ارز اربعین ۱۴۰۲ | سیر تا پیاز راهنمای دریافت ارز اربعین

0

ارز اربعین ۱۴۰۲ شرایطی خاص برای دریافت دارد. افزایش تعداد شرکت‌کننده‌‌های پیاده روی اربعین، اهمیت قیمت دینار مسافرتی کربلا را دوچندان کرده است. جالب است بدانید تعداد جمعیت زائران اربعین در سال ۱۴۰۱ به حدود ۲۱ میلیون نفر رسیده بود. جالب‌تر اینکه این تعداد در ۱۴۰۰ بیشتر از ۱۶ میلیون نفر بود. به همین دلیل می‌توان گفت درخواست برای شرکت در مراسم اربعین هر سال نسبت به سال گذشته به مقدار چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل دولت، برنامه‌هایی برای توزیع ارز مسافرتی کربلا در نظر گرفته است. از آنجایی که مطمئن هستیم مسافران بی‌شماری در اربعین امسال راهی کربلا هستند، اطلاعات جالبی درباره نحوه فروش ارز اربعین آماده کرده‌ایم. در ادامه با هم نگاهی به این پروسه می‌اندازیم و تاریخ توزیع و سامانه ثبت‌نام ارز را بررسی می‌کنیم. در انتها نیز به معرفی بانک‌هایی می‌پردازیم که دینار اربعین ۱۴۰۲ را با قیمتی دولتی عرضه می‌کنند.

نحوه خرید ارز اربعین ۱۴۰۲

"نحوه

ارز اربعین ۱۴۰۲ متقاضیان زیادی دارد. به همین دلیل نحوه خرید این ارز، اهمیت زیادی پیدا کرده است. همان‌گونه که می‌دانید، امکانات و پذیرایی‌ها در مراسم اربعین، هر سال نسبت به سال دیگر بهبود پیدا می‌کند. بسیاری از خوراکی‌ها و خدمات این سفر به‌صورت رایگان و نذری در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. با این حال از آنجایی که نمی‌شود با دست خالی راهی سفر شد، مسافران اربعین باید در جریان قیمت دینار مسافرتی کربلا قرار بگیرند و برای خرید این ارز اقدام کنند. خرید این ارز باید قبل از سفر انجام شود.

ناگفته نماند به‌رغم تلاش‌های دولت، قیمت دینار اربعین ۱۴۰۲ تفاوت چندانی با این ارز در بازار آزاد ندارد. به همین دلیل اگر به‌راحتی دسترسی به صرافی‌های شهر خود دارید، می‌توانید به جای اینکه زحمت ثبت نام ارز مسافرتی کربلا را به جان بخرید، دینار عراق را از صرافی‌های معتبر با افزایش قیمتی مناسب تهیه کنید.

خرید ارز اربعین

بهتر از ما در جریان هستید که خرید ارز از بازار آزاد، یکی از رایج‌ترین روش‌هایی است که شرایط آن همیشه برقرار است. برای آن دسته از زائرانی که به فکر خرید ارز مسافرتی کربلا هستند، باید بگوییم ستاد مرکزی اربعین، مقدار حدودی مشخصی را برای مسافران این سفر در نظر گرفته است. برای خرید ارزی که از آن صحبت می‌کنیم باید حتماً به شعب منتخب عرضه ارز اربعین مراجعه کنید. از آنجایی که دینار، واحد پولی رسمی عراق است، ارز مسافرتی کربلا در قالب دینار به مسافران عرضه می‌شود. دولت سقف مشخصی را برای پرداخت ارز مسافرتی اربعین در نظر گرفته است.

مراحل خرید ارز اربعین از بله

مراحل خرید ارز اربعین از بله

مراحل خرید ارز اربعین از بله

مراحل خرید ارز اربعین از بله

مراحل خرید ارز اربعین از بله

بر این اساس، هر مسافر نهایتاً‌ ۲۰۰ هزار دینار دریافت می‌کند. با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که این مبلغ چیزی حدود ۶۲ تا ۶۵ میلیون ریالِ ایران است. تمامی افراد بیشتر از ۵ سال واجد شرایط دریافت این ارز هستند.

تاریخ توزیع ارز اربعین

"تاریخ

برای جلوگیری از نوسان و ثبات بیشتر ارز مسافرتی کربلا، تاریخ مشخصی برای توزیع این عرض در نظر گرفته شده است. این ارز فقط در بازه زمانی ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ تا ۱۴۰۲/۰۶/۱۴ به متقاضیان پرداخت می‌شود. همان‌گونه که اشاره کردیم، ارز اربعین به تمامی زائرین بیشتر از ۵ سال اختصاص پیدا می‌کند. به لطف این شرایط، تمامی اعضای خانواده‌ مشمول دریافت ارز مسافرتی اربعین هستند و کافی است سرپرستشان برای این کار اقدام کند.

همان طور که قبلا گفتیم، این ارز فقط در شعبه‌های منتخب بانک عرضه می‌شود. در انتهای این مطلب به فهرستی از بانک های منتخب ارز اربعین ۱۴۰۲ اشاره می‌کنیم. اگر می‌خواهید با خرید بلیط هواپیما اربعین راهی سفر شوید، به تاریخ دریافت ارز توجه کنید تا در دست خالی نمانید.

