جاهای دیدنی اطراف شیراز | از قلب طبیعت تا قعر تاریخ

شیراز از دیرباز پایتخت فرهنگ و هنر ایران بوده و جزء قدیمی‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود؛ اما تابه‌حال چیزی درباره جاهای دیدنی اطراف شیراز شنیده‌اید؟ اگر قصد دارید با خرید بلیط هواپیما شیراز به شهر شاعران عاشق سفر کنید، بد نیست سری به اطراف آن نیز بزنید. جاذبه‌های گوناگون و بی‌شماری اطراف این شهر باستانی وجود دارند که می‌توانند شما را ساعت‌ها و حتی روزها سرگرم کنند. در این مطلب ما قصد داریم پابه‌پای شما با برخی از این دیدنی‌ها آشنا شویم و لذت سر زدن به آن‌ها را بر بال قلم بچشیم. از آنجایی که این دیدنی‌ها یکی‌دوتا نیست، ما این جاذبه‌ها را در سه بخش به شما معرفی می‌کنیم؛ جاذبه‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و جاذبه‌های تفریحی. پس چه اهل تماشای آثار تاریخی باشید، چه اهل طبیعت‌گردی و چه اهل تفریح‌های سرگرم‌کننده، اطراف شیراز گزینه‌ای برای ارائه دارد. در ادامه با این دیدنی‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

فهرست مطالب

جاذبه‌های طبیعی اطراف شیراز 

آبشار فدامی | شاهکار زیبا و شگفت‌انگیز خلقت

اگر از کشف پدیده‌های طبیعی خارق‌العاده و دیدار از آن‌ها لذت می‌برید، آبشار فدامی مقصدی مناسب برای شما است. احاطه آبشار توسط نخل‌های خودرو منظره‌ای تماشایی ایجاد کرده است. همچنین حوضچه‌ای بزرگ با آبی زلال و گوارا در زیر آبشار و نیزاری طلایی رنگ در کنار آن زیبایی این فضا را دو‌چندان کرده‌‌اند. چیزی که بیش‌از همه در بازدید از این آبشار شما را به وجد خواهد آورد، وجود هم‌زمان چهار نوع آب به تفکیک شور، شیرین، سرد و گرم در کنار هم است. 

آدرس: استان فارس، شهرستان داراب، بخش فورگ، هشت کیلومتری شمال غربی فدامی
فاصله آبشار فدامی تا شیراز: ۳۸۰ کیلومتر

آبشار مارگون | با‌شکوه‌ترین آبشار ایران

آبشار مارگون با حدود ۱۰۰ متر عرض و ۷۰ متر ارتفاع، با‌شکوه‌ترین آبشار ایران است که عظمت آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. وجود درختان سیب، بوته‌های زرشک و درختان زالزالک در اطراف این آبشار، بر لذت گشت‌وگذار در این منطقه افزوده‌اند. توصیه می‌کنیم اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی اطراف شیراز را دارید، دیدار از این آبشار بزرگ و مرتفع را در برنامه خود جای دهید تا تقابلی لذت‌بخش با طبیعتی بی‌نظیر را تجربه کنید. 

آدرس: استان فارس جاده یاسوج-اقلید، شهر اردکان، کمهر، علی آباد کاکان، جاده مارگون، منطقه جوب خلا، آبشار مارگون
فاصله آبشار مارگون تا شیراز: ۱۵۰ کیلومتر

آبشار مروارید خفر | جلوه‌ای از شگفتی طبیعت

آبشار مروارید خفر از چشمه‌ای آب گرم، گوارا و قابل‌شرب سر‌چشمه می‌گیرد و بر سنگ‌هایی پوشیده از خز می‌ریزد. اگر در فصل زمستان از این آبشار تماشایی دیدن کنید، بخار آب را به هنگام جوشش چشمه مشاهده خواهید کرد که فضای مسحور‌کننده‌ای را ایجاد کرده است. در اطراف این آبشار نیز درختان پر‌بار و متنوعی از سیب و انار تا نخل و گردو وجود دارند که نمایانگر شگفتی‌ دیگر در این منطقه‌اند. 

