جاهای دیدنی تبریز | معرفی دیدنی ترین جاذبه های گردشگری + عکس و آدرس

5

اگر می‌خواهید مقصد اولین سفر تابستانی پیش رویتان، شهری پر از جاذبه های گردشگری باشد، تبریز اولین پیشنهاد ما به شماست. جاهای دیدنی تبریز به حدی زیاد است که لقب «پایتخت گردشگری اسلامی» را از آنِ خود کرده است و در طول سال مسافران زیادی به‌سوی خرید بلیط هواپیما تبریز می‌کشاند. علاوه بر جاذبه های دیدنی تبریز، صنعتی‌بودن این شهر است که باعث شده است هرساله مسافران بی‌شماری از سراسر کشور به این شهر سفر کنند. شهری امن، سالم، زیبا و دیدنی؛ حتی شاید برایتان جالب باشد که بدانید تبریز به «شهر بدون گدا» معروف است که این نشان از فرهنگ و غنای مردمان این شهر دارد. همچنین یکی دیگر از دلایل پیشنهاد ما برای سفر به این شهر، سوغات تبریز و صنایع دستی‌اش است که از فرش و چرم گرفته تا باقلوا و شکلات‌هایش. پس چمدان خود را برای سفر به شهر شکلاتی ایران ببندید و با ره‌بالی‌ها همسفر شوید؛ چراکه می‌خواهیم با شما به بازدید از برخی دیدنی های تبریز در داخل و خارج از شهر برویم.

فهرست مطالب

بازار بزرگ تبریز (بازار قدیمی) | بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده آجری در جهان

بازار تبریز

اگر دوست دارید حال‌وهوای بازارهای سنتی و قدیمی را تجربه کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به بازار قدیمی تبریز بزنید. بازار تبریز، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده آجری در جهان است و یکی از شاهکارهای معماری ایرانی به‌شمار می‌آید. همچنین این بازار در فهرست آثار میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است و یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی تبریز محسوب می‌شود. بازار بزرگ تبریز از بازارچه‌ها، دالان‌ها، تیمچه‌ها، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل شده ‌است. بیشتر تیمچه‌ها و سرای‌ها بازار سه‌طبقه هستند. طبقه زیرین مخصوص انبار کالا، طبقه دوم تجارتخانه و طبقه سوم برای استراحت طراحی شده است. در بازدیدتان از این بازار، حتماً سری به بازار طلافروشان، فرش‌فروشان، تیمچه مظفریه و تیمچه امیر بزنید و معماری آن‌ها را از نزدیک تماشا کنید. راستی اگر می‌خواهید یک غذای لذیذ نوش جان کنید، سراغ رستوران شازده را در راسته بازار صادقیه بگیرید.

خوب است که بدانید این بازار از سمت شرق به عالی‌قاپو (شمس‌العماره) یا همان ساختمان استانداری امروز و از سمت غرب به مسجد جامع می‌رسد. پس بهتر است بلافاصله بعد از دیدن بازار بزرگ، سراغ عالی قاپو و مسجد جامع بروید.

آدرس: تبریز، خیابان بازار

ویدیوی جذاب از جاذبه های گردشگری تبریز

مسجد جامع تبریز یا مسجد کبیری

مسجد جامع یا مسجد کبیری یکی از بناهای تاریخی شهر تبریز و یادگار دوران سلجوقیان است که در اطرافش، بازار تبریز ساخته شده است. قدیمی‌ترین بخش مسجد جمعه تبریز شبستان بزرگ آن است. این شبستان طاق‌ها و گنبدهایی دارد که روی ستون‌های هشت‌گوش آجری قرار داده شده است. ظرافت کار را با گچ‌بری‌های کارشده روی همین ستون‌ها باید جست‌وجو کرد. مسجد جامع برای پادشاهان تمام دوران تاریخ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. به همین دلیل در هر دوره بخش‌هایی به آن اضافه شد. مثلاً محراب بلندبالای گچ‌بری‌شده مسجد، یادگار دوره ایلخانی است و گنبد زیبای کاشی‌کاری‌شده آن یادگار دوران آق‌قویونلوها است. همچنین در دوران قاجار این مسجد به‌طور اساسی بازسازی و مرمت شد و شرح تعمیرات انجام‌یافته به‌صورت کتیبه‌هایی از سنگ مرمر بر سردرِ مسجد اضافه شد.

آدرس: تبریز، بازار تبریز، خیابان شهید مطهری، مقابل موزه خانه مشروطه

مسجد کبود یا مسجد جهان‌شاه از خاص ترین جاهای دیدنی تبریز

مسجد کبود یکی از شاهکارهای معماری ایران و مکان های دیدنی تبریز است که به دلیل تنوع و ظرافت در کاشی‌کاری و داشتن کاشی‌های معرق و لاجوردی‌رنگ به «فیروزه اسلام» معروف شده است. بنای اصلی مسجد کبود که در سال ۸۷۰ق ساخته شد، بنایی آجری است و صحن بزرگ مربعی‌شکلی دارد. حوضی برای وضو در وسط و شبستان‌هایی برای پناه‌دادن به فقرا یا درس‌خواندن طلاب در اطراف صحن ساخته شده بود. جالب است بدانید در ساخت گنبدهای این مسجد از هیچ سازه‌ای استفاده نشده است و همین امر بازسازی بنا را چندین سال متوقف کرده بود. وجود تمام این ویژگی‌ها باعث شده است تا مسجد کبود نه‌تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا نیز شهرت داشته باشد و باستان‌شناسان بی‌شماری از سراسر جهان برای بازدید از این مسجد، به شهر تبریز سفر کنند. نادر میرزاخان قاجار در وصف این مسجد می‌گوید: «روزگار بگذرد که چشم روزگار چنین بنایی را نخواهد دید».

آدرس: تبریز، خیابان امام، مابین میدان ساعت و تقاطع منصور

موزه آذربایجان |دومین موزه باستان‌شناسی ایران

موزه آذربایجان تبریز

شهر تبریز، موزه‌های متعدد با موضوعاتی همچون باستان شناسی، هنر، تاریخ طبیعی و ورزش دارد؛ از جمله موزه های تبریز می‌توان به موزه آذربایجان، موزه عصر آهن، موزه مشروطه، موزه قاجار و موزه تاریخ طبیعی تبریز اشاره کرد. در این میان موزه آذربایجان که در کنار مسجد کبود ساخته شده است، از اهمیت و شهرت بیشتری برخوردار است؛ چراکه به‌عنوان دومین موزه باستان‌شناسی ایران شناخته می‌شود. ساختمان موزه، از یک زیرزمین، طبقه همکف و طبقه اول ساخته شده است. با حضور در این موزه می‌توانید آثاری همچون مجسمه‌ها، سنگ‌نگاره‌ها، آثار و اشیای تاریخی و هنری و نیز ظروف سفالی و سکه‌های متعلق به دوران قبل از اسلام و دوران اسلامی را مشاهده کنید. بازدید از این موزه در کنار سایر مکان های دیدنی تبریز به شما کمک می‌کند بهتر و بیشتر با تاریخ این شهر آشنا شوید.

آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی، جنب مسجد کبود

ائل گلی زیباترین جاهای دیدنی تبریز

شاه گولی، شاه گولوء، ائل گولوء از نام‌های ائل گلی و یکی از جذاب‌ترین جاذبه های دیدنی تبریز است. شاه گولی اصطلاحی ترکی به‌معنای «استخر شاه» است. باغ و استخر و ائل گلی در زمان آق‌قویونلوها ساخته شده بود، در دوران صفویه نیز گسترش یافت و در زمان قاجار به تفرجگاه عمومی تبدیل شد. در فضای این پارک که امروزه مشهورترین پارک تبریز است و نماد این شهر به شمار می‌رود، یک کاخ زیبا در میان استخری بزرگ قرار گرفته است که منظره‌ای بسیار زیبا همچون جزیره‌ای کوچک را در ذهن انسان تداعی می‌کند. ائل گلی در تمام فصول سال بسیار زیبا است؛ به‌خصوص در زمستان که برف سرتاسر این باغ را می‌پوشاند و دریاچه یخ می‌بندد. نورپردازی ائل گلی در شب چشم‌نواز و گیراست، پس حتماً یک شب از سفرتان به تبریز را به بازدید از ائل گلی اختصاص دهید.

