راهنمای سفر چابهار | تنها بندر اقیانوسی ایران

0

بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی کشور است که علاوه بر موقعیت خاص تجاری و بازرگانی، جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری هم دارد. آب‌وهوای این شهر همیشه معتدل و بهاری است و شاید به همین دلیل همه آن را به «چهار بهار» می‌شناسند. آب‌وهوای مطبوع این شهر از یک سو و جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی چابهار از سوی دیگر، هر سال مسافران فراوانی را به سمت خود جذب می‌کند. اگر شما هم دوست دارید جذب مغناطیس این بندر زیبا شوید، ادامه مطلب از ره بال آسمان را از دست ندهید.

فهرست مطالب

چابهار کجاست؟

بی‌شک همه شما می‌دانید که چابهار کجاست. این شهر بندری مثل یک عروس زیبا در گوشه جنوب غربی استان سیستان و بلوچستان، روبه‌روی اقیانوس هند و در ساحل دریای عمان نشسته است. شاید شما هم شنیده باشید که به این شهر تنها بندر اقیانوسی ایران می‌گویند؛ چون در لنگرگاهش کشتی‌های اقیانوس‌پیما هم می‌توانند به‌راحتی پهلو بگیرند. چابهار یکی از مهم‌ترین مناطق آزاد ایران است و نزدیک‌ترین مسیر برای کشورهای آسیای میانه برای دسترسی به آب‌های آزاد است؛ به همین دلیل هم موقعیت استراتژیک ویژه‌ای دارد.

به نقشه خوب نگاه کنید. دختر بچه‌ای را می‌بینید که در دورترین منطقه جنوب ایران، پشت دامنش را به دریای عمان داده و به شهرستان‌های ایرانشهر و نیکشهر نگاه می‌کند. در سمت راستش پاکستان است و سمت چپش هرمزگان و کرمان. حدوداً ۱۷.۱۵۵ کیلومتر مربع وسعت فرمانروایی این شاهزاده خانم است و ۳۰۰ کیلومتر از دنباله دامنش هم‌مرز با دریای عمان.

مسیرهای دسترسی | سفر به شهر  همیشه بهار

  • مسیر هوایی

این روزها از اکثر شهرهای ایران به مقصد چابهار پرواز وجود دارد. بهترین و سریع‌ترین راه دسترسی به این شهر هم خرید بلیط هواپیما چابهار و استفاده از پرواز این شهر است که در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند.

  • راه آهن

با قطار هم می‌شود به چابهار سفر کرد. برای این کار ابتدا باید به کرمان یا بندرعباس بروید و از آن‌جا با خودرو یا اتوبوس به سمت چابهار. البته به دلیل نزدیکی چابهار با آب‌های آزاد، مسیر دسترسی آبی هم برای این شهر فراهم است.

  • مسیر جاده ای

همان طور که گفتیم، چابهار در جنوبی‌ترین بخش استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. طولانی‌بودن مسیر دسترسی باعث می‌شود که برای رسیدن به آن، چند شهر را با هم ببینید. شما می‌توانید این مسیر طولانی را با ماشین شخصی خود طی کنید یا به‌دنبال خرید بلیط اتوبوس چابهار باشید.

برای دسترسی به این شهر چند مسیر وجود دارد:

  1. مسیر جاده شماره ۹۱ از شهر بندرعباس است که در امتداد ساحل دریای عمان، از شهرهای میناب و سیریک می‌گذرد و به بندر جاسک ختم می‌شود. نهایتاً هم جاده شماره ۹۸ از جاسک تا بندر چابهار ادامه می‌یابد؛
  2. مسیر، جاده شماره ۸۴ است که از کرمان آغاز شده و پس از گذشتن از شهرهای بم و ایرانشهر، به چابهار ختم می‌شود؛
  3. سوم، جاده ۹۵ است که از مشهد شروع می‌شود و از شهرهای گناباد، بیرجند، زاهدان و ایرانشهر می‌گذرد و در آخر به چابهار می‌رسد.

آب‌وهوا | گرمسیری اما معتدل!

