مقاصد پروازی به مناطق آزاد ایران | پرواز به دروازه‌های جهانی ایران

0

نظرتان درباره سفر به مناطق آزاد ایران برای تجربه خریدی متفاوت چیست؟ در ایران بیش از 10 منطقه آزاد وجود دارد که برخی از آن‌ها علاوه بر کالا و اجناس قیمت‌مناسب، جاذبه‌های گردشگری فراوانی هم دارند که هر گردشگری را جذب خود می‌کند. در تعریف کلی، منطقه آزاد تجاری به محدوده حراست‌شده بندری و غیربندری می‌گویند که برخی از مقررات جاری کشور شامل آن منطقه نمی‌شود.

این مناطق با بهره‌گیری از مزایایی مانند معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، نبود تشریفات دست‌وپاگیر ارزی و اداری، تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات و… به توسعه کشور کمک می‌کنند. رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی و ایجاد اشتغال، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی از اهداف تشکیل مناطق آزاد تجاری است. در ادامه همراه ما باشید تا با این مقاصد پروازی به مناطق آزاد ایران آشنا شوید.

جزیره کیش | لوکس، دیدنی و جذاب

تصویری از بالای جزیره کیش

جزیره زیبای کیش دومین جزیره بزرگ جنوب کشور است که از لحاظ تاریخی نیز سوابق بازرگانی با کشورهایی نظیر ایران و مناطق بین‌النهرین دارد. این جزیره از سال 1384 خارج از قلمرو گمرک شناخته می‌شد و به‌نوعی منطقه آزاد به‌حساب می‌آمد؛ اما تاریخ رسمی تبدیل کیش به منطقه آزاد تجاری-صنعتی مربوط به سال ۱۳۷۲ است.

تصویری از جزیره کیش

عمده تجارت جزیره کیش در گذشته مروارید بوده که هنوز هم ادامه دارد. امروزه مهم‌ترین واحدهای تولیدی کیش شامل بخش‌های مختلف صنایع برقی و الکترونیک، پوشاک، مواد غذایی و دارویی، شیمیایی، سلولزی، صنایع غیرفلزی و یک واحد تولید خودرو می‌شود. شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما کیش از سرتاسر ایران مانند بلیط هواپیما تهران کیش راهی این جزیره زیبا شوید.

جزیره قشم | جزیره شگفتی‌ها

نمایی از زیبایی های جزیره قشم

جزیره قشم یکی دیگر از مقاصد پروازی منطقه آزاد ایران است که در ورودی خلیج فارس قرار داشته و به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره جنوب کشورمان شناخته می‌شود. قدمت این جزیره به 500 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و در طول این سال‌ها، اهمیت استراتژیکی در خلیج فارس و تنگه هرمز داشته است. به دلیل همین موقعیت استراتژیک، جزیره قشم در طول تاریخ به‌عنوان مرکزی تجاری بین کشورهای آسیای غربی، خاورمیانه، شبه جزیره عربستان و آفریقا بسیار اهمیت داشته است.

تصویری از جزیره قشم

بازار قدیم قشم درست در ورودی بندر قشم قرار دارد و بیشترین رفت‌وآمد هوایی در جزیره مانند خرید بلیط هواپیما تهران قشم مربوط به بندر قشم است. امروزه این جزیره با تمرکز بر سوخت‌رسانی به شناورها و کشتی‌های در حال عبور از خلیج فارس، ایجاد صنایع تولیدی صادراتی، ارائه خدمات فنی و مهندسی و انتقال دانش فنی به منطقه و کشور بسیار فعال بوده است. شما هم می‌توانید همین الآن بلیط هواپیما قشم را بخرید و به این جزیره شگفت‌انگیز سفر کنید.

چابهار | بهشت گمشده ایران

تصویری از بندر چابهار

شهر بندری چابهار در استان سیستان و بلوچستان و در کنار دریای عمان، در گوشه شرقی خلیج چابهار قرار دارد. منطقه آزاد چابهار در زمینی به مساحت 14 هکتار واقع شده است که 10 هکتار آن به فعالیت‌های صنعتی و 4 هکتار آن به بخش‌های بازرگانی، توریسم و خدمات اقتصادی اختصای یافته است. ایران می‌تواند از طریق این بندر به دریای عمان راه یابد که یکی از پراهمیت‌ترین راه‌های آبی جهان است. همین موضوع باعث اهمیت بندر چابهار شده است.

