محله های استانبول را بهتر بشناسید

2

محله‌ های استانبول به اندازه‌ای دیدنی هستند که ارزش دارد یک سفر استانبول کامل را به گشت‌و‌گذار در محله های دومین شهر بزرگ ترکیه اختصاص دهید. اما مطمئن هستیم به‌عنوان یاران قدیمی ره بال آسمان با ما هم عقیده‌اید که دنیا آن‌قدر جاهای دیدنی دارد که حتی اگر تمامی عمر هم به گردشگری مشغول باشیم، باز هم زمان کم میاوریم. به همین دلیل از آنجایی که از کنار جاهای دیدنی استانبول به‌راحتی نمی‌توان گذشت. در ادامه فهرست کاملی از بهترین محله های استانبول آماده کرده‌ایم. در این فهرست تمامی زیبایی‌های این محله‌‌ها را با شما درمیان می‌گذاریم تا در دنیای رؤیا، این محله ها را تصور کنید و گلچینی از بهترین محله‌ها را در سفر استانبول برای خیابان‌گردی مشخص کنید.

خیابان های معروف استانبول

خیابان‌گردی در استانبول برای خودش داستانی دارد تا خاطره‌ خوش گشت‌و‌گذار در خیابان‌‌های استانبول برای همیشه در ذهن گردشگران ماندگار شود. دومین شهر بزرگ ترکیه خیابان‌های شناخته‌شده‌ای دارد که سالیان سال است این خیابان‌ها شاهد زندگی مردمان باصفای استانبول هستند. به لحاظ گردشگری نیز خیابان های معروف استانبول به‌عنوان شاهرگ حیاتی این شهر شناخته می‌شوند. گردشگران با آشنایی از این خیابا‌ن‌ها، خوش‌مسیرترین خیابان را برای بازدید از دیدنی های استانبول انتخاب می‌کنند. تمامی این ویژگی‌ها دست‌به‌دست هم داد تا اول از هر چیز سراغ خیابان های معروف استانبول برویم و در ادامه به بهترین محله های استانبول اشاره کنیم.

خیابان فرانسوی استانبول

نمایی از خیابان فرانسوی استانبول

ممکن است با شنیدن نام محله فرانسوی استانبول به این فکر افتاده باشید که در نگارش نام این خیابان اشتباه کرده‌ایم. نه چنین نیست. مطمئن باشید اشتباهی در کار نیست و استانبولی‌ها خیابانی دارند با نام خیابان فرانسوی.

همان گونه که حتماً می‌دانید ذوق هنری فرانسوی‌ها شهره آفاق است. در خیابان فرانسوی استانبول نیز انواع گالری‌های هنری بزرگ‌و‌کوچک در کنار هم صف کشیده‌اند. به همین دلیل هم هست که این خیابان به مکانی پرطرفدار برای عاشقان هنر در بین تمامی محله های استانبول تبدیل شده است. خیابان فرانسوی معماری قدیمی دارد و ساختمان‌های رنگی و پلکان‌های کوچک از جاذبه های این خیابان به حساب می‌آید.

در کنار گالری‌های هنری، در خیابان فرانسوی با رستوران‌ها و کافه‌های بی‌شماری روبه‌رو می‌شوید که هر کدام دنیایی از خاطرات خوش را در ذهن گردشگران باقی می‌گذارد. احتمال زیادی وجود دارد که به خودتان قول داده‌اید برای خوردن غذاهای فرانسوی، راه خیابان فرانسوی استانبول را در پیش بگیرید؛ اما جالب است بدانید به رغم نام این خیابان، در خیابان فرانسوی خبری از غذهای فرانسوی نیست و باید به خوراکی‌های خوشمزه ترکی رضایت دهید.

بیشتر مغازه‌های خیابان فرانسوی تا پاسی از شب باز است. برای گشت‌و‌گذار در این خیابان راه دبیرستان گالاتاسرای را در پیش بگیرید تا در پشت این دبیرستان، به خیابان فرانسوی برسید.

خیابان بغداد

نمایی از خیابان بغداد

اگر هدف‌ شما از خیابان‌گردی در استانبول، بازدید از بوتیک‌های شیک است، حتماً سری به خیابان بغداد بزنید. این خیابان در کنار مغازه‌های لوکس، سوغاتی‌ فروشی‌های خوش‌قیمتی هم دارد. در این خیابان، بهترین سوغاتی استانبول را با کمترین قیمت در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

نمایی از کافه رستوران خیابان بغداد

دستفروش‌ها در حاشیه خیابان بغداد انواع صنایع‌دستی ترکیه را می‌فروشند. اگر در این خیابان با دقت بگردید تابلوهای نقاشی و تندیس‌های زیبایی پیدا می‌کنید. همه شما می دانید که هیچ کدام از محله های استانبول بدون رستوران یا کافی‌شاپ نیستند. در خیابان بغداد نیز رستوران‌های سنتی در کنار کافی‌شاپ‌های مدرن تا پاسی از شب به گردشگران خدمت‌رسانی می‌کنند.

