زیست پارک مشهد | دهکده طبیعت خانواده

2

اگر بگوییم شهر مشهد فقط اماکن زیارتی دارد، جفا کرده‌ایم. درست است که با شنیدن اسم مشهد، همه به یاد امام مهربانی‌ها می‌افتند؛ اما این شهر بزرگ، جاهای گردشگری بسیاری دارد که تماشایی است. اگر برنامه‌ای برای سفر به مشهد دارید، پیشنهاد می‌کنیم سری هم به زیست پارک مشهد بزنید. هم فال و هم تماشاست.

زیست پارک مشهد کجاست؟

زیست پارک مشهد از جاهای دیدنی مشهد و استان خراسان رضوی است. برای بازدید از این پارک، باید به شمال شرق ایران، سرزمین طلوع آفتاب بروید. بعد از رسیدن به مشهد، مسیر را تا بلوار بوستان خورشید ادامه بدهید. می‌توانید زیست پارک را در طرف جنوبی این بلوار و در نزدیکی کوه پارک مشهد پیدا کنید. جالب است بدانید پروژه زیست پارک از پروژه‌هایی بود که همزمان با رود پارک در پارک ملی چهل بازه مشهد شروع شد.

معرفی زیست پارک مشهد

شهرنشینی گاهی ما را از تجربه زندگی ساده دور می‌کند. هرچقدر هم حواسمان باشد، باز هم درگیر شلوغی‌های شهر می‌شویم. شاید همیشه زمان کافی برای سفر به روستا و دشت‌های بکر نباشد؛ اما می‌شود چند ساعتی را در فضایی با این حس‌وحال گذراند. زیست پارک مشهد جایی است که می‌توانید این لذت‌های کوچک را در آن تجربه کنید.

عکس طبیعت زیست پارک مشهد

این زیست پارک، به دهکده طبیعت خانواده هم معروف است و وسعتی در حدود 29 هکتار دارد. پارک از بخش هاشمیه شروع می‌شود و انتهایش به بخش هفت تیر می‌رسد. دهکده طبیعت خانواده مثل پلی است که بلندی‌های سرسبز جنوبی را به بوستان خورشید وصل می‌کند. ساخت این مجموعه هزینه‌های هنگفتی داشت؛ اما بالاخره تمام شد و حالا خانواده‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

ویدیویی جذاب از زیست پارک مشهد

بخش‌های گردشگری زیست پارک مشهد

عکس دهکده طبیعت خانواده

دهکده طبیعت خانواده در نزدیکی دامنه‌های سبز جنوبی است و کمی از شهر فاصله دارد؛ پس خبری از سروصدای ماشین‌ها در آن نیست. در این زیست پارک تا دلتان بخواهد محوطه و فضای باز برای گردش و تفریح وجود دارد.

  • مسیر ورودی

زیست پارک مشهد را در بخشی از دامنه کوه‌های اطراف این شهر ساخته‌اند؛ اما خبر خوب این است که تمام مسیر ماشین‌رو است؛ پس نگران سالمندها نباشید. حتی آن‌ها هم می‌توانند به این پارک بروند. بعد از گذشتن از ورودی اصلی، تخته‌سنگ بزرگی در بین مسیر جلب توجه می‌کند. روی این تخته‌سنگ، تابلوی معرفی پروژه زیست پارک را نصب کرده‌‌اند.

  • تراس چشم‌انداز زیست پارک مشهد

عکس تراس چشم‌انداز

اولین جایی که بعد از ورودی اصلی پارک به آن می‌رسید، تراس چشم‌انداز است. می‌شود در طرف راست مسیر ماشین‌رو، آن را پیدا کرد. در طرف چپ هم بخشی از دامنه کوه خودنمایی می‌کند. بخش تراس را با چند پله از مسیر پیاده‌رو جدا کرده‌اند و کمی پایین‌تر از این مسیر است.

این تراس فضای بزرگی دارد که طولش به 430 متر می‌رسد. وسعتش بیشتر از هزار مترمربع است. همان طور که از اسمش پیداست، تراس، چشم‌انداز زیبایی به کل مجموعه دارد. منظره روبه‌روی آن هم تماشایی است. به هر طرف نگاه کنید، نمایی از دامنه‌کوه‌ها و آسمان را می‌بینید که مثل تابلویی آن را نقاشی کرده‌اند. درخت‌های کوتاه‌قد هم در هر گوشه از دامنه کوه پیداست. این درخت‌ها هنوز تازه‌نفس هستند؛ اما به صخره‌های خاکستری، جان بخشیده‌اند. از این نقطه بخشی از شهر هم مشخص است. تصورش را کنید، در شب، چراغ‌های روشن از دور سوسو می‌زند و صحنه‌ای تماشایی به وجود می‌آید. بخش‌های دیگر پارک هم در پایین‌دست تراس است.