آدرس: استان فارس، جهرم، روستای خفر
فاصله آبشار مروارید خفر تا شیراز: ۱۱۰ کیلومتر

تنگ براق | جلوه‌ای خیره‌کننده از زیبایی طبیعت استان فارس

تنگ براق روستایی زیبا‌منظر و خوش‌ آب‌و‌هوا از توابع شهرستان اقلید استان فارس است. این روستا از مهم‌ترین جاهای دیدنی اقلید و اطراف شیراز به‌شمار می‌آید. دره تنگ براق منطقه‌ای بکر در این روستاست که به‌واسطه عبور حیرت‌آور رودخانه از میان صخره‌های این دره، وجود آبشار و حوضچه‌ای با آبی زلال و مناظری خیره‌کننده، مثال بهشتی زمینی در استان فارس است. 

آدرس: استان فارس، اقلید، ۸۰ کیلومتری جنوب غرب اقلید و ۲۰ کیلومتری شهر سده
فاصله تنگ براق تا شیراز: ۱۹۰ کیلو‌متر

تنگ بستانک | معروف به بهشت گمشده شیراز 

تنگ بستانک از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز برای عاشقان طبیعت بوده که از آن با نام بهشت گمشده شیراز یاد می‌کنند. تنگ بستانک با کوه‌های مرتفعی که دارد، منطقه‌ای کوهستانی به‌شمار می‌آید و از آب‌و‌هوای مطبوع و خنکی برخوردار است. بدون‌شک وجود درختان سر‌سبز و سر‌به‌فلک‌کشیده، رودخانه‌ای با آب زلال و گوارا و آبشار‌های کوچک و بزرگ اطراف آن در این منطقه وجود شما را سر‌شار از لذت و سرمستی خواهد کرد. 

آدرس: استان فارس، شمال غرب شیراز، مرودشت، کامفیروز
فاصله تنگ بستانک تا شیراز: ۱۴۰ کیلومتر

تنگ تیزاب | از بهترین جاهای دیدنی شیراز در فصل تابستان

اگر قصد طبیعت‌گردی در گوشه‌و‌کنار استان فارس را دارید، تنگ تیزاب، این طبیعت خوش‌نقش‌و‌نگار را فراموش نکنید. تماشای قابی از رودخانه‌ای پر‌آب در میان طبیعتی سرمست‌کننده، شنیدن صدای پیچیدن باد در شاخ‌و‌برگ درختان و جوش‌‌خروش رودخانه و تنفس هوایی مطبوع و پاکیزه، تجربه‌ای است که تنگ تیزاب به مهمانان خود هدیه می‌دهد. به همین دلیل است که این منطقه در بین گردشگران و طبیعت‌گردان، محبوبیت خاصی دارد. 

آدرس: استان فارس، ۳۰ کیلومتری شمال اردکان، جاده سپیدان یاسوج، تنگ تیزاب
فاصله تنگ تیزاب تا شیراز: ۱۲۷ کیلومتر

تنگ دم اسب | طبیعتی افسونگر در استان فارس

اگر از حضور در طبیعت و تماشای اعجاز و زیبایی آن لذت می‌برید، تنگ دم اسب جایی است که شما را شیفته و مجذوب خود خواهد کرد. این منطقه‌ای مجموعه‌ای از جاذبه‌های طبیعی همچون رودخانه، دریاچه، آبشار، پوشش گیاهی متراکم و آب‌و‌هوایی مناسب را در خود جای داده است. از تفریحات بسیار فرح‌بخش و فراموش‌نشدنی تنگ دم اسب می‌توان به قایق‌رانی در بستر رودخانه آن اشاره کرد که طرفداران بسیاری دارد. 

آدرس: فارس، شیراز، کوهمره سرخی
فاصله تنگ دم اسب تا شیراز: ۴۰ کیلومتر

دریاچه سد درودزن | قدیمی‌ترین سد خاورمیانه 

سد درودزن قدیمی‌ترین سد خاورمیانه بوده که در آن دریاچه‌ای تماشایی ایجاد شده است. این سد منبع تأمین آب آشامیدنی شهر‌های مرودشت و شیراز است و از این نظر اهمیت بسیاری برای ساکنان این منطقه دارد. دریاچه سد درودزن باعث ایجاد طبیعتی پر‌بار و منظره‌ای تماشایی در اطراف خود شده است؛ به همین دلیل سالانه افراد بسیاری برای تفریح، استراحت و کسب لذت از حضور در طبیعت، ساعاتی از روز را در اطراف این دریاچه سپری می‌کنند. 