آدرس: تبریز، خیابان شهید باکری، بلوار ائل گلی، پارک ائل گلی

ارگ تبریز یا مسجد یا ارگ علیشاه

ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه، یکی از جاذبه ها و مکان های دیدنی تبریز است. بنای نخستین آن در دوره وزارت تاج‌الدین علیشاه بین سال‌های ۷۱۸ تا ۷۳۹ق ساخته شد و قرار بود در پایان کار تبدیل به آرامگاه و مسجد علیشاه شود؛ اما ساخت بنا با خراب‌شدن سقف هنگام کار و مرگ علیشاه متوقف شد. این بنا به‌صورت نیمه‌کاره رها شد تا اینکه در دوره قاجاری و شروع جنگ بین ایران روسیه، کاربرد نظامی به خود گرفت و تبدیل به ارگی نظامی شد.

ارگ تبریز در گذر زمان تغییرات زیادی به خود دیده است. مثلاً در دوره قاجار، کارخانه ریخته‌گری توپ، عمارت کلاه فرنگی و ساختمان سربازخانه در این بنا ساخته شد؛ در دوران مشروطه مدرسه نجات، یکی از نخستین مدارس سبک مدرن ایران و سالن تئاتر شیر و خورشید در آن بنا شد و در دوران پهلوی بخش‌هایی از ارگ تخریب و پارک باغ ملت در محوطه جنوبی آن ساخته شد. شاید برایتان عجیب باشد که بدانید امروزه تنها دیواره جنوبی ارگ پا بر جا مانده‌ است. ناگفته نماند تغییر و تخریب ارگ تبریز تا سال‌های اخیر ادامه داشته است، به‌طوری که در فضای پیرامون ارگ، مسجد بزرگی بنام مصلی بزرگ تبریز بنا شده است که بخشی از فضای دیداری ارگ را تهدید می‌کند.

آدرس: تبریز٬ خیابان امام٬ چهارراه شریعتی به‌سمت میدان ساعت٬ جنب مصلی امام

باغلار باغی تبریز

عکس آشنایی با پارک باغلار باغی تبریز

پارک باغلار باغی تبریز یکی از جاهای تفریحی شهر تبریز است که محبوبیت بسیاری میان کودکان و بزرگسالان این شهر دارد. این باغ با 22 هکتار وسعت در فهرست بزرگ‌ترین شهربازی‌های ایران قرار می‌گیرد. پارک باغلار باغی بخش‌های تفریحی زیادی از جمله فضای سبز گسترده، شهربازی، دلفیناریوم، باغ پرندگان، تالار پذیرایی، رستوران و… را در درون خود جای داده است. مهندس درویش‌زاده در سال 1372 کلنگ ساخت این پارک را در قسمتی از شهر تبریز بر زمین زد که انبوهی از باغات میوه و مراتع آن زمین را در بر گرفته بود. دلیل نام‌گذاری این پارک به باغلار باغی به معنی بوستان باغ‌ها نیز به همین خاطر است.

آدرس: تبریز، بلوار استاد شهریار، ضلع شمالی ورودی کوی ولی ‌عصر، جنب پارک ولیعصر

برج آتش نشانی تبریز | اولین آتش‌نشانی ایران

عکس مسیر دسترسی به برج آتش نشانی تبریز

برج آتش نشانی تبریز یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز است که در دوران تسلط شوروی بر این شهر بنا شد. در آن زمان شهر تبریز اهمیت ژئوپلیتیکی بسیاری برای شوروی داشت؛ بنابراین حفظ امنیت و سلامت این شهر را در اولویت خود قرار می‌داد. یکی از ساخته‌های شوروی‌ها برای مراقبت از این شهر، برج آتش نشانی 23متری این شهر است که بیش از یک قرن قدمت دارد. سراسر شهر تبریز از بالای این برج دیده می‌‌شد؛ بنابراین هیچ آتش‌سوزی از چشم دیده‌بان این برج مخفی نمی‌ماند. علاوه بر بلندی کم‌نظیر برج، وجود 8 نورگیر دورتادور این بنا کمک می‌کرد تا دیده‌بان با اطلاع از محل دقیق آتش‌سوزی، آتش‌نشانان را برای اعزام به محل حادثه باخبر کند.

آدرس: تبریز، نبش خیابان خاقانی و بهادری

باغ گیاه شناسی تبریز

نمایی از باغ گیاه شناسی تبریز

باغ گیاه شناسی تبریز در واقع مرکز تحقیقاتی برای دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز است. دانشجویان و اساتید این رشته بر روی گونه‌های گیاهی مختلف زیست‌بوم ایران تحقیق می‌کنند و با اصلاح نژاد برخی از گیاهان، از خطر انقراض نجاتشان می‌دهند. این باغ گیاه‌شناسی اولین باغ گیاه‌شناسی شمال غرب ایران است. احداث چند آب‌نما، آلاچیق و حوض‌های رنگارنگ در گوشه‌وکار این باغ، زیبایی آن را دوچندان کرده است. اگر در میان جاهای دیدنی تبریز به دنبال سوژه‌های ناب عکاسی می‌گردید، این باغ تصاویر بی‌نظیری در اختیارتان قرار می‌دهد.

آدرس: تبریز، بلوار ۲۹بهمن، دانشگاه تبریز

موزه قاجار | خانه امیرنظام گروسی

موزه قاجار در واقع خانه امیرنظام گروسی از صاحب‌منصبان و افراد سیاسی تبریز در دوره قاجار بوده است. در روزگاری که مردم از ظلم و بی‌کفایتی حاکمان قاجار به ستوه آمده بودند، امیرنظام گروسی با خدمات ارزنده خود در وضع معیشتی و رفاهی مردم آن روزگار، تغییرات عمده‌ای ایجاد کرد. از این رو خانه امیرنظام گروسی یا موزه قاجار امروزی روایتگر حکایات بسیاری از رفت‌وآمد رجال سیاسی و حکومتی به این خانه است. پنجره‌های مشبک با شیشه‌های رنگی، حیاط وسیع و سرسبز و اندرونی‌های باصفای این خانه، آرامش و صمیمیت زندگی خانواده‌های ایرانی در قدیم را تداعی می‌کند. اینجا یکی از زیباترین خانه های تاریخی و جاهای دیدنی تبریز است.

آدرس: تبریز، محله ششگلان، خیابان شهریار، پشت مقبره‌الشعرا تبریز، جنب بیمارستان کودکان و مدرسه شیخ عطار

تله کابین کوه عینالی | بزرگترین تفرجگاه کوهستانی تبریز

تله کابین عینالی تبریز

اگر در بین مکان های دیدنی تبریز به دنبال کمی هیجان می‌گردید، برای سیر و سیاحت در آب‌وهوای کوهستانی و سرد تبریز، راه تله کابین عینالی تبریز را در پیش بگیرید. آب‌وهوای پاکیزه، خاک سرخ‌رنگ کوهستان‌ عینالی و امکانات رفاهی بسیار این مجموعه باعث شده است، لقب بزرگترین تفرجگاه کوهستانی ایران را به خود اختصاص دهد. تماشای زیبایی‌های شهر تبریز از بلندای تله‌کابین عینالی فرصتی است که نباید از دست بدهید. تله کابین تبریز از طولانی‌ترین تله کابین های ایران است که سالانه مسافران بسیاری را به چشیدن هیجان دیدن شهر تبریز از بلندی‌های کوه دنا میهمان می‌کند.

