بازار بزرگ استانبول | شاهکار معماران ترک

0

بازار بزرگ استانبول (Bazar Istanbul) شهرفرنگی پر از کالاهای رنگارنگ است که در دنیا نظیر ندارد. این بازار به‌لحاظ تاریخی یکی از قدیمی‌ترین بازارهای جهان است. گرند بازار استانبول یکی از جاهای دیدنی ترکیه است. در این بازار بزرگ، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد یافت می‌شود. خریداری را سراغ نداریم که از بازار بزرگ استانبول دست‌خالی بازگردد. مطمئنیم گردشگران بی‌دلیل این گرند بازار استانبول را به‌عنوان مقصد اول خود در سفر استانبول انتخاب نکرده‌اند. خالی از لطف نیست که در ادامه باهم بینیم ماجرای ساخت بازار بزرگ استانبول از چه قرار است. به‌علاوه، به معرفی قسمت‌های مختلف بازار بپردازیم. تا شما در سفر استانبول با اطلاعات کاملی از گرند بازار استانبول دیدن کنید و بهترین سوغاتی‌‌های استانبول را بخرید.

بازار بزرگ استانبول کجاست؟

بازار بزرگ استانبول که به آن گرند بازار استانبول یا کاپالی چارشی (Kapali Carsi‏) هم گفته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ترکیه و جهان و جزو بهترین مراکز خرید خارجی است. اگر می‌خواهید بدانید بازار بزرگ استانبول کجاست، باید مسیر قلب استانبول را در پیش بگیرید تا به تاریخی‌ترین منطقه این شهر با نام فاتح برسید. در این منطقه بازار بزرگ استانبول خودنمایی می‌کند.

تصویری از داخل بازار بزرگ استانبول

بازدید از بازار بزرگ استانبول به‌قول قدیمی‌ها هم فال است و هم تماشا. از یک طرف گردشگران با دستی پر از سوغاتی از این بازار بیرون می‌آیند و از طرف دیگر از بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده دنیا با قدمتی چندصدساله بازدید می‌کنند. از آنجا که در ماه‌های پررونقِ گردشگری استانبول جایی برای سوزن انداختن در این بازار نیست.

این بازار که با نام ترکیه مارکت (Turkey Market) نیز معروف است یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی منطقه فاتح به ‌حساب می‌آید و عملاً می‌توان گفت نبض این منطقه در بازار بزرگ استانبول می‌تپد. جالب است بدانید بازار استانبول حدود ۶۰ راهرو کوچک و بزرگ دارد. کاملاً مشخص است با بازاری سروکار دارید که در هر گوشه محله فاتح ورودی دارد.

تصویری از مغازه های بازار بزرگ استانلول

خوشبختانه محله فاتح یکی از خوش‌مسیرترین محله های استانبول است تا با اتوبوس، تاکسی، تراموا و مترو راه این محله را در پیش بگیرید و رهسپار بازار بزرگ استانبول شوید. لازم به ذکر است ورودی خیابان بایزید شلوغ‌ترین ورودی این بازار شناخته می‌شود.

بازار بزرگ استانبول | ریشه در تاریخ این سرزمین

تصویری از بازار بزرگ استانبول

شهری با فرهنگی کهن را سراغ نداریم که در آن خبری از بازاری بزرگ نباشد. استانبول نیز از این قاعده‌ مستثنا نیست و کمتر بازار بزرگی را سراغ داریم که بتواند با گرند بازار استانبول رقابت کند. ماجرای ساخت بازار بزرگ استانبول به سال ۱۴۵۵ میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان، سلطان محمد فاتح، یکی از شناخته‌شده‌ترین پادشاهان سلطنت عثمانی، فرمان ساخت بازار بزرگی در استانبول را صادر کرد. این فرمان به‌دنبال فتح استانبول توسط سپاه عثمانی صادر شد.

  • تاریخچه ساخت این بازار بزرگ

بازاری که از آن صحبت می‌‌کنیم در ابتدا مساحت چندانی نداشت و فقط پارچه و جواهرات در آن به فروش می‌رفت. این بازار از چوب و آجر ساخته شده بود و در نمای بیرونی آن گچ‌کاری‌های زیبایی به چشم می‌خورد. مدتی از ساخت بازار استانبول گذشت تا این بازار رفته‌رفته رونق بیشتری پیدا کرد. به‌دنبال افزایش کسب‌و‌کار در این بازار، سلطان محمد فرمانی برای ساخت بازار سرپوشیده‌ دیگری صادر کرد. این بازار در واقع برای گسترش بازار فعلی استانبول ساخته شد.

