جاهای دیدنی ترکیه | کامل‌ترین راهنمای سفر به ترکیه

0

ترکیه کشوری پهناور است که در همسایگی ایران قرار دارد. واحد پولی این کشور از نظر ارزش تفاوت کمی با ایران دارد؛ بنابراین هزینه سفر به این کشور مقرون‌به‌صرفه است. شما می‌توانید با هواپیما در طی حدود 2 ساعت به ترکیه برسید. همه این‌ها باعث شده تا ترکیه یکی از مهم‌ترین مقاصد خارجی برای ایرانیان باشد. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم تا جامع‌ترین راهنمای سفر به ترکیه را ارائه دهیم. با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی ترکیه را به‌صورت کامل بشناسید. در این راهنما، مهم‌ترین شهرها را جداگانه آورده‌ایم تا انتخاب و بررسی آن برای شما راحت‌تر باشد.

فهرست مطالب

جاهای دیدنی استانبول

  • کلیسا | موزه ایاصوفیه

تصویری از مجسد ابا صوفیه ترکیه

مسجد ایاصوفیه یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی استانبول محسوب می‌شود. تا پیش از سال 1453 میلادی و فتح استانبول به دست ترکان عثمانی، این مکان یک کلیسای بزرگ بود. از آن پس، این ساختمان به بزرگ‌ترین مسجد امپراتوری عثمانی تبدیل شد. هنوز هم مسجد ایاصوفیه را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مساجد دنیا می‌شناسند. در سال 1935، مصطفی آتاترک، اولین رئیس‌جمهور ترکیه، این بنا را به یک موزه تبدیل کرد. معماری مسجد آیاصوفیه به دوران بیزانس تعلق دارد. ظاهر این مسجد با تمامی مساجد دیگر متفاوت است. پادشاهان  آن دوران تلاش داشتند ساختمان‌هایی عظیم بسازند تا نمادی از امپراتوری قدرتمند آن‌ها باشد. ایاصوفیه نیز در انجام رسالت خود کاملاً موفق بود و به یک نماد مهم و بزرگ در استانبول تبدیل شد.

آدرس موزه ایاصوفیه روی نقشه

هزینه ورودی72 لیر
ساعت دسترسی9 صبح تا 7 شب
آدرسترکیه، استانبول، محله اروپایی سلطان احمد، میدان ایا صوفیه، موزه ایا صوفیه
  • مسجد سلطان احمد

تصویری از مسجد سلطان احمد

مسجد آبی یا همان مسجد سلطان احمد، یکی دیگر از زیباترین مساجد استانبول محسوب می‌شود. قدمت این مسجد به قرن 17 میلادی باز می‌گردد. زمانی که مسجد سلطان احمد را تماشا می‌کنید، متوجه شباهت بسیار آن با ایاصفویه خواهید شد. در حقیقت این مسجد را می‌توان نمونه کوچک‌تر ایاصفویه دانست. این مسجد در محله سلطان احمد قرار دارد و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه به شمار می‌آید.

آدرس مسجد سلطان احمد روی نقشه

هزینه ورودیرایگان
ساعت دسترسیاز نماز صبح تا نماز مغرب
آدرساستانبول، منطقه اروپایی فاتح، محله سلطان احمد، خیابان ات میدانی، پلاک ۷۰، مسجد سلطان احمد
  • مسجد رستم پاشا

تصویری از مسجد رستم پاشا

مساجد استانبول به‌حدی شگفت‌انگیز هستند که قطعاً مات‌و‌مبهوت زیبایی آن‌ها خواهید شد. مسجد رستم پاشا شاید به اندازه مسجد ایاصوفیه بزرگ نباشد؛ اما معماری بی‌بدیل و تماشایی آن همه را جذب خود می‌کند. از نظر نمای ظاهری، ممکن است مسجد رستم پاشا جزء مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه به نظر نرسد؛ اما زمانی که وارد آن می‌شوید، جذب عظمت آن خواهید شد.

آدرس مسجد رستم پاشا روی نقشه

هزینه ورودیرایگان
ساعت دسترسی10 صبح تا 6 عصر
آدرسترکیه، استانبول، ناحیه اروپایی فاتح، محله رستم پاشا، خیابان هسیرجیلار
  • مسجد سلیمانیه

تصویری از مسجد زیبا سلیمانیه ترکیه

مسجد سلیمانیه در سال 964 هجری قمری مصادف با 1556 میلادی، به دستور سلطان سلیمان یکم ساخته شد. به همین خاطر آن را با نام مسجد سلیمانیه می‌شناسند. این مسجد نه فقط مکانی برای عبادت، بلکه بنیادی برای امور خیریه نیز بود. در این مسجد بخش‌هایی مختلف به کاروانسرا، مدرسه، آشپزخانه و حتی بیمارستان اختصاص یافته بود. جالب است بدانید در آن دوران روزانه حدود هزار نفر فقیر وارد این مسجد می‌شدند و خدمات مختلف دریافت می‌کردند. این مسئله فارغ از دین افراد نیازمند بود. آن‌ها به هر فردی که وارد مسجد می‌شد، طعام و جای خواب مناسب می‌دادند. از نظر ظاهری مسجد سلیمانیه نیز شباهت بسیاری به ایاصفویه دارد. پس قطعاً بازدید از آن در سفر به ترکیه توصیه می‌شود.

آدرس مسجد سلیمانیه روی نقشه

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید9 صبح تا 5:30 عصر
آدرسترکیه، استانبول، ناحیه اروپایی فاتح، محله سلیمانیه ، خیابان پروفسور سیداک سامی انار

جاهای دیدنی آنکارا

  • آنیت کابیر یا آرامگاه آتاتورک

تصویری از آتاتورک

مصطفی آتاتورک، اولین رئیس‌جمهور ترکیه بود. آتاتورک هنوز هم برای مردم ترکیه بسیار محترم است. به همین خاطر به یادبود او، بنایی در آنکارا ایجاد کرده‌اند. آنیت کابیر نام بنای یادبود آتاتورک بزرگ است. حتی بسیاری از گردشگران  سفر خود به آنکارا را با بازدید از آنیت کابیر آغاز می‌کنند. این آرامگاه ظاهری بسیار باابهت و عظیم دارد. رواق‌های دورتادور بنای اصلی دارای تزئینات بسیار خاص و منحصربه‌فردی هستند. در کنار این مقبره، می‌توانید از موزه آنیت کابیر نیز دیدن کنید. در این موزه می‌توانید آثاری درباره جنگ‌ها، فتوحات و زندگینامه آتاتورک را مشاهده کنید. مقبره آتاتورک را می‌توان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه در آنکارا دانست.