خیابان استقلال

نمایی از خیابان استقلال

امکان‌ ندارد گذار شما به استانبول بیفتد و از خیابان استقلال رد نشوید. روزانه میلیون‌ها نفر در این خیابان تردد می‌کنند. ازدحام خیابان استقلال دلیلی بر محبوبیت یکی از اصلی‌ترین شاهراه‌های استانبول است. در خیابان استقلال استانبول فروشگاه‌های لوکس‌فروشی صف کشیده‌اند. این خیابان به مرکزی برای خرید کالا و سوغاتی در میان محله های استانبول تبدیل شده است.

نمایی از کباب ترکی خیابان استقلال

خیابان استقلال رستوران‌های معروفی دارد تا گردشگران از این خیابان با شکم‌خالی بیرون نروند و دلی از عزا در بیاورند. کباب‌ترکی‌ رستوران‌های خیابان استقلال از خوراکی‌های مخصوص این محله به حساب می‌آید. این کباب‌ترکی‌ها نه‌تنها طعمی اصیل و خوشمزه دارند، بلکه به لحاظ قیمت نیز از دیگر محله های استانبول منصفانه‌تر هستند. از خوراکی‌های خوشمزه و فروشگاه‌های دیدنی این خیابان که بگذریم، به تراموای خیابان استقلال می‌رسیم. جالب است بدانید تراموای قدیمی در این خیابان گردشگران را از میدان تقسیم تا میدان تول منتقل می‌کند. این تراموا پس از متروی لندن، قدیمی‌ترین قطارشهری دنیاست.

محله های آسیایی استانبول

نمایی از محله های آسیایی استانبول

ترکیه کشوری آسیایی اروپایی است. در کنار فرهنگ غنی آسیایی، ردپای تمدن غرب در گوشه‌و‌کنار شهرهای این کشور به چشم می‌خورد. به این ترتیب محله های استانبول را می‌توان به محله های آسیایی استانبول و محله های اروپایی استانبول تقسیم کرد. از آنجایی که احتمال می‌دهیم می‌خواهید از محله های آسیایی استانبول دیدن کنید، در ادامه با هم نگاهی به بهترین محله های آسیایی می‌اندازیم.

محله کادیکوی استانبول

نمایی از محله کادیکوی استانبول

محله کادیکوی یکی از قدیمی‌ترین محله های استانبول است. خوشبختانه قدمت این محله، جلوی پیشرفت آن را نگرفته است. محله کادیکوی در کنار حفظ سنت، به محله‌ای آسیایی مدرن و امروزی تبدیل شده است. اگر دنبال محله های ارزان استانبول می‌گردید، حتماً سری به محله کادیکوی بزنید. این محله سه‌شنبه‌بازار معروفی دارد. سه‌شنبه هر هفته‌ دستفروش‌های ترک بهترین سوغاتی‌های این دیار را با کمترین قیمت در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

نمایی از سه شنبه بازار محله کادیکوی استانبول

فروشنده‌های مغازه‌های خیابان بگهاد کادیکوی نیز به خوش‌انصافی معروف هستند. محله کادیکوی انتخاب مناسبی برای گردشگرانی است که دنبال خرید کالای ارزان ترک می‌گردند. محله کادیکوی به لحاظ امکانات اقامتی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. از هتل‌های ۵ ستاره گرفته تا هاستل‌های خوش‌قیمت در گوشه‌و‌کنار این محله به چشم می‌خورد. اگر هزینه های سفر ترکیه را با بودجه‌ای مناسب بسته‌اید. اقامت در هتل‌های ۵ ستاره هیلتون و مودا در محله کادیکوی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اگر هم دنبال سفر ارزان استانبول هستید، سری به هتل ۳ ستاره مای دورا بزنید.

نمایی از اتوبوس محله کادیکوی استانبول

محله کادیکوی، در میان محله‌های استانبول به‌عنوان مکانی خوش‌مسیر شناخته می‌شود. برای ایاب‌و‌ذهاب در این محله در کنار اتوبوس، تاکسی، مترو و ون، می‌توانید از قایق‌هایی استفاده کنید که گردشگران را در مسیری آبی حمل‌و‌نقل می‌کنند.