تصویری از مغازه های بازار بزرگ استانبول

بازار جدید با نام صندل بِدستن (Sandal Bedesten) بنا شد تا نقش بازار مکملی برای بازار استانبول را ایفا کند. نام‌گذاری صندل بدستن برای این بازار جدید با الهام از نوعی نخ با نام بدستن و رنگ چوب صندل انجام شده است. غرفه‌های فروش جواهرات و منسوجات در بازار قدیمی به کار خود ادامه داد و بازار تازه‌تأسیس به مکانی برای معامله کالاهای منزل و لوازم اشرافی تبدیل شد.

تصویری از مغازه بازار بزرگ استانبول

کارشناسان دوران شکوه این بازار را به سده ۱۷ میلادی نسبت می‌دهند. در آن زمان، مرزهای قلمرو پادشاهی استانبول سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا را پوشش می‌داد. این وضعیت زمینه را برای حضور کاروان‌های تجاری از نقاط مختلف این قاره‌ها به بازار بزرگ استانبول مهیا کرد.

جالب است بدانید در گذشته‌های دور قسمتی از گرند بازار استانبول به فروش برده‌ها اختصاص داشت. در سال ۱۷۶۶ میلادی نیز زلزله قسمت‌های زیادی از بازار را با خاک یکسان کرد.

بازار بزرگ استانبول | شاهکار معماران ترک

تصویری از مغازه پتوفروشی بازار بزرگ استانبول

برای شما گفتیم که به‌لحاظ معماری، بازار استانبول در دو مرحله ساخته شد تا بازار دوم نقش مکمل را برای بازار اصلی ایفا کند. منتها افزایش حضور خریداران در این دو بازار کار را به جایی کشاند که فضای بین این بازارها نیز با غرفه‌های مختلف پر شود و در گرند بازار استانبول جای سوزن انداختن نباشد. بازار اصلی به حالت مستطیل‌شکل بنا شده است.

این مستطیل طولی برابر با ۴۳٫۳۰ متر دارد و عرض آن ۲۹٫۵ متر است. همان‌گونه که از هنر معماری شرقی انتظار دارید،‌ در دو طرف راهروهای این بازار ستون‌های بزرگی بنا شده که این ستون‌ها با گنبد پوشش داده ‌شده‌اند.

تصویری از جمعیت در حال خرید در بازار بزرگ استانبول

معماران استانبول قدیم فکر همه‌جای کار را کرده بودند. آن‌ها در ۴۴ غرفه از فروشگاه‌های این بازار، مخزن‌هایی برای نگهداری پول تعبیه شده بود تا مال و اسناد مهم تاجرهای این بازار به یغما نرود. این مخزن‌ها در قسمتی از غرفه‌ها قرار داشت که از بیرون قابل‌دسترس نبود. معماران خوش‌فکر استانبولی برای نورپردازی این بازار از منبع طبیعی نور خورشید کمک گرفته‌اند. به همین دلیل، پنجره‌های مستطیل‌مانندی را در قسمت‌های مختلف سقف بازار شاهد هستیم.

ناگفته نماند این پنجره‌ها نور کافی بازار را تأمین نمی‌کنند. به همین دلیل، در حال حاضر، بازار استانبول نورپردازی ایدئالی ندارد و اگر عازم این بازار هستید، پیشنهاد می‌‌کنیم در طول روز که خورشید در وسط آسمان قرار دارد، راهی گرند بازار استانبول شوید.

هنری که معماران ترک در ساخت گرند بازار استانبول به ‌خرج دادند، در نهایت در جوامع جهانی درخشید. این بازار قدیمی و زیبا در سال ۱۹۸۵ به فهرست اماکن میراث جهانی راه یافت.

جاهای دیدنی بازار بزرگ استانبول

تصویری از دیوار و سقف بازار بزرگ استانبول

گرند بازار استانبول به‌اندازه‌ای جاذبه‌های گردشگری دارد که نمی‌توان مکان خاصی از این بازار را دیدنی‌تر از دیگر قسمت‌های دانست. پیشنهاد می‌کنیم اگر عازم این بازار هستید، قبل از هرچیز سری به مرکز اطلاعات گردشگران بازار استانبول بزنید. این مرکز اطلاعات کاملی درباره جاهای دیدنی بازار و مسیر‌های مختلف گشت‌و‌‌گذار در بازار را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

بازار بزرگ استانبول مسجد‌های بزرگ‌ و کوچکی دارد تا نگران انجام فرایض مذهبی نباشید. شعبه‌های مختلف بانک، ایستگاه پلیس و رستوران‌ و کافه‌های زیادی در قسمت‌های مختلف بازار قرار دارد تا گردشگران و مشتریان در هر کجای بازار که هستند از خدمات رفاهی برخوردار شوند.

