تنگه دم اسب شیراز | وقتی زلزله معجره می‌کند

2

تصور کنید برای گردش به طبیعتی زیبا رفته‌اید. به راهرویی که دیوارهایش از جنس کوه و کف آن از جنس آب خنک است وارد می‌شوید. برای دیدن آسمان باید سر خود را تا حد امکان بالا ببرید. سر‌در‌گم هستید که کجا را نگاه کنم؟ با خود تکرار می‌کنید این همه زیبایی فقط برای یک قسمت؟ باور کنید چنین منظره‌ای وجود دارد. اینجا تنگه دم اسب است. همراه ما باشید تا درباره تنگه بیشتر بدانید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی شیراز، روی لینک زیر کلیک کنید:

تنگه دم اسب کجاست؟

با هنر و معماری استان فارس که حتماً آشنایی دارید. اکنون وقت آن است که با طبیعت شهر شیراز هم آشنا شوید. تنگه در روستای کره بس، در کوه‌های رشید کوهمره سرخی قرار گرفته است. مسیری که باید طی کنید از این قرار است: رودخانه دم اسب، تنگ دم اسب، آبشار دم اسب. نام این تنگه از شکل ظاهری آبشار گرفته شده است.

تاریخچه تنگه دم اسب

می‌دانید این طبیعت زیبا چگونه شکل گرفته است؟ از یک اتفاق ناگوار. در گذشته زلزله بزرگی در این منطقه رخ داد که باعث تغییری در مسیر گذر رودخانه شد. در ادامه مسیر رانش زمین رودخانه‌ای به طول 200 متر را به‌ وجود آورد. این منطقه در دوره ساسانیان به «رم دیوان» شناخته می‌شد که محل زندگی عشایران باصفا و خونگرم بود. بعد از انقلاب بیشتر مردم محلی به شیراز مهاجرت کردند و امروزه افراد کمی در این منطقه سکونت دارند. اغلب ساکنان عشایر هستند که آن‌ها هم با رسیدن فصول سرد این منطقه را ترک می‌کنند.

معرفی تنگه دم اسب

عکس معرفی تنگه دم اسب

برای رسیدن به تنگه دم اسب باید کوهنوردی کنید. این مسیر امکانات خاص خود را می‌طلبد؛ مثلاً کفش مناسب کوهنوردی، وگرنه در طول راه با مشکل مواجه می‌شوید. با رسیدن به تنگه باید کفش‌های خود را بیرون بیاورید و به دل آب بزنید. لذتی بیشتر از شنا‌کردن در آب خنک وجود دارد؟ وقتی از راهروی باریک عبور می‌کنید و روبه‌روی خود دریاچه را می‌بینید، لبخند به لبتان می‌آید که این تازه شروع راه بود.

با کمی دقت صدای آبشار را می‌شنوید. عبور از آبشاری به ارتفاع 30 متر هیجان‌انگیز است. حتماً ایمنی را رعایت کنید و از کامل‌بودن وسایلتان مطمئن شوید. هنگام عبور از آبشار توقف کنید، از قطره‌های آب که به صورت و بدنتان می‌خورد و روحتان را تازه می‌کند لذت ببرید. بعد گذر از آبشار نوبت به استراحت می‌رسد. بدنتان خسته است؛ اما لبخند به لب دارید. چه کسی در طبیعت به خستگی فکر می‌کند؟

طول رودخانه به 200‌ متر می‌رسد. در گذشته از چهارپا برای گذر از رودخانه استفاده می‌شده است. امروزه از چهارپا در تنگه دم اسب شیراز خبری نیست؛ پس باید جایگزین پیدا کرد. گردشگران باید برای عبور دست به پارو شوند. اگر تا به‌ حال سوار قایق نشده‌اید، نگران نباشید. قایق استفاده‌شده در رودخانه، قایق بادی است که تسلط به آن نسبتاً آسان است. اگر تمایل به پارو‌‌زدن ندارید، می‌توانید درخواست کمک کنید. در صورتی که ورزشکار هستید، کار راحتی در پیش دارید؛ چراکه این مسیر خوراک شنا کردن است. در طول مسیر راهرو به حد زیادی باریک می‌شود که عبور یک فرد را هم سخت می‌کند. چاره این است که شما علاوه بر وسایل شنا، دستکش کوهنوردی هم همراه داشته باشید. با تکیه‌دادن دست‌های خود به دیوار سنگی عبور راحت‌تر می‌شود.

