مسجد مکی زاهدان | مسجدی با معماری عثمانی

2

همه با شنیدن اسم زاهدان به یاد دشت‌های کویری و آفتاب سوزانش می‌افتند؛ اما این شهر جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری دارد. مسجد مکی یکی از شاهکارترین مساجد معروف ایران است که در قلب زاهدان می‌درخشد. اگر برای تماشای دیدن مسجدی متفاوت در ایران مشتاق هستید، بازدید از مسجد مکی زاهدان را در برنامه‌هایتان بگنجانید.

مسجد مکی زاهدان کجاست؟

موقعیت مسجد مکی زاهدان

مسجد مکی، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی زاهدان است که برای دیدنش باید به جنوب شرق ایران سفر کنید. بعد از رسیدن به شهر زاهدان، به طرف خیابان خیام بروید. در هر جای این شهر که باشید، عظمت مسجد به‌ویژه مناره‌های باشکوه آن پیداست.

تاریخچه مسجد مکی زاهدان

عکس تاریخچه مسجد مکی زاهدان

قدمت مسجد مکی به نیم‌قرن می‌رسد. در سال 1353 عبدالعزیز ملازاده یکی از بزرگان اهل سنت زاهدان، دستور ساخت این مسجد را داد. بومی‌ها او را به مولانا عبدالعزیز می‌شناختند. بعد از عبدالعزیز ملازاده، مدیریت مسجد را به شیخ مولانا عبدالحمید سپردند.

  • مراحل ساخت مسجد مکی

مسجد مکی با زیربنای 600مترمربعی از بزرگ‌ترین مسجدهای اسلامی در سراسر دنیاست. بنای امروزی این مسجد را در چندین مرحله ساخته‌اند. مسجد مکی زاهدان در ابتدا فقط دو مناره داشت؛ اما با گسترش شهر و افزایش جمعیت حدود 20 سال بعد، در دهه 1370 بخش‌های دیگری به مسجد اضافه کردند. جذابیت مسجد در مرحله دوم ساخت، با اضافه‌کردن طبقه دوم و زیرزمین و تکمیل معماری داخلی بیشتر شد. در آغاز دهه 1390 بعد از تکمیل‌کردن نمای بیرون مسجد، زیبایی بنا به اوج رسید. زاهدانی‌ها در ساخت مسجد مکی نقش مهمی داشتند. آن‌ها معتقد هستند که نمازگزارها، باید مسجد را بسازند. به همین خاطر بومی‌ها تصمیم گرفتند که تمام هزینه‌های ساخت و نگهداری از مسجد را خودشان بپردازند. همچنین آن‌ها داوطلبانه و بدون دستمزد در ساخت مسجد مشارکت کردند. بومی‌ها اولین نماز جمعه را در سال 1365 در مسجد مکی خواندند.

معماری مسجد مکی زاهدان

سبک متفاوت و بی‌نظیر مسجد مکی زاهدان همه را شگفت‌زده می‌کند. در بیشتر مساجد ایران ترکیبی از معماری سنتی ایرانی و اسلامی را می‌بینید؛ اما مسجد مکی با همه آن‌ها فرق دارد. بی‌تردید در اولین نگاه متوجه شباهت مسجد مکی به مسجدهای ترکیه می‌شوید. معمارهای ایرانی برای طراحی این مسجد از معماری چند مسجد معروف در جهان اسلام، الهام گرفته‌اند.

  • نمای بیرونی مسجد مکی

فضای بیرونی مسجد مکی زاهدان شما را به یاد مسجد سلطان احمد در ترکیه می‌اندازد. در مراحل بعدی ساخت مسجد، دو مناره دیگر به مناره‌های قبلی اضافه کردند. در ابتدا بلندای مناره‌های اولیه، 37 متر بود؛ ولی بعد از تغییرها و ساخت دیگر مناره‌ها، بلندی آن‌ها‌ به 92 متر رسید. معمولاً بیشتر مسجدهای ایران یک گنبد دارند؛ اما در این مسجد 52 گنبد کوچک و بزرگ ساخته‌اند. بزرگ‌ترین گنبد در مرکز مسجد است و بلندی‌اش به 46 متر می‌رسد. نمای بیرونی مسجد به‌خاطر سفیدبودنش حس‌وحالی متفاوت دارد و مثل مرواریدی چشم‌نواز در شهر است. خیلی از عکاس‌‌ها برای ثبت عکس‌های زیبا از این مسجد به زاهدان می‌روند. اگر شما هم به عکاسی از این بناها علاقه دارید، هر گوشه از مسجد سوژه‌ای جذاب نصیبتان می‌شود.

