دریاچه قوچ گلی داغی تبریز | نگینی آبی رنگ در طبیعتی بکر

1

دریاچه قوچ گلی داغی از بکر‌ترین جاهای دیدنی تبریز است که همچون نگینی آبی رنگ در دل کوه‌های رشته‌کوه دالانکوه می‌درخشد. حضور در کنار این دریاچه وسیع و پر‌آب، تماشای منظره‌ خیره‌کننده طبیعت بکر اطراف آن و گوش‌سپردن به موسیقی طبیعت، لذتی است که روحی تازه به شما بخشیده و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای شما می‌آفریند. پس اگر شما نیز از عاشقان طبیعت بوده و می‌خواهید گشت‌و‌گذاری در اطراف این دریاچه خوش‌منظر داشته باشید، در این مطلب با ما همراه باشید تا ضمن آشنایی بیشتر با آن، هر اطلاعاتی که پیش از شروع ماجراجویی به سمت کوه‌های رشته‌کوه دالانکوه در شمال غرب ایران لازم دارید را دریافت کنید. 

دریاچه قوچ گلی داغی کجاست؟ 

اگر در مسیر جاده میانه از شهر تبریز در استان آذر‌بایجان شرقی حرکت کنید، در کیلومتر ۳۰ این جاده به روستایی خرم و آباد به نام «ثمر‌خزان» می‌رسید. دریاچه قوچ گلی داغی تبریز در انتهای جاده‌ای در جنوب این روستای خوش‌‌آب‌و‌هوا و خوش‌منظر قرار دارد که رسیدن به آن از این روستا حدود ۳ ساعت زمان می‌برد. 

دریاچه قوچ گلی تبریز | دریاچه‌ای آرام با آبی شیرین و گوارا

عکس دریاچه قوچ گلی

در شمال قله معروف و مرتفع قوچ گلی داغی که میان کوهنوردان به کمال داغی شهرت دارد، دریاچه‌ای با آب زلال، گوارا و شیرین، همچون نگینی آبی‌رنگ می‌درخشد. وسعت این دریاچه که به‌واسطه آب‌شدن برف کوه‌های اطرافش ایجاد شده است، ۲۴۳۵۴ متر مربع بوده و عمق آن در عمیق‌ترین نقطه به حدود ۲ متر می‌رسد. آب این دریاچه شیرین بوده و به همین دلیل حیوانات و پرندگان برای نوشیدن آبی گوارا به اطراف آن می‌آیند. این دریاچه که از زیبا‌ترین دریاچه های ایران است، با محیط دل‌نشین و مسحور‌کننده‌ای که دارد، در طول سال محل گذر یا مقصد بسیاری از طبیعت‌گردان و کوهنوردان است؛ از‌این‌رو اگر شما نیز از عاشقان طبیعت هستید و روح زندگی را فقط با لمس و تماشای جاذبه‌های طبیعی احساس می‌کنید، دریاچه قوچ گلی مقصدی بی‌نظیر برای شماست.  

امکانات گردشگری دریاچه قوچ گلی داغی تبریز | طبیعتی بکر و دست‌نخورده

به‌صورت کلی منطقه‌ای که دریاچه قوچ گلی در آن واقع شده است کاملاً بکر و دست‌نخورده بوده و امکانات رفاهی و تفریحی در آن وجود ندارد. از‌این‌رو اگر می‌خواهید برای طبیعت‌گردی و تماشای چشم‌اندازی خیره‌کننده در فضایی آرامش‌بخش به این منطقه برویدِ، باید تجهیزات و وسایل لازم از جمله خوراکی، آب آشامیدنی، وعده غذایی، لباس گرم و تمیز و… را با خود به همراه داشته باشید. 

اقامت در نزدیکی دریاچه | فرصتی هیجان‌انگیز

معمولاً افراد برای گشت‌و‌گذاری یک‌روزه به این منطقه می‌روند؛ با‌این‌حال در مدت اخیر به همت هيئت كوهنوردی استان آذربایجان شرقی پناهگاهی در نزدیکی دریاچه واقع شده است که در‌صورت نیاز امکان اقامتی کوتاه برای کوهنوردان و طبیعت‌گردان در این پناهگاه وجود دارد. همچنین اگر شما نیز مانند بسیاری از افراد به کمپ‌کردن در طبیعتی بکر علاقه‌مند هستید، باید بگوییم که این منطقه در فصل‌های گرم سال گزینه‌ای مناسب برای کمپ‌کردن است. 

بهترین زمان بازدید از دریاچه قوچ گلی | تجربه نهایت لذت در بهترین آب‌و‌هوا

عکس از دریاچه قوچ گلی

دریاچه قوچ گلی داغی تبریز در منطقه‌ای سرد و کوهستانی واقع شده و میانگین بارش در آن چیزی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی‌متر است؛ از‌این‌رو این منطقه در فصل‌های پاییز، زمستان و اوایل بهار پوشیده از برف بوده و سرمای سوزناکی دارد. در‌نتیجه اگر می‌خواهید برای طبیعت‌گردی یا کمپ‌کردن به این منطقه بروید، بهتر است بازه زمانی اواسط فصل بهار تا اواخر فصل تابستان را برای ماجراجویی خود در طبیعت بکر اطراف این دریاچه انتخاب کنید. 