آدرس آنیت کابیر یا آرامگاه آتاتورک روی نقشه

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید9 صبح تا 5 عصر
آدرسترکیه، آنکارا، منطقه چانکایا، مقبره آتاتورک
  • آکواریوم آکوا وگا

در مرکز خرید ناتا وگای آنکارا، آکواریومی بزرگ و دیدنی وجود دارد. این آکواریوم به‌حدی زیباست که آن را جزء مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه می‌دانند. این مجموعه از 24 آکواریوم مختلف تشکیل شده است. هر یک از این آکواریوم‌‌ها، به ماهی‌های بومی یک منطقه خاص از کره زمین تعلق دارند. در این آکواریوم می‌توانید شاهد حدود 12هزار آبزی مختلف باشید. در این میان می‌توان به کوسه، ماهی ناپلئون و انواع ماهی آب شیرین و آب شور اشاره کرد. تونل آکواریوم آکوا وگا یکی از زیباترین بخش‌های آن به حساب می‌آید. این تونل 105 متر طول دارد و چشم‌انداز بسیار زیبایی را به شما نشان می‌دهد.

آدرس آکواریوم آکوا وگا روی نقشه

ساعت بازدید10 صبح تا 8 شب
شماره تماس+903125542828
آدرسترکیه، آنکارا، منطقه شهری مامک، بلوار دوکنت، مرکز خرید وگا
  • موزه قوم نگاری

 تصویری از موزه قوم نگاری ترکیه

موزه قوم‌نگاری یکی از زیباترین جاهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شود. این موزه مخصوص فرهنگ‌شناسی مردم ترکیه و امپراتوری عثمانی است. این موزه در ساختمانی تاریخی واقع شده است. ظاهر ساختمان موزه قوم‌نگاری، شبیه به ساختمان‌های دوره بیزانس است. در این موزه از حدود هزار و 250 اثر مختلف تاریخی نگهداری می‌شود. این موزه دارای تالارهای متعدد است. تالار آرامگاه موقت آتاتورک، تالار آثار تاریخی، تالار لباس، تالار فرش و تالار اسلحه جزء بخش‌های مختلف این موزه هستند. شما با مراجعه به هر بخش، در واقع می‌توانید از قسمت خاصی از تاریخ ترکیه دیدن کنید.

آدرس موزه قوم نگاری روی نقشه

هزینه ورودی10 لیر
ساعت بازدید 8:30 صبح تا 7 عصر
آدرسترکیه، آنکارا، نزدیک مرکز آنکارا

جاهای دیدنی آنتالیا

  • پارک ملی آنتالیا

تصویری از طبیعت سرسبز پارک ملی آنتالیا

آنتالیا یکی از زیباترین شهرهای ترکیه است. این شهر طبیعتی بکر و دیدنی دارد. پارک ملی آنتالیا نیز یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شود. در این پارک می‌توانید شاهد بلندترین دره پل‌دار ترکیه باشید. این دره بسیار عمیق است و عمق آن به حدود 400 متر می‌رسد. این دره حدود 14 کیلومتر طول دارد و زیبایی منحصر‌به‌فردی به این پارک بخشیده است. از سال 1973، این پارک به پارک ملی آنتالیا تبدیل شد. در این پارک می‌توانید از انواع پوشش گیاهی و جانوری دیدن کنید. ظاهر این پارک به حدی زیباست که تصویر آن تا سالیان سال در ذهن شما باقی خواهد ماند.

آدرس پارک ملی آنتالیا روی نقشه

  • پارک هیپ نوتیکس

تصویری از پارک هیپ تونیس آنتالیا

پارک هیپ نوتیکس، یک پارک اسکی کابلی است. این پارک را می‌توان نوعی بوردینگ دانست. در اسکی کابلی، طناب و دسته اسکی‌باز به کمک یک سیستم خاص کابلی، کشیده می‌شود. اسکی کابلی روشی عالی برای اسکی روی آب است. این روش احتمال بروز حوادث خطرناک را به حداقل میزان خود می‌رساند. حتی افراد مبتدی نیز می‌توانند از اسکی روی آب در این پارک لذت ببرند. نحوه دسترسی به این پارک بسیار ساده است. پارک هیپ نوتیکس در ساحل جنوبی آنتالیا واقع شده است. این پارک تا فرودگاه بین‌المللی آنتالیا فقط 30 دقیقه فاصله دارد. شما در پارک هیپ نوتیکس می‌توانید هیجان‌انگیزترین بخش از جاهای دیدنی ترکیه را تجربه کنید.

آدرس پارک هیپ نوتیکس روی نقشه

  • موزه آنتالیا

تصویری از موزه آنتالی

موزه باستان‌شناسی آنتالیا یا همان موزه آنتالیا، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه به حساب می‌آید. این موزه یکی از بزرگ‌ترین و البته مهم‌ترین موزه‌های تمام ترکیه است. موزه آنتالیا با 7هزار مترمربع وسعت، شامل 13 تالار مختلف می‌شود. در هر تالار از نوعی خاص از آثار تاریخی رونمایی می‌شود. به‌صورت کلی در موزه آنتالیا، از حدود 5هزار اثر هنری و 25 تا 30‌هزار اثر تاریخی نگهداری می‌شود. با بازدید از این موزه، می‌توانید با تاریخ مردم ترکیه و دولت عثمانی بیشتر آشنا شوید. نکته جالب توجه درباره این موزه، شباهت فرهنگی بین مردم ترکیه و ایران است. این موزه طراحی بسیار خاصی دارد. اکثر آثاری که در آن به نمایش گذاشته شده‌اند، جزء آثار بسیار نفیس محسوب می‌شوند. پس در سفر به ترکیه بازدید از این موزه را اکیداً توصیه می‌کنیم.

آدرس موزه آنتالیا روی نقشه

هزینه ورودی 30 لیر
ساعت بازدید8:30 صبح تا 7 شب
آدرسترکیه، آنتالیا، ناحیه مراد پاشا، محله باغچه‌لی‌اولر, خیابان کونیالتی
  • مرکز آبی آکوالند

تصویری از پارک آبی آکوالند

تفریحات آبی، جزء مهم‌ترین تفریحاتی هستند که می‌توانید در آنتالیا تجربه کنید. پارک آبی آکوالند، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی آنتالیا است. این پارک در مرکز شهر و ساحل کنیالتی قرار دارد. در این پارک می‌توانید از انواع تجهیزات و وسایل هیجان‌انگیز آبی استفاده کنید. این پارک در فصل تابستان به‌شدت شلوغ می‌شود. مرکز آبی آکوالند یک پارک آبی خانوادگی است و کودکان می‌توانند از بخش مخصوص به خود استفاده کنند. در این پارک انواع سرسره‌های آبی در ارتفاع و اندازه‌های مختلف به چشم می‌خورد. شما می‌توانید یک روز کامل را در این پارک مشغول تفریح باشید و متوجه گذشت زمان نیز نشوید. مرکز آبی آکوالند دارای بخش‌های مختلف همانند دلفین بازی، جامپینگ، انواع سرسره و غیره می‌شود.

