راهنمای جامع سفر به استانبول | تماشایی ترین شهر ترکیه

4

سفر زمانی حسابی می‌چسبد که راه‌و‌چاه مسافرت را بدانیم، در کمترین زمان‌ ممکن، بیشترین دیدنی‌‌ها را ببینیم و گشت‌و‌گذاری جانانه داشته باشیم. اینجاست که داشتن راه‌بلد و کاروان‌سالار در مسافرت معنا پیدا می‌کند. این شرایط برای سفر به خارج کشور اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه با فرهنگ و مکان‌هایی کاملاً غریبه طرف هستیم. در این بین، گردشگران زیادی را می‌شناسیم که ترجیح می‌دهند اطلاعات لازم از نقاط گردشگری و مکان‌های دیدنی را قبل از سفر به دست بیاورند. با این حساب مطالعه راهنمای جامع سفر به استانبول برای همه کسانی که راه رؤیایی‌ترین شهر سرزمین ترک را در پیش می‌گیرند، الزامی است.

جاهای دیدنی استانبول، این شهر را به مهد گردشگری در میان کشورهای همسایه تبدیل کرده است. از طرفی همان گونه که می‌دانید در ره بال آسمان رفیق نیمه‌راهتان نیستیم. ما دوست داریم تا پایان سفر در کنارتان باشیم و پاسخی برای پرسش‌های احتمالی‌تان داشته باشیم؛ به همین دلیل راهنمایی جامع برای سفر به استانبول آماده کرده‌‌ایم. این راهنما در‌ واقع همان راه‌بلد و کاروان‌سالار شماست که عازم استانبول می‌شوید. به لطف این راهنما می‌توانید با همه راه‌و‌چاه‌های سفر راحت و خوش‌قیمت به این شهر دیدنی آشنا شوید. قول می‌دهیم مطالعه کامل این راهنما رنج سفر را از دوش شما بردارد و هیچ‌ پرسشی را در ذهنتان درباره سفر به استانبول بی‌پاسخ نگذارد.

فهرست مطالب

استانبول شهری به بلندای تاریخ

نمایی زیبا از شهر استانبول

استانبول به لحاظ جاذبه‌ های گردشگری یکی از 22 مقصد پروازی پرطرفدار ترکیه است. دیدنی‌های تاریخی این شهر از قدمت تاریخچه کهن آن حکایت دارد. این شهر یادگاری به‌‌جای‌مانده از امپراتوری روم باستان است و دوران شکوهش به سلسله عثمانی باز می‌گردد. به همین دلیل کوچه‌پس‌کوچه‌های این شهر باستانی و زیبا بوی دوران قدیم و عشق‌ها و نبردهای مردمان کهن دیارِ ترک را می‌دهد.

جالب است بدانید استانبولی که این روزها به‌عنوان یکی از زیباترین شهرهای ترکیه می‌شناسیم، از دیرباز شهری مهم در منطقه به‌حساب می‌آمد. در زمان امپراتوری روم، «کنستانتین بزرگ»، استانبول را به‌عنوان پایتخت جدید شرقی پادشاهی روم انتخاب کرد. به‌دلیل ارتباط میان مسلمانان و رومیان، استانبول امروزی با نام قسطنطنیه نام‌گذاری شد تا اینکه «سلطان مصطفی سوم» نام استانبول را برای قسطنطنیه سابق برگزید و سکه‌هایی به نام آن ضرب کرد تا نام این شهر رواج پیدا کند.

خوشبختانه این روزها در ترکیه صلح‌‌وصفا برقرار است؛ اما در گذشته به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و نقش کلیدی که در منطقه داشت، نبردهای زیادی را شاهد بود تا اینکه در سال ۱۹۲۳ به جمهوری ترکیه تبدیل شد. در آن زمان افتخار پایتخت‌بودن به آنکارا تقدیم شد. استانبول پرافتخارترین و دیدنی ترین شهر ترکیه است و گذشت زمان ارزش این شهر را افزایش داده. هم‌اکنون نیز این شهر بزرگ‌ترین شهر ترکیه شناخته می‌شود و به لحاظ تجاری، تاریخی و جاذبه‌ های گردشگری حرف اول را در میان همه شهرهای ترکیه می‌زند. استانبول جایگاه ویژه‌ای در دل ایرانی‌ها دارد و خواهرخوانده شهر زیبای تبریز به حساب می‌آید؛ به همین دلیل نیز گردشگران ایرانی از هر فرصتی برای سفر به این شهر زیبای ترکیه بهره می‌گیرند و با دستی پر از سوغاتی و خاطره‌های شیرین باز می‌گردند.

زبان مردم استانبول

تصویری از مردم استانبول

مردمان این شهر به زبان شیرین ترکی استانبولی صحبت می‌کنند. ریشه این زبان به ترکستان چین باز می‌گردد. به دنبال گسترش پادشاهی عثمانی، زبان ترکی استانبولی نیز دامنه واژگان و اصطلاحات بیشتری پیدا کرد و غنی‌تر شد. در این زبان از الفبای عثمانی استفاده می‌شد و واژه‌های عربی فارسی بی‌شماری داشت. این وضعیت به مذاق «مصطفی کمال آتاترک»، اولین رئیس‌جمهور ترکیه خوش نیامد و در سال ۱۹۲۸ میلادی، الفبای لاتین، جای الفبای ترکی استانبولی را گرفت و این زبان از بسیاری از واژه‌های فارسی و عربی پاک‌سازی شد.

خوشبختانه در چند سال اخیر به دلیل افزایش تقاضای گردشگری به ترکیه، در فرودگاه، هتل، بازارها و جاهای دیدنی استانبول ترک‌زبان‌های زیادی را پیدا می‌کنید که فارسی را دست‌و‌پا شکسته بلد هستند. به همین دلیل گردشگران ایرانی نگرانی چندانی برای بلدنبودن زبان ترکی ندارند. با این حال، پیشنهاد می‌کنیم در کنار آمادگی برای سفر به استانبول، واژه‌‌های رایج و اصطلاحات مسافرتی این زبان را فرا بگیرید تا در طول سفر از هم‌صحبتی با مردمان مهمان‌دوستش لذت ببرید.

توجه:‌ در بخش انتهایی همین نوشته، جدولی از اصطلاحات و واژگان پرکاربرد ترکی همراه با تلفظ و معنی فارسی آورده شده است که تا حد زیادی نیازتان را برطرف می‌کند.

واحد پول ترکیه

تصویری از لیر ترکیه

واحد پول ترکیه لیر است و اسکناس‌های پنج، ده، بیست، پنجاه، صد و دویست لیر به‌عنوان اسکناس‌های رایج این کشور شناخته می‌شود. با توجه به جهانی‌بودن ارزش دلار، به احتمال زیاد این پرسش برای شما پیش آمده که در سفر به استانبول دلار ببرید یا لیر؟

به تجربه ثابت شدده است که همراه‌داشتن دلار در سفرهای خارجی لازم است؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم پول خود را به دلار تبدیل کنید. در بیشتر هتل‌های درجه‌یک استانبول صرافی وجود دارد و درصورت نیاز به‌راحتی می‌توانید دلار را به لیر تبدیل کنید و خریدی راحت را در بازارهای محلی استانبول با لیر انجام دهید.

  • صرافی ها در استانبول

تصویری از صرافی در استانبول

گفتیم بهتر است در سفرتان به استانبول، با خود دلار ببرید و برای خرید و خرج سفر، دلارهایتان را در این شهر کم‌کم به لیر تبدیل کنید. توجه داشته باشید که در قسمت‌‌های مختلف محله‌‌های توریستی، صرافی های استانبول وجود دارد؛ اما اکیداً توصیه می‌کنیم برای تبدیل هرگونه ارز در ترکیه، فقط به صرافی‌هایی مراجعه کنید که علامت «Doviz»، روی سردرشان نوشته شده باشد. از طرف دیگر برای تبدیل ارز حتماً بعد از بررسی قیمت چند صرافی، با خوش‌انصاف‌ترین صرافی معامله کنید.

پس از مبادله ارز، رسید صرافی را حتماً نگه دارید تا اگر خدای ناکرده صرافی کلاه‌بردار از آب درآمد و به شما لیر تقلبی داد، رسید مبادله با این صرافی را داشته باشید. یادتان باشد در پایان سفر نیز لیر باقیمانده را دوباره به دلار تبدیل کنید و این پول را برای سفرهای بعدی کنار بگذارید.

اختلاف ساعت استانبول تا تهران

تصویری از شهر استانبول

آشنایی با اختلاف ساعت میان شهرهای مختلف، نه‌تنها برای گردشگران اهمیت دارد؛ بلکه برای تاجران نیز بسیار مهم است و قرارهای کاری و تجاری بین‌المللی را نمی‌توان بدون درنظرگرفتن اختلاف ساعت تنظیم کرد. به طور معمول میان تهران تا استانبول چیزی حدود یک‌ونیم ساعت اختلاف وجود دارد و این اختلاف در بعضی از ماه‌های سال به دو ساعت و نیم نیز می‌رسد.

دلیل ثابت‌نبودن اختلاف ساعت میان استانبول و تهران در تغییر ساعت رسمی ایران و ترکیه در نیمه اول و دوم سال است. همان‌گونه که می‌دانید ما ایرانی‌‌ها در ابتدای فروردین هر سال، ساعت رسمی کشور را یک ساعت جلو می‌کشیم. در این زمان میان استانبول و تهران حدود دو ساعت و نیم اختلاف ایجاد می‌شود؛ اما فقط پس از گذشت هشت روز، در تاریخ هشتم فروردین، مردمان ترکیه نیز ساعت را جلو می‌کشند و اختلاف ساعت میان تهران و استانبول به یک ساعت و نیم کاهش پیدا می‌کند.

این وضعیت در نیمه سال دوباره تکرار می‌شود و در اول مهرماه، ساعت رسمی ایران یک ساعت به عقب کشیده می‌شود. در نتیجه با یک حساب سرانگشتی می‌توانید متوجه شوید که اختلاف ساعت میان ترکیه و استانبول به نیم ساعت کاهش می‌یابد. در نهایت ترک‌ها در تاریخ سوم آبان هر سال ساعت رسمی کشورشان را یک ساعت عقب می‌کشند و اختلاف ساعت میان تهران تا استانبول به یک‌ونیم ساعت تبدیل می‌شود.

توجه داشته باشید زمان تحویل و تخلیه اتاق‌ در هتل‌های بین‌المللی در همه دنیا در ساعت ۲ بعدازظهر است. در نتیجه اگر عازم استانبول هستید، حتماً نگاهی به تقویم بیندازید و با توجه به توضیحاتی که دادیم، اختلاف ساعت میان تهران و استانبول را محاسبه کنید.

