جاهای دیدنی زاهدان | شهری که باید بیشتر بشناسید

0

در حق زاهدان همیشه کم‌لطفی می‌شود. وقتی سری به فهرست سفرهای مسافران می‌زنید، متوجه می‌شوید که کمتر کسی این شهر را فقط برای جاهای دیدنی زاهدان انتخاب می‌کند. این در حالی است که جاذبه های گردشگری زاهدان بسیار خاص، منحصر‌به‌فرد و زیبا هستند. مکان های دیدنی زاهدان یکی و دوتا نیست. شاید تعجب کنید اگر بدانید که امروز در این مقاله قصد داریم 30 تا از جاهای دیدنی مهم زاهدان را به شما عزیزان معرفی کنیم. جاهایی که با دیدن آن‌ها می‌گویید که همین الان باید اقدام به خرید بلیط هواپیما زاهدان کنم و خودم را به جنوب شرق ایران برسانم. پس بیش از این دلتان را آب نکنیم و یک راست به سراغ جاهای دیدنی این شهر زیبا برویم.

جاذبه‌های دیدنی طبیعی

  • دریاچه هامون

در میان جاهای دیدنی زاهدان، نام دریاچه هامون نیز به چشم می‌خورد. پیش از شروع صحبت از زیبایی این دریاچه و تالابی که به همین نام وجود دارد، باید بدانید که تالاب هامون بعد از دریاچه خزر و ارومیه، سومین تالاب یا همان دریاچه بزرگ ایران و هفتمین تالاب بزرگ بین‌المللی دنیا است. این تالاب از سه دریاچه کوچک‌تر با نام‌های هامون هیرمند، هامون صابری و هامون پوزک تشکیل شده است. هامون گودزیره نیز دریاچه‌ای کوچک است که بسیاری آن را جزو تالاب هامون می‌دانند. تالاب هامون در اصل از رود هیرمند تغذیه می‌شود. وسعت این دریاچه در زمان پرآبی حدود 5هزار کیلومترمربع است. البته باید بدانید که بخشی از این تالاب در کشور همسایه ما، یعنی افغانستان قرار دارد. بخش اعظم این تالاب که حدود 3،800 کیلومترمربع است در ایران قرار دارد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، مرز ایران و افغانستان
  • روستای تمین

تمین نیز جزو زیباترین و آرام‌ترین جاذبه های گردشگری زاهدان به حساب می‌آید. این روستای باصفا در 50کیلومتری میرجاوه و در جوار آتش‌فشان نیمه‌فعال تفتان قرار دارد. منابع آب کافی، شرایط استراتژیک مناسب و خاک حاصلخیز باعث شده تا از صدها سال پیش، مردم این منطقه را برای زندگی خود انتخاب کنند. آب‌وهوای این روستا حتی در تابستان هم خنک است. آبشاری زیبا در روستای تمین به چشم می‌خورد که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. همچنین چله خانه تمین نیز جزو جاهای دیدنی مهم این روستا هست که قدمت تاریخی دارد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، 50کیلومتری میرجاوه
  • چشمه آب معدنی موسی

چشمه آب معدنی موسی هم از جمله جاذبه های گردشگری زاهدان است. این چشمه آب‌معدنی در روستای تمین بالا قرار گرفته است و آب مردم روستا را تأمین می‌کند. قله معروف تفتان، در بخش جنوب این دهستان قرار دارد. در نزدیکی این کوه، چندین و چند چشمه و قنات مختلف وجود دارد. آب چشمه‌های کوه تفتان در فصل زمستان و سرما افزایش پیدا می‌کند. آب چشمه آب معدنی موسی از دل صخره‌ای بزرگ به بیرون می‌جوشد و نمایی زیبا را خلق می‌کند. آب این چشمه املاح بسیاری دارد و برای بدن بسیار مفید است. برخی افراد در حوضچه‌های بزرگ این چشمه آب معدنی فرو می‌روند تا دردهای استخوانی آن‌ها کاهش پیدا کند. برخی دیگر مقداری از آن را می‌نوشند تا به تقویت سیستم گوارش بدنشان کمک کنند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، ۶۵کیلومتری جنوب غربی میرجاوه، روستای تمین
  • رودخانه لادیز

