای شکم‌گردی، پیاده‌روی و تماشای زیباترین چشم‌اندازهای تهران بی‌نظیرند. پل طبیعت جزء پاتوق‌های اصلی تهرانی‌هاست که اگر یک بار به آن سر بزنید، دلیلش را خواهید فهمید!

آدرس: تهران، بزرگراه مدرس

  • دربند و درکه

حتماً شما هم نام دربند و درکه را شنیده‌اید. مکان‌هایی که تمام مردم در شمال تهران سراغش را می‌گیرند. قدمت دربند به ۲۰۰ سال قبل بازمی‌گردد و سالهاست با تفریحات جذاب خود میزبان گردشگران و تهرانی‌های بی‌شماری است. تفریحاتی مانند تله‌سیژ، کوه‌نوردی، پیاده‌روی و تماشای آبشار دوقلو دربند می‌توانند ساعت‌ها شما را سرگرم کنند. رستوران‌های رنگارنگ و درخشان دربند را نیز نباید فراموش کنیم. درکه نیز کمی از دربند ندارد و با پلکان‌های سنگی‌اش حس گرم و صمیمی روستاهای زیبای ایران را به شما یادآوری می‌کند. بی‌شک دربند و درکه در آن دسته از جاهای دیدنی تهران در پاییز قرار می‌گیرد که تهرانی‌ها هر روز سراغ آن می‌روند؛ پس پیشنهاد می‌کنیم شما نیز آن را از دست ندهید.

آدرس: ایران، تهران، شمال تهران

  • شهرک سینمایی غزالی

از بین جاهای دیدنی تهران در پاییز، شهرک غزالی، منحصر‌به‌فرد‌ترین جاذبه‌ای است که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم. قدم زدن و گشت‌و‌گذار در شهرک غزالی که به «شهرک سینمایی و تلویزیونی ایران» نیز شهرت دارد، همچون سفر به درون فیلم‌های تاریخی عجیب و جذاب است؛ چرا‌که این شهرک لوکیشن اصلی فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی، با محوریت تهران قدیم است. به همین سبب ممکن است تا‌کنون بار‌ها گوشه‌و‌کنار این شهرک سینمایی را در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف دیده باشید. حال فرصت آن را دارید که در آن قدم زده و از نزدیک محو تماشای تهران قدیم شوید. 

آدرس: استان تهران، تهران، کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص کرج، بعد از کارخانه سایپا، خیابان ۵۵‌ام
  • باغ و دریاچه هنر تهران

اگر اهل هنر هستید، میان جاهای دیدنی تهران در پاییز، جایی دلربا‌تر و بی‌نظیر‌تر از باغ و دریاچه هنر تهران سراغ نداریم تا به شما معرفی کنیم. باغ و دریاچه هنر تهران بزرگ‌ترین مجموعه هنری در قلب پایتخت است که با هدف ایجاد فضایی مناسب برای ارائه آثار هنری، برقراری ارتباط نزدیک میان هنرمند و مخاطب و رشد درک هنری جامعه، طراحی و ایجاد شده است. برای درک بهتر عظمت این مجموعه خوب است بدانید که باغ هنر تهران ۵ هزار متر‌مربع و دریاچه هنر ۲۵ هزار متر‌ وسعت دارد. از‌این‌رو شما می‌توانید ساعت‌ها در این مجموعه با فاخر‌ترین آثار هنری سرگرم شده و روح خود را تغذیه کنید. 

آدرس: استان تهران، تهران، اتوبان همت

مسیر‌های دوچرخه سواری | گشت‌و‌گذار در سراسر تهران با دوچرخه

اگر جزء آن دسته از افراد هستید که دوست دارند ورزش را همراه تفریح و گشت‌و‌گذارشان کنند، احسنت بر شما! با خرید بلیط قطار تهران می‌توانید هر جای ایران که باشید، دوچرخه نازنینتان را با خودتان ببرید و دوچرخه‌سواری کنید. ما به فکر شما نیز بوده‌ایم و با خود گفتیم، چه جایی بهتر از مسیر‌های دوچرخه سواری تهران را می‌توانیم به دوست‌داران ورزش معرفی کنیم؟‌ پس در این بخش با ما همراه باشید تا آن دسته از جاهای دیدنی تهران در پاییز را معرفی کنیم که می‌توانید سوار بر دو‌چرخه، به‌سوی آن‌ها رکاب بزنید. 

