قبرستان جن تیس چابهار | گورستانی که وحشت به جانتان می‌اندازد!

0

بسیاری استان سیستان و بلوچستان را مقصدی مناسب برای سفر نمی‌دانند. این در‌حالی است که بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی کشور بوده و به لطف طبیعتی منحصر‌به‌فرد و تاریخی غنی، جاذبه‌های بسیاری را درون و اطراف خود جای داده است. تا‌کنون در مطالب مختلف به معرفی جاذبه‌های نام‌آشنای این استان و شهر چابهار پرداخته‌ایم. در این مطلب قصد داریم به معرفی جاذبه‌ای کمتر‌شناخته‌شده و منحصر‌به‌فرد در نزدیکی این شهر پرداخته و در‌خصوص ویژگی‌های عجیب و جذاب آن سخن بگوییم. جاذبه‌ای که قصد معرفی آن را داریدم، قبرستان جن تیس چابهار است. این گورستان در حاشیه روستایی کهن جای خوش کرده و با گور‌های عجیب و فضای مرموز و راز‌آلود خود، توجه اهالی و گردشگران را به‌سوی خود جلب می‌کند. از‌این‌رو اگر اهل ماجراجویی و هیجان هستید، در این مطلب همراه ما باشید تا با این جاذبه مخوف و مرموز آشنا شوید. 

قبرستان جن تیس کجاست؟ 

قبرستان جن از جاذبه‌های منحصر‌به‌فرد جنوب شرق ایران است که در فاصله ۳۰۰‌متری غرب روستای تیس، واقع در شهرستان چابهار و استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. به‌طور دقیق‌تر این جاذبه مخوف و دیدنی در دامنه کوه پیل‌بند، روی تپه‌ای کم ارتفاع در جنوب قلعه پرتغالی‌ها که به روستای تیس اشراف دارد، جای خوش کرده و گردشگران اهل ماجراجویی و هیجان را به‌سوی خود می‌کشاند. 

معرفی قبرستان جن تیس | گورستانی مخوف و پر‌رمز‌و‌راز در حاشیه روستای تیس

پیش از آنکه بخواهیم با گورستان جن تیس آشنا شویم، خوب است که کمی درخصوص روستای تیس سخن بگوییم. قدمت این روستا به ۲۵۰۰ سال پیش باز‌می‌گردد. در کتاب فتوحات اسکندر مقدونی از این روستا با نام تیز و در آثار مورخین و جغرافی‌دانان دوران اسلامی با عناوین بندر تزیا یا تسی یاد شده است. نویسندگان و تاریخ‌نگاران آثار مختلف نیز روستای تیس را به‌عنوان مرکز تجارت شکر ایالات مکران و گندم سیستان معرفی کرده‌اند. 

 

مهم‌ترین جاذبه این روستای تاریخی، گورستانی مخوف و مرموز است بلوچ‌ها آن را با عناوین جن سنط یا گورستان جن معرفی می‌کنند. این قبرستان پر‌رمز‌و‌راز برای علاقه‌مندان به ماجراجویی و کشف دنیای ماوراءالطبیعه مقصدی جذاب است. در گورستان جن تیس سنگ قبر‌هایی عظیم‌الجثه و منحصر‌به‌فرد بر سر گور‌هایی که در دل سنگ‌ها حفر شده‌اند، به چشم می‌خورند که فضای آن را خاص و عجیب جلوه می‌دهند. چنین ویژگی‌هایی سبب ایجاد سؤالاتی در ذهن اهالی منطقه شده است. اینکه چرا گور‌ها در دل سنگ‌ها حفر شده‌اند؟ از چه ابزاری برای حفاری استفاده شده؟ و در‌نهایت گور‌ها متعلق به چه کسانی است؟ نیافتن پاسخی در مستندات تاریخی سبب شده تا اهالی منطقه پاسخ سؤالات خود را در دنیای ماورا‌ءالطبیعه بیابند. 

علت نامگذاری قبرستان جن تیس | گورستانی که جن‌ها مردگان خود را در آن دفن کرده‌اند!

نام قبرستان جن چابهار از باور مردم منطقه برخواسته است. همان طور که گفتیم، فضای عجیب این گورستان و گور‌هایی که در حصار سنگ‌های دامنه کوه حفر شده‌اند، سبب شده تا اهالی منطقه به این باور دست یابند که این گور‌ها متعلق به انسان‌ها نبوده و به موجودات ماوراءالطبیعه تعلق دارند. آن‌ها معتقدند که جن‌ها مردگان خود را در دل سنگ‌ دفن کرده‌اند و شب‌هنگام بر سر گور‌ها می‌آیند برای مردگان خود مویه می‌کنند و مرثیه سر می‌دهند. چنین باوری سبب شده تا این گورستان، در میان اهالی منطقه به قبرستان جن تیس شهرت یابد.