بازار بزرگ استانبول | از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

تصویری از مغازه های لوازم خانه بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول نزدیک به ۳هزار مغازه دارد. می‌توان گفت به‌قول قدیمی‌ها از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد در این بازار پیدا می‌شود. کثرت مغازه‌های این بازار باعث شده تا روزانه نزدیک به ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار بازدیدکننده و مشتری راهی این بازار شوند.

بر اساس آماری که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، بازار بزرگ استانبول با بیش از ۹۱میلیون‌ نفر بازدیدکننده در سال، توانست مقام اول بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده دنیا را از آن خود کند. به این ترتیب، می‌توان با خیال راحت‌ مدعی شد که در بازدید از این بازار نه‌تنها به تماشای یکی از جاهای دیدنی استانبول می‌نشینید، بلکه مطمئن هستیم کالاهای جورواجور این بازار چشم شما را می‌گیرد و دست‌خالی از بازار استانبول بیرون نخواهید آمد.

برای اینکه بیشتر در جریان فروشگاه‌های گرند بازار استانبول قرار بگیرید، در ادامه به قسمتی از فروشگاه‌های این بازار اشاره می‌کنیم.
  • عطاری و فروشنده‌های ادویه‌جات معطر ترکی

طب سنتی در میان مردمان استانبول جایگاه ویژه‌ای دارد. اهالی این سرزمین از سده‌ ۱۵ میلادی به عطاری و استفاده از داروهای گیاهی مشغول‌اند. جالب است بدانید عطاری‌هایی در بازار بزرگ استانبول وجود دارد که قدمتشان به چندین سده قبل بازمی‌گردد. انواع گیاهان دارویی کمیاب،‌ دمنوش‌های سالم و مقوی و هر داروی گیاهی که فکرش را بکنید در غرفه عطاری‌های این بازار یافت می‌شود.

  • انواع چرم و پوست و پوشاک چرمی ساخت ترکیه

اگر به صنعت دباغی علاقه دارید، حتماً به‌خوبی آگاهید که دباغان ترک یدطولایی در این صنعت دارند. اگر از آن دسته گردشگران خوش‌تیپی هستید که همیشه پوشاک چرم به تن می‌کنند، در سفر استانبول قبل از هر جا، سری به گرند بازار استانبول بزنید و از غرفه‌های چرم و پوشاک چرمی این بازار دیدن کنید. در گرند بازار استانبول فروشنده‌های چرمی را سراغ داریم که پدر و پدران آن‌ها نیز چرم‌فروش بوده‌اند و سالیان سال است که فروش چرم در بین اعضای خانواده آن‌ها دست‌به‌دست شده است.

این فروشنده‌ها چرم‌ را بهتر از هر چرم‌شناس دیگری می‌شناسند. در نتیجه، در این بازار خبری از جنس تقلبی نیست و مطمئن باشید بهترین پوشاک چرم دنیا را پیش روی شما قرار می‌دهند.
  • بهترین پوشاک و کیف و کفش ترک

پوشاک ترکیه طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد. گردشگران علاقه‌مند به برند‌های ترکی سراغ خوش‌ترکیب‌ترین لباس‌ها را در گرند بازار استانبول می‌گیرند. فروشنده‌های بازار بزرگ استانبول بهترین کیف و کفش ترک را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. در کنار پوشاک مدرن و امروزی و کفش‌‌های شیک و مجلسی، در این بازار انواع پوشاک سنتی ترکیه فروخته می‌شود.

اگر حوصله داشته باشید، با کمی گشت‌و‌گذار در این بازار، می‌توانید کفش‌های سنتی مربوط به دوران پادشاهی عثمانیان و سلجوقیان را در بازار بزرگ استانبول پیدا کنید.
  • صنایع دستی ترکیه

بازار بزرگ استانبول، به‌لطف صنعتگران و هنرمندان ترک، گلچینی از بهترین صنایع دستی ترکیه را پیش‌ روی گردشگران قرار می‌دهد. در بازار بزرگ استانبول، بهترین آثار مینیاتور، کاشی، صنایع چوبی، تذهیب و خوش‌نویسی و گلیم‌های دست‌باف به فروش می‌رسد. پیشنهاد می‌کنیم اگر اهل دلید و به صنایع‌دستی بیشتر از کالاهای مدرن اهمیت می‌‌دهید، حتماً راه این بازار دیدنی را در پیش بگیرید.