پوشش گیاهی و جانوری تنگه دم اسب

عکس پوشش گیاهی تنگه دم اسب

در تمام طول مسیر اطراف تنگه درختان بلوط قد کشیده‌اند. سنجاب‌های فراموشکار این درختان را کاشته‌اند نه انسان‌ها. البته درختان بلوط تنها پوشش گیاهی این ناحیه نیستند، شما می‌توانید انار، پونه‌کوهی، درختان و بوته‌های زیبای دیگری را ببینید که رنگ‌سبز‌درخشان خود را به رخ می‌کشند. در اینجا می‌توانید میوه درختان بلوط را امتحان کنید. ممکن است شما از مزه بلوط خوشتان نیاید؛ اما ارزش تجربه‌کردن را دارد. اگر صبح خیلی زود به تنگه سر زدید، می‌توانید سنجاب‌های ایرانی را ببینید. این منطقه علاوه بر سنجاب، جانوران دیگری هم دارد؛ به‌عنوان مثال عقاب و مارمولک‌های کمیاب. اما آسیب‌زدن انسان‌ها به جانوران معصوم، باعث فراری‌شدن آن‌ها از ما شده.

امکانات گردشگری تنگ دم اسب

این تنگه تقریباً هیچ امکانات گردشگری ندارد. جاده تنگه دم اسب بسیار زیباست؛ اما نمی‌توان با ماشین از آن عبور کرد. فقط ابتدای جاده برای عبور ماشین مناسب است و باقی مسیر را باید پیاده طی کنید. بهتر است غذای سبک همراه داشته‌باشید؛ زیرا رستوران یا سوپرمارکت در تنگه وجود ندارد. همچنین هتل یا مسافرخانه هم درکار نیست. اگر به گذراندن شب در طبیعت علاقه دارید، گروه‌های 5نفره برای تضمین امنیت کافی است. نزدیک‌ترین مکان دارای امکانات گردشگری مناسب مثل هتل و رستوران، شیراز است. سرویس بهداشتی در منطقه صحرایی است. می‌توانید خوراکی‌هایی مانند پنیر، ماست و نان را از عشایران ساکن در منطقه خریداری کنید.

بهترین زمان سفر به تنگه

عکس طبیعت تنگه دم اسب

استان فارس آب ‌و‌ هوایی گرم دارد؛ اماگول نخورید، در تنگه دم اسب وضعیت متفاوت است. تنگه هوایی بهتر از حد تصور دارد. نسیم خنکی که با ملایمت پوست بدن را نوازش می‌کند یا رطوبت مناسب هوا که باعث شادابی می‌شود، می‌تواند علتی عالی برای سفر به اینجا باشد. اگر قصد شنا یا خوابیدن در منطقه را دارید حتماً لباس مناسب بردارید وگرنه هوای خنک باعث بیماری شما شده و شما را از ادامه سفر منع می‌کند. سفر در فصل‌های اول سال برای شما خاطراتی تکرارنشدنی می‌آفریند. این خصوصیات مربوط به فصل بهار و تابستان بود و شامل فصول سرد سال نمی‌شود؛ چراکه برف و بوران زمستانی در این منطقه بسیار رایج است.

جاذبه های گردشگری اطراف تنگ دم اسب

  • پل کره بس

عکس پل کره بس

پل کره بس در مسیر رسیدن به تنگه دم اسب قرار دارد. عبور از کنار این پل کهن یک توفیق اجباری اما دل‌چسب را به‌ وجود می‌آورد. دیدن پلی که جز آثار ملی ایران است بدون شک تجربه‌ای بی‌نظیر برای گردشگران است. پانزده کیلومتر که از شیراز دور شوید، به کره بس می‌رسید. تعجب نکنید پل قبل از تنگه قرار دارد و شما می‌توانید اول از پل دیدن کنید. پل همانند سایر پل‌های قدیمی جنسی از سنگ و گل دارد. با تماشای این پل به‌ یاد سی‌ و‌ سه پل اصفهان می‌افتید؛ چون ظاهری شبیه به آن دارد. قدمت پل کره بس را نمی‌شود با قدمت سی‌ و‌ سه پل مقایسه کرد. قدمت پل کره بس به دوران پهلوی می‌رسد. برای حفاظت از پل‌ تاریخی، پل دیگری از جنس بتن نزدیک به پل کره بس ساخته‌شده.

  • کوهمره سرخی

عکس کوهمره سرخی

کوهمره سرخی رشته کوهی در مجاورت رشته‌کوه‌های زاگرس است. این رشته‌کوه با انبوهی از درختان قدیمی مانند بلوط پوشیده شده‌. در جنوب شرقی شیراز و در فاصله 35کیلومتری آن رشته‌کوه قرار دارد. با جست‌و‌جو در نقشه متوجه می‌شوید که کوه در میان دو جنگل با نام‌های «ماله گاله» و «میان کتل» واقع شده‌. توصیف این دو جنگل فرصتی جدا می‌خواهد؛ چراکه هرکدام از آن‌ها تاریخ و طبیعتی کهن به درازای تاریخ دارند. در کوه آبشار، رودخانه و چشمه از دیگر جذابیت‌های این کوهستان است.