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

کارشناسان می‌گویند با اینکه چابهار از مناطق گرمسیری است، در تابستان هوای خنکی دارد و در زمستان هوای گرم. شاید برای شما هم شنیدن این مطلب کمی عجیب باشد؛ اما واقعیت دارد. علت این نوع آب‌وهوا هم این است که وزش بادهای قطب جنوب در روی اقیانوس هند در تابستان به سمت سواحل هند و پاکستان است.

تصویری از چابهار

این اتفاق در زمستان‌‌ها برعکس شده و باعث می‌شود از طرف شمال به سمت جنوب بادهای خشکی بوزد. البته اگر به هیچ وجه تاب و تحمل گرمای هوا را ندارید، بهتر است از اوایل آبان تا پایان اسفند راهی این شهر شوید.

طبیعت چابهار | چهار بهاره و زیبا

تصویری از طبیعت چابهار

طبیعت چابهار هم از آب‌وهوای آن اثر گرفته است. وقتی از هوای گرمسیری صحبت می‌کنیم باید توقع وجود گیاهان گرمسیری را داشته باشیم. درختچه‌های کوچک نخل داز، انواع درختچه‌های گز، اشوراک و خرزهره در همه جای چابهار به چشم می‌خورد. این گیاهان علاوه بر زیبایی خاصشان نقش مهمی در جلوگیری از سیلاب، تغذیه جاندارن و اقتصاد منطقه دارند.

علاوه بر گیاهان خاص، بعضی حیوانات و پرنده‌های خاص هم فقط در چابهار دیده می‌شوند. البته منظورمان این نیست که بتوانید آن‌ها را در حین پیاده‌روی در خیابان‌ها ببینید! سنجاب بلوچی، تمساح پوزه کوتاه، عروس دریایی، جرییل بلوچی، شتر بلوچی، روباه شنی، عقاب دریایی دم سفید، پلیکان و خرس سیاه، فقط مختص چابهار هستند و چهره متفاوتی به طبیعت این شهر می‌دهند.

جاذبه‌ های طبیعی چابهار | تردستی جذاب طبیعت

چابهار همان چهار بهاری است که طبیعت بسیار متفاوت و زیبایی دارد. در این طبیعت خاص می‌توانید کوه‌های مریخی را ببینید، شاهد دریاچه صورتی باشید، از کوه‌هایی دیدم کنید که به اطرافشان گِل پرتاب می‌کنند و حتی به روستایی بروید که فاصله بسیار باریکی از کویر و دریا را د ریک‌قدمی خود دارد! همراه ما باشید تا همه این عجایب را به شما معرفی کنیم.

  • کوه های مریخی یا مینیاتوری

تصویری از کوه های مریخی چابهار

حتماً شما هم اسم کوه های مریخی چابهار را شنیده‌اید. اگر هم نشنیده‌اید، به تصاویرش نگاه کنید. خیلی جالب و جذاب است. انگار که بخشی از سیاره مریخ را بریده و در این محل گذاشته باشند. چاک‌چاک‌بودن کوه‌‌ها و شکل‌های عجیب‌وغریبش باعث شده این جاذبه طبیعی در سال‌‌های اخیر در بین گردشگران شهرت پیدا کند و به یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌‌های اکوتوریستی منطقه تبدیل شود.

برای رفتن به این منطقه باید ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر بعد از چابهار، به سمت بندر گواتر رانندگی کنید. به مقصد که برسید در سمت چپ جاده منحصربه‌فردترین کوه‌‌های ایران را مشاهده می‌کنید. به‌جرئت می‌شود گفت رانندگی در این جاده یکی از لذت‌بخش‌ترین مسیرهایی است که هر فردی پشت سر می‌گذارد.

  • بندر گواتر

تصویری از بندر گواتر

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی چابهار که دیدنش را به شما پیشنهاد می‌کنیم، بندر گواتر است. این بندر در مرز ایران و پاکستان مثل یک مروارید درخشان در آب‌های دریای عمان خودنمایی می‌کند. سال‌ها پیش تاجران منطقه از طریق آب‌های خلیج، از هند به سمت آفریقا سفر می‌کردند و برای همین بود که می‌شد در این بندر اجناس عجیب و غریب دید و خرید؛ اما این روزها خلیج گواتر را به‌عنوان یکی از مراکز اصلی پرورش و صادرات میگو می‌شناسند.

