راهنمای سفر دزفول | شهری از سپیده‌دم تاریخ

2

امروز قصد داریم با هم به دزفول سفر کنیم. این شهر زیبا به گفته باستان‌شناسان، پیشینه تاریخی بسیار قوی و اصیلی دارد. هرچند سال‌ها جنگ و دفاع باعث شد چهره زیبای شهر به اندازه کافی فرصت رشد و نمو پیدا نکند؛ اما هنوز هم آنقدر زیباست که چند روز شما را محو و سرگرم خود کند. به عبارت دیگر جاهای دیدنی دزفول و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری آن، شما را سر ذوق می‌آورد. پس با ره بال آسمان همراه شوید تا در دنیای مجازی به این شهر سزی بزنیم و انگیزه‌هایمان را برای یک سفر واقعی بیشتر کنیم.

فهرست مطالب

دزفول کجاست

دزفول دومین شهر بزرگ در استان خوزستان است. این شهرستان، از سمت شمال به استان لرستان، از سمت شرق به شهرستان مسجد سلیمان و استان چهارمحال و بختیاری، از غرب به شهرستان اندیمشک و شوش و از جنوب به شهرستان شوشتر و اهواز می‌رسد. از وسط شهر دزفول رود بزرگ دز می‌گذرد که دومین رودخانه پر آب کشور است. این شهر نجیب و مهربان، سال‌های سال در جریان جنگ ایران و عراق، خودش را سپر دفاع مردم ایران کرد و تا پای جان ایستاد تا گزندی به هموطنانش وارد نشود. به دلیل این فداکاری مردم، این شهر به نماد استقامت و پایتخت مقاومت ایران معروف شد.

بهترین زمان سفر به دزفول

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

مانند بیشتر شهرهای خوزستان، این شهر آب و هوای گرم و شرجی، تابستانی گرم و زمستانی مدیترانه‌ای دارد. ازآنجایی‌که دمای هوا در این شهر بسیار زیاد است، بهار و تابستان بسیار گرمی دارد. هرچند دزفول سرسبزترین شهر استان خوزستان است، به گفته محلی‌ها تا پایان آذرماه مردم این شهر از کولر استفاده می‌کنند. با این توضیح بهترین زمان سفر به دزفول، فصل زمستان و اوایل بهار است که هوا معتدل‌تر می‌شود.

جاذبه های طبیعی دزفول

بهترین زمان سفر به شهر دزفول

طبیعت دزفول بسیار زیباست و جاهای دیدنی آن آنقدر چشم‌نواز است که بسیاری از گردشگران این شهر را مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. در ادامه چند نمونه از جاهای دیدنی خوزستان در دزفول و جاذبه های طبیعی و گردشگری آن را برایتان می‌آوریم.

  • رود دز

اگر دوست دارید در سفرتان از دیدن آبی صاف و زلال لذت ببرید، قدم زدن در حاشیه رود دز را از دست ندهید. دز یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های کشور است که از شمال دزفول وارد شهر می‌شود. کف و بستر این رودخاننه سنگی است و به همین دلیل هم همیشه آبی زلال و تمیز دارد. پارک‌های ساحلی مختلفی که در کنار این رود ایجاد یا احداث شده‌اند، فرصت گذران اوقاتی خوش در فضایی سرسبز را برای اهالی شهر و گردشگران فراهم می‌کنند. یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظه‌هایی که می‌توان در دزفول تجربه کرد، تماشای غروب رؤیایی این شهر در کنار رود دز است.

  • دریاچه شهیون

دریاچه شهیون یا دریاچه سد دز هم یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران در شمال غربی دزفول است که در نزدیکی روستای پامنار قرار دارد. آب این دریاچه، از ارتفاعات اراک و الیگودرز نشأت می‌گیرد و پس از عبور از رشته کوه‌های زاگرس به این منطقه می‌رسد. نکته جالب اینکه تعدادی جزیره کوچک و بزرگ، در وسط دریاچه قرار دارند. این جزیره‌ها پر از درختان کُنار و بادام هستند و زیبایی این دریاچه را دو چندان کرده‌اند.

