جاهای دیدنی کرمانشاه | بازتابی از تمدن آریایی

0

کرمانشاه در کلام و گفتار شاید فقط یک کلمه باشد؛ اما در تاریخ ایران باستان، اقیانوسی از تمدن و فرهنگ را به دوش می‌کشد. کرمانشاه شهری زیبا با تاریخ غنی است که در غرب ایران قرار دارد. شهری که شاید هر کدام از ما به‌تنهایی فقط بخشی از جاذبه‌های گردشگری آن را می‌شناسیم؛ اما از امروز دیگر این طور نیست. قصد داریم تا در این مقاله تمام جاهای دیدنی کرمانشاه را از سیر تا پیاز برایتان بگوییم؛ پس قبل از خرید بلیط هواپیما کرمانشاه با ما همراه باشید تا تمام جاذبه های دیدنی کرمانشاه را بشناسید و برای هر لحظه از سفر به این شهر زیبا برنامه‌ریزی کنید.

فهرست مطالب

جاهای دیدنی طبیعی کرمانشاه

باغ پرندگان صدف | از جمله جاهای دیدنی کرمانشاه با شهرت جهانی

باغ پرندگان کرمانشاه از جمله زیباترین مکان های دیدنی کرمانشاه به حساب می‌آید. در سفر به کرمانشاه، حتماً باید از این باغ تماشایی دیدن کنید. مجموعه باغ پرندگان صدف در سال 1390 به بهره‌برداری رسید. در این باغ حدود 30هزار پرنده زندگی می‌کنند که به 130 گونه مختلف تقسیم می‌شوند. این باغ یکی از بزرگترین باغ پرندگان در تمام خاورمیانه به حساب می‌آید. در باغ پرندگان صدف برخی پرندگان بومی و برخی دیگر وارداتی هستند. در این میان می‌توان به انواع طوطی، پرندگان شکاری، مرغ و خروس، قرقاول آمریکایی، طاووس آفریقایی، فلامینگو، شترمرغ، توکان، قوی سفید، قوی مشکی استرالیایی، جغد و انواع کبوتر اشاره کرد. فضای داخلی این باغ نیز به‌خوبی طراحی شده است و از حضور در آن لذت خواهید برد. بازدید از این باغ پرندگان به تمام گروه‌های سنی توصیه می‌شود.

آدرس: کرمانشاه، کمربندی، پشت ترمینال راه کربلا

باغ گلها | باغی به زیبایی بهشت

باغ گل ها جزو مکان های دیدنی کرمانشاه است که در نزدیکی ترمینال راه کربلا قرار دارد؛ پس در صورتی که اقدام به خرید بلیط اتوبوس کرمانشاه کرده‌اید، می‌توانید در همان بدو ورود سری به این مجموعه بزنید. این باغ گلها بعد از باغ گل ها اصفهان، دومین باغ گل زیبا در ایران به حساب می‌آید. باغ گل ها کرمانشاه حدود 5هزار هکتار وسعت دارد. در این باغ می‌توانید از حدود 4هزار گونه مختلف گل دیدن کنید. فضای داخلی باغ را به‌صورت 4 باغ سنتی ایرانی طراحی کرده‌اند. داخل باغ نیز به بخش‌های مختلفی همانند باغ فرانسوی، باغ ژاپنی، باغ ایتالیایی، باغ گل‌های ایرانی و… تقسیم می‌شود. این باغ جزو آن دسته از جاذبه های گردشگری کرمانشاه است که باید در فصل بهار از آن دیدن کنید. در ایام تعطیلات نوروزی، باغ گلهای کرمانشاه بسیار شلوغ می‌شود.

آدرس: کرمانشاه، کمربندی غربی، روبه‌روی ترمینال راه کربلا

پارک جنگلی طاق‌بستان | جلوه‌ای از زیبایی‌های کرمانشاه

کرمانشاه شهری بسیار زیبا با طبیعت بکر و مثال‌زدنی است. در نزدیکی طاق بستان که از جمله مهم‌ترین جاذبه های گردشگری کرمانشاه به حساب می‌آید، یک پارک جنگلی بسیار زیبا و تماشایی قرار دارد. این پارک در بخش شمالی شهر و دامنه کوه «پرآو» واقع شده است. پارک جنگلی طاق بستان بافتی کوهستانی دارد. در دل این پارک زیبا، دریاچه‌ای مصنوعی بزرگ را به وجود آورده‌ و برای سرگرمی بازدیدکنندگان، چند قایق پدالی نیز در آن قرار داده‌اند. قایق‌سواری در این دریاچه مصنوعی می‌تواند به خاطرات فراموش‌نشدنی سفرتان به کرمانشاه تبدیل شود.

توجه داشته باشید که بازدید از پارک جنگلی طاق بستان را با تماشای سنگ‌نگاره‌های باستانی طاق بستان می‌توانید در یک روز انجام دهید. به این ترتیب یک تیر و دو نشان می‌زنید. لازم به ذکر است که این پارک به واسطه جاده قدیم تهران، به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود. دریاچه مصنوعی در بخش غربی قرار دارد و به همین خاطر بخش غربی شلوغ‌تر از بخش شرقی است.