  • امکانات تراس چشم‌انداز

کف تراس چشم‌انداز موزاییک است و زیبایی خاصی دارد که به‌راحتی می‌توانید در فضای آن زیراندازی پهن کنید. ساعتی را استراحت کنید و از دیدن منظره‌های روبه‌رویتان لذت ببرید. از بابت کودکان هم خیالتان راحت باشد. در همه بخش‌های تراس، محافظ‌های فلزی نصب کرده‌اند. اگر زیرانداز هم یادتان رفت، اشکالی ندارد. در همان نزدیکی صندلی و میز‌های چوبی هم هست.

عکس نگارخانه عشایری و روستایی

در تراس چشم‌انداز، بد نیست به نگارخانه عشایری و روستایی هم سری بزنید. هنرهای دستی و آثار سنتی عشایر و روستایی دیدنی هستند؛ البته روی سردر نگارخانه، تابلوی نمازخانه هم نصب است.

  • مسیر دسترسی به باغ‌ها

برای بازدید از بخش‌های دیگر این دهکده، از پله‌های کنار تراس پایین بروید. در ساخت‌وساز پله‌ها هم دقت خوبی کرده‌اند و پایین‌رفتن از آن‌ها آسان است. تا پایین پله‌ها، نرده‌های حفاظ هم، پله‌ها را ایمن کرده‌اند. به اول مسیرپیاده‌رو که برسید، تابلوی راهنما مشخص است. ممکن است با دیدن این تابلوهای چوبی به یاد فیلم‌های وسترن بیفتید. گل‌های رنگارنگی در مسیر پیاده‌رو کاشته‌اند. دیدن درختچه‌ها و گل‌کاری‌ها در دو طرف مسیر سنگ‌فرش‌شده حس‌وحال خوبی دارد. اگر در بین راه هم خسته شدید، کمی روی صندلی‌های بین راه بنشینید. نفسی تازه کنید تا پاهایتان قوت بگیرد.

مسیر پیاده‌روی چوبی، از بخش‌های زیبای پارک است؛ البته حواستان باشد که این مسیر هموار نیست و آن را به‌صورت پلکانی ساخته‌اند. خوب است بدانید درست‌کردن این پله‌های چوبی هدف خاصی دارد. در دهکده طبیعت، سعی کرده‌اند که کمترین آسیب را به محیط زیست بزنند. به همین خاطر بیشتر امکاناتش را از جنس خود طبیعت ساخته‌اند.

  • دریاچه زیست پارک مشهد

بعد از گذشتن از پله‌های چوبی به پایین‌ترین بخش کوه می‌رسید. در طرف راست مسیر و در دره، دریاچه کوچکی شکل گرفته است که دیدنش آدم را سر ذوق می‌آورد. هرجا نشانی از آب باشد، می‌شود خرمی و سرزندگی را حس کرد. به نرده‌های چوبی که نزدیک شوید، پرنده‌های دریاچه را می‌بینید. پرنده‌ها، بازیگوشانه در حال شناکردن هستند. از طرفی به طرف دیگر می‌روند و فضای دریاچه را دیدنی‌تر می‌کنند. در وسط دریاچه، خانه کوچکی هم برای پرنده‌ها ساخته‌اند. آن طرف دریاچه، گلدان‌های سنگی، زیبایی خاصی دارند که سوژه خوبی برای عکاسی می‌شود.

  • باغ بازی

بعد از دریاچه، مسیر پیاده‌رو کمی سربالایی است؛ اما خسته‌کننده نیست. از دریاچه که دور شوید، به بخش‌های هیجان‌انگیز زیست پارک مشهد می‌رسید. اولین محوطه، باغ بازی زیست پارک است. اگر کودکی همراهتان است، برای رفتن به محوطه این باغ کمی احتیاط کنید. مسیر ورودی باغ هموار نیست و کمی شیب دارد. در بخشی از باغ بازی، تنه‌های چوبی به شکل ردیفی کنار هم هستند. این چیدمان احتمالاً باید شما را به یاد یکی از بازی‌های بچگیتان بیندازد. کودکان از لابه‌لای این تنه‌ها می‌دوند و صدای شادشان به گوش می‌رسد. نیکمت‌هایی هم در باغ بازی، برای نشستن وجود دارد. می‌توانید روی نیمکت‌ها بنشینید و بازی کودکان را تماشا کنید. از جالب‌ترین وسیله‌های بازی، الاکلنگ چوبی باغ است که همه را وسوسه می‌کند تا امتحانش کنند. پارک بازی در بخشی از دامنه کوه است؛ اما کنار پرتگاه‌ها، حصارهای چوبی نصب کرده‌اند و جای نگرانی نیست.