محله پندیک استانبول

نمایی از محله پندیک استانبول

با نگاهی به شرقی‌ترین قسمت نقشه محله های استانبول، چشم شما به جمال محله پندیک استانبول روشن خواهد شد. این محله از جنوب با دریای مرمره، غرب با کارتال، شمال غرب با محله سلطان بی لی و شمال با جنگل‌های استانبول همسایه است. اگر به دنبال محله‌ای خوش‌ آب‌و‌هوا در استانبول می‌‌‌گردید، محله پندیک استانبول همان جایی است که دنبال آن هستید.

نمایی از بیمارستان محله پندیک استانبول

محله پندیک به نوعی مرکز بیمارستان‌ها و کلینیک‌های معتبر استانبول شناخته می‌شود. اگر خدای کرده وجود نازنینتان گرفتار بیماری است و برای درمان به استانبول آمده‌اید. در بین محله های استانبول سری به محله پندیک بزنید و دردهای خود را درمان کنید. مرکز خرید ویاپورت، ماکیس، آسیا، پندوریا و آتلانتیس را می‌توان از مهم‌ترین مراکز خرید محله پندیک استانبول نام برد. مجموعه‌های تفریحی ویاپورت و پاندوریا در کنار ساحل پندیک از دیدنی های محله پندیک استانبول به حساب می‌آیند.

محله چوکور کوما

نمایی از محله چوکور کوما

این محله در میان محله های آسیایی استانبول به چشم می‌خورد و بورس اجناس آنتیک و عتیقه است. محله چوکور کوما به لحاظ بافت معماری نیز یکی از قدیمی‌ترین محله‌های استانبول است. برای اثبات این گفته کافی است گشتی در خیابان‌های این محله بزنید. در این خیابان‌ها با خانه‌ای قدیمی که از معماری دوران ترک باستان حکایت دارد، روبه‌رو شوید.

محله چوکور کوماه در فهرست محله های ارزان‌ استانبول خودنمایی می‌کند. به لطف چنین ویژگی از قیمت مناسب هتل‌ها و رستوران‌های این محله می‌توانید بهره ببرید. جالب اینجاست که به رغم اینکه از منطقه‌ای قدیمی صحبت می‌‌کنیم، در محله چوکور کوما خبری از اماکن باستانی نیست. در عوض تا دلتان بخواهد این محله رستوران‌ و کافه‌های معروف دارد. ناگفته نماند موزه بیگناهی در این محله است. از آنجایی که بازدید از این موزه رایگان است. پیشنهاد می‌کنیم اگر سری به محله چوکور کوما زدید، حتماً به رایگان از موزه بیگناهی بازدید کنید.

محله ببک استانبول

جاهای دیدنی استانبول هرکدام زیبایی‌های خاص خودشان را دارند؛ اما مطمئن هستیم زمانی که پای شما به دومین شهر بزرگ ترکیه رسید و چشمتان به تنگه بسفر روشن شد. از این منطقه به عنوان دیدنی‌ترین جاذبه استانبول یاد کنید. برای تماشای این تنگه باید راهی محله ببک استانبول شوید. ویژگی‌های محله ببک استانبول به همین جا ختم نمی‌شود؛ زیرا این محله در میان منطقه‌های آسیایی و اروپایی استانبول قرار دارد. این ویژگی باعث شده تا تقابل ۲ فرهنگ غنی آسیا و اروپا را در ساختمان‌ها و طرز فکر اهالی محله ببک شاهد باشیم.

نمایی از ساحل محله ببک استانبول

در کنار منظره‌ زیبایی که محله ببک در میان دیگر محله های استانبول از تنگه بسفر پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. در بازدید از این محله می‌توانید گشتی در کاخ‌های عثمانی، موزه ساکیپ سابانجی، مسجد اورتاکوی و موزه سادبرک حانیم بزنید.

محله های اروپایی استانبول

نمایی از محله های اروپایی استانبول

محله های استانبول که به آن‌ها محله های آسیایی می‌گویند درهایی از فرهنگ غنی مردمان دیار ترک را به روی گردشگران باز می‌کنند؛ اما اگر می‌خواهید زرق‌و‌برق دنیای غرب هوش از سر شما ببرد، سری به محله های اروپایی استانبول بزنید.

در محله های اروپایی استانبول نه‌تنها با دورنمایی از فرهنگ غرب طرف هستید، بلکه هنوز ردپایی از فرهنگ شرق نیز در این محله‌ها به چشم می‌خورد. این شرایط محله های اروپایی استانبول را دیدنی‌تر کرده است. از آنجایی که بازدید از این اماکن حس‌و‌حال خاص خودش را نسبت به دیگر محله های استانبول دارد، پیشنهاد می‌کنیم در سفر استانبول به محله‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، سری بزنید.