  • بورس انواع قالی، تابلوفرش و فرش دستباف ترک

ترک‌ها همانند ما ایرانی‌ها یدطولایی در فرش‌بافی دارند. سابقه این هنر در دیار ترک به ۷هزار سال قبل بازمی‌‌گردد. کاملاً پیداست چنین سابقه‌ای در هنر فرش‌بافی ترکیه نمود پیدا کرده تا قالی‌بافان این مرزوبوم بهترین قالی دستباف ترک را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. در بازار استانبول، در کنار فرش‌های دستباف، انواع قالیچه و تابلو فرش‌های نفیس نیز به فروش می‌رسد.

برای رسیدن به راسته قالی‌فروشان، باید راه قسمت خارجی بازار بزرگ استانبول را پیدا کنید. در این راسته، قسمتی به بازار کاموا استانبول اختصاص دارد تا اگر اهل بافندگی هستید، سری به کاموافروشی‌های این بازار بزنید.
  • بورس عتیقه‌جات نایاب

عتیقه‌فروشی از آن شغل‌هایی است که مشتری خاص خودش را دارد. این شرایط باعث شده تا گردشگرانی که عاشق عتیقه‌اند، پس از ورود به هر شهری، راه عتیقه‌فروشی‌های این شهر را برای خرید عتیقه‌های نایاب در پیش بگیرند. همان‌گونه که از گرند بازار استانبول به‌عنوان بازاری سنتی انتظار می‌رود، این بازار عتیقه‌فروشی‌های معروفی دارد که در سراسر ترکیه نظیر حجره‌های این عتیقه‌فروش‌ها پیدا نمی‌شود.

  • نایاب‌ترین اجناس کلکسیونی

کلکسیون‌دارهای زیادی را سراغ داریم که با هدف تکمیل هرچه بیشتر کلکسیون‌های خود راهی کشورهای مختلف می‌شوند. اگر شما هم کلکسیون تمبر، اسکناس، کبریت یا هر کلکسیون خاص دیگری دارید، حتماً سری به راسته کلکسیون‌دارها در بازار بزرگ استانبول بزنید. حجره‌های این راسته کلکسیون‌های نایابی دارند که مطمئنیم از دیدن آنها شگفت‌زده خواهید شد.

  • نقره‌فروشی و مسگری‌ها

چیزی حدود ۵۰ کارگاه بزرگ تولید زیورآلات نقره‌ در گرند بازار استانبول وجود دارد تا این بازار به بورس نقره ترکیه تبدیل شود. نقره‌کاران ترک در این بازار انواع انگشتر، گردنبند، گوشواره و دستبدهای زیبا را تراش می‌دهند تا گردشگران علاقه‌مند به زیورآلات از این بازار با دستی پر برگردند.

در کنار راسته نقره‌فروش‌ها، مسگرهای ترک راسته‌ای را در این بازار از آن خود کرده‌اند. صدای آشنای چکش‌های مسگری از فاصله‌ای دور در این بازار به گوش می‌خورد. با ورود به راسته مسگرها در گرند بازار استانبول، احساس خواهید کرد وارد راسته مسگرها در میدان نقش‌جهانِ اصفهان شده‌اید.

هنر مسگران ترک دست‌کمی از هنرمندان مسگر ایرانی ندارد. گردشگران با گلچینی از بهترین قابلمه‌ها، سینی‌ها و سماورهای مسی در این بازار روبه‌رو می‌شوند.

بهترین زمان خرید از بازار بزرگ استانبول

گرند بازار استانبول بازاری سنتی اما دیدنی است. درهای آن، به‌‌غیر از یکشنبه‌ها و روزهای تعطیل رسمی، در سرتاسر سال باز است. این بازار روزهای جمعه و شنبه که ایام آخر هفته ترکیه به ‌حساب می‌آید، نسبت به دیگر روزهای هفته، شلوغ‌تر است. از آنجا که بازار استانبول روزانه بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار مراجعه‌کننده دارد، پیشنهاد می‌کنیم روزهای وسط هفته را برای خرید از این بازار انتخاب کنید که ترافیک کمتری دارد.

