پل خواجو | معماری شگفت‌انگیز در نصف جهان

3

امروز قصد داریم پا به پای یکدیگر به یکی از جاهای دیدنی اصفهان سری بزنیم. هدف امروز ما پلی تاریخی و زیباست که سالیان سال چون مدال افتخار بر سینه استان اصفهان درخشیده است. مقصد امروز ما پل خواجو است. اگر به سفر در تاریخ و هنر علاقه دارید، فرصت مناسبی است. همراه ما شوید.

پل خواجوی اصفهان

از زمانی که به دستور شاه عباس دوم، پل خواجو در اصفهان ساخته شد، برای بیش از ۳۵۰ سال، یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان بوده است. این پل از سال ۱۳۱۰ جزو آثار تاریخی شهر اصفهان به ثبت رسید و از آن زمان می‌توان آن را یکی برترین آثار تاریخی نصف جهان دانست. این پل همواره گردشگران و جهانگردان فراوانی را به خود جذب کرده است. در این مطلب از مجله ره‌ بال آسمان، می‌خواهیم شما را به تماشای پل خواجو ببریم؛ آنجا نه فقط یک پل روی رودخانه، بلکه شاهکار پرعظمت و پر رمز و رازی را شاهد خواهید بود.

پل خواجو کجاست؟

نمایی اززاینده‌رود

پل خواجو اصفهان روی زاینده‌رود ساخته شده و محله نو خواجو در سمت شمالی رودخانه را به تخت فولاد اصفهان و مقبره بابارکن‌الدین و محله فیض در سمت جنوب رودخانه متصل می‌کند. آدرس پل خواجو را خیلی راحت ازطریق جست‌وجوی خیابان چهارباغ خواجو یا فلکه فیض، می‌توانید پیدا کنید. اگر باز هم نتوانستید، با اولین سؤال از اولین عابر، قادر به یافتن مکان پل خواجو خواهید بود.

پیشینه و قدمت پل خواجو

تصویر قدیمی پل خواجو اصفهان

می‌گویند شاه عباس دوم صفوی، دستور ساخت پل خواجو را بر پایه‌های پل نیمه‌خرابه‌ای به نام پل حسن‌بیگ در همان مکان داده است. پل خواجو اصفهان در سال ۱۰۶۰ هجری قمری ساخته شده و از همان زمان، شاهد عبور و مرور و همچنین گردآمدن شاهان و بزرگان بوده است. کتیبه‌هایی در پل خواجو موجود است که نشان می‌دهد این پل در سال ۱۸۷۳ مرمت شده است. شاه عباس صفوی از داخل ساختمان شاه‌نشین در وسط پل، بارها منظره زیبای زاینده‌رود را به‌خصوص در هنگام غروب تحسین کرده و شاهان و بزرگان در طول سال‌ها از این مکان، شاهد مسابقات قایقرانی و شنای این منطقه بوده‌اند. هم‌اکنون شما هم می‌توانید از همین مکان، مناظر فوق‌العاده‌ای را تماشا کنید. آیا تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اید؟

ژان شاردن، جهانگرد فرانسوی و نویسنده کتاب ۱۰جلدی سفرهای سر ژان شاردن، از پل خواجو در نوشته‌هایش نام برده و نقاشی‌های بسیار زیبایی نیز از این اثر تاریخی بی‌نظیر ترسیم کرده است. او پل خواجو اصفهان را اوج معماری پل ایرانی و یکی از جالب‌ترین پل‌های موجود در جهان توصیف کرده و دربارة آن اینطور گفته است:

جایی که در آن همه‌چیز از هماهنگی و وقار برخوردار است و در شادمانه‌ترین حالت، سرگرمی و زیبایی و کاربرد و استحکام با هم ترکیب می‌شوند.