آدرس: کرمانشاه، طاق بستان

پارک کوهستان | بام شهر کرمانشاه

پارک کوهستان نیز از جمله پارک‌های جنگلی بسیار زیبای کرمانشاه است. این پارک جنگلی در بخش جاده شرقی شهر کرمانشاه قرار دارد. پارک کوهستان کرمانشاه در ارتفاعات این شهر واقع شده است. به همین خاطر وقتی که خودتان را به این پارک می‌رسانید، می‌توانید شاهد مناظر خیره‌کننده‌ای از کرمانشاه باشید. بهتر است با کمی زمان‌بندی صحیح، هنگام غروب آفتاب خودتان را به پارک کوهستان کرمانشاه برسانید. در این لحظه، تمام شهر طلایی می‌شود و می‌توانید تصاویر یادگاری بسیار زیبایی از سفرتان به کرمانشاه بگیرید. در کنار بام کرمانشاه چند صندلی قرار داده‌اند تا بتوانید از تماشای مناظر کوهستان نهایت لذت را ببرید. توجه داشته باشید که فضای این پارک در طول زمستان بسیار سرد می‌شود.

آدرس: کرمانشاه، جاده شرقی

تالاب هشیلان | از عجایب کرمانشاه

اگر به‌دنبال ماجراجویی در طول سفر هستید و دلتان می‌خواهد تا از مکان های دیدنی کرمانشاه که کمتر کسی دیده است بازدید کنید، حتماً باید سری به تالاب هشیلان بزنید. این تالاب در بخش شمال‌غربی کرمانشاه و داخل دهستان الهیارخانی واقع شده است. تالاب هشیلان کرمانشاه، زیستگاهی آرام برای انواع پرندگان آسیای مرکزی در فصل مهاجرت به حساب می‌آید. زمانی که فصل مهاجرت برسد، می‌توانید از صدها پرنده بسیار زیبا و رنگارنگ در این تالاب تماشایی دیدن کنید. همه‌ساله هم‌زمان با شروع باران‌های پاییزی و سرمای هوا، پرندگان مهاجر به این تالاب می‌آیند. پس این فصل را برای بازدید از پرندگان نادر و زیبا از دست ندهید. فقط باید به یاد داشته باشید که پرندگان نباید متوجه حضور شما شوند. آن‌ها در صورتی که از وجود در این منطقه هراس داشته باشند، دیگر این منطقه را برای مهاجرت انتخاب نمی‌کنند.

آدرس: 31کیلومتری شمال‌غرب کرمانشاه، دهستان الهیارخانی، در مسیر جاده کرمانشاه به روانسر

تپه باباجان | یادگار تاریخ دور

تپه باباجان در بخش مرکزی کرمانشاه و دهستان بالادربند قرار دارد. برای دسترسی به آن، باید خودتان را به حاشیه غربی روستای باباجان برسانید. این منطقه دارای آب‌وهوای سرد و کوهستانی و مناظری بی‌نظیر و تماشایی است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که قدمت این تپه زیبا به هزاره سوم پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. بر اساس کاوش‌های انجام‌شده، در این منطقه آثاری از عصر آهن یافت شده است. همچنین لازم به ذکر است که در دوران سلجوقیان و ساسانی، تمدنی در این منطقه زندگی می‌کردند. این تپه جزو آثار ملی ایران به شمار می‌آید. در فصل بهار و تابستان، منظره این تپه به تصویری از بهشت تبدیل می‌شود. همچنین می‌توانید برای اقامت هم از خانه‌های روستایی باباجان استفاده کنید.

آدرس: کرمانشاه، بخش مرکزی، دهستان بالادربند، حاشیه غربی روستای باباجان

رودخانه قره‌ سو | رگ حیاتی کرمانشاه

در بازدید از شهر کمانشاه، حتماً باید پای خود را به آب رودخانه قره سو بزنید! رودخانه قره‌سو مهم‌ترین رودخانه این شهر است و جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه به حساب می‌آید. زمانی که صحبت از جاذبه های دیدنی کرمانشاه باشد، باید حتماً رودخانه قره سو را در صدر لیست قرار داد.

این رودخانه از رودخانه سراب روانسر که در 50 کیلومتری شمال‌غرب شهر قرار دارد، سرچشمه می‌گیرد. قره‌سو از بخش شمال‌غربی شهر وارد کرمانشاه می‌شود و از بخش جنوب‌شرقی تا فاصله 15کیلومتری پیش می‌رود تا با رودخانه رازآور یکی شود. این رودخانه مایه حیات و آبادانی کرمانشاه است. در فصل تابستان کنار این رودخانه می‌توانید خانواده‌های مختلف را ببینید که برای پیک‌نیک آمده‌اند. آب‌بازی در آب این رودخانه حین تابستان بسیار مزه می‌دهد و به‌خاطر فراموش‌نشدنی سفرتان تبدیل می‌شود.

سراب قنبر

سراب قنبر از جمله خاص ترین مکان های گردشگری کرمانشاه به حساب می‌آید. این سراب در بخش جنوبی شهر و در دامنه کوه سفید قرار دارد. آب مصرفی بخشی از شهر را سراب قنبر تأمین می‌کند. این سراب زیبایی مخصوص به خود را دارد و در هر فصل تماشایی است. البته بر اساس نظر گردشگران، در فصل پاییز به لطف نقاش طبیعت، منظره سراب قنبر به هزاران رنگ تبدیل می‌شود. در این فصل، سراب قنبر عاشقانه‌ترین حالت خود را تجربه می‌کند. هوا در پایین کمی سرد است؛ اما چشم از تماشای مناظر زیبا سیر نمی‌شود. بهتر است برای بازدید از این سراب تماشایی، یک روز کامل را کنار بگذارید.