قایقرانی در دریاچه شهیون دزفول

این دریاچه مکان بسیار خوبی برای قایق‌رانی و سایر تفریحات آبی است. قایق‌رانان روستای پامنار، در ازای گرفتن مبلغی، جای‌جای دریاچه را به شما نشان می‌دهند. اگر هم اهل هیجان باشید و دلتان بخواهد در یکی از جزیره‌ها چند ساعتی بمانید یا کمپ بزنید، شما را در محلی پیاده می‌کنند و طبق قول‌وقرار خودتان، روز بعد دنبالتان می‌آیند.

  • آبشار شِوی

یکی دیگر از جاهای دیدنی دزفول، آبشار شوی است که حدود ۱۰۰ متر ارتفاع و ۴۰ متر عرض دارد. همین ویژگی باعث شده به‌عنوا‌ن بزرگ‌ترین آبشار طبیعی خاورمیانه و یکی از زیباترین آبشارهای ایران شناخته شود. به این آبشار لقب نیاگارای ایران را هم داده‌اند؛ بنابراین اگر آرزوی تماشای آبشار نیاگارا را دارید، نباید فرصت بازدید از آبشار شوی دزقول را از دست بدهید. این آبشار در رشته کوه‌های زاگرس، در دهستانی به نام شوی و در نزدیکی کوه سالن در ۱۰۰کیلومتری مرکز شهر دزفول قرار دارد.

نمای کلی آبشار شوی دزفول

تنوع زیست محیطی این منطقه بسیار زیباست و سالانه صدها نفر از گردشگران ایرانی و جهانگردان خارجی در فصل بهار به دیدن این آبشار می‌روند. البته حواستان باشد که مسیر دسترسی به این آبشار به پیاده‌روی نسبتاً طولانی‌ نیاز دارد و بدون کمک راهنما امکان‌پذیر نیست. با این توضیح بهتر است بی‌گدار به آب نزنید و ریش و قیچی را دست یک راهنمای کاربلد بسپارید.

  • دره کول خرسان

کول خرسان یا دره ارواح، از جاهای دیدنی و تا حدی ترسناک دزفول است که اهل هیجان و کشف اسرار را به سوی خود می‌کشاند. این دره مسحورکننده در ۲۵کیلومتری این شهرستان قرار دارد. برای رسیدن به این دره، باید ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر پیاده‌روی کنید و مسیری سخت و خشن را بپیمایید.

برای اینکه تصویر دقیق‌تری از دره ارواح در ذهن شما نقش ببندد، دیواره‌هایی را تصور کنید که از شدت بلندی، مانع دیدن آسمان می‌شوند. نکته ترسناک دیگر این است که این دیواره‌ها آنقدر به هم نزدیک هستند که فقط یک نفر می‌تواند از میانشان عبور کند!

قطعاً دره ارواح یکی از خارق‌العاده‌ترین جاذبه های گردشگری دزفول است؛ اما یادتان باشد که اگر بدون راهنما به این دره بروید، ممکن است این سفر به قیمت جانتان تمام شود! این یک شوخی نیست؛ زیرا تا به حال چندین نمونه مرگ گردشگران در این دره و رودخانه نزدیک آن گزارش شده است. پس اگر خواستار هیجان این سفر هستید، بهتر است همراه با یک راهنمای باتجربه و آشنا به منطقه، از دیدن زیبایی‌های آن لذت ببرید.

  • دره توبیرون

دره توبیرون هم یکی دیگر از جاهای دیدنی دزفول است که در مسیری به طول چند کیلومتر در بخش سردشت در۲۰کیلومتری شمال دزفول قرار دارد. دیواره‌های بلند این دره با ارتفاع زیاد و درختان انگور، انجیر وحشی، برگ‌‌های سیاوشان، آبشارها و آبچکان‌ها، جلوه بسیار زیبایی به این دره داده‌اند. با وجود گرمای بیش از ۴۰ درجه، در این دره، باد خنک آرامش خاصی را به میهمانانش می‌دهد و دمای آن تا ۲۵ درجه و کمتر از آن هم می‌رساند. همین خنکای هواست که این دره را در فصل‌های گرم سال هم میزبان گردشگران می‌کند.