آدرس: تبریز، بزرگراه پاسداران، مجموعه تفریحی کوه عینالی

عمارت شهرداری تبریز | برج ساعت یا موزه شهرداری

تصویری از عمارت شهرداری تبریز

عمارت شهرداری تبریز 80 سال پیش به دست مهندسان آلمانی و به دستور رضاشاه بنا نهاده شد. در سال‌های ابتدایی ساخت این بنا آن را با نام بلدیه می‌شناختند؛ اما امروزه به خاطر قرارگیری ساعت در بلندترین نقطه این برج، آن را با نام برج ساعت هم صدا می‌زنند. عمارت شهرداری دلیلی بر این مدعاست که در قرن معاصر و هیاهوی معماری‌های مدرن هم می‌توان زیبایی‌های معماری باشکوه و ظریف قدیم را دید. این عمارت در قدیم جایی برای برگزاری جلسات شهرداری و رجال سیاسی بود؛ اما اکنون کاربری‌های دیگری مانند سالن آمفی‌تئاتر و موزه شهرداری به آن اضافه شده است.

آدرس: تبریز، میدان ساعت، تقاطع خیابان امام خمینی و خیابان ارتش، کاخ شهرداری تبریز

مقبره الشعرای تبریز | آرامگاه مشهورترین شاعران و اهالی ادب

مقبره الشعرا تبریز

مقبره الشعرا تبریز از مهم‌ترین نمادهای شهر تبریز و آرامگاه مشهورترین شاعران و اهالی ادب این شهر است. این مکان دیدنی تبریز که در گورستان سرخاب این شهر واقع شده است، جلوه‌ای از تاریخچه ادبیات و فرهنگ این شهر را به نمایش گذاشته است. مقبره الشعرا تبریز را در ضلع شرقی بقعه سید حمزه این شهر پیدا می‌کنید. مقبره الشعرا را به نام‌های دیگری همچون حظیره الشعرا یا حظیره القضا نیز می‌شناسند. دیواره‌های مقبره الشعرا با نگاره‌هایی از اشعار ادیبان بزرگ تبریز آراسته شده است. اینجا نیز یکی از معروف‌ترین مکان های دیدنی تبریز است؛ چرا که ترکیب نقش‌ونگار این مقبره با معماری طاق‌های درهم‌تنیده و پرشکوه آن چشم هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، محله سرخاب، محله ششگلان، خیابان ثقه الاسلام، تقاطع عارف، تکیه حیدر، جنب بقعه سید حمزه و مقبره قائم مقام و ملاباشی

خانه موزه استاد شهریار | یادگار استاد شعر فارسی

محمدحسین بهجت، متخلص به شهریار، شاعر معروف معاصر است. گمان نمی‌کنم کسی در ایران باشد که این شاعر اهل دل و عاشق‌پیشه را نشنباسد. ما شهریار از شعرهایش می‌شناسیم (آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟). اگر شما هم از طرفداران این شاعر توانا هستید و می‌خواهید بیشتر او را بشناسید، یک خبر خوب برایتان داریم. امروزه خانه استاد شهریار در تبریز به موزه تبدیل شده است و این امکان برای شما وجود دارد که به خانه ایشان بروید و از نزدیک با سبک و محل زندگی‌اش آشنا شوید. موزه ادبی یا خانه استاد شهریار، که از خاص‌ترین خانه های تاریخی تبریز به شمار می‌آید در محله مقصودیه تبریز واقع شده است. در هر گوشه از این عمارت زیبا، آثار و دست‌نوشته‌های بسیار ارزشمندی به خط استاد به نمایش درآمده است. همچنین می‌توانید از قرآنی با خط نسخ، نوشته استاد شهریار، به‌همراه برخی از لوازم‌التحریر، وسایل شخصی و آلبوم‌های عکس ایشان در این موزه دیدن کنید.

آدرس: تبریز، خیابان ارتش، محله مقصودیه، خانه استاد شهریار

خانه مشروطه | یکی از جاهای دیدنی تاریخی تبریز

اگر می‌خواهید داستان راستان تاریخ مشروطه را در شهر تبریز دنبال کنید، باید سری به خانه مشروطه تبریز بزنید؛ جایی که روزگاری مأمن و پناهگاه بزرگان آزادی‌خواه مشروطه بوده و بسیاری از اسناد، تندیس‌ها و تصاویر شخصیت‌های مهم این دوران را در اتاق‌ها و تالارهای مختلف خود به نمایش گذاشته است. خوشنامی و جوانمردی صاحب این خانه نیز کم از ارزش تاریخی این خانه ندارد. حاج‌مهدی کوزه‌کنانی از بازرگانان و بازاریان معتبر تبریز، خانه خود را به جایی برای برگزاری جلسات سران مشروطه‌خواه تبدیل کرده بود. امروز خانه مشروطه علاوه بر اینکه یادگاری‌های از تاریخ مشروطه را در خود نگه‌داری می‌کند، نمادی از معماری اصیل و ارزشمند ایرانی در بین جاذبه های دیدنی تبریز هم هست.

آدرس: تبریز، راسته کوچه واقع در غرب بازار رو‌به‌روی مسجد جامع

خانه پروین اعتصامی | خانه‌ای بزرگ که شاعری در آن چشم به جهان گشود 

در محله ششگلان تبریز خانه‌ای ارزشمند و زیبا به چشم می‌خورد که روزگاری شاعری نام‌آشنا در آن متولد شده و تا ۷سالگی در آن زندگی کرده است. این خانه بزرگ و پر‌شکوه، خانه پروین اعتصامی بوده و اکنون جزو جاذبه های دیدنی تبریز شمرده می‌شود. این خانه بزرگ و قدیمی اکنون محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی است. قدمت خانه پروین اعتصامی به دوره حکومت پهلوی در ایران باز‌می‌گردد. هنگام ورود به حیاط این خانه ارزشمند با باغچه‌ای سر‌سبز و زیبا و حوضی آبی‌رنگ و روح‌نواز در وسط آن رو‌به‌رو می‌شوید. بعد از حیاط، ساختمان بزرگ و آجری به چشم می‌خورد که مجسمه پروین اعتصامی در حال بالا‌رفتن از پله‌های آن خو‌د‌نمایی می‌کند. درون خانه سراسر عطر هنر پیچیده است؛ از‌این‌رو اگر اهل هنر هستید، پیشنهاد می‌کنیم هنگام سفر به تبریز بازدید از این خانه را از دست ندهید. 

آدرس: تبریز، خیابان عباسی، کنار مسجد میرآقا، کوچه‌ ساوجبلاغی، پلاک ۶، خانه پروین اعتصامی.

خانه شربت اوغلی

خانه شربت اوغلی

خانه شربت اوغلی از قدیمی‌ترین و مشهور‌ترین خانه های تاریخی تبریز است. این خانه تاریخی زیبا در محله قدیمی سرخاب و خیابان ثقة‌الاسلام قرار دارد. مساحت این خانه ۱۵۰۰ متر‌مربع و زیر‌بنای آن ۱۳۰۰ متر‌مربع است. عمارت بزرگ و دیدنی شربت اوغلی در ۳ طبقه بنا شده و ۲ حیاط با‌صفا دارد. در طبقه‌ همکف و طبقه اول این عمارت، چندین طنبی و اتاق‌های تو‌در‌تو به چشم می‌خورند. تالار مرکزی خانه شربت اوغلی نیز در مرکز طبقه اول آن قرار دارد. در پایان گفتنی است که نام این بنای تاریخی ارزشمند در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران درخشید. 

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، درب سرخاب، کوچه ۸ متری فرهنگسرای تبریز، خانه شربت اوغلی 

خانه حریری | جلوه‌گر هنر چشم‌نواز دیوار‌نگاری قجری

خانه حریری تبریز

خانه حریری تبریز را می‌توان به‌عنوان جلوه‌گر هنر چشم‌نواز دیوار‌نگاری در زمان حکومت قاجار معرفی کرد. قدمت این خانه به دوره حکومت قاجار در ایران باز‌می‌گردد. بنای تاریخی و ارزشمند حریری متشکل از ۲ بلوک خانه، یک حیاط اندرونی و یک حیاط بیرونی است. نمای بیرونی ساختمان‌های این عمارت با دیوار‌نگار‌هایی هنر‌مندانه و چشم‌نواز، زینت داده شده و این بخش را می‌توان به‌عنوان چشم‌گیرترین بخش عمارت حریری معرفی کرد. جالب است بدانید که طرح دیوار‌نگار‌های این خانه از داستان‌های تاریخی معروف، همچون داستان یوسف زلیخا، الهام گرفته شده است. در پایان گفتنی است که عمارت تاریخی و ارزشمند حریری در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. 

