پیاده روی اربعین 1402 | مهم‌ترین نکاتی که باید بدانید

0

هرچه به اربعین نزدیک‌تر می‌شویم، شوق ملاقات یار بیشتر و بیشتر می‌شود. در این دوران همه زائران به دنبال اطلاعات دقیق برای سفرشان می‌گردند. هرچه اطلاعات بیشتری راجع به چنین سفری داشته باشید، بهتر است. پیاده روی اربعین با هر سفری که تا به حال داشته‌اید متفاوت است. در این سفر شما باید به کوچک‌ترین جزئیات هم توجه کنید؛ از وسایلی که در کوله‌پشتی قرار می‌دهید تا ماشینی که سوار می‌شوید همه اهمیت دارند. تمام سعی ما این است که سختی‌های این سفر را به حداقل برسانیم؛ پس همراه ما باشید تا هیچ نکته‌ای را از دست ندهید.

زمان شروع ثبت نام برای پیاده روی اربعین 1402‌

زمان شروع ثبت نام برای پیاده روی اربعین 1402‌

استقبالی که از پیاده روی اربعین می‌شود بی‌نظیر است. این حجم از مسافر در مدت زمانی کوتاه خودشان را به عراق می‌رسانند و بعد به‌سرعت به ایران برمی‌گردند. سازمان حج و زیارت برای آسان‌شدن کارها و نظم بخشیدن به جریان سفر، تمامی زائران را ملزم کرده که در سامانه سماح ثبت نام کنند؛ پس همه افرادی که قصد سفر پیاده به کربلا را دارند باید قبل از سفر در این سامانه ثبت نام کرده باشند. زائران برای صدور ویزا و گذرنامه به کد رهگیری سماح نیاز دارند. ثبت نام برای پیاده روی اربعین 1402 از 3 مرداد شروع شده است.

گام به گام ثبت نام سامانه سماح

ثبت نام در سامانه سماح از چیزی که فکرش را بکنید، راحت‌تر است. باز هم در ادامه با تصویرهای واضح، مرحله‌به‌مرحله آن را برایتان توضیح می‌دهیم.

گام اول:

برای شروع ثبت نام کافی است عبارت سامانه سماح را به آدرس Samah.haj.ir در اینترنت جست‌وجو کنید. اولین نتیجه برای سازمان حج و زیارت است. آن را انتخاب کنید. 

گام دوم:

گام دوم ثبت نام سامانه سماح

سامانه به‌صورت پیش‌فرض روی ورود با رمز یکبار مصرف قرار دارد. در این بخش باید شماره همراه و کد امنیتی را وارد کرده و گزینه مرحله بعد را انتخاب کنید.

نکته: شماره‌ای را وارد کنید که تا پایان سفر فعال باشد؛ زیرا همه هماهنگی‌های سفر و اطلاعات لازم، به این شماره ارسال می‌شود. همچنین برای دریافت ارز اربعین، سیم‌کارت عراقی، روادید و غیره به این شماره نیاز خواهید داشت. برای آشنایی با نکات دریافت ارز اربعین مطالعه مقاله‌اش را به شما پیشنهاد می‌کنیم: ارز اربعین ۱۴۰۲ | سیر تا پیاز راهنمای دریافت ارز اربعین

گام سوم

گام سوم ثبت نام سامانه سماح

 سامانه کد تأییدی برای شما ارسال می‌کند که باید آن را در قسمت مربوط وارد کنید. 

گام چهارم

گام چهارم ثبت نام سامانه سماح

بعد از تأیید، کد ملی و تاریخ تولد خود را بنویسید.

گام پنجم ثبت نام پیاده روی اربعین

گام پنجم ثبت نام سامانه سماح

مرحله بعد مربوط به کدپستی شماست. حتماً در این قسمت کدپستی که در ثبت احوال ثبت شده را وارد کنید. در صورتی که آدرس شما تغییر کرده است، باید درخواستی مبنی بر به‌روزرسانی آدرس خود ارسال کرده و آدرس جدیدتان را در سایت وارد کنید. بعد از اتمام این مرحله شما وارد سامانه می‌شوید. 