بهترین زمان سفر به استانبول

نمایی از استانبول

استانبول همسایه دریا است و بارندگی‌های پراکنده‌ای دارد؛ اما شهری نسبتاً گرم است و اگر گرمایی هستید بهتر است دور سفر تابستانی به استانبول را خط بکشید و بهار و پاییز را برای مسافرت به این شهر انتخاب کنید. در این فصل‌ها استانبول با میانگین دمایی حدود پانزده درجه سانتیگراد، هوایی معتدل دارد و بدون شک گردشگری در چنین هوایی بسیار دلنشین و مطبوع خواهد بود. زمستان‌ها نیز هوای این شهر سرد و برفی است و هوا از ۱۰ درجه سانتیگراد بیشتر نمی‌شود. در نتیجه بهتر است زمستان مسافرت به شهرهای گرم‌تر دنیا را انتخاب کنید و بهار و پاییز را برای سفر به استانبول اختصاص بدهید.

هزینه های سفر به استانبول

تصویری از ساحل در استانبول

تجربه ثابت کرده که معیار مشخصی برای برآورد هزینه‌های مسافرت وجود ندارد و بسته به صلاحدید مسافران هزینه‌های سفر متفاوت خواهد بود. از طرف دیگر دیدنی‌ها و جاذبه های سفر به استانبول نیز با سلیقه‌های مسافرها تغییر می‌کند. برای نمونه ممکن است شما اهل گشت‌و‌گذار در اماکن تاریخی و قدیمی استانبول باشید؛ اما مسافر دیگری از بازدید در بازارهای این شهر و خرید لذت ببرید.

در نتیجه اگر می‌خواهید بدانید هزینه سفر به استانبول چقدر است، مطلبی که برایتان آماده کردیم را بخوانید. برای مثال می‌توانید برنامه‌ سفر را روی کاغذ بنویسید و انتظارها و اولویت‌های خود را در این سفر مشخص کنید. هزینه‌هایی که در ادامه اشاره می‌کنیم در همه مسافرت‌ها ثابت است:

  • خرید سیم‌کارت؛
  • عوارض ورود و خروج؛
  • هزینه هتل یا مسافرخانه؛
  • خورد و خوراک؛
  • حمل و نقل در استانبول؛
  • بلیط هواپیما، قطار یا اتوبوس؛
  • تمدید یا صدور پاسپورت؛
  • بیمه‌ مسافرت؛
  • گشت‌و‌گذار در استانبول.

حدود هزینه‌هایی که به آن اشاره کردیم را مشخص کنید و بودجه مناسب را به این هزینه‌‌ها اختصاص دهید. در نهایت اگر بودجه بیشتری داشتید، تفریح‌ها و خوشگذرانی‌های بیشتری را به مسافرت استانبول اضافه نمایید. اگر با خودروی شخصی راهی استانبول هستید، پیشنهاد می‌کنیم در کنار دیگر هزینه‌ها، هزینه‌ سوخت یا اجاره خودرو و همچنین صدور یا تمدید گواهینامه بین‌المللی را هم در نظر داشته باشند. برای آشنایی بیشتر هم می‌توانید مقاله سفر زمینی به ترکیه را بخوانید تا با چندوچون هزینه‌ها بیشتر آشنا شوید. ناگفته نماند زمان مسافرت در کاهش یا افزایش هزینه‌های سفر به استانبول نقش چشمگیری دارد.

بهترین زمان سفر ارزان به استانبول

نمایی از آب های شهر استانبول

اگر می‌خواهید در سفری که به استانبول دارید در کنار خاطره‌های خوش، مسافرتی خوش‌قیمت و مناسب را تجربه کنید، بهار هر سال را در تقویم خود برای سفر علامت بزنید. در فصل بهار قیمت‌های اقامت و هتل ممکن است گران‌تر باشد؛ اما برگزاری فستیول‌های بهارانه و مراسم‌های مخصوص عید نوروز در استانبول، مسافرت به این شهر را برای گردشگران ایرانی فراموش‌نشدنی می‌کند.

از طرف دیگر اگر جاذبه‌ های گردشگری استانبول را به فستیوال‌های این شهر ترجیح می‌دهید، اواسط اسفند را برای سفر به این شهر انتخاب کنید. در این زمان اقامت در استانبول برای گردشگران از همیشه خوش‌قیمت‌تر تمام می‌شود و ارزان‌ترین بلیط‌های پرواز در اختیار مسافران قرار دارد.

به خاطر داشته باشید به دلیل تعطیلات تابستانی، اواسط خرداد تا شهریور قیمت‌ اقامت در استانبول سر به فلک می‌گذارد. خوشبختانه به دلیل افزایش گردشگران در تابستان، در این فصل جشنواره‌های فروش بی‌شماری در استانبول برگزار می‌شود تا گردشگران انگیزه بیشتری برای مسافرت‌های تابستانه به استانبول پیدا کنند.

تجربه به مسافران ره بال آسمان ثابت کرده که بهترین ساعت برای رسیدن به استانبول صبح اول وقت است. در نتیجه بلیط رفت را به‌گونه‌ای خریداری کنید تا صبح در استانبول باشید و نهایت استفاده را از روز ببرید. به خاطر داشته باشید تعطیلی شنبه و یک‌شنبه استانبول، پروازهای دوشنبه را شلوغ‌تر می‌کند.

  • ترفندهایی برای کاهش هزینه ها

تصویری از استانبول کارت

مسافرت نیز مانند هر کار دیگری ترفند‌های خاص خودش را دارد. به لطف این ترفندها می‌توانید هزینه سفر به استانبول را به میزان چشمگیری کاهش دهید. برای نمونه اهالی استانبول از کارتی با نام «استانبول کارت» برای سفرهای درون شهری استفاده می‌کنند. این کارت چیزی بین ۳۰ تا ۵۰درصد هزینه‌های ایاب‌و‌ذهاب با وسایل نقلیه عمومی در استانبول را کاهش می‌دهد.

استانبول کارت فایده‌های زیادی دارد و با یک کارت به راحتی می‌توانید هزینه ایاب‌و‌ذهاب ۵ نفر را پرداخت کنید. از طرف دیگر اگر در بازه‌زمانی کمتر از ۲ ساعت به دفعات از استانبول کارت استفاده کنید، هزینه ایاب‌و‌ذهاب‌های بعدی کاهش پیدا می‌کند.

ایستگاه‌های مترو و دکه‌‌های روزنامه فروشی استانبول کارت را در اختیار گردشگران و اهالی این شهر قرار می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم پس از اینکه هواپیما به زمین نشست، اولین کار شما خرید استانبول کارت باشد.

هزینه دیگری که همیشه بار زیادی روی دوش مسافران قرار می‌دهد، هزینه هتل است. برای این مشکل نیز راه‌حل خوبی داریم و پیشنهاد می‌کنیم اقامت در هتل‌های لاکچری و گران‌قیمت را با اِسکان در «هاستل» یا هتل‌های کم‌ستاره‌تر جایگزین کنید. «هاستل‌ها» نه‌تنها قیمت کمتری نسبت‌به هتل‌های درجه یک دارند، بلکه انصافاً باید اعتراف کرد به لحاظ امکانات رفاهی هم خدمات قابل‌قبولی در اختیار مسافران قرار می‌دهند. اگر دوست دارید بدانید هاستل چیست، روی اسمش کلیک کنید تا با مزایا، معایب و قوانینش آشنا شوید.

تصویری از هاستل در استانبول

برای امتحان خوراکی‌های خوشمزه استانبولی نیز وسوسه سفره‌های خو‌ش‌ رنگ‌و‌لعاب هتل‌های درجه یک نشوید و غذاهای خیابانی استانبول را امتحان کنید. این خوراکی‌ها به لحاظ قیمت تفاوت چندانی با هتل‌های ترازاول دارند؛ اما به لحاظ طعم و خوشمزگی چیزی از این غذاها کم نمی‌آورند.

به گردشگرانی که وعده تجربه خریدی لذت بخش از بازارهای استانبول را به خود داده‌اند نیز توصیه می‌کنیم از بعضی از فروشگاه‌های فرودگاه یا اوت لت های استانبول خرید کنند. این فروشگاه‌ها معاف از مالیات هستند و اجناس خوش‌قیمتی را در اختیار گردشگران قرار می‌‌دهند.

ازآنجایی‌که  قیمت اتاق‌ هتل در روزهای پرمسافر افزایش چشمگیری دارد، می‌توانید چند ماه قبل سفر به استانبول را قطعی کرده و اتاق را در روزهای پرمسافر با قیمتی بسیار ارزان‌تر رزرو کنید.

بهترین وسیله برای سفر به استانبول

به لطف مرز زمینی مشترک میان ایران و ترکیه، در کنار هواپیما و اتوبوس و قطار، خودروی شخصی نیز گزینه‌‌‌ای جذاب برای مسافرت به استانبول شناخته می‌شود. به لطف این روش‌ها، مسافرانی که به هر دلیلی پرواز به استانبول را صلاح نمی‌دانند، انتخاب‌های مختلفی پیش رو دارند.

سفر هوایی به استانبول

تصویری از هواپیای شرکت ایران ایر

تهران، مشهد، شیراز، تبریز و اصفهان شهرهایی هستند که پرواز مستقیم به استانبول دارند. از تهران تا استانبول با هواپیما حدود سه ساعت و نیم راه است و خطوط هواپیمایی ایران‌ ایر، زاگرس، ماهان، معراج، کیش ایر، قشم ایر و به استانبول پرواز دارند. بسته به هواپیمایی که برای سفر به استانبول انتخاب می‌کنید، فرودگاهی که هواپیما در آن فرود می‌آید نیز متفاوت خواهد بود.

نکته‌های مهم در پرواز به استانبول

نمایی از باند پرواز فرودگاه

جالب است بدانید برخلاف همه پروازهای بین‌المللی، به دلیل تحریم‌های جهانی در تابلوی اعلانات پرواز فرودگاه استانبول اشاره‌ای به پروازهای ایران و استانبول نمی‌شود. در نتیجه ساعت دقیق پرواز را با پذیرش فرودگاه بررسی کنید تا خدای ناکرده از پرواز جا نمانید. بهتر است حدود سه ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشید و در جریان اطلاعات لازم پرواز قرار بگیرید. اینجاست که تجربه و تخصص آژانس مسافرتی و توری که برای پرواز به استانبول انتخاب می‌کنید، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. در واقع راهنمای تور باید بسیاری از سردرگمی‌های گردشگران را پاسخ ‌دهد.

فرودگاه جدید ترکیه بسیار وسیع است و از بخت‌ بد مسافران ایرانی، گیت‌های ایران در دورترین قسمت این فرودگاه قرار دارد. در نتیجه اگر پرواز رفت یا برگشت شما از این فرودگاه بود، برای طی مسیر طولانی این فرودگاه آماده باشید. مقدار بار مجاز در خطوط هواپیمایی با یکدیگر تفاوت دارد؛ در نتیجه اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که همیشه با دستی پر از سوغاتی از سفر باز می‌گردند، در زمان خرید حواستان به مقدار مجاز بار باشد.