آدرس: تبریز، خیابان تربیت، کوچه‌ی نورهاشمی، پلاک ۱۳۲، خانه حریری تبریز 

خانه بهنام

خانه بهنام تبریز بنایی ارزشمند است که قدمت آن به روز‌های آخر حکومت زندیان و آغاز حکومت قاجاریان در ایران باز‌می‌گردد. این عمارت در زمان حکومت ناصر‌الدین شاه، به دست هنرمندانی زبر‌دست، نو‌سازی و با هنر نقاشی مزین شده است. این خانه از همان زمان تا به امروز آیینه تمام‌نمای هنر ایرانیان بوده و هم‌اکنون نیز بخش اداری دانشگاه هنر اسلامی تبریز در آن استقرار دارد. اگر در‌خصوص معماری خانه بهنام بپرسید، باید بگوییم که این عمارت نیز همچون اغلب خانه‌های قدیمی در ایران،‌ دارای ۲ حیاط اندرونی و بیرونی بوده و یک ساختمان اصلی، به‌عنوان ساختمان قشلاقی و یک ساختمان کوچک به‌عنوان ساختمان ییلاقی در آن به چشم می‌خورند. در پایان خوب است اشاره کنیم که  این اثر در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: تبریز، میدان ساعت، محله مقصودیه، خانه بهنام تبریز 

خانه ستارخان

خانه ستار‌خان از دیگر جاذبه‌های تاریخی و دیدنی تبریز شمرده می‌شود. این خانه متعلق به ستار‌خان، از سرداران جنبش مشروطه در ایران است. ستارخان که به سردار ملی شهرت داشت، در زمان جنبش مشروطه، مقابل روس‌های متجاوز و همچنین نیروهای دولتی ضد مشروطه در تبریز ایستاد و مقاومت کرد. خانه این مرد بزرگ از اوایل حکومت ناصرالدین شاه تا زمان حکومت محمدعلی شاه، ستاد فرماندهی و سازمان‌دهی مبارزان مشروطه‌خواه و جنگ‌های ضد استعماری علیه کشور روسیه بود. گفتنی است که خانه ستار‌خان در همان دوره تاریخی توسط‌ روس‌ها به توپ بسته شد. اکنون این بنا با تمام سر‌گذشت پر‌فراز و نشیبش، به جاذبه‌ای دیدنی در شهر تبریز تبدیل شده است. 

آدرس: تبریز، بلوار منجم، کوی امیرخیزی، جنب بیمارستان علوی، کوچه‌ی ستارخان، پلاک ۲۱، خانه ستار‌خان تبریز 

خانه سلماسی (موزه سنجش تبریز)

خانه سلماسی (موزه سنجش تبریز)

خانه سلماسی که بسیاری آن را به نام موزه سنجش تبریز می‌شناسند، از دیگر بنا‌های تاریخی این شهر است که قدمت آن به دوره حکومت قاجار باز‌می‌گردد. ساخت این بنا ابتدا توسط خانواده حیدر‌زاده آغاز شده و سپس توسط خانواده سلماسی که از تاجران سر‌شناس در تبریز بودند، تکمیل شد. خوب است اشاره کنیم که این عمارت تاریخی در محله مقصودیه و درست در پشت عمارت شهرداری تبریز که از مهم‌ترین مکان های دیدنی تبریز است، قرار دارد. معماری عمارت سلماسی بسیار چشم‌گیر است. از بارز‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به نمای آجر‌کاری‌شده، حیاطی با صفا با حوضی بزرگ و باغچه‌های سر‌سبز، ایوان‌هایی با ستون‌ها و سرستون‌های گچ‌کاری‌شده، پنجره‌های ارسی‌شکل با شیشه‌های رنگی مخصوص معماری قاجار و… اشاره کرد. در مجموعه موزه سنجش خانه سلماسی نیز آثار ارزشمندی همچون ابزار‌های توزین، قپان‌های بزرگ، سنگ‌وزنه‌ها، پیمانه‌های نفتی، وسایل مربوط به علم نجوم، ابزارهای سنجش مربوط به علم هواشناسی و… به چشم می خورند. 

آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی، کوچه مقصودیه، پشت ساختمان شهرداری، بن بست سلماسی، خانه سلماسی (موزه سنجش تبریز)

خانه هنرمندان (موزه کاریکاتور تبریز) | مقصد اهالی فرهنگ و هنر

خانه هنرمندان (موزه کاریکاتور تبریز)

خانه هنرمندان که بسیاری آن را با نام موزه کاریکاتور تبریز می‌شناسند، از جذاب‌ترین مکان های دیدنی تبریز برای گردشگرانی است که اهل فرهنگ و هنر هستند. این موزه دیدنی اکنون در ساختمان سابق کتابخانه ملی تبریز قرار دارد. بنای موزه کاریکاتور تبریز، از بنا‌های پر‌شکوه و ارزشمند این شهر است که در ضلع شمالی باغ گلستان قرار دارد و قدمت آن به دوره حکومت پهلوی در ایران باز‌می‌گردد. در دهه ۸۰ شمسی، آثاری متعدد و ارزشمند از کارتونیست‌های سر‌شناس و هنر‌مند به خانه هنر تبریز آورده شد. از آن زمان این مکان حال‌و‌هوایی دیگر به خود گرفت و به‌عنوان اولین موزه کاریکاتور قاره آسیا شناخته شد. گفتنی است که خانه هنرمندان تبریز، همواره میزبان برنامه‌های متنوع هنری و هنرمندان تبریز است؛ از‌این‌رو شما می‌توانید با انتخاب زمانی مناسب برای بازدید، ضمن تماشای کاریکاتور‌های جذاب این موزه در برنامه‌های هنری آن نیز شرکت کنید. 

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، تبریز، ضلع شمالی پارک باغ گلستان، خانه هنر (موزه کاریکاتور تبریز) 

حمام نوبر تبریز (حمام وزیر)

حمام نوبر تبریز

حمام نوبر تبریز که با نام حمام وزیر نیز شناخته می‌شود، از دیگر جاذبه های دیدنی تبریز است. این حمام تاریخی از بی‌نظیر‌ترین و دیدنی‌ترین نمونه‌های هنر معماری ایرانی بوده و به‌عنوان یادگاری ارزشمند از دوره حکومت قاجار در ایران، شناخته می‌شود. اگر در‌خصوص معماری حمام نوبر بپرسید، باید بگوییم که زیر‌بنای این حمام ۶۹۶ متر‌مربع بوده و بنای آن از دو بخش اصلی سربینه و گرم‌خانه تشکیل شده است. سربینه (رختکن) حمام نوبر فضایی بزرگ با قاعده هشت‌ضلعی است که بخش مرکزی آن طاق‌بندی شده و گنبد آن روی ۸ ستون سنگی قرار دارد. در زیر گنبد نیز حوضی هشت‌ضلعی به چشم می‌خورد. بخش گرم‌خانه حمام نیز شامل طاق و گنبدی بزرگ می‌شود. در این بخش ستون‌هایی به چشم می‌خورند که سر‌ستون‌های آن با هنر زیبای مقرنس‌کاری مزین شده‌اند.

 در پایان گفتنی است که بنای این حمام به‌تازگی مرمت شده و سفره‌خانه‌ای سنتی در آن آغاز به کار کرده است؛ ازاین‌رو شما می‌توانید با یک تیر دو نشان زده و ضمن بازدید از این جاذبه تاریخی، لذت چشیدن غذایی خوشمزه را نیز تجربه کنید.