خیابان عبدی ایپکچی

به گردشگرانی که می‌خواهند خیابان‌گردی در یکی از خیابان‌های اشرافی استانبول را تجربه کنند، پیشنهاد می‌کنیم سری به خیابان عبدی ایپکچی بزنند. درباره اهمیت این خیابان کافی است به این نکته اشاره کنیم که هنرمندان و روشنفکران ترک بسیاری در خیابان عبدی ایپکچی منزل گزیده‌اند. ساختمان‌های این خیابان طراحی اصیلی دارند تا خیابان عبدی ایپکچی استانبول یکی از شیک‌ترین خیابان‌ها در میان محله‌‌ های استانبول تبدیل شود.

نمایی از فروشگاه های برند خیابان عبدی ایپکچی

بهترین رستوران‌های استانبول در خیابان عبدی ایپکچی قرار دارند تا این خیابان به مرکز خوشمزه‌ترین غذاهای این شهر تبدیل شود. پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر علاقه‌ای به دیدن ساختمان‌های شیک ترکی ندارید و نمی‌خواهید غذاهای خیابان عبدی ایپکچی را امتحان کنید. باز هم حرف ما را زمین نیندازید و حتماً سری به این خیابان بزنید؛ زیرا خیابان عبدی ایپکچی بورس فروشگاه‌های پوشاک مارک است. به لطف این فروشگاه‌ها گردشگران خوش‌لباس در شعبه‌های فروشگاه آرمانی، پرادا و لوئیز ویتون چرخی می‌زنند. خرید چند دست لباس اشرافی، همان چیزی است که گردشگران خوش‌تیپ دنبال آن هستند. در کنار برند‌های اروپایی، برند‌های معروف پوشاک ترک نیز در این خیابان شعبه دارند. خیابان عبدی ایپکچی سبدی متنوع از کالا و پوشاک اشرافی را پیش‌ روی گردشگران علاقه‌مند به بازدید از محله های استانبول قرار می‌دهد.

محله آوجیلار استانبول

نمایی از ساختمان های مدرن محله آوجیلار استانبول

برای گشت‌و‌گذار در محله آوجیلار استانبول باید راهی ناحیه مرمره شوید. این ناحیه در قسمت اروپایی استانبول قرار دارد؛ اما از محله‌های قدیمی استانبول به‌حساب می‌آید. در گوشه و کنار محله آوجیلار معماری سنتی عثمانی به چشم می‌خورد. محله آوجیلار، در بین تمامی محله های استانبول، محله‌ای بندری شناخته می‌شود. همسایگی این محله با ساحل، محله آوجیلار را به محله‌ای بندری تبدیل کرده که روز‌به‌روز رونق بیشتری را شاهد است.

محله آوجیلار در میان فهرست محله های ارزان استانبول قرار ندارد و با محله‌ای سروکار داریم که خانه‌های ویلایی زیادی با قیمت‌های گزاف در آن وجود دارد. البته آپارتمان‌های محله آوجیلار قیمت‌ مناسب‌تری دارند. محله آوجیلار به داشتن فست‌فودهای آمریکایی معروف است. گردشگران علاقه‌مند این خوراکی‌های خوشمزه، سری به این محله می‌زنند و خودشان را مهمان فست‌فودهای آبدار و خوشمزه می‌کنند. در کنار رستوران‌های فست‌فودی،‌ ساکنان این محله از داشتن چندین مرکز خرید به خود افتخار می‌کنند. این مراکز خرید باعث شده تا گردشگران دست خالی از محله آوجیلار بیرون نیایند و پاساژگردی خاطره‌انگیزی را تجربه کنند. دانشگاه استانبول نیز در محله آوجیلار قرار دارد. ایرانی‌هایی که فکر تحصیل در این دانشگاه معتبر را در سر دارند، به جای ساکن‌شدن در جاهای دیگر، در محله آوجیلار ساکن می‌شوند.

محله های ایرانی نشین استانبول

حتماً شما هم شنیده‌اید که از قدیم و ندیم گفته‌اند کبوتر با کبوتر، باز با باز. این ضرب‌المثل برای سفر و اقامت در کشورهای بیگانه کاملاً مصداق دارد. تجربه ثابت کرده گردشگران در سفر به دنبال هموطن‌های خود می‌گردند. به همین دلیل در ادامه با هم به فهرستی از بهترین محله های ایرانی نشین استانبول اشاره می‌کنیم. خدا را چه دیده‌اید. چه‌بسا پس از بازدید از یکی از این محله‌ها، حال‌و‌هوای آن به دل شما نشست و در یکی از آن‌ها رحل اقامت گزیدید.