رودخانه لادیز جزو مهم‌ترین رودخانه‌های زاهدان است که در بخش لادیز و شهرستان میرجاوه زاهدان قرار دارد. این رودخانه در 25کیلومتری جنوب‌غربی شهر میرجاوه و در مسیر میرجاوه – تمین جا خوش کرده است. رودخانه لادیز در ارتفاع 1200 متری از سطح دریا قرار دارد و بازدید از آن در سفرهای تابستانی اکیداً توصیه می‌شود. پس در صورتی که در سفر به زاهدان دلتان آب‌بازی خواست، سری به رودخانه لادیز بزنید، ابتدای اتراق خود، یک هندوانه درون آب رودخانه قرار دهید تا حسابی خنک شود و در میانه روز آن را نوش جان کنید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، 25کیلومتری جنوب‌غرب میرجاوه، مسیر میرجاوه – تمین، روستای لادیز
  • روستا و غار لادیز

رودخانه لادیز در روستایی با نام روستای لادیز قرار دارد. لادیز جزو زیباترین و بکرترین روستاهای جنوب‌شرق ایران محسوب می‌شود. این روستا در فاصله 25کیلومتری جنوب‌غرب میرجاوه و ارتفاع 1200متری از سطح دریا واقع شده است. با وجود ارتفاع این روستا، اقلیم آن جزو اقلیم‌های گرم و خشک به حساب می‌آید؛ اما در فصل پاییز و زمستان هوای آن بسیار مطبوع و دلپذیر است. با توجه به افزایش شهرت روستای لادیز، گردشگران بسیاری برای بازدید به آن سر می‌زنند و همین موضوع باعث شده تا مردم محلی خانه‌های خود را در غالب اقامتگاه‌های بوم‌گردی به گردشگران کرایه دهند. در صورتی که اهل ماجراجویی باشید، می‌توانید سری به غار و رودخانه معروف لادیز نیز بزنید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، 25کیلومتری جنوب‌غرب میرجاوه، مسیر میرجاوه – تمین، روستای لادیز
  • قلعه لادیز

درباره روستا، رودخانه و غار لادیز صحبت کردیم؛ اما قلعه لادیز آن‌قدر مهم و ارزشمند است که بهتر است در تیتر جداگانه به آن بپردازیم. روستای لادیز روستایی با موقعیت استراتژیک عالی، منابع آب کافی و خاک حاصلخیز است. این سه وقتی در کنار هم قرار بگیرند، شرایط تولد انواع تمدن را به وجود می‌آورند. به همین خاطر از هزاران سال پیش، انسان‌ها این محل را برای زندگی خود انتخاب کردند. قلعه تپه لادیز جزو قدیمی‌ترین قلعه‌های ایران است که قدمت آن به دوران ساسانی بازمی‌گردد. کمتر کسی از وجود این قلعه آگاه است. البته ق هم دارند. این بنا آنقدر تخریب شده که شاید فقط عاشقان مطالعات باستان‌شناسی بخواهند در پی‌اش باشند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، 25کیلومتری جنوب‌غرب میرجاوه، مسیر میرجاوه – تمین، روستای لادیز
  • کوه اشتران زاهدان

دورتادور زاهدان را کوه‌های مختلفی فراگرفته‌اند. کوه اشتران جزو مرتفع‌ترین کوه‌های اطراف زاهدان است. ارتفاع بلندترین قلعه این کوه به حدود 3هزار متر می‌رسد. کوه اشتران در بین ورزشکاران، کوهنوردان و صخره‌نوردان اهمیت بسیاری دارد. اگر به‌دنبال موقعیتی عالی برای به چالش کشیدن مهارت خود در کوهنوردی هستید، حتماً سری به کوه اشتران بزنید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان
  • کوه تفتان