شایعات و باور‌ها در خصوص قبرستان جن تیس |‌ آیا باور اهالی منطقه حقیقت دارد؟ 

باور‌های متعدد و متنوعی در‌خصوص گورستان مرموز جن تیس وجود دارد. همان طور که گفتیم، برخی این گورستان به موجودات ماوراءالطبیعه نسبت می‌دهند. از سوی دیگر برخی با دلایل و استدلال‌های منطقی‌تر، باور مردم منطقه را رد می‌کنند. در ادامه به بررسی شایعات و باور‌ها در خصوص قبرستان جن تیس پرداخته‌ایم.

عده‌ای از افراد مدعی هستند که با غروب آفتاب و فرا رسیدن شب، صدا‌هایی عجیب، شبیه به گریه و مویه از سوی قبرستان جن چابهار به گوش می‌رسد. از سوی دیگر، وجود سنگ قبر‌های بزرگ و قرار‌گیری گور‌ها در دل صخره‌ها این دسته از افراد را بر این باور رسانده که گور‌های گورستان جن نه‌تنها توسط آدمیزاد حفر نشده، بلکه محل دفن انسان هم نیست. به همین دلیل این مکان را در لیست ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران قرار می‌دهند.

با وجود تمام این باور‌ها و استدلال‌ها، عده‌ای دیگر نیز وجود دارند که استدلال‌های متفاوتی را در مخالفت با گروه قبلی، عنوان می‌کنند که کمی منطقی‌تر به نظر می‌آیند.برای مثال، برخی می‌گویند که احتمالاً در گذشته افرادی وجود داشتند که به‌منظور احترام به مردگان خود و حفظ آن‌ها از گزند جانوران و خورندگان زیر‌زمینی، مردگان خود را به‌جای خاک، به سنگ‌های سخت می‌سپردند. از سویی برخی دیگر می‌گویند که حفره‌های موجود در این محل، در‌واقع محل جمع‌آوری آب بوده است. مشابه چنین پدیده‌ای در سیراف نیز به چشم می‌خورد. 

جاهای دیدنی نزدیک به قبرستان جن تیس | آشنایی با مهم‌ترین جاذبه‌های دهستان تیس

همان طور که گفتیم، روستای تیس، از جمله روستا‌های استان سیستان و بلوچستان است که به‌لحاظ تاریخی ارزش بسیاری دارد. همین امر سبب شده تا علاوه‌بر قبرستان جن چابهار، جاذبه‌های گردشگری متعدد دیگری نیز در این روستا و حوالی آن وجود داشته باشند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. به همین سبب در این بخش به معرفی این روستا و برخی از جاذبه‌های آن پرداخته‌ایم که همگی در نزدیکی گورستان جن جای خوش کرده‌اند. آشنایی با این جاذبه‌ها به شما کمک می‌کند تا هنگام سفر به این منطقه با یک تیر چند نشان زده و از چندین جاذبه ارزشمند بازدید کنید. 

  • روستای تیس

روستای تیس به لطف داشتن قدمتی طولانی و سرگذشتی پر‌فراز‌و‌نشیب، جزو قطب‌های گردشگری مهم استان سیستان و بلوچستان شمرده می‌شود. در این مطلب به معرفی یکی از جاذبه‌های پر‌اهمیت و منحصر‌به‌فرد این روستا پرداختیم. از دیگر جاذبه‌های این دهستان تاریخی می‌توان به مسجد جامع تیس، غارهای سه گانه بان مسیتی چابهار، قلعه پیروز گت، قلعه انوشیروان، آرامگاه سید غلام رسول، قلعه پرتغالی‌های تیس و بندر صیادی تیس اشاره کرد. 

آدرس: ایران، استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، روستای تیس
فاصله روستای تیس تا قبرستان جن تیس: حدود ۳۰۰ متر 
  • مسجد جامع تیس

مسجد جامع تیس از بنا‌های ارزشمند روستای تیس است که قدمت آن به دوران صدر اسلام باز‌می‌گردد. نام این مسجد در فهرست اولین مساجد ساخته شده در ایران قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که معماری و فضای بیرونی و داخل مسجد جامع تیس به‌گونه‌ای است که به‌گونه‌ای است که گویی به مسجدی کهن در پاکستان یا هند رفته‌اید. 

آدرس: چابهار، روستای تیس، مسجد جامع تیس
فاصله مسجد جامع تیس تا قبرستان جن تیس: حدود یک کیلومتر 
  • غارهای بان مسیتی (غارهای سه گانه چابهار)

غار‌های بان میستی را می‌توان به‌عنوان یکی از اسرار‌آمیز‌ترین و دیدنی‌ترین جاهای دیدنی اطراف زاهدان معرفی کرد. معماری این غار‌های سه‌گانه به‌گونه‌ای است که گویی در گذشته محل پرستش یا ذبح بوده‌اند. همچنین در قسمت جلویی هر سه غار‌ها سکو‌هایی به چشم می‌خورند که به نظر می‌رسد در گذشته از آن‌ها برای انجام اعمال مذهبی یا اجرای آیین‌های خاص استفاده می‌شده است. به‌صورت کلی بر‌اساس نظرات باستان‌شناسان در گذشته از غار اول برای تدفین و غار غربی برای زیارت و پرستش استفاده می‌کردند.  