  • بخش سوارکاری

اهل سوارکاری که باشید، می‌توانید به زمین سوارکاری مجموعه بروید. این محوطه درست روبه‌روی باغ بازی است. اسطبلی در گوشه این زمین ساخته‌اند و اسب‌ها در آن استراحت می‌کنند. برای استفاده از این بخش باید هزینه‌ای را بپردازید. اگر چیزی هم از سوارکاری ندانید، مربی‌ها کمکتان می‌کنند. تجربه سوارکاری باید لذت‌بخش باشد. شاید هم استعداش را داشته باشید و به آن علاقه‌مند شوید. اگر هم برای این کار تردید دارید، می‌توانید از کنار نرده‌های چوبی زمین، اسب‌ها را تماشا کنید.

  • درشکه‌سواری در زیست پارک مشهد

عکس درشکه‌سواری در زیست پارک مشهد

با شنیدن اسم درشکه‌سواری ممکن است به سال‌ها قبل‌تر از ساخت ماشین‌ها بروید. درشکه‌سواری تفریحی دوست‌داشتی است و لذت خودش را دارد. تردید نکنید و سوار شوید. می‌توانید با آن گشتی در مجموعه بزنید و بخش‌های دیگر را ببینید. با این کار هم تفریح می‌کنید و هم به کسب‌وکار شرافتمندانه درشکه‌چی کمک کرده‌اید.

  • باغ تاژ

در کنار تفریح و گردش نمی‌شود از شکم‌گردی هم گذشت. یادتان باشد باغ تاژ، ایستگاه خوراکی‌های خوشمزه در زیست پارک است و فاصله چندانی هم از محوطه سوارکاری ندارد. در واقع 3 چادر بزرگ عشایری در این باغ برپاست که به‌عنوان رستوران سنتی از آن‌ها استفاده می‌کنند. در هر چادر تخت‌های فلزی برای نشستن گذاشته‌اند و غذاهای سنتی هم به راه است.

اگر دوست داشتید از فضای باز لذت ببرید، می‌توانید از تخت بیرون چادر هم استفاده کنید. آب‌نمای زیبایی، فضای بیرون چادرها را دل‌نشین کرده است. در طرف دیگر باغ تاژ، اجاق‌های سنتی پخت‌وپز درست کرده‌اند . در این باغ در کنار چشیدن غذای خوشمزه، بخش از فرهنگ زندگی عشایر هم می‌بینید. بازدید از این باغ یک تیر و دو نشان می‌شود. در پشت چادرهای عشایر، لانه‌ای برای پرندگان ساخته‌اند و از آن‌ها نگهداری می‌کنند. خوب است با کودکان، سری به لانه پرندگان باغ بزنید. مهربانی با حیوانات را باید از همین زمان به کودکان یاد داد.

  • باغ نشاط

از باغ تاژ که بگذرید، در طرف چپ مسیر، می‌شود تابلوی چوبی باغ نشاط را دید. از اسم باغ هم مشخص است که با رفتن به آن قرار است سرحال شوید. اگر اهل فوتبال هستید، این گوی و این میدان! باغ نشاط برای بازی‌ دوستانه فضای مناسبی دارد؛ البته چند تا فوتبال‌ دستی هم در این باغ گذاشته‌اند. دیگر انتخابش با خودتان.

  • باغ دوستی

باغ دوستی بعد از باغ نشاط و در طرف راست مسیر پیاده‌رو است. با ورود به باغ دوستی در مسیری پر از درخت پا می‌گذارید. این باغ سرسبز، بزرگ‌ترین باغ زیست پارک مشهد است. می‌توانید زیر سایه درخت‌ها بنشینید و هوای تمیز و اکسیژن خالصش را نفس بکشید.

  • تنوع پوشش گیاهی در باغ دوستی

درختان مختلفی در باغ دوستی وجود دارد؛ البته کاشت این درختان با فکر و برنامه‌ریزی بود. مسئول‌های زیست پارک مشهد هم تحقیق‌های خوبی در این زمینه انجام داده‌اند. آن‌ها با مشورت متخصص‌های دانشگاه فردوسی، 16 نوع گیاه در این زیست پارک کاشته‌اند. می‌شود چند نوع از آن گیاهان را در باغ دوستی دید. کاشت هر درخت نوعی محبت و مهربانی با طبیعت است. شاید به همین خاطر، اسم این باغ را دوستی گذاشتند تا بیشتر حواسمان به محیط زیست باشد.