حال که صحبت از کوه‌های استان سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان به میان می‌آمد، باید حتماً سری به کوه تفتان بزنیم. البته هر کسی قادر به تماشای زیبایی این کوه نیست. فقط ورزشکاران و کسانی که آمادگی جسمانی کافی دارند می‌توانند خودشان را به ارتفاعات این کوه برسانند. کوه تفتان حدود 7هزار سال قدمت دارد و جزو بلندترین قله‌های جنوب‌شرق ایران به حساب می‌آید. این کوه در دسته کوه‌های آتشفشانی نیمه‌فعال قرار می‌گیرد. در ارتفاعات این کوه، سه دریاچه مختلف وجود دارد. این چشمه‌ها سرشار از مواد معدنی هستند و برای سلامت بدن می‌توانند بسیار مفید باشند. بازدید از چشمه‌ها و دریاچه‌های این کوه می‌تواند به فراموش‌نشدنی‌ترین خاطرات سفرتان تبدیل شود. اگر هم مثل ما به پشت میز نشینی عادت دارید، باید به تماشای زیبایی تصاویر این کوه زیبا و دریاچه‌هایش بسنده کنید.

آدرس: سیستان و بلوچستان، ۵۰کیلومتری شمال شرقی شهرستان خاش
  • کوه لوچو

کوه لوچو با ارتفاع 2785 متر نیز جزو مرتفع‌ترین کوه‌های جنوب شرقی ایران به حساب می‌آید. جالب است بدانید که لوچو در زبان محلی، عربان معنا می‌دهد. به‌دلیل وجود سنگ گرانیت فراوان در این منطقه، هنگام غروب آفتاب، بازتاب خورشید روی سنگ‌های براق گرانیت، منظره‌ای خیره‌کننده را به وجود می‌آورد. اگر اهل تماشای مناظر بکر هستید و آمادگی جسمانی کافی دارید، حتماً هنگام غروب آفتاب خودتان را به کوه لوچو برسانید. همچنین باید بدانید به‌دلیل شرایط کم آلودگی، امکان ستاره‌نگری در کوه لوچو نیز وجود دارد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، جنوب شهر
  • کوه ملک سیاه

کوه ملک سیاه در مرز بین ایران و کشور افغانستان قرار دارد. به شکلی که اگر در ارتفاعات این کوه بایستید، می‌توانید خاک افغانستان را مشاهده کنید. برای دسترسی به کوه ملک سیاه باید خودتان را به جاده 95 برسانید و حدود 35کیلومتر در آن پیشروی کنید. دلیل نام‌گذاری این کوه، وجود سنگ‌های سیاه‌رنگی است که عمده آن‌ها را سنگ گرانیت تشکیل می‌دهد. با توجه به مرزی بودن این کوه، بهتر است بعد از غروب آن را ترک کنید.

آدرس: ستان سیستان و بلوچستان، زاهدان، شمال شهر زاهدان، نزدیکی روستاهای لار پایین، قرقروک و حرمک
  • میرجاوه

میرجاوه جزو بخش‌های مهم زاهدان و استان سیستان و بلوچستان به حساب می‌آید. این شهرستان در فاصله 75کیلومتری جنوب‌شرق زاهدان قرار دارد و روستاهای مهمی را در خود جای می‌دهد. میرجاوه مرز قانونی جنوب‌شرق کشور برای رفت‌وآمد گردشگران داخلی و خارجی به حساب می‌آید. خط راه‌آهن بین‌المللی جنوب‌شرق ایران نیز از همین منطقه عبور می‌کند و ایران را به هند متصل می‌کند. گمرک این منطقه حدود 100 سال قدمت دارد و بهترین بازارهای مرزی در همین شهرستان به چشم می‌خورد. پس بد نیست در سفر به زاهدان، سری هم به این شهرستان زیبا و مهم بزنید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، 75کیلومتری جنوب‌شرق زاهدان

جاذبه‌های دیدنی تاریخی

  • بازار رسولی زاهدان

بازارهای سنتی و مهم هر شهر را می‌توان رگ‌های اصلی همان شهر دانست. در سفر به هر شهر و دیاری، باید سری به بازار سنتی آن بزنید. معمولاً بازارهای سنتی در تمام روزهای سال شلوغ و پرازدحام هستند. مردم را می‌بینید که کنار خیابان بساط کرده‌اند و مشتریان در حال چانه زدن با آن‌ها هستند. بازار رسولی در یک خیابان باریک قرار دارد و به همین خاطر باید برای عبور از میان مشتریان، شانه‌های خون را کمی کج کنید. در این بازار انواع پوشاک زنانه و مردانه، انواع کفش، پارچه‌های سوزن‌دوزی و سنگ‌دوزی ارزنده، انواع چای، ادویه‌های هندی، میوه‌های پاکستانی، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، ترشی و… عرضه می‌شود. پس اگر به‌دنبال بازاری عالی برای خرید سوغات زاهدان هستید، می‌توانید روی بازار رسولی زاهدان حساب کنید. این بازار بسیار باصفا است و حتماً باید سری به آن بزنید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، تقاطع جامی و مولوی حسین بر
  • بازار سلمان زاده