گام ششم

گام هفتم ثبت نام سامانه سماح

برای تکمیل اطلاعات، روی تنها گزینه فعال، یعنی گزینه اربعین کلیک کنید. در این قسمت شرایط ثبت‌نام برای شما ذکر می‌شود. این شرایط را در عکس‌های زیر می‌بینید.

 بعد از اینکه با دقت این بخش را مطالعه کردید، روی گزینه «با شرایط ثبت نام موافق هستم» کلیک کنید؛ ثبت نام شما تا اینجا با موفقیت انجام شده است.

گام هفتم

گام نهم ثبت نام سامانه سماح

مرحله بعد، ثبت اطلاعات فردی است. در اینجا باید به‌صورت پیش فرض بیمه بسته اول خریداری کنید. این بیمه 35 هزار تومان قیمت دارد. اگر سرگروه هستید، نام سایر اعضای گروه را هم وارد کنید. اگر هم تنها سفر می‌کنید، کافی است نام خودتان را وارد کنید. در قسمت پایین صفحه باید نوع مرز را انتخاب کنید. پیاده روی اربعین از مرز زمینی انجام می‌شود؛ پس اگر قصد سفر هوایی و خرید بلیط هواپیما اربعین دارید، باید در این مرحله دقت کنید.

بعد از تایید شدن اطلاعاتتان، رسید ثبت نام را دریافت می‌کنید. در این رسید تاریخ شروع و پایان سفر، نحوه عزیمت و مرز خروجی شما درج می‌شود. برای تأیید این قسمت باید مبلغ بیمه را واریز کنید؛ پس کارت بانکی دارای رمز دومتان را کنار دستتان داشته باشید.

گام نهم

در این مرحله و پس از واریز مبلغ درخواستی، یک کد تأیید به شماره همراهتان فرستاده می‌شود. این پیامک به معنی دریافت اطلاعات شما از طرف سامانه است. 

کنسلی ثبت نام پیاده روی اربعین

کنسلی ثبت نام پیاده روی اربعین

خیلی‌ها به هر دلیلی از جمله بیماری یا اتفاقات دیگر، از رفتن به سفر معذور می‌شوند. این افراد می‌توانند قبل از شروع سفرشان، وارد سامانه شده و انصراف خودشان را ثبت کنند. برای این کار نیازی به کد پیگیری و غیره نیست. همان کد ملی و شماره تماس برای ورود به سامانه و اعلام کنسلی سفر کافی است.

چرا باید در سماح ثبت نام کنیم؟

چرا باید در سماح ثبت نام کنیم؟

دلایل مختلف و متعددی هست که شما را ملزم می‌کند در سامانه سماح ثبت نام کنید. اولین و مهم‌ترین دلیل آن، صادرشدن ویزای زیارتی است. نکته بعد اینکه دولت عراق بداند چند نفر قرار است به کشورش سفر کنند و تمهیدات لازم برای پذیرایی از آن‌ها را فراهم کند. از سویی اکثر مسافران درست یک یا دو روز بعد از اربعین، به ایران برمی‌گردند و دولت ایران باید بداند چند وسیله نقلیه تدارک ببیند. همه این‌ها و مهم‌تر از آن، موضوع برقراری امنیت، به نفع شما و برای رفاه بیشتر شماست. با این توضیح از سفرهای بدون برنامه و لحظه‌آخری بپرهیزید تا سفر امن و آرامی را در پیش داشته باشید.

شرایط و مدارک ثبت نام پیاده روی اربعین

سفر در اربعین به کربلا

  • داشتن گذرنامه دارای حداقل 6 ماه اعتبار از زمان اعزام. در صورت نداشتن گذرنامه می‌توان در ایام اربعین از کارت تردد موقت استفاده کرد؛
  • ارائه شماره تماس به نام سرگروه برای ثبت در سامانه و ارسال کد پیگیری؛
  • داشتن دو قطعه عکس 4*3 با زمینه سفید هنگام درخواست ویزای عراق.