  • چال کندی

دره چال کندی سرزمینی در اطراف رودخانه دز، در ۱۸کیلومتری شمال شهر دزفول است. رود دز، در این سرزمین از میان صخره‌هایی رسوبی می‌گذرد. با گذر از جاده دزفول به شهیون، پس از ۷‌کیلومتری پادگان، از مسیر مال‌رو می‌توان به سوی چال کندی پیاده‌روی کرد.

همچنین می‌شود به جای استفاده از ماشین، مسیر رسیدن تا این منطقه را با قایق از پارک دولت در شهر دزفول طی كرد. این منطقه در همه ماه‌های سال دیدنی است؛ اما به دلیل تفریحاتی مثل شنا، قایق‌سواری و ماهیگیری، یکی از تفریحگاه‌های ماه‌های گرم سال به شمار می‌رود. بهترین زمان استفاده از طبیعت چال کندی از ابتدای خردادماه تا اواسط مهرماه است.

  • دریاچه تمی دزفول

تصویری از دریاچه تمی

دریاچه تمی دزفول یکی از بزرگترین دریاچه های کوهستانی ایران است که در مرز سه استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه  بویراحمد قرار دارد. آب این دریاچه از آب‌شدن برف‌های کوهستان تأمین می‌شود. دریاچه تمی با دزفول حدود ۱۴۷ کیلومتر فاصله دارد. فاصله این دریاچه تا یاسوج ۴۰۰ کیلومتر و تا اهواز حدود ۳۵۰ کیلومتر است. با این اوصاف این دریاچه را می‌توان یکی از جاهای دیدنی اطراف اهواز هم به حساب آورد. اطراف دریاچه هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد؛ بنابراین اگر دوست دارید به دیدنش بروید، لازم است هرآنچه لازم دارید را با خودتان ببرید.

جاذبه های تاریخی دزفول

پیشینه تاریخی این شهر به زمان ساسانیان بازمی‌گردد؛ ولی پیش از ساسانیان هم خطه‌ای آباد بوده و بخشی از سرزمین‌های عیلامیان و امپراطوری هخامنشی به شمار می‌رفته است. این‌ها را از روی آثار باستانی و جاذبه های تاریخی دزفول می‌توان فهمید.

  • پل قدیمی دزفول

پل قدیم دزفول مهم‌ترین اثر تاریخی آن و با بیش از ۱۷ قرن قدمت، یکی از قدیمی‌ترین پل‌های استوار جهان است. این پل که دو منطقه شرقی و غربی دزفول را به هم وصل می‌کند، در حقیقت یکی از راه‌های ارتباطی منطقه جندی‌شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده است. داستان از این قرار است که پس از پیروزی شاپور اول بر والرین، از تخصص و نیروی اسرای رومی برای ساخت پل اصلی استفاده شد. چندین سال بعد پل تخریب شد و در زمان صفویه پلی که اکنون می‌بینید، ساخته شد. همچنین در زمان قاجار تعمیراتی روی آن صورت گرفت. قسمت‌های بتنی پل هم در دوره پهلوی به آن افزوده شد.

  • چغامیش

چغامیش شهری از دوران پیش از اختراع خط است و قدمت آن به حدود ۳۴ قرن پیش از میلاد می‌رسد. چغامیش را نخستین نقطه پیدایش خط در ایران دانسته‌اند. حضور چنین تپه‌های باستانی در شهرستان دزفول است که لقب «شهری از سپیده دم تاریخ» را نصیب دزفول کرده است.

  • سازه‌های آبی دزفول

آسیاب‌های دزفول یکی از آثار ارزشمند تاریخی این شهرستان است. پیشینه تاریخی این آسیاب‌ها در ارتباط با پل قدیم است که به دوره ساسانیان بر می‌گردد؛ اما عمده آثار موجود از آسیاب‌ها که در سه بخش از رودخانه قرار دارد، به دوره صفویه و قاجاریه بر می‌گردد. این سازه‌ها، از مصالحی مثل قلوه‌سنگ رودخانه‌ای و آجر با مَلات ساروج ساخته شده‌اند. شکل معماری آسیاب‌ها برگرفته از سبک معماری بومی شهرستان دزفول است و به صورت یک مجموعه به‌هم‌پیوسته ساخته شده که با هم در ارتباطند.