محله فاتح استانبول

محله فاتح در مرکز استانبول قرار دارد و از چندین محله تشکیل شده است. این محله روز‌به‌روز محبوبیت بیشتری در میان ایرانی‌ها پیدا می‌کند؛ چرا که به لحاظ قیمت مسکن، محله‌ای خوش‌قیمت در میان محله های استانبول به‌ حساب می‌آید. محله فاتح، محله‌ای شلوغ و پررفت‌وآمد است. در گوشه‌و‌کنار این محله آثار باستانی به چشم می‌خورد. بازار مصری‌ها، موزه زباله‌ها، موزه باستان شناسی استانبول و کاخ توپکاپی از معروف‌ترین دیدنی‌ های محله فاتح استانبول شناخته می‌شوند.

نمایی دیگر از محله فاتح استانبول

محله فاتح تا سال ۱۴۳۵ میلادی در تسلط یونانی‌ها بود تا اینکه در آن زمان، سلطان محمت، یونانی‌ها را از محله بیرون کرد تا ترک‌های استانبول در محله فاتح سکنی گزینند. به همین دلیل محله فاتح در فهرست آثار یونسکو ثبت شده و بافت این محله از دوران قدیم تاکنون دستخوش تغییرات چندانی نشده است.

محله های پایین شهر استانبول

قانون نوشته‌‌شده‌ای در هیچ‌کجای دنیا برای پایین‌شهر یا بالای شهر بودن یک محله وجود ندارد؛ اما به هر شهری که بروید باید گشت‌و‌گذار یا اقامت در بالا و پایین محله های این شهر را انتخاب کنید. از طرف دیگر تقسیم‌بندی ناجوانمردانه‌ای برای پایین و بالای هر شهری وجود دارد که بر اساس آن، محله های بالای شهر استانبول مردمان فهمیده‌تری دارند و پایین شهری‌ها از سطح فرهنگ کمتری برخوردارند. این تقسیم‌بندی غیرمنصفانه و نابه‌جاست. همان‌گونه که بهتر از ما می‌دانید در تمام‌ قسمت‌های هر شهری افراد مختلفی با درک و شعور متفاوت پراکنده شده‌اند. چه بسا که محله های پایین شهر استانبول مردمان باصفاتری داشته باشد. به همین دلیل در این قسمت با هم به چند محله از محله های پایین شهر استانبول نگاهی می‌اندازیم.

محله آرناووت کوی استانبول

ن

با نگاهی به نقشه استانبول، محله آرناووت کوی را بعد از باشاک شهیر و در شمال استانبول پیدا خواهید کرد. این محله مرکز تجمع ساکنان غیربومی استانبول است. قیمت‌های خانه‌ها و اجناس فروشگاه‌های محله آرناووت کوی، نسبت به دیگر محله‌ های استانبول خوش‌قیمت‌تر است. ساختمان‌های چوبی باقیمانده از دوران پادشاهی عثمانی و بنای کالج رابرت که قدمتی بیشتر از یک سده دارد از نمادهای بارز محله آرناووت کوی به حساب می‌آیند.

نمایی از کافه رستوران محله آرناووت کوی استانبول

در این محله مردمان با ادیان مختلف گرد هم جمع شده‌اند و در قسمت‌های مختلف آن کلیسا، کنیسه و مسجد به چشم می‌خورد. طبق روال بیشتر محله های استانبول، در محله آرناووت کوی نیز انواع رستوران‌ها و کافه‌های بزرگ و کوچک وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم پس از گردشگری در این محله، سری به یکی از این رستوران‌ها بزنید و خودتان را مهمان غذایی خوشمزه کنید.

محله اسن یورت استانبول

نمایی از محله اسن یورت استانبول

محله اسن یورت تا همین چند سال پیش محله ای کوچک در استانبول شناخته می‌شد؛ اما مدتی است که این محله راه رشد و پیشرفت در پیش گرفته و به یکی از بهترین محله های استانبول تبدیل شده است. محله اسن یورت در میان محله های اروپایی استانبول قرار دارد.

نمایی از پارک‌های محله اسن یورت استانبول

پارک‌های سرسبز، جاهای دیدنی، مراکز درمانی پیشرفته و امنیت قابل‌قبولی در این منطقه شاهد هستیم. به لطف این امکانات محله اسن یورت به یکی از بهترین محله های ایرانی نشین استانبول تبدیل شده است. به لحاظ قیمت نیز این محله در میان محله های ارزان استانبول قرار دارد. اگر قصد محله گردی در استانبول دارید یا به دنبال محله ای خوش‌قیمت برای اقامت در این شهر می‌گردید، محله اسن یورت را فراموش نکنید.