بازار بزرگ استانبول بازاری سرپوشیده است؛ اما بازهم با توجه به اینکه استانبول تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد و برفی دارد، پیشنهاد می‌کنیم سفر استانبول را در ماه‌های معتدل سال انتخاب کنید تا ایا‌ب‌و‌ذهاب راحتی به گرند بازار استانبول داشته باشید.

تجربه در ره بال آسمان نشان داده ماه‌های می، ژوئن، سپتامبر و اکتبر بهترین زمان برای خرید از گرند بازار استانبول است.

نکته‌هایی برای خرید از بازار بزرگ استانبول

تصویری از بازار استانبول

هرقدر هم زمان‌بندی مناسبی برای انتخاب وقت خلوت این بازار داشته باشید، بازهم بعید به نظر می‌رسد که با ازدحام جمعیت در بازار روبه‌رو نشوید. به همین دلیل، احتیاط حکم می‌کند اجناس قیمتی‌تان را در بازار همراه نبرید و کیف و مدارک شناسایی مهم را به صندوق امانات هتل بسپارید.

گرند بازار استانبول راهروهای تودرتویی دارد و هرقدر هم راه‌بلد باشید و نقشه بازار را مطالعه کنید، بازهم احتمال گم‌شدن شما در این بازار وجود دارد. نیازی نیست غم به دل خود راه بدهید. در تمامی راسته‌های بازار تابلوهای راهنمایی برای مسیریابی مشتریان قرار دارد.

تصویری از بازار بزرگ استانبول

بسیاری از مالکان بازار بزرگ استانبول پشت‌درپشت فروشنده بار آمده‌‌اند. حواستان را حسابی جمع کنید؛ چراکه این فروشنده‌ها اجازه نمی‌دهند مشتریان با دست خالی از مغازه بیرون بروند. در کنار اینکه به صحبت‌های فروشنده گوش می‌کنید، نگذارید فروشنده کالایی را به‌زور زیر بغل شما بگذارد. طبق روال هر بازار دیگری، بهتر است قبل از خرید نهایی، قیمت کالای دل‌خواه را از چندین مغازه بپرسید و پس از سبک‌و‌سنگین‌کردن قیمت‌ها، بهترین کالا را با مناسب‌ترین قیمت خریداری کنید.

تصویری از بازار ستانبول

از آنجا که با بازاری سنتی طرف هستید، فروشنده‌های این بازار به چانه‌زدن عادت دارند. در نتیجه، تا می‌توانید چانه بزنید و اگر دیدید فروشنده حاضر نیست کالای دل‌خواه را به مبلغ مدنظر شما بفروشد، از فروشگاه بیرون بیایید. احتمال زیادی وجود دارد که فروشنده پشیمان شود و با پیشنهاد قیمتی مناسب دنبال شما راه بیفتد.

رستوران‌ های اطراف بازار بزرگ استانبول

مطمئنیم شما هم با ما هم‌عقیده‌اید که خرید در کنار اینکه لذت خاصی دارد، خستگی و گرسنگی هم به دنبال دارد. به همین دلیل، برای اینکه لذت خرید به جان شما بنشیند، در ادامه به چند رستوران نزدیک گرند بازار استانبول اشاره می‌کنیم تا پس از گشت‌و‌گذار و خریدی دل‌چسب از این بازار، سری به این رستوران‌ها بزنید و دلی از عزا دربیاورید.

  • رستوران فِس کافه

اگر گرسنه هستید اما نمی‌خواهید غذای مفصلی بخورید و به‌قول قدیمی‌ها قصد دارید با خوردن ساندویچی خوشمزه ته‌بندی کنید. حتماً سری به رستوران فس کافه در بازار بزرگ استانبول بزنید. این رستوران در مرکز بازار قرار دارد و بوی خوش ساندویچ‌های آن از فاصله‌ای دور به مشام می‌رسد.

  • رستوران بورسا لوکانتاسی

این رستوران از سال ۱۹۲۷ تا کنون در همسایگی بازار بزرگ استانبول مشغول به کار است. گوشه‌بره و پوره بادمجان‌های بسیار خوشمزه‌ای در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

  • رستوران حمدی

حیف است سری به ترکیه بزنید و کباب ترکی نخورید. در گشت‌و‌گذار خود در بازار استانبول، با یک تیر دو نشان بزنید و در کنار خرید سوغاتی و کالاهای دل‌خواه، کباب‌ترکی‌های خوشمزه رستوران حمدی را امتحان کنید. این رستوران در پلاک ۱۷ خیابان کالچین قرار دارد.