تصویری از ساحل چابهار

در این بندر مأموریت‌های خاصی نظیر ترانزیت کالا، تجارت منطقه‌ای، بارانداز تجاری کالاها و مواد اولیه، ایجاد صنایع تبدیلی و تولیدی با جهت‌گیری صادراتی، عرضه سوخت و ایجاد صنایع وابسته به نفت و گردشگری انجام می‌شود. ناگفته نماند که چابهار در کنار اهمیت تجاری‌اش، ازجمله دیدنی‌ترین جاذبه‌ها را در دل خود جای داده است. اگر می‌خواهید علاوه بر خریدی جانانه از زیبایی‌های این منطقه نیز لذت ببرید، همین الآن برای خرید بلیط هواپیما چابهار از هرجایی که هستید مانند بلیط هواپیما تهران چابهار اقدام کنید.

بندر انزلی | مهد نیلوفرهای آبی

تصویری از طبیعت سرسبز پارک بندر انزلی

منطقه آزاد انزلی ابتدا در سال 1375 به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی در ۲ بخش به تصویب رسید. بعد از آن در سال 1384 توانست جزو مناطق آزاد تجاری ایران به ثبت برسد و فعالیت رسمی خود را به‌عنوان منطقه آزاد تجاری_صنعتی از همان زمان آغاز کند. این منطقه شامل 3هزار و 200 هکتار از خشکی‌های انزلی و حدود 2 کیلومتر عمق آب‌های ساحلی این منطقه می‌شود.

تصویری از بندر انزلی

عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصاد، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، ایجاد اشتغال سالم، تنظیم بازار کار و کالا، تشویق به تولید و صادرات کالا، ورود و حضور فعال در بازارهای منطقه‌ای و جهانی، جذب فناوری‌های جدید و انتقال علم و دانش فنی به عوامل تولید داخلی همسو با توسعه علمی و فناوری‌های جهان از جمله مأموریت‌های این بندر است. علاوه بر بعد تجاری و اقتصادی، بندر انزلی بسیار زیبا و جذاب است و جاذبه‌های فراوانی دارد. به همین دلیل سالانه گردشگران متعددی از راه‌های زمینی و هوایی مانند خرید بلیط هواپیما رشت (نزدیک‌ترین فرودگاه به انزلی) از شهرهای پرتردد مانند بلیط هواپیما تهران رشت خودشان را به این منطقه می‌رسانند.

اروند | شاهرگ ایران

منطقه آزاد اروند به وسعت 172 کیلومتر در استان خوزستان و شمال غربی خلیج فارس، در محل تلاقی دو رودخانه اروند رود و کارون واقع شده و مرز مشترکی با کشورهای همسایه عراق و کویت دارد. این منطقه در سال 1384 راه افتاد و به‌دلیل داشتن ظرفیت‌های ویژه‌ای نظیر حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. موقعیت جغرافیایی ویژه اروند و نقش کانال‌های ترانزیتی و استراتژیکی آن در محل تلاقی مسیرهای تجاری، دسترسی آسان آن به راه‌های آبی بین‌المللی، مجاورت با دومین استان بزرگ عراق یعنی بصره که دروازه ورود تجارت به عراق و سپس مدیترانه محسوب می‌شود و واقع‌شدن در محور راه‌های زیارتی عتبات باعث شده است توجه ویژه‌ای به این منطقه شود.

تصویری از ساحل زیبا اروند

از اراضی این منطقه، 8هزار و 600 هکتار به فعالیت‌های صنعتی و 4هزار و 800 هکتار به سایر بخش‌ها در زمینه بازرگانی، گردشگری و اداری و ۳هزار و 800 به بخش‌های بندری، انبارداری و ترانزیت اختصاص یافته‌ است. برای سفر به این شهر می‌توانید از انواع راه‌های زمینی و هوایی مانند خرید بلیط هواپیما اهواز (نزدیک‌ترین فرودگاه به این منطقه آزاد) از شهرهای پرتردد مانند بلیط هواپیما تهران اهواز استفاده کنید.

