مترو اصفهان | آشنایی با ایستگاه‌ها، ساعت حرکت و قیمت بلیط

0

امروز می‌خواهیم به همه پرسش‌های شما درباره مترو اصفهان پاسخ دهیم. اینکه چند خط دارد، ایستگاه‌های هر خط کدام هستند و هر کدام به چه جاذبه‌ای راه دارند، چه ساعاتی فعالیت می‌کند، قیمت بلیطش چقدر است و چطور می‌شود بلیطتش را تهیه کرد. بی‌شک یکی از این پرسش‌ها برای شماست که الآن اینجایید؛ پس تا انتهای مطلب با ما باشید.

معرفی مترو اصفهان

معرفی مترو اصفهان

اصفهان هم مثل هر شهر بزرگ دیگری برای کاهش ترافیک و افزایش سرعت حمل‌ونقل به قطار شهری نیاز داشت. نکته جالب اینکه ایده احداث مترو در اصفهان برای اولین‌بار در سال ۱۳۴۵ مطرح و تا سال ۱۳۵۰ هم موضوع پیگیری شد؛ اما یک مانع بسیار بزرگ بر سر راه تحقق این هدف بزرگ بود و آن هم وجود آثار تاریخی متعدد در گوشه‌گوشه شهر بود که انصافاً نمی‌شد از هیچ‌کدامشان چشم‌پوشی کرد.

عکس مترو اصفهان

با انقلاب اسلامی و جنگ هشت‌ساله، پروژه احداث مترو از ذهن و فکر مسئولان بیرون رفت تا اینکه چند سال بعد پدیده ترافیک و آلودگی هوا، بلای جان شهروندان اصفهانی شد. به رشد و افزایش جمعیت ساکنان، سیل گسترده جهانگردان و توریست‌ها را هم اضافه کنید. خلاصه اینکه سال ۱۳۸۰ با بررسی‌های دقیق و مهندسی، پروژه مترو اصفهان یک بار دیگر به بحث و بررسی گذاشته شد و نهایتاً این طرح کلنگ خورد. 

طرح اولیه این بود که ۵ خط درون‌شهری و ۶ خط برون‌شهری را شامل شود. از سال ۱۳۹۴ اولین خط متروی اصفهان آغاز به کار کرد و خطوط دیگر هنوز در دست احداث هستند. در ادامه بحث، درباره هر یک از خطوط بیشتر با هم صحبت می‌کنیم.

دانلود نقشه مترو اصفهان

دانلود نقشه مترو اصفهان

گفتیم که مترو اصفهان شامل ۵ خط درون شهری و ۶ خط برون شهری است. با این توضیح باید توقع نقشه‌ای پیچیده از این پروژه داشته باشیم. البته فعلا خودتان را نگران نکنید؛ چرا که فعلا فقط یک خط فعال است که شمال و جنوب شهر را به هم می‌رساند. اگر دوست دارید نسخه باکیفیت نقشه مترو اصفهان را داشته باشید، لینک زیر را کلیک کنید.

نسخه باکیفیت نقشه مترو اصفهان

خطوط مترو اصفهان

خطوط مترو اصفهان

همان طور که در نقشه بالا هم می‌بینید، فعلا فقط سه خط مترو به‌صورت حتمی وجود دارد. در ادامه درباره هر مسیر و ایستگاه‌هایش برایتان می‌گوییم.

خط ۱ مترو اصفهان (قدس-دفاع مقدس)

خط ۱ مترو اصفهان (قدس-دفاع مقدس)

از اول قرار بود خط یک مترو اصفهان شمال و جنوب شهر را به هم پیوند دهد. این خط در نقشه با رنگ آبی مشخص شده و شامل ۲۴ ایستگاه است. تا امروز (آذرماه ۱۴۰۲) ۲۰ ایستگاه فعال هستند و ۴تای دیگر تا چند وقت دیگر به بهره‌برداری می‌رسند. ایستگاه امام حسین محل تلاقی با خط ۲ مترو است و ایستگاه آزادی، محل تلاقی با خط ۳ مترو اصفهان. بسیاری از جاهای دیدنی اصفهان و بناهای تاریخی‌اش در مسیر این خط هستند.