منطقه کاراکوی استانبول

نمایی از کافه رستوران کاراکوی استانبول

پیشنهاد می‌کنیم اگر سفر استانبول را به گونه‌ای تنظیم کرده‌اید که گردشی آخر هفته‌ای در این شهر بزنید. حتماً در روزهای پایانی هفته راهی منطقه کاراکوی شوید. در این روزها اهالی استانبول و گردشگران از تمامی محله های استانبول روانه کاراکوی می‌شوند. این منطقه نمایی زیبایی به آب دارد تا در حین بازدید از کاراکوی، نسیمی خنک نوازشگر پوست گردشگران عاشق‌پیشه باشد.

نمایی از کافه رستوران کاراکوی استانبول

مسئولان گردشگری استانبول بناهای قدیمی منطقه کاراکوی را به فروشگاه‌های جدید و رستوران‌های سنتی تبدیل کرده‌‌اند. این منطقه در کنار حفظ بافت اصیلی که دارد، به جاذبه‌ای چشمگیر درمیان محله های استانبول تبدیل شده است. در این منطقه کافه‌ها و رستوران‌های معروفی وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها کافه کاراباتاک و رستوران کاراکوی لوکانتاشی است. این رستوران به لحاظ ظرفیت نیز یکی از بزرگ‌ترین رستوران‌های استانبول است؛ اما به اندازه‌ای مشتری دارد که باید حتماً با وقت قبلی به این رستوران مراجعه کنید. در غیر این صورت بعید می‌دانیم میز خالی گیرتان بیاید.

مقایسه محله های استانبول با تهران

در زیر پوست هر شهری محله‌های آن لمس می‌شود تا برای آشنایی از فرهنگ مردمان هر دیاری نگاهی به محله‌های آن منطقه داشته باشیم. به رغم اینکه استانبول کیلومترها با تهران فاصله دارد؛ اما باز هم همسایگی ۲ کشور ایران و ترکیه و نزدیکی فرهنگ مردمان ایران‌زمین و دیار ترک باعث شده تا شباهت‌ها و تفاوت‌هایی را بین محله های این دو شهر بزرگ شاهد باشیم. از آنجایی که مقایسه محله های استانبول با تهران خالی از لطف نیست، در ادامه با هم مهم‌ترین محله های استانبول و تهران را مقایسه می‌کنیم و به تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو کلان‌شهر زیبا و دیدنی اشاره خواهیم کرد.

شباهت محله های اشرافی تهران با محله های آتاشهیر و عمرانیه استانبول

نمایی از محله های اشرافی تهران

استانبول به دو منطقه اصلی آسیایی و اروپایی تقسیم می‌شود. همان گونه که انتظار دارید، منطقه اروپایی این شهر میزبان مغازه‌ها و خانه‌های اشرافی‌تری است. البته این قانون نقض‌هایی نیز دارد که یکی از آن‌ها محله‌‌ های آتاشهیر و عمرانیه در استانبول است. این دو محله به‌رغم اینکه در منطقه آسیایی استانبول قرار دارند، به لحاظ امکانات و رفاه به‌عنوان اشرافی‌ترین محله‌ های استانبول شناخته می‌شوند.

نمایی از محله های عمرانیه استانبول

به شما قول می‌دهیم با گشت‌و‌گذار در محله‌ های آتاشهیر و عمرانیه استانبول، خاطره قدم‌زدن در محله‌های اشرافی و ترازاول تهران در ذهن شما تداعی خواهد شد. از آنجایی که به قول قدیمی‌ها هرچقدر پول بدهید، همان‌قدر آش می‌خورید، هزینه مسکن و تفریح در محله های آتاشهیر و عمرانیه نسبت به دیگر محله های استانبول گرا‌ن‌تر است. البته اگر وعده سفر لاکچری استانبول را به خودتان داده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً چرخی در این محله ها بزنید.

شباهت خیابان نواب تهران با محله بیلیک دوزو

نمایی از خیابان نواب تهران

همانند هر کلان‌شهر دیگری، نبض استانبول در محله های متوسط این شهر می‌تپد. اینجاست که اگر به فکر گشت‌‌وگذار در یکی از محله‌های تأثیرگذار در اقتصاد و فرهنگ استانبول هستید. محله بیلیک دوزو را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای اینکه دید کاملی از این محله دست شما بیاید، بهتر است این محله را با خیابان نواب تهران مقایسه کنیم.

نمایی از محله بیلیک دوزو

در محله بیلیک دوزو عموماً مردمانی با سطح درآمد متوسط و کم زندگی می‌کنند؛ اما این محله اهالی باصفایی دارد که با آغوش باز پذیرای گردشگران هستند. محله بیلیک دوزو به لحاظ بافت ساختمان و خیابان‌کشی نیز شباهت‌های چشمگیری با خیابان نواب تهران دارد. برای بازدید از محله بیلیک دوزو راه خود را از میان محله های استانبول در مسیر قسمت غربی این شهر در پیش بگیرید.