ماکو | شهری استراتژیک در دل طبیعت

تصویری از بالای شهر ماکو

در سال 1389 ماکو به‌عنوان یک منطقه آزاد تجاری و صنعتی در ایران به ثبت رسید. شهرستان ماکو در شمال غربی کشور و استان آذربایجان غربی قرار دارد. این شهرستان از شمال به رودخانه قره سو و کشور ترکیه، از شرق به رودخانه ارس و جمهوری آذربایجان، از غرب به جمهوری ترکیه و از جنوب به شهرستان خوی در ایران منتهی می‌شود. این شهر با وجود رودخانه زنگبار که از درون آن می‌گذرد و شهر را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند، به یکی از زیباترین شهرهای ایران تبدیل شده است.

نمایی از جاذبه های گردشگری ماکو

علاوه بر موقعیت خاص جغرافیایی، شرایط آب‌وهوایی مناسب، پوشش گیاهی، رودها، چشمه‌ها، غارها، آبشارها، قلعه‌ها و دژها، گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری، اماکن و ابنیه تاریخی، صنایع دستی، و باغات اطراف شهر و جلگه‌ها و دامنه‌های پر از گل‌های وحشی موجود در ماکو این شهر را به یکی از مناطق توریستی پرطرفدار ایران تبدیل کرده است. به همین دلیل می‌توانید با خرید بلیط هواپیما یک مسیر پرتردد مانند بلیط هواپیما تهران ماکو یا خرید بلیط هواپیما ارومیه که در نزدیکی آن قرار دارد، خودتان را به این شهر برسانید.

ارس | تجربه‌ای متفاوت در صفر مرزی

تصویری از طبیعت ارس

منطقه آزاد ارس در شمال غرب ایران، در نقطه صفر مرزی و در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان قرار دارد. این منطقه 51هزار  هکتاری شامل 20هزار و 500 هکتار محدوده اصلی، در سال 1384 به‌عنوان منطقه آزاد به تصویب رسید. این منطقه به لطف برخورداری از موقعیت ژئواکونومیکی ممتاز، دسترسی به بازارهای بین‌المللی سرمایه، تکیه بر امکانات برجسته توسعه ترانزیت و صادرات مجدد، توانمندی‌های بالای صادراتی و فراهم‌سازی زیرساخت‌های توسعه فعالیت‌های بازرگانی در کنار گمرکات و مراکز تخلیه و بارگیری کالا توانسته‌ است زمینه‌ساز تعامل سازنده کشور با سایر نقاط جهان شود.

نمایی از رودخانه منطقه آزاد ارس

همچنین این منطقه از قابلیت‌های فراوانی برای توسعه گردشگری در زمینه‌های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و ورزشی برخوردار است. بنابراین اگر قصد خرید و تفریح در محیطی متفاوت را دارید، ما خرید بلیط هواپیما تبریز (نزدیک‌ترین فرودگاه به این منطقه) از شهرهای پرتردد مانند بلیط هواپیما تهران تبریز را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اردبیل | سرزمین چشمه‌های بهشتی

تصویری از اردبیل

استان اردبیل با توجه به وضعیت خاص جغرافیایی، داشتن مرزهای طولانی با جمهوری آذربایجان و نزدیکی به بازار قفقاز و روسیه دارای ظرفیت خاصی برای توسعه است. استان اردبیل دارای ۳۸۰ کیلومتر مرز خشکی با جمهوری آذربایجان بوده و چهار شهرستان در این استان در طول ۲۸۲.۵ کیلومتر با جمهوری آذربایجان هم مرز است. همین موضوع سبب شده است که ۸۷ هزار هکتار از منطقه مغان مابین کانال مغان و سد خدا آفرین در شمال استان اردبیل برای منطقه آزاد این استان در نظر گرفته شود.