  • تالاب لیپار

تصویری از دریاچه لیپار

تابه‌حال تالاب صورتی دیده‌اید؟ اگر جوابتان منفی است در اولین‌فرصت به تالاب لیپار سری بزنید. تالاب لیپار یکی دیگر از جاذبه های طبیعی چابهار است که در بین جاده ساحلی چابهار به گواتر و در دره‌ای صخره‌ای مشرف به کوه، در دل تنگه‌ای قرار گرفته و چشم‌‌‌اندازی زیبا دارد. این تالاب از منحصربه‌فرد‌ترین تالاب‌‌های دنیاست که فقط ۴ نمونه مشابهش در دنیا وجود دارد.

  • غارهای بان مسیتی

تصویری از غارهای بان مسیتی چابهار

اگر دوست دارید یک غار طبیعی و باستانی را از نزدیک ببینید، به غارهای بان مسیتی سری بزنید. البته یکی از این غارها طبیعی است و دو تای دیگر مصنوعی و ساخته دست بشر هستند. برای بازدید از این غارها به دامنه کوه شهبازبند در ۵کیلومتری شمال شرقی روستای تیس بروید.

  • کوه گِل فشان

تصویری از کوه گل فشان در چابهار

یک پدیده طبیعی دیگر که جاذبه گردشگری بی‌نظیری در چابهار محسوب می‌شود، کوه گل فشان آن است. کافی است به ۱۰۰کیلومتری چابهار و بندر تنگ بروید تا این پدیده را از نزدیک ببینید.

جالب است بدانید برای شکل‌گیری کوه‌های گل افشان از بعضی دهانه‌های آتشفشانی، گل سردی به اطراف پرتاب می‌شود. پس از جمع‌شدن این مواد روی هم، مخروط‌های کوچک و بزرگی تشکیل می‌شوند که به گل افشان معروف هستند.

  • روستای درک

خیلی شنیده‌ایم که وقتی کسی عصبانی است، داد می‌زند برو به درک! همه هم «به‌درک‌رفتن» را به‌منزله فحشی بزرگ می‌دانند؛ اما امروز می‌خواهیم شما را به درکی ببریم که چیزی از فانتزی‌ترین تصاویر دنیا کم ندارد. روستای درک چابهار یکی از زیباترین روستاهای ایران است که هم‌زمان کویر و دریا را در آغوش کشیده. وقتی در شنزار داغ این روستا قدم می‌زنید، دورتادورتان فقط خشکی می‌بینید و اصلا به ذهنتان خطور نمی‌کند خبری از قطره‌ای آب در آن حوالی باشد؛ اما کمی که جلوتر بروید، آبیِ مواج دریا را نظاره می‌کنید که هر بار موج دستانش را باز می‌کند تا معصومیت بیابان را در آغوش بکشد.

تاریخچه | گذر زمان بر چابهار

تصویری از جاذبه تفریحی در چابهار

به‌دلیل همسایگی بندر چابهار با دریای عمان، این بندر از گذشته‌های دور مرکز داد و ستد و تجارت و دریانوردی محسوب می‌شد. برای همین هم هست که تاریخ پرفراز و نشیبی دارد.

روزگاری مردمان متمدن و شهرنشین در این منطقه و شهرهای اطراف آن زندگی می‌کردند. سال‌ها بعد پرتغالی‌ها چشم طمع به این بندر دوختند و با اشغال آن و چند بندر دیگر، میدان تجارت را به دست خود گرفتند. در یک بازه زمانی هم این بندر به دست انگلیسی‌ها افتاد و در زمان حکومت صفویان، آزاد شد. از آن زمان به بعد این بندر نقش حیاتی در تجارت ایران با کشورهای همسایه بازی کرد.