  • نمای داخلی مسجد مکی

با واردشدن به مسجد مکی زاهدان، تصویری از مسجد النبی، معروف‌ترین مسجد مسلمان‌ها را در جلوی چشم‌هایتان می‌بینید. گچ‌بری‌ها و کاشی‌کاری‌های فضای داخلی بسیار تماشایی است. بخشی از این کاشی‌ها مثل کاشی‌های مسجدالنبی طلایی هستند؛ البته از کاشی‌های آبی هم استفاده کرده‌اند که ترکیبی بی‌نظیر را ساخته است. سفیدی دیوارها در بخش‌های داخلی، حس آرامش و پاکی را منتقل می‌کند و در پرنوربودن فضا هم اثر می‌گذارد. مسجد مکی با معماری منحصربه‌فردش بین جاهای دیدنی زاهدان محبوبیت زیادی دارد.

  • وجه تسمیه مسجد مکی زاهدان

خوب است بدانید اسم این مسجد به شهر مکه اشاره می‌کند. در زمان ساخت مسجد، مولانا عبدالعزیز تصمیم گرفت تا خانه جدیدی در نزدیکی مدرسه شهر بسازد. خانه قبلی او کنار مسجد نور بود. می‌توانید آن را در خیابان رزمجو مقدم زاهدان پیدا کنید. یکی از بومی‌ها که از دوست‌داران مولانا عبدالعزیز بود، زمینی را برای ساخت مسجد و خانه به او هدیه داد. مولانا عبدالعزیز علاقه زیادی به دو شهر مکه و مدینه داشت. به همین خاطر برای نام‌گذاری مساجد از این دو شهر بزرگ در دنیای اسلام الهام گرفت. عبدالعزیز اسم مسجد کنار خانه‌اش را مدنی گذاشت. اسم مکی را هم برای مسجد دیگری که در حال ساخت بود، انتخاب کرد.

جاهای دیدنی اطراف مسجد مکی زاهدان

بعد از بازدید از مسجد مکی می‌توانید به دیگر جاذبه‌های گردشگری و بناهای تاریخی شهر سری بزنید.

  • خانه شمس

در خیابان شریعتی زاهدان بنایی قدیمی هست که قدمتش به دوره پهلوی اول می‌رسد. خانه شمس را در سال 1315 ساخته‌اند. معماری قدیمی و حیاط باصفای خانه شمس شما را به گذشته‌ها می‌برد. بعد از بازدید از این خانه می‌توانید در کوچه‌های اطراف گشت‌وگذار کنید. شاید هم دلتان بخواهد در رستوران های زاهدان غذای سنتی این منطقه را بخورید.

  • خانه ابویی زاهدان

خانه ابویی از دیگر بناهای قدیمی شهر است. این خانه را در سال 1311 ساخته‌اند. معماری این خانه، به سبک بناهای کویری است و زیبایی دل‌نشینی دارد. برای دیدن این خانه باید به خیابان شریعتی زاهدان بروید.

  • موزه پست و ارتباطات

شاید تماشای پست‌خانه‌های قدیمی برایتان جالب باشد. برای دیدن موزه پست و ارتباطات زاهدان به خیابان طالقانی این شهر بروید. در این موزه از مهرهای شهر سوخته، تمبرهای قدیمی، مجسمه‌ها و دستگاه‌های آن دوره نگهداری می‌کنند.

