مازیچال کلاردشت | طبیعتی بکر که برای مسافرانش دلبری می‌کند

0

مازیچال کلاردشت زیباترین دهکده توریستی بر فراز ابرهای پنبه‌ای و رویایی مازندران است. طبیعتی بکر و دست‌نخورده که از اردیبهشت تا پایان شهریور برای ساکنین و مسافرانش دلبری می‌کند. دهکده‌ای سرسبز همراه با جنگل بلوط در میان دشت های مازندران که هر کسی حداقل یک بار باید لذت سفر به آنجا را تجربه کند. اگر شوق دیدن این طبیعت بی‌نظیر در وجود شما هم رخنه کرده، همراه ره بال آسمان باشید تا همه اطلاعات لازم برای سفر به مازیچال کلاردشت را کسب کنید.

چرا نباید فرصت سفر به مازیچال را از دست داد؟

می‌خواهید چند روزی را به دور از دود و دم و شلوغی شهر باشید و چند صباحی لذت کشیدن نفس عمیق در خنکای هوای مه‌گرفته به جانتان بنشیند؟ می‌خواهید از دیدن یک بوم نقاشی با سرسبزی منحصربه‌فرد و درختان قدکشیده در دل ابرها جان بگیرید؟ می‌خواهید پرتوهای ملایم خورشید از لابه‌لای ابرها پوستتان را نوازش کنند؟ کافی است با یک کوله پشتی عزم سفر به کلاردشت کنید.

درباره سفر به مازیچال

ییلاقات این منطقه می‌تواند مقصدی دل‌انگیز برای یک سفر کوتاه با کمترین هزینه باشد. موقعیت کوه های کلاردشت باعث به‌وجودآمدن اقیانوسی از ابر در آسمانش شده است. تماشای جنگل بلوط در کنار اقیانوس ابر هنگام بارش باران چنان خاطره خوشی را در ذهنتان ثبت می‌کند که فراموش کردن این حجم از زیبایی وصف‌نشدنی محال است. حتی اگر لحظاتی را در این دشت رویایی تجربه کنید که خبری از اقیانوس ابر و روزنه‌های نور در آن نباشد، آسمانی را خواهید دید که مطمئنیم آن لحظه را با هیچ‌چیز در دنیا عوض نمی‌کنید.

مطمئناً اگر تا قبل از این برای سفر به مازیچال شک داشته‌اید، الان شما هم در جستجوی اولین تعطیلات خود برای سفر هستید؛ اما پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه این سفر هیجان‌انگیز بیشتر به شما خوش بگذرد، اطلاعات کامل‌تری درباره این دهکده ییلاقی داشته باشید. پس همراه ما باشید.

ویدیوی زیبا از جنگل مازیچال

چه فصلی بهترین زمان برای سفر به مازیچال است؟

اگر از آن دسته ماجراجویان طبیعت‌گرد حرفه‌ای هستید، هر چهار فصل سال می‌تواند برای شما بهترین زمان سفر به این دهکده ییلاقی باشد؛ اما اگر برای اولین بار است که می‌خواهید به این منطقه حیرت‌انگیز سفر کنید، پیشنهاد می‌کنیم فصل تابستان را انتخاب کنید.

  • تابستان

تجربه خنکای هوای ییلاقات، در دل تابستان لذت تکرارناشدنی دارد. اگر خوش‌شانس باشید شاید بتوانید در این فصل کلبه‌های ییلاقی روستائیان را برای اقامت خود در نظر بگیرید. چراکه حتی اگر چله تابستان هم به مازیچال کلاردشت سفر کرده باشید احتمالاً نیاز است در شب علاوه بر تدارک سرپناه، از لباس‌های گرم زمستانی استفاده کنید. تصور چنین آب‌وهوایی هرلحظه شوق دیدن این دشت ییلاقی را بیشتر می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم اگر همراهان شما از بومیان یا طبیعت‌گردان حرفه‌ای هستند، لذت ماندن در طبیعت بکر و خوابیدن در چادر را به خود هدیه دهید. یادتان باشد قبل از سفر شرایط جوی را چک کنید تا گیر بارندگی‌های شدید شبانه نیفتید. همچنین حتماً همراه خود آب و مواد غذایی، چادر ضد آب، کیسه خواب، کرم ضد آفتاب و کمک‌های اولیه را داشته باشید.