 

نام ایستگاه آدرس ایستگاه مراکز مهم و جاذبه های دیدنی نزدیک به ایستگاه
۱ قدس خیابان سلمان فارسی، بین بهار دوم و خیابان طلوع بازارچه نور شهرک کوثر، کافه آکواریوم لاورلند، پایانه اتوبوسرانی قدس 
۲ بهارستان خیابان شهدای مارچین، مهدیان، بین شبنم و میلاد 
۳ گلستان خیابان بهارستان غربی بین نوبهار و گلستان  بوستان بهرام آباد 
۴ شهید مفتح بهارستان غربی، بین شقایق و مفتح  شهربازی ملک شهر 
۵ شهید علیخانی میدان شهید علیخانی  مرکز خرید نقش جهان
۶ جابر خیابان شهید شهبازی شمالی  سالن ورزشی شهید مجید آقاخانی
۷ پایانه کاوه بلوار کاوه  بازار صفا 
۸ شهید چمران بلوار کاوه، خیابان مهدی زراعتی  بیمارستان سوانح سوختگی 
۹ شهید باهنر بلوار کاوه، خیابان حسن محمدی، بین حسین پهلوانی نژاد و معمار  هتل کوثر باهنر و حسینیه امام سجاد
۱۰ شهدا میدان شهدا حمام تاریخی علی قلی آقا، مرکز خرید اصفهان، مرکز بهداشت ابن سینا 
۱۱ تختی چهار باغ پایین، نرسیده به درب کوشک  خانه تاریخی دهدشتی، حمام تاریخی علی قلی آقا، بازار قیصریه، مهمان‌خانه امیرکبیر، هتل آزادی و ورزشگاه تختی اصفهان
۱۲ امام حسین 

(دروازه دولت)

بین میدان امام حسین و مسجد سرخی  میدان نقش جهان، عمارت چهل ستون، سرزمین شادی‌ها، کاخ و عمارت هشت بهشت، موزه تاریخ طبیعی اصفهان و حیات‌وحش اصفهان، ارگ جهان‌نما و یکی از شعبه های رستوران بریانی اعظم 
۱۳ انقلاب خیابان شمس آبادی  سی و سه پل، موزه ملی هنرهای اصفهان، بازار هنر، هتل پارسیان عالی قاپو، پردیس چهارباغ، مجتمع عالی قاپو، رستوران شهرزاد، پاساژهای میدان انقلاب، پیاده‌راه چهارباغ عباسی، عمارت هشت‌بهشت
۱۴ سی‌وسه‌ پل خیابان چهار باغ بالا، بین بابک و حضرت یحیی سی و سه پل، پل خواجو، مجتمع کوثر، هتل پارسیان کوثر اصفهان، رستوران آراخوان، کارگزاری، گز آنتیک و شادونه چهار باغ 
۱۵ دکتر شریعتی چهار باغ بالا، بین ابن سینا و مصطفی هدایتی  خانه بازی شادی پارک، مجتمع تجاری پارک، شهر کتاب شعبه چهارباغ بالا، رستوران خوانسالار و غیره
۱۶ آزادی 

(دروازه شیراز)

میدان آزادی مجتمع تجاری کاویان 
۱۷ دانشگاه  بلوار هزار جریب، بین مرداویج و آزادی  هایپر ارگانو و تالار دکتر شریعتی 
۱۸ کارگر بلوار هزار جریب، خیابان آزادی هتل خورشید و پارک لاله و اداره تعاون و کار و رفاه اجتماعی اصفهان و دانشگاه دولتی فنی و حرفه‌ای شهید محسن مهاجر اصفهان
۱۹ کوی امام  خیابان هزار جریب، کوی بهار  هتل خورشید و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی 
۲۰ دفاع مقدس (ترمینال صفه) اتوبان شهید دستجردی، پایانه مسافربری صفه پایانه مسافربری صفه، کوه صفه، پارک بانوان صفه، شهربازی سرزمین عجایب