آدرس: استان فارس، شیراز، مرودشت، ۵۰ کیلومتری شمال‌غرب مرودشت، روستای درودزن، سد درودزن
فاصله دریاچه سد درودزن تا شیراز: ۱۲۲ کیلومتر

دریاچه مهارلو | از زیبا‌ترین جاهای دیدنی شیراز در فصل پاییز

آب صورتی رنگ دریاچه مهارلو در جنوب‌شرق شیراز هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. شاید دانستن اینکه آب این دریاچه به رنگ صورتی است، برای شما نیز باور‌نکردنی بوده و جویای علت آن باشید. علت رنگ منحصر‌به‌فرد این دریاچه رشد نوعی جلبک خاص در آب آن بوده که باعث ایجاد منظره‌ای خارق‌العاده شده است. در اطراف این دریاچه نیز تپه‌های نمکی بسیاری وجود دارند که همچون برف می‌درخشند و این منطقه را تماشایی‌تر کرده‌اند. توصیه می‌کنیم اگر به شهر شیراز سفر کردید، بازدید از این پدیده طبیعی حیرت‌انگیز را از دست ندهید. 

آدرس: استان فارس، ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرق شیراز
فاصله دریاچه مهارلو تا شیراز: ۳۰ کیلومتر

تنگ هایقر | تجربه‌ای ناب از حضور در طبیعتی کم‌نظیر

تنگه هایقر از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که به واسطه طبیعت وصف‌ناپذیری که دارد، عاشقان طبیعت را به دامان خود می‌کشاند. ایستادن بر فراز دره و تماشای گذر رودخانه‌ای خروشان در اعماق آن و گوش سپردن به سمفونی طبیعت با خوانش پرندگان و نواختن آب، لذتی است که تجربه آن را نباید از دست داد. 

آدرس: استان فارس، کیلومتر ۳۵ جنوب شهرستان فیروزآباد
فاصله تنگ هایقر از شیراز: ۱۴۰ کیلومتر

دریاچه‌های هفت برم | از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز

دریاچه هفت برم شیراز از تماشایی‌ترین جاذبه‌های استان فارس بوده که مقصد بسیاری از مسافران و گردشگران برای لذت بردن از حضور در آغوش طبیعت است. واژه «برم» در زبان فارسی به معنای تالاب و آبگیر است. در این منطقه نیز چهار آبگیر زیبای دائمی وجود داشته و سه آبگیر دیگر، فصلی هستند؛‌ به همین دلیل نیز این منطقه را «دریاچه‌های هفت برم» نامیده‌اند. 

آدرس: استان فارس، شیراز، شهرستان ممسنی، بخش دشمن‌زیاری، شمال‌شرقی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان
فاصله دریاچه‌های هفت برم تا شیراز:‌ ۵۵ کیلومتر 

دشت ارژن | طبیعتی کم‌نظیر در دامنه کوه‌های زاگرس

دشت ارژن را می‌توان از زیبا‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز دانست. در صورت سفر به دشت ارژن، مجموعه‌ای کامل از زیبایی‌های طبیعت در مقابل چشمانتان قرار خواهد گرفت. طبیعتی سرسبز و باطراوت، آبشاری چشم‌نواز، دریاچه‌ای با آب  شیرین و گوارا و تالابی که آشیان پرندگان مهاجر است، تنها بخشی از زیبایی‌های این منطقه را تشکیل می‌دهند. اگر در فصل بهار و ماه اردیبهشت به دیدار این بهشت زیبا بروید، دشتی بزرگ، پوشیده از لاله‌های واژگون چشم‌ها و روح شما را نوازش خواهد کرد. 