آشنایی با فرودگاه‌های استانبول

انصافاً باید اعتراف کرد درمیان روش‌هایی که برای مسافرت به ترکیه اشاره کردیم، پرواز به استانبول راحت‌تر است و طرفداران بیشتری دارد. به همین دلیل خالی از لطف نیست در ادامه نگاهی به فرودگاه های استانبول داشته باشیم و ببینیم در پروازهای استانبول چه چیزی انتظار مسافران را می‌کشد.

  • فرودگاه جدید

تصویری از باند ایرلاین ترکیش

استانبول دارای ۳ فرودگاه به نام‌های فرودگاه بین‌المللی آتاتورک، فرودگاه صبیحه گوکچن و فرودگاه جدید است که از سال ۲۰۱۹ فرودگاه آتاتورک تعطیل و تمام پروازهایش به فرودگاه جدید انتقال داده شد. ساخت فرودگاه جدید استانبول هنوز ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود پس از اتمام ساخت، به بزرگترین فرودگاه جهان با ظرفیت جابه‌جایی ۲۰۰ میلیون مسافر در سال تبدیل شود. در حال حاضر بیش از 90درصد پروازهای ایران استانبول در فرودگاه جدید این شهر به زمین می‌نشیند شرکت‌های هواپیمایی که در مسیر ایران به استانبول مجری پروازند شامل هواپیمایی ایران ایر، آتا، قشم ایر، زاگرس، ماهان ایر، آسمان، تابان ایر و پگاسوس می‌شود.

  • فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن

تصویری از فرودگاه صبیحه در استانبول

این فرودگاه پایگاه اصلی خطوط هواپیمایی معتبری مانند ترکیش ایرلاینز، «پگاسوس ایرلاینز» (Pegasus Airlines) و «بوارجت» (Borajet)، به‌حساب می‌آید و پس از فرودگاه جدید استانبول، دومین فرودگاه استانبول است. جالب است بدانید نام «صبیحه گوکچن» (Sabiha Gökçen)، اولین خلبان زن ترکیه، برای این فرودگاه انتخاب شده است.

تصویری از هواپیما شرکت پگاسوس

فرودگاه بین‌المللی صبیه گوکچن، به رغم اینکه فرودگاه شلوغ و پرتردی نیست؛ اما امکانات بسیار خوبی برای مسافران دارد و با ۵۰ پیشخوان کنترل گذرنامه، کار مسافرها را در کمترین زمان ممکن راه می‌اندازد. این فرودگاه در قسمت آسیایی استانبول و ۳۵کیلومتری جنوب شرقی این شهر قرار دارد. دو روش مترو و تاکسی مسافران را به این فرودگاه می‌رساند. ناگفته نماند تاکسی نسبت‌به مترو مسیر طولانی‌تری را برای رسیدن به فرودگاه طی می‌کند.

برای استفاده از مترو باید خودتان را به خط «ام.‌۴» (M4)، برسانید. تاکسی‌ها هم در منطقه «متروپولیتن» منتظر مسافران فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن هستند و آن‌ها را از بزرگراه «ای‌ ۸۰» (A80) به فرودگاه می‌رسانند. خطوط هواپیمایی «پگاسوس ایرلاینز»، «بوراجت» و «ترکیش‌ ایرلاینز» برای مسافرت هوایی از تهران به استانبول و برعکس از این فرودگاه به پرواز در می‌آیند.

  • سفر زمینی به استانبول با اتوبوس

نمایی از اتوبوس های سفر به استانبول

برای سفر به استانبول با اتوبوس باید ابتدا از تهران یا دیگر شهرهای کشور راهی تبریز شوید و پس از عبور از مرند و ماکو راه مرز بازرگان را در پیش بگیرید. چیزی حدود ۲هزار کیلومتر میان تهران و استانبول فاصله است. از این مسافت نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر در اتوبان سپری می‌شود و از تبریز تا مرز بازرگان ۲۹۰ کیلومتر رانندگی در جاده انتظار مسافران را می‌کشد. به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد که مسیر زمینی تهران به استانبول حدود ۴۰ ساعت زمان می‌برد. در نتیجه این سفر به سال‌خوردگان و خانواده‌های دارای فرزند کوچک پیشنهاد نمی‌شود.

دو ایست بازرسی در مرز ایران و ترکیه وجود دارد. پس از بازرسی بدنی مسافران و چمدان‌ها، اتوبوس از مرز «گوربولاغ» وارد خاک ترکیه می‌شود. با‌ گذشت از شهرهای «آغری»، «ارزروم»، «ارزنجان»، «آماسیا»، «بولو» و «ایزمیت» در نهایت با شهر تماشایی استانبول روبه‌رو خواهید شد. انصافاً باید اعتراف کرد آسفالت جاده‌های ترکیه کیفیت بسیار خوبی دارد و مرز ترکیه تا استانبول نیز بسیار خوش‌منظره و دیدنی است.

نکته‌‌های مهم در مسافرت با اتوبوس به استانبول

  • مسافران فقط مجاز به حمل ۲۰ کیلوگرم بار هستند؛ اما بسته‌به شرایط اتوبوس و هماهنگی با راننده می‌توانید مقدار بیشتر بار را نیز همراه ببرید.
  • حمل هرگونه کالای خارجی با‌ ارزش بیشتر از ۸۰ دلار غیر مجاز است.
  • اگر مراحل پرداخت عوارض مسافری طول کشید، حتماً با راننده اتوبوس هماهنگ کنید تا از سفر جا نمانید.
  • در سرویس‌های بهداشتی بین راه ترکیه خبری از شیر آب نیست؛ در نتیجه قبل از استفاده سرویس بهداشتی حتماً فکری برای این وضعیت بکنید.
  • سفر زمینی به استانبول با خودروی شخصی

تصویری از مرد در حال سفر با خودروی شخصی به استانبول

اگر دست‌به‌فرمان خوبی دارید و عاشق رانندگی هستید، سفر زمینی به استانبول گزینه مناسبی برای شماست. با توجه به شهری که در آن زندگی می‌کنید مسیر یکی از مرزهای بازرگان، سرو یا رازی را در پیش بگیرید.

نکته‌های مهم در مسافرت زمینی با خودروی شخصی به استانبول

تصویری از گواهینامه بین المللی

بنزین در ترکیه از ایران گران‌تر است؛ در نتیجه قبل از سفر حتماً بنزین مصرفی در ایران و ترکیه را محاسبه کنید و در جریان اختلاف قیمت بنزین باشید. داشتن گواهینامه و پلاک بین‌المللی، برچسب‌های «دی‌.سی» (D.C) و «آر.آی» (RI) و مجوز خروج و «کاپوتاژ» برای رانندگی در ترکیه اجباری است.

  • مرزهای زمینی به مقصد استانبول

1. مرز بازرگان

تصویری از مرز بازرگان

برای شما گفتیم که از ۳ مرز می‌توانید با خودروی شخصی راه استانبول را در پیش بگیرید. در بین این ۳ مرز، مرز بازرگان فاصله‌ کمتری با استانبول دارد و به همین دلیل نیز بیشتر گردشگران این مرز را به‌عنوان دروازه ورود به ترکیه انتخاب می‌کنند. مرز بازرگان ۲۹۰ کیلومتر با تبریز فاصله دارد. این مرز از استانبول ۱۵۰۴ کیلومتر دورتر است و در فاصله میان مرز بازرگان و استانبول، از ۸ شهر کوچک و بزرگ ترکیه عبور می‌کنید. اهمیت مرز بازرگان باعث شده تا درهای این مرز در ۲۴ ساعت شبانه‌روز به‌روی مسافران باز باشد.

2. مرز رازی

تصویری از مرز رازی

مرز رازی دومین دروازه ورودی پرطرفدار به استانبول است. این مرز دقیقاً ۶۶ کیلومتر با شهر «خوی» در آذربایجان غربی فاصله دارد و شهر «وان» در ترکیه چیزی حدود ۱۰۲ کیلومتر از این مرز دورتر است. به این ترتیب اگر با خودروی شخصی راهی استانبول هستید و مرز رازی را انتخاب کرده‌اید، می‌توانید در میان‌ راه سری به شهر «وان» در ترکیه بزنید. ناگفته نماند مرز رازی در ۲۴ ساعت شبانه‌روز باز نیست و صبح‌ها از ساعت ۹ تا ۵ بعدازظهر در نیمه اول سال و در نیمه دوم سال از ساعت ۹:۳۰ دقیقه تا ۴:۳ دقیقه بعدازظهر پذیرای مسافران است.

در مسیر خوی تا مرز رازی با جاده‌ای پرپیچ‌وخم طرف هستید و بهتر است حسابی حواستان را به جاده جمع کنید. اگر هم به هر دلیلی از رانندگی خسته شده‌اید، می‌توانید خودروی شخصی را به پارکینگ مرز رازی بسپارید و پس از گذر از مرز ایران و ترکیه، با اتوبوس یا قطار راهی استانبول شوید.

3. مرز سِرو

نمایی از مرز زمینی سرو

مرز سِرو در ۵۳کیلومتری شهر ارومیه واقع شده است. جالب است بدانید در همسایگی مرز سرو، بازارچه مرزی بزرگی با اجناس ترک وجود دارد. اگر می‌خواهید در کنار مسافرت، چرخی در بازار بزنید، عبور از مرز سرو انتخاب مناسبی برای شماست. البته مرز سرو مشکلاتی هم دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نزدیکی این مرز به کوهستان است. به همین دلیل باید آماده رانندگی در هوای سرد باشید. اگر اواخر پاییز و زمستان را برای مسافرت به استانبول انتخاب کرده‌اید، قید مرز سرو را بزنید و مرزهای بازرگان یا خوی را انتخاب کنید.

  • سفر زمینی به استانبول با قطار

تصویری از سفر با قطار

اگر اهل ماجراجویی هستید و می‌خواهید سفری متفاوت را تجربه کنید، سفر با قطار انتخاب مناسبی برای شماست. این سفر نیازمند زمان‌بندی دقیقی است؛ چرا که قطار ایران ترکیه فقط یک روز در هفته حرکت می‌کند. در این روش باید عازم راه‌آهن تهران شوید. قطار ایران ترکیه شب راه می‌افتد و در مسیر از شهرهای کرج، قزوین، زنجان، میانه، مراغه، تبریز و رازی عبور می‌کند.

این قطار برای بازرسی مسافران و چمدان‌ها در مرز رازی حدود دو و نیم ساعت توقف دارد. پس از حدود نیم‌ساعت دوباره در مرز ترکیه متوقف می‌شود. در این مرز هم چمدان‌ها و مسافران کاملاً بازرسی می‌شوند. این فرایند نیز حدود دو ساعت طول می‌کشد. در نهایت قطار در شهر «وان» ترکیه به مقصد آخر می‌رسد و مسافران را پیاده می‌کند.

