حمام گله داری بندرعباس | گشت‌وگذار در موزه مردم شناسی هرمزگان

0

حمام گله داری بندرعباس یکی از جاهای دیدنی بندرعباس است که سالانه گردشگران بی‌شماری را جذب می‌کند. تاریخچه ساخت این حمام به دوران قاجار باز می‌گردد. جالب‌ است بدانید این حمام در همسایگی مسجدی با نام گله‌ داری ساخته شد؛ به همین دلیل نیز با نام این مسجد شناخته می‌شود. جالب‌تر اینکه حمامی که از آن صحبت می‌کنیم، در روزگاران قدیم رونق زیادی داشت و از صبح خروس‌خوان تا نماز مغرب پذیرای اهالی بندرعباس بود. حمام گله داری مدت‌هاست که دیگر برای استحمام کاربرد ندارد. با این حال برای اینکه خاطره خوش روزهای قدیم از ذهن بندرعباسی‌ها پاک نشود، به یکی از موزه های مردم شناسی استان هرمزگان تبدیل شده است. در این مطلب برای شما از گردشگری در یکی از جذاب‌ترین حمام‌های باستانی جنوب ایران خواهیم گفت. امیدواریم به‌لطف این اطلاعات، خاطره‌های خوشی از سفر به هرمزگان برای شما به یادگار بماند.

حمام گله داری بندرعباس کجاست؟

همان‌ گونه که اشاره کردیم حمام قدیمی گله داری یکی از موزه های بندرعباس است. این حمام در منطقه‌ای خوش‌مسیر واقع شده و به بازارهای بندرعباس نزدیک است. به‌لطف این شرایط می‌توانید در کنار بازدید از حمام قدیمی گله داری، گشتی در بازارهای این شهر بزنید و حسابی پاساژگردی کنید. برای رسیدن به حمام گله داری، راه بندرعباس را در پیش بگیرید. در این شهر به بلوار ساحلی بروید. با ادامه بلوار ساحلی به خیابان دلگشا می‌رسید. در این خیابان چشم شما به جمال بنای قدیمی روشن می‌شود که ساختمان حمام و موزه مردم شناسی بندرعباس است. این موزه در واقع همان حمام قدیمی گله داری است که تغییر کاربری داده. مسیری که به آن اشاره کردیم سرراست است و فاصله کمی با بهترین رستوران های بندرعباس دارد.

تاریخچه حمام گله داری بندرعباس

ساخت این حمام داستان جالبی دارد که خواندن آن، خالی از لطف نیست. ماجرا از این قرار بود که سال‌های بسیار دور، در زمان حکومت قاجار، فرد انسان‌دوستی با نام شیخ احمد گله داری، برای آبادی بندرعباسِ قدیم، آستین بالا می‌زند. شیخ احمد در یکی از محله‌های بندرعباس مسجدی می‌سازد. ازآنجایی‌که بندرعباس در روزگاران قدیم نیز یکی از شهرهای مهم ایران به حساب می‌آمد، مردمان زیادی به این شهر می‌آمدند. از طرف دیگر مردمان بندرعباس از نبود بهداشت رنج می‌بردند. این شرایط باعث شد تا شیخ احمد در کنار مسجدی که ساخته بود، حمام بزرگی بنا کند. شیخ احمد از تجار معروف بندرعباس به حساب می‌آمد. به همین دلیل شرایطی مهیا شد تا بودجه ساخت این حمام را کاملاً برعهده بگیرد و یکی از بزرگ‌ترین حمام‌های منطقه را بسازد.

پس از مدتی حمام گله داری رونق زیادی پیدا کرد. مردمان بندرعباس در کنار مسافران از این حمام استفاده می‌کردند. درنتیجه روزهایی به استفاده بانوان از حمام اختصاص یافت. در این روزها، حمام قُرق می‌شد تا بانوان بندرعباسی به‌راحتی در این حمام به شست‌وشو و نظافت مشغول شوند. حمامی که از آن صحبت می‌کنیم در سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۳۸ خورشیدی بازسازی و مرمت شد. با این حال ایجاد لوله‌کشی شهری، رونق این حمام را کاهش داد. درنهایت نیز کار به جایی کشید که حمام گله داری به متروکه‌ای تبدیل شد. خوشبختانه در ۱۳۷۰ خورشیدی، سایه همای سعادت روی سر این حمام افتاد تا در فهرست آثار باستانی ایران قرار بگیرد. در آن زمان ساختمان حمام دوباره بازسازی شد و مدتی بعد نیز به موزه مردم شناسی استان هرمزگان تغییر کاربری داد تا یاد و خاطره روزهای خوش قدیم برای همیشه در ذهن مردمان این دیار ماندگار شود.

معماری حمام گله داری بندرعباس

حمام‌ گله داری از چندین بخش مانند خزینه، گرم‌خانه، سربینه و بینه تشکیل شده است. ورودی این حمام با دالان خشتی نسبتاً باریکی آغاز می‌شود. این دالان، باریک ساخته شده تا جلوی خروج هوای گرم داخل حمام را بگیرد. محیط داخلی حمام نیز طراحی هشت‌ضلعی دارد. در چهار ضلع این محیط سکوهایی برای نشستن مردم مشاهده می‌شود. قسمتی نیز به‌عنوان رختکن در این حمام تعبیه شده است. در وسط حمام حوض کوچکی خودنمایی می‌کند. قسمت‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم در بخش بینه حمام گله داری وجود دارد.