آدرس پارک آبی آکوالند روی نقشه

هزینه بلیط50 لیر
ساعت دسترسی10 صبح تا 5 عصر
آدرسآنتالیا، منطقه مسکونی کونیالتی، بلوار دوملوپینار، محله‌ی ملتم، پارک آبی آکوالند

جاهای دیدنی بدروم

  • قلعه سنت پیتر بدروم

تصویری از قلعه سنت پیتر بدروم

قلعه سنت پیتر بدروم جزء مهم‌ترین جاهای دیدنی بدروم و ترکیه محسوب می‌شود. جالب است بدانید از نظر اهمیت، این قلعه را معادل مجسمه آزادی آمریکا یا برج ایفل پاریس می‌دانند. این قلعه در صدر برترین جاهای دیدنی ترکیه قرار دارد. از نظر معماری، این قلعه به سبک معماری گوتیک و از نظر ساخت نیز به شکلی نفوذناپذیر بنا شده است. دلیل ساخت این قلعه، محافظت از خلیج بدروم در محل اتصال دریای مدیترانه به دریای اژه بوده است. بر اساس اسناد تاریخی، این قلعه در بین سال‌های 1406 تا 1523 ساخته شده است. قلعه سنت پیتر در طول تاریخ آسیب بسیاری دیده؛ اما بازدید از آن هنوز هم می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. بهتر است هم در طول روز و هم در طول شب از این قلعه دیدن کنید. در طول شب نورپردازی بی‌نظیر قلعه، محیط آن را به فضایی زیبا و تماشایی تبدیل می‌کند.

آدرس قلعه سنت پیتر بدروم روی نقشه

  • آمفی تئاتر بدروم

تصویری از محوطه آمفی تئاتر بدروم

آمفی تئاتر بدروم شبیه سایر آمفی‌تئاترهای امپراتوری بیزانس است. قدمت این آمفی‌تئاتر به قرن چهارم پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. این آثار در زمان حضور ماسول، فرماندار دولت هخامنشیان در کاریا ساخته شده‌اند. متأسفانه پیش از پایان بنا، ماسول درگذشت. به همین خاطر تکمیل این آمفی‌تئاتر به امپراتوری رم یا همان بیزانس واگذار شد. این آمفی‌تئاتر دارای سه بخش مختلف است. شما می‌توانید شاهد بخش سن، جایگاه تماشاچیان و همچنین محل جای‌گیری گروه ارکست در این آمفی‌تئاتر باشید. آمفی تئاتر بدروم به‌خوبی بازسازی شده است. پس بازدید از آن می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. آمفی‌تئاتر بدروم را به جرئت می‌توان جزء مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه دانست.

آدرس آمفی تئاتر بدروم روی نقشه

  • شهر قدیمی بدروم

تصویری از شهر بودروم

شهر بدروم به‌صورت کلی به دو بخش تقسیم می‌شود. این دو قسمت همانند خورشید و ماه، دو چهره کاملاً متفاوت دارند. بخشی از بدروم، کاملاً مدرن و امروزی است. در حالی که بخش دیگر آن، بیشتر راوی تاریخ شهر است. شهر قدیمی بدروم یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شود. این بخش در نزدیکی قلعه سنت پیتر قرار دارد. جالب است بدانید هنوز هم بسیاری از مردم بدروم، در این بخش زندگی می‌کنند. زندگی در این قسمت، هنوز هم به سبک و سیاق قدیمی ادامه دارد. مردم این قسمت از شهر به سنت‌های دیرینه خود بسیار پای‌بند هستند. خوشبختانه خانه‌های شخصی این بخش شهر نیز ظاهر تاریخی خود را حفظ کرده‌اند. حتی قدم‌زدن در این بخش شهر می‌تواند بسیار جذاب و تماشایی باشد. اگر به‌دنبال مکانی عالی برای عکاسی هستید، این شهر به شما مناظری خیره‌کننده را هدیه می‌دهد.

آدرس شهر قدیمی بدروم روی نقشه

  • موزه باستان شناسی زیر آب بدروم

تصویری از موزه باستان شناسی زیر آب بدروم

بخشی از قلعه سنت پیتر بدروم به موزه باستان‌شناسی اختصاص یافته است. موزه باستان‌شناسی زیر آب بدروم، در سال 1984 برای اولین بار افتتاح شد. در این موزه از انواع قطعات طلا، ظروف مسی و ظروف شیشه‌ای کشت‌شده از لاشه کشتی‌های قدیمی نگهداری می‌شود. به همین خاطر از این موزه با نام موزه باستان‌شناسی زیر آب یاد می‌کنند. این موزه در نوع خود بی‌نظیر است. شاید اینکه از آثار به‌دست‌آمده از کشتی‌های غرق‌شده دیدن کنید، حسی خاص را به شما القا کند. فضای داخلی این موزه به‌خوبی طراحی شده است. این موزه تالارها و بخش‌های مختلفی دارد. شما می‌توانید به‌تفکیک از آثار یافت‌شده از کشتی‌های مختلف دیدن کنید. در یکی از این تالارها، می‌توانید از یک کشتی 16‌متری دیدن کنید که در سال 1025 غرق شده است. این قسمت می‌تواند جذاب‌ترین بخش بازدید شما باشد.

آدرس موزه باستان‌شناسی زیر آب بدروم روی نقشه

جاهای دیدنی قونیه

  • آرامگاه و موزه مولانا قونیه

تصویری از آرامگاه و موزه مولانا قونیه

مولانا جلال الدین بلخی یکی از شعرا و عرفای مهم ایرانی است. وی بی‌تردید جزء مهم‌ترین مشاهیر ایرانی به شمار می‌آید. با وجود این متأسفانه دولت ترکیه تلاش دارد تا ملیت این عارف و شاعر گران‌قدر ما را به خود نسبت دهد. بسیاری از ما ایرانی‌ها اشعار وی را از بر هستیم. اشعار مولانا در سطح جهانی مطرح هستند. مولانا یک فرد زاهد و صوفی بود، اشعاری عارفانه می‌سرود و به همین خاطر شهرتی جهانی دارد. مولانا در شهری با نام «قونیه» دیده از جهان فروبست. در سال 1274 میلادی، یعنی یک سال پس از مرگ وی، ساخت مقبره مولانا آغاز شد. در حال حاضر آرامگاه و موزه مولانا، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه به حساب می‌آید. جالب است بدانید همه‌ساله بیش از 1 تا 1.5‌میلیون نفر از این آرامگاه دیدن می‌کنند. در بخش موزه می‌توانید با زندگی و آثار این شاعر گران‌قدر بیشتر آشنا شوید.