آدرس: تبریز، میدان ساعت، نبش خیابان تربیت، حمام نوبر تبریز

پارک آبی تبریز | یکی از جاهای تفریحی تبریز

پارک آبی تبریز از جذاب‌ترین و مفرح‌ترین جاذبه‌های گردشگری در شهر تبریز است. امکانات و تجهیزات رفاهی و تفریحی این پارک آبی به‌قدری کامل است که می‌توان آن جزو كامل‌ترين و مجهزترين پارک‌های آبی ایران معرفی کرد. گفتنی است که پارک آبی تبریز اولین پارک آبی زیرزمینی کشور بوده و در ساخت آن از آخرین تکنولوژی روز استفاده شده و تمامی استانداردهای بین‌المللی رعایت شده است. طراحی و ساخت این مجموعه مفرح و جذاب در سال ۱۳۸۸، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دو فاز عملیاتی آغاز شد و پس از حدود چند سال به بهره‌برداری رسید. اکنون شما می‌توانید برای تجربه تفریحات آبی پر‌نشاط و هیجان‌انگیز بلیط این پارک را خریداری کرده و اوقات خوشی را برای خود رقم بزنید. 

آدرس: تبریز، خیابان توحید، بعد از مخابرات، جنب پارک اوشاقلار باغچاسی، پارک آبی تبریز 

موزه استاد بهتونی تبریز | نخستین موزه شخصی در کشور 

موزه استاد بهتونی تبریز

موزه استاد بهتونی از دیگر موزه‌های ارزشمند و مکان های دیدنی تبریز است. این موزه را می‌توان به‌عنوان اولین موزه شخصی در کشور معرفی کرد. در موزه استاد بهتونی، مجموعه‌ای دیدنی شامل ده هزار قطعه از آثار ابتکاری استاد محمد حسن‌ بهتونی به نمایش درآمده است. از جمله این آثار می‌توان به مجسمه‌های گچی و سیمانی از میوه‌جات، خشکبار، غذاها، موضوعات ضرب‌المثل‌ها، آداب و رسوم و… اشاره کرد. اگر اهل فرهنگ و هنر و موزه‌گردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شهر تبریز، بازدید از موزه استاد بهتونی را از دست ندهید. 

آدرس: تبریز، خانه هنر، روبه‌روی هنرستان وحدت، موزه استاد بهتونی تبریز 

موزه عصر آهن تبریز | محوطه‌ای باستانی متشکل از آثاری ارزشمند از عصر آهن 

در معرفی مکان های دیدنی تبریز، نام موزه عصر آهن را نباید از قلم انداخت. این موزه در‌واقع محوطه‌ای باستانی است که در شمال، شمال‌شرقی و شمال‌غربی مسجد کبود تبریز واقع شده و در آن گورستانی کهن و مجموعه‌ای ارزشمند از آثار سفالی متعلق به عصر آهن به چشم می‌خورند. در گورستان موزه عصر آهن تبریز ۳۸ گور وجود دارد که جسد‌ها در آن‌ها به‌صورت جنینی دفن شده‌اند. بررسی‌ها و آزمایش‌های انجام‌شده نشان می‌دهند که اکثر اجساد این گورستان سن کمی داشته‌اند. در گورستان موزه عصر آهن تبریز، همراه با زنان جواهرات، همراه با مردان ابزار جنگی و همراه با کودکان اسباب‌بازی‌های آن‌ها را دفن کرده بودند. بر‌اساس یافته‌های کشف‌شده، بسیاری از باستان‌شناسان معتقدند که آیین مردم منطقه در آن زمان، مهر‌پرستی بوده است. 

آدرس: ایران، آذربایجان شرقی، تبریز، خیابان امام خمینی، چهارراه شهید بهشتی، انتهای خیابان کهنه، موزه عصر آهن تبریز 

کلیسای مریم مقدس تبریز | بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کلیسای تبریز 

کلیسای مریم مقدس از دیگر اماکن مذهبی شهر است که به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تبریز نیز شناخته می‌شود. این کلیسا بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کلیسای شهر تبریز بوده و محل برگزاری مراسم ملی مذهبی کلیسای حواری ارمنیان این شهر است. بر‌اساس بررسی‌های انجام‌شده روی بنای این کلیسا و قدیمی‌ترین سنگ قبر موجود در آن، گفته می‌شود که قدمت کلیسای مریم مقدس تبریز به سال‌های ۸۷۹ تا ۹۷۹ خورشیدی، یعنی دوره حکومت صفویان در ایران باز‌می‌گردد. معماری بنای این کلیسا نیز به سبک معماری ارمنی، با پلانی صلیبی‌شکل بوده و درون آن تصاویر زیبایی از حضرت مریم، حضرت عیسی و حواریون و قدیسان مسیحی به چشم می‌خورد. در پایان گفتنی است که نام این کلیسا پر‌شکوه در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱، در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. 

آدرس: تبریز، انتهای خیابان شریعتی (شهناز شمالی)، نبش میدان نماز، کلیسای مریم مقدس تبریز.

باغ گلستان تبریز | قدیمی‌ترین باغ عمومی تبریز

تبریز از دید جهانگردان شهری است که باغ‌های بی‌شماری آن را احاطه کرده است، به‌طوری که از آن با عنوان «باغ شهر ایران» نام می‌برند. حتی نمود باغ‌ها را در نام‌گذاری بیشتر محله‌های قدیمی تبریز هم می‌توان دید؛ مانند باغمیشه، تپه‌لی باغ، قرمزی باغ، کوچه‌باغ و باغ‌شمال که در ترکیب نام همه آن‌ها واژه «باغ» به کار برده شده است. از این رو احتمالاً بخواهید درباره قدیمی‌ترین باغ عمومی تبریز بیشتر بدانید. به همین دلیل در این بخش می‌خواهیم «باغ گلستان تبریز» یا باغ فجر را معرفی کنیم که با زبان ترکی به «گولوستون‌باغی» یا باغ ملی تبریز نیز معروف است.

باغ گلستان تبریز که اولین پارک عمومی این شهر بود، روزگاران زیادی رونق داشت و یکی از اولین جاهای دیدنی تبریز محسوب می‌شد. وسعت زیاد، درختان تنومند، وجود امکانات رفاهی و خدماتی مانند شهربازی دلایل رونق این پارک بودند؛ اما از زمانی که به دلایل نامعلومی شهربازی آن تعطیل و آب‌نماهای آن جمع شدند، از رونق افتاد. با کمک مترو تبریز می‌توانید به این بوستان سری بزنید.

آدرس: تبریز، خیابان امام، ایستگاه مترو قونقا

پارک مینیاتوری تبریز

پارک مینیاتوری تبریز

اولین نمونه اجرایی‌شده پارک‌های مینیاتوری در ایران، پارک مینیاتوری تبریز است. این پارک که با ایده دانشجویان خوش‌‌ذوق تبریزی راه‌اندازی شده است، مکانی برای نمایش طیف وسیعی از جاهای دیدنی تبریز و ایران به صورت یکجا است. ماکت مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی تبریز از جمله مقبره الشعرا، برج خلعت پوشان، ارگ تبریز و… را می‌توانید در کوجکت‌ترین ابعاد ممکن ببینید. از قابلیت‌های جذاب این پارک، وجود یک تابلوی سخنگو در کنار هر ماکت است که به زبان‌های مختلف، هر جاذبه را معرفی می‌کند. علاوه بر تماشای ماکت‌ها، قدم‌زدن در باغ گل‌ها و بوستان سرسبز این پارک هم می‌تواند حال‌وهوایتان را عوض کند.

آدرس: تبریز، بلوار شهریار، بلوار گلکار، انتهای پارک آنالار و آتالار

پیاده راه تربیت | از رمانتیک‌ترین جاهای دیدنی تبریز

محمدعلی تربیت، شهردار تبریز در سال 1308 هجری شمسی، دستور راه‌اندازی پیاده راه تربیت تبریز را صادر کرد. هدف از ساختن این پیاده‌راه، اتصال دو بخش مهم شهر تبریز یعنی خیابان میدان ساعت و بازار تبریز به یکدیگر است. از دلایل مهم اهمیت تاریخی این پیاده‌راه، قرارگرفتن این خیابان در مسیر جاده ابریشم است. از آنجایی که خیابان تربیت تبریز در مرکز شهر واقع شده است، امکان دسترسی راحت به اکثر مراکز خرید، پاساژها و معروف‌ترین جاهای دیدنی تبریز همچون خانه شاهزاده ضیاءالدوله و مسجد کبود تبریز  را نیز خواهید داشت.