آدرس: کرمانشاه، دامنه کوه سفید

سراب نیلوفر | دریاچه‌ای پوشیده از غنچه‌های صورتی

حال که صحبت از سراب قنبر شد، حتماً باید از دیگر مهم ترین جاهای دیدنی کرمانشاه، یعنی سراب نیلوفر نیز یاد کنیم. این سراب در 20کیلومتری شمال‌غرب کرمانشاه قرار دارد و در دامنه کوه‌های کماجار واقع شده است. این سراب مملو از نیلوفرهای آبی بسیار زیباست و به همین خاطر آن را با نام سراب نیلوفر می‌شناسند. در صورتی که بخواهید از زیباترین منظره این سراب لذت ببرید، باید نیمه اول سال را برای بازدید انتخاب کنید. در این بازه زمانی، غنچه‌های نیلوفرهای آبی باز می‌شوند و منظره‌ای خوش‌رنگ و لعاب را می‌توانید تماشا کنید. مطمئن باشید که در کنار سراب نیلوفر، می‌توانید زیباترین تصاویر یادگاری را ثبت کنید. این سراب در فصل بهار و تابستان به یکی از شلوغ ترین مکان های گردشگری کرمانشاه تبدیل می‌شود. سراب نیلوفر 1.331 هکتار وسعت دارد و عمق آن در بعضی بخش‌ها به 32 متر می‌رسد!

آدرس: کرمانشاه، ۲۰کیلومتری شمال غرب کرمانشاه

سفیدکوه | نماد اقتدار کرمانشاه

سفیدکوه جزو مهم‌ترین کوه‌های ایران است که در 10کیلومتری جنوب کرمانشاه قرار دارد. ارتفاع بلندترین قله سفیدکوه به حدود 2،800 متر می‌رسد. خط‌الرأس این کوه مرز طبیعی بین سر فیروزآباد ماهیدشت و درود فرامان محسوب می‌شود. بسیاری از ریزآب‌های دامنه شمالی در نهایت به رودخانه قره سو می‌ریزند و ریزآب‌هایی که در دامنه جنوبی قرار دارند، به رودخانه مرگ ختم خواهند شد. مسیر صعود به سفیدکوه جزو مسیرهای پرطرفدار و معروف در بین کوهنوردان به حساب می‌آید. در طول مسیر صعود می‌توانید از زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه همانند سراب‌های متعدد دیدن کنید. توجه داشته باشید که مسیر صعود به قلل سفیدکوه، مسیر ساده‌ای نیست و باید مهارت و آمادگی جسمانی کافی داشته باشید.

آدرس: کرمانشاه، سفیدکوه

آبشار تافه | تجدید دیدار بعد از 15 سال

آبشار تافه جزو زیباترین جاهای دیدنی کرمانشاه است. این آبشار در منطقه کوهستانی و حفاظت‌شده بیستون قرار دارد. این آبشار از دل کوه سخت طی ده پلکان مختلف به سطح زمین می‌رسد. متأسفانه برای مدت 15 سال متوالی، آب آبشار تافه کرمانشاه خشک شده بود؛ اما این روزها پس از این مدت طولانی، آب این آبشار دوباره به جریان افتاده است. توجه داشته باشید با توجه به اینکه آبشار تافته در منطقه حفاظت‌شده قرار دارد، گاهی ورود به آن ممنوع خواهد بود. پس بهتر است در صورتی که اجازه ورود به منطقه را ندادند، به‌هیچ‌وجه وارد این منطقه نشوید؛ زیرا این کار جرم محسوب می‌شود و جریمه‌های نقدی و قضایی در بر خواهد داشت.

آدرس: کرمانشاه، منطقه حفاظت شده بیستون

غار پرآو

غار پرآو، عمیق‌ترین غار در بین غارهای ایران است. نام این غار همیشه در صدر جاهای دیدنی کرمانشاه قرار می‌گیرد. برای بازدید از غار پرآو باید خودتان را به ارتفاع 3هزار متری از سطح دریا برسانید و به دل کوه پرآو بزنید. غار پرآو 1454 متر طول و البته 751 متر عمق دارد! برای ورود به این غار، همانند فیلم‌های اکشن ماجراجویی، باید با طناب و تجهیزت مختلف خودتان را به داخل غار برسانید. تالارهای این غار بسیار مرتفع و بزرگ هستند؛ برای همین هم هست که یکی از ترسناک ترین جاهای دیدنی ایران لقب گرفته است. دمای این غار بین 1 تا 3 درجه سانتی‌گراد متغیر است. غار پرآو غاری رمزآلود و اسرارآمیز است و بازدید از آن برای غارنوردان معمولی بسیار خطرناک خواهد بود. همچنین به یاد داشته باشید برای دسترسی به دهانه ورودی غار، باید خودتان را به ارتفاعات کوه پرآو برسانید. پس بازدید از این غار، آمادگی جسمانی شما را حسابی به چالش می‌کشد.

آدرس: 12کیلومتری شمال‌شرق کرمانشاه، کوه پرآو، بین کوه طاق بستان و بیستون

غار دواشکفت | قدیمی‌ترین غار ایران

در بخش شرقی کرمانشاه، غاری با ورودی بزرگ و ظاهری عجیب در نزدیکی دشتی بزرگ قرار دارد. غار دواشکفت در نگاه اول شاید یک غار معمولی به نظر برسد؛ اما کارشناسان متوجه شده‌اند که این غار جزو قدیمی‌ترین غارهایی است که انسان‌ها برای زندگی از آن استفاده می‌کردند. قدمت این غار بین 80 تا 120 هزار سال پیش باز می‌گردد. طی کاوش‌های متعدد انجام‌شده در این غار، ابزارهای ابتدایی متعلق به انسان‌های نئونادرتال کشف شده است. این ابزارها برای شکار و زندگی استفاده می‌شدند. پس همین ابزارها نشان می‌دهد که انسان‌های اولیه از این غار به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند. البته از جنبه تاریخی غار دواشکفت که بگذریم، باید بگوییم وقتی که از داخل غار به دهانه و منظره بیرون آن نگاه کنید، شاهد منظره‌ای زیبا خواهید بود که برای عکاسی جان می‌دهد.