آدرس آرامگاه و موزه مولانا در قونیه روی نقشه

هزینه بازدید10 لیر
ساعت بازدید9 صبح تا 4:30 عصر
آدرسترکیه، قونیه، کاراتای، مولانا سی‌دی، عزیزیه ماه، موزه مولانا
  • مسجد عزیزیه قونیه

تصویری از مسجد جامع قونیه

مسجد عزیزیه، همان مسجد جامع قونیه است. این مسجد یکی از مهم‌ترین مساجد و از زیباترین جاهای دیدنی ترکیه به حساب می‌آید. ساخت این مسجد به سال 1676 باز می‌گردد. در آن دوران، مصطفی پاشا دستور ساخت این مسجد را صادر کرد. این مسجد ظاهری بسیار زیبا و باعظمت دارد. با وجود آنکه در قرن هجدهم میلادی، این مسجد در آتش سوخت؛ اما باز هم به‌خوبی بازسازی شد. ظاهر این مسجد ناخودآگاه شما را به یاد مسجد ایاصوفیه می‌اندازد؛ اما باز هم می‌توان سبک معماری این دو را متفاوت دانست. ساخت این مسجد برگرفته از معماری دوران عثمانی است و ظاهری بسیار تماشایی دارد. بازدید از مسجد جامع قونیه می‌تواند خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در سفر شما باشد.

آدرس مسجد عزیزیه روی نقشه

هزینه بازدیدرایگان
مدت زمان بازدید1 ساعت
آدرسترکیه، شهر قونیه، مسجد جامع عزیزیه
  • باغ پروانه گرمسیری قونیه

تصویری از باغ پروانه گرمسیری قونیه

باغ پروانه قونیه یکی از زیباترین و خاص‌ترین جاهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شود. فضای اصلی این باغ شامل سه ساختمان اصلی است. از ترکیب این 3 ساختمان، ظاهر یک پروانه تشکیل می‌شود. از نظر معماری، این ساختمان یکی از مهم‌ترین سازه‌های تمام ترکیه به حساب می‌آید. باغ اصلی پروانه، ۲هزار و ۱۰۰ مترمربع مساحت دارد. موزه حشرات با 550 مترمربع وسعت، دومین ساختمان این باغ است. در بخش دیگر نیز می‌توانید از ساختمان چندمنظوره باغ دیدن کنید. در این باغ فضایی بی‌نظیر طراحی شده است و پروانه‌ها آزادانه در آن زندگی می‌کنند. بازدید از این باغ، فراموش‌نشدنی‌ترین لحظات شما را رقم خواهد زد.

آدرس باغ گرمسیری قونیه روی نقشه

  • مسجد و مقبره شمس تبریزی

تصویری از مسجد و مقبره شمس تبریزی

همواره در کنار نام مولانا، نام شمس تبریزی نیز قرار می‌گیرد. شمس و مولانا، مراد و مرید بودند. تشخیص اینکه کدام مرید و کدام مراد بود بسیار سخت است؛ اما مولانا با تمام عظمت و بزرگی خود، ارادت خاصی به شمس تبریزی داشت. طبق روایتی پیکر شمس تبریزی نیز در شهر قونیه ترکیه به خاک سپرده شده است. به همین خاطر مقبره شمس تبریزی را نیز باید جزء مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه دانست. این مقبره در فاصله 1.2‌کیلومتری از موزه و آرامگاه مولانا قرار دارد. پس می‌توانید پس از بازدید موزه مولانا، سری به مقبره شمس نیز بزنید.

آدرس مسجد و مقبره شمس تبریزی روی نقشه

جاهای دیدنی کوش آداسی

  • غار کاراجا کوش آداسی

تصویری از غار کاراجا کوش آداسی

کوش آداسی جزء زیباترین شهرهای ترکیه است. در این شهر می‌توانید شاهد انواع جاذبه‌های طبیعی باشید. غار کاراجا در این میان جزء منحصر‌به‌فردترین جاذبه‌های طبیعی این شهر است. اگر کمی اهل ماجراجویی در سفر باشید، می‌توانید سری به این غار بزنید. این غار ظاهری بسیار عجیب دارد. به‌دلیل آهکی‌بودن غار، قندیل‌های بزرگی در آن به چشم می‌خورد. وجود حوضچه‌های مختلف، ظاهری زیبا به این غار می‌بخشد و فضای آن را کمی وهم‌انگیز می‌کند.

آدرس غار کاراجا کوشی آداسی روی نقشه

  • پارک ملی دلتای آیدین کوش آداسی

تصویری از پارک ملی دلتای آیدین کوش آداسی

کوش آداسی دارای طبیعتی بکر و دیدنی است. شما در تمام مدت سفر خود، از جاذبه‌های طبیعی متعدد این شهر زیبا شگفت‌زده خواهید شد. در این میان، پارک ملی دلتای آیدین کوش آداسی، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه به حساب می‌آید. این پارک ترکیبی زیبا از ساحل، جنگل و کوهستان است. شما می‌توانید یک روز کامل را در این پارک ملی صرف کنید. در پارک ملی دلتای آیدین کوش آداسی می‌توانید شاهد انواع پوشش گیاهی و جانوری باشید. اگر خوش‌شانس باشید، شاهد چندین نوع پرنده مختلف آوازه‌خوان و رنگارنگ نیز خواهید بود. بازدید از پارک ملی دلتای آیدین می‌تواند زیباترین بخش سفر شما به ترکیه را رقم بزند.

آدرس پارک ملی دلتای آیدین کوش آداسی روی نقشه

  • شبه جزیره دیلک کوش آداسی

تصویری از شبه جزیره دیلک کوش آداسی

در بخش جنوب کوش آداسی می‌توانید شاهد یکی از زیباترین پارک‌های ملی ترکیه باشید. شبه جزیره دیلک همان مکانی است که حتی تصور دیدن آن را در واقعیت نمی‌کنید. این شبه جزیره یک تکه گم‌شده از بهشت است. این پارک 28‌هزار هکتار مساحت دارد. در این پارک می‌توانید ساحل، دریا، جنگل و کوهستان را در کنار هم نظاره‌گر باشید. در این پارک انواع امکانات رفاهی و خدماتی تعبیه شده است. به همین خاطر گزینه مناسبی برای تفریحات خانوادگی به حساب می‌آید. شما می‌توانید بدون احساس خستگی و کسالت، یک روز کامل خود را در این پارک سپری کنید. مناظر این پارک به حدی تماشایی هستند که ترجیح می‌دهید دوربین را کنار بگذارید و تا حد امکان از لحظه لذت ببرید.

آدرس شبه جزیره دیلک روی نقشه

  • آدالند کوش آداسی

تصویری از پارک آبی آدالند کوش آداسی

پارک آبی آدالند یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شود. این پارک معروف‌ترین پارک آبی در تمام کوش آداسی است. آدالند هم برای کودکان و هم بزرگ‌سالان، گزینه مناسبی برای تفریح خواهد بود. به همین خاطر شما می‌توانید همراه با اعضای خانواده خود، یک روز خوش را در این پارک آبی تجربه کنید. آدالند دارای امکانات رفاهی و خدماتی کامل است. پس بدون نیاز به خروج از این مجموعه، می‌توانید روز خود را سپری کنید. در این پارک بخش‌ها و آیتم‌های مختلف برای انواع گروه سنی تعبیه شده است.