  • باغ حضور

باغ حضور، جای خوبی برای نشستن در فضای سبز است. در حاشیه باغ سکوهای سنگی‌ ساخته‌اند. درختان کنار سکو هم سایه‌بان خوبی دارند. به‌راحتی می‌توانید از این مکان برای پیک‌نیک‌‌ استفاده کنید. صندلی‌هایی از جنس تنه درخت، فضای باغ را دل‌انگیز می‌کند. این صندلی‌ها را دایره‌ای چیده‌اند؛ برای همین هم نمای خاصی به باغ داده است.

  • باغ روستا

باغ روستا ایستگاه آخر این مجموعه است. می‌شود حال‌وهوای روستا را از هر گوشه این باغ حس کرد. خودتان را در یکی از کارتون‌های قدیمی تصور کنید و سطلی آب از چاه باغ روستا بردارید. در این باغ نمایشگاه صنایع دستی هم به راه است. اگر دوست داشتید سری به آن بزنید. عطر نان محلی که بیاید، دیگر نمی‌شود از آن گذشت. تنورهای سنتی نان روشن هستند و زن‌های روستایی هم هنرمندانه نان می‌پزند. در کنار نمایشگاه سنتی، تخت‌های نشیمن هم هست. خوردن صبحانه‌ای خوشمزه با نان محلی، روزتان را می‌سازد. اگر صدای مرغ و جوجه‌ها را شنیدید، تعجب نکنید. لانه‌آن‌ها در همان نزدیکی است. در این باغ همه‌چیز عطر روستا را می‌دهد.

امکانات رفاهی زیست پارک مشهد

  • غذاخوی سنتی و کافی‌شاپ

راستش را بخواهید گردش بدون خورد‌وخوراک نمی‌شود. خوردن غذایی لذیذ، از بخش‌های واجب گشت‌وگذار است. در زیست پارک مشهد فکر اینجا را هم کرده‌اند. می‌توانید به کافی‌شاپ تراس چشم‌انداز بروید و نوشیدنی خنکی بنوشید. صندلی‌های چوبی هم بیرون کافی‌شاپ چشم‌انداز گذاشته‌اند. رستوران زیست پارک هم در باغ تاژ است و در آن غذاهای سنتی عشایری پیدا می‌شود.

  • پیک‌نیک

فضای زیست پارک مشهد فضای بسیار مناسبی برای پیک‌نیک است. جمع خانوادگی باشد یا دوستانه فرقی ندارد. یادتان باشد، وسایل‌های لازم را با خود بیاورید.

  • پیاده‌روی

عکس مسیر پیاده‌روی زیست پارک

پیاده‌روی‌کردن هزینه‌ای ندارد؛ اما یکی از بهترین تفریح‌ها در گشت‌وگذار است. در دهکده طبیعت هم فضای فراوان و وسیعی برای پیاده‌روی مهیاست. در هوای پاک کوهستانی قدمی بزنید و از دیدن منظره‌ها لذت ببرید. یادتان باشد، بخشی از مسیرها سربالایی هستند؛ پس کفش مناسبی بپوشید.

  • روشنایی کافی در شب

شب‌های زیست پارک هم زیباست. در تمام مسیرها روشنایی خوبی به کار برده‌اند؛ به همین خاطر می‌شود نمای زیبایی را از تراس چشم‌انداز به باغ‌های پایین کوه داشت.

  • پارکینگ و سرویس بهداشتی

محوطه زیست پارک، پارکینگ خصوصی ندارد؛ اما بعد از ورودی می‌توانید در کنار مسیر پیاده‌رو خودروی شخصیتان را پارک کنید. سرویس بهداشتی این مجموعه هم در نزدیکی دریاچه است.

هشدارها و نکته‌ها

از آنجایی که زیست پارک در دامنه کوه است، اکثراً بادهای شدیدی می‌وزد. به همین خاطر نمی‌توانید آتشی در این مجموعه روشن کنید. انداختن ته‌سیگار هم چهره زشتی به طبیعت می‌دهد و ممکن است باعث اتفاق‌های جبران‌ناپذیری شود.

جاهای دیدنی نزدیک به زیست پارک مشهد

برای گشت‌وگذار در مشهد، سفر چندروزه واجب است. این شهر دیدنی‌های کمی ندارد.