آدرس: کرمانشاه، شرق کرمانشاه، 12کیلومتری تپه‌های گاکیه

غار قوری قلعه | طولانی‌ترین غار آبی ایران

غار قوری قلعه از جمله شگفت انگیزترین جاهای دیدنی کرمانشاه است. این غار در 25کیلومتری شهر روانسر و حدفاصل بین پاوه و جوانرود قرار گرفته است. برای دسترسی به این غار باید خودتان را به دامنه کوه شاهو برسانید. ورودی غار از سطح زمین حدود 1،200متر ارتفاع دارد. این غار، بزرگترین غار آبی آسیا و طولانی‌ترین غار آبی ایران به حساب می‌آید. بسیاری تصور می‌کنند که این مقام به غار علیصدر تعلق دارد؛ اما این طور نیست. با ورود به غار قوری قلعه احساس می‌کنید که پا به سرزمین عجایب گذاشته‌اید. قندیل‌های این غار ظاهری بسیار عجیب دارند. البته با نورپردازی زیبای شهرداری کرمانشاه، زیبایی این غار دوچندان شده است. در این غار می‌توانید از تالارهای مختلف دیدن کنید. هر تالار شکل خاصی دارد و شما را به نوعی خاص شگفت‌زده می‌کند.

آدرس: کرمانشاه، ۲۵کیلومتری شهر روانسر

بازارهای دیدنی کرمانشاه

بازار توپخانه | بازار تره‌بار کرمانشاه

بازار توپخانه جزو قدیمی ترین بناهای تاریخی کرمانشاه است. این بازار از دروازه چغاسرخ کرمانشاه آغاز می‌شود و تا انتهای پل سید جمعه ادامه دارد. بازار توپخانه کرمانشاه، بازار تره‌بار این شهر است. این بازار بافتی قدیمی و زیبا دارد و با حضور در آن حسی بسیار عالی را تجربه می‌کنید. کسبه بازار از ابتدای صبح جلوی مغازه خودشان را آب و جارو می‌کنند و با آرامش کامل، میوه‌های تازه را روی بار قرار می‌دهند. این بازار عطر خوش میوه و سبزیجات می‌دهد و قدم‌زدن در آن لذت‌بخش خواهد بود.

آدرس: کرمانشاه، سرچشمه

بازار سنتی

در بین مکان های گردشگری کرمانشاه، بازار سنتی این شهر جایگاه ویژه‌ای دارد. این بازار را در زمره بزرگترین بازارهای سرپوشیده ایران قرار می‌دهند. بازار سنتی کرمانشاه به چهار بخش مختلف تقسیم می‌شود. بازار ترک‌ها، بازار علافخانه، بازار مسگرها، بازار بنکدارها، بازار صندق‌سازها، بازار بزازها، بازار کلیمی‌ها و بازار چال حسن‌خان جزو مهم‌ترین بخش‌های این بازار به حساب می‌آیند. اگر می‌خواهید از تمامی راسته‌های این بازار دیدن کنید، باید حتماً یک روز کامل را کنار بگذارید. اگر به‌دنبال خرید سوغات کرمانشاه هستید، این بازار برایتان بهترین گزینه خواهد بود. همچنین باید بدانید که برخی انواع بهترین رستوران های کرمانشاه که هنوز بافت سنتی خود را حفظ کرده‌اند، در نزدیکی همین بازار قرار دارند.

آدرس: کرمانشاه، خیابان مدرس

بازار مسگرها | ظروفی همانند اجداد ما

بازار مسگرها بخشی از بازار اصلی و سنتی و یکی از مراکز خرید کرمانشاه است. در گذشته دور، اکثر مردم از ظروف مسی برای پخت‌وپز استفاده می‌کردند. ظروف مسی خواص بسیاری دارند و باعث می‌شوند تا غذا بیشترین خواص را داشته باشد. در بازار مسگرهای کرمانشاه می‌توانید انواع ظروف مسی مخصوص پخت و سرو غذا یا انواع وسایل تزئینی مسی را تهیه کنید.

آدرس: کرمانشاه، بازار سنتی، راسته مسگرها

بازار نان برنجی | بازار خوشمزه‌ها

بازار نان برنجی را می‌توان جزو خوشمزه ترین جاهای دیدنی کرمانشاه دانست! همان طور که می‌دانید، نان برنجی مهم‌ترین سوغات کرمانشاه است. به همین خاطر یک راسته مخصوص فروش انواع شیرینی خوشمزه مخصوص کرمانشاه در بازار اصلی این شهر وجود دارد. بازار نان برنجی کرمانشاه، بازاری خوشمزه است که می‌توانید انواع کاک، نان خرمایی و نان برنجی خوشمزه و تازه را از آن تهیه کنید. اگر می‌خواهید بهترین طعم شیرینی‌های کرمانشاه را بچشید، مستقیم به بازار نان برنجی کرمانشاه بروید!

آدرس: کرمانشاه، خیابان مدرس، بالاتر از مسجد جامع

جمعه بازار | بازار سنتی هفتگی

هر جمعه در بخش شرقی پارک شهر، بازار محلی کرمانشاه برگزار می‌شود. جمعه بازار کرمانشاه در بین مردم بومی و محلی از محبوبیت بسیاری برخوردار است. در این بازار مردم محلی را مشاهده می‌کنید که هر کس کالای خاصی را عرضه می‌کند. مردم محلی هر هفته برای خرید به جمعه بازار می‌آیند. البته بازدید از این بازار برای گردشگران نیز جذابیت خاصی خواهد داشت. در این بازار می‌توانید انواع صنایع‌دستی، پوشاک، عطر، لوازم آرایشی و شیرینی‌های خوشمزه کرمانشاهی را تهیه کنید.