جاذبه‌ های تاریخی چابهار | یادگار گذشتگان دور

گفتیم که چابهار تاریخ پرفراز و نشیبی را از سر گذرانده است و طبیعی است که این گذر زمان، آثار تاریخی ارزشمندی را نیز به یادگار گذاشته باشد. در ادامه با هم بناهای تاریخی این شهر آشنا می‌شویم.

  • قلعه پیروز گت

تصویری از قلعه پیروز گت در چابهار

هیچ شهری نیست که پیشینه تاریخی قوی داشته باشد و در آن آثار تاریخی نباشد. چابهار هم از آن دست شهرهای ایران است که بناهای تاریخی فراوانی در خود دارد. یکی از این بناها قلعه پیروز گت است که در ۵کیلومتری شمال غربی چابهار، در بخش مرکزی روستای تیس قرار گرفته و جزو بناهای به‌جامانده از دوران اشکانیان و ساسانیان است.

این قلعه روی تپه‌ای در میانه دره تیس بنا شده است. در ضلع شمالی و جنوبی، می‌شود آثاری از برج‌‌ها و دو اتاق کوچک در ‌‌‌اندازه‌های ۳×۲ متر دید که برای دیده‌بانی ساخته شده‌ بودند. در گوشه‌های شرقی و غربی آن هم می‌شود آثاری از سکوهای سنگی را مشاهده کرد که در قدیم به‌عنوان محلی برای اجتماع، عبادت یا نشستن استفاده می‌شد.

  • موزه محلی چابهار

تصویری از موزه محلی در چابهار

ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار که بنایی به‌یادگارمانده از دوران قاجار است، امروزه به‌عنوان موزه محلی چابهار در معرض بازدید مردم قرار گرفته است. این ساختمان با وسعت ۶۵۰ متر، روی سکویی بنا شده که ۱.۵ متر ارتفاع، ۳ در ورودی، اتاق، راهرو و… دارد.

این ساختمان دوطبقه چندین بخش دارد که شامل دوران پیش از تاریخ، دوران تاریخی و دوران معاصر است. در هر بخش وسایل و آثار کشف‌شده چابهار مربوط به همان دوره در ویترین‌‌های مختلف قرار داده‌اند.

  • قلعه پرتغالی ها

تصویری از قعه پرتغالی ها در چابهار

اسم قلعه پرتغالی ها را شاید در بندر هرمز و جزیره قشم هم شنیده باشید. جای تعجب ندارد؛ چرا که بنادر زیبا و حیاتی و اقتصادی ایران زمانی در تصرف پرتغالی‌ها بود. از همان زمان یک قلعه در ۵کیلومتری شمال غربی چابهار و در روستای تیس جا خوش کرده است.

قدمت و معماری جذاب این قلعه باعث شده گردشگران به آن علاقه‌مند شوند. چهار برج نیم‌دایره ۱۵متری اطراف این قلعه هست که در همان زمان نگهبانان از آنجا، اطراف را دید می‌زدند. البته گاهی وقت‌ها هم موقع طوفانی‌شدن هوا، از همان‌جا کشتی‌‌ها را هدایت می‌کردند که دچار مشکل نشوند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله «قلعه پرتغالی های هرمز» را بخوانید تا بیشتر با داستان ساخت این قلعه‌ها آشنا شوید.

  • تلگراف خانه انگلیسی ها

تصویری از تلگراف خانه انگلیسی ها در چابهار

وقتی حرف از اشغال و جنگ و ارتباط افراد اجنبی در یک شهر است، بی‌شک رد پاهای زیادی باید از آن‌ها وجود داشته باشد. تلگراف‌خانه هم از جمله همین بناهاست که در سال ۱۸۶۹م، در زمان نفوذ انگلیسی‌ها در ایران ساخته شد. این ساختمان با کارکرد تلگراف‌خانه در اواخر دوران قاجار، به‌منظور دریانوردی، تجارت و برقراری ارتباط بین هند، گواتر، بندرعباس، و جاسک بنا شد و یکی از جاهای دیدنی چابهار به شمار می‌رود که در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مکان های مذهبی چابهار | تعامل سیاست و مذهب

  • مسجد تیس

تصویری از مسجد تیس در چابهار

یکی از جاذبه‌‌های مذهبی چابهار، مسجد جامع تیس است که در روستایی با همین نام قرار گرفته است. این مسجد از جمله اولین مساجد بعد از اسلام در جنوب ایران است. قدمت این مسجد به دوران حکومت امویان یا همان صدر اسلام برمی‌گردد.