آدرس پارک آبی آدالند روی نقشه

هزینه بلیط 10 سال و بالاتر 24 یورو برای کودکان 4 تا 9 سال 17 یورو
ساعت بازدید9 صبح تا 6 عصر
آدرس سایتadaland.com
آدرس7 کیلومتری کوش آداسی و 80 کیلومتری ازمیر

جاهای دیدنی مارماریس

  • سواحل مارماریس

تصویری از سواحل مارماریس

در تمام دنیا سواحل مارماریس را به نام «بهشت سواحل مدیترانه» می‌شناسند. سواحل مارماریس به حدی زیبا و دیدنی هستند که باور نمی‌کنید چنین مکانی بر روی زمین وجود داشته باشد. مناظر طبیعی و سرسبز کوهستانی، سواحلی با شن‌های طلایی و آبی به زلالی اشک چشم، هر آنچه انتظار دارید در این ساحل به چشم می‌خورد. سواحل مارماریس را می‌توان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه دانست. همه‌ساله صدها هزار گردشگر از این سواحل دیدن می‌کنند.

آدرس سواحل مارماریس روی نقشه

  • ساحل کلئوپاترا

تصویری از شناگاه کلئوپاترا

کلئوپاترا آخرین فرعون مصر باستان بود. او یکی از قدرتمند‌ترین و بزرگ‌ترین پادشاهان زن در تمام تاریخ به حساب می‌آید. بر اساس افسانه‌های تاریخی، کلئوپاترا و نامزدش آنتونی، مکانی را در نزدیکی جزیره سدیر مارماریس برای شنای خود انتخاب کرده بودند. به همین خاطر بخشی از سواحل سدیر مارماریس را به‌عنوان ساحل کلئوپاترا می‌شناسند. از جنبه تاریخی این ساحل که بگذریم، باید گفت که این ساحل یکی از زیباترین سواحل و از بهترین جاهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شود. اگر به‌دنبال مکانی رؤیایی برای شنا و تفریحات آبی هستید، ساحل کلئوپاترا بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

آدرس ساحل کلئوپاترا روی نقشه

  • پارک آبی مارماریس

تصویری از پارک آبی مارماریس

پارک آبی آتلانتیس مارماریس، بزرگ‌ترین پارک آبی در تمام مارماریس محسوب می‌شود. این پارک آبی یکی از شاخص‌ترین جاهای دیدنی ترکیه به شمار می‌آید. این پارک در یکی از سواحل مارماریس واقع شده است. به همین خاطر حین تفریح می‌توانید از مناظر زیبای دریای مدیترانه نیز لذت ببرید. در پارک آبی آتلانتیس مارماریس می‌توانید از تمام امکانات رفاهی و خدماتی بهره‌مند شوید. این پارک دارای آیتم‌های مخصوص بزرگ‌سالان و کودکان است. به همین خاطر محیطی کاملاً خانوادگی دارد. شما می‌توانید یک روز از سفر خود را به بازدید از این پارک آبی اختصاص دهید.

آدرس پارک آبی آتلانتیس مارماریس روی نقشه

هزینه بلیطبزرگسال 77 لیر و کودکان 55 لیر
ساعت دسترسی10 صبح تا 5 عصر
آدرسترکیه، مارماریس، ساحل اوزونیالی، محله سیتلر، خیابان 212
  • قلعه و موزه مارماریس

تصویری از قلعه و موزه مارماریس

قلعه مارماریس جزء قدیمی‌ترین جاهای دیدنی ترکیه است. قدمت این قلعه به حدود 3هزار سال پیش می‌رسد. این قلعه حدود 1044 سال پیش از میلاد مسیح، به دست ایونی‌ها ساخته شد. پس از آن در دوران اسکندر کبیر، قلعه مارماریس یک بار به‌صورت کامل مرمت شد. در دوران سلطان سلیمان، این قلعه را به یک پایگاه نظامی تبدیل کردند. متأسفانه در دوران جنگ جهانی اول، بخش‌های بسیاری از این قلعه به دست نیروهای فرانسه، تخریب شد. تا حدود دهه 70 میلادی، از این قلعه به‌عنوان یک منطقه اقامتی استفاده می‌کردند. نهایتاً قلعه ماماریس به موزه این شهر تبدیل شد. در حال حاضر می‌توانید از آثار تاریخی به‌جای‌مانده از دوران عثمانی و بیزانس در این قلعه دیدن کنید.

آدرس قلعه مارماریس روی نقشه

هزینه بلیط5 لیر
ساعت بازدید8 صبح تا 5 عصر
آدرسمارماریس مرکزی ، پشت دریا

جاهای دیدنی آلانیا

  • قلعه آلانیا

تصویری از قلعه آنالیا

قلعه آلانیا در سال 1225 میلادی به دستور علاءالدین کیقباد، یکی از سلاطین سلجوقی ساخته شد. این قلعه را روی خرابه‌های قلعه‌های امپراتوری روم بنا کردند. قلعه آلانیا، سرگذشت عجیبی داشته است. روزگاری سلاطین سلجوقی و عثمانی در آن قدم می‌زدند و در برهه‌ای از تاریخ، محل استقرار دزدان دریایی بوده است. اکثر بخش‌های داخلی این قلعه از بین رفته است؛ اما دیوارهای آن تا حد بسیاری سالم مانده‌‌اند. این قلعه در ارتفاعات آلانیا قرار دارد. به همین خاطر از موقعیت استراتژیک بسیار مطلوبی برخوردار بوده است. زمانی که خود را به بالای دیوارهای قلعه برسانید، مناظری خیره‌کننده انتظار شما را می‌کشند.

آدرس قلعه آلانیا روی نقشه

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید8 صبح تا 5 عصر
آدرسترکیه، آنتالیا، آلانیا، قلعه آلانیا
  • غار داملاتاش آلانیا

تصویری از غار داملاتاش

اگر کمی اهل ماجراجویی باشید، می‌توانید سری به غار داملاتاش آلانیا بزنید. این غار در بخش غربی شبه جزیره آلانیا قرار دارد. غار داملاتاش در سال 1948 به‌صورت کاملاً اتفاقی کشف شد. در آن سال مهندسان برای باز‌کردن توده سنگی حوالی این منطقه، از دینامیت استفاده کردند. طی این انفجار، غار داملاتاش آلانیا کشف شد. جالب است بدانید بر اساس نظر کارشناسان، قدمت این غار به اولین دوره زمین‌شناسی باز می‌گردد. برای دسترسی و بازدید از این غار، پله‌های استاندارد تعبیه شده است. پس لازم نیست نگران مسیر دسترسی باشید.