پس از این بخش به مکانی با نام میاندَر می‌رسیم. این مکان درواقع راهرویی برای متصل‌کردن گرم‌خانه حمام با بینه است. میاندَر نسبت به دیگر قسمت‌های حمام هوای سردتری دارد. قسمتی از این حمام به سربینه اختصاص یافته است. سربینه دو سکو دارد که مردمان قدیم روی این سکوها می‌نشستند تا دلاک پشت آن‌ها را کیسه بکشد. در پایان به خزینه می‌رسیم که مکانی برای نگهداری آب گرمِ حمام بود. هوای خزینه همیشه گرم و خشک بود و آب آن با لوله‌های سنگی به دیگر قسمت‌های حمام منتقل می‌شد.

حمام گله داری بندرعباس معماری بسیار زیبا و جالبی دارد. ازآنجایی‌که حمام، مکانی رطوبتی است، قسمت‌های اصلی آن با ساروج و سنگ‌های اسفنجی ساخته شده است. همان‌ گونه که حتماً حدس زده‌اید، سنگ‌های اسفنجی رطوبت حمام را جذب می‌کند و اجازه خروج رطوبت به بیرون را نمی‌دهد. تمامی سنگ‌های اسفنجی لازم برای ساخت این حمام از خلیج همیشه فارس استخراج شده است. کف این حمام با آجر سنگ‌فرش شده تا رطوبت به زمین نفوذ نکند. حمام گله داری، سقفی بلند دارد که پنج گنبد آن‌ را پوشش می‌دهد. خانه احمدی یا خانه گله داری نیز از مجموعه خانه های تاریخی بندرعباس است که معماری مشابه حمام گله داری دارد.

موزه مردم شناسی بندرعباس

حمام گله داری امروزه جای خود را به موزه مردم شناسی داده است. در این موزه تندیس‌هایی از مردمان قدیم بندرعباس ساخته شده که سبک نظافت اهالی این منطقه را به نمایش می‌گذارد. در کنار این تندیس‌ها، لوازم قدیمی شست‌وشو و اشیا به‌کاررفته در حمام‌های قدیم نیز خودنمایی می‌کند. گردشگران علاقه‌مند به تاریخ ایران قدیم، با دستی پر از اطلاعات جدید از این موزه بیرون خواهند رفت.

جاهای دیدنی اطراف حمام گله داری بندرعباس

اگر راهنمای سفر بندرعباس را خوانده باشید، حتماً‌ به‌خوبی می‌دانید که این منطقه جاهای دیدنی بی‌شماری دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در کنار بازدید از حمام گله داری، سری به معبد هندوها بزنید که فقط یک کیلومتر از این حمام دورتر است. بازار قدیم بندرعباس نیز فاصله‌ای یک‌کیلومتری با حمام دارد. با حضور در این بازار، فرصتی برای خرید سوغات بندرعباس پیدا می‌کنید. به گردشگرانی که از بازدید از جاهای دیدنی مذهبی سیر نمی‌شوند نیز توصیه می‌کنیم سری به مسجد جامع دلگشا بزنند. این مسجد فاصله‌ای حدود یک‌کیلومتری با حمام گله داری دارد. برای اقامت در بندرعباس نیز بهتر است سراغ هتل امین را بگیرید. اقامت در این هتل در معرفی هتل های بندرعباس به‌عنوان یکی از بهترین هتل‌های این شهر به گردشگران پیشنهاد شده است. هتل امین در ۲۰۰کیلومتری حمام گله داری قرار گرفته است.

اطلاعات بازدید از حمام گله داری بندرعباس

درهای موزه مردم شناسی استان هرمزگان همه‌روزه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ بعدازظهر به روی گردشگران باز است. برای بازدید از این حمام باید حتماً بلیط تهیه کنید. گشت‌و‌گذار در این حمام قدیمی چیزی حدود یک‌ساعت زمان می‌برد.

مسیر دسترسی به حمام گله داری بندرعباس

برای رسیدن به حمام گله داری به استان هرمزگان بروید و راه بندرعباس را در پیش بگیرید. سپس راه خود را در مسیر بلوار ساحلی ادامه دهید تا به خیابان دلگشا برسید. حمام گله داری در این خیابان وجود دارد.

حمام گله داری بندرعباس از آن‌ دسته جاهای دیدنی است که در سفر به استان هرمزگان حتماً باید سری به آن بزنید. امیدواریم اطلاعاتی که از این مکان قدیمی با شما در میان گذاشتیم، گردشگری پرخاطره‌ای را در سفر به استان هرمزگان برای شما رقم بزند. در پایان ازآنجا‌یی‌که مطمئن هستیم همراهان ما در ره بال آسمان تجربه‌های سومند و خاطره‌های خوشی از سفر به بندرعباس دارند، خواهشمندیم این خاطره‌های خوش و تجربه‌های مفید را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

حمام گله داری در بندر عباس، بلوار ساحلی، خیابان دلگشا قرار گرفته است.

این حمام اکنون به موزه مردم شناسی استان هرمزگان تبدیل شده است. به همین دلیل گشت‌و‌گذار در آن برای علاقه‌مندانِ ایران قدیم جذاب است.

هتل امین در فاصله ۲۰۰‌متری حمام گله داری قرار دارد.

بازار قدیم بندر عباس در فاصله ۱کیلومتری حمام گله داری واقع شده است.

این موزه از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ بعدازظهر پذیرای گردشگران است.

5/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.