نکته جالب درباره این مسجد که در عکس هم پیداست، سبک معماری آن است که چیزی شبیه مساجد پاکستان و هند شده است. گنبد‌‌ها و مناره‌‌های مسجد تیس به رنگ‌‌های سبز و قرمز هستند و در‌‌های آن با شیشه‌کاری‌های منظم و نامنظم رنگارنگ خودنمایی می‌کنند. برای بازدید از این مسجد زیبا باید به روستای تیس، در ۵کیلومتری شمال غربی چابهار سفر کنید.

  • آرامگاه سید غلام رسول

نمایی از آرامگاه سید غلام رسول در چابهار

یکی دیگر از جاذبه ها و جاهای دیدنی چابهار، آرامگاه سید غلام رسول است. شاید این مکان بیشتر به لحاظ تاریخی اهمیت داشته باشد؛ چون در سال ۴۶۵ق ساخته شده است. درباره فرد دفن‌شده در این آرامگاه دو روایت وجود دارد. عده‌ای می‌گویند این بنا، محل دفن عارفی وارسته به نام سید عبدالرسول از پیروان مذهب شیعه است و عده‌ای دیگر معتقدند در این مکان، یک لوطی به خاک سپرده شده که از مطرب‌های دوره‌گرد بوده و در شب عروسی‌اش از دنیا رفته است.

این آرامگاه که به سبک معماری هندی بنا شده و از آثار ملی ایرانیان است، در ۵کیلومتری شمال غربی چابهار قرار دارد.

  • مسجد جامع دزک

نمای داخلی از مسجد جامع دزک در چابهار

مسجد جامع دزک هم یکی دیگر از جاهای دیدنی و مذهبی است که در روستای دزک و در ۳کیلومتری شرق سراوان قرار دارد. زمان ساخت این مسجد معلوم نیست و به احتمال زیاد متعلق به دوران صفویه باشد.

خشت و چینه مصالح تشکیل‌دهنده دیوار‌‌های مسجد است که با فرآورده‌‌های نخل، خرما، گز و کُنار سقفش را درست کرده‌‌‌اند.

زبان مردم چابهار | پل ارتباطی مردم و نماد قدمتشان

تصویری از مردم بومی چابهار

قدمت این بندر زیبا را از زبان مردمش هم می‌شود فهمید. زبان بلوچی، زبان رایج در بین مردم چابهار است که تشابهاتی با زبان پهلوی اشکانی و همین‌طور با پهلوی اوایل دوره ساسانی دارد. جالب است که این زبان با توجه به ریشه خیلی از واژه‌‌ها و اصطلاح‌‌های زبان فارسی به دو شاخه شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. مردم نواحی زاهدان، خاش و سیستان، به زبان «بلوچی شمالی یا سرحدی» صحبت می‌کنند و در ایرانشهر، سراوان، سرباز و چابهار به زبان «بلوچی جنوبی».

لباس محلی | زیبا و رنگارنگ

یادتان هست در ابتدای متن، چابهار را دخترک زیبای جنوبی معرفی کردیم. این بخش را که بخوانید علت این تشبیه را متوجه می‌شوید. زنان بلوچی لباس‌های زیبای سوزن‌دوزی‌شده دارند که در تنوع رنگ و طرح بی‌نظیر هستند. انگار رد خورشید را در ترکیب زرد غالب این طرح‌ها می‌شود گرفت. باستان‌شناسان معتقدند طرح‌های لباس زنان رگه‌هایی از سنگ‌نوشته‌های قبل از تاریخ را در خود دارد.