اطلاعات بازدید از مسجد مکی

مسجد مکی، مسجدی برای اهل سنت است؛ اما به‌راحتی می‌توانید برای بازدید از آن بروید. بهترین زمانی که می‌توانید از مسجد مکی زاهدان بازدید کنید، زمان اذان و برپایی نماز است. نمازگزارها در صف‌های منظم برای اقامه نماز می‌ایستند و وحدتشان را نشان می‌دهند. زیبایی مسجد در شب دست کمی از روز ندارد. نورپردازی مسجد مکی در شب بسیار باشکوه است. بازدید از بخش‌های مختلف مسجد حدود یک‌ونیم ساعت زمان می‌خواهد. واردشدن به مسجد مکی هزینه‌ای هم ندارد. موقعیت مسجد در مرکز شهر است و به‌راحتی می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

بهترین زمان بازدید

استان سیستان و بلوچستان آب‌وهوایی گرم و خشک دارد. از نیمه‌های بهار تا اواخر تابستان شدت گرمای هوا به بیشترین حد خود می‌رسد و تحملش برای غیربومی‌ها سخت است. با شروع پاییز، هوا رو به خنکی می‌رود. اگر قصد سفر به این استان را دارید، شش ماه دوم سال بهترین زمان است. در هر فصل که به این منطقه بروید، می‌توانید از مسجد مکی زاهدان هم دیدن کنید. زمانی که صدای اذان از مناره‌های پخش می‌شود و نمازگزارها برای اقامت نماز می‌روند، این مسجد بسیار دیدن دارد.

اقامتگاه های نزدیک مسجد مکی

برای بازدید از مسجد مکی زاهدان، آثار تاریخی و گشت‌وگذار در مراکز خرید زاهدان باید چند روزی مهمان بومی‌ها باشید. در هتل های زاهدان امکانات بسیار خوبی برای گردشگرها مهیاست. شاید دلتان بخواهد در اقامتگاه‌های بوم‌گردی بمانید؛ البته این اقامتگاه‌ها کمی از مرکز شهر دور هستند. خوب است به راهنمای سفر زاهدان نگاهی بیندازید. از بین انواع هتل ها، هتل صالح، هتل استقلال، هتل کویر زاهدان، هتل امین، هتل جهانگردی، اقامتگاه بوم‌گردی منزلاب، اقامتگاه بوم‌گردی کوه دشت و چند جای دیگر برای اقامت شما مناسب هستند.

مسیر دسترسی مسجد مکی

برای رفتن به مسجد مکی زاهدان، باید خودتان را به استان سیستان و بلوچستان برسانید. اگر مبدأ حرکتتان تهران است باید 1485 کیلومتر را برای رسیدن به زاهدان، پشت سر بگذارید. سفرتان با هواپیما که باشد، در مدت‌زمان یک ساعت و 45 دقیقه به مقصد می‌رسید. مسجد مکی در خیابان خیام است. آدرس دقیق مسجد مکی در گوگل‌مپ را برایتان گذاشته‌ایم. مسجد مکی آن‌قدر مشهور است که همه بومی‌ها آن را می‌شناسند؛ می‌توانید از آن‌ها هم برای یافتن مسجد کمک بگیرید.

این بار با ره بال آسمان به بازدید از مسجد مکی زاهدان رفتیم. این مسجد از برجسته‌ترین مسجدهای ایران است که معماری تماشایی دارد. اگر در سفرهای قبل خود از این مسجد بازدید کرده‌اید، از تجربه‌هایتان در کامنت‌ها برای ما و مخاطبانمان بنویسید.

استان سیستان و بلوچستان، شهر زاهدان، خیابان خیام.

وقت اذان زمان خوبی برای بازدید از مسجد است. تماشای مسجد در شب را هم از دست ندهید.

3.7/5 (3 نظر)
2 نظرات
  1. حمیدرضا سیستانی می گوید

    مسجد برای اهل سنت نیست،خونه خداست هرکسی میتونه نماز بخونه توش فارغ از مذهب

    1. بانو تقیان می گوید

      جناب سیستانی عزیز، هدف نویسنده هم بی‌شک فرقه‌بندی خاصی نبوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.