سامانه ثبت نام دریافت ارز

سامانه ثبت نام ارز اربعین 1402

برای شما از تقاضای بسیار زیادِ زائران مراسم اربعین گفتیم و اشاره کردیم که آمار مسافران کربلا در اربعین هر سال نسبت به سال قبل به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. به همین منظور برای ساماندهی تعداد بی‌شمارِ زائران، سازوکاری الکترونیکی ترتیب داده شده است. این سازوکار را سازمان حج و زیارت مدیریت می‌کند و با نام «ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه» شناخته می‌شود. از آنجایی که با سامانه‌‌ای پرکاربرد روبه‌رو هستیم، نام این سامانه به اختصار، سماح، گفته می‌شود. ثبت‌نام در سامانه سماح برای زائرین اربعین اجباری است.

این سامانه تعداد مسافران اربعین هر سال را به تفکیک مشخص می‌کند. خوشبختانه ثبت‌نام در سامانه سماح، بسیار راحت است. به لحاظ مدارک نیز برای ثبت‌نام در سامانه سماح فقط به اطلاعات شناسایی‌تان نیاز دارید. پس از ثبت‌نام در سامانه سماح، کد رهگیری به کاربر داده می‌شود. این کد، یکی از مدارکی است که برای دریافت و آگاهی از قیمت دینار مسافرتی کربلا لازم می‌شود.

باز هم توصیه می‌کنیم ثبت‌نام در این سامانه را در بازه‌ زمانی قبل از خرید بلیط هواپیما نجف انجام دهید تا فرصت لازم را برای تهیه این ارز در اختیار داشته باشید.

مدارک لازم برای دریافت ارز اربعین ۱۴۰۲

"مدارک

سرپرست خانوار، باید مدارک هویتی تمامی اعضای خانواده‌ را همراه داشته باشد. فهرست این مدارک از این قرار است:

  • کارت ملی و شناسنامه سرپرست خانواده؛
  • شناسنامه و کارت ملی همه اعضای خانواده؛
  • گذرنامه یا برگ تردد سرپرست خانواده و اعضا؛
  • کد رهگیری ثبت‌نام در سامانه سماح.

خرید آنلاین ارز اربعین

لازم به ذکر است پس از ثبت‌نام در سامانه سماح، کارت‌ شناسایی مخصوصی آماده می‌شود. این کارت شناسایی را چاپ کنید و در سفر حتماً همراه داشته باشید. از طرف دیگر در این سامانه کیو آر کد (QR code) منتشر می‌شود. این بارکد را به تمامی چمدان‌ها و لوازم سفر بچسبانید. از آنجایی که کربلا در اربعین از همیشه شلوغ‌تر می‌شود، همراه داشتن کارت شناسایی سماح و بارکد، شرایطی برای پیدا کردن مسافران گم‌شده و چمدان‌های آن‌ها مهیا می‌‌کند. به قول قدیمی‌ها احتیاط شرط عقل است.

قیمت مصوب ارز مسافرتی کربلا

قیمت مصوب ارز مسافرتی کربلا

علاقه‌مندان سفرهای خارجی به‌خوبی در جریان هستند که دولت ارزهای مسافرتی را برای سفرهای خارجی فراهم کرده است. این ارزها ویژگی‌های متفاوتی دارند. با این حال انصافاً باید گفت ارزی را سراغ نداریم که ثبات آن در طول سال با ارز مسافرتی کربلا برابری کند. جالب است بدانید قیمت ارز اربعین ۱۴۰۲ در مقایسه با دیگر ارزهای مسافرتی، در تمامی سال ثابت می‌ماند. اکنون که صحبت از ارز مسافرتی به میان آمد، خالی از لطف نیست اگر به این نکته اشاره کنیم که ارز مسافرتی کربلا، ربطی به ارز مسافرتی برای دیگر سفرهای خارجی ندارد. در واقع زائرانی که ارز اربعین ۱۴۰۲ دریافت کرده‌اند، می‌توانند در ماه‌های باقیمانده تا ۱۴۰۲ برای دریافت ارز مسافرتی به دیگر کشورهای خارجی اقدام کنند.

بانک های منتخب ارز اربعین 1402

"بانک

برای مدیریت بهتر قیمت ارز مسافرتی کربلا، دولت بانک‌های منتخبی را برای دریافت این ارز مشخص کرده است که شامل بانک تجارت، بانک ملی، بانک سپه، بانک پارسیان و پست بانک می‌شود.

"بانک

ارز اربعین ۱۴۰۲ فقط در بازه‌زمانی که به آن اشاره کردیم در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که درباره قیمت ارز مسافرتی کربلا مطرح کردیم، این ارز را تهیه کنید. در پایان ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که شرایطی مناسب برای زائران مکان های زیارتی عراق فراهم شده است. از طرف دیگر همان‌گونه که اشاره کردیم، قیمت ارز اربعین ۱۴۰۲ تفاوت چندانی با بازار آزاد ندارد؛ در نتیجه این شرایط را در نظر داشته باشید و برنامه سفر خود را به‌گونه‌ای ترتیب دهید تا با هزینه‌ای مناسب و شرایط رفاهی شایسته راهی عراق شوید. برای تجربه سفر بهتر، مطالعه راهنمای سفر کربلا هم چراغ خوبی برای راهتان خواهد بود. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم اطلاعات جالب و سودمندی درباره قیمت دینار مسافرتی کربلا دارید، خواهشمندیم این اطلاعات را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.