شباهت زیاد خیابان باکرکوی استانبول و پاسداران تهران

نمایی از خیابان کشی پاسداران تهران

اگر در سفر استانبول دلتان هوای ساختمان‌های لوکس خیابان پاسداران تهران را کرد، حتماً سری به خیابان باکرکوی بزنید. این منطقه به لحاظ خیابان‌کشی و ساختمان‌ها به اندازه‌ای شبیه به پاسداران تهران است که از این شباهت انگشت به دهن خواهید ماند.

نمایی از خیابان کشی باکرکوی استانبول

بافت معماری ساختمان‌های خیابان باکرکوی و اخلاق باصفای مردمان این محله باعث شده تا این خیابان به یکی از گزینه‌های مناسب برای خرید خانه در استانبول شناخته شود. باکرکوی به داشتن هتل‌های شیک و اعیانی نیز معروف است. در نتیجه اگر هوس سفری لاکچری به سرتان زد، راه این خیابان را در پیش بگیرید و در یکی از هتل‌های لوکس یکی از بهترین محله های استانبول اقامت کنید.

شباهت‌ نظام‌آباد و منطقه اسنیورت استانبول

محله اسنیورت یکی از بزرگ‌ترین منطقه‌های استانبول است. به همین دلیل هر زمان از سال که به اسنیورت سفر کنید، در گوشه‌و‌کنار این منطقه عملیات‌های ساختمانی را مشاهده می‌کنید. رونق ساخت‌و‌ساز در اسنیورت، این منطقه را به یکی از محله های استانبول با قیمتی مناسب تبدیل کرده است. هزینه زندگی نیز در منطقه اسنیورت همانند نظام‌آباد تهران، ارزان‌تر از دیگر محله های استانبول تمام می‌شود.

محله کاییت هانه استانبول و شباهت آن با نارمک تهران

نمایی از نارمک تهران

تهرانی‌ها به‌خوبی می‌دانند که مدت‌های مدیدی است نارمک به‌عنوان محله کارمندنشین شناخته می‌شود. از این لحاظ محله کاییت هانه استانبول نیز محله‌ای کارمندنشین در بین دیگر محله های استانبول است. هزینه زندگی در محله کاییت هانه چندان گران نیست و به لحاظ ارزش ساختمان‌ها، با محله‌ای متوسط سروکار داریم.

نمایی از محله کاییت هانه استانبول

ناگفته نماند مدتی است که ساخت‌و‌ساز در این محله رونق گرفته است. به همین دلیل اگر به فکر خرید خانه در ترکیه هستید، خرید ملک در محله کاییت هانه را پیشنهاد می‌کنیم؛ زیرا افزایش ساخت‌وساز در این محله، رونق ملک‌های آن را به دنبال خواهد داشت. این محله به لحاظ مسیریابی نیز یکی از خوش‌مسیرترین محله‌ های استانبول است. از کاییت هانه راحت‌تر از چیزی که فکرش را بکنید با اتوبوس، تاکسی و مترو راهی جاهای دیدنی استانبول می‌شوید.

محله های خطرناک استانبول

از خوبی‌های محله های دومین شهر بزرگ ترکیه گفتیم و به ارزان ترین محله های استانبول اشاره کردیم. از آنجایی که هیچ گلی بدون خار نیست، در کنار جاهای دیدنی فراوانی که این شهر دارد، محله‌های خطرناکی را نیز در آن شاهد هستیم. بهتر است گشت‌و‌گذار در محله‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را فراموش کنید. حتی اگر کلاهتان در محله های خطرناک استانبول افتاد، به دنبال برداشتن آن نباشید.

محله کمال پاشا

نمایی از محله کمال پاشا

محله کمال پاشا یکی از بدنام‌ترین محله‌ های استانبول است. این محله درمیان گردشگران سرتاسر دنیا به‌عنوان محله‌ای خطرناک شناخته شده است. در این میان ایرانی‌ها بیشتر از دیگر گردشگران از محله کمال پاشا زخم خورده‌اند. بد نیست بدانید حدود یک دهه پیش، خلافکاران استانبولی دو تن از گردشگران ایرانی را با وعده و وعید به محله کمال پاشا کشاندند. در این محله بر سر آن‌ها ریختند و خون این عزیزان ایرانی، سنگ‌فرش‌ خیابان‌های محله کمال پاشا را گلگون کرد. امثال این اتفاق‌های ناگوار نام کمال پاشا را در بین دیگر محله های استانبول به‌عنوان محله‌ای خطرناک قرار داد.