آدرس: استان فارس، جاده شیراز-کازرون
فاصله دشت ارژن تا شیراز: ۸۰ کیلومتر

روستا و آبشار دشتک | از قدیمی‌ترین روستاهای استان فارس با طبیعتی خارق‌العاده

روستای دشتک شیراز از قدیمی‌ترین روستاهای استان فارس بوده که طبیعت خارج‌العاده آن بیش از قدمتش شما را به وجد خواهد آورد. در بدو ورود به این روستا چینش پلکانی خانه‌های قدیمی نظر شما را به خود جلب می‌کند. در ادامه بخش‌های مختلف طبیعت کم‌نظیر این روستا در قلب و روح شما نفوذ کرده و احساس شادی و سرمستی به شما می‌بخشد. طبیعتی بکر با آب‌و‌هوایی دلچسب، چشمه‌سار‌های گوارا، آبشار‌های چشم‌نواز و درختان سر‌به‌فلک‌کشیده تنها بخشی از زیبایی‌هایی است که این روستا به چشمان شما هدیه می‌کند. 

آدرس: استان فارس، شهرستان مرودشت، بخش درودزن، دهستان درودزن، روستای دشتک
فاصله روستای دشتک تا شیراز:‌ ۱۱۱ کیلومتر

روستای قلات | روستایی مملوء از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی 

روستای قلات با قدمت ۲۵۰۰‌ساله و طبیعت خارق‌العاده‌اش، مملوء از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بوده و از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز برای مسافران و گردشگران است. از جاذبه‌های تاریخی این روستای می‌توان به قلعه قزل ارسلان، آسیاب‌های آبی قدیمی، کلیسایی در بنایی باستانی و… اشاره کرد. از جاذبه‌های تاریخی روستای قلات که بگذریم به طبیعت حیرت‌آور آن می‌رسیم. این روستا به لطف داشتن آب‌‌و‌هوای محشر، رودخانه‌ای خروشان، چشمه‌هایی با آب زلال و گوارا، باغ‌های میوه و آبشار‌های سه‌گانه خیره‌کننده، مقصدی بی‌نظیر برای عاشقان طبیعت است. 

آدرس: استان فارس، جاده شیراز-سپیدان
فاصله روستای قلات تا شیراز: ۴۴ کیلومتر 

سد و دریاچه تنگاب | از دل‌چسب‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز در بهار

سد و دریاچه تنگاب که به نام‌های سد ساسانیان، سد اردشیر و سد آریوبرزن نیز شناخته می‌شود، به‌واسطه داشتن فضایی دل‌نشین و مسحور کننده در فصل بهار، مقصد بسیاری از مسافران و گردشگران برای تفریح و استراحت است. در اوایل بهار با رویش شکوفه‌های بادام و پرواز شاد پرندگان مهاجر در اطراف دریاچه، قابی تماشایی در این منطقه به‌وجود می‌آید که تماشای آن برای هر چشم بینایی لذت‌بخش است. 

آدرس: استان فارس، ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهر فیروزآباد، مسیر فیروزآباد-کوار
فاصله سد و دریاچه تنگاب تا شیراز: ۹۶ کیلومتر 

تنگ و دریاچه خرقه |‌ از با‌صفا‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز

تنگ و دریاچه خرقه به لطف آب‌و‌هوایی مطبوع و طبیعتی محشر، به جاذبه‌ای محبوب میان دوست‌داران طبیعت، تبدیل شده است. علت سر‌سبزی و طراوت این دره وجود چشمه‌سار‌های فراوان آن است که علاوه‌بر سیراب کردن طبیعت، زیبایی بصری چشم‌نوازی را ایجاد کرده‌اند. بد نیست بدانید که تنگ خرقه تنها جاذبه دیدنی روستای خرقه نیست. در‌صورت سفر به این روستا می‌توانید از جاذبه‌های دیدنی دیگری همچون امامزاده داوود، چشمه زنجیران، رودخانه تنگاب، چشمه حنیفقان و… نیز دیدن کنید. 