لباس زنان بلوچ، پیراهن‌‌های بلند و زیبایی است که در رنگ‌‌های مختلف دوخته می‌شود و هنر دستشان زیبایی لباس را دو چندان می‌کند. این زنان در کنار جامگ و پاجامگ از نوعی چارقد و روسری به نام‌‌های تکو و سریگ استفاده می‌کنند و کفش و جوراب‌‌های مخصوصی نیز می‌پوشند.

مردان هم لباس‌‌های مخصوص به خود را دارند و از جامگ و پاجامگ مردانه، پیراهن و شلوار گشاد بلوچی استفاده می‌کنند. همین‌طور عمامه‌ای گرد بر سر می‌بندند که «پاک» نام دارد و در کنار آن از دستمال سری به اسم مسر هم بهره می‌برند. البته بیشتر مردان بلوچی از پیراهن یقه باز، لباده بلند، و کمربند ضخیم برای پوشش روزانه خود استفاده می‌کنند و کفش‌‌هایی مخصوص به خود نیز دارند.

موسیقی | آرامش روح و روان

تصویری از نوازندگی سنتی در چابهار

از هر چه بگذریم آوای موسیقی خوش‌ترین صدایی است که خستگی از تن آدم در می‌کند. موسیقی محلی سیستان و بلوچستان ظرافت‌‌های خاصی دارد. همسایگی با پاکستان باعث شده موسیقی محلی چابهار از موسیقی پاکستانی و هندی اثر بگیرد.

اگر عید فطر به چابهار بروید یا در یکی از مراسم‌های عروسی‌شان حاضر شوید، نوای سرنا، دهل و طبل روح و جانتان را زنده می‌کند.

غذا | تند و مقوی

تصویری از غذا و شیرینی محلی در چابهار

مثل هر جای دیگری در چابهار هم غذاهای سنتی و محلی خاصی وجود دارد که با توجه به آب‌وهوا و طبیعت منطقه، بیشتر از محصولات دریایی مثل میگو، ماهی و  خرما درست می‌شوند.

البته ناگفته نماند که قرارگرفتن این شهر در نزدیکی پاکستان و ارتباط با هندی‌ها، فرهنگ غذایی این شهر را تحت تأثیر خودش قرار داده و رد پای چاشنی‌های غذایی تند را در خورد و خوراک مردم این منطقه به‌وضوح می‌شود دید.

پلو زعفرانی، از پلوهای مخصوص چابهار است. تنورچه، نوعی کباب مخصوص در استان سیستان و بلوچستان، بت‌ماش، خوراک محبوب در روزهای خنک سال و ایام ماه رمضان در کنار تخلان، تباهگ، املت سوزی، تیموش و دوتینی، دوغ پا و شیرینی چنگال از خوراکی‌های محبوب و معروف این منطقه هستند.

رستوران های چابهار | لذت خوردن غذاهای جدید و متنوع

به‌جرئت می‌توان گفت که بیش از صدها رستوران در چابهار وجود دارد که یکی از دیگری بهتر هستند. برخی از آن‌ها در خود هتل ها هستند و برخی در سطح شهر قرار دارند. در ادامه چند رستوران معروف‌تر را به شما معرفی می‌کنیم.

  • رستوران بام

رستوران بام چابهار

بالاتر از مجتمع تجاری صدف، رستوران بام چابهار با غذاهای دریایی لذیذ قرار دارد. شنیدن موسیقی زنده محلی و دیدن منظره زیبای دریا در این رستوران، امتیاز خاصی به آن داده است. در این رستوران انواع غذاهایی که با ماهی و میگو درست می‌شوند را می‌توانید پیدا کنید.

  • رستوران بلوچ

اگر اهل تجربه غذاهای جدید هستید و می‌خواهید غذاهای سنتی بلوچی را امتحان کنید، به این رستوران بروید. رستوران بلوچ در بلوار امام خمینی و روبه‌روی پمپ بنزین قرار دارد. در این رستوران انواع غذاهای خاص بلوچ‌ها پیدا می‌شود.