  • آبشار کوهمره سرخی

آبشار کوهمره سرخی از جاهای دیدنی شیراز محسوب می‌شود. با گذر از بین درختان چنار و بلوط بلند قامت کوهستان کوهمره سرخی به آبشار می‌رسید. صدای بلند آبشار که با آواز پرنده‌ها مخلوط می‌شود، روح شنونده را نوازش می‌کند. بوی خاک نم خورده، بوی رطوبت جنگل حسی را در انسان ایجاد می‌کند که کلمات از وصف آن ناتوانند. برای رسیدن به آبشار باید 50 کیلومتر از شیراز دور شوید و 30 دقیقه پیاده‌روی کنید. می‌دانید که هر زیبایی منبعی دارد. منبع این آبشار زیبا هم چشمه ابوالخیر است. به‌راستی که اسم چشمه برازنده آن است. فریاد آبشار نشان از ارتفاع زیاد فرود آب دارد. ارتفاع آبشار بیش از 60 متر است.

اقامت در تنگه دم اسب

این منطقه بسیار بکر است. با رسیدن شب و تاریکی هوا می‌توانید از صدای طبیعت لذت ببرید. با چند نفس عمیق هوای پاک و خنک کوهستان را تنفس کنید. با نگاه به آسمان بی‌کران آرام شوید و صدای جیرجیرک‌ها برایتان لالایی شود. سقف بالای سر شما آسمان و زمین تخت شماست. درست حدس زدید این منطقه مسافر‌خانه یا هتل ندارد؛ پس کیسه‌خواب و تجهیزات فراموش نشود. اگر تمایل دارید که در هتل استراحت کنید، به شیراز بروید و از هتل‌های شیراز برای اقامت استفاده کنید.

مسیر رسیدن به تنگه

از هر جای ایران که حرکت کرده باشید، برای رسیدن به تنگه دم اسب شیراز باید به جنوب ایران، جنوب شیراز و روستای کره بس بروید. بعد از طی‌کردن مسافت 40کیلومتری از شیراز به تنگه می‌رسید. حالا می‌توانید سفر خود را شروع کنید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل بهار و تابستان
آدرساستان فارس، شیراز، روستای کرهبس

این هم از تنگه دم اسب. امیدواریم شما هم مثل ما از هر پیچ‌و‌خم مسیر لذت برده باشید. هیجان مسیر، طولانی بودن راه، سختی عبور از گذرگاه، همه و همه ارزش داشت. ما با معجزه دیگری از طبیعت ایران عزیزمان آشنا شدیم. حال و هوای شما از این سفر دور و دراز چگونه است؟ ره بال آسمان مشتاقانه منتظر شنیدن حس و حال و سؤال‌های شما همراهان همیشگی هست.

تنگه در فاصله 40کیلومتری از شهر شیراز قرار دارد.

از هر جای ایران که حرکت کرده باشید، برای رسیدن به تنگه دم اسب شیراز باید به روستای کرهبس بروید. بعد از طی کردن مسافت 40کیلومتری از شیراز به تنگه می‌رسید.

امکانات رفاهی تنگه بسیار کم است. هتل یا مسافرخانه ندارد. اگر گروهی سفر می‌کنید با خیال راحت در طبیعت چادر بزنید. درصورتی که تمایل به خوابیدن در طبیعت ندارید می‌توانید از هتل‌های شیراز برای اقامت استفاده کنید. همچنین برای تهیه خوراکی یا برای استفاده از سرویس بهداشتی می‌توانید از عشایرانی که در این منطقه ساکن هستند کمک بگیرید.

برای عبور از تنگه باید وسایل کوهنوردی مانند دستکش، طناب، کوله و کفش مناسب همراه داشته باشید. اگر به فکر گذراندن شب در طبیعت هستید کیسه خواب یا چادر و لباس مناسب فراموش نشود.

عبور از تنگه به تنهایی یک روز کامل فرصت می‌طلبد؛ پس بهتر است زمان سفر خود را چند روزی اضافه کنید. جاذبه های گردشگری اطراف تنگه پل کرهبس، کوهمره سرخی، آبشار مره سرخی است.

4.3/5 (3 نظر)
2 نظرات
  1. ندا می گوید

    تنگه دم اسب به هیچ عنوان به افراد آماتور توصیه نمیشود.پیمایش مسیر به شدت سخت است

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام ندا عزیز. روزت بخیر. ممنونم از تجربه‌ای که با ما به اشتراک گذاشتین.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.