با توجه به قوانین جدید کشور عراق در صورتی که فردی هنگام ورود به خاک عراق ویزا نداشته باشد، دولت این کشور مجاز به دستگیری شخص و برخورد با او طبق قوانین عراق است.

کدام مرز برای پیاده روی اربعین بهتر است؟

هزینه های پیاده روی اربعین 1402

اینکه مقصد نهایی شما نجف، کربلا یا شهرهای دیگر عراق است، در انتخاب مرز در ایران بسیار مؤثر است. انتخاب هر کدام از این مرزها مزایا و معایب خاص خودش را دارد. مثلاً بعضی مرزها خلوت هستند؛ اما فاصله بیشتری تا کربلا دارند. بعضی شهرها هوای بسیار گرمی دارند که ممکن است با مذاق شما خوش نیاید. مرز دیگری ممکن است به کربلا نزدیک‌تر باشد؛ اما چنان شلوغ شود که روزها در صف خروج معطل شوید.

دانستن نکات زیر به شما کمک می‌کند بین مرزهای مهران، شلمچه، چذابه و خسروی آن را انتخاب کنید که برایتان بهتر است.

مرز مهران برای پیاده روی اربعین

مرز مهران

شهر مرزی مهران در استان ایلام قرار دارد و فاصله آن تا شهر ایلام 85 کیلومتر است. اگر حرکت شما از مهران به سمت نجف است، این مسیر را پیش رو دارید: شهر بدره، کوت، نعمانیه، شوملی و دیوانیه. مسافت این مسیر از بازرسی مرزی زرباطیه تا بازرسی ورودی نجف 302 کیلومتر است. مهران انتخاب خوبی است در صورتی که شما ساکن استان‌های نیمه شمالی و غربی ایران باشید.

نکته اینجاست که مهران هرساله شلوغ‌ترین مرز است؛ چراکه کوتاه‌ترین فاصله را تا نجف دارد. بیش از 70درصد زائران، این مرز را برای خروج انتخاب می‌‌کنند. از طرفی تعداد ماشین‌ها، تعداد گیت‌ها و امکانات دیگر در این مرز بیشتر است. تجمع جمعیت در روزهای مانده به اربعین تحمل‌پذیر نیست. با توجه به اینکه اربعین امسال در تابستان است؛ هوای گرم، کار را کمی دشوار می‌کند.

مرز شلمچه برای پیاده روی اربعین

مرز شلمچه

شهر شلمچه در استان خوزستان قرار دارد. این شهر تا خرمشهر 15 کیلومتر و تا بصره 25 کیلومتر فاصله دارد. اگر این مرز را انتخاب کنید باید از شهرهای بصره و دیوانیه و تنومه عبور کنید تا به نجف برسید. مسافتی که از مرز شلمچه تا شهر نجف وجود دارد حدود 460 کیلومتر است.

افرادی که ساکن استان‌های جنوبی هستند، مرز شلمچه را برای عبور انتخاب می‌کنند. تفاوت دمای چندانی میان شلمچه و مهران وجود ندارد. از نظر امکانات، شلمچه در رتبه بعد از مهران قرار دارد. تجمع جمعیت در شلمچه خیلی کمتر از مرز مهران است.

مرز چذابه برای پیاده روی اربعین

مرز چذابه

این مرز هم عضوی از استان خوزستان است؛ اما با دو مرز قبلی تفاوت‌هایی دارد. رسیدن به نجف از مرز چذابه این مراحل را دارد: بدره، کوت، نعمانیه، شوملی و دیوانیه. اکثر افراد قبل از رسیدن به نجف از کاظمین و سامرا دیدن می‌کنند؛ چراکه چذابه به این دو شهر نزدیک‌تر است. البته در پیاده روی اربعین انتخاب مسیر سلیقه‌ای است و قانون خاصی ندارد.