  • رستوران تهرانی

رستوران تهرانی چابهار

در بلوار امام چابهار و درست روبه‌روی مرکز بهداشت، رستوران تهرانی است. کباب‌های این رستوران خیلی معروف هستند. پیشنهاد می‌کنیم برای تنوع هم شده سری به این رستوران بزنید. البته قیمت غذاهای این رستوران کمی بیشتر از جاهای دیگر است که کیفیت عالی آن، این اضافه قیمت را جبران می‌کند.

  • رستوران مکران

رستوران مکران و رستوران براسان از جمله رستوران‌های ساحلی این شهر هستند که درست کنار دریا قرار دارند. لذت خوردن غذا در کنار تماشای آسمان شهر و شنیدن صدای دریا، از امتیازهای این رستوران است.

  • فست فودها

فست فودهای بسیار زیادی در این شهر هستند که با قیمت‌های مختلف و کیفیت‌های متفاوت به مشتریان خود سرویس می‌دهند. شما بر حسب نیاز و سلیقه خود می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید.

اقامت در چابهار | ثبت لحظات آرام و خوش

تصویری از سه هتل بزرگ در چابهار

  • هتل پنج ستاره لیپار

هتل پنج ستاره لیپار در منطقه آزاد چابهار قرار دارد. این هتل زیبا و لوکس در ۳ طبقه‌ و ۱۰۷ اتاق و سوئیت مدرن و مجهز به امکانات رفاهی مناسب طراحی شده است. دسترسی آسان هتل لیپار به مراکز خرید چابهار مثل مرکز خرید صالحیار، فردوس، تیس و همین طور مسیر کوتاه تا ساحل زیبای دریای عمان از جمله مزایای آن است. اگر به استفاده از سرویس بهداشتی فرنگی عادت دارید، اتاق‌های دو تخته و سه تخته طبقه همکف را رزرو نکنید.

  • هتل بین المللی فردوس

نمایی از لابی هتل بین المللی فردوس چابهار

هتل بین المللی فردوس چابهار در خیابان تجارت قرار دارد. ساختمان این هتل چهار ستاره مجهز، در ۲ طبقه و ۷۹ اتاق مجهز به امکانات رفاهی کامل طراحی شده است. از جمله مزایای این مجموعه می‌شود به دسترسی آسان به دانشگاه آزاد اسلامی، مراکز خرید و ساحل دریا اشاره کرد.

  • هتل سه ستاره ونوس

هتل سه ستاره ونوس چابهار از سال ۱۳۹۵ در دانشکده دریانوردی احداث شده است. منظره چشم‌نواز دریا از این هتل دیده می‌شود. امکان دسترسی از این هتل به دریا و ساحل هم آسان است.

  • هتل سه ستاره آذین

هتل سه ستاره آذین چابهار، با ۲۲ اتاق و امکانات مناسب در بلوار قدس قرار گرفته است. دسترسی به ساحل و اسکله شهید بهشتی از مزایای این هتل است. کارکنان مجرب و کارآزموده این هتل با اخلاق خوش و روی باز، از مسافران استقبال می‌کنند.

  • هتل دو ستاره سپیده

هتل دو ستاره سپیده در خیابان امام خمینی قرار دارد. رزرو این هتل برای حداقل دو شب امکان‌پذیر است. خدمات این هتل نیز در مقایسه با قیمت آن بسیار معقول است.

  • اقامتگاه بوم‌گردی

اقامتگاه بومگردی در چابهار

البته اگر اهل هیجان و درک زیبایی‌های طبیعی و بومی منطقه هستید، پیشنهاد می‌کنیم اقامتگاه‌‌های بوم‌گردی را انتخاب کنید. این اقامتگاه‌ها در دل طبیعت زیبای روستاها ساخته شده‌‌‌اند و لحظات شما را سرشار از زیبایی‌‌ و لذت می‌کنند. یکی از این اقامتگاه‌‌ها را می‌توان در روستای درک در ۱۴۵کیلومتری چابهار پیدا کرد. در این منطقه کویر به دریا می‌رسد و صحنه‌‌هایی زیبا را خلق می‌کند. همین‌طور اقامتگاه بوم‌گردی کلبه ساحلی در بندر گواتر، یکی دیگر از مکان‌‌هایی است که می‌توان لحظات خوشی را در آن ثبت کرد.