آدرس: استان فارس، شهر فیروزآباد، ۲۴کیلومتری جاده فیروزآباد-فراشبند
فاصله تنگ و دریاچه خرقه تا شیراز: ۱۲۸ کیلومتر

دریاچه پریشان (پیرشون) | بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین فلات ایران 

دریاچه پریشان یا به گویش محلی «پیرشون» بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در ایران بوده که در استان فارس واقع شده است. پوشش گیاهی گسترده و کوهستان‌های جنگی در کنار دریاچه خوش‌منظر و وسیع پریشان، قابی تماشایی ایجاد کرده‌اند که هر چشمی را به خود خیره می‌کند. اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی اطراف شیراز را دارید، دیدار از طبیعت بکر و خارق‌العاده دریاچه پریشان را از دست ندهید. 

آدرس: استان فارس، شهرستان کازرون، بخش جره و بالاده
فاصله دریاچه پریشان تا شیراز: ۱۷۵ کیلومتر 

نرگس‌زار کازرون | از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز 

نرگس‌زار کازرون دشتی نا‌متناهی به وسعت ۶۵ هکتار بوده که در شهرستان کازرون استان فارس واقع شده است. این دشت خوش‌عطر و خوش‌منظر جلوه‌ای از زیبایی‌های طبیعت این استان است که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. اواخر دی‌ماه تا اواسط بهمن‌ماه بهترین زمان بازدید از این گلزار تماشایی است؛ از‌این‌رو اگر در این بازه زمانی به شیراز سفر کردید، دیدار از نرگس‌زار کازرون را از دست ندهید. 

آدرس: استان فارس، شهرستان کازرون
فاصله نرگس‌زار کازرون تا شیراز: ۱۷۷ کیلومتر

جاذبه‌های تاریخی اطراف شیراز

تخت جمشید | یادگار شاهان هخامنشی 

تخت جمشید یا پرسپولیس از شاهکار‌های هنر معماری ایرانیان در جهان بوده که از امپراطوری پر‌شکوه هخامنشی به یادگار مانده است. معماری و ساختار بی‌نظیر این بنا برای تمام جهان جالب‌توجه است و به همین دلیل تخت جمشید از مهم‌ترین اسناد تاریخ تمدن جهان به‌شمار می‌آید. تخت جمشید دارای کاخ‌ها و بناهای باستانی متعددی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کاخ آپادانا شوش، کاخ هدیش، کاخ تچر، دروازه ملل، کاخ ملکه و موزه تخت جمشید اشاره کرد. کمتر کسی وجود دارد که به شیراز سفر کرده و از پایتخت هخامنشیان دیدن نکند؛ پس شما نیز لذت دیدار از آن را از خود دریغ نکنید.

آدرس: استان فارس، مرودشت، ۱۱ کیلومتری شمال‌شرق مرودشت
فاصله تخت جمشید تا شیراز: ۶۰ کیلومتر 

پاسارگاد و آرامگاه کوروش | از پر‌اهمیت‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز 

تصویری از آرامگاه کوروش

مجموعه تاریخی پاسارگاد از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز است که به دلیل وجود آرامگاه کوروش کبیر، پادشاه مقتدر و نیک‌سیرت امپراتوری هخامنشی، در میان ایرانیان محبوبیت خاصی دارد. البته نباید فراموش کرد که این مجموعه علاوه‌بر مقبره کوروش، جاذبه‌های جالب‌توجه دیگری نیز دارد که بازدید از آن‌ها تجربه‌ای فراموش‌نشدنی و غرور‌آمیز را برای ایرانیان خلق می‌کند. اگر به مجموعه با‌شکوه پاسارگاد سفر کردید، دیدار از کاخ دروازه، سنگ دروازه، برج سنگی، محوطه مقدس، تل تخت، کاروانسرای مظفری، کاخ بارعام و مجموعه باغ ایرانی را فراموش نکنید. 

آدرس: استان فارس، شهرستان پاسارگاد
فاصله پاسارگاد تا شیراز: ۱۳۸ کیلومتر

بند امیر | از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز

تصویری از بندر امیر

بند امیر از بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان فارس است. این پل روی رودی به نام «رودکر» واقع شده و قدمت آن به بیش از ده قرن می‌رسد. این بند ۱۲۰ متر طول و ۵ متر عرض دارد. پل امیر از سنگ، بست‌های آهنی، آهک، آجر و ساروج ساخته شده و با اینکه هم‌اکنون پس از گذر ۱۰ قرن کارایی سابق را ندارد، اما کماکان پا‌برجا‌ است. 