آدرس: تبریز، خیابان امام خمینی، میدان ساعت

مقبره دو کمال تبریز

مقبره دو کمال تبریز، پیکر دو تن از بزرگ‌ترین هنرمندان این شهر را در خود جای داده است. شیخ کمال‌الدین مسعود خجندی و کمال‌الدین بهزاد، اولین نفراتی هستند که در باغ کمال دفن شده‌اند. این مقبره در گذشته به‌کلی فراموشی سپرده شده و در شرف تخریب بود؛ اما امروزه به مدد انجمن آثار ملی کشور مرمت شده است. بنای مقبره دو کمال تبریز در سال 1380 به یکی از مراکز علمی کاربردی هنر در شهر تبریز تبدیل شد. علاوه بر این بخش‌های دیگری مانند آتلیه، گالری نمایشگاهی، موزه تخصصی نگارگری و کتابخانه تخصصی نیز به این مرکز اختصاص یافته  است.

آدرس: تبریز، خیابان هفت تیر، خیابان شیخ کمال، محله بیلانکوه (ولیان کوی)

معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به تبریز

تا اینجا برخی از معروف ترین دیدنی های تبریز را معرفی کردیم که در مرکز شهر قرار داشتند. حالا می‌خواهیم از منحصربه‌فردترین جاهای دیدنی اطراف تبریز بگوییم که در توابع این شهر واقع شده‌اند؛ پس همراهمان باشید.

برج خلعت پوشان تبریز | مکانی برای دریافت هدایای پادشاه

برج خلعت پوشان تبریز یکی از آثار تاریخ کهن ایران‌زمین است. این برج از جاذبه‌ های دیدنی تبریز به شمار می‌آید و در منطقه کرکج تبریز قرار دارد. شاید نام این برج شما را کنجکاو کرده باشد، بهتر است بدانید که این برج برای خلعت پوشی در دوران قاجار ساخته شده است و در واقع، خلعت‌های اهدایی از طرف شاهان کشوری به حکمرانان آذربایجان، در این مکان بر دوش آن‌ها گذاشته می‌شد.

قدمت برج خلعت پوشان تبریز به دوران صفویه برمی‌گردد و مکانی بسیار جذاب و تماشایی است که به‌خاطر قدمت تاریخی‌اش حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارد. بنابراین اگر به دیدن مکان‌های تاریخی علاقه دارید، بازدید از این برج را در برنامه سفر تبریز خود بگنجانید.

آدرس: تبریز، حدود 5 کیلومتری تبریز، در جوار رودخانه میدان چایی

قلعه بابک | اسرار آمیزترین جاهای دیدنی نزدیک به تبریز

قلعه بابک در شهرستان کلیبر واقع شده است. این قلعه رازآلود در دوران ساسانیان برای مقابله با هجوم عباسیان، میزبان سردار ایرانی به نام بابک خرمدین و یارانش بوده است. موقعیت قلعه بابک اسرارآمیز است؛ یعنی گذرگاهی در مسیر ورودی به قلعه و درست روبه‌روی آن در فاصله 200 متری قرار دارد که تنها یک نفر می‌تواند از آن عبور کند؛ به همین دلیل هجوم و گذر لشکرهای چند هزارنفره را غیرممکن می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تعداد اندکی سرباز در این قله قادر به جلوگیری از یورش هزاران نفر بودند. به این ترتیب بابک خرم‌دین و یارانش، لشکر اعراب را در کو‌ه‌ها سرگردان کردند و در نهایت فراری دادند. اگر اطلاعات بیشتری در رابطه با این قلعه می‌خواهید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به مقاله قلعه بابک بزنید.

یک گردشگر کانادایی کلیبر را اینگونه توصیف می‌کند:
شهری دورافتاده و خواب‌آلود در میان کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده‌ای که قله‌هایشان در زیر مه غلیظ از دیده پنهان شده‌اند. مکانی است عالی؛ به طراوت و سرسبزی انگلیس و ورای ذهنیت ما از طبیعت کویری و خشک ایران.

بخش عمده این توصیف دل‌چسب به چشم‌انداز کوهستانی اطراف قلعه برمی‌گردد. دامنه‌های پایین‌دستی دژ بابک بخشی از جنگل‌های دست‌نخورده ارسباران هستند. از این رو دژ بابک به یکی از جاذبه های دیدنی تبریز تبدیل شده است که  سالانه علاقه‌مندان بسیاری را ره‌سپار این منطقه می‌کند.

آدرس: آذربایجان شرقی، ۵۵ کیلومتری شمال اهر، چند کیلومتری جنوب غربی کلیبر

جنگل ارسباران

جنگل ارسباران | یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف تبریز

جنگل ارسباران یکی از زیباترین جنگل‌های مه‌گرفته ایران است که بر فراز کوه‌های قره داغ در شهرستان کلیبر آذربایجان شرقی واقع شده است. در گذشته جنگل‌های ارسباران یا جنگل‌های قره داغ از دامنه‌های دشت مغان تا دامنه‌های سهند ادامه داشت؛ اما امروزه فقط بخش کوچکی از آن‌ها باقی‌مانده است. جنگل های چشم‌نواز ارسباران که از بکرترین و انبوه‌ترین جنگل‌های کوهستانی ایران است، آب‌وهوای سرد و مطبوعی دارد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید این منطقه به‌دلیل دارابودن پوشش گیاهی و جانوری غنی، از طرف سازمان یونسکو به‌عنوان یکی از 9 ذخیره ارزشمند زیستی ایران انتخاب شده است. تنوع پوشش جانوری و گیاهی این جنگل‌ها تحت تأثیر اقلیم مدیترانه‌ای، خزری و قفقازی است. به همین دلیل زیستگاه صدها گونه پرنده، خزنده، دوزیست، پستاندار و ماهی است. همچنین وجود جنگل‌های بلوط مانند «ممرز» معرف منطقه جنگلی متراکم با اقلیم مرطوب ارسباران هستند.

آدرس: تبریز، جاده اهر به سبلان، 46 کیلومتری کلیبر

روستای کندوان | روستای کله‌قندی ایران

روستای کندوان تبریز

روستای کندوان، روستای نام‌آشنای ایرانی در سطح جهان است. مطمئنیم شما هم از این روستای صخره‌ای مطالبی شنیده‌اید و در بی‌همتابودنش شک ندارید. کندوان تنها روستای دست‌کَند جهان است که بعد از گذشت 7 هزار سال، هنوز هم بیش از 100 خانواده در آن زندگی می‌کنند. معماری این روستا خیره‌کننده است و خانه‌های کندویی‌شکل در دل صخره‌های کله‌قندی جا خوش کرده‌اند. به همین دلیل به «کندوان» معروف است. اجزای هر خانه شامل تنور، اتاق‌ها، صندوق‌خانه و آشپزخانه می‌شود و نیز قطر دیوارهایش به ۲ تا ۳ متر می‌رسد. ناگفته نماند در کندوان مسجد و حمام و مدرسه وجود دارد. امروزه بافت سنتی کندوان با ساخت خانه‌های مدرن‌تر روستایی گسترش یافته است.

از آنجایی که روستا، در دامنه کوه‌های خوش آب‌وهوای سهند واقع شده است، عشایر، آنجا را به‌عنوان منظقه ییلاقی خود انتخاب کرده‌اند و ساکنین روستا بیشتر مشغول به دامداری و کشاورزی هستند. البته طی سال‌های اخیر که صنعت گردشگری توسعه یافته و یکی از پرطرف‌دارترین جاهای دیدنی تبریز شده است، ساکنین روستا با جذب توریست، کسب درآمد می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم حتماً حتماً به این روستا بروید و از مهمان‌نوازی مردمانش لذت ببرید. از همه مهم‌تر اینجا همان جایی است که باید سوغات تبریز را تهیه کنید. عسل، دوشاب (شیره انگور)، گردو، بادام، گلیم، جاجیم و روسری‌های کلاقه‌ای، تنها برخی از محصولات باکیفیت و درخورتوجه این روستای سحرانگیز است. همچنین اگر فرصت کافی داشتید به چشمه آب معدنی کندوان نیز سری بزنید که از یکی از تپه‌های روستا می‌جوشد و خواص آن برای بیماری‌های کلیوی مفید تشخیص داده شده است.