 

خط ۲ مترو اصفهان | دارک (زینبیه) – خمینی شهر

خط ۲ مترو اصفهان | دارک (زینبیه) - خمینی شهر

خط ۲ قطار شهری اصفهان هنوز افتتاح نشده است؛ اما ایستگاه‌هایش روی نقشه مشخص شده‌اند. این خط شرق و غرب شهر را به هم وصل می‌کند. اینکه چندین و چند اثر تاریخی بر سر راه این خط مترو بود، باعث شد که راه‌اندازی‌اش به تأخیر بیفتد. هر چند هنوز هم برخی معتقدند که این پروژه آسیب جدی به بافت تاریخی شهر می‌زند! اسامی ایستگاه‌ها را از شرق تا غرب برایتان می‌آوریم.

زینبیه و دارک (شهید غفاری)، عاشق اصفهانی، عمان سامانی، لاله، شاهد، قدس، ابن سینا، امام علی(ع)، نقش جهان، فلسطین، امام حسین (دروازه دولت)، خلجا، کاشانی، شهید خرازی، کهندژ، جاوان، صمدیه،  رهنان، پیام نور، شمس تبریزی، ماربین، خمینی‌شهر.

خط ۳ مترو اصفهان | میدان آزادی – هفت تخت رستم (کوه دنبه)

خط ۳ مترو اصفهان | میدان آزادی - هفت تخت رستم (کوه دنبه)

خط سوم متروی اصفهان از میدان آزادی شروع می‌شود و طی ۸ ایستگاه، مسیرش را به سمت غرب اصفهان و نهایتاً هفت تخت رستم پیش می‌برد. این خط مترو در مرحله طراحی است و شامل ایستگاه‌های زیر می‌شود:

میدان آزادی، حکیم نظامی، ارتش، سیمین، چهارباغ فردوس، کشاورز، قائمیه و هفت تخت رستم (کوه دنبه).

خط ۴ مترو اصفهان | ابن سینا تا فرودگاه شهید بهشتی

خط ۴ مترو اصفهان | ابن سینا تا فرودگاه شهید بهشتی

یکی دیگر از خطوط قطار شهری اصفهان که هنوز در مرحله طراحی است، خط ۴ آن است که قرار است از مرکز شهر (ایستگاه ابن سینا در خط ۲) شروع شده و به فرودگاه اصفهان برسد.

آن‌هایی که راهنمای سفر اصفهان را خوانده‌اند یا تجربه سفر هوایی به این شهر را دارند می‌دانند که از فرودگاه شهید بهشتی تا مرکز شهر چیزی بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه راه وجود دارد. همین موضوع باعث می‌شود مسافران هم وقت و هم هزینه بسیاری را از دست بدهند. با افتتاح این خط، کار حمل‌ونقل مسافران و حتی کارمندان فرودگاه خیلی سریع‌تر انجام می‌شود.

خط ۵ مترو | سپاهان شهر تا نمایشگاه بین المللی

خط ۵ مترو | سپاهان شهر تا نمایشگاه بین المللی

سپاهان شهر یکی از شهرک‌های نسبتاً جدید اصفهان است که در مسیر خروجی شهر به سمت جاده شیراز قرار دارد. بسیاری از ساکنان این شهرک از افرادی هستند که در اصفهان شاغلند. هوای به‌نسبت‌ تمیزتر و هزینه کمتر خرید و اجاره‌خانه باعث شده است بسیاری از مردم به سپاهان شهر بروند.

هرچند تاکسی‌های ویژه خطی در میدان آزادی و اتوبوس‌های تندرو در همین میدان به مقصد سپاهان شهر وجود دارد؛ اما احداث مترو کمک می‌کند سرعت حمل‌ونقل بیشتر شده و هزینه‌ها به‌طرز چشمگیری کمتر شود.