صنایع دستی و سوغات

از هر چه بگذریم، سخن از سوغاتی لطف دیگری دارد. برای عاشقان سفر و مخصوصاً یادگاری‌های آن باید گفت در دزفول شیرینی‌های محلی متنوعی تهیه می‌شود که اغلب به‌عنوان سوغاتی، با توجه و استقبال مسافران روبه‌رو است. در این بین، نان کنجدی، حلوا قبیت (حلوایی سفیدرنگ و شیرین که از شیره شکر تهیه می‌شود)، حلوای گردو، حلوا شکری (به آن پشمک هم می‌گویند)، لوزی کنجد (شکرکنجد)، قرص نعنا و انواع کلوچه‌های محلی را می‌توان نام برد.

همچنین این شهر مهد صنعت‌گران رشته‌های مختلف است. خراطی، گلیم بافی، عبا بافی، احرامی، سجاده بافی و… سال‌هاست در این خطه رواج دارد. یکی دیگر از رشته‌های بومی و خاص دزفول محصولی است به نام «کپو» که با پیچیدن ساقه‌های مرکزی و جوان نخل به دور ساقه‌های کرتک درست شده و با نقش‌اندازی کامواهای الوان، زینت داده می‌شود. این کپوها معمولاً به شکل سبدهایی دَر دار و بدون دَر، یا به‌صورت سینی در اندازه‌های مختلف بافته می‌شوند.

اقامت در دزفول

در دزفول چند هتل وجود دارد که بسته به سلیقه و هزینه‌ای که مدنظرتان است، می‌توانید یکی را انتخاب کنید.

هتل ۳ ستاره دز دزفول، ۱۷ اتاق دارد که همگی به اینترنت مجهز هستند. هتل جهانگردی هم یک هتل ۳ ستاره میان رده با ۲۰ اتاق و خدمات مناسب است. همچنین هتل آوان یکی از هتل‌های ۲ ستاره است که خیلی لوکس نیست؛ اما جای تمیز و مرتبی است. هتل روناش هم هتل ۱ ستاره اقتصادی در این شهر است که فقط در لابی هتل اینترنت دارد.

 رستوران های دزفول

  • رستوران ساحلی

اگر اهل تنوع هستید و دوست دارید در کنار رود دز، غذایتان را میل کنید، سراغ رستوران ساحلی دز بروید. این رستوران این امکان را به شما می‌دهد که از آنجا غذا سفارش دهید یا با پرداخت حدود ۱۰هزار تومان ورودی، غذای خود را در یکی از آلاچیق‌ها میل کنید.

  • باغ فلاحت

در باغ فلاحت می‌توانید غذاهای سنتی را با نان داغی میل کنید که همان‌جا پخته می‌شود. این رستوران در شب، نمای زیبایی دارد.

  • رستوران پدیده دز

اگر از آن خانواده‌هایی هستید که بر سر یک غذا توافق نمی‌کنید، به رستوران پدیده دز سر بزنید. این رستوران هم ساحلی است. استیک و باقالی پلو با گردن رستوران پدیده بین محلی‌ها بسیار معروف است. در کنار غذاهای سنتی، در این رستوران می‌توانید فست فودهای متنوع هم سفارش دهید.

راه‌های دسترسی به شهرستان دزفول

  • مسیر هوایی

فرودگاه دزفول تنها فرودگاه شمال استان خوزستان است. در مسیر پروازی تهران دزفول به‌صورت روزانه بین دو تا سه پرواز انجام می‌شود. همچنین در مسیر پروازی مشهد، دو روز در هفته پروازهایی برقرار است. به‌تازگی امکان خرید بلیط هواپیما دزفول از شیراز هم به لیست مسیرهای پروازی این فرودگاه اضافه شده است.