آدرس غار داملاتاش آلانیا روی نقشه

  • برج سرخ آلانیا

تصویری از قلعه سرخ

برج سرخ آلانیا یکی دیگر از جاهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شود. قدمت این برج به سال 1226 و دوران سلجوقی باز می‌گردد. علاءالدین کیقباد اول، دستور ساخت این برج را صادر کرد. او معمار برجسته، ابوعلی رها را از شهر حلب سوریه دعوت کرد تا این ساختمان را تکمیل کند. برج قرمز به شکل 8ضلعی بنا شده است و در ساخت آن، از آجر‌های قرمز به‌عنوان مصالح اصلی استفاده شده. از‌این‌رو ظاهر برج به رنگ قرمز است. برج سرخ آلانیا، 33 متر ارتفاع و 12.5 متر قطر دارد. این برج را می‌توان یکی از بهترین جاهای دیدنی ترکیه دانست که به قرون وسطی تعلق دارد.

آدرس برج سرخ آلانیا روی نقشه

هزینه بازدید15 لیر
ساعت دسترسی9 صبح تا 7 عصر
ترکیه، جنوب ساحل کلئوپاترا
  • تله کابین آلانیا

تصویری از تله کابین آنالیا

تله‌کابین آلانیا با طول هزار متر، یکی از زیباترین جاهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شود. این تله‌کابین در منطقه کلوپترا و بر فراز قلعه آلانیا قرار دارد. در محوطه تله‌کابین آلانیا، شما می‌توانید از تمام امکانات رفاهی و خدماتی از جمله انواع کافه و رستوران استفاده کنید. زمانی که سوار تله‌کابین آلانیا شوید، شاهد زیباترین مناظر طبیعی این شهر خواهید بود. به همین خاطر تله‌کابین آلانیا را می‌توان یکی از زیباترین جاهای دیدنی ترکیه دانست.

آدرس تله‌کابین آلانیا روی نقشه

هزینه بلیط28 لیر
ساعت دسترسی9:30 صبح تا 7 عصر
آدرسمنطقه کلوپاترا، بالای قلعه آلانیا

جاهای دیدنی دنیزلی

  • خرابه های شهر هیراپولیس

تصویری از شهر قدیمی هیراپولیس

شهر هیراپولیس جزء شهرهای باستانی دنیا و از مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شود. این شهر در لیست آثار جهانی یونسکو قرار دارد. هیراپولیس توسط شاه ایومنس دوم در سال 190 پیش از میلاد مسیح کشف شد. شهر هیراپولیس در زمان خود یک مجموعه نظامی قدرتمند بوده است. متأسفانه در سال 60 میلادی، به‌دلیل وقوع زلزله‌ای مهیب، بخش‌های بسیاری از این شهر تخریب شد. با وجود این هنوز هم خرابه‌هایی از این شهر به‌جای مانده است. بر اساس نظر کارشناسان، قدمت این شهر به قرن دوم و سوم پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد.

آدرس شهر هیراپولیس روی نقشه

  • آمفی تئاتر هیراپولیس

تصویری از آمفی تئاتر هیراپولیس

در شیب بالای هیراپولیس، می‌توانید جایگاه آمفی‌تئاتر آن را  مشاهده کنید. این آمفی‌تئاتر حدود 100 متر طول دارد. به همین خاطر می‌توان آن را یکی از بزرگ‌ترین آمفی‌تئاترهای باستانی ترکیه دانست. این آمفی‌تئاترها، نشانه‌هایی از امپراتوری بیزانس محسوب می‌شوند. در قسمت‌های مختلف ترکیه می‌توانید شاهد چنین آمفی‌تئاترهایی باشید. این آمفی‌تئاتر دارای دو جایگاه تماشاچی است. هر جایگاه 26 ردیف صندلی دارد. خوشبختانه این آمفی‌تئاتر در زلزله مهیب سال 60 میلادی آسیب فراوانی ندیده است. به همین خاطر می‌توانید حتی از جزئیات آن نیز دیدن کنید.

آدرس آمفی تئاتر هیراپولیس

  • پاموکاله یا پاموک کاله

تصویری از پاموک‌کاله

آیا تاکنون از باداب سورت ایران دیدن کرده‌اید؟ پاموکاله از نظر ظاهری، شباهت فراوانی به باداب سورت دارد. در حقیقت بسیاری بر این باور هستند که چنین پدیده طبیعی فقط در ایران و ترکیه وجود دارد. پاموک کاله یا همان پاموک قلعه، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شود. پاموک قلعه در زبان فارسی، به‌معنای قلعه پنبه‌ای است. این مسئله به‌دلیل ظاهر مخملی و زیبای این جاذبه است. در این منطقه آب معدنی از روی نواحی کوهستانی عبور می‌کند. آب در هر مرحله وارد حوضچه‌های مختلفی می‌شود. هر حوضچه گزینه مناسبی برای آب‌تنی خواهد بود. وجود آهک فراوان و املاح معدنی دیگر، باعث خلق مناظری شگفت‌انگیز در این منطقه شده‌اند. فراموش نکنید آب پاموک قلعه، خاصیت درمانی نیز دارد.

  • لا اودیکیا

تصویری از لا اودیکیا

لا اودیکیا یکی دیگر از شهرهای ویران‌شده دوران بیزانس است. لا اودیکیا منزل خطیب معروف رومی بوده است. متأسفانه در طول تاریخ این ابنیه عظیم و زیبا، آسیب فراوانی دیده‌اند. با وجود این تماشای ستون‌های مرمری مرتفع که یادگار یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های تاریخ هستند، خالی از لطف نخواهد بود.

جاهای دیدنی ترابزون

  • پارک بزتپه ترابزون

تصویری از پارک بزتپه ترابزون

پارک بزتپه ترابزون یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی ترکیه است. این پارک در منطقه اورتاحصار و 3کیلومتری جنوب‌شرق ترابزون واقع شده است. در این پارک می‌توانید از مناظر طبیعی بی‌نظیر دیدن کنید. یکی از مهم‌ترین بخش‌های پارک بزتپه ترابزون، سکوی این پارک است. در این سکو شما می‌توانید از فراز تپه، به شهر ترابزون خیره شوید.

آدرس پارک بزتپه ترابزون روی نقشه

  • قلعه ترابزون

تصویری از قلعه ترابوزان

ترابزون در گذشته یک قلعه بزرگ بوده است. دیوارهای قدیمی این قلعه را امروزه با نام قلعه ترابزون می‌شناسند. در گذشته ترابزون دارای سه قلعه مختلف بوده است. قدمت برخی از این قلعه‌ها به حدود 2هزار سال پیش می‌رسد. بر اساس اسناد تاریخی، الکسیوس دوم در دوران امپراتوری بیزانس، قلعه میانی و پایینی را بنا کرد. البته جالب است بدانید در بخشی از دیوارهای قلعه ترابزون، می‌توانید شاهد امضای سلطان محمد دوم عثمانی باشید. دیوارهای این قلعه ظاهری بسیار عجیب و تاریخی به شهر می‌دهند. حفظ این آثار کار بسیار دشواری است. خوشبختانه با وجود بخش‌های مدرن ترابزون، به این قلعه آسیبی وارد نشده است. به همین خاطر می‌توانید شاهد ترکیبی خاص بین مدرنیته و تاریخ ترکیه باشید.