مرز خسروی برای پیاده روی اربعین

مرز خسروی

تا قبل از این فقط سه مرز بالا برای عبور زائران باز می‌شد؛ اما مرز خسروی هم به‌تازگی برای پذیرایی آماده می‌شود. مرز خسروی در استان کرمانشاه قرار دارد. اگر این مرز را انتخاب کنید، شهرهای خانقین، مقدادیه، بعقوبه، کاظمین و کربلا پیش روی شماست. مرز خسروی تنها مرزی است که می‌توانید مستقیم وارد کربلا شوید. فاصله این مرز تا کربلا 315 کیلومتر است.

پیاده روی اربعین از شهر نجف

پیاده روی اربعین

بسیاری افراد پیاده روی اربعین را از نجف شروع می‌کنند. این عده به پابوس امام علی رفت و اصطلاحاً از ایشان اذن عزا می‌گیرند. بی‌شک ان دسته افراد باید هر طور که شده خودشان را به نجف برسانند و سپس همراه با گروه‌های دیگر، به جمع افراد پیاده بپیوندند. به این افراد مطالعه سه مقاله راهنمای سفر نجف، جاهای دیدنی نجف و مکان های زیارتی عراق را پیشنهاد می‌کنیم. در ادامه هم لینک خرید بلیط هواپیما نجف از شهرهای مختلف را می‌گذاریم تا با یک اشاره بتوانند بلیط مدنظرشان را تهیه کنند.

بلیط هواپیما تهران نجف

بلیط هواپیما مشهد نجف

بلیط هواپیما اصفهان نجف

بلیط هواپیما شیراز نجف

وسایل ضروری برای پیاده روی اربعین 1402

وسایل ضروری برای پیاده روی اربعین 1402

در پیاده روی اربعین تا آنجا که می‌شود باید سبک حرکت کرد. سبک حرکت‌کردن فقط در صورتی امکان دارد که شما وسایل ضروری بردارید نه وسایلی که شاید به دردتان بخورد. این لیست نیاز شما را برآورده می‌کند و سبک است. وسایلی که ما ذکر می‌کنید از الزامات سفر است؛ شما باید این وسایل را شخصی‌سازی کنید و متناسب با نیاز خود آن را تغییر دهید. افرادی که به عصا یا صندلی چرخدار نیاز دارند باید این وسایل را در لیست زیر قرار دهند.

  • گذرنامه و ویزا عراق
  • کارت واکسن کرونا
  • کارت شناسایی و چاپ بارکد
  • کتاب ادعیه یا زیارت‌نامه
  • کفش مناسب پیاده روی و متناسب با هوای عراق
  • یک دست لباس خنک و روشن
  • یک جفت جوراب نخی
  • کوله پشتی
  • وسایل بهداشتی و شخصی
  • داروهای شخصی و نسخه پزشک
  • داروهای مسکن، سرماخوردگی، ضد حساسیت، ضد التهاب، داروی گرمازدگی، بعضی کرم‌های ضروری مانند ضدآفتاب و…
  • کلاه آفتاب‌گیر
  • ماسک
  • چسب زخم
  • صابون و حوله کوچک
  • دستکش یکبار مصرف

پیاده روی اربعین برای افراد مجرد یا تنها

وسایل ضروری برای افراد مجرد یا تنها

افراد مجرد یا تنها مانند سایر افراد در سامانه سماح نام‌نویسی می‌کنند. چنین افرادی منعی برای سفر اربعین ندارند. تنها نکته مهم برای چنین افراد رعایت بیشتر امنیت است؛ بهتر است در اتوبوس یا مرز همسفری برای خود انتخاب کنند. خانم‌های متأهلی که قصد سفر انفرادی دارند نیاز به موافقت رسمی همسر خود دارند. افرادی که قصد سفر گروهی را دارند باید حتماً گروهی ثبت نام کرده و نام سرگروه را در سامانه وارد کنند.

پیاده روی اربعین خانوادگی

وسایل ضروری برای افراد با خانواده

تصور بعضی افراد این است که پیاده روی اربعین با خانواده امکان پذیر نیست. با این حال حجم زیاد از زائران را خانواده‌ها تشکیل می‌دهند. در ایام اربعین امنیت عالی و جا برای خواب بسیار است؛ اما سفر با خانواده احتیاط‌هایی را می‌طلبد که آن‌ها را ذکر می‌کنیم. افرادی که خانواده همراه دارند بهتر از مسیرهای پرتردد استفاده کنند و قبل از تاریک‌شدن هوا خودشان را به سرپناهی برسانند.