تصویری از جاذبه های دیدنی اردبیل

تجارت خارجی و گسترش صنایع صادرات‌محور از جمله اهداف منطقه آزاد ایجادشده در این منطقه است و می‌تواند نقش مؤثری در رونق اقتصاد و توسعه متوازن استان داشته باشد. این استان قابلیت بیشتری در زراعت و باغبانی دارد و راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری در این استان سبب توسعه و رونق کشاورزی شده است. برای سفر به این منطقه می‌توانید بلیط هواپیما اردبیل را در یکی از پرترددترین مسیرها مانند بلیط هواپیما تهران اردبیل تهیه کنید.

زهک | نقطه اتصال ایران و افغانستان

زَهَک یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان و مرکز شهرستان زهک است که در شمال شرقی این استان قرار دارد. زهک در نقطه پایانی جاده ترانزیت و خط آهن در حال ساخت، دقیقاً جایی که چابهار را به مرز افغانستان پیوند می‌دهد، واقع شده است. مرز میلک که نقطه مهمی در پیوستن ایران و آسیای میانه است، در فاصله ۲۱۳کیلومتری این شهر قرار دارد.

تصویری از سد منطقه آزاد زهک

از مأموریت‌های این منطقه می‌توان به رونق محور ترانزیتی چابهار – میلک و برقراری روابط اقتصادی با شرق و غرب دنیا، بهبود شرایط زندگی مردم بعد از خشکسالی‌های پی‌درپی و جلوگیری از بیکاری، فقر و مهاجرت اشاره کرد. با خرید بلیط هواپیما زاهدان (نزدیک‌ترین فرودگاه به این منطقه) می‌توانید در سریع‌ترین حالت خودتان را زهک برسانید.

قصر شیرین | دروازه خاورمیانه

قصر شیرین رسماً در تاریخ ۱۴۰۰/۲/۱۵ از طرف محسن رضایی، دبير مجمع تشخیص مصلحت نظام، به‌عنوان منطقه آزاد معرفی شد. این منطقه در غرب کرمانشاه قرار داشته و ۱۸۶ کیلومتر با عراق مرز مشترک دارد. در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی واقع شده است که انواع مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از طریق آن‌ها انجام می‌شود.

تصویری از قصر شیرین

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصر شیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود. برای سفر به این منطقه، پیشنهاد می‌کنیم بلیط هواپیما کرمانشاه (نزدیک‌ترین فرودگاه به این منطقه) را بخرید و سپس راهی شوید.

پارسیان | مبدأ صخره‌های لایه‌ای ایران

نمایی از شهر پارسیان استان هرمزگان

شهرستان پارسیان یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان است که در جنوب ایران قرار دارد. این شهرستان از سمت شمال به شهرستان لامرد (استان فارس)، از سمت جنوب به خلیج فارس، از غرب به شهرستان عسلویه (استان بوشهر) و از سمت شرق به بخش شیبکوه از توابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان محدود می‌شود.

تصویری از جاذبه های دیدنی شهرستان پارسیان

مردمان این منطقه در گذشته از طریق تجارت خرما با دیگر شهرهای ایران و حتی کشورهای همسایه مانند هند و آفریقا امرار معاش می‌کردند. تسهیل تولید، توسعه صادرات، انتقال فن‌آوری‌های پیشرفته و تأمین نیازهای کشور از ماموریت‌های منطقه آزاد پارسیان است. با خرید بلیط هواپیما بندرعباس یا بلیط هواپیما عسلویه (نزدیک‌ترین فرودگاه‌ها به این منطقه) سیع و آسان به این شهر دیدنی سفر کنید.

در این نوشته به بررسی مقاصد پروازی به مناطق آزاد ایران پرداختیم تا اگر قصد سفر دارید، بتوانید بهترین مقصد را با توجه به شرایطتان انتخاب کنید. شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما به همان منطقه یا نزدیک‌ترین شهر به منطقه مدنظرتان، سفری آسوده و ایمن را تجربه کنید و خیالتان از این بابت راحت باشد. در ضمن اگر تجربه سفر به این مناطق را دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ره بال آسمان در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.