از این ایستگاه ماجراجویی سفر به استانبول را باید با کشتی دنبال کنید. در اسکله «وان» سوار قایق شوید و به اسکله «تات‌وان» بروید و از دریاچه بزرگ «وان» گذر کنید. قایق‌سواری در این دریاچه تقریباً ۵ ساعت طول می‌کشد و به خاطره‌ای ماجراجویانه و زیبا در سفر شما به استانبول تبدیل خواهد شد. در نهایت پس از رسیدن به ساحل باید راهی ایستگاه قطار «تات‌وان» شوید. در این ایستگاه بلیط آنکارا را بگیرید و در ایستگاه آنکارا نیز با خرید بلیط استانبول، راهی یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ترکیه شوید.

برای برگشت باید از استانبول به آنکارا بیایید و در ایستگاه آنکارا سوار قطار ترکیه ایران شوید. این قطار مسافران را از شهرهای آنکارا، کایسری، سیواس، مالاتیا، الازیق، ایستگاه تات‌وان، اسکله تات‌وان، اسکله‌وان، ایستگاه وان، کاپیکوی، رازی، سلماس، تبریز، زنجان، قزوین و کرج عبور می‌دهد و در تهران پیاده می‌کند. جالب است بدانید در مسیر برگشت خبری از بازرسی قطار در مرز رازی نیست.

نکته‌های مهم در مسافرت زمینی با قطار به استانبول

نمایی از قطار کشور ترکیه

در ابتدای سفر به خاطر داشته باشید که با سفری طولانی روبه‌رو هستید که حدود ۲ روز طول می‌کشد. در حال حاضر خبری از قطار مستقیم ایران استانبول نیست؛ در نتیجه فریب آژانس‌های فروشنده بلیط قطار مستقیم تهران آنکارا یا استانبول را نخورید. برای شما گفتیم که قطار در مرز توقف دارد. ازآنجایی‌که در این توقف مسافران به همراه چمدان‌ها باید پیاده شوند و چندین ساعت بیرون از قطار باشند، بهتر است لباس‌های لازم برای حضور در هوای گرم یا سرد را به همراه داشته باشید. قطار ایران ترکیه واگن مخصوص حمل بار ندارد؛ در نتیجه چمدان‌های کوچکی برای مسافرت انتخاب کنید که داخل کوپه جا شود.

حمل و نقل داخلی در استانبول

برای گشت‌و‌گذار در استانبول نیازی نیست غم به دل خود راه بدهید؛ چرا که این شهر امکانات حمل و نقل بسیار خوب را در اختیار گردشگران قرار می‌‌دهد. مترو، تراموا، اتوبوس، تاکسی، «دُلموش»، «فری»، «دوچرخه» به‌عنوان وسیله‌های رایج حمل و نقل گردشگران در استانبول شناخته می‌شود. در کنار این انتخاب‌ها می‌توانید با کرایه خودرو، تجربه‌‌ای خاص از رانندگی در شهری قدیمی و زیبا را امتحان کنید.

  • تاکسی سواری در استانبول

تصاویری از تاکسی های شهر ترکیه

اولین و راحت‌ترین انتخاب گردشگران در هر سفری استفاده از تاکسی و خودروهای مسافربر است. در این زمینه تاکسی‌های استانبول گزینه‌های خوبی هستند. همان‌گونه که می‌دانید بهتر است برای کاهش هزینه‌ها، در غالب گروه‌های چند نفره سوار تاکسی شوید و کرایه تاکسی را بین این چند نفر تقسیم کنید.

از طرف دیگر پیشنهاد می‌کنیم آدرس و مسیر مکانی که قصد بازدید از آن را دارید قبل از سوارشدن به تاکسی بررسی کنید تا راننده شما را دقیقاً از همان مسیر به مقصد برساند و هزینه اضافی از مسافر طلب نکند. در حین سفر درون‌شهری با تاکسی نیز می‌توانید اپلیکیشن‌های مسیریاب را روی گوشی فعال کنید تا اگر راننده مسیر دیگری را به مقصد مدنظر شما انتخاب کرد، به وی هشدار بدهید. به خاطر داشته باشید هزینه سوخت در ترکیه چند برابر ایران است و از این لحاظ کرایه تاکسی‌های ایرانی با ترکی قابل مقایسه نیست.

تاکسی‌های ترکیه همانند ایران زردرنگ هستند. فقط سوار تاکسی‌های زردرنگی شوید که تابلوی «Taksi» یا «Taksion» روی آن‌ها نصب شده باشد. برای تاکسی اینترنتی نیز می‌توانید اپلیکیشن «Bitaksi» را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید.

  • گردش با تراموا در خیابان‌های زیبای استانبول

تصویری از تراموا در استانبول

اگر می‌خواهید لذت گردش در خیابان‌های استانبول را دوچندان کنید، پیشنهاد ما به شما تراموا سواری است. به لطف تراموا نه‌تنها می‌توانید سریع‌تر از تاکسی و خودروی شخصی به مقصد برسید، بلکه با خیال راحت به صندلی لم دهید و به تماشای منظره‌های زیبای خیابان‌های استانبول بنشینید. سرعت تراموا از مترو کمتر و از اتوبوس بیشتر است؛ اما زمان‌بندی بسیار دقیقی دارد و در هر ۲ دقیقه یک‌بار مسافران را از ایستگاه سوار می‌کند.

استانبول ۴ خط تراموا دارد که با مشخصه‌های «تی‌ ۱» (T1) تا «تی ۴» (T4)، علامت‌گذاری شده‌اند. این ترامواها از ۶ صبح تا ۱۲ نیمه‌شب به مسافران خدمت‌رسانی می‌کنند. تراموا سواری در استانبول به اندازه‌ای خوش می‌گذرد که پیشنهاد می‌‌کنیم دست‌کم یک بار این وسیله نقلیه را برای گشت‌و‌گذر انتخاب کنید.

ایستگاه‌های «آکسارای» (Aksaray)، «گالاتاسرای» (Galatasaray) و «امینونو» (Eminonu) به نسبت دیگر ایستگاه‌های تراموا به مکان‌های دیدنی‌تری از استانبول دسترسی دارند.

  • استانبول گردی با مترو

تصویری از مترو شهر استانبول

برای پیداکردن ایستگاه‌های مترو کافی است در خیابان‌های استانبول دنبال تابلویی با علامت «اِم» (M)، بگردید. در استانبول ۸ خط مترو کار می‌کند که با مشخصه «اِم ۱» (M1) تا «اِم ۸» (M8)، علامت‌گذاری شده‌اند. همه خطوط متروی استانبول از ۶ صبح تا ۱۲ نیمه‌شب فعال است و ایستگاه‌های «تکسیم» (Taksim)، «شیشانه» (Sishane)، «شیشیلی» (Sisili)، «ایستوش» (ایستوش) و «گایرتپه» (Gayerteppe)‌ از مهم‌ترین ایستگاه‌های متروی استانبول به‌حساب می‌‌‌آیند.

این ایستگاه‌ها تقریباً تمامی قسمت‌های گردشگری استانبول را پوشش می‌‌دهند. بسته‌به مکانی که قصد بازدید از آن را دارید گاهی اوقات باید سوار چند خط مترو شوید. ایستگاه‌های متروی استانبول عموماً در مکان‌هایی واقع شده‌اند که تراموا از آن گذر نمی‌کند. ما در مقاله‌ای مجزا به نقشه مترو استانبول هم پرداخته‌ایم که خواندنش خالی از لطف نیست. در واقع چه قصد زندگی در استانبول را داشته باشید و چه بخواهید مدت کوتاهی به سفر بروید، نقشه مترو استانبول به دردتان می‌خورد.

جالب است بدانید در کنار مترو، خطوط «فونیکولار» نیز در خدمت گردشگران استانبول هستند. «فونیکولار» ۲ خط «تی» (T) و «اف ۱»، (F1) بیشتر ندارد و فقط در ۲ ایستگاه ابتدا و انتها توقف می‌کند. «فونیکولار» در مسیرهایی با شیب بسیار تند رفت و آمد دارند و مسافران را در کمترین زمان ممکن است از ایستگاه اول به ایستگاه آخر می‌رسانند.

  • استانبول‌گردی با دلموش

تصویری از دلموش های استانبول

منظور ترک‌ها از «دُلموش» تاکسی‌های ون نسبتاً بزرگی است که ۱۰ مسافر را در خود جای می‌دهد. این تاکسی‌‌ون‌ها در قسمت‌هایی که وسیله‌های دیگر حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس شهری، مترو و تراموا تردد ندارند، مسافران را به مقصد می‌رسانند. در قسمت‌های آسیایی استانبول «دلموش‌» بیشتر پیدا می‌شود. کرایه این وسیله نقلیه از تاکسی‌ ارزان‌تر و از اتوبوس گران‌تر است. «دلموش» بر خلاف اتوبوس، ایستگاه ثابتی برای پیاده‌شدن مسافران ندارد و هر کجا که بخواهید می‌توانید از راننده درخواست توقف کنید.

  • گشت و گذار در دریا با فری

تصویری از کشتی گردشگری فری

استانبول جاذبه‌های دریایی بی‌شماری دارد و خوشبختانه گشت‌و‌گذار در دریای اطراف این شهر فقط به کشتی‌های گران‌قیمت خلاصه نمی‌شود؛ در نتیجه در کنار کشتی، «فِری» خوش‌هزینه‌ترین و مفرح‌ترین روش برای گشت‌گذارهای دریایی به‌حساب می‌آید. «فری‌ها» در واقع کشتی‌های مسافربری کوچکی هستند که در ۶ خط ‌آبی گردشگران را جابه‌جا می‌کنند. کرایه سفرهای دریایی کوتاه با «فری» را می‌توانید با «استانبول کارت» پرداخت کنید.

  • گشت‌و‌گذار در استانبول با اتوبوس شهری

تصویری از اتوبوس های شهری استانبول

 

استانبول به لحاظ مساحت وسیع‌ترین شهر ترکیه است و خط‌های اتوبوس بی‌شماری خیابان‌های این شهر بزرگ را طی می‌کند؛ در نتیجه اتوبوس شهری شاید چندان گزینه مناسبی برای گشت‌و‌گذار در استانبول شناخته نشود. از طرف دیگر گستردگی خط‌های اتوبوس شهری گردشگران را سردرگم می‌کند؛ اما گاهی اوقات دسترسی مسیری که قصد گردش در آن را دارید با اتوبوس راحت‌تر است. به لحاظ هزینه نیز اتوبوس‌‌های شهری گزینه‌ای ارزان برای گشت‌و‌گذار در استانبول به نظر می‌رسد.

ایستگاه «آکاریتلر» (Akaretler)، «ایسکندر پاشا» (Iskendarpasa) و «کاتاباش لیسسی» (Kabatas Lisesi)، مهم‌ترین ایستگاه‌های اتوبوس شهری استانبول به‌حساب می‌آيند که در همسایگی جاهای دیدنی استانبول قرار دارند.