امروز پل خواجوی اصفهان

نمایی ازامروز پل خواجوی اصفهان

پل خواجو در تاریخ ۱۵ دی‌ماه ۱۳۱۰ به شماره ثبتی ۱۱۱، جزو آثار تاریخی استان اصفهان در مرکز ایران ثبت ملی شد. سال‌های سال است که هیچ اتومبیلی حق عبور از روی پل خواجو را ندارد. امروز پل خواجو فقط میزبان پیاده‌ها و دوچرخه‌سواران است. فردی به‌نام عباس بهشتیان از محافظان دل‌سوز ابنیه تاریخی و از اعضای انجمن حفظ آثار ملی در سال ۱۳۰۱ که به آتش‌فشان خاموش شهرت داشت، با مکاتبات فراوان خود توانست از عبور و مرور وسایل نقلیه روی پل‌های خواجو و سی‌وسه‌پل جلوگیری کند. به این ترتیب این آثار تاریخی گرانبها را از قرارگرفتن در معرض تخریب، محافظت کرد.

ریشه نام پل خواجو و اسامی دیگر آن

اثر تاریخی پل خواجو

خواجو از کلمهٔ خواجه گرفته شده که عنوانی برای شاهان بوده است. مرحوم عباس بهشتیان در نامه «باغ‌کاران اصفهان» خود به این نکته اشاره کرده که وجه تسمیه خواجو از محل تجمع و رفت‌وآمد شاهان و خواجه‌ها در این مکان گرفته شده است. اما پل خواجو در زمان‌های قدیم به پل شاه و پل بابارکن‌الدین هم معروف بوده است. پل شاه به این دلیل که شاه‌نشین وسط پل، مکانی برای تفرجگاه و اقامت موقت شاه و اطرافیانش بود و پل بابارکن‌الدین به این جهت که این پل را به‌عنوان مسیری برای رفتن به خانقاه و آرامگاه بابارکن‌الدین و تخت فولاد می‌شناختند.

بد نیست این را هم بدانید که یکی دیگر از نام‌های قدیمی این پل، پل حسن‌بیگ بوده که به‌دلیل ساخته‌شدن بر پایه‌های این پل، به این نام خوانده می‌شده است. به‌نظر شما کدام نام، برازنده این اثر تاریخی عظیم است؟

معمار پل خواجو کیست؟

نمایی ازمعماران دوران صفوی

اگر دوست دارید بدانید چه کسی پل خواجو را با این سبک معماری و تقارن و اینهمه زیبایی طراحی کرد، باید بگویم از نام دقیق معمار این بنا، اطلاعاتی در دست نیست. اما کسی که دستور ساخت این پل را به معماران صفوی داد، شاه عباس دوم صفوی بود. بنابراین این پل به‌دست معماران دوران صفوی ساخته شده و از سبک معماری زمان صفویه برخوردار است. آیا شما اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید؟ ره‌بال آسمان از تجربیات و دانسته‌های شما استقبال می‌کند. حتما با ما در میان بگذارید.

سازه و پلان پل خواجو

پل یا سد خواجو؟

نمایی ازسازه و پلان پل خواجو

پل خواجو فقط یک پل معمولی روی رودخانه به‌عنوان محل عبور نیست؛ بلکه معماری آن به‌گونه‌ای است که در روزگاران قدیم به‌عنوان سد و تنظیم جریان رودخانه عمل می‌کرده است. وقتی دریچه‌های سد بسته می‌شدند، سطح آب زاینده‌رود در پشت پل بالا می‌آمد و کشاورزان می‌توانستند از این آب برای آبیاری باغ‌های بالادست خود به‌راحتی استفاده کنند. هنوز هم وقتی از سمت غرب به پل خواجو نگاه کنید، شاهد جمع‌شدن آب در پشت پل و سپس جاری‌شدن آن با فشار از میان دهانه‌های ساخته‌شده در سوی دیگر پل خواهید بود. این نوع ردشدن آب از پل، شکل و شمایل فوق‌العاده زیبایی شبیه پنجه های عقاب را از دید بالا به پل و آب رودخانه می‌بخشد.