محله آکسارای استانبول

نمایی از محله آکسارای استانبول

برای آن دسته از گردشگرانی که با زبان ترکی آشنایی ندارند باید بگوییم آکسارای، کاخ سفید معنی می‌دهد. این محله دقیقاً همان‌جایی که گردشگران علاقه‌مند به خانه‌های قدیمی و اصیل به دنبال آن می‌گردند. در محله آکسارای مراکز خرید و فروشگاه‌های بی‌شماری وجود دارد. این فروشگاه‌ها در میان مردم استانبول و گردشگران به‌عنوان ارزان ترین فروشگاه های استانبول شناخته می‌شوند.

نمایی از خوش‌مسیرترین بودن محله آکسارای استانبول

محله آکسارای استانبول به لحاظ تردد نیز یکی از خوش‌مسیرترین محله‌های استانبول است. مترو، تراموا، تاکسی و اتوبوس‌های شهری استانبول در کمترین زمان ممکن گردشگران و ساکنان این محله را به مقصد می‌رسانند. جالب است بدانید ایستگاه مترو این محله گردشگران را به فرودگاه های استانبول می‌برد.

برای شما گفتیم محله آکسارای، یکی از محله های استانبول با قدمتی طولانی به‌حساب می‌آید. به همین دلیل مساجد معروف سلطان احمد و ایاصوفیه در این محله به چشم می‌خورد.

محله آکسارای ویژگی‌های گردشگری چشمگیری دارد؛ اما این محله یکی از خطرناک‌ترین محله‌های استانبول نیز شناخته می‌شود. بیشتر خلافکاران ترک در این محله رفت‌و‌آمد دارند و محله آکسارای به پاتوق قاچاقچیان تبدیل شده است. پیشنهاد می‌کنیم دور گردشگری شبانه در محله آکسارای را خط بکشید. در طول روز نیز حتماً با گروه‌های چندنفره از این محله دیدن کنید.

خیابان غزی

گفته می‌شود حتی خلافکاران سینه‌سوخته استانبول نیز جرئت حضور در خیابان غزی را ندارند. به این ترتیب از آنجایی که مطمئن هستیم جان عزیز خود را از سر راه گیر نیاورده‌اید، حتی از اطراف خیابان غزی استانبول نیز گذر نکنید. این خیابان به اندازه‌ای خطرناک است که پلیس استانبول هم قادر به تأمین امنیت شبانه‌روزی آن نیست.

دولاب دره

دولاب دره در واقع به‌عنوان یکی از محله های استانبول به حساب نمی‌آید و حاشیه‌نشینی است که خلافکاران استانبول در آن سکونت دارند. روزی نیست که خبر نگران‌کننده‌ای از این منطقه در رسانه‌های استانبول منتشر نشود. خوشبختانه در دولاب دره خبری از جاهای دیدنی نیست تا هوس گشت‌و‌گذار در این محله به سر شما بزند.

امیدواریم آشنایی با محله های استانبول به چراغ راهی در سفر به این شهر تبدیل شود تا با خیال راحت از کوچه پس کوچه های استانبول گذر کنید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم اطلاعات سودمندی از جاهای مختلف استانبول دارید، ما و دیگر خواننده‌ها را در قسمت نظرات از این اطلاعات پرفایده بهره‌مند کنید تا همراهان ره بال آسمان سفری خاطره‌انگیز را به استانبول تجربه کنند و از گشت‌و‌گذار در محله های استانبول حسابی لذت ببرند.

خیابان فرانسوی و خیابان بغداد از معروف‌ترین خیابان های استانبول به حساب می‌آیند.

محله های آسیایی چوکور کوما، کادیکوی و پندیک در میان بهترین محله های استانبول شناخته می‌شوند.

درمیان تمامی محله های استانبول، محله فاتح معروف‌ترین محله ایرانی نشین استانبول است.

از بین محله های استانبول، آتاشهیر و عمرانیه شباهت بیشتری با محله‌های اشرافی تهران دارند.

محله‌های دولاب دره، غزی و آکسارای خطرناک‌ترین محله های استانبول به حساب می‌آیند.

2 نظرات
  1. محمد می گوید

    ممنون از محتوا مفیدتون. من در سایت آسیاملک به دنبال خرید خانه در ترکیه بودم ولی نیاز داشتم تا با محله های مختلف آن آشنا شوم و سایت شما به من کمک بزرگی کرد. ممنون از محتوایتان

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام محمد عزیز
      خوشحالیم که مقاله براتون مفید بوده. امیدواریم که بهترین انتخاب رو انجام بدین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.