  • استفاده از دوچرخه در کوچه‌پس‌کوچه‌های استانبول

تصویری از دوچرخه سواری در محله های استانبول

بسیاری از جاهای دیدنی استانبول در همسایگی یکدیگر قرار دارند و نیاز نیست برای بازدید از این مکان‌ها فاصله طولانی را طی کنید. اینجاست که دوچرخه به کمک گردشگران می‌آید. در نتیجه اگر هتل خود را در یکی از مراکز گردشگری استانبول انتخاب کرده‌اید که همسایه چندین مکان دیدنی است، می‌توانید از دوچرخه را برای گشت‌و‌گذار در این مناطق استفاده کنید.

ایستگاه‌های کرایه دوچرخه در بیشتر مناطق گردشگری استانبول وجود دارد. با کارت شناسایی و پرداخت ۵۰ لیر می‌توانید از دوچرخه‌های کرایه‌ای استفاده کنید. این مبلغ در ایستگاه به‌عنوان ودیعه باقی می‌ماند و پس از تحویل دوچرخه به شما بازپرداخت می‌شود.

  • استانبول گردی با کرایه خودرو

تصویری از خودرو کرایه ای در استانبول

رانندگی در استانبول لطف خاص خودش را دارد؛ اما دردسر انتقال خودروی شخصی از ایران به استانبول به اندازه‌ای است که بسیاری از گردشگران عطای رانندگی با خودروی شخصی را به لقایش می‌بخشند. اینجاست که می‌توانید با کرایه خودرو در استانبول، خیابان‌های یکی از زیباترین شهرهای دنیا را زیر پا داشته باشید. شرایط موسسه‌های کرایه خودرو در استانبول با یکدیگر تفاوت دارد، اما بیشتر این موسسه‌ها در ازای تحویل خودرو، کارت اعتباری گردشگران را به امانت می‌گیرند.

مبلغ کرایه خودرو نیز بسته به نوع خودرویی که انتخاب کرده‌اید تفاوت دارد و در کنار هزینه کرایه خودرو، هزینه‌های بیمه و ضمانت برای جریمه‌های احتمالی را نیز باید به مبلغ نهایی کرایه خودرو اضافه کنید. اصل و کپی پاسپورت، آدرس محل اقامت و گواهینامه بین‌المللی برای کرایه خودرو الزامی است.

برای گردشگرانی که با خودروی شخصی روانه استانبول شده‌اند یا برای حمل‌ونقل در این شهر خودرو کرایه‌ کرده‌اند خبر بدی داریم. استانبول خیابان‌های شیب‌دار زیادی دارد و بسیاری از این خیابان‌ها سنگ‌فرش هستند. در نتیجه رانندگی در این خیابان‌ها خستگی زودرس راننده را به‌دنبال خواهد داشت.

نکته‌های حمل و نقل درون شهری در استانبول

  • ایاب و ذهاب بچه‌های کمتر از ۶ سال در وسایل نقلیه عمومی ترکیه کاملاً رایگان است.
  • قبل از سوارشدن به اتوبوس‌های شهری حتماً مسیر مبدأ و مقصد را با نقشه خطوط اتوبوس‌رانی استانبول بررسی کنید تا سوار خط اشتباه نشوید. شماره هر خط روی شیشه جلوی آن نوشته شده است. این شماره را به خاطر داشته باشید و در برگشت نیز دوباره سوار همان خط شوید.
  • استانبول به داشتن راننده‌های اتوبوس خوش‌برخورد و مهمان‌نواز معروف است. در نتیجه قبل از سوارشدن به اتوبوس حتماً مقصد خود را با راننده بررسی کنید و از ایشان بخواهید تا پس از رسیدن به مقصد، شما را برای پیاده‌شدن صدا کند.
  • راننده‌ تاکسی‌های استانبول افراد خوش‌انصافی هستند؛ اما باز هم به قول قدیمی‌ها کار از محکم کاری عیب نمی‌کند و بهتر است قبل از سوارشدن به تاکسی، کرایه را با راننده قطعی کنید و قیمت را از چند تاکسی بپرسید تا نرخ کرایه تاکسی به مسیر مدنظر دستتان بیاید. از طرف دیگر پس از سوارشدن به تاکسی حتماً از راننده درخواست کنید تا تاکسی‌متر را روشن کند.
  • برای اینکه خدای ناکرده راننده تاکسی با چمدان‌ها و وسیله‌های مسافرتی شما غیبش نزند، شماره پلاک تاکسی را به خاطر داشته باشید و تا خالی‌کردن کامل چمدان‌ها از صندوق‌عقب، همگی از تاکسی پیاده‌ نشوید.
  • داشتن پول خرد به واحد لیر ترکیه نیز در مسافرت‌های درون شهری با تاکسی کمک بزرگی به شما خواهد کرد.
  • کرایه تاکسی در روز و شب برابر است و راننده تاکسی حق ندارد برای رانندگی در شب یا نیمه‌شب کرایه گزافی تقاضا کند.
  • برای گذر از «پل بسفر» و اتوبان‌‌ «TEM» راننده تاکسی عوارض پرداخت می‌کند و این عوارض را در پایان به کرایه اضافه خواهد کرد.
  • تاکسی به لحاظ کرایه ممکن است در نگاه اول گران به نظر برسد؛ اما به خاطر داشته باشید گاهی اوقات برای رسیدن به یک مقصد گردشگری مجبور می‌شوید چندین خط تراموا یا مترو عوض کنید و به لحاظ زمان، وقت بیشتری از دست خواهید داد. در نتیجه چه بسا تاکسی گزینه‌ای سریع‌تر برای گردشگران باشد.
  • خودروهای کرایه‌ای عموماً با باک نسبتاً خالی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد و پس از تحویل خودرو، بهتر است اول از هر چیز، سری به پمپ‌بنزین بزنید.
  • برای کرایه خودرو مواظب باشید مؤسسه‌های کرایه‌ای با هزینه‌ گزاف بیمه و تشریفات اداری، شما را نقره‌داغ نکنند.
  • پلیس در نزدیکی بارها و باشگاه‌های استانبول از رانندگان آزمایش الکل می‌گیرد و میزان الکل بیشتر از نیم‌درصد در خون راننده، وی را به دردسر می‌اندازد.

راهنمای برقراری تماس و اینترنت

تصویری از دفتر شرکت ترک سل در استانبول

اپراتورهای ایرانی قابلیت «رومینگ» (Roaming)‌ را در اختیار مسافران خارج از کشور قرار می‌دهند؛ اما باید اعتراف کرد «رومینگ» این اپراتورها تعریفی ندارد و سیم‌کارت‌ اپراتورهای ترکیه برای برقراری تماس و دسترسی به اینترنت در استانبول پیشنهاد می‌شود.

اپراتورهای «ترک‌سل» (TurkCell)، «ودافون» (Vodafone) و «ترک‌تلکام» (Turk Telecom)، در استانبول خدمات دارند و گردشگران مدعی هستند اپراتورهای ترک‌تلکام و ودافون آنتن‌د‌هی بهتری در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

  • انواع سیم کارت موبایل در استانبول

تصویری از سیم کارت ترک تلکام

برای خرید سیم‌کارت باید مدت‌زمان سفر به استانبول را در نظر بگیرید. برای نمونه سیم‌کارت‌های «پِی‌ اَز یو گو» (Pay As you go)، قیمت بسیار کمی دارند و عموماً مسافرانی که یک هفته در استانبول اقامت دارند،‌ سراغ این سیم‌کارت‌ها می‌روند. سیم‌کارت‌های «پی از یو گو» چند تماس ضروری در اختیار کاربر قرار می‌دهند و در این سیم‌کارت‌ها خبری از بسته‌ای اینترنت نیست.

در نتیجه به مسافر‌هایی که نمی‌توانند چند روز بدون اینترنت سپری کنند، سیم‌کارت «پری‌پِید» (Prepaid) مناسب است. این سیم‌کارت‌ها ترافیک و زمان مکالمه مشخصی برای کاربر در نظر گرفته شده و پس از پایان موجودی، ارتباط آن‌ها قطع می‌شود. در نتیجه باید ترافیک و مکالمه با سیم‌کارت‌های «پری‌پید» را مدیریت کنید. در غیر این‌صورت پس از پایان بسته، باید هزینه بیشتری برای برقراری تماس و ترافیک اینترنت بپردازید.

سیم‌کارت توریستی «پری‌پید» ترک‌سل چیزی حدود ۲۵ گیگابایت اینترنت و ۲۰۰ دقیقه مکالمه در اختیار کاربر قرار می‌دهد و سیم‌کارت‌های توریستی «پری‌پید» ودافون ۲۰ گیگابایت اینترنت و ۷۵۰ دقیقه مکالمه برای کاربر فراهم می‌کند. ناگفته نماند اگر قصد گشت‌و‌گذار در حومه استانبول و نقاط دوردست این منطقه را دارید، بهتر است سیم‌کارت خود را از اپراتور ترک‌سل انتخاب کنید. این اپراتور آنتن‌دهی بهتری در مناطق حومه و دوردست‌ استانبول دارد.

آشنایی با هتل های استانبول

چندین و چند‌ هتل کوچک و بزرگ در استانبول وجود دارد. اگر نمی‌خواهید گستردگی مکان‌‌های اقامتی استانبول شما را سردرگم کند، حتماً قبل از سفر توقع و نیاز خود از مسافرت به استانبول را در نظر بگیرد و بهترین و خوش‌قیمت‌ترین هتل را براساس این نیاز انتخاب کنید. برای نمونه اگر عازم سفر کاری هستید، هتلی در مرکز شهر برای شما بهتر است. مسافرانی که استانبول را برای تفریح انتخاب می‌کنند نیز دنبال هتل‌‌هایی در نزدیکی مراکز توریستی باشند. به‌طور کلی، هتل های استانبول در دسته هتل های ۵ ستاره، ۴ ستاره و ۳ ستاره قرار می‌گیرند:

  • هتل های پنج ستاره

تصویری از هتل پنج ستاره فورسیزن‌ بوسفوروس

اگر می‌خواهید حسابی خودتان را تحویل بگیرید، هتل‌‌های پنج‌ ستاره «فورسیزن‌ بوسفوروس» (Four Seasons Boshprus)، «هتل سوئیس اوتل بوسفوروس» (Swissotel The Boshprus) «اس‌.‌تی.‌رجیس» (The St. Regis)، «هتل قصر چیراگان کمپینسکی» (Ciragan Palace Kempinski) و «هتل پراپالاس» (Pera Palace Hotel)، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از سفر در استانبول را برای همیشه در ذهن شما ماندگار می‌کند.

  • هتل های چهار ستاره

تصویری از هتل مرکور استانبول

از هتل‌ های پنج‌ ستاره که بگذریم، با هتل‌ های چهار‌ ستاره طرف هستیم. از کنار خدمات و امکانات رفاهی این هتل ها به‌راحتی نمی‌توان گذشت. پیشنهاد می‌کنیم گوشه چشمی به هتل های چهار ستاره استانبول داشته باشید. «هتل آرکید» (Arcade Hotel)، «هتل مرکور استانبول» (Mercure Istanbul Taksim Hotel)، «هتل سی‌.‌وی‌.‌نی تکسیم» (CVK Taksim Hotel)، «هتل تایتانیک سیتی تکسیم» (Titanic City Taksim) و هتل «اپرا بوسفوروس»، (Opera Bosphorus)،‌ در گروه هتل‌ های چهار ستاره مشهور استانبول قرار دارند.