طاق‌های پل

نمایی ازطاق‌های پل خواجو

پل خواجو دارای ۲۳ طاق قوسی شکل است که به نقاشی‌های زیبا مزین شده‌اند. سازه اصلی پل خواجو از نوع پل قوسی به‌شمار می‌رود؛ به این معنا که هر انتهای آن دارای پایه‌هایی است که به‌شکل قوس منحنی، شکل گرفته است. این مدل قوسی‌شکل، وزن پل و بارهای آن را به تکیه‌گاه‌های دو طرف منتقل می‌کند که مانع از رانش افقی و تخریب آن می‌شود. علاوه بر این در پایه‌های پل از موادی استفاده شده که استحکام و پایداری آن را تضمین می‌کنند. طول پل خواجو ۱۳۳ متر است و ۱۲ متر هم عرض دارد. 

نمایی ازپله‌های پل خواجو اصفهان

چندین دهانه شیب‌دار، زیر طاق‌های قوسی‌شکل پل وجود دارند که تا پیش از خشکسالی زاینده‌رود، نقش مهمی در تنظیم جریان آب داشتند. وقتی آب از سمت غرب به پل می‌رسد، باید از میان چندین دهانه عبور کند؛ درنتیجه با شکل منظم مثلثی از سمت شرقی دهانه‌ها با فشار و صدای شگفت‌انگیز و آرامش‌بخشی خارج می‌شود. درست در کنار این دهانه‌ها، پله‌های بلند سنگی ساخته شده‌اند که کف پل و کف رودخانه را به هم متصل می‌کند. این پله‌ها سال‌هاست که محل نشستن مردم برای تماشای منظره وسیع رودخانه و گوش‌دادن به صدای آب است.

تلفیق تاریخ و هنر

تزئینات کاشی‌کاری زیبای به‌کاررفته در ساختار پل خواجو و غرفه‌های هشت‌ضلعی آن، این پل را از تمام پل‌های دیگر اصفهان متمایز کرده و به آن جلوه و شکوه خاصی بخشیده است. همچنین دیوارهای ساختمان شاه‌نشین در وسط پل، مملو از نقاشی‌های زیبای زمان صفوی است که ساعت‌ها می‌توان به تماشای آن‌ها مشغول شد.

در ساخت سازه و معابر پل خواجو از سنگ و آجر استفاده شده که در برخی قسمت‌ها، سنگ‌های آن به طول دو متر می‌رسد. معبر بالایی پل در قدیم محل عبور گاری‌ها و اسب‌ها و بعدها اتومبیل‌ها بوده و راه‌های باریک دوطرف با طاق‌هایی برای ایجاد سایه، محل عبور عابران پیاده بوده است. در دو طرف معبر بالا، همچنین سکوهایی در میان دهانه‌های قوسی‌شکل احاطه شده‌اند که جایی برای نشستن و خستگی‌درکردن پیاده‌ها محسوب می‌شود.

نمایی ازنقاشی‌های ساختمان شاه‌نشین پل خواجو

علاوه بر معبر بالایی، در قسمت پایین پایه‌های پل، معبر دیگری از سنگ و آجر ساخته شده که مکانی سایه‌دار برای دورهمی‌های عمومی مردم است. سکوهایی نیز در قسمت زیرین پل و زیر پایه‌های قوسی ساخته شده‌ است.

ویژگی‌های پل خواجو

پل خواجو، به‌دلیل معماری ویژه و ساختار متقارن و زیبایش، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که شاید در نگاه اول آن‌ها را تشخیص ندهید. اما اینجا می‌خواهیم توجه شما را به چند ویژگی خاص این پل زیبا جلب کنیم. با ما همراه باشید.

ساختمان شاه‌نشین

نمایی ازساختمان شاه‌نشین پل خواجو

درست در وسط پل، ساختمانی به‌نام بیگلربیگی، معروف به شاه‌نشین ساخته شده که تفرجگاهی برای شاه و محلی برای تماشای مسابقات آبی به‌شمار می‌رفته است. از صندلی باشکوه شاه، امروز نیمکتی سنگی باقیمانده است. امروز هم ایستادن در ساختمان شاه‌نشین در قسمت بالای پل، مکانی برای دیدن بهترین مناظر زاینده‌رود و سرسبزی‌های اطراف آن است. همچنین قسمت پایین ساختمان مرکزی، مکان سایه‌دار مناسبی برای نشستن و استراحت است.