سوغات چابهار | یادگاری از دخترک چابهار

تصویری از سوغاتی و صنایع دستی چابهار

بی‌اغراق در کنار عکس و فیلم، سوغاتی‌ها یکی از بهترین یادگاری‌های هر سفری هستند. سوغاتی‌‌های شهرستان چابهار متنوع است و شما می‌توانید در کنار آثار و صنایع دستی، خوراکی‌‌ها و شیرینی‌های چابهار را هم در سبد خرید خود بگنجانید.

یک پارچه سوزن‌دوزی‌شده زیبا، صنایع حصیری (مثل گلدان، لیوان، سبد، کیف)، پارچه سکه‌دوزی‌شده، چادر دست‌باف، گلیم، وسایل سنتی، سفال، در کنار شیرینی لندو، ماهی و میگو از جمله محصولات بندر چابهار هستند که می‌توانید برای خودتان یا عزیزانتان تهیه کنید.

مرکز خرید چابهار | هم فال و هم تماشا

تصویری از مراکز خرید در چابهار

چابهار یک منطقه تجاری آزاد است و این یعنی برای خریدکردن می‌تواند گزینه خوبی باشد. بهترین زمان برای خرید از چابهار، زمستان و اوایل بهار است که هوا هم خوب و معتدل است. بازار سنتی یا دکه بازار، مرکز خرید صدف، بازار صالح یار، بازار تیس و بازار پردیس از جمله مراکز خرید چابهار هستند که می‌توانید خریدهای خود را از آنجا انجام دهید.

در این نوشته همراه با ره بال آسمان به شهر زیبای چابهار سفر کردیم. هر چند تلاش کردیم جاهای دیدنی چابهار و جاذبه های گردشگری آن را به‌عنوان یکی از تماشایی‌ترین بندرهای ایران برای شما توصیف کنیم؛ اما شنیدن هیچ‌وقت مثل دیدن نیست. برای همین به شما پیشنهاد می‌کنیم در اولین‌فرصتی که دست داد، برنامه سفر به این شهر زیبا را بچینید. اگر ساکن چابهار هستید یا قبلاً به این شهر سفر کرده‌اید، خوشحال می‌شویم خاطره‌ها و تجربه‌های خود را در بخش نظرات برایمان بنویسید.

۱. بهترین زمان سفر به چابهار چه زمانی است؟

چابهار از مناطق گرمسیری است؛ اما در تابستان هوای خنکی دارد و در زمستان هوای گرم. با این حال بهترین زمان سفر به چابهار،‌ پاییز و زمستان است.

۲. جاهای دیدنی چابهار کدامند؟

کوه های مریخی یا مینیاتوری،‌ دریاچه لیپار، سواحل مکران،‌ مسجد جامع تیس،‌ بندر گواتر و کوه های گل افشان برخی از معروف ترین جاهای دیدنی چابهار است.

۳. مردم چابهار با چه زبانی صحبت می‌کنند؟

زبان بلوچی، زبان رایج در بین مردم چابهار است.

۴. برخی از معروف ترین رستوران های چابهار کدامند؟

رستوران بام،‌ رستوران بلوچ، رستوران تهرانی و رستوران مکران برخی از پرطرفدارترین رستوران های چابهار هستند.

۵. در چابهار کجا اقامت داشته باشیم؟

شما در سفرتان به چابهار می‌توانید اقامتگاه خود را از میان هتل ۵ستاره لیپار،‌ هتل بین المللی فردوس،‌ هتل ۳ستاره ونوس،‌ هتل ۳ستاره آذین، اقامتگاه‌های بومگردی در نزدیکی چابهار و… انتخاب کنید.

۶. بهترین مراکز خرید چابهار کدامند؟

بازار سنتی یا دکه بازار، مرکز خرید صدف، بازار صالح یار، بازار تیس و بازار پردیس از جمله مراکز خرید چابهار هستند.

استان سیستان و بلوچستان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.