آدرس: کرمانشاه، قسمت شرقی کوه طاق بستان، پارک شرقی

جاهای دیدنی تاریخی کرمانشاه

طاق‌ بستان | شکارگاه ساسانیان

طاق بستان از نظر بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی، در صدر مهم ترین جاذبه های گردشگری کرمانشاه قرار دارد. طاق بستان را فقط نمی‌توان یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه دانست. بلکه مجموعه‌ای از جاذبه های گردشگری کرمانشاه را در خود جای می‌دهد. در این مجموعه می‌توانید از دریاچه‌ای زیبا، نقش حجاری‌شده روی کوه و آثار تاریخی متعدد دیدن کنید. منطقه طاق بستان در اصل شکارگاه سلطنتی پادشاهان ساسانی بوده است. به همین خاطر می‌توانیم شاهد آثار تاریخی متعدد و حجاری‌های بسیار زیبا روی سنگ باشیم. بازدید از طاق بستان در هر وقت شبانه‌روز زیبایی خاص خود را دارد و می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد. بهتر است برای بازدید از طاق بستان، یک روز کامل را کنار بگذارید.

آدرس: شمال غربی شهر کرمانشاه

پل خسرو

در 2کیلومتری جنوب‌غربی شهر باستانی بیستون، درست روی رودخانه معروف گاماسیاب، پلی تاریخی با نام پل خسرو وجود دارد. پل خسرو از جمله قدیمی ترین جاهای دیدنی کرمانشاه به حساب می‌آید. این پل در اصل بخشی از سد تاریخی بیستون است که قدمت آن به دوران ساسانی باز می‌گردد. در گذشته از این پل برای عبور از رودخانه استفاده می‌کردند. ساخت این پل در آن دوران با حداقل ابزار، یک اعجاز مهندسی به حساب می‌آید. تصور کنید در آن دوران ساخت پل روی رودخانه‌ای پرآب و خروشان تا چه اندازه می‌توانسته دشوار باشد.

آدرس: کرمانشاه، 2کیلومتری جنوب‌غربی شهر بیستون

تکیه بیگلربیگی

در راهنمای سفر کرمانشاه، خیابان مدرس اهمیت بسیاری دارد. هم اکثر مراکز خرید کرمانشاه در محدوده این خیابان قرار دارند و هم می‌توانید سری به برخی جاهای دیدنی کرمانشاه همانند تکیه بیگلربیگی بزنید. قدمت این تکیه به دوران قاجار باز می‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، این تکیه به فردی با نام عبدالله خان تعلق داشته که وی را به نام بیگلربیگی می‌شناختند. این تکیه از سال 1383 به موزه‌ای زیبا تبدیل شد. در این موزه از اسناد تاریخی و مدارک مختلف نگهداری می‌کنند. حتی امکان بازدید از بخری آثار تاریخی متعلق به موزه پارینه‌سنگی نیز در این موزه وجود دارد.

آدرس: کرمانشاه، خیابان مدرس

تکیه معاون الملک | عمارتی زیبا و قجری

تکیه معاون الملک از جمله ابنیه تاریخی کرمانشاه است که به دوران قاجار تعلق دارد. این تکیه در طول تاریخ کاربردهای بسیاری داشته است. برای مثال به مدت 30 سال از آن به‌عنوان مدرسه استفاده کردند. برای مدت طولانی ، مراسم سوگواری امام حسین همراه با مراسم تعزیه‌خوانی در این تکیه برگزار می‌شد. تکیه معاون الملک دارای معماری بسیار زیبا، کاشی‌کاری‌های هنرمندانه و شیشه‌های رنگی بسیار تماشایی است. بازدید از تکیه معاون الملک در سفر به کرمانشاه می‌تواند خاطره‌ای زیبا برایتان به یادگار بگذارد.

آدرس: کرمانشاه، خیابان حداد عادل

چله خانه و خانقاه هجیج | چله‌نشینی به سبک مردم کرمانشاه

چله خانه یا خانقاه، نوعی عبادتگاه به حساب می‌آید. معمولاً از چله خانه برای چله‌نشینی و اعتکاف استفاده می‌کردند. چله خانه هجیج از جمله خاص ترین جاهای دیدنی کرمانشاه است. این چله خانه در روستای هجیج قرار دارد. پس برای بازدید از این چله خانه باید خودتان را به روستای هجیج برسانید. این چله خانه دارای ستون‌های چوبی است و در ساخت آن از سنگ، چوب و گل استفاده کرده‌اند. البته باید بدانید که در دل این روستا می‌توانید از مناظر طبیعی متعدد نیز دیدن کنید. پس یک روز کامل را برای بازدید از روستای هجیج کنار بگذارید. اگر اهل ماجراجویی بیشتر هستید، می‌توانید در خانه‌های روستایی نیز اقامت داشته باشید.

آدرس: کرمانشاه، روستای هجیج

حمام حاج شهباز خان | حمامی قجری

چند پاراگراف قبل، درباره زیبایی خیابان مدرس با شما حصبت کردیم. حمام حاج شهباز خان نیز از جمله مهم ترین جاهای دیدنی کرمانشاه است که در بافت تاریخی شهر و خیابان مدرس قرار دارد. قدمت این حمام تاریخی به دوران قاجار باز می‌گردد. این حمام شامل بخش‌های مختلفی همانند خزینه آب سرد، خزینه آب گرم، گرم‌خانه، رخت‌کن یا همان سربینه می‌شود. معماری این حمام بسیار زیبا است و از تماشای تزئینات آن سیر نمی‌شوید. در سطوح داخلی گنبدهای این حمام از آهک‌بری‌های زیبایی به شکل مقرنس‌کاری استفاده کرده‌اند. همچنین روی دیوارها نقاشی‌هایی بسیار زیبا به چشم می‌خورد که به همان دوران تعلق دارند. در حال حاضر این حمام کاربرد قدیمی خود را ندارد و میزبان خانه خلاقیت صنایع‌دستی کرمانشاه است.