  • مسیرهای جاده‌ای

از طریق جاده‌های آسفالت یا بزرگراه‌های منتهی به دزفول می‌توانید وارد ین شهر زیبا شوید. این شهر با همه شهرستان‌های اطرافش مسیر جاده‌ای دارد. بنابراین با خیال راحت می‌توانید با خرید بلیط اتوبوس دزفول این جاده‌ها را بپیمایید. فاصله اهواز تا دزفول ۱۵۰ کیلومتر، تهران تا دزفول ۶۷۰ تا ۷۵۰ کیلومتر و مشهد تا دزفول بین ۱۴۰۰ تا ۱۷۰۰  کیلومتر است.

  • راه آهن

برای سفر به دزفول با قطار باید از ایستگاه اندیمشک استفاده کنید. از اندیمشک تا این شهر هم فاصله چندانی نیست.

به پایان سفر مجازی به دزفول رسیدیم. امیدواریم از تماشای جاهای دیدنی دزفول و گشت‌وگذار در این شهر لذت برده باشید. نظرتان چیست در اولین‌فرصت، برنامه سفر زمستانی خود را برای این شهر زیبا در نظر بگیرید؟ شما در سفر به جنوب غرب ایران، از کدام شهر بیشتر خوشتان آمده است یا بیشتر خاطره دارید؟ در بخش نظرات برایمان بنویسید تا تیم ره بال آسمان، سفر مجازی بعدی را برای آن شهر تنظیم کند.

۱. بهترین زمان سفر به دزفول چه فصلی است؟

بهترین زمان سفر به دزفول، فصل زمستان و اوایل بهار است که هوا معتدل‌تر می‌شود.

۲. جاذبه های طبیعی دزفول کدامند؟

رود دز، دریاچه شهیون، آبشار شِوی، دره کول خرسان، دره توبیرون و چال کندی برخی از جاذبه های طبیعی دزفول هستند.

۳. جاذبه های تاریخی دزفول کدامند؟

پل قدیمی دزفول، چغامیش و سازه‌های آبی دزفول برخی از جاذبه های تاریخی دزفول به شمار می‌روند.

۴. سوغات دزفول چیست؟

در سفر به دزفول، می‌توانید انواع شیرینی‌های محلی، انواع حلوا و… را به‌عنوان سوغات بخرید. همچنین انواع گلیم، عبا، سجاده و… از صنایع دستی این شهر هستند.

۵. بهترین رستوران‌های دزفول کدامند؟

رستوران ساحلی، باغ فلاحت و رستوران پدیده دز از بهترین رستوران‌های دزفول هستند.

۶. اقامتگاه‌های معروف دزفول کدامند؟

هتل ۳ستاره دز، هتل ۳ستاره جهانگردی،‌ هتل ۲ستاره آوان و هتل یک ستاره روناش برخی از اقامتگاه‌های شناخته‌شده در دزفول هستند.

استان خوزستان

2 نظرات
  1. »حمد می گوید

    آقا بنده دزفولی هستم به من حمله نکنید / آسونش و جذابش اینه که بگیم بله گل و بلبله این شهر بیایید و فلان ولی متأسفانه برخورد با غریبه ها و مسافرین در این شهر خوب نیست و بسیار هستند کسانی که تو ذهنشون تثبیت شده کلاهبرداری از غریبه و مسافر و تضعیف اون به هر نحوی چه مالی چه …/ حقیقتی که باید پذیرفت ان شا الله این رویه بهتر میشه/ همچنین شنا در رودخانه بر خلاف ظاهر آرام آب ولی به خاطر جریان توربولانس آب دز کمی خطرناکه در حد آب تنی خوبه. همیشه شناگر رو آب می بره

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. فرهنگ گردشگری در ایران هنوز کاملاً جا نیفتاده؛ چه گردشگرایی که میرن و محیط زیست رو خراب می‌کنند و چه میزبان‌هایی که از کرایه ماشین گرفته تا هر چیز دیگه رو گرون‌تر عرضه می‌کنند. به امید اینکه یاد بگیریم همه جای ایران، خونه خودمونه.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.