آدرس قلعه ترابزون روی نقشه

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسترکیه، ترابزون، بافت تاریخی شهر ترابزون، خیابان برج، محله اورتاحیصار
  • صومعه سوملا ترابزون

تصویری از صومعه سوملا ترابزون

صومعه سوملا ترابزون را می‌توان جزء نفس‌گیرترین جاهای دیدنی ترکیه دانست. در میان کوهستان و دقیقاً در دل کوه و صخره، صومعه‌ای عجیب و عظیم به چشم می‌خورد. قدمت این صومعه به حدود هزار سال پیش باز می‌گردد. راهب‌ها برای جلوگیری از حمله دشمنان، به دل کوهستان پناه می‌بردند. نحوه ساخت این صومعه به‌نوبه خود یک راز بزرگ است. در حال حاضر و با وجود تجهیزات امروزی نیز ساخت چنین بنایی در شیب تند کوهستان بسیار دشوار است. زمانی که خودتان را به صومعه سوملا ترابزون برسانید، مناظری خیره‌کننده را شاهد خواهید بود. این مناظر به‌حدی زیبا هستند که تصور می‌کنید در بهشت موعود حضور دارید. بدون بازدید از صومعه سوملا، سفرتان به ترابزون ناقص باقی خواهد ماند.

آدرس صومعه سوملا ترابزون روی نقشه

  • بازار بدستن ترابزون

تصویری از بازار بدستن ترابزون

اگر به خرید‌کردن و حضور در بازارهای سنتی علاقه‌ دارید، باید سری به بازار بدستن بزنید. بازار سرپوشیده بدستن با گنبدی قوسی‌شکل و متقارن، یکی دیگر از جاهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شود. قدمت این بازار به دوران حکومت صفوی و عثمانی باز می‌گردد. بدستن همانند یک مارپیچ است. در این بازار حدود 60 راهرو مختلف وجود دارد. در مجموع حدود ۵هزار و 500 مغازه در این بازار حضور دارند. اگر قصد خرید سوغات برای خود یا عزیزانتان را دارید، بازار بدستن ترابزون بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

آدرس بازار بدستن ترابزون روی نقشه

جاهای دیدنی ازمیر

  • برج ساعت ازمیر

تصویری از برج ساعت ازمیر

برج ساعت ازمیر یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شود. این برج را می‌توان نمادی از شهر ازمیر دانست. برج ساعت در میدان کوناک ازمیر قرار دارد. ظاهر برج 8ضلعی است و 25 متر ارتفاع دارد. برج ساعت یک برج 4طبقه است. قدمت این برج به سال 1895 باز می‌گردد. فرماندار شهر ازمیر در آن سال تصمیم گرفت تا یک نماد برای این شهر ایجاد کند و نتیجه برج ساعت شد. ساعت این برج نیز در سال 1901 به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد سلطنت عبدالحمید از طرف کشور آلمان به ترکیه هدیه داده شد.

آدرس برج ساعت ازمیر روی نقشه

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسترکیه، ازمیر، میدان کوناک
  • شیرینجه ازمیر

تصویری از شیرینجه ازمیر

شیرینجه نام یکی از روستاهای اطراف ازمیر است. این روستا بر روی مناطق کوهستانی جنوب‌غرب ازمیر قرار دارد. ظاهر روستای شیرینجه ازمیر هنوز همانند گذشته سنتی و ساده باقی مانده است. در این روستا می‌توانید شاهد خانه‌های تاریخی یونانی به رنگ سفید باشید. این خانه‌ها همگی از سنگ و چوب ساخته شده‌اند. مردم این روستا هنوز به سبک و سیاق گذشته زندگی می‌کنند. با ورود به این روستا احساس می‌کنید در حال قدم‌زدن در دل تاریخ ترکیه هستید. به همین خاطر شیرینجه ازمیر را می‌توان جزء مهم‌ترین جاهای دیدنی ترکیه دانست. جالب است بدانید این جاذبه حتی شهرت جهانی نیز دارد.

آدرس شیرینجه ازمیر روی نقشه

  • آگورا ازمیر

تصویری از آگورا

آگورا یکی دیگر از ابنیه تاریخی و جاهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شود. خرابه‌های آگورا به دورانی باز می‌گردد که جاده ابریشم رونق داشت. قدمت خرابه‌های آگورا به حدود 2هزار سال پیش‌ باز می‌گردد. در آن دوران کانال آبی بزرگی در آگورا جریان داشت و هنوز هم جریان دارد. در دوران گذشته، آگورا رونق اقتصادی فراوانی داشت. متأسفانه با کاهش اهمیت جاده ابریشم، این شهر به‌مرور زمان به خرابه تبدیل شد.

آدرس آگورا ازمیر روی نقشه

هزینه بلیط12 لیر
ساعت بازدید8 صبح تا 5 عصر
آدرسترکیه، ازمیر، بافت تاریخی شهر ازمیر
  • کمرالتی ازمیر

تصویری از کمرالتی ازمیر

بازار کمرالتی ازمیر، در حقیقت بازار سنتی این شهر است. این بازار ظاهری بسیار زیبا و سنتی دارد. به همین خاطر کمرالتی را نیز باید جزء جاهای دیدنی ترکیه قرار داد. با مراجعه به بازارهای سنتی یک شهر، می‌‌توانید به بهترین شکل با فرهنگ و آداب و رسوم منطقه آشنا شوید. در این بازار می‌توانید ساکنان قدیمی ازمیر و افراد محلی را مشاهده کنید. اگر قصد خرید سوغاتی عالی از ازمیر را دارید، بهتر است سری به کمرالتی بزنید. در این بازار می‌توانید از انواع شیرینی و خوراکی ترکیه تا صنایع‌دستی این شهر را تهیه کنید.

آدرس بازار کمرالتی ازمیر روی نقشه

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید8 صبح تا 7 عصر
آدرسترکیه، ازمیر، محله کوناک و در امتداد خیابان تاریخی آنافارتالار

دیدنی‌های دیگر شهرهای ترکیه

  • خلیج کاباک در فتحیه

تصویری از خلیج کاباک در فتحیه

خلیج کاباک یکی از زیباترین خلیج‌های تمام ترکیه و فتحیه به شمار می‌آید. ساحل کاباک دارای امکانات رفاهی و خدماتی است. شما می‌توانید ساعت‌ها در کنار این خلیج از زیبایی‌های طبیعی لذت ببرید. در این منطقه امکان استفاده از بهترین کافه‌ها و رستوران‌ها نیز وجود دارد. طول ساحل کاباک به حدود 200 متر ‌می‌رسد و ساحلی بکر و خلوت برای استراحت محسوب می‌شود.