  • هتل های سه ستاره

تصویری از وُرد هِریتِیج هتل

پس از مقایسه خدمات رفاهی و قیمت هتل‌‌ های چهار و پنج ستاره استانبول، هتل های سه ستاره استانبول را بررسی کنید. در میان این هتل‌ های سه ستاره، «هتل اوتوپرا» (Ottopera)، «هتل بودو» (Budo Hotel) و «وُرد هِریتِیج هتل» (World Heritage Hotel)، به‌عنوان هتل‌ های سه ستاره استانبول شناخته می‌شوند که انصافاً قیمت و امکانات مناسبی دارند.

نکته‌‌های انتخاب هتل در استانبول

نمایی از هتل در شهر استانبول

هتل های استانبول مانند دیگر شهرهای دنیا درجه‌بندی شده‌اند و اعتبار هر هتلی به ستاره آن است؛ اما چندان هم به ستاره‌های هتل های استانبول اعتماد نکنید؛ چرا که کیفیت اتاق و خدمات بعضی از هتل های چهار ستاره استانبول حتی در حد سه ستاره هم نیست.

هزینه‌های صبحانه بسته به هتلی که در آن اقامت دارید با غذاخوری‌های داخل شهر تفاوت دارد و چه بسا که صبحانه‌ای ارزان‌تر را در بیرون از هتل پیدا کنید. بعضی از هتل های استانبول قیمت را بدون احتساب مالیات با مشتری درمیان می‌گذارند و زمان تصفیه‌حساب و صدور فاکتور، این قیمت را اضافه می‌کنند. در نتیجه قیمت نهایی اقامت هر شب در هتل را قبل از پذیرش بررسی کنید.

خیابان‌گردی خاطره‌انگیز و جذاب

تصویری از خیابان های زیبای استانبول

استانبول محله‌های دیدنی بی‌شماری دارد که گشت‌وگذار در آن‌ها کاملاً رایگان است. می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و در کنار بازدید از محله‌های قدیمی و اصیل این شهر،‌ هزینه‌ای پرداخت نکنید. به این ترتیب در سفری که به استانبول دارید گشت‌وگذار در محله‌های «سلطان احمد»، «بالات» و «کوزگونجورک» را فراموش نکنید.

گالری‌های زیادی در خیابان استقلال و «محله گالاتا» وجود دارد که بازدید از آن‌ها هم رایگان است. اگر اهل مطالعه هستید و نویسندگان سرشناس ترک را می‌شناسید، بدون شک «اورهان پاموک» (Orhun Pamuk) را می‌شناسید. این نویسنده سرشناس رمانی با نام «موزه معصومیت» دارد. جالب است بدانید بازدید از موزه‌ای در استانبول با همین نام، برای کسانی که رمان «موزه معصومیت» را در دست دارند، کاملاً رایگان است.

  • تور رایگان درون شهری

تصویری از میدان هپودروم در استانبول

استانبول توری رایگان دارد که گردشگران با ثبت‌نام در آن فرصت بازدید از قسمت بیرونی «مسجد ایاصوفیه» و «میدان هپودروم» را پیدا می‌کنند. این تور حدود ۲ ساعت زمان می‌برد و گردشگران چرخی در شهر می‌زنند و با خیابان‌ها، محله‌ها و تاریخچه استانبول آشنا می‌شوند.

جشنواره ها و فستیوال ها در استانبول

تصویری از جشنواره ها و فستیوال در استانبول

سالانه بیشتر از ۳۰ جشنواره و فستیوال سرگرم‌کننده در استانبول برگزار می‌شود. این جشنواره‌ ها یکی از دیگری جذاب‌تر به نظر می‌رسد. حیف است سری به استانبول بزنید و در جشنواره‌ های این شهر شرکت نکنید. به این ترتیب اگر اهل شرکت در جشنواره هستید و می‌خواهید از فستیوال های استانبول لذت ببرید، حتماً قبل از سفر تقویم برگزاری جشنواره های استانبول را بررسی کنید.

فستیوال خرید استانبول از اواخر اسفند آغاز می‌شود و تا اوایل اردیبهشت به طول می‌انجامد. در کنار این فستیوال، بهار هر سال در استانبول شاهد برگزاری فستیوال های گل لاله، جشن روز خضر، جشن کودک، فستیوال هنر و فرهنگ و فستیوال موسیقی هستیم.

استانبول با فرا رسیدن تابستان میزبان فستیوال‌ های موسیقی می‌شود که معرو‌ف‌ترین آن‌ها فستیوال «بین‌المللی جَز (Jazz)»، «موسیقی وان‌لاو» One Love)، «اپرا» و راک‌اندرول (Rock And Roll)، است. در نتیجه اگر اهل موسیقی هستید و می‌خواهید از نزدیک به سازو‌نوای موسیقی‌دان‌ها و خواننده‌های بین‌المللی گوش فرا دهید، تابستان‌های هر سال سری به استانبول بزنید.

پاییز و زمستان فستیوال و جشنواره های کمتری در استانبول برگزار می‌شود؛ اما باز هم سفر پاییزی و زمستانی به این شهر خالی از لطف نیست و «مسابقه ماراتن»، «فستیوال بین‌المللی تئاتر فرهنگ و هنر»، «جشن سال نو میلادی»، «حراج سال نو میلادی استانبول» و «فستیوال غذا» انتظار شما را می‌کشد.

جاهای دیدنی استانبول

نوبتی هم که باشد نوبت به جاهای دیدنی استانبول فرا می‌رسد. مطمئن هستیم به‌عنوان گردشگران خوش‌سلیقه‌ای که تاکنون سابقه مسافرت به دیدنی‌ترین قسمت‌‌های ایران و جهان را دارند، با ما هم‌عقیده‌اید که گردشگران نباید اجازه دهند گستردگی جاهای دیدنی استانبول آن‌ها را سردرگم کند. از طرف دیگر ازآنجایی‌که استانبول جاهای دیدنی بی‌شماری دارد و بعید می‌دانیم در یک سفر بتوانید همه این جاها را بازدید کنید، پیشنهاد می‌‌کنیم قبل از سفر تکلیف خود را برای بازدید از جاهای دیدنی استانبول روشن کنید.

برنامه‌ریزی برای بازدید از جاهای دیدنی استانبول

  • موزه ها

تصویری از موزه های شهر استانبول

اگر اهل بازدید از موزه‌ها و آثار باستانی ترکیه هستید و علاقه خاصی به تاریخ و هنر این سرزمین کهن دارید. بدون شک گشت‌و‌گذار در موزه‌های معروف ترکیه را باید به فهرست جاهای دیدنی استانبول اضافه کنید. حتی اگر اهل موزه‌گردی نیستید باز هم حرف ما را زمین نیندازید و سری به «موزه درویش‌های چرخان» (Galata Mevlevihanesi) در استانبول بزنید.

به شما قول می‌دهیم از بازدید از این موزه پشیمان نخواهید شد. همچنین گل سرسبد موزه های استانبول «موزه ایاصوفیه» (Ayasofya) است و در کنار این موزه موزه‌های «معصومیت»، «مادام توسو» (Madame Tussaude)، «ساکیپ‌ سابانجی» (Sakip Sabanci)، «سد برک‌حانیم» (Sadberk Hanim)، «موزه اتوموبیل‌های کلاسیک آتامان» (Ural Ataman Klasik Otomobile)، موزه «پرا» (Pera) و موزه باستان شناسی استانبول از دیگر موزه‌های دیدنی این شهر هستند.

بازدید از موزه ایاصوفیه به طرفداران فرهنگ و تاریخ ترکیه پیشنهاد می‌شود. اگر هم اهل سینما و سریال‌های ترکی هستید، حتماً سری به موزه «مادام توسو» بزنید. در این موزه تندیس‌های بسیار زیبایی از هنرمندان به نمایش گذاشته شده است.

  • آثار باستانی

تصویر از آثار باستانی شهر استانبول

از موزه‌های زیبا و دیدنی استانبول که بگذریم، به اماکن باستانی این شهر می‌رسیم. تماشای این اماکن یکی از دیگری جذاب‌تر است. در سفر به استانبول اگر فرصت دست‌ داد، حتماً سری به «مسجد سلطان احمد»، «کاخ توپکاپی» (Topkapi Sarayici)، «کاخ دلما باغچه» (Dolmabache Saray)، «قلعه روملی حصار» (Rumeli Hisari)، «برج گالاتا» (Galata Kulesi)، «خیابان استقلال»، «برج دختر»، «محله فرانسوی»، «آب انبار تاریخی باسیلیکا» (Yerebatan Sarnici) و «میدان هیپودروم» (Hippodrome Of Constantinople) بزنید.

  • محله ها

تصیویری از محل های استانبول

به علاقه‌مندان خیابان‌گردی و گشت‌و‌گذار در محله های استانبول نیز پیشنهاد می‌کنیم از محله‌های باصفا و دیدنی استانبول مانند «محله کاراکوی»، «محله گالاتا»، «محله سلطان احمد» و «محله جهانگیر» بازدید کنید. پارک‌ها و پاساژ‌های استانبول هم جاذبه مهمی برای گردشگران این منطقه است. حتماً سری به مراکز خرید استانبول بزنید و با دستی پر از سوغاتی از این بازارها برگردید.

  • جزایر

نمایی از جزیره بیوک آدا

برای علاقه‌مندان سفرهای دریایی باید بگوییم تعداد ۹ جزیره در دریای زیبای مرمره و در همسایگی ترکیه قرار دارد که از این ۹ جزیره، فقط ۵ جزیره برای بازدید عموم آزاد است و ۴ جزیره دیگر نظامی و شخصی هستند. از بزرگ‌ترین جزیره های استانبول «جزیره بیوک آدا» (Büyükada)، است که گل سرسبد جزایر ترکیه شناخته می‌شود. به این ترتیب اگر اهل جزیره‌گردی هستید، حتماً در سفر به استانبول سری به این جزیره زیبا و دیدنی بزنید.

جزیره بیوک آدا کجاست؟

تصویری زیبا از جزیره بیوک آدا

این جزیره رؤیایی در فاصله‌ای حدود یک ساعت و نیم تا نهایتاً دو ساعت با استانبول قرار دارد. در جزیره‌ بیوک آدا خبری از خودرو یا وسیله نقلیه‌ نیست و گردشگران با جزیره‌ای آرام طرف هستند. برای رسیدن به این جزیره که با نام «جزیره پرنس» هم شناخته می‌شود، اگر در قسمت اروپایی استانبول هتل گرفته‌اید، بهتر است راه اسکله «کاباتاش» را در پیش بگیرید و در این اسکله سوار کشتی‌های مسافری به مقصد «بیوک آدا» شوید.