متروهای برون شهری اصفهان

متروهای برون شهری اصفهان

علاوه بر خطوط مترویی که در داخل شهر اصفهان هستند، قرار است تا سال 1405 چند خط برون‌شهری نیز افتتاح شود تا ساکنان شهرهای اطراف هم بتوانند با سرعت بیشتری به اصفهان برسند. معروف‌ترین آن‌ها به مقصدهای بهارستان، مجلسی، شاهین شهر، زرین شهر و مجلسی هستند.

مترو بهارستان اصفهان

مترو بهارستان اصفهان

بهارستان هم یکی از شهرهایی است که ساکنانش به دلیل کار یا خرید، تردد بسیاری با اصفهان دارند؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین خطوط متروی اصفهان قرار است به بهارستان منتهی شود. این مترو قرار است در امتداد خط یک قرار بگیرد و پس از گذشتن از سپاهان‌شهر، به بهارستان برسد. هم‌اکنون (آذرماه 1402) بخش وسیعی از ریل‌گذاری مسیر انجام شده است.

مترو بهارستان مجلسی

مترو بهارستان مجلسی

در امتداد مسیر بهارستان،‌ قرار است قطار شهری اصفهان به سمت شهر جدید مجلسی برود. این شهر هم مانند بهارستان و سپاهان‌شهر در چند سال اخیر بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفت. نزدیکی به سرچشمه‌های زاینده‌رود، وجود دانشگاه علامه مجلسی و البته نزدیکی به شهرک صنعتی مبارکه باعث شده بسیاری افراد، این شهر جدید را برای زندگی انتخاب کنند. خط مترو بهارستان مجلسی قرار است بعد از گذر از بهارستان از مسیر اسدآباد، زیباشهر، مبارکه؛ به شهر جدید مجلسی برسد.

مترو زرین شهر اصفهان

مترو زرین شهر اصفهان

بالاتر با شما درباره خط ۳ مترو صحبت کردیم که قرار بود از میدان آزادی شروع شده و به سمت غرب اصفهان برود. اگر همین مسیر ادامه پیدا کند، به زرین‌شهر می‌رسد. بسیاری از کارمندان ذوب‌آهن اصفهان و مهاجران از شهرستان‌های دیگر در این شهر زندگی می‌کنند. افتتاح این خط، سرعت بسیاری به تردد‌های این دسته افراد به سمت مرکز شهر اصفهان می‌دهد.

مترو شاهین شهر اصفهان

مترو شاهین شهر اصفهان

یکی دیگر از پروژه‌های در دست طراحی برای مترو برون شهری اصفهان، مقصد شاهین شهر است. این شهر هم در سال‌های جنگ میزبان گروه بسیاری از مهاجران جنوب ایران بود که به دلیل فرهنگ متفاوت مردمانش با مردم اصفهان، به پاریس اصفهان شهرت پیدا کرد. اگر این خط مترو راه بیفتد، از مبدأ میدان قدس، یعنی خط یک مترو به سمت شاهین‌شهر خواهد رفت.

مترو فولاد شهر و نجف آباد به اصفهان

مترو فولاد شهر و نجف آباد به اصفهان

فولاد شهر و نجف آباد هم دو شهر دیگر هستند که تعامل‌های بسیاری با اصفهان دارند. امید است که در ادامه توسعه مسیر مترو، این دو شهر نیز از سیستم حمل‌ونقل با سرعت بیشتر و آلودگی کمتر بهره ببرند.

ساعات کار مترو اصفهان

ساعات کار مترو اصفهان

متروی اصفهان در روزهای اداری و غیرتعطیل، از ساعت ۵:۵۵ صبح کار خودش را شروع کرده و تا ۲۱:۰۶ ادامه می‌دهد. با فاصله هر ده دقیقه، یک قطار جدید در مبدأ حاضر می‌شود، با این توضیح نیاز نیست مدت طولانی برای رسیدن قطار بعدی معطل شوید.