آدرس: کرمانشاه، بافت تاریخی، خیابان مدرس

زیج منیژه

قلعه منیژه یا همان زیج منیژه جزو مهم ترین جاهای دیدنی اطراف کرمانشاه است. این اثر تاریخی مهم، در روستای پاتاق سرپل ذهاب قرار دارد. این قلعه تاریخی با کمک لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. درباره قدمت تاریخی این قلعه که ظاهری بسیار عجیب دارد، اطلاعات بسیاری در دست نیست. بسیاری می‌گویند که قدمت آن به دوران ساسانی باز می‌گردد و برخی دیگر داستان‌هایی افسانه‌ای درباره این قلع روایت می‌کنند. جالب است بدانید برخی بر این باور هستند که از این قلعه به‌عنوان رصدخانه استفاده می‌کردند. زمانی که از راهروهای این قلعه عبور می‌کنید، با خودتان می‌گویید که چه کسانی صدها سال پیش اینجا قدم گذاشته‌اند؟ این قلعه جزو قلعه‌های اسرارامیزی است که هنوز هم بخش‌هایی از آن برای کاوشگران هم ناشناخته است.

آدرس: کرمانشاه، سرپل ذهاب، روستای پاتاق

کاروانسرای شاه عباسی بیستون | یادگاری از دوران صفوی

در کنار روستای بیستون کهنه و رو‌به‌روی نقش برجسته داریوش بر سینه کوه بیستون، کاروانسرایی قدیمی به چشم می‌خورد که جزو مهم ترین جاذبه های گردشگری کرمانشاه است. این کاروانسرا به سبک چهارایوانی ساخته شده است و معماری بسیار زیبا و هشت‌ضلعی دارد. همان طور که می‌توانید حدس بزنید، کاروانسرای شاه عباسی بیستون به فرمان شاه عباس اول صفوی ساخته شده است. با توجه به سنگ‌نوشته‌ای که از شاه سلیمان صفوی در این بنا به یادگار مانده است، ساخت این کاروانسرا را در دوران سلطنت شاه سلیمان به پایان رسانده‌اند. جالب است بدانید که این بنا حتی تا دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار نیز کاربرد داشت و به همین خاطر یک بار به‌صورت کامل آن را در همان دوران بازسازی کردند. کاروانسرای شاه عباسی ظاهری بسیار سالم دارد و در طول تاریخ به‌خوبی پابرجا باقی مانده است.

آدرس: کرمانشاه، بیستون

کتیبه بیستون | بزرگترین سنگ نبشته جهان

عکس کتیبه بیستون کرمانشاه

کتیبه بیستون را می‌توان شناسنامه همه ما ایرانیان دانست. این کتیبه، بزرگترین سنگ نبشته در تمام جهان است. این کتیبه یادگاری از سخنان داریوش بزرگ برای تمام ایرانیان به حساب می‌آید. بی‌تردید دوران حکومت هخامنشیان را می‌توان دوران قدرت ایران دانست. از آن دوران یادگاری‌های به دست ما رسیده است؛ اما کتیبه بیستون را می‌توان جزو مهم‌ترین آن‌ها دانست.

این کتیبه 6متر طول و 3 متر عرض دارد. روی این کتیبه تصویر مختلفی به چشم می‌خورد که شامل تصویر داریوش کبیر، 10 شورشگر و یک کماندار و نیزه‌دار است. در بالای این کتیبه نیز نماد فروهر به چشم می‌خورد. درباره این کتیبه رمز و راز بسیاری وجود دارد و هنوز هم کارشناسان در پی کشف رمز و راز آن هستند. این کتیبه ارزش بسیاری دارد و در سفر به کرمانشاه باید حتماً از آن دیدن کنید. در اصل می‌توان گفت که کتیبه بیستون به نوعی در صدر مهم ترین جاهای دیدنی کرمانشاه قرار می‌گیرد.

آدرس: کرمانشاه، بیستون

کلیسای قلب مقدس مسیح | کلیسایی قجری در دل کرمانشاه

کلیسای قلب مقدس مسیح از دیگر جاهای دیدنی کرمانشاه است. قدمت این کلیسا به سال 1914 میلادی و اواخر دوره قاجار باز می‌گردد. این کلیسای زیبا به دست اسقف یوحنانیان ساخته شد و خود وی نیز آن را تقدیس کرد. کلیسای قلب مقدس مسیح جزو کلیساهای مهم کرمانشاه به حساب می‌آید. این کلیسا هنوز هم کاربرد دارد و مسیحیان این شهر از آن برای برگزاری انواع مراسم مسیحیت استفاده می‌کنند. کلیسای قلب مقدس جزو آثار ملی ایران به حساب می‌آید و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. توجه داشته باشید در روزهایی که مراسم عشای ربانی در این کلیسا برگزار می‌شود، امکان بازدید عموم از آن وجود ندارد.

