غار کرفتو | ماجراجویی در محل زندگی هرکول

2

شاید تا به حال افسانه هایی در مورد هرکول شنیده باشید، کسی که در عقاید یونانی ها فرزند خدایگان زئوس بود و از فناناپذیرترین و قوی ترین مردان آن قرن شناخته می شد. مضمون قصه امروز ما، محل دفن این اسطوره یونانی ست که در کردستان به نام غار کرفتو مشهور می باشد. کرف در زبان محلی به معنی غار و تو به معنای خورشید است. در این مطلب شما را دعوت به شنیدن داستان و قصه ای افسانه ای می کنیم و از شما می خواهیم تا انتها این مطلب همراه ره بال آسمان باشید.

رازهایی در تاریخچه غار کرفتو که باید آنها را بدانید!

این غار پس از سال ها در دوران مزوزوئیک سر از آب بیرون آورده است. تحقیقات انجام شده بر روی خاک این محیط نشانگر این است که در دوره پیش از میلاد هیچ انسانی در آن زندگی نمی کرده و اولین انسان هایی که در خود پذیرفته، مربوط به دوران سلوکی، اشکانی، ساسانی و اسلامی بوده اند. در تاریخ 20 بهمن 1318 غار کرفتو به عنوان یکی از ارزشمندترین آثار ملی ایران شناخته شده و به ثبت رسید و یکی از بهترین غار های ایران است. هم چنین برای بهبود بخشیدن و سامان دادن به غار کرفتو اقداماتی در سال 1378 و 1379 انجام گرفت که از جمله آن ها می توان، محوطه بیرونی غار، پله بندی، سکوهای استراحت، پارکینگ، سرایداری و سرویس بهداشتی را نام برد. یکی از دلایل اسرارآمیز بودن این غار، وجود دالان های تو در تویی ست که ساختار عجیبی به آن داده و ورود هر انسانی به خود را تقریبا محال ساخته است. “هرکس به این غار وارد شود در امان است” این جمله ایست که یونانی ها از زبان هرکول بیان می کنند و این یکی از جملات جادویی ست که به این غار جلوه سحرآمیز بودن می دهد.

غار زیبای کرفتو در کردستان

با دو بخش اصلی غار کرفتو آشنا شوید

غار کرفتو سقز، شامل دو بخش اصلی می باشد که یکی از این بخش ها ساخته دست انسان هاست و بخش دیگر آن را طبیعت به خودی خود به وجود آورده است. معماری های به کار رفته در این غار در بخش دست کن (دست ساز انسان) بسیار دیدنی و جذاب می باشد که هر انسانی را به وجد می آورد و بخش طبیعی آن هم می توان گفت پدیده ای بی نظیر در خلق یک اثر، را به تصویر کشیده است.

دست کن

وارد این قسمت از غار که می شوید، 4 طبقه را می بینید که سنگ تراشان با هنر خود آن ها را به صورت اتاق ها، راهرو ها و دالان ها شکل بخشیده اند. پله هایی برای ترفیع شما به طبقات بالا هم طراحی شده که می توانید به سهولت از آن ها برای عبور و مرور استفاده نمایید. از خاصیت های شگرف در این سازه می توان فرم شکل گیری سقف ها، نورگیر بودن اتاق ها و ایجاد پله ها و درگاه ها در ورودی آنها اشاره نمود. اکثر این اتاق ها و دالان ها به یکدیگر راه عبوری دارند و نقاشی های جالب و حیرت انگیزی بر دیوار آنها نگارده شده است. از نقوش طراحی شده بر این دیوارها میتوان به سوارکاری بر اسب، موجودات نامعلوم و گوزن مارال، نام برد. در بین این طبقات، طبقه سوم از زیباترین بخش های غار کرفتو می باشد که نباید بازدید از آن را از خاطر ببرید.

فضا درون غار کرفتو

طبیعی

می توان این بخش را هیجان انگیزتر از بخش دست کن نامید چراکه طبیعت، آن را به دست خود خلق نموده و شاید گفته های رازآلودی پشت پرده آن باشد. دالان های کم عرضی را در این بخش پشت سر می گذرانید که شاید عبور از آن ها کمی برایتان مشکل به نظر برسد، اما ماجراجویی حسی ست که هر انسانی را شکست ناپذیر می کند. در انتهای این دالان ها آب فراوانی وجود داشته، که امروزه به دلیل فرسایش شکل هایی به دیواره غار داده و بسیار نادر می باشد.