برای رسیدن به این جزیره از «تکسیم» نیز می‌توانید راهی مترو «کاباتاش» شوید و پس از پیاده‌شدن در این ایستگاه، با کشتی‌های «فری» راه جزیره بیوک آدا را در پیش بگیرید تا پس از مدتی دریانوردی، چشمتان به جمال جزیره‌ای سرسبز روشن شود که خانه‌ها در آن به شکل پلکانی بنا شده و دامنه تپه‌های این جزیره را پوشش داده است. خوشبختانه جزیره بیوک آدا هتل‌های بسیار خوبی دارد و اگر آب‌و‌هوای این جزیره به دلتان نشست و خواستید شب را در آن سپری کنید، با خیال راحت می‌توانید از خدمات هتل‌های درجه‌یک این منطقه بهره بگیرید.

«جزیره بیوک آدا» بی‌دلیل یکی از جاذبه‌ های دیدنی استانبول نیست. در کنار مناظر طبیعی و سرسبز، با جزیره‌ای قدیمی طرف هستیم که از نیاکان اهالی این جزیره به یادگار مانده است. کالسکه و دوچرخه‌سواری و بازدید از موزه «آدالار» (Adalar Mueum) و صومعه «سنت جورج کودوناس» (Hagios Georgios Koudonas ) در گروه سرگرمی‌های خاطره‌انگیز این جزیره به حساب می‌آیند. در کنار این تفریحات، آبتنی در دریای زیبای اطراف جزیره، خوردن خوراکی‌‌های محلی و دریایی خوشمزه را نیز به جاذبه های گشت‌و‌گذار در زیباترین جزیره ترکیه اضافه کنید.

جاهای تفریحی استانبول

تصویری از پارک های زیبای شهر استانبول

بعید می‌دانیم هیچ شهری در منطقه به لحاظ جاذبه‌ های گردشگری به پای استانبول برسد. برای اثبات این ادعا بد نیست بدانید در کنار موزه‌های زیبا و دیدنی، محله‌های قدیمی و اماکن باستانی، استانبول ده‌ها جای دیدنی دارد که یکی از دیگری تماشایی‌تر است.

در هر گوشه این شهر پارکی زیبا جا خوش کرده تا یادآور طبیعت زیبای این منطقه باشد. به گردشگران اهل‌دلی که می‌خواهند از طبیعت زیبای استانبول بهره بگیرند پیشنهاد می‌کنیم سری به پارک‌های بزرگ این شهر مانند مینیاتورک، «امیرگان» (Emirgan Parki)، «گلحانه» (Gulhane)، «ییلدیز» (Yildiz Parki)، «ماچکا دموکراسی» (Macka Demokrasi)، «پارک اولوس» (Ulus Parki)، «فنر باغچه» (Fenerbahce Parki)، «سلطان احمد» و «آکواریوم استانبول» بزنند. در اطراف استانبول جنگل‌های سرسبز و زیبایی نیز وجود دارد و بهتر است یکی از روزهای مسافرت را به جنگل‌گردی در جنگل «بلگراد» (Belgrad Ormani) اختصاص دهید. این‌ها اکثراً پاتوق مردم استانبول هم هستند.

  • جاذبه ها و تفریح‌های آبی استانبول

تصویری از دلفیناریوم شهر استانبول

استانبول برای هیچ گردشگری کسل‌کننده نیست. اهل هرگونه تفریح سالمی که باشید، این شهر همان تفریح را پیش‌روی شما قرار می‌دهد. به همین دلیل پارک های آبی استانبول یعنی «آکوآ مارین» (Aqua Marine)، «دلفین» و «دلفیناریوم» تفریحات آبی این شهر را تکمیل می‌کنند.

این پارک‌های آبی در نوع خود در منطقه نظیر ندارند. «پارک آبی آکوآ مارین»، پارکی است که سرسره‌های بزرگ و آبشار مصنوعی آن گردشگران را به تفریح و خوش‌گذرانی دعوت می‌کند. «پارک دلفین» نیز از آن دسته پارک‌های آبی است که با انواع تفریحات هیجان‌انگیز آبی مانند «استخر موج»،‌ «سونامی»، «گودال فضایی»، «شاه‌کبرا» و ده‌ها سرگرمی دیگر از گردشگران علاقه‌مند به هیجان‌ و تفریحات آبی استقبال می‌کند.

ازآنجایی‌که کسی را سراغ نداریم که محو تماشای شیطنت‌های دلفین‌های بازیگوش نشود، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از جاهای دیدنی استانبول را با تماشای «دلفیناریوم» تکمیل کنید. این پارک آبی دارای هفت استخر بسیار بزرگ و زیباست که حیوانات کمیابی مانند دلفین، گراز، فک و نهنگ سفید در آن‌ها جا خوش‌ کرده‌اند. این حیوانات آبی با کارهای بامزه و تماشایی سر گردشگران را گرم می‌کنند. تجربه شنا با دلفین‌ها در این پارک برای بزرگسالان و کودکان فراهم شده است. پیشنهاد می‌کنیم حتماً شنا در کنار دلفین‌های بازیگوش را امتحان کنید.

مراکز خرید استانبول

نمایی از استانبول مال

حتماً شما هم با ما هم عقیده‌اید که مسافرت بدون خرید و گشت‌و‌گذار در بازار لطفی ندارد. در نتیجه برای اینکه سفر به استانبول را تکمیل کنید و دست پر از این شهر بیرون بیایید، حتماً سری به مراکز خرید استانبول بزنید.

از طرف دیگر استانبول جایگاه ویژه‌ای در فهرست ۱۰ شهر مهم دنیا برای خرید به حساب می‌آید و قطب خرید منطقه است. به این ترتیب مراکز خرید این شهر مانند «استانبول مال» (Mall Of Istanbul)، «مرکز خرید پالادیوم» (Palladium AVM)، «زورلو» (Zorlu)، «کانیون» (Kanyon)، «هیستوریا» (Historia Mall) و «جواهیر» (Javahir) را حتماً به فهرست جاهای دیدنی استانبول اضافه کنید.

استانبول کعبه آمال عاشقان خرید است. در کنار مراکز خریدی که به آن‌ها اشاره کردیم، در این شهر بازارهای بی‌شماری در پیش روی گردشگران قرار گرفته است. این بازارها نه‌تنها از مغازه‌های مختلف و جورواجور پر شده، بلکه به لحاظ زیبایی نیز در تماشایی‌ترین خیابان‌های استانبول قرار دارد. در نتیجه اگر می‌خواهید با یک تیر دو نشان بزنید و در کنار خرید، گشتی در خیابان‌های استانبول بزنید، حتماً از «خیابان بغداد» و «استقلال» بازدید کنید. «بازار ادویه استانبول» و «گِرند بازار استانبول» نیز از بازارهای سنتی این شهر به‌حساب می‌آیند که خریدی خاطره‌انگیز را برای گردشگران ماندگار می‌کند.

برنامه ریزی برای پاساژ‌گردی در مراکز خرید استانبول

تصویری از پاساژ شهر استانبول

استانبول نزدیک به ۱۰ مرکز خرید بسیار بزرگ و معتبر دارد. حیف است که همه وقت خود را به پاساژ‌گردی و پیداکردن بهترین مرکز خرید استانبول اختصاص دهید. در نتیجه اگر فرزند کوچکی دارید و اهل خرید لباس‌های مارک هستید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هرجا، سری به «استانبول مال» بزنید. این مرکز خرید معتبرترین برندهای پوشاک را از سرتاسر دنیا دور هم جمع کرده و شعبه‌های «ویکتوریا سیکرت» (Victoria Secret)، «ال‌.‌سی‌.‌وایکیکی» (LC Waikiki) و «دبنهامز» (Debenhams) در مرکز خرید «استانبول مال» بزرگ‌ترین شعبه در منطقه به حساب می‌آید.

این مرکز خرید یکی از بزر‌گ‌ترین‌ شهربازی‌های سرپوشیده منطقه را پیش روی خریداران قرار می‌دهد. به همین دلیل برای شما گفتیم اگر فرزند کوچک دارید حتماً سری به «استانبول مال» بزنید. در کنار مرکز خرید «استانبول مال» مطمئن هستیم گشت‌و‌گذار و خرید از مراکز «پالادیوم»، «جواهیر»، «زورلو»، «ایستینه پارک» و «فروم» نیز بدون شک خالی از لطف نخواهد بود.

رستوران‌ های استانبول

تصویری از رستوران بوراک هاتای

بدون تعارف باید گفت یکی از جاذبه های سفر استانبول، خوردن خوراکی‌های خوشمزه رستوران های استانبول است. به این ترتیب اگر می‌خواهید خودتان را تحویل بگیرید و حسابی شکم‌گردی کنید، اول از هر چیز سری به رستوران معروف «نصرت» بزنید. این رستوران گل‌ سرسبد رستوران‌های استانبول است. حتی اگر اهل شکم‌گردی هم نباشید، احتمال زیادی وجود دارد که تعریف‌های این رستوران و آشپز معروف آن به گوش شما خورده باشد.

استانبول به شهر خوراکی‌های خوشمزه معروف است و در رستوران‌های «بوراک هاتای» (Burak Hatay)، «کیزیل کایلار» (Kizikaylar)، «محمت اوستا بالیکچی» (Mehmet Usta Balikci)، «اسکندر اچ دی» (HD Iskender)، «بیتلیسلی» (Bitlisli Resturant) و «گلحانه سارک سفراسی» (Gulhane Sark Sofrasi)، خوشمزه‌‌ترین خوراکی‌های ترکیه انتظار شما را می‌کشد.

برنامه شکم‌گردی در استانبول

تصویری از غذای دریای استانبول

استانبول به اندازه‌ای رستوران دارد که هرگز فرصت امتحان همه خوراکی‌های این رستوران‌ها برای گردشگران فراهم نمی‌شود. از طرف دیگر پیداکردن غذایی خوشمزه و دل‌چسب در میان گستره وسیع رستوران‌های استانبول کار چندان راحتی نیست. به همین دلیل بهتر است ابتدا وعده‌ای که به شکم خود داده‌اید را مشخص کنید. برای نمونه اگر به دنبال خوراکی‌های دریایی هستید، حتماً رستوران «ماوی بالیک» (Mavi Balik)، را امتحان کنید. برای چشیدن طعم غذای سرزمین مادری در دیار ترک هم می‌توانید سری به رستوران های ایرانی استانبول بزنید.

«رستوران‌ آهیرکاپی بالیکچیسی» (AHIRKAPI BALIKCISI) و «کافه رستوران حرم استانبول» (Harem Istanbul Café & Restaurant) از دیگر مکان‌های عرضه‌کننده غذاهای دریایی هستند که تاکنون مشتریان را ناامید نکرده‌اند.