آدرس: ایران، استان سیستان و بلوچستان، ۵کیلومتری شمال غربی روستای تیس، دامنه کوه شهبازبند
فاصله غار‌های بان مسیتی (غارهای سه گانه چابهار) تا قبرستان جن تیس: حدود ۱.۴ کیلومتر  

بهترین زمان بازدید از قبرستان جن تیس | تجربه هیجان و ترشح آدرنالین 

اهالی منطقه بر این باورند که نباید شب‌هنگام در نزدیکی قبرستان جن تیس پرسه زد؛ چرا‌که ممکن است گرفتار جن‌هایی شوید که بر سر گور‌های مردگان خود عزاداری می‌کنند. از‌این‌رو اگر قرار‌گیری در چنین شرایطی شما را می‌ترسانید، در روشنایی هوا از این گورستان بازدید کنید.

 چنانچه نترس هستید و از تجربه شرایط پر‌هیجان لذت می‌برید، پیشنهاد می‌کنیم در هنگام غروب و گرگ‌و‌میش هوا به بازدید این گورستان بروید. 

مسیر دسترسی به قبرستان جن تیس | راحت‌تر از تصور شما 

برای دسترسی به قبرستان جن چابهار فقط کافی است با استفاده از نقشه گوگلی که در اختیارتان قرار داده‌ایم، بهترین مسیر دسترسی را از طریق مسیر‌یاب‌های آنلاین یافته و به‌سوی این جاذبه پر‌رمز‌و‌راه حرکت کنید. 

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، روستای تیس،  ۳۰۰متری غرب روستا.

 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، به معرفی جاذبه‌ای مرموز و مخوف در روستایی دور‌افتاده، واقع در استان سیستان بلوچستان پرداختیم. موضوع صبحت ما قبرستان جن تیس بود. آیا از این مطلب لذت بردید؟ نظر شما در‌خصوص این گورستان و باور‌هایی که راجع‌به آن وجود دارند چیست؟ آیا تا‌کنون تجربه بازدید از قبرستان جن چابهار را داشته‌اید؟ چنانچه پاسختان مثبت است، از شما می‌خواهیم که در بخش نظرات، تجربیات و اطلاعات ارزشمند خود در‌خصوص این جاذبه را با ما و مخاطبان ما به اشتراک بگذارید؛ چرا‌که بهترین توصیف، توصیفی است که از چشم بازدید‌کنندگان مطرح شود!

قبرستان جن از جاذبه‌های منحصر‌به‌فرد جنوب شرقی ایران است که در فاصله ۳۰۰‌متری غرب روستای تیس، واقع در شهرستان چابهار و استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

برای دسترسی به قبرستان جن چابهار فقط کافی است با استفاده از نقشه گوگلی که در اختیارتان قرار داده‌ایم، بهترین مسیر دسترسی را از طریق مسیر‌یاب‌های آنلاین یافته و به‌سوی این جاذبه پر‌رمز‌و‌راه حرکت کنید.

نام قبرستان جن چابهار از باور مردم منطقه برخواسته است. فضای عجیب این گورستان و گور‌هایی که در حصار سنگ‌های دامنه کوه حفر شده‌اند، سبب شده تا اهالی منطقه به این باور دست یابند که این گور‌ها متعلق به انسان‌ها نبوده و به موجودات ماوراءالطبیعه تعلق دارند. آن‌ها معتقدند که جن‌ها مردگان خود را در دل سنگ‌ دفن کرده‌اند و شب‌هنگام بر سر گور‌ها می‌آیند برای مردگان خود مویه می‌کنند و مرثیه سر می‌دهند. چنین باوری سبب شده تا این گورستان، در میان اهالی منطقه به قبرستان جن تیس شهرست یابد.

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری نزدیک به گورستان جن تیس می‌توان به روستای تاریخی تیس، مسجد جامع تیس، غار‌های بان میستی (غارهای سه گانه چابهار) و… اشاره کرد که بازدید از آن‌ها ضمن بازدید از گورستان تاریخی جن خالی از لطف نیست.

عده‌ای از افراد مدعی هستند که با غروب آفتاب و فرا رسیدن شب، صدا‌هایی عجیب، شبیه به گریه و مویه کردن از سوی قبرستان جن چابهار به گوش می‌رسد. از سوی دیگر، وجود سنگ قبر‌های بزرگ و قرار‌گیری گور‌ها در دل صخره‌ها این دسته از افراد را بر این باور رسانده که گور‌های گورستان جن نه تنها توسط آدمیزاد حفر نشده، بلکه محل دفن انسان هم نیست.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.