ویدیو غار کرفتو

ویژگی های منحصر به فرد غار کرفتو

این غار زیبا یکی از شاهکارهای معماری ست که همه ساله گردشگران زیادی را به خود می خواند. نوآوری و ظرافت در ساخت جزء به جزء این غار از ویژگی های تحسن برانگیز آن می باشد. هم چنین مسیرهای دسترسی‌ای برای بازدید کننده ایجاد گردیده، تا به سهولت بتوانند به وسیله آن از این غار دیدن نمایند. نکته مورد توجه دیگر غار کرفتو وسعت آن است، به گونه ای که شاید شما نتوانید تمام قسمت های آن را ببینید. افسانه ها و قصه های زیادی باعث وجه تمایز غار کرفتو شده که به گفته یونانی ها محل زندگی هرکول، پسر خدای یونانی ها، در این محل بوده است.

داخل غار کرفتو

هراکلس و غار کرفتو

هرکول یا هراکلس نام فرزند زئوس و آلکمنه بوده که به اسطوره یونانیان مشهور می باشد. شجاعت و قدرت او زبانزد مردم یونان بوده و پیروزی هایش در نبردهایی که در سراسر جهان داشته، هنوز هم نقل می گردد. بنا به داستان هایی که از هرکول نوشته شده، در گهواره دو مار را خفه کرده و در نوجوانی توانسته شیری را به زمین افکند. از مجموعه افسانه های او می توان به گرفتن مادیان های دیومدس، کشتن پرندگان گوشتخوار، کشتن گراز وحشی اریمانتوس، گرفتن گوزن کرینیا و کشتن مار نه سر هیدرا اشاره نمود. حال می خواهید بدانید چرا غار کرفتو را محل دفن هرکول نامیده اند؟ کتیبه ای به زبان یونانی در طبقه سوم این غار به چشم می خورد که گواهی از محل دفن هرکول می باشد. معماری طبیعی این غار محققان را بر این باور داشته که، در گذشته ها این محل به عنوان معبد یونانی ها و مکانی برای پرستش خدا آنها بوده است. 

دلایلی برای اثبات وجود انسان در غار کرفتو

به دو دلیل بارز کاوشگران به وجود انسان ها در این غار پی بردند. یکی از این مشخصه ها، وجود آشپزخانه در قسمت نورگیرها و پنجره هاست که در این محل مشغول تهیه غذا می شدند و حتی تنوری به عمق 30 سانتی متر و قطر 43 سانتی متر در این قسمت یافت شده که از آن برای پختن نان استفاده می نمودند. مورد قابل ذکر دیگر غار کرفتو، وجود سیستم جالبی برای آب رسانی در تمام نقاط غار است که با کندن چاله ها و رهنمون شدن آب از طریق کانال های تراشیده شده میسر می گردیده است. در بدو ورود شما به غار حوضچه ای به طول 200، عرض 70 و عمق 72 سانتی متری را خواهید دید که آب رسانی به دیگر بخش ها را برعهده داشته و به کانال های حفاری شده می ریخته است.

کاوش ها در غار کرفتو چگونه آغاز شد؟

اولین بازدید از این غار در سال 1818 توسط فردی به نام سر رابرت کرپتور صورت گرفت و پس از او در سال 1838 شخص دیگری به نام هنری اولینسون وارد این غار شد و تعبیر کرپورتر کتیبه را اصلاح کرد. اولین نقشه از غار کرفتو در سال 1963 و با همکاری دو شخص به نام های سراورل اشتین و دستیارش ایوب خان تهیه شد. این نقشه را بخش ها، راهرو ها، درهای ورودی و پلکان آن ها تشکیل می داد. البته ناگفته نماند، محل هایی به علت نشستن گرد و غبار و مسدود بودن برخی از راه ها، در این نقشه ثبت نشده اند.

تلاش های بسیاری هم برای تهیه یک نقشه سه بعدی از غار انجام شد، اما به دلیل برآورد هزینه های هنگفت، فقط موفق به تهیه نقشه طبقات مختلف غار و برخی از راه ها انجامید. پروژه دیگری در سال 1376 به سرپرستی دکتر میر اسکندری کلید خورد که مدتی محدودی بود. هم چنین در زمستان سال 1379 به مدت 45 روز مطالعات دیگری توسط بهرام مرادی از تالار بزرگ و طبقه دوم صورت پذیرفت که به علت خاکبرداری غیراصولی به نتیجه دلخواه نرسید. بار دیگر در سال 1380 کاوش هایی در دامنه های جنوبی غار کرفتو آغاز گردید که به کشف گورستانی مربوط به دوره اسلامی (در قرن های هفتم و هشتم) منجر گردید. به علاوه کاوش هایی که در خود غار صورت می گرفت، تحقیقاتی در نزدیکی این محل نیز انجام گرفت که شامل این مکان ها بودند:

 ده کهنه (در یک کیلومتری غرب کرفتو)
 تلک آوی (2 کیلومتری جنوب غربی کرفتو)
 غار کانی میکائیل (یک کیلومتری شمال کرفتو)
خلاصه و نتیجه گیری پایانی در انتهای این کاوش ها نشانگر تاریخی مربوط به دوران ساسانی و پارت ها بوده و موضوع قابل اشاره در این تحقیقات، حائز اهمیت بودن این غار در اکثر دوره های پیشین است.