بازار سلمان زاده زاهدان را با اسامی دیگری همانند بازار بوتیک لته یا بازار بوتیک سلمان زاده نیز می‌شناسند. این بازار نبش خیابان مهران قرار دارد و بورس خرید و فروش انواع کیف و کفش خارجی استوک به حساب می‌آید. البته برخی از این لباس‌های دست‌دوم به‌معنای کارکرده نیست. بلکه آن‌ها را در خارج از کشور با نام اوتلت می‌شناسند. اوتلت لباس‌هایی هستند که در بازار خارج از کشور تک سایز و تک رنگ شده‌اند و به‌صورت کیلویی به کشورهایی همانند ایران فروخته می‌شوند. این بازارها محلی مناسب برای خرید کالاهایی با قیمت بسیار ارزان محسوب می‌شوند. البته در نظر داشته باشید که فضای این بازار شاید برای حضور خانواده چندان مناسب نباشد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، نبش خیابان مهران
  • بازارچه تاریخی سرپوشیده زاهدان

بازار تاریخی سرپوشیده زاهدان را می‌توان رنگارنگ‌ترین بازار زاهدان دانست. این بازار بی‌تردید جزو زیباترین جاهای دیدنی زاهدان است که حتماً باید از آن دیدن کنید. باید بدانید که پارچه‌های سوزن‌دوزی و سنگ‌دوزی استان سیستان و بلوچستان و مخصوصاً زاهدان در تمام دنیا شهرت بسیاری دارد و بسیار ارزنده است. اگر به‌دنبال خرید پارچه‌های اصیل و باکیفیت هستید، حتماً سری به این بازار بزنید. از بازارهای رنگارنگ بازارچه تاریخی سرپوشیده که بگذریم، باید به اهمیت تاریخی آن اشاره کنیم. قدمت این بازار به سال‌های 1308 تا 1311 بازمی‌گردد. در کنار مغازه‌های فروش پارچه، انواع حجره فروش طلا، لوازم خانگی، کفش و خرازی نیز به چشم می‌خورند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان امام خمینی، حدفاصل آزادی و طالقانی
  • تلگراف خانه و خانه پست زاهدان

تا همین چند دهه پیش، خبری از موبایل یا حتی تلفن نبود. مردم برای ارتباط با هم، از نامه استفاده می‌کردند. البته که نامه کلی عشق و محبت را همراه با چند کلمه متن همراه خود به گیرنده می‌رساند؛ برعکس متن‌های الکترونیکی امروزی که فاقد هرگونه احساس و علاقه هستند! در گذشته مردم برای ارتباط با هم از نامه استفاده می‌کردند. به‌تدریج تلگراف هم پا به عرصه ارتباط گذاشت و به همین خاطر ساختمان‌های پست و تلگراف با هم ادغام شدند. ساختمان تلگراف‌خانه و پست زاهدان در حال حاضر به موزه پست و ارتباطات زاهدان تبدیل شده است. قدمت ساختمان این موزه به سال 1311 بازمی‌گردد و به دستور رضاخان ساخته شده است.