آدرس: کرمانشاه، خیابان مدرس و کوچه‌ امیر محترم

کوه بیستون | کوهی که زخم فرهاد را به دوش می‌کشد

کوه یستون از جمله قله‌های کوهستان پرآو است. این کوه در شهرستان هرسین کرمانشاه و 30 کیلومتری این شهر قرار دارد. کوه بیستون یک کوه ساده است که به‌خاطر وجود سنگ نبشه معروف داریوش، شهرت بسیاری دارد. تا به امروز بیش از 28 اثر تاریخی مهم از این کوه کشف کرده‌اند. آیا داستان شیرین و فرهاد را خوانده‌اید؟ داستانی که فرهاد عاشق پیشه با تیشه به کوه زد تا کوه را بتراشد و به عشق شیرین خود برسد؟ در اصل این داستان مربوط به همین کوه است. به همین خاطر کوه بیستون در فرهنگ ایرانیان اهمیت بسیاری دارد. جالب است بدانید که در این کوه غارهای متعددی وجود دارند که در آن‌ها آثار تاریخی با قدمت حدود 40 تا 70هزار سال پیدا کرده‌اند. این آثار نشان می‌دهند که در گذشته دور نیز از این کوه برای سکونت استفاده می‌کردند.

آدرس: 30کیلومتری کرمانشاه

هتل لاله بیستون | تجربه اقامت در کاروانسرا

شاید با دیدن نام هتل لاله در لیست جاذبه های دیدنی کرمانشاه تعجب کرده باشید. خب حق دارید، قطعاً انتظار داشتید که این هتل را در لیست برترین هتل های کرمانشاه ببینید؛ اما خب هتل لاله بیستون هم هر هتلی نیست. این هتل در لیست خاص ترین هتل های ایران قرار می‌گیرد. هتل بین‌المللی لاله که عضور گروه هتل‌های زنجیره‌ای لاله است، در فاصله 25کیلومتری کرمانشاه قرار دارد. این هتل در سال 1394 در کاروانسرایی باستانی به بهره‌برداری رسید. خب عمر هیچ کدام از آن ما آنقدر نبوده که تجربه اقامت در کاروانسرا را داشته باشیم؛ اما با هتل لاله بیستون می‌توانیم اقامت در کاروانسرا را برای اولین بار تجربه کنیم. فضای داخلی اتاق‌ها کاملاً سنتی هستند و شما را به یاد گذشته دور می‌اندازند.

آدرس: کرمانشاه، بیستون، رو‌به‌روی پل خسرو

کوه فرخشاد | کوه طاق بستان

کوه فرخشاد از جمله معروف ترین جاهای دیدنی کرمانشاه است که به کوه طاق بستان نیز شهرت دارد. دلیل این نامگذاری نیز فاصله کم آن تا طاق بستان کرمانشاه به حساب می‌آید. کوه فرخشاد قلل مختلفی دارد و مسیر صعود به آن‌ها، مسیری معروف و مشهور در بین کوهنوردان به حساب می‌آید. این کوه در بخش شمالی شهر واقع شده است و قلل کوچک و بزرگ متعددی دارد. طی سال‌های اخیر، آثار تاریخی متعددی را در نزدیکی این کوه کشف کرده‌اند. به همین خاطر علاوه‌بر یک جاذبه طبیعی، یک سایت تاریخی نیز به حساب می‌آید. لازم به ذکر است مسیر صعود به کوه فرخشاد مسیر ساده‌ای نیست و به مهارت و آمادگی جسمانی عالی نیاز دارد.

آدرس: کرمانشاه، غرب کوه دو کل

گوردخمه ها | جایی برای بازگشت به طبیعت

کرمانشاه جزو مناطق قدیمی ایران به حساب می‌آید. در این منطقه آثار تاریخی متعدد متعلق به دوران هخامنشیان و ساسانی وجود دارند. در آن دوران ایرانیان از آیین باستانی زرتشت پیروی می‌کردند. بر اساس آیین زرتشت، جسد انسان نجس است. به همین خاطر آن را داخل حفره‌هایی در دل کوه رها می‌کردند تا طعمه حیوانات شود. به این حفره‌ها، گوردخمه گفته می‌شود. در شهر کرمانشاه، گوردخمه‌های متعددی وجود دارند. برخی انواع گوردخمه را با نام گوردخمه مادی می‌شناسند که در کوه‌ها و ارتفاعات قرار دارند. برخی دیگر در دره‌ها قرار دارند. هر دو نوع گوردخمه در کرمانشاه به چشم می‌خورد. همچنین باید بدانید که هر دو نوع نیز به آیین زرتشت تعلق دارد. د رادامه دو تا از معروف‌ترین‌هایشان را برایتان می‌آوریم.

گوردخمه سان رستم کرمانشاه در روستای بوژان

همان طور که اشاره کردیم، در بین جاهای دیدنی کرمانشاه، گوردخمه‌های متعددی وجود دارد. گوردخمه سان رستم از جمله معروف‌ترین گوردخمه‌های این شهر است. این گوردخمه در نزدیکی روستایی با نام روستای بوژان واقع شده است. گوردخمه سان رستم یک دخمه با ارتفاع 5 متر است. در این گوردخمه از سقف قوسی استفاده کرده‌اند و برخلاف گوردخمه‌های دوران ماد، در کف دره و در نه در دل کوه قرار دارد.

آدرس: ۶۴کیلومتری جنوب کرمانشاه، منطقه جلالوند، ۱۱کیلومتری روستای بوژان

گوردخمه صحنه کرمانشاه یا گوردخمه دربند

در بخش قبلی اشاره‌ای بسیار مختصر به گوردخمه‌های دوران ماد کردیم. گوردخمه‌های ماد در کوهستان قرار دارند و گوردخمه صحنه که به گوردخمه دربند نیز شهرت دارد، جزو خاص‌ترین گوردخمه‌های دوطبقه مادی است. این گوردخمه در شهرستان صحنه و بخش شمالی کرمانشاه قرار دارد. این گوردخمه را باید جزو خاص‌ترین جاهای دیدنی کرمانشاه دانست. برخی این گوردخمه را آرامگاه کیکاوس، شیرین و فرهاد می‌دانند. این گوردخمه در ارتفاع 50 متری از سطح رودخانه قرار دارد و دارای ابعاد 14 متر در 11 متر است. در بخش ورودی آرامگاه نیز تصویری حجاری شده از خورشید به چشم می‌خورد. گوردخمه صحنه کرمانشاه جزو آثار ملی ثبت شده ایران به حساب می‌آید.