آدرس: استان فارس، مرودشت، جنوب‌ شرقی جلگه‌ مرودشت‌ روی رودكر
فاصله بند امیر تا شیراز:‌ ۴۵ کیلومتر

بند بهمن | بندی ۲۵۰۰‌ساله در شهرستان کوار

در معرفی جاهای دیدنی شیراز جاذبه‌های تاریخی را نباید از یاد برد. بند بهمن از جمله بناهای باستانی مهم استان فارس بوده که در شهرستان کوار، روی رودخانه قره آغاج بنا شده است. این بند از شاهکارهای معماری باستانی ایران بوده که قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد و اولین سد کارآمد در ایران است. وجود مناظر سر‌سبز و چشم‌نواز در اطراف سد و آب‌و‌هوای متبوع باعث شده است تا بند بهمن مقصدی مناسب برای گردشگران علاقه‌مند به تاریخ و طبیعت باشد. 

آدرس: فارس، شهرستان کوار، ۵کیلومتری غرب شهر کوار
فاصله بند بهمن تا شیراز: ۵۹ کیلومتر

شهر باستانی استخر (اصطخر) | شهری تاریخی در حوالی شیراز

شهر تاریخی استخر از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که تاریخ ایران از تاج‌گذاری شاهان و جشن‌های درباریان تا حمله مغول‌ها و اعراب به خاک ایران را روایت می‌کند. قدمت این شهر وسیع به ۵ قرن پیش از میلاد مسیح می‌رسد و به دلیل نزدیکی به تخت جمشید، در طول تاریخ از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. اگر از دیدن بناهای تاریخی و کشف اسراری که در دل دارند لذت می‌برید، در سفر به شیراز، پس از بازدید از تخت جمشید، دیدار از این شهر باستانی را فراموش نکنید. 

آدرس: استان فارس، شهرستان مرودشت، شهر استخر
فاصله شهر باستانی استخر تا شیراز: ۴۵ کیلومتر

شهر باستانی گور (اردشیر خوره) | جاذبه‌ای تاریخی در میان جاهای دیدنی اطراف شیراز 

از دیگر جاذبه‌های تاریخی استان فارس که بسیاری را به سوی خرید بلیط قطار شیراز و سفر به این شهر می‌کشاند، شهر باستانی گور است. این شهر در زمان ساسانیان به دستور اردشیر بابکان بنا شده است. سبک خاص شهرسازی و شکل دایره‌ای این شهر از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد آن هستند که جذابیت بسیاری برای گردشگران دارد. در این شهر تاریخی بناهای باستانی بسیاری همچون قلعه دختر، آتشکده اردشیر بابکان، پل مهر نرسه، رصدخانه و… وجود دارند که هر‌کدام جلوه‌ای از تاریخ استان فارس را به نمایش گذاشته‌اند. 

آدرس: استان فارس، شهرستان فیروز‌آباد، شهر باستانی گور
فاصله شهر باستانی گور تا شیراز: ۱۰۰ کیلومتر

غار شاپور اول | شاهکاری از هنر سنگ تراشی 

غار شاپور اول از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که به واسطه مجسمه پر‌شکوه و عظیم شاپور اول که در دهانه آن ساخته شده است، اهمیت بسیاری دارد. این مجسمه که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده، شاهکاری از هنر سنگ‌تراشی ایرانیان در عصر ساسانی است. اگر شما نیز از دیدن آثار باستانی هنرمندانه ایرانی لذت می‌برید، بی‌شک دیدار از غار شاپور اول وجود شما را سرشار از غرور و لذت خواهد کرد. 

آدرس: استان فارس، ۳۰ کیلومتری شمال کازرون، ۴کیلومتری تنگه چوگان
فاصله غار شاپور اول تا شیراز: ۱۳۸ کیلومتر 

نقش برجسته رجب | نقش برجسته‌های با‌شکوه و هنرمندانه در دامنه کوه رحمت 

تصویری از نقش برجسته رجب

نقش برجسته رجب از دیگر جاهای دیدنی اطراف شیراز بوده که از نظر تاریخی بسیار با‌ارزش است. این اثر متشکل از چندین نقش برجسته با‌شکوه و در دامنه کوه رحمت است که هنر ایرانیان باستان را به زیبایی به نمایش گذاشته‌اند. این نقش‌ها نمایشگر سه مجلس مهم عصر ساسانی که شامل مجلس تاج‌گذاری شاپور اول، مجلس تاج‌گذاری اردشیر بابکان و مجلس شاپور و درباریان می‌شوند، هستند که به دست هنرمندان و سنگ‌تراشان ایرانی ساخته شده‌اند. 