سوغاتی‌های گرند بازار استانبول

در گرند بازار استانبول هر سوغاتی که استانبول دارد را به‌راحتی می‌توانید پیدا کنید. بهترین چا‌ی‌های ترک، قالی‌های دستباف، انواع چشم‌زخم‌های سنتی، ادویه‌جات معطر، باقلواهای خوشمزه استانبولی و راحت‌الحلقوم‌های معروف ترکیه در این بازار به‌وفور یافت می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک بازار بزرگ استانبول

پس از اینکه قدم رنجه فرمودید و سری به بازار بزرگ استانبول زدید، اگر فرصت بود حتماً از جاهای نزدیک بازار بزرگ نیز دیدن کنید. از بازار بزرگ استانبول تا مسجد بایزید ۵ دقیقه راه است. همچنین، از این بازار تا مسجد نور عثمانیه (که یکی از مساجد دیدنی استانبول است) چیزی حدود ۱۰ دقیقه فاصله دارد. کاخ و موزه توپکاپی و مسجد ایاصوفیه در فاصله‌ای حدود نیم ‌ساعت از بازار استانبول قرار دارد. مسجد سلطان احمد و باسیلیکا سیسترن نیز در ۲۰‌دقیقه‌ای این بازار قرار گرفته است.

مسیر دسترسی به بازار بزرگ استانبول

برای شما گفتیم که گرند بازار استانبول در محله فاتح قرار دارد. از آنجا که میدان تکسیم یکی از سرراست‌ترین مکان‌ها به محله فاتح است، در ادامه به مسیر دسترسی به بازار استانبول از میدان تکسیم با اتوبوس و مترو اشاره می‌کنیم.

بازار بزرگ استانبول دقیقاً ۲۱ ورودی دارد. برای اینکه در این بازار گم نشوید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً نقشه‌ای کامل از راهروهای گرند بازار استانبول تهیه کنید. نقشه این بازار در کیوسک‌های گردشگری استانبول به گردشگران عرضه می‌شود. در این نقشه فروشگاه‌ها با توجه به محل قرارگیری‌شان در بازار دسته‌بندی شده‌اند تا خدای‌ناکرده در این بازار گم نشوید و وقت ارزشمند‌تان از بین نرود.
  • مسیر دسترسی با اتوبوس

برای رسیدن به بازار بزرگ استانبول، سوار اتوبوس‌ خط‌های ۹۰B ،۹۷ و ۶۱B شوید. این اتوبوس‌ها شما را مستقیم به بزرگ‌ترین بازار استانبول می‌رسانند.

  • مسیر دسترسی با مترو

برای رسیدن به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای قدیمی جهان، راهی میدان تکسیم شوید. در این میدان راه ایستگاه مترو را در پیش بگیرید و سوار خط F1 فونیکولور شوید. این خط مترو گردشگران را به کاباتاش می‌برد. در ایستگاه کاباتاش پیاده شوید و خودتان را به تراموای خط T1 برسانید. پس از چند ایستگاه، تراموا در ایستگاه بایزید توقف می‌کند. در این ایستگاه پیاده شوید تا چشمتان به جمال گرند بازار استانبول روشن شود.

هزینه ورودیرایگان
ساعت دسترسیاز دوشنبه تا شنبه: ۹ صبح تا ۷ عصر
یکشنبه: تعطیل
شماره تماس+902125191248
آدرسترکیه، استانبول، منطقه اروپایی فاتح، محله بایزید، بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول هزارویک جای دیدنی دارد که به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت. امیدواریم با مطالعه این مطلب، گشت‌و‌گذاری حسابی در این بازار بزنید و خاطره‌ای خوش و خریدی لذت‌بخش از این بازار به یادگار ببرید. در پایان، پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربه‌ای سودمند درباره بازار بزرگ استانبول دارید، این تجربه‌های مفید را در قسمت نظرات با ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید و برای ما از خاطره‌های خوش خود از سفر استانبول و خرید در گرند بازار استانبول بگویید.

بازار بزرگ استانبول در منطقه فاتح قرار دارد.

ماه‌های می، ژوئن، سپتامبر و اکتبر بهترین زمان برای خرید از بازار بزرگ استانبول است.

ادویه، صنایع‌دستی، تابلوفرش و قالی‌های دستباف، چای ترک و باقلوای استانبول بهترین سوغاتی‌های این بازار به‌ حساب می‌آیند.

رستوران فِس کافه، بورسا لوکانتاسی و حمدی از مراکز غذایی نزدیک بازار بزرگ استانبول هستند.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.