تالار وحدت | بزرگترین و مجهزترین تالار اپرا و موسیقی تهران

1

یکی از بزرگترین و مجهزترین تالارهای اپرا و موسیقی جهان، تالار وحدت تهران می باشد. امروزه از این تالار برای اجرا تئاتر، موسیقی معاصر، مدرن، تلفیقی، سنتی، رسیتال های پیانو، گیتار کلاسیک، ویولن، فلوت، ارکستر مجلسی، کر فیلارمونیک و کنسرت همنوازان استفاده می شود و مورد بازدید افراد زیادی قرار می گیرد. با ره بال آسمان همراه باشید تا سفری کوتاه به این تالار اصیل و زیبا داشته باشیم.

تاریخچه تالار وحدت را می دانید؟

تالار وحدت یکی از پیشرفته ترین و بهترین امکانات را داراست که توسط اوژن آفتاندلیانس و الهام گرفته از اپراهال وین ساخته شده است. طرح و ایده ساخت این تالار به پیشنهاد فرح دیبا، همسر محمدرضا پهلوی بوده که دستور ساخت آن در سال 1336 توسط شاه داده شد و پس از 10 سال تلاش فراوان، در سال 1346 به اتمام رسید. تالار وحدت در خیابان دکتر ارفع (استاد شهریار کنونی) واقع شده است و متشکل از دو بخش اصلی می باشد که بخش کوچک آن به افتخار شاعر و نوازنده بزرگ ایرانی رودکی نام نهاده شد و بخش بزرگتر آن به تالار وحدت شهرت یافت.

معماری خاص تالار وحدت

معماری تالار وحدت

معمار بزرگ این تالار اوژن آفتاندلیانس، با هوش و استعداد خود اثری شگفت را خلق نمود که هر روز به طرفداران آن افزوده می شود. زیربنا این مجموعه 15000 متر مربع می باشد که در 7 طبقه با مساحت 21000 متر مربع تعریف شده است. تالار وحدت دارای دو درب ورودی ست که یکی از آنها در شرق و دیگری در شمال آن قرار گرفته است. سالن اصلی تالار وحدت با ظرفیت 900 نفر می باشد و دیگر بخش های آن از جمله سالن انتظار، بخش‌های اداری، بخش‌های خدماتی و بخش‌های مرتبط با اجرا کنندگان می باشد.

برنامه‌ها در تالار وحدت

موسیقی در تالار وحدت

تالار وحدت محلی مناسب برای اجرا برنامه هنرمندان است و تاریخ درخشانی در این باب دارد. هنرمندان بزرگی همچون بهرام بیضایی، مرضیه، فاخره صبا، استاد بنان، شجریان، حشمت سنجری و پری زنگنه پا بر روی این صحنه نهاده اند. علاوه بر کنسرت ها و اجرا هنرمندان ایرانی پیانیست‌ها، ویولونیست‌ها و رهبران ارکستر مشهور جهانی به نام های کلادیو آرائو، روجیرو ریچی و هنریک شرینگ در این صحنه حضور داشته اند. از دیگر برنامه های جذاب این تالار رقص باله کلاسیک و مدرن بوده که توسط مارگوت فونتین، رودلف نوریف، الوین ایلی، موریس براژ و بیرژیت کولبرگ که از هنرمندان به نام در این زمینه بودند، اجرا می شده است. هم چنین اجرا گروه های باله، اپرا و ارکستر مجلسی در این مکان صورت می گرفته و مارسل مارسو، یکی از نوابغ هنر پانتومیم در این تالار اجراهای ماندگاری داشته است.

سالن اصلی تالار به چه شکل است!

تالار بزرگ وحدت

گنجایش سالن اصلی 700 تماشاگر می باشد که از بخش هایی مختلفی همچون طبقه همکف و 3 طبقه بالکن 20 کابینه در شرق و غرب تشکیل شده و اگر بخواهید به جایگاه اختصاصی آن تشرف یابید، باید بلیط خود را برای طبقه دوم تهیه کنید. معماری زیبا سالن اصلی ایده برداری از سبک کنگره های هخامنشی می باشد و نمای بیرونی بالکن ها در این بخش به شکل نیم دایره است. برای خروج هم شما می توانید به طبقه همکف بروید و از طریق 4 درب خروجی در اضلاع آن خارج شوید. جایگاه ارکسترها با خلاقیت در معماری به صورت متحرک طراحی شده که در مواقع لزوم ارکستر از روی صحنه محو شده و پایین می رود. از دیگر زیبایی های محصور کننده می توان به سقف این سالن اشاره نمود که به صورت محدب لانه زنبوری می باشد و نور نامرئی که از سمت لوستر مدور وسط سقف به کل سالن منعطف می شود.

سرگذشت تالار پس از انقلاب

تالار وحدت

پس از انقلاب این تالار با عنوان بنیاد فرهنگی هنری رودکی به فعالیت های خود ادامه داد و امروزه به عنوان یکی از بزرگترین تالارهای اجرا کنسرت و نمایش شناخته می شود. از دیگر تالارهای تحت پوشش این بنیاد، می توان به تالار حافظ، تالار فردوسی و برج آزادی نیز اشاره نمود. مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد انتخاب می گردد و هم اکنون این مجموعه زیر نظر وزارت ارشاد می باشد. متاسفانه بعد از انقلاب مجوز اجرا برای بسیاری از کنسرت ها و نمایش ها داده نشد و بنا به همین روال هنرمندان زیادی در این عرصه ناکام ماندند.

تالار وحدت کجاست؟

آدرس: تهران، خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار

مسیر دسترسی به تالار وحدت

  • تالار وحدت بین دو ایستگاه مترو فردوسی و تئاتر شهر (چهارراه ولیعصر سابق) در خط چهار مترو تهران واقع شده است، که البته به ایستگاه تئاتر شهر کمی نزدیک‌تر می باشد. برای رسیدن به این تالار می‌توانید در این ایستگاه از قطار پیاده شده و پس از خروج از ایستگاه به سمت ضلع شرقی پارک دانشجو رفته و پس از گذر از خیابان شهریار به تالار وحدت برسید.
  • همچنین اگر قصد استفاده از اتوبوس را دارید می‌توانید با انتخاب ایستگاه تئاتر شهر (چهارراه ولیعصر سابق) از اتوبوس‌هایی که در این مسیر تردد می‌کنند مطلع گردید. از جمله این خطوط می‌توان به خطوط ‌BRT میدان آزادی- تهران پارس و راه‌آهن- تجریش و راه‌آهن- پارک‌ وی اشاره نمود. کافی‌ست در چهارراه ولی‌عصر از اتوبوس پیاده شده و طبق مسیر یاد شده در بالا حرکت کنید.

 

5/5 (1 نظر)
1 نظر
  1. لیلا می گوید

    متاسفانه پارکینگ نداره یکم شاید اذیت کننده باشه براتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.