آدرس: ۶۰ کیلومتری جنوب غربی تبریز

تالاب قوری گل تبریز

تالاب قوری گل تبریز

مگر می‌شود از جاهای دیدنی تبریز سخن گفت و حرفی از تالاب قوری گل به میان نیاورد؟ این جاذبه طبیعی از دل‌انگیز‌ترین و روح‌نواز‌ترین جاهای دیدنی این شهر است که در ۴۰کیلومتری جنوب‌شرقی آن قرار دارد. وسعت این باغ ۲۰۰ هکتار بوده و عمق آن در عمیق‌ترین نقطه‌اش به حدود ۱۳ متر می‌رسد. گفتنی است که در زبان ترکی، قوری گل یعنی تالاب خشک! این تالاب بر‌خلاف اسمش در تمام فصل‌های پر‌آب است؛ چرا‌که در مجاورت کوه‌ها و ارتفاعات برفگیر دامنه شرقی گردنه شبلی قرار دارد و آب آن از جاری‌شدن برف و باران ارتفاعات و تعدادی چشمه زیرزمینی تأمین می‌شود. طبیعت اطراف این تالاب بسیار با‌صفا و دل‌انگیز است؛ از‌این‌رو اگر اهل طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، در سفر به تبریز بازدید از این جاذبه دلربا را از دست ندهید. 

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، ۴۰کیلومتری جنوب شرق تبریز، ۱۵کیلومتری غرب شهر بستان‌آباد، تالاب قوری گل تبریز.

مسجد مقبره تبریز | یادگاری ارزشمند از دوره حکومت صفوی ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍

مسجد مقبره تبریز همان طور که از نامش پیداست، محل دفن و مقبره دو تن از خاندان قاضی طباطبایی است. این مسجد به لطف داشتن معماری پر‌شکوه و زیبا و تاریخچه‌ای شنیدنی، در شمار جاهای دیدنی تبریز قرار می‌گیرد. بنای مسجد مقبره تبریز به سبک معماری دوران صفویه ساخته شده است. این مسجد گنبدی ضربی و مرتفع دارد. استفاده از سقف‌ها و طاق‌های ضربی در ساخت خانه‌ها و مساجد، از قدیمی‌ترین روش‌های ساخت سقف در ایران شمرده می‌شود. معماران تبریز در دوره صفوی سقف بنای مسجد مقبره تبریز را بر ۹ ستون سنگی مزین به هنر سنگ‌تراشی، استوار کرده‌اند. در پایان باید بگوییم که مسجد مقبره از ارزشمند‌ترین بنا‌های تبریز بوده و نام آن با فرهنگ و تاریخ این شهر گره خورده است. 

آدرس: تبریز، انتهای خیابان فردوسی، مسجد مقبره تبریز.

سد امند تبریز | سدی پر‌آب با امکانات رفاهی و تفریح بی‌نظیر 

سد امند تبریز از جمله جذاب‌ترین و مفرح‌ترین جاذبه‌های تفریحی و جاهای دیدنی اطراف این شهر است که در روستای امند قرار دارد. پروژه ساخت این سد در سال ۱۳۶۸ آغاز شد و اکنون به مجموعه‌ای رفاهی و تفریحی، موسوم به دهکده ساحلی امند تبدیل شده است. این سد خاکی روی دریاچه شیخ چایی ساخته شده و جزو حوضچه‌های اصلی دریاچه ارومیه شمرده می‌شود. از مهم‌ترین امکانات رفاهی و تفریحی موجود در مجموعه تفریحی سد امند می‌توان به پارکینگ اختصاصی، آنت‌دهی موبایل و دسترسی به اینترنت، امکان اقامت در هتل پنج‌ستاره سیمرغ، ویلا‌های اطراف دریاچه، سوئیت‌ها و اقامتگاه‌ها، دهکده‌های سنتی به سبک عشایر، آلاچیق‌هایی با سبک و سیاق عشایری، فضای مناسب برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، باشگاه‌های اسب‌سواری،‌ زمین‌های فوتبال و گلف، باشگاه‌های فوتبال، امکان تجربه تفریحات آبی نظیر جت اسکی، اسکی روی آب، قایق‌رانی، ماهی‌گیری و… اشاره کرد.

آدرس: ایران، استان آذربایجان شرقی، ۱۵‌کیلومتری شهر تبریز، روستای امند، سد امند تبریز.

دریاچه قوچ گلی داغی تبریز

دریاچه قوچ گلی داغی تبریز

در معرفی جاذبه‌های طبیعی تبریز نام دریاچه قوچ گلی داغی را نباید از قلم انداخت. این دریاچه زیبا و پر‌‌آب در نزدیکی روستایی خرم و آباد، به‌نام ثمر‌خزان قرار دارد و همچون نگینی آبی‌رنگ و درخشان در قلب استان آذر‌بایجان‌شرقی می‌درخشد. وسعت این دریاچه ۲۴.۳۵۴ مترمربع بوده و عمق آن در عمیق‌ترین نقطه به حدود ۲ متر می‌رسد. جالب است بدانید که آب دریاچه وسیع و زیبای قوچ گلی داغی شیرین و گوارا بوده و قابل شرب است. در اطراف این دریاچه دلربا، طبیعتی دلکش و کوهستان‌هایی بکر به چشم می‌خورند؛ از‌این‌رو چنانچه شما نیز عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر بعدی خود به تبریز، لذت حضور در کنار در این دریاچه با‌صفا و گشت‌و‌گذار در طبیعت بی‌نظیر آن را از دست ندهید. 

آدرس: استان آذربایجان غربی، نزدیکی روستای ثمر‌خزان، دریاچه قوچ گلی داغی تبریز. 

روستای لیقوان تبریز | پایتخت پنیر در ایران

روستای لیقوان تبریز از دیگر روستا‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی است که به لطف داشتن طبیعتی بکر و خرم، در شمار جاهای دیدنی تبریز قرار می‌گیرد. پوشش گیاهی این روستا بسیار غنی است. در بخش‌های صخره‌ای آن، گیاهان کوتاه‌قدی همچون گون به چشم می‌خورند. همچنین درختان تنومند افرا، چنار، سیب، گلابی و گردو در سراسر روستا سر به آسمان رسانده‌اند. از جاذبه‌های گردشگری روستای لیقوان تبریز می‌توان به دره بهشت، ممد دره، دره لیقوان، چشمه‌های آب گرم، چشمه‌های آب معدنی، زاغه‌ها و تونل‌های سنگی، خانه اربابی حاج احتشام، قبرستان تاریخی، پل حاج سالار لیقوان و… اشاره کرد. در این روستا می‌توانید از تجربه تفریحاتی روح‌نواز همچون طبیعت‌گردی، پیاده‌روی، کوهنوردی و… لذت ببرید. 

آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۴۴کیلومتری تبریز، روستای لیقوان.

روستای چراغیل

در معرفی جاهای دیدنی تبریز و جاذبه‌های گردشگری این شهر، نام روستای چراغیل نیز مثل چراغی می‌درخشد. روستای چراغیل از جمله روستا‌های تاریخی شمال‌شرقی ایران بوده و بر‌اساس گفته‌های ساکنین آن، قدمت این روستا به هزاران سال قبل از میلاد مسیح باز‌می‌گردد. البته هیچ اطلاعات دقیقی در‌خصوص قدمت این روستا وجود ندارد؛ اما وجود خانه‌های سنگی در دل کوه‌های این روستا می‌تواند گواه این ادعا باشد. علاوه‌بر جاذبه‌های تاریخی متعدد و دیدنی در روستای چراغیل، طبیعت آن نیز بی‌نظیر و مثال‌زدنی است. از آنجایی که این روستا در منطقه کوهستانی قرار دارد، با سفر به‌سوی آن و گشت‌و‌گذار در آن می‌توانید از تماشای مناظری خیره‌کننده از طبیعتی بکر، لذت ببرید. در این روستا چند بنا از جمله مسجد وجود دارد مانند غارهای دستکند که در دل کوه ساخته شده‌اند. 