تصویری از رستوران‌ آهیرکاپی بالیکچیسی

از خوراکی‌‌های دریایی که بگذریم، اگر به دنبال رستورانی شیک و لاکچری در استانبول می‌گردید، حتماً سری به «رستوران نیکول» بزنید. این رستوران اولین رستوران ترکیه است که «ستاره میشلن» (Michelin Guide) را دریافت کرده است. آشپز‌های رستوران «نیکول»‌ فرانسوی و ایتالیایی هستند و خوراکی‌های این رستوران زبانزد گردشگران استانبول است. شاید هم دوست داشته باشید غذاهای خیابانی استانبول را مزه کنید. این گزینه هم بسیار جالب و خاطره‌ساز است.

سوغات استانبول

تصویری از سوغات استانبول

رسم آوردن سوغات از سفر یکی از رسم‌های دیرینه ما ایرانی‌هاست. اهالی استانبول هم که از این رسم به‌خوبی باخبر هستند، طیف وسیعی از سوغاتی‌های خاطره‌انگیز و خوشمزه را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. در نتیجه بهتر است برای خرید ابتدا نوع سوغات استانبول را از بین سوغاتی‌های خوراکی،‌ سنتی و کالا مشخص کنید.

برای نمونه استانبول راحت‌الحلقوم بسیار خوشمزه‌ای دارد که حتماً پیشنهاد می‌کنیم امتحان کنید. این راحت‌‌الحلقوم‌ها در طعم‌های خوشمزه‌ای مانند دارچین، گلاب، پرتقال و لیمو آماده شده‌اند و هرکدام از این طعم‌ها خوشمزگی خاص خودش را دارد.

تصویری از شیرینی های استانبول

به آن دسته از گردشگرانی که به دنبال سوغاتی‌های سنتی می‌گردند نیز خرید نظر قربانی را پیشنهاد می‌کنیم. نظر قربانی که در فرهنگ ما ایرانی‌ها نیز جایگاه ویژه‌ای دارد، در مدل‌های جاکلیدی، آویز، دستبند و گوشواره به فروش می‌رسد و قیمت مناسبی هم دارد.

اگر هم می‌خواهید از سفر به استانبول حسابی دست‌ پر باز گردید، می‌توانید سری به بازار فرش و قالیچه این شهر بزنید و با خرید فرش یا تابلو فرشی زیبا و سنتی، یاد و خاطره سفر به استانبول را برای همیشه زنده نگه دارید.

نمایی از ادویه های سوغاتی شهر استانبول

به گردشگران علاقه‌مند ادویه‌های خوش‌طعم‌وبو نیز توصیه می‌کنیم سری به «بازار مصری‌ها» بزنند. در این بازار انواع ادویه‌های محلی و خاص به‌فروش می‌رسد. به شما قول می‌دهیم ادویه‌هایی را پیدا کنید که تاکنون بوی آن‌ها به مشامتان نرسیده باشد. در کنار سفال، حوله‌های مخصوص ترکی و صابون سیاه، از دیگر سوغاتی‌‌های رایج استانبول به‌حساب می‌آیند.

  • مکان‌های مناسب برای خرید سوغاتی

تصویری از بازار بزرگ استانبول

مغازه‌های فروش سوغاتی در گوشه‌و‌کنار مناطق گردشگری استانبول به چشم می‌خورند؛ اما اگر می‌خواهید قیمت مناسب و سوغاتی باکیفیتی خریداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم سری به «بازار بزرگ استانبول»، «بازار ادویه»، «بازار آراستا» «محله سلطان احمد» و «بازار مصری‌ها» بزنید.

بیمارستان های استانبول

تصویری از ببیمارستان های شهر استانبول

امیدواریم در هیچ سفری روی بیماری را نبینید و نیازمند بیمارستان و پزشک نشوید؛ اما اگر خدای ناکرده وجود نازنینتان گرفتار بیماری شد، مراکز درمانی استانبول خدمات خوبی دارند. ازآنجایی‌که احتیاط شرط عقل است و هزینه دوا و درمان در ترکیه از ایران بیشتر، بهتر است بی‌گدار به آب نزنید و قبل از سفر، بیمه مسافرتی خود و همراهان را تکمیل کنید.

لغات و اصطلاحات پرکاربرد در سفر به استانبول

برای شما از شیرینی زبان ترکی گفتیم؛ اما از شما انتظار نداریم برای سفر به استانبول این زبان را کامل فرا بگیرید. در عوض پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به لغات و اصطلاحات پرکاربرد ترکی داشته باشید تا در سفر با اهالی استانبول دست‌و‌پا شکسته ترکی صحبت کنید.

برای اینکه کار شما را راحت‌تر کنیم، در ادامه فهرستی از پرکاربردترین لغات و اصطلاحات برای سفر به استانبول را آماده‌ کردیم. به شما قول می‌دهیم آشنایی با این عبارت‌ها کار شما را در سفر راه خواهد انداخت و نیازی به مترجم ترکی استانبولی پیدا نمی‌کنید.

تلفظ فارسی

نگارش ترکی
واژه

مَرحَبا

merhaba

سلام

بیلِط

Bilet

بلیط

اوجاک

Ucak

هواپیما

اُجوز بیر اَتل

Ucuz Bir Hotel

هتل ارزان

لطفاً بو آدرسی بَن گُسترین
Lutfen Bu Adresi Bana Gotarin

لطفا این آدرس را نشان بدین

اتوبوس نِرِد

Otobus Nerede

اتوبوس کجاست

لطفاً فی یات دوشور وِ بانا ایندریم وِر

Lutfan Fiyati Dusure Ve Bana Indirim Ver

لطفاً قیمت را کمتر حساب کنید و تخفیف بدهید

اِوت

Evet

بله

هَیَر

Hayir

خیر

تشکرلَر

Teshekkurler

متشکرم

کَهوَلتی

Kahvalti

صبحانه

آگل یمِگی

Ogle Yemegi

ناهار

آکشام یِمی

Aksam Yemegi

شام

ساعات کاچ

Saat Kac

ساعت چند است

اونون فیات نِکَدر دی

Onun Fiyati Nekadardir

قیمت آن چند است

اِن یاکین آلیشوریش مرکزی نِرِد

En Yakin Alisveris Merkazi Nerede

ناحیه خرید کجاست
اِلیمه آلا بیلیر مییم

Elime Alabilir Miyim

می‌توانم آن را بردارم

اطلاعات ضروری تماس استانبول

از آنجایی که به قول قدیمی‌ها کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند، بهتر است اطلاعات ضروری تماس مراکز مختلف استانبول را در گوشه‌ای یادداشت کنید و هر کجا که به کمک نیاز داشتید، در کمترین زمان ممکن این اطلاعات در اختیار شما باشد.

  • پلیس ساحلی: ۱۵۸‌؛
  • آمبولانس: ۱۱۲؛
  • آتش‌نشانی: ۱۱۰؛
  • پلیس ترافیک: ۱۵۴؛
  • مشاوره پزشکی: ۱۱۳؛
  • راهنمای گردشگران: ۱۱۸۳۲؛
  • راهنمای گردشگران فارسی‌زبان ترکیه: ۱۱۸۲۲؛
  • پلیس گردشگری: ۵۲۷۴۵۰۳.

در پایان در کنار اینکه سفر خوشی برای شما آرزو می‌کنیم، امیدواریم اطلاعاتی که در راهنمای سفر استانبول با شما در میان گذاشتیم، این سفر را به یکی از خاطره‌انگیزترین سفرهای شما تبدیل کند.

به این نکته نیز اشاره کنیم که دنیای گردشگری همیشه در حال پیشرفت و تغییر است. در نتیجه چه بسا اسامی و مکان‌هایی که در راهنمای سفر استانبول به آن‌ها اشاره کردیم، در گذشت زمان تغییر کند. به همین دلیل اگر هرگونه پرسشی برای گردشگری در استانبول داشتید، دوستانتان در ره بال آسمان شما را راهنمایی می‌کنند و جدیدترین اطلاعات سفر را در اختیارتان قرار می‌دهند.

۱. اختلاف ساعت استانبول تا تهران چقدر است؟

به طور معمول میان تهران تا استانبول چیزی حدود یک‌ونیم ساعت اختلاف وجود دارد و این اختلاف در بعضی از روز‌های سال به دو ساعت و نیم نیز می‌رسد.

۲. بهترین زمان سفر به استانبول چه زمانی است؟

بهتر است بهار و پاییز را برای مسافرت به این شهر انتخاب کنید. در این فصل‌ها استانبول با میانگین دمایی حدود پانزده درجه سانتیگراد، هوایی معتدل دارد.

۳. مرزهای زمینی به مقصد استانبول کدامند؟

مرز بازرگان، مرز رازی و مرز سرو

۴. بهترین مکان‌ها برای خرید سوغاتی کدامند؟

مغازه‌های فروش سوغاتی در گوشه‌و‌کنار مناطق گردشگری استانبول به چشم می‌خورند؛ اما اگر می‌خواهید قیمت مناسب و سوغاتی باکیفیتی خریداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم سری به بازار بزرگ استانبول، بازار ادویه، بازار آراستا، محله سلطان احمد و بازار مصری‌ها بزنید.

۵. جزیره بیوک آدا کجاست؟

این جزیره رؤیایی در فاصله‌ای حدود یک ساعت و نیم تا نهایتاً دو ساعت با استانبول قرار دارد.


{“@context”:”https://schema.org”,”@type”:”FAQPage”,”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”۱. اختلاف ساعت استانبول تا تهران چقدر است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”به طور معمول میان تهران تا استانبول چیزی حدود یک‌ونیم ساعت اختلاف وجود دارد و این اختلاف در بعضی از روز‌های سال به دو ساعت و نیم نیز می‌رسد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”۲. بهترین زمان سفر به استانبول چه زمانی است؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”بهتر است بهار و پاییز را برای مسافرت به این شهر انتخاب کنید. در این فصل‌ها استانبول با میانگین دمایی حدود پانزده درجه سانتیگراد، هوایی معتدل دارد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”۳. مرزهای زمینی به مقصد استانبول کدامند؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”مرز بازرگان، مرز رازی و مرز سرو”}},{“@type”:”Question”,”name”:”۴. بهترین مکان‌ها برای خرید سوغاتی کدامند؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”مغازه‌های فروش سوغاتی در گوشه‌و‌کنار مناطق گردشگری استانبول به چشم می‌خورند؛ اما اگر می‌خواهید قیمت مناسب و سوغاتی باکیفیتی خریداری کنید، پیشنهاد می‌کنیم سری به بازار بزرگ استانبول، بازار ادویه، بازار آراستا، محله سلطان احمد و بازار مصری‌ها بزنید.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”۵. جزیره بیوک آدا کجاست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”این جزیره رؤیایی در فاصله‌ای حدود یک ساعت و نیم تا نهایتاً دو ساعت با استانبول قرار دارد.”}}]}

4 نظرات
  1. شاکری می گوید

    باسلام اطلاعات مناسبی دادین ممنون
    عالی بود

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ما هم از شما ممنونیم که مقاله رو خوندین و نظرتون رو گذاشتین. نظر مثبتتون به ما روحیه می‌ده برای کارهای بیشتر و بهتر.

  2. حسن می گوید

    باسلام
    سپاسگزارم از راهنمایی شما

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنون از لطف شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.