جاهای دیدنی اطراف دریاچه | ماجراجویی در دل طبیعتی نا‌متناهی

عکس از چشمه شاه بلاغی

اگر برای بازدید از دریاچه قوچ گلی داغی تبریز به روستای ثمر‌خزان با طبیعت مسحور‌کننده و تماشایی که دارد، سفر کردید، بد نیست از دیگر جاذبه‌های طبیعی این روستا نیز دیدن کنید. از جمله جاذبه‌های طبیعی این روستا می‌توان به چشمه‌های متعدد آن با نام‌های شاه بلاغی و ناخیرچی دره سی بولاغی و رودخانه‌هایی پر آب همچون رودخانه قیرخ بولاغ و رودخانه حدیر چایی که اطراف این روستا را احاطه کرده‌اند اشاره کرد. 

نحوه دسترسی به دریاچه قوچ گلی داغی |‌ مسیری پر‌فراز‌و‌نشیب

برای رسیدن به دریاچه قوچ گلی داغی تبریز مسیر نسبتاً طولانی و پر‌فراز‌ونشیبی را در پیش دارید؛ اما نگران نباشید. در طول مسیر زیبایی‌ها و شگفتی‌های فراوانی چشم‌های شما را به خود خیره کرده و همین طبیعت زیباست که سختی مسیر را شیرین و لذت‌بخش می‌کند. اگر مبدأ شما تهران است، برای رسیدن به این دریاچه باید ابتدا وارد تبریز شوید. در ادامه مسیری را که از تبریز تا این دریاچه خوش‌منظر باید طی کنید، به‌صورت مرحله‌به‌مرحله ارائه کرده‌ایم:

مراحل رسیدن به دریاچه از تبریز

  1. در ابتدا باید از مبدأ تبریز در جاده میانه به سوی روستای ثمر‌خزان حرکت کنید. این روستا در فاصله ۳۰‌کیلومتری تبریز واقع شده است. 
  2. در جنوب روستای ثمر‌خزان جاده‌ای وجود دارد که به دریاچه قوچ گلی می‌رسد. شما می‌توانید این جاده را پیاده یا با ماشین شخصی طی کنید. از آنجایی که جاده مذکور آسفالت نبوده و غیر‌استاندارد است، ممکن است به ماشین شما آسیب بزند؛‌ از‌این‌رو توصیه ما این است که برای جلوگیری از آسیب به ماشین و همچنین برای کسب تجربه قدم‌زدن در مسیری با چشم‌اندازی زیبا و تنفس از آب‌و‌هوایی دلچسب، این مسیر را پیاده طی کنید. 
  3. پس از حدود ۴۵ دقیقه پیاده‌روی در مسیری با شیب ملایم به سمت پایین، به چمنزاری بکر و رؤیایی می‌رسید که در آن رودخانه‌ای به نام حدیر چایی با صدایی گوش‌نواز در جریان است. در انتهای این چمنزار نیز چشمه آب سرد با آبی گوارا وجود دارد که می‌توانید در کنار این چشمه گلویی تازه کنید. 
  4. با گذر از چمنزار باید مسیر دره را ادامه دهید و در‌نهایت پس از حدود ۲ ساعت پیاده‌روی به دریاچه قوچ گلی داغی خواهید رسید.
هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدبهار و تابستان
آدرساستان آذربایجان شرقی، نزدیکی روستای ثمر‌خزان

حال که در این مطلب با مجله گردشگری ره بال آسمان همراه بوده و سوار بر مرکب قلم به شمال غرب ایران در دل کوه‌های رشته‌کوه دالانکوه از دریاچه‌ای زلال و زیبا دیدن کردید و در خیال خود طبیعت اطراف آن را به تصویر کشیدید، وقت آن رسیده تا وسایل خود را برای شروع سفری واقعی به مقصد دریاچه قوچ گلی داغی جمع کرده تا خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را برای خود رقم بزنید. در‌ نهایت از شما می‌خواهیم که اگر پیشتر از این جاذبه طبیعی زیبا و رؤیایی دیدن کرده‌اید، اطلاعات و تجربیات شیرین خود را با ما و مخاطبان خوش‌ذوق ما به اشتراک بگذارید.

این دریاچه در نزدیکی روستایی به نام ثمر‌خزان در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.

آب‌و‌هوای این منطقه سرد و کوهستانی است.

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه قوچ گلی اواسط فصل بهار تا اواخر فصل تابستان است.

برای سفر از مبدأ تبریز به مقصد دریاچه قوچ گلی داغی حدود ۳۰ دقیقه رانندگی با ماشین و حدود ۳ ساعت پیاده‌روی پیش رو خواهید داشت.

این منطقه در فصل‌های گرم سال مکانی مناسب برای افرادی است که به کمپ‌کردن در طبیعت علاقه دارند.

5/5 (1 نظر)
1 نظر
  1. میثم می گوید

    باید دریاچه قشنگی باشه، کاش عکس های بیشتری میزاشتین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.