  • بارگاه امام رضا(ع)

تصویری از حرم امام رضا

 

حرم اما رضا(ع) پناهگاه مردمی است که با خواسته‌های کوچک و بزرگشان به این امام رئوف توسل می‌کنند. آرامش حرم، صحن طلا و کبوترها حس‌وحالی معنوی دارد و نمی‌شود در هرجایی پیدایش کرد.

  • پارک خورشید مشهد

تصویر زیبا از پارک خورشید هفت تیر مشهد

پارک خورشید مشهد از جاهای دیدنی نزدیک به زیست پارک است و چشم‌اندازی دیدنی به شهر دارد. اگر در روزهای آخر هفته سری به آنجا بزنید، بادبادک‌های رنگارنگی را در هوا می‌بینید. در پارک خورشید که از جمله زیباترین جاهای تفریحی مشهد به حساب می‌آید، امکانات تفریحی برای پیک‌نیک، بازی کودکان و کافه‌گردی فراهم است.

  • چالیدره مشهد

نمایی ازدریاچه چالیدره

چالیدره از بهترین جاهای دیدنی مشهد است. این مجموعه گردشگری امکانات تفریحی فراوانی دارد. می‌توانید از طبیعت زیبایش هم لذت ببرید. اگر مشتاقید بیشتر درباره این جای دیدنی بدانید، روی نامش کلیک کنید تا مقاله‌اش برایتان باز شود.

شاندیز، آرامگاه فردوسی، آرامگاه پیرپالاندوز، کوهسنگی، باغ نادری، مسجد گوهرشاد و… فقط بخشی از دیدنی‌های مشهد است.

بهترین زمان بازدید

عکس بهترین زمان بازدید زیست پارک

آب‌وهوای دهکده طبیعت خانواده خشک و کوهستانی دارد. به همین خاطر تفاوت دمای روز و شبش زیاد است؛ پس بهتر است در بهار و تابستان از آن دیدن کنید. در روزهای گرم تابستان، هوای خنکی دارد و دلپذیر است. اگر می‌خواهید ساعتی از شب را در زیست پارک بمانید، لباس گرم هم ببرید.

اقامتگاه

از آنجایی که مشهد شهری توریستی است، هتل و اقامتگاه بسیاری هم دارد. می‌دانم که خرج سفر هم باید برایتان مهم باشد. اگر بخواهید سفرتان کم‌هزینه باشد، می‌توانید مهمان‌پذیر یا مسافرخانه اجاره کنید. اسم چند اقامتگاه و هتل را برایتان می‌گذارم.

  • هتل درویشی؛
  • هتل قصر طلایی؛
  • هتل بین‌المللی مشهد؛
  • هتل الماس؛
  • هتل پارادایس؛
  • مهمان‌پذیر منصوری؛
  • هتل آپارتمان سپیده؛
  • هتل مهرشاد؛
  • هتل آپارتمان مقدس‌زاده.

مسیر دسترسی

برای بازدید از زیست پارک مشهد باید به شهر مشهد سفر کنید. به مشهد که رسیدید، به طرف بلوار بوستان خورشید بروید. مسیر را تا نزدیکی کوه پارک مشهد ادامه دهید. زیست پارک مشهد در انتهای دلاوران، کوه پارک 83 و در ضلع جنوب بوستان خورشید است. تکنولوژی هم به درد همچین روزهایی می‌خورد. در گوگل مپ مقصد را جست‌وجو کنید تا راه را نشانتان دهد.

اگر خودروی شخصی هم نداشتید، از میدان بسیج سوار خط یک مترو شوید و تا ایستگاه سید رضی بروید. در این میدان تاکسی‌هایی هستند که شما را به طرف هاشمیه می‌برد.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان خراسان رضوی در شهر مشهد، انتهای دلاوران

زیست پارک مشهد مجموعه‌ای از چندین باغ است که می‌شود در هر بخشش گشت‌وگذار کرد. تلاش کردیم تا در ره بال آسمان این جای دیدنی را به شما معرفی کنیم. شاید مشتاق دیدنش بشوید. اگر در سفرهای بعدی‌تان به این پارک رفتید، از تجربه‌هایتان برایمان بنویسید.

در استان خراسان رضوی در شهر مشهد

بله. پارکینگ، رستوران سنتی، کافی‌شاپ، سرویس بهداشتی و نمازخانه دارد.

5/5 (3 نظر)
2 نظرات
  1. A.b می گوید

    سلام شماره ی کافی شاپ داخل کوه پارک و از کجا پیدا کنم برای رزرو یک میز ؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز
      لطفا با ۱۱۸ تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.