ساعات کار مترو اصفهان

روزهای جمعه هم از ساعت ۹ تا ۲۱ مترو فعالیت می‌کند؛ ولی در همه ایستگاه‌ها توقف ندارد! و فقط در ایستگاه دفاع مقدس، آزادی، سی و سه پل، امام حسین، باهنر، شهید علیخانی و قدس مسافران را سوار و پیاده می‌کند.

در روزهای تعطیل رسمی هم باید گوش‌به‌زنگ اخبار اصفهان باشید. برای مثال ممکن است در عید نوروز یا ۲۲بهمن، برای راحتی مردم، مترو در ساعات خاصی فعالیت کند؛ اما در سایر تعطیلات رسمی، خدمات‌رسانی نداشته باشد.

هزینه بلیط مترو اصفهان

هزینه بلیط مترو اصفهان

قبل از اینکه هزینه بلیط مترو اصفهان را برایتان بگوییم، لازم است با انواع بلیط آن آشنا شوید.

در اصفهان از چهار طریق می‌توانید سوار مترو شوید:

  • روش اول استفاده از کارت شهروندی است که به‌ازای هر سفر ۳۱۰۰ تومان از کارت شما کم می‌شود.
  • روش دوم برای افرادی است که فقط چند برز از مترو استفاده می‌کنند. این افراد می‌توانند بلیط تک سفره بگیرند که هزینه‌اش ۳۹۰۰ تومان است.
  • به گردشگران یا افرادی که مدت کوتاهی در شهر تردد دارند، بلیط‌های ۲۲سفره پیشنهاد می‌شود. این بلیط‌ها حدود ۶۰هزار تومان است و برای ۲۲ بار تردد جواب می‌دهد.
  • اپلیکیشن مترو اصفهان را روی گوشی‌تان نصب کنید و برای هر سفر یک QR code بگیرید. با اسکن این کد می‌توانید از گیت رد شوید.
نکته: در برخی مواقع از سال مانند ۲۲ بهمن یا روز دانش‌آمو زو دانشجو، ممکن است استفاده از مترو رایگان شود.

روش تهیه بلیط مترو اصفهان

روش تهیه بلیط مترو اصفهان

برای تهیه بلیط مترو اصفهان می‌توانید به همه باجه‌های بلیط در ایستگاه‌های مترو مراجعه کنید.

روش شارژ بلیط مترو

روش شارژ بلیط مترو

دو روش برای شارژ کارت مترو اصفهات وجود دارد. در روش اول کارتتان را به مسئول باجه اتوبوسرانی یا مترو می‌دهید تا برایتان شارژ کند. در روش دوم خودتان از طریق دستگاه‌های نصب‌شده در ایستگاه‌های مترو، کارتتان را شارژ می‌کنید. اگر هم از اپلیکیشن استفاده می‌کنید، کافی است به‌ازای هر سفر، کد آن را به گیت ورودی ارائه کنید.

عکسی از مترو اصفهان

در این نوشته از ره بال آسمان درباره مترو اصفهان، خطوط مختلفش و ایستگاه‌هایش صحبت کردیم. از روش تهیه بلیط و روش شارژش گفتیم و ساعات حرکتش را با شما در میان گذاشتیم. حالا نوبت شماست از تجربه‌هایتان برایمان بگویید.

برای رفتن به میدان نقش جهان باید در ایستگاه امام حسین یا همان دروازه دولت پیاده شوید.

برای رفتن به سی‌وسه‌پل و پل خواجو هم دو ایستگاه سی‌وسه‌پل و ایستگاه انقلاب برایتان مناسب است. البته بعد از رسیدن لازم است قدری پیاده‌روی کنید.

موضوع ایجاد مترو به سمت راه آهن و فرودگاه قبلاً مطرح شده؛ اما هنوز به اجرا و بهره‌برداری نرسیده است.

برخی از جاذبه های اصفهان در مسیر خط یک مترو هستند که در جدول بالا به‌تفصیل برایتان آورده‌ایم.

 

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.