بهتر است تا جایی که می‌توانید عربی یاد بگیرید تا بتوانید نیازتان را رفع کنید. سامانه سماح چند دسته از افراد را از ثبت نام منع کرده؛ سامانه ذکر کرده که بهتر است زنان باردار و افراد بیش از 65 سال برای پیاده روی اقدام نکنند.

نکات مهم برای افرادی که بچه کوچک همراه دارند

وسایل ضروری برای افرادی که بچه کوچک همراه دارند

  • خانواده‌هایی که فرزند خردسال همراه دارند باید صبورتر باشند و فاصله بین استراحت‌ها را تا حد زیادی کم کنند؛
  • اگر کودک کمتر از 2 سال همراه دارید، کالسکه را فراموش نکنید که عضو مهمی در این سفر است؛
  • وسایلی مانند شیرخشک، پوشک، لباس به اندازه کافی و داروهای احتمالی کودک را همراه داشته باشید؛
  • برای فاصله بین موکب‌ها بهتر است غذاهای سبک و مقداری آب برای کودک همراهتان باشد؛
  • بهتر است نام و شماره تماس در دسترسی را به لباس کودکان خردسال بدوزید؛
  • مادرانی که کودک شیرخواره دارند باید مواظب خوراکشان باشند و هر غذایی را امتحان نکنند.

لباس مناسب پیاده روی اربعین 1402

عراق و شهرهای نجف و کربلا عموماً هوایی گرم و شرجی دارند که تحملش برای هر کسی آسان نیست. این موضوع زمانی پررنگ‌تر می‌شود که بخواهید ساعت‌های طولانی زیر نور خورشید قدم بزنید. برای همینمهم است چه لباسی تنتان می‌کنید و چند دست لباس همراهتان دارید. اینجا قرار است درباره لباس مناسب پیاده روی اربعین صحبت کنیم.

پوشش مخصوص خانم‌ها در پیاده روی اربعین

لباس مناسب برای برای پیاده روی اربعین 1402 برای خانمها

  • حداقل دو دست لباس اضافه برارید.
  • بهتر است لباس‌ها رنگ روشن و جنس خنک داشته باشند.
  • برای جلوگیری از پخته‌شدن در هوای گرم عراق لازم است. هوای گرم لباس‌هایتان را در عرض چند دقیقه خشک می‌کند؛ پس از این بابت نگرانی نداشته باشید.
  • در پیاده روی اربعین بهترین گزینه مقنعه و چادر لبنانی است. البته عباهای مخصوص اربعین هم در بازار وجود دارد که کاملا پوشیده هستند.
  • نقاب آفتاب‌گیر یا کلاه لبه‌دار برای جلوگیری از آسیب‌هاب ناشی از تابش آفتاب با خودتان داشته باشید.
  • دستکش نخی، پوست را هم در برابر آلودگی‌ها و هم در برابر آفتاب حفظ می‌کند.
  • مسیر طولانی است و زمان زیادی پاهایتان در کفش است؛ بنابراین چند جوراب اضافه داشته باشید تا پوستتان قارچی نشود.

لباس مخصوص آقایان در پیاده روی اربعین

لباس مناسب برای برای پیاده روی اربعین 1402 برای آقایان

همان نکاتی که در قسمت خانم‌ها گفتیم برای آقایان هم کاربرد دارد. فقط دو نکته مهم وجود دارد که در ادامه ذکر می‌کنیم:

  • لباس آستین‌دار: با اینکه هوای گرم عراق رکابی می‌طلبد؛ اما پیاده روی زیر این آفتاب داغ به پوست آسیب می‌زند.
  • فراموش نکنید که لباس نخی نازک بهترین انتخاب است.
  • چفیه‌ها در اربعین نقش‌های مختلفی مانند حوله، آفتابگیر و روسری داشته و برای آقایان کاربردهای خوبی دارد.