آدرس: زاهدان، خیابان طالقانی، ساختمان قدیم پست
  • حسینیه یزدی ها

حسینیه یزدی‌ها جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی زاهدان است که حتماً در راهنمای سفر زاهدان نام آن به چشمتان می‌خورد. این حسینیه اولین و قدیمی‌ترین حسینیه در تمام زاهدان به حساب می‌آید. قدمت حسینیه یزدی‌های به سال 1312 هجری قمری بازمی‌گردد. هنوز هم این حسینیه فعال است و از آن برای برگزاری انواع مراسم استفاده می‌کنند. در حال حاضر مراسم مهمی همانند روز عاشورا و روز تاسوعا در این حسینیه با شور و عشق بسیار برگزار می‌شود. این حسینیه بخش‌های مختلفی دارد. تمام مراسم عزاداری را در صحن بزرگ اصلی آن برگزار می‌کنند. سردخانه، آشپزخانه و حیاط بزرگ، بخش‌های دیگر این حسینیه هستند. اگر در ایام عزاداری محرم گذرتان به زاهدان خورد، حتماً در مراسم نخل‌گردانی شرکت کنید. مردم شهرهای اطراف در ایام محرم با خرید بلیط قطار زاهدان، خودشان را برای این مراسم به این حسینیه می‌رسانند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، بافت قدیمی شهر
  • خانقاه زاهدان

خانقاه به فضایی گفته می‌شود که افراد زاهدمسلک در آن زندگی می‌کنند. معمولاً از گذشته تا به امروز چنین رسم بوده که دولت‌ها خانقاه را برای سالکان آماده می‌کردند و آن را در اختیار آن‌ها قرار می‌دادند. خانقاه زاهدان در بلوار جام جم قرار دارد و قدمت آن به دوران پهلوی اول بازمی‌گردد. متأسفانه در حال حاضر امکان بازدید از فضای داخلی خانقاه زاهدان وجود ندارد و باید به دیدن فضای بیرونی آن بسنده کنید. خانقاه این شهر جزو مکان های دیدنی زاهدان به حساب می‌آید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، بلوار جام جم
  • خانه ابویی

خانه ابویی جزو قدیمی‌ترین مکان های دیدنی زاهدان به حساب می‌آید. این خانه در سال 1311 هجری قمری با کمک استاد معمار، محمدعلی محدودی ساخته شد. در حال حاضر این خانه یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری زاهدان است و همه‌ساله گردشگران بسیاری از آن دیدن می‌کنند. این خانه از نظر معماری یک اثر هنری به حساب می‌آید. در ساخت خانه ابویی به‌خوبی از المان‌های بومی استفاده کرده‌اند. استفاده هم‌زمان از آجر و خشت باعث شده تا فضای داخلی خانه در تابستان و زمستان هوایی معتدل داشته باشد. خانه ابویی جزو آثار ملی ایران است و حتماً باید سری به آن بزنید. امکان بازدید از فضای داخلی خانه وجود دارد و می‌توانید از بخش‌های آن دیدن کنید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان شریعتی
  • خانه شمس یا همان عمارت شمس

همیشه بازدید از خانه‌های قدیمی می‌تواند جذاب و خاطره‌انگیز باشد. خدا رو چه دیدی، شاید خانه ما هم روزی به آثار باستانی ادوار بعدی تبدیل شد. البته اگر آن را خراب نکنند تا یک برج بزرگ‌تر بسازند! خانه یا همان عمارت شمس جزو جاذبه های گردشگری زاهدان است که قدمت آن به دوره پهلوی اول و سال 1315 بازمی‌گردد. این خانه در حال حاضر در تملک سازمان میراث فرهنگی قرار دارد و جزو آثار ملی ایران است. خانه شمس به‌صورت کامل بازسازی شده است و فضایی بسیار باصفا و دوست‌داشتنی دارد. سری به این خانه بزنید و کنار حوض آن عکس یادگاری بگیرید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان شریعتی، روبروی خانه زعیم
  • قبرستان هفتاد ملا

در 75کیلومتری جنوب‌شرق زاهدان، قبرستانی قدیمی وجود دارد که هویت متوفیان آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این گورستان با گورستان‌های معمولی تفاوت بسیاری دارد. در دل کوه، سنگ‌های عجیب در کنار هم قرار دارند که گویا هر کدام سنگ مزار یک متوفی هستند. برای دسترسی به قبرستان هفتاد ملا، باید خودتان را به 150متری جنوب روستای روپس برسانید و کمی در بافت کوهستانی به‌سمت بالا حرکت کنید. این گورستان ظاهری بسیار عجیب دارد و هر کس درباره آن روایات مختلفی را بیان می‌کند. بازدید از این گورستان کمی کار دشواری است؛ اما می‌توانید تصاویر یادگاری خاص و زیبایی بگیرید.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان میرجاوه، بخش لادیز، روستای روپس
  • کاروان‌سرای نصرت آباد