آدرس: استان فارس، مرودشت، جاده مرودشت-سارویی
فاصله نقش برجسته رجب تا شیراز: ۶۷ کیلومتر

نقش رستم | آرامگاه پادشاهان بزرگ ایران 

تصویری از نقش رستم شیراز

در میان جاهای دیدنی اطراف شیراز، دیدار از نقش رستم را نباید فراموش کرد. نقش رستم محوطه‌ای باستانی بوده و از با‌شکوه‌ترین و ارزشمند‌ترین جاذبه‌های تاریخی استان فارس است که بازدید از هر‌گوشه آن شما را به وجد خواهد آورد. دیدار از آثار حجاری متعدد از دوره ایلامی تا ساسانی در این محوطه شروع ماجراجویی در دل تاریخ این منطقه خواهد بود. پس از آن می‌توانید از کعبه عظیم زرتشت دیدن کنید. معماری منحصر‌به‌فرد، کتیبه‌های خاص و حجاری‌های هنرمندانه در این کعبه برای هر بیننده‌ای حیرت‌انگیز است. جالب است بدانید که این محوطه محل دفن پادشاهان بزرگ ایرانی همچون داریوش کبیر، داریوش دوم، اردشیر اول و خشایار شاه است. بازدید از همین یک جاذبه به تنهایی یکی از علل اصلی جذب مردم به خرید بلیط اتوبوس شیراز از شهرهای اطراف و سفر به این شهر است.

آدرس: استان فارس، شمال شهرستان مرودشت، روستای زنگی آباد
فاصله نقش رستم تا شیراز: ۶۷ کیلومتر

شهر بیشاپور | از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز

تصویری از شهر بیشاپور

شهر بیشاپور که از آن با نام‌های بیشابور، به شاپور، بیشاور و به اندیوشاپور نیز یاد می‌کنند، میراث دوره ساسانیان در استان فارس است. تاریخچه ساخت این شهر باستانی در کتیبه‌ای نوشته شده و به‌صورت محفوظ نگهداری می‌شود؛ از‌این‌رو شهر بیشاپور از لحاظ تاریخی از اهمیت بسیاری برخوردار است. این شهر با روش مهندسی یونانیان به ابداع هیپوداموس ساخته شده و به دلیل معماری و طراحی خاصی که دارد، گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند. 

آدرس: استان فارس، ۱۹ کیلومتری کازرون، کنار دره چوگان
فاصله شهر بیشاپور تا شیراز: ۱۲۰ کیلومتر

کاخ اردشیر بابکان | ارزشمند‌ترین بنای تاریخی به‌جا‌مانده از دوره ساسانیان

تصویری از کاخ اردشیر بابکان

کاخ اردشیر بابکان از ارزشمند‌ترین بناهای باستانی به‌جا‌مانده از دوره ساسانیان در استان فارس است. این بنا به دلیل معماری خاص و ساختار منحصر‌به‌فردش، توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. جالب است بدانید که نام کاخ اردشیر بابکان در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. توصیه می‌کنیم اگر به شهر تاریخی فیروز‌آباد استان فارس سفر کردید، بازدید از این کاخ با‌شکوه را از دست ندهید. 