پله‌های سنگی

نمایی ازپله‌های سنگی پل خواجو

در قدیم که مردم به کنار زاینده‌رود خروشان و پرآب می‌آمدند، پله‌های سنگی راهی برای دسترسی به آب زاینده‌رود بود. مردم روی این پله‌ها می‌نشستند و دست‌ورویشان را در آب سرد و تمیز می‌شستند. همچنین رسم بود که تابستان‌ها همراه خود کاهو و سکنجبین بیاورند، کاهوها را در آب بشویند و با سکنجبین نوش جان کنند. این یکی از تفریحات بی‌نظیر تابستانی مردم اصفهان بود.

سکوهای سنگی زیر پل

نمایی ازسکوهای سنگی زیر پل خواجو

این سکوها همیشه در مرکز توجه مردم اصفهان برای دورهم‌نشستن، آواز خواندن، پایکوبی و شادمانی و چای نوشیدن بوده است. زیر پایه‌ها به‌دلیل برخورداری از معماری خاص و شگفت‌انگیز، زیبایی و انعکاس صدای خوانندگان را چند برابر می‌کند.

چه رموزی در پل خواجو نهفته است؟

آیا به دانستن رموز پل خواجو علاقه‌مند هستید؟ در این قسمت از مقاله، شما را با رمز و رازهای عجیب و جالب پل خواجو اصفهان آشنا می‌کنیم.

  • شمع‌های دیدنی و عجیب

در حقیقت شمعی در ساختار پل وجود ندارد؛ اما اگر از زاویه درستی از سمت شرق به پایه‌های پل نگاه کنید و در جای مناسبی ایستاده باشید، می‌توانید تشکیل‌شدن شکلی شمع‌گونه را ببینید که حاصل تلفیق سنگ‌ها و برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های پایه‌های پل است. این شمع را در شب و مخصوصاً در زمان غروب آفتاب، با جلوه خاصی از نور خواهید دید.

  • سنگ قبر، سنگفرش‌های مرموز پل

نمایی ازسنگفرش‌های پل خواجو

هنوز هم وقتی در طبقه پایینی پل قدم می‌زنید، می‌توانید بقایای سنگ قبرهایی را ببینید که گاه خیلی نامنظم روی زمین کارگذاشته شده‌اند. اینکه درست در دهانه پل سنگ قبر وجود داشته باشد، کمی عجیب نیست؟ پاسخ کارشناس میراث فرهنگی به ما این بود که در سال‌های گذشته که حجم آب زیاد می‌شد یا سیلابی پل را تهدید می‌کرد، برخی از سنگ‌فرش‌ها از جا کنده می‌شدند. مردم عادی برای جبران جای خالی آن‌ها، از قبرستان تخت فولاد، سنگ قبرهایی را می‌آوردند که مدت‌ها از دفن آن گذشته بود. به این ترتیب، سنگفرش‌ها ترمیم می‌شدند!

  • شیرهای سنگی، نگهبانان تیزبین پل

نمایی ازشیرهای سنگی پل خواجو

خیلی از عامه مردم معتقدند که شیرهای سنگی موجود در دو طرف پل در واقع نگهبانان این پل هستند. اما مگر چه رمز یا گنجینه‌ای در پل هست که به نگهبان نیاز داشته باشد؟ پاسخ این است که شیرهای سنگی اصلاً متعلق به معماری و ساخت پل خواجو نیستند! این مجسمه‌های سنگین از مکانی دیگر به اینجا منتقل شده‌اند.

باور دیگر این است که تراش چشمان این شیرها به‌گونه‌ای است که نور را از خود تا مسافت زیادی انعکاس می‌دهند. انگار شیرها چشم در چشم هم شده‌اند و دشمنان را تهدید می‌کنند! این باور هم نادرست است. به مرور زمان، بدن شیرهای سنگی صیقلی شده و از آنجایی که درست در امتداد هم و روبه‌روی یکدیگر در دو سوی ضلع شمالی و جنوبی پل خواجو قرار گرفته‌اند، درصورتی‌که کنار یکی از آن‌ها بایستید، می‌توانید انعکاس نور محیط را در چشمان شیر روبه‌رویی ببینید.