  • پاییز و بهار

بهترین زمان سفر به مازیچال

اگر از سردی هوا هراسی ندارید، اواسط بهار و مخصوصاً اوایل پاییز بی‌نظیرترین مناظر طبیعی را خواهید دید. دشت‌های کلاردشت در بهار پوشیده از گل‌های پامچال و بنفشه یا به زبان محلی «پیش پیشا» و «ونوشه» است که در کنار هوای مطبوع و دل‌انگیز با رنگ چشم‌نواز خود چشم‌اندازی تکرارنشدنی برایتان ایجاد می‌کنند. از طرفی جنگل های مازیچال در پاییز مناظر رویایی را مهمان چشمان شما می‌کنند که عاشقانه‌ترین پاییز عمرتان را اینجا تجربه خواهید کرد.

  • زمستان

اگر علاقمند ماجراجویی هستید و فصل زمستان را برای سفر به مازیچال انتخاب کرده‌اید شک نداشته باشید که یکی از خارق‌العاده‌ترین سفرهای خود را تجربه خواهید کرد. دیدن دشت برف‌پوش، بدون سکنه و سکوت محضِ این منطقه جان می‌دهد برای مدیتیشن. فقط یک گوشه بنشینید و چشمانتان را ببندید و از شنیدن صدای سکوت لذت ببرید. همین لحظات کوتاه آرامشی به شما هدیه می‌دهد که از عمرتان به حساب نمی‌آید؛ پس تا می‌توانید روح جوانی را به خود هدیه دهید.

راستی برای اینکه خاطرات مازیچال زمستانی برایتان به‌یادماندنی شود، چند نکته حیاتی زیر را آویزه گوشتان کنید:

  • قبل از سفر آمار دقیق شرایط جوی و راه را بگیرید؛ به‌هرحال زمستان است و ممکن است راه‌بندان باشد؛
  • هرچقدر هم در طبیعت‌گردی حرفه‌ای هستید برای رفتن به ارتفاعات از همراهی بومیان منطقه کمک بگیرید تا راه را گم نکنید؛
  • به خاطر داشته باشید کسی در زمستان در ییلاقات کلاردشت زندگی نمی‌کند؛ پس هرآنچه را که فکر می‌کنید نیاز دارید با خود همراه ببرید؛
  • در همراه‌داشتن لباس‌های گرم کوتاهی نکنید و فکر خوابیدن در این منطقه ییلاقی را از ذهنتان دور کنید چرا که با این توصیفات بعید می‌دانیم کیسه خواب و چادر ضد آب هم جوابگوی نیازتان باشد؛
  • آب و غذا، زیرانداز و کیف کمک‌های اولیه را فراموش نکنید.

دیدنی ترین مناظر مازیچال کدامند؟

جاهای دیدنی مازیچال

جنگل های بلوط، افرا و کاج سوزنی در جاده‌ای مه‌گرفته اولین منظره‌ای است که از دیدن آن به وجد می‌آیید. جالب است بدانید برخی بر این باورند که نام «مازیچال» برگرفته از دو واژه «مازی» به‌معنای بلوط و «چال» به‌معنای گودال است؛ پس این سفر، سفر به دره‌ای پوشیده از بلوط است. همچنین ممکن است در طول مسیر نشانه‌هایی از قبرستان‌های قدیمی این منطقه را ببینید.