آدرس: آذربایجان شرقی، ۱۸ کیلومتری شرق آذرشهر، روستای چراغیل.

قبرستان پینه شلوار

قبرستان پینه شلوار که با عنوان قبرستان شادباد مشایخ نیز شهرت دارد، از دیگر جاذبه‌های تاریخی ارزشمند در شهر تبریز است. قدمت این قبرستان تاریخی به دوران پیش از اسلام در ایران می‌رسد. در قبرستان پینه شلوار سنگ‌هایی شبیه به سنگ افراشته‌های قبرستان خالد نبی به چشم می‌خورند که روی آن‌ها هیچ نوشته‌ یا علامتی وجود ندارد. روی سنگ قبر‌های این گورستان، سوراخ‌هایی به شکل مربع و مستطیل به چشم می‌خورند که بر‌اساس گفته‌های روستاییان در‌خصوص این حفره‌های می‌گویند که «روستاییان در این سوراخ‌ها آب و دانه می‌ریختند تا پرندگان از آن تغذیه کنند و ثواب آن نصیب صاحب قبر باشد.» گفته می‌شود که تعدادی از مشایخ، عرفا و امرای تبریز که در قرن‌های ۷ تا ۹ هجری قمری می‌زیسته‌اند، در این گورستان به خاک سپرده شده‌اند. 

آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۶کیلومتری جنوب تبریز، روستای شادباد مشایخ (پینه شلوار)، قبرستان پینه شلوار.

روستای دستکند حیله ور | روستایی مخفی در دل زمین 

روستای دستکند حیله ور را می‌توان به‌عنوان شگفت‌انگیز‌ترین و دیدنی‌ترین روستای گردشگری در استان آذر‌بایجان‌شرقی معرفی کرد. این روستا، مکانی مخفی در دل زمین است. زمانی که به این روستا می‌رسید، هیچ خانه‌ای را روی سطح زمین نمی‌بینید. اگر کمی دقت کنید، در دامنه‌های کوه سهند، حفره‌هایی می‌بینید که در‌واقع ورودی‌ها و راه‌های دسترسی به روستای دستکند حیله ور هستند و بافت اصلی این روستا در دل زمین قرار دارد. باستان‌شناسان بر‌ اساس تحقیقات و بررسی‌های خود می‌گویند که حدود ۲۰۰ خانه در این روستا وجود داشته‌؛ اما بسیاری از آن‌ها زیر آوار مانده و از بین رفته‌اند. اگر اهل ماجراجویی در دل جاذبه‌های طبیعی و باستانی هستید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به تبریز، بازدید از این روستای شگفت‌انگیز را از دست ندهید. 

آدرس: استان آذربایجان شرقی، شهرستان اسکو، ۱۵ کیلومتری شهر اسکو، نرسیده به روستای توریستی کندوان، روستای حیله ور.

آبشار اسکندر | آبشاری با قندیل‌های یخی در زمستان

برای دیدار با آبشار 30 متری اسکندر در دامنه کوه سهند باید راه روستای طویقون در استان آذربایجان شرقی را در پیش بگیرید. همگان از زیبایی مسحورکننده خروش آب در آبشار اسکندر تبریز سخن می‌گویند؛ اما باید بدانید قندیل‌های یخی بزرگ و تنومندی که در زمستان در اطراف این آبشار شکل می‌گیرد کم از زیبایی این آبشار در فصل گرم ندارد. طبیعت کوهستانی اطراف آبشار اسکندر و ارتفاع بلند آبشار باعث شده تا انتخابی عالی برای کوه‌نوردان حرفه‌ای و یخ‌‌نوردان باشد. طبیعت سرسبز اطراف آبشار نیز فضایی امن و راحت برای کمپینگ و گشت‌وگذارهای خانوادگی فراهم کرده است.

آدرس: تبریز، روستای طویقون

دره سعید آباد | ییلاقی سرسبز و خوش‌آب‌وهوا

دره سعید آباد

دره سعید آباد تبریز ییلاقی سرسبز و خوش‌آب‌وهوا در 2 کیلومتری جاده ترانزیتی تبریز – تهران است. رودخانه خروشان سیدآوا از میانه دره سعیدآباد عبور می‌کند و با برکت خود توانسته مراتع و کشتزارهای اطراف را رونق ببخشد. اگر در فصل بهار میهمان این دره شوید با شکوفه‌های رنگارنگ بهاری روبه‌رو خواهید شد. در فصل تابستان نیز دره سعیدآباد با باغ‌؛های پرمیوه و خوش‌عطر پذیرایی خواهید شد. از دیگر جاذبه‌های اطراف دره سعیدآباد، پل شیخ قرار گرفته است که قدمت آن به دوران صفویه بر می‌گردد. با توجه به آب‌وهوای سرد و خشک و کوهستانی این منطقه از تبریز بهتر است بهار و تابستان را برای سفر به دره سعید آباد انتخاب کنید.

آدرس: تبریز، شهرستان بستان‌آباد، 2 کیلومتری جاده ترانزیتی تبریز-تهران

پیست اسکی سهند | برف‌بازی در روزهای سرد

از بهترین پیست های اسکی ایران را در جاده تبریز تهران می‌یابید. همان طور که از نام این پیست اسکی مشخص است در ارتفاعات کوهستان سهند تبریز قرار دارد. پیست اسکی سهند به خاطر وسعت 1200 مترمربعی خود در فدراسیون اسکی جهانی به ثبت رسیده است. از طرفی کارفرمایان پروژه پیست اسکی تبریز، محل استقرار آن را طوری انتخاب کرده‌اند تا از هرگونه ریزش بهمن جلوگیری کنند. بنابراین اسکی‌بازان و علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی در این پیست از امنیت و سلامت کامل برخوردارند. از تفریحات جذاب پیست اسکی سهند، تیوب‌سواری و اسکی‌سواری و تله اسکی این پیست است. تفریحاتی که هم به صورت خانوادگی و هم انفرادی لذت یک سرگرمی شاد زمستانه را به شما می‌چشاند.

آدرس: بزرگراه تبریز-تهران، بعد از پلیس‌راه

تبریز شهری کهن و سرشار از جاذبه های دیدنی است. اگر بخواهیم تمام دیدنی های تبریز را معرفی کنیم باید چند روزی برایتان حرف بزنیم؛ از این رو پیشنهاد می‌کنیم با خرید بلیط قطار تبریز یا بلیط اتوبوس تبریز، خودتان به این شهر زیبا و اصیل سفر کنید و با حوصله، تمام «جاهای دیدنی تبریز» را بروید. در نهایت بسیار خوشحال می‌شویم که تجربه سفر هیجان‌انگیز خود را با من و سایر خوانندگان ره بال آسمان به اشتراک بگذارید. منتظریم که ما را همسفر خود کنید. 🙂

 

5 نظرات
  1. keyvan asadi می گوید

    واقعا تبریز شهر اولین هاس خیلی شهر خوبیه انقدر جاهای دیدنی تبریز زیاده که باید کلی وقت بزاری براش موزه استاد شهریار واقعا زیباست مهم نیست طرفدارش باشی یا نه با شعراش آشنا بودی یا نه در کل دیدن محل زندگی یک شاعر لذت بخشه.

  2. ستایش می گوید

    به نظر من تبریز حتی تو فصل تابستون هم سرده،پس اگه قراره شب را تو چادر صبح کنید حتما لباس گرم همراه داشته باشید،پارک ائل گلی یکی از بهترین پارک های تبریز واسه اقامت شبانه هست،هم خیلی قشنگه و هم امنیت بالایی داره.

    1. بانو تقیان می گوید

      ستایش عزیز، ممنونیم که تجربه عالی‌تون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  3. محمد می گوید

    خیلی خیلی ممنون ازاطلاعتون برایتان آرزوی موفقیت درزندگیتان رادارم

    1. بانو تقیان می گوید

      سپاس از شما محمد عزیز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.