در گذشته مسیرها بسیار طولانی بودند. یعنی نمی‌شد که سوار بر هواپیما در عرض 2 ساعت شرق و غرب کشور را به هم دوخت. در آن دوران برای آنکه زیارتی ساده بروند، ماه‌ها در راه بودند. به همین خاطر در طول مسیر، چندین و چند کاروان‌سرا وجود داشتند تا کمی حیوانات استراحت کنند و خودشان با انرژی کامل مسیر را ادامه دهند. کاروان‌سرای نصرت آباد جزو قدیمی‌ترین جاهای دیدنی زاهدان است. قدمت این کاروان‌سرا به دوران صفویه بازمی‌گردد. از کاروان‌سرای نصرت آباد باقی مانده بسیاری به چشم نمی‌خورد؛ اما بازدید از همین بقایای کم نیز می‌تواند بسیار جذاب باشد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، ۴ کیلومتری شمال‌غرب نصرت آباد
  • کتابخانه استاد کامبوزیا

استاد امیرتوکل کامبوزیا در سال 1283 در تهران دیده به جهان گشود. او در طول زندگی، پست‌های مختلفی را بر عهده داشت و توانست اتفاقات بسیار مهمی را در ایران رقم بزند. وی رهبری حزب دموکرات ایران را نیز در منطقه زاهدان به عهده داشت. وی در طول عمر خود 80 عنوان مقاله و کتاب مختلف را تألیف کرد و به پیشرفت علم کمک نمود. به همین خاطر پس از مرگ وی، درست روی مزار او، کتابخانه‌ای بزرگ بنا کردند که حدود 20هزار جلد کتاب مختلف را در خود جای می‌دهد. جالب اینجاست که سنگ مزار این بزرگوار درست در میان سالن مطالعه کتابخانه قرار دارد. چه بهتر که با احداث کتابخانه استاد کامبوزیا، با شخصیت این فرد بزرگ نیز بیشتر آشنا شویم.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، ۶ کیلومتری شمال شهر زاهدان
  • مجموعه امیر توکل کامبوزیا

در بخش قبلی درباره کتابخانه امیرتوکل کامبوزیا و خود استاد کامبوزیا با هم صحبت کردیم. با توجه به آنکه این فرد، فردی بسیار بزرگ و مهم در ایران و منطقه زاهدان بوده است، مجموعه‌ای کامل را به او اختصاص داده‌اند. مجموعه امیر توکل کامبوزیا نام باغی در دل کویر است. کتابخانه امیرتوکل کاموبزیا نیز در همین باغ زیبا قرار دارد. قدمت این مجموعه به دوران پهلوی بازمی‌گردد و بازدید از آن می‌توانید ساعت‌ها شما را سرگرم کند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، ۶ کیلومتری شمال شهر زاهدان
  • مسجد جامع مکی

به تصویر بالا نگاه کنید. آیا اگر نمی‌دانستید که این مسجد جزو جاهای دیدنی زاهدان است، آن را با مساجد ترکیه اشتباه نمی‌گرفتید؟ قدمت مسجد مکی زاهدان به سال 1353 بازمی‌گردد و 32هزار مترمربع وسعت دارد. در این مسجد چهار مناره با ارتفاع‌ 92 متر و 52 گنبد مختلف به چشم می‌خورد. ارتفاع گنبد بزرگ مرکزی 46 متر است. این مسجد، جزو مساجد اهل سنت است و در زمره بزرگ‌ترین مساجد دنیای اسلام به حساب می‌آید. نمای بیرونی این مسجد را از مسجد معروف سلطان احمد ترکیه الگوبرداری کرده‌اند و فضای داخلی آن به مسجدالنبی شباهت بسیاری دارد. بازدید از این مسجد شما را به حیرت وامی‌دارد.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان خیام
  • مسجد زرنج

مسجد زرنج جزو مکان های دیدنی زاهدان و جاذبه‌های تاریخی آن به حساب می‌آید. قدمت این مسجد به اولین سال‌های ورود اسلام به ایران بازمی‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، عبدالرحمن بن سمره، حاکم زمان اعراب، این مسجد را برای آموزش مسائل دیدنی به مردم زاهدان بنا کرد. قدمت این مسجد به قرن اول و دوم ورود اسلام به ایران بازمی‌گردد. محل مسجد رو‌به‌روی زندان قدیمی شهر قرار دارد. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید. برخی بر این باور هستند که مسجد را از عمد رو‌به‌روی مسجد قرار دادند تا به نوعی زندانیان را به راه راست هدایت کنند.