آدرس: کرمانشاه، شهرستان صحنه، بدنه کوه شوق علی

مسجد جامع شافعی | زیباترین مسجد غرب ایران

مسجد شافعی کرمانشاه را بی‌تردید می‌توان جزو زیباترین مساجد ایران قرار داد. این مسجد مخصوص اهل تشیع است؛ اما ظاهری شبیه به مساجد اهل سنت نیز دارد. مسجد جامع شافعی کرمانشاه از یک سمت به میدان جوانشیر و از سمت دیگر به تاریکه بازار می‌رسد. این مسجد را می‌توان در فهرست برترین جاهای دیدنی کرمانشاه قرار داد. اصلاً وقتی که وارد مسجد جامع شافعی کرمانشاه می‌شوید و زیبایی تزئینات آن را می‌بینید، دلتان نمی‌خواهد نماز خود را شکسته بخوانید تا بلکه زمان بیشتری را در این مسجد حضور داشته باشید. این مسجد در سال 1324 و دوران پهلوی احداث شده است. البته بارها و بارها آن را مرمت و بازسازی کرده‌اند. تزئینات این مسجد زیبا را می‌توان با برترین مساجد دنیا همانند مسجد‌النبی مقایسه کرد.

آدرس: کرمانشاه، خیابان جوانشیر

مسجد جامع هجیج | مسجدی ساده و آرام

مسجد جامع هجیج با سایر مساجد جامع شهرهای دیگر تفاوت دارد. این مسجد در یک روستای نسبتاً کوچک و قدیمی واقع شده است. مسجد جامع هجیج گنبدی فیروزه‌ای و ساده دارد. در ساخت این مسجد از ستون‌های چوبی و تزئینات زیبای کنده‌کاری در کنار پنجره‌های تزئین‌شده زیبا استفاده کرده‌اند. مسجد جامع هجیج قدمت تاریخی دارد و در عین حال به‌خاطر سادگی در تزئینات، با حضور در آن احساس آرامش می‌کنید.

آدرس: کرمانشاه، روستای هجیج

مسجد عماد الدوله | دروازه‌ای به سوی نجف

مسجد عماد الدوله کرمانشاه از جمله مهم‌ترین آثار تاریخی و جاهای دیدنی کرمانشاه به حساب می‌آید. قدمت این مسجد به قرن 13 هجری قمری و سال 1285 باز می‌گردد. این مسجد در آن سال به همت فردی با نام امامقلی میرزا عمادالدوله بنا شد. به همین خاطر آن را با همین نام می‌شناسند. این مسجد ظاهری بسیار ساده و بدون آلایش دارد. جالب است بدانید که یکی از دروازه‌های حرم حضرت علی (ع) در این مسجد قرار دارد. به همین خاطر هم مسجد عماد الدوله کرمانشاه شهرت بسیاری پیدا کرده است.

آدرس: کرمانشاه، ضلع غربی خیابان مدرسه، نرسیده به سه‌راه نواب، روبه‌روی سبزه میدان، داخل بازار زرگرها

موزه های کرمانشاه | آینه‌ای برای بازتاب تمدن و فرهنگ

کرمانشاه شهری با هزاران سال قدمت تاریخی است. به همین خاطر موزه‌های متعددی در کرمانشاه وجود دارند. موزه پارینه سنگی، موزه میراث باستانی، موزه سنگ طاق بستان، موزه مردم‌شناسی کرمانشاه، خانه موزه جلیلی، موزه پوشاک و زیورآلات، موزه تاریخ طبیعی و چندین موزه دیگر در بین مکان های گردشگری کرمانشاه وجود دارند. برای کسب اطلاعات کامل درباره موزه‌های کرمانشاه می‌توانید مقاله ره بال آسمان را در این زمینه مطالعه کنید.

بقعه سر قبر آقا | جایی برای گرفتن حاجت

بقعه سرقبرآقا از جمله جاهای دیدنی کرمانشاه است. این بقعه پشت پارک شیرین این شهر قرار دارد. قدمت این بقعه به دوران قاجار باز می‌گردد. در این آرامگاه فقیه مردمی به خاک سپرده شده است. فردی که تلاش‌های بسیاری در راستای شناخت اسلام در ایران انجام داد. این بقعه ظاهری بسیار ساده و زیبا دارد. زمانی که وارد بقعه این بزرگوار می‌شوید، محو آرامش فضای آن خواهید شد. بسیاری از مردم کرمانشاه اهمیت بسیاری برای این بقعه قائل هستند و برای حاجات خود نذر آن می‌کنند. به همین خاطر اگر کسی به چشمتان خورد که مشغول توزیع نمک یا خیرات دیگری است، از او قبول کنید و دعای خیر برایش بفرستید.

آدرس: استان کرمانشاه، کرمانشاه، خیابان آل آقا

سوالات متداول

بیستون مهم‌ترین منطقه تاریخی کرمانشاه است.

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به کرمانشاه است.

نان برنجی و کاک مهم‌ترین سوغات کرمانشاه هستند.

پارک جنگلی کوهستان مهم‌ترین جاذبه طبیعی کرمانشاه است.

کتیبه داریوش کبیر مهم‌ترین جاذبه تاریخی کرمانشاه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.