از حیات وحش کلاردشت هم هرچه بگوییم کم گفته‌ایم. طبیعت این منطقه به‌قدری بکر و دست‌نخورده است که هر حیوانی از گوزن و گراز گرفته تا خرس، گرگ و سمور در آن به چشم می‌خورد. پرنده‌های شکاری و تزئینی هم که آسمان زیبا را چشم‌نوازتر کرده‌اند. شما می‌توانید صبح را با شنیدن آواز گوش‌نواز پرندگان شروع کنید و در طول روز از تماشای پرواز قرقاول و عقاب‌ها جان بگیرید. قطعاً از تماشای زندگی مسالمت‌آمیز حیوانات این منطقه حیرت خواهید کرد.

گل‌های خودرو و کلبه‌های چوبی نیز گویای یک زندگی ساده و آرامشی بی‌حد است. پیشنهاد می‌کنیم دوربین عکاسی خود را درآورید چند عکس یادگاری را ثبت کنید.

سوغاتی مازیچال چیست؟

سوغات کلاردشت محصولات لبنی آنجاست است.

حتماً تا به اینجا متوجه شده‌اید که بومیان این منطقه فقط در تابستان‌ها در ارتفاعات سکونت دارند و کارشان دامداری است. پس اگر بهار و تابستان مهمان این منطقه باشید می‌توانید لذت خوردن شیر تازه گوسفندی را تجربه کنید و برای سوغات از سرشیر و پنیر و دیگر محصولات لبنی‌شان بخرید. با این اوصاف پیشنهاد می‌کنیم به تعداد وعده‌هایی که در ییلاقات کلاردشت هستید با خود مواد غذایی داشته باشید؛ چرا که اینجا خبری از مغازه، فروشگاه و سایر امکانات شهری نیست. یادتان باشد قدم در بهشتی بکر و دست‌نخورده گذاشته‌اید.

می‌خواهید به ییلاقات بروید؟ یادتان باشد…

  • همچنان که از دیدن این منطقه لذت می‌برید، حواستان به بومیان، طبیعت و حیوانات منطقه باشد؛
  • به حیوانات اهلی، گله‌های گاو و گوسفند نزدیک نشوید؛
  • از همراه‌داشتن چادر، زیرانداز، مواد غذایی، آب، کمک‌های اولیه، چراغ‌قوه و پاوربانک مطمئن شوید؛ اگر کم و کسری دارید مایحتاج خود را از کلاردشت تهیه کنید؛
  • اگر می‌خواهید یک ظهر تابستانی را در ارتفاعات کلاردشت جوجه بزنید، حتماً هیزم خشک و آتش‌زا همراه خود داشته باشید و بعد از اتمام کار، آتش را خاموش کنید؛
  • این منطقه برق ندارد و حتی گاهی تلفن همراه هم آنتن ندارد؛ پس نزدیکان خود را در جریان این موضوع قرار دهید.

بهترین مسیر رسیدن به مازیچال کدام است؟

برای سفر به مازیچال کلاردشت چند انتخاب دارید. اگر در تعطیلات به سر می‌برید می‌توانید با ماشین شخصی خود سفر را به سمت شمال ایران و مازندران شروع کنید، بعد از رسیدن به کلاردشت و استراحتی کوتاه باید از میدان بزرگ کلاردشت به سمت جاده عباس آباد بروید تا به ابتدای جاده خاکی مازیچال برسید. از ابتدای این جاده خاکی ۱۷ کیلومتر به سمت ارتفاعات حرکت کنید تا به بهشتی وصف‌ناشدنی برسید که دیدن این دشت دل‌انگیز میخکوبتان کند؛ حالا شما در ارتفاعات بهشتی کلاردشت هستید.

سفر بخیر؛ امیدواریم از سفر رؤیایی‌تان به مازیچال کلاردشت لذت ببرید. اگر هم از قبل به این منطقه ییلاقی سفر کرده‌اید خاطرات و تجارب خود را در بخش نظرات این مقاله با ما و همراهان ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.