آدرس خلیج کاباک روی نقشه

  • دره پروانه در فتحیه

تصویری از دره پروانه ترکیه

اگر قصد بازدید از زیباترین جاهای دیدنی ترکیه را دارید، بهتر است سری به دره پروانه نیز بزنید. این دره انگار مکانی امن در میان صخره‌ها است و در آن ساحلی با شن‌های سفید و آبی فیروزه‌ای رو‌به‌روی شما قرار دارد. این دره یکی از زیباترین جاهای دیدنی فتحیه محسوب می‌شود. جالب است بدانید در این دره حدود 105 گونه مختلف از پروانه‌ها زندگی می‌کنند. به همین خاطر آن را با نام دره پروانه می‌شناسند.

آدرس دره پروانه روی نقشه

  • کاپادوکیا در آناتولی

تصویری از کاپادوکیا در آناتولی

کاپادوکیا یا همان شهر بالن‌ها یکی دیگر از معروف‌ترین جاهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شود. در منطقه کاپادوکیا شما می‌توانید از مناظر طبیعی بی‌نظیری دیدن کنید. البته این موضوع دلیل اصلی شهرت کاپادوکیا نیست. این روزها کاپادوکیا به شهر بالن‌ها تبدیل شده است. در منطقه کاپادوکیا شما می‌توانید سوار بالن شوید و در آسمان پرواز کنید. این کار تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد در سفرتان به ترکیه خواهد بود. همچنین لازم به ذکر است در این منطقه می‌توانید شاهد کوه‌هایی باشید که دارای حفره‌هایی عجیب هستند. بر اساس نظر محققان، این پدیده یکی از منحصر‌به‌فردترین پدیده‌های زمین‌شناسی محسوب می‌شود. همچنین باستان‌شناسان، آثاری از تمدن در این مکان یافته‌اند که به حدود 2هزار سال پیش بازمی‌گردد.

آدرس منطقه کاپادوکیا روی نقشه

  • اولودِنیز در موغلا

تصویری از اولودِنیز در موغلا

اگر بخواهیم زیباترین جاهای دیدنی ترکیه را لیست کنیم، اولودِنیز موغلا قطعاً در این لیست حضور خواهد داشت. ساحل اولودنیز واقع در شهر فتحیه و استان موغلا، یکی از زیباترین سواحل تمام ترکیه است. بد نیست بدانید در این دریا می‌توانید شاهد طوفان‌هایی با سرعت 70کیلومتر در ساعت باشید. گاهی ارتفاع موج در این ساحل به حدود 5 متر می‌رسد. به همین خاطر ساحل اولودِنیز به بهشت موج‌سواران نیز شهرت دارد.

آدرس اولودِنیز موغلا روی نقشه

  • کوه نمرود در آدی‌یامان

تصویری از کوه نمرود

کوه نمرود آدی‌یامان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی تاریخی ترکیه محسوب می‌شود. در این مکان بلوک‌های سنگی عجیبی دیده می‌شود که وزن آن‌ها به 9‌تن می‌رسد. در این مکان، آنتیوخوس اول، یکی از پادشاهان کوماژن به خاک سپرده شده است. در کوه نمرود می‌توانید از آثار سنگی بسیار عجیبی دیدن کنید که به‌دقت حجاری شده‌اند.

آدرس کوه نمرود آدی‌یامان روی نقشه

  • ساحل پاتارا در کاس

تصویری از

ساحل پاتارا با 18‌کیلومتر طول، یکی از بزرگ‌ترین سواحل در تمام ترکیه محسوب می‌شود. در این ساحل گونه‌ای خاص از لاک‌پشت با نام Loggerhead Turtles زندگی می‌کند. متأسفانه این گونه از لاک‌پشت‌ها در حال انقراض هستند. به همین خاطر آن‌ها را تحت حفاظت قرار می‌دهند. اگر خوش‌شانس باشید، در بازدید خود می‌توانید از این نوع لاک‌پشت نیز دیدن کنید. فقط به یاد داشته باشید این لاک‌پشت‌ها بسیار ترسو هستند. در صورتی که احساس خطر کنند، به‌سرعت این مکان را ترک خواهند کرد. پس مراقب رفتار خود باشید.

آدرس ساحل پاتارا روی نقشه

  • جزایر پرنس در دریای مرمره

جزایر پرنس ترکیه از مجموع 9 جزیره کوچک‌ ایجاد شده است. این جزایر جزء زیباترین جاهای دیدنی ترکیه محسوب می‌شوند و در جنوب ترکیه قرار دارند. از این 9 جزیره، 4 جزیره بزرگ و 5 جزیره کوچک‌تر هستند. اگر قصد تجربه سفری همانند فیلم‌های مستند را دارید، بهتر است سری به جزایر پرنس ترکیه بزنید. در این جزیره امکان اجاره کلبه‌های چوبی وجود دارد. جزایر پرنس هنوز بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌اند. با حضور در این جزایر، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را تجربه خواهید کرد.

آدرس جزایر پرنس ترکیه روی نقشه

  • پرگامون در برگاما

تصویری از بنای تاریخی پرگامون در برگاما

برگاما نام منطقه‌ای تاریخی واقع در شمال ازمیر و حوزه باکرچای است. این مکان جزء مهم‌ترین سکونت‌گاه‌های  تاریخی تمدن بشری در دنیا است. بر اساس اسناد تاریخی، تمدنی باستانی در این مکان حضور داشته است. قدمت این تمدن به حدود قرن 6 تا 7 پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. اگر به تماشای خرابه‌های آثار تاریخی و تمدن‌های از بین رفته علاقه دارید، بهتر است حتماً سری به پرگامون واقع در برگاما بزنید.

آدرس پرگامون واقع در برگاما روی نقشه

  • شهر باستانی آنی

جالب است بدانید شهر باستانی آنی، روزگاری پایتخت کشور ارمنستان بوده است. این شهر جزء آثار جهانی یونسکو به حساب می‌آید. شهر باستانی آنی در شهر کارس و شمال‌شرق ترکیه قرار دارد. در سال 961 میلادی، آشوت سوم، پادشاه ارمنستان، پایتخت خود را از شهر کارس به آنی منتقل کرد. بر اساس روایات تاریخی، این شهر تا حدود قرن 14 میلادی همچنان پابرجا باقی مانده بود. متأسفانه طی حملات تیمور گورکانی یا همان تیمور لنگ در بین سال‌های 1386 تا 1396 میلادی، آنی صدمات بسیاری دید. به همین خاطر می‌توان قرن سیزدهم میلادی را پایان کار آنی دانست. در حال حاضر ابنیه تاریخی بسیاری در این شهر حضور دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. بازدید از این شهر به افرادی که به دیدن جاهای تاریخی علاقه‌مند هستند، توصیه می‌شود.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان ، نظر شما درباره جاهای دیدنی ترکیه چیست؟ شما کدام شهر را برای سفر خود انتخاب می‌کنید؟ تاکنون به کدام‌یک از شهرهای ترکیه سفر کرده‌اید؟ تجربیات سفر خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.