آنچه زیباست روی بدن این شیرها علامت‌هایی مرتبط با‌ ورزش باستانی دیده می‌شود. روی بدن یکی از این شیرها می‌توانید ابزار زورخانه را بیابید و روی شیر دیگر شمشیری که نشان از جنگاور بودن صاحب آن دارد. اگر داخل دهان شیر را هم نگاه کنید، سر یک مرد پهلوان را می‌بینید. حتماً می‌دانید که شیرها قبلاً روی قبرها احداث می‌شدند. با این توضیح، این مجسمه چنین تفسیر می‌شود که مردی که در این مکان دفن است پهلوانی نام‌آور و جنگجوی نترسی بوده که به دهان شیر هم می‌رفته و دلاورانه مبارزه می‌کرده است!

  • قطب‌نما یا گل دوازده پر؟

یکی دیگر از عجایب پل خواجو از نظر عامه مردم و گردشگران، شکلی شبیه قطب‌نما یا ساعت است. این قطب‌نما که ظاهری شبیه خورشید دارد، در قسمت شمالی رودخانه و در نزدیکی شیر سنگی واقع شده است. برخی معتقدند از این تصویر برای تعیین زمان دقیق شب و روز استفاده می‌شده است. این در حالی است که این یک نظریه باطل است. در زمان‌های گذشته روی سنگ قبر افراد اشکالی حکاکی می‌شد که قدری گود بودند. در این گودی آب یا دانه می‌ریختند که پرندگان در طول هفته از آن تغذیه کنند و نور و ثواب آن به روح متوفی برسد. این قطب نما هم درواقع فقط یک گل دوازده‌پر بزرگ برای نگهداری آب و دانه است.

  • اتاق خواستگاری

نمایی ازاتاق خواستگاری پل خواجو

یکی دیگر از داستان‌هایی که برای پل خواجو ساخته‌اند، داستان اتاق خواستگاری است. برخی از مردم تعریف می‌کنند که طاق‌های پل به‌گونه‌ای ساخته شده‌اند که صدا از اتاقی به اتاق دیگر می‌رسیده و به این ترتیب دختران و پسران بدون اینکه دیگری را ببینند، با همدیگر صحبت می‌کردند. این اتفاق خیلی بیشتر از حد معمول عجیب و غیرواقعی است. البته قضیه شنیدن صدا حتی در حد کم، از گوشه هلال یک قوس تا قوس دیگر واقعی است.

شما هم می‌توانید در سفر خود به اصفهان آن را تجربه کنید. برای این منظور باید یک نفر در نقطه تلاقی قوس و دیوار بایستد و صحبت کند. نفر دوم اگر گوشش را به قوس روبه‌رو بچسباند، می‌تواند صدا را حتی اگر پچ پچ باشد، به‌وضوح بشنود. راز این اتفاق در میزان دقیق ارتفاع قوس‌ها و انحنای آن برمی‌گردد. صدا در این ارتفاع خاص منعکس می‌شود و در مسیر قوس‌ها حرکت می‌کند و به این ترتیب به‌وضوح شنیده می‌شود. بسیاری از افراد خوش‌صدا از این ویژگی استفاده می‌کنند و شب‌ها در زیر این قوس‌ها آواز می‌خوانند. اکوی این محل به زیباترشدن صدایشان کمک شایانی می‌کند و موجبات تفریح مردم و مسافران را فراهم می آورد.

شما از رموز بیشتری خبر دارید؟ آن را در بخش نظرات برایمان بنویسید.