آدرس: زاهدان، رو‌به‌روی زندان
  • مسجد شاه علی

مسجد شاه‌علی نیز جزو قدیمی‌ترین جاهای دیدنی زاهدان و مساجد مهم این شهر به حساب می‌آید. بر اساس اسناد تاریخی و سنگ‌نبشته‌های باستانی، قدمت این مسجد به سال 847 هجری قمری بازمی‌گردد. در آن سال، فردی با نام ملک شمس الدین علی، معروف به شاه علی دستور ساخت این مسجد را صادر کرد. البته در ادوار مختلف تاریخی، این مسجد را چند بار بازسازی کرده‌اند. در مسجد شاه علی دو سنگ‌نبشته قدیمی وجود دارد که قدمت تاریخی آن را تأیید می‌کند.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان
  • مسجد فیض الرحمن

مسجد فیض ظاهری بسیار ساده و دوست‌داشتنی دارد. قدمت این مسجد به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول بازمی‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی و روایت مردم محلی، فردی با نام کدخدا فیض الله، معروف به گرگیج، دستور ساخت این مسجد را صادر کرد و بانی ساخت آن شد. استاد حیدری نیز هنر معماری خود را به کار گرفت تا این مسجد زیبا را بنا کند. مسجد فیض الرحمن زاهدان هنوز هم فعال است و در آن نماز جماعت و انواع مراسم مهم مذهبی برگزار می‌شود.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، خیابان مجدیه، داخل کوچه شماره ۹
  • موزه بزرگ زاهدان

موزه بزرگ زاهدان جزو آن دسته از جاهای دیدنی زاهدان است که بازدید از آن را باید در صدر لیست قرار دهید. این موزه آن‌قدر اهمیت دارد که برخی مردم شهرهای اطراف فقط به قصد بازدید آن اقدام به خرید بلیط اتوبوس زاهدان می‌کنند. این موزه ظاهری بسیار زیبا و ساختی عجیب دارد و در سال 1395 به بهره‌برداری رسیده است. در این موزه تاریخی از 5هزار جلد کتاب نفیس نگهداری می‌شود. در طبقه همکف موزه می‌توانید از تندیس بزرگ رستم و زال دیدن کنید.

این موزه شامل بخش‌های مختلف می‌شود و می‌توانید با کمک آن شهر سوخته، اسپیدژ، دهانه غلامان، کوه خواجه و تمدن‌های آن را به بهترین شکل ممکن بشناسید. معماری موزه برگرفته از بناهای تاریخی ایران باستان است و برای گرفتن عکس یادگاری جان می‌دهد. توجه داشته باشید که این موزه را با نام موزه منطقه‌ای ایران نیز می‌شناسند. پس در صورتی که نام موزه منطقه ای ایران به گوشتان خورد، بدانید همان موزه بزرگ زاهدان است.

آدرس: استان سیستان و بلوچستان، زاهدان، تقاطع خیابان آیت الله مطهری و امداد است.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، حالا نظرتان را درباره سفر به زاهدان بگویید؟ انصافاً چند تا از این جاهای دیدنی زاهدان را می‌شناختید؟ خب بگویید که چه زمانی قصد سفر به زاهدان را پیدا کردید؟ اگر نگران زمان سفر هم هستید، بهتر است پاییز و اوایل بهار را برای سفرتان انتخاب کنید!

تالاب هامون زیباترین جاذبه طبیعی زاهدان است.

موزه منطقه‌ای زاهدان مهم‌ترین موزه این شهر است.

کوه تفتان و دریاچه‌های آن را می‌توان زیباترین کوه اطراف زاهدان دانست.

مسجد جامع مکی بزرگ‌ترین مسجد زاهدان و جزو بزرگ‌ترین مساجد ایران است.

روستای لادیز زیباترین روستای اطراف زاهدان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.