هزینه های پیاده روی اربعین 1402

برای خیلی‌ها برآورد هزینه های پیاده روی اربعین خیلی مهم است. به همین دلیل در ادانه برایتان می‌گوییم که نهایتاً باید چقدر پول همراهتان باشد.

هزینه مدارک

هزینه حمل و نقل در ایران

اگر نیازی به گرفتن پاسپورت جدید نداشته باشید، هزینه مدارک زیاد نیست. البته گرفتن پاسپورت هم هزینه عجیب‌و غریبی ندارد و نهایتاً با ۴۰۰هزار تومان جمع می‌شود.

  • هزار تومان بابت شناسه باید پرداخت کنید.
  • 3570 تومان عوارضی است که باید به حساب شهرداری واریز کنید.
  • 100 هزار تومان تعرفه و صدور گذرنامه است که باید به خزانه‌داری استان پرداخت شود.
  • 36980 تومان بابت خدمات پلیس +10 و پست بانک پرداخت می‌شود.

هزینه حمل و نقل در ایران

کرایه تاکسی از کرمانشاه تا مرز عراق نفری 500 هزار تومان است. برای مدیریت بهتر بودجه بهتر است از خودروهای عمومی استفاده کنید.

کرایه اتوبوس از تهران به مرز مهران از 450 هزار تا 680 هزار تومان متغیر است. این کرایه بسته به امکانات اتوبوس و زمان حرکت‌ ماشین تغییر می‌کند. حدود 40درصد اتوبوس‌های اربعین به مرز مهران تعلق دارند.

نرخ اتوبوس برای اربعین 1402 از تاریخ 27 مرداد تا 20 شهریور

استان مبدأاستان مقصد پایانه استان مقصد اتوبوس 25 نفرهاتوبوس 32 نفرهاتوبوس 44 نفره
تهرانایلام مهران (برکت) 750.000 585.000 450.000
تهرانکرمانشاهخسروی700.000 580.000430.000
تهرانکردستان باشماق794.000 510.000414.000
تهرانآذربایجان غربی تمرچین670.000550.000400.000
تهرانخوزستان چذابه790.000652.000 466.000
تهرانخوزستان شلمچه810.000668.000478.000

هزینه حمل و نقل در عراق

مسیر مبلغ به دینار
مهران به کربلا 14.000 تا 15.000
مهران به نجف17.000 تا 18.000
نجف به کربلا 3.000 تا 3.500
نجف به کاظمین 9.000 تا 10.000
کربلا به کاظمین 7.000 تا 8.000

نرخ کرایه ماشین از مرز ایران تا داخل عراق

مسیر نوع ماشین مبلغ
شلمچه تا نجف اتوبوس120.000 تومان
شلمچه تا نجفون150.000 تومان
شلمچه تا نجفسواری200.000 تومان
چذابه تا العمارهسواری7.000 دینار
العماره تا نجف ون20.000 دینار
العماره تا نجف اتوبوس8.000 دینار
چذابه تا نجفون20.000 دینار

پیاده روی اربعین بسیار دشوار است؛ اما عشق به سید شهیدان این کار را آسان می‌کند. بهتر است تا جایی که می‌توانید هزینه‌ها را مدیریت کنید تا در کشور عراق با مشکل مواجه نشوید. در زمان بازگشت بعضی هزینه‌ها از قانون پیروی نمی‌کنند و به سمت دلالی و واسطه‌گری می‌روند؛ پس حواستان به افراد سودجو باشید. نکته دیگر اینکه یا چند روز مانده به اربعین به کشور بازگردید یا چند روز بعد؛ چرا که روزهای بعد از اربعین مسیر بازگشت شلوغ و بدون نظم می‌شود. اگر قصدتان ماندن بود، مقاله راهنمای سفر کربلا و جاهای دیدنی کربلا، به دردتان می‌خورد. از همراهی شما با ره بال آسمان متشکریم. اگر هر سؤالی راجع به هزینه‌ها یا موضوعات دیگر داشتید، در قسمت نظرات از ما بپرسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.