آدرس: استان فارس، ۳‌کیلومتری شهرستان فیروز‌آباد
فاصله کاخ اردشیر بابکان تا شیراز: ۱۰۴ کیلومتر

جاذبه‌های تفریحی اطراف شیراز

پارک کوهستانی دراک | تجربه تفریحاتی هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی 

پارک کوهستانی دراک از تفرجگاه‌ها و جاهای تفریحی شیراز است که ۵۸۰ هکتار وسعت دارد. اگر به تفریحات مهیج و دلهره‌آور علاقه دارید، لذت عبور از زیپ‌لاین و گذر از پل معلق این پارک تفریحی را از دست ندهید. علاقه‌مندان به کوهنوردی و پیاده‌روی نیز در این پارک تجربه مفرحی خواهد داشت؛ چرا‌که در پارک دراک مسیر‌های مناسب‌سازی شده‌ای برای کوه‌پیمایی و پیاده‌روی ایجاد شده است. همچنین این پارک با داشتن زمین بازی برای کودکان، مقصدی محبوب برای خانواده‌ها است. 

آدرس: شیراز، بزرگراه حسینی الهاشمی، دامنه کوه دراک 

پارک ملی بختگان | پناهگاه حیات وحش جنوب ایران 

پارک ملی بختگان منطقه‌ای حفاظت شده به‌منظور ایجاد پناهگاهی برای حیات وحش جنوب ایران است. این پناهگاه زیستگاه حیواناتی همچون گربه وحشی، فلامینگو، روباه، پلیکان، پلنگ، انواع قوچ، میش و بز است. در سال ۱۳۷۴ بخشی از این پناهگاه حافظت‌شده به پارکی تفریحی و گردشگری تبدیل شد. از زیبایی‌های این منطقه می‌توان به دوتا از بزرگ‌ترین دریاچه‌های ایران یعنی دریاچه بختگان و طشک اشاره کرد که شکوه و زیبایی این منطقه بکر را دو‌چندان کرده‌اند. 

آدرس:‌ استان فارس، شهرستان بختگان
فاصله پارک ملی بختگان تا شیراز: ۷۰ کیلومتر

پارک ملی بمو | از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز

 پارک ملی بمو از دیگر پناهگاه‌های حفاظت‌شده حیات وحش است که در بین پارک‌های ملی حافظت‌شده ایران مقام سوم را دارد. این منطقه زیستگاه گونه‌های جانوری متعددی همچون عقاب، پلنگ ایرانی، بز، قوچ، آهو، پازن و… است. بخشی از پارک ملی بمو به‌عنوان جاذبه‌ای تفریحی برای گردشگران و علاقه‌مندان در‌نظر گرفته شده است. این بخش با چشم‌انداز‌های خیره‌کننده و آب‌و‌هوای مطبوعی که دارد، روحی تازه به جان شما می‌بخشد.  

آدرس: استان فارس، شمال شرق شیراز، بخش زرقان، بزرگراه شیراز-مرودشت
فاصله پارک ملی بمو تا شیراز: ۴۴ کیلومتر

حال که همراه با مجله گردشگری ره بال آسمان به گوشه‌و‌کنار استان فارس سفر کرده و با جاهای دیدنی اطراف شیراز آشنا شدید، وقت آن رسیده تا مقاصد خود را برای سفر به استان فارس مشخص کرده، سپس بار سفر را بسته و ماجراجویی خود را از قلب طبیعت تا قعر تاریخ در استان آغاز کنید. در نهایت از شما می‌خواهیم تا نظرات و تجربیات خود را به‌منظور آشنایی بیشتر ما و مخاطبان ما با جاذبه‌های اطراف شیراز، به اشتراک بگذارید.

اگر در فصل بهار قصد گشت‌و‌گذار در اطراف شیراز را داشتید دریاچه تنگاب و دشت ارژن بهترین مقاصد برای شما خواهند بود.

در اطراف شیراز جاذبه‌های تاریخی منصحر‌به‌فرد و پر‌اهیمت زیادی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تخت جمشید، مجموعه پاسارگاد، بند امیر، شهر باستانی گور و نقش رستم اشاره کرد.

پیشنهاد ما دیدار از آبشار فدامی، آبشار مارگون، تنگ براق، تنگ بستانک، تنگ تیزاب، دریاچه سد درودزن، دریاچه مهارلو و دشت ارژن است.

این مجموعه در ۱۳۸‌کیلومتری شهر شیراز واقع شده است.

برای رسیدن به نقش رستم باید مسافت ۶۷ کیلومتر را طی کنید که حدودا ۵۵ دقیقه طول می‌کشد.

نظرات بسته شده است.