  • بهترین مسیر‌های دوچرخه‌سواری در شرق تهران

باشگاه دوچرخه سواری جامین، بوستان بهشت مادران، بوستان پیروزی، پارک جنگلی سرخه حصار، بوستان کوثر، پیست بوستان صبا، پیست دوچرخه‌سواری بوستان تمدن، پیست دو‌چرخه‌سواری بهاران، بوستان جنگلی یاس، جاده لشگرک و بوستان لویزان، همگی مسیر‌های مخصوص دو‌چرخه‌سواری در شمال تهران هستند. 

  • بهترین مسیر‌های دوچرخه‌سواری در غرب تهران

در غرب تهران چندین پیست مخصوص دو‌چرخه‌سواری از جمله پیست دوچرخه‌سواری الهام، پیست دوچرخه‌سواری بانوان نرگس، پیست دوچرخه سواری پارک فدک، دریاچه چیتگر، بوستان چیتگر، بوستان ایران زمین و بوستان نهج‌البلاغه وجود دارند که فضای برخی از آن‌ها به‌قدری چشم‌نواز است خودشان به‌تنهایی جزء زیبا‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز به‌شمار می‌آیند. 

  • بهترین مسیر‌های دوچرخه‌سواری در شمال تهران

بوستان نیاوران و درآباد از زیبا‌ترین و خوش‌آب‌و‌هوا‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز هستند که علاوه‌بر فضایی بی‌نظیر مسیر مخصوص دو‌چرخه‌سواری نیز دارند. 

  • بهترین مسیر‌های دوچرخه‌سواری در جنوب تهران

پیست دوچرخه سواری آزادگان، دوچرخه سواری بوستان بعثت، دوچرخه سواری مجموعه ورزشی تختی و بوستان جنگلی دانش نیز از جمله بهترین مسیر‌های دوچرخه‌سواری و جاهای دیدنی تهران در پاییز، در بخش جنوبی پایتخت هستند. 

  • بهترین مسیر‌های دوچرخه‌سواری در اطراف تهران

اگر به‌دنبال جاهای دیدنی اطراف تهران در پاییز هستید که بتوانید سوار بر دو‌چرخه به گشت‌و‌گذار در آن‌ها بپردازید، آبسرد، آهار، پارک ملی کویر، پارک ملی لار، دریاچه حوض سلطان قم و طالقان، بهترین مقاصد برای شما هستند. 

همان طور که وعده داده بودیم، در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، جاهای دیدنی تهران در پاییز، از موزه‌ها، برج‌ها و کاخ‌های پر‌شکوه گرفته تا روستا‌ها، پارک‌های جنگلی، بنا‌های مذهبی و… را معرفی کرده تا شما بتوانید برای تک‌تک روز‌های پاییزی این شهر، مقصدی بی‌نظیر انتخاب کرده و پاییزی متفاوت را در این کلانشهر پر‌ازدحام برای خود رقم بزنید. اگر هم از اهالی اطراف تهران هستید، غم به دلتان راه ندهید، با خرید بلیط اتوبوس تهران، به پایتخت بیایید و از جاذبه‌هایش لذت ببرید. در پایان هم در بخش نظرات برای ما و مخاطبان ما راجع‌به جاهای دیدنی تهران در پاییز بنویسید تا ما نیز از اطلاعات و تجربیات ارزشمند شما بهره‌مند شویم. 

پارک جنگلی چیتگر، پارک جنگلی سرخه حصار و پارک جنگلی لویزان از دلربا‌ترین مقاصد گردشگری در استان تهران هستند.

از زیبا‌ترین جاهای دیدنی تهران در پاییز می‌توان به دریاچه شورمست، دریاچه سد لتیان، روستای کردان، سورتای کن سولقان، روستا‌های وردیج و واریش و شهرستان فشم اشاره کرد.

پارک آب و آتش، پارک جمشیدیه، پارک ژوراسیک، پارک ساعی و پارک ملت را می‌توان به‌عنوان زیبا‌ترین بوستان‌های تهران در فصل پاییز معرفی کرد.

بهترین مقاصد برای گشت‌و‌گذاری یک‌روزه در پایتخت، کاخ‌های تهران، پارک‌های جنگلی تهران و پیست‌های اسکی این شهر هستند.

اغلب کاخ‌های تهران از دوره قاجاریه و پهلوی در این شهر به‌جا‌مانده‌اند.

3 نظرات
  1. مریم می گوید

    چقدر پارک های تهران در پاییز زیبا میشوند.

    1. بانو تقیان می گوید

      دقیقاً

  2. امیر می گوید

    چقدر تهران در پاییز 1401 بوی خون میدهد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.