غار کرفتو کجاست؟

آدرس: استان کردستان، شهر دیواندره، جاده تکاب- ایرانخواه، قبل از جاده کرفتو، سمت چپ


این شاهکار که ساخته دست انسان می باشد، در میان رشته کوهی آهکی و در 76 کیلومتری شهر سقز کردستان، واقع شده است. غار کرفتو به طوری طراحی شده که انسان های زیادی می توانند در آن اقامت داشته باشند. همان طور که از 7000 سال پیش هم محل زندگی بسیاری از انسان ها بوده است. ارتفاع این کوه از زمین 100 متر می باشد و به گونه ای جالب طراحی گردیده که باد را به حریم غار راه نمی دهد. یکی از مزیت های این ساختار، جلوگیری از تجمع برف در درب ورودی غار می باشد. نکته دیگری که در غار کرفتو همه را به حیرت وا داشته این است که زمستان های مطبوع و تابستان های خنکی دارد. دو چشمه زیبا و خروشان که سالیان دراز مایه حیات و سرزندگی غار کرفتو بوده، نیز در پایین این غار واقع شده است.

مسیر دسترسی

برای رسیدن به این غار که از جمله جاهای دیدنی اطراف سنندج به حساب می‌آید، باید خودتان را به دیوان دره برسانید و راه خود را به سمت سقز ادامه دهید. پس از پیمودن ۳۷ کیلومتر، یک سه راهی را در سمت راست خود خواهید دید که به سه راهی تکاب مشهور است. در کنار سه راهی تابلو غار کرفتو مسیر درست را به شما نشان می دهد. از این محل تا غار دقیقا ۳۳ کیلومتر فاصله دارید که مسیر آن آسفالت و یک بانده می باشد. در  این راه، دو، سه راهی دیگر نیز وجود دارد که تابلو راهنما، غار سمت چپ را به شما نشان خواهد داد.

فاصله از مرکز استان و شهرهای اطراف

  • سنندج: ۲۰۰ کیلومتر
  • دیواندره: ۷۰ کیلومتر
  • سقز: ۸۷ کیلومتر

غار کرفتو و پلکان آن

امکانات رفاهی منطقه

  1. فروشگاهی کوچک، پارکینگ و سرویس بهداشتی امکاناتی هستند که در محوطه غار در دسترس شما قرار می گیرد.
  2. در نزدیکی غار دو پمپ بنزین و در فاصله ۱۵ کیلومتری و ۴۰ کیلومتری آن وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده نمایید.
  3. در صورت درخواست می توانید یک بروشور فارسی تهیه کنید چراکه معمولا در غار، راهنما وجود ندارد.

نکات مهم در سفر به غار کرفتو

  • نرده های چوبی تعبیه شده تا حدی می توانند از بروز خطر سقوط جلوگیری کنند اما به هیچ وجه به آنها تکیه ندهید و مراقب کودکان خود باشید.
  • نوشتن یا حکاکی بر دیواره های غار نه تنها از زیبایی بصری آن می کاهد بلکه این اثر زیبا را در معرض خطر تخریب نیز قرار می دهد، پس سعی کنید آثاری بر روی آن ایجاد ننمایید.
  • با وجود در دسترس بودن آب آشامیدنی، بهتر است در فصول گرم سال، یک بطری آب معدنی به همراه داشته باشید.
  • سیستم روشنایی در غار وجود دارد اما در مواقع قطع برق شاید دچار دردسر شوید، پس در کوله بارتان، چراغ قوه ی کوچکی را بگنجانید.
  • بیرون غار فاقد درخت و سایه است، اگر قصد دارید که گشتی در اطراف آن بزنید، کرم ضد آفتاب یا کلاه آفتابگیر را فراموش نکنید.

تا جایی كه می توانید سفر كنید

به دور دست ترین جاهایی كه می توانید بروید.

تا زمانی كه می توانید.

یادتان باشد،

زندگی برای زیستن در یک نقطه نیست!

3.7/5 (3 نظر)
2 نظرات
  1. ریما می گوید

    مکان زیبایی هستش ولی چرا تصاویری بهتری از این مکان نذاشتی

  2. رضا ذکاوت می گوید

    به نظرم بیشتر مطلبتون راجب تاریخچه غار هست و کمتر به به خود غار و ویژگی هاش پرداختین ولی در غار بسیار زیبایی هست.بعد از دیدن غار کرفتو میتونید میراث جهانی تخت سلیمان، زندان دیو، آبشار برنجه، جاذبه طبیعی چمن متحرک و تپه باستانی زیویه که در فاصله کمی از غار واقع شده اند هم بازدید نمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.