جاذبه‌های گردشگری پل خواجو اصفهان

نمایی ازدور همی زیر پل خواجو

با این همه جاذبه که از پل خواجوی اصفهان گفتیم، کم لطفی است اگر به استان اصفهان سفر کنید و دیدار پل خواجو را از دست بدهید. بی‌اغراق، جذابیت این پل به‌حدی است که ارزش سفرکردن فقط به قصد بازدید از آن را دارد. روی پل قدم بزنید و هر لحظه شاهد نقاشی‌ها و کاشی‌کاری‌های زیبا و منظره بی‌نظیر زاینده‌رود از میان طاق‌های قوسی‌شکل باشید. همچنین می‌توانید روی شاه‌نشین بایستید و از چشم شاهان صفوی، منظره رودخانه، درختان اطراف، کوه و آسمان روبه‌رویتان را تحسین کنید. لذت تماشای نقاشی‌های بالای ساختمان شاه‌نشین را هم از دست ندهید.

در ادامه می‌توانید سری به قسمت پایینی پل بزنید و دورهمی مردم زیر پایه‌های پل، گفت‌وگوهای آنان درحالی‌که روی لبه سکوها نشسته‌اند، صدای آوازخواندن مردان خوش‌صدا در ضلع شرقی زیر اولین پایه را ببینید و بشنوید. اگر هم خواستید، خود را به صرف یک لیوان چای روی پله‌های سنگی مهمان کنید. فراموش نکنید که در این گردش، حتماً به رموز پل پی ببرید و سعی کنید آن‌ها را کشف کنید. شمع و قطب‌نما و شیرهای سنگی را به تماشا بنشینید و ببینید کدام قسمت از پل می‌تواند حال‌وهوای بهتری را برایتان فراهم کند. آیا ترجیح می‌دهید بالای پل بایستید و از آن بالا مناظر زیبا و فراخ را تماشا کنید؟ یا پایین پل بنشینید و از سایه برخوردار شوید؟

نمایی ازپل خواجو درشب

پل خواجو درشب بسیار دیدنی است. اخیراً نورپردازی‌های خاصی که روی پل انجام شده، عظمت و جذابیت آن را در شب به حد اعلی رسانده است. اگر بخت با شما یار باشد و زاینده‌رود غرق در آب، دیدن انعکاس این نورها در آب، جذابیت پل را صدچندان می‌کند.

امکانات پل

نمایی ازکافی شاپ پل خواجو

در روزگاران قدیم چایخانه‌ای زیر این قوس‌ها دایر بوده است؛ اما در حال حاضر کافی‌شاپی در ضلع جنوبی پل دایر شده که با منوی متنوعی از بازدیدکنندگان و عابران پل خواجو پذیرایی می‌کند. همچنین اگر زیر طاق‌های قوسی شکل قدم بزنید، شاهد پذیرایی با چای آتشی و فروش ذرت کبابی و ذغالی خواهید بود. بنابراین یکی دیگر از کاربردهای این پل، مکانی برای تجمع و دورهمی‌های عمومی مردم است.

در نزدیکی پل، درست در ضلع شمال غربی میدان خواجو هم می‌توانید خودتان را مهمان فالوده بستنی مشتاق کنید. به زعم بسیاری از مردم اصفهان، طعم فالوده، بستنی و آب‌هویج این مغازه بسیار عالی و متفاوت است؛ تا جایی که حتی بسیاری از افراد به شوق خوردن بستنی‌های مشتاق به سمت پل خواجو می‌روند.

تفاوت پل خواجو و سی‌وسه‌ پل

امیدواریم شما از آن دسته افراد نباشید که فکر می‌کنند سی‌وسه پل اصفهان همان پل خواجو است! این دو پل در فاصله‌ای حدود 2 کیلومتر از هم روی رودخانه زاینده‌رود ساخته شده‌اند. سی‌وسه پل به‌دلیل داشتن حدود 30 دهانه در پایه‌های خود، به این نام معروف شده و البته نام دیگر آن پل الله وردیخان است. در حالی که پل خواجو و معماری و شکل و شمایل و اسامی دیگر آن کاملاً متفاوت است. به‌علاوه، سی و سه پل از نقاشی‌ها و کاشیکاری‌های پل خواجو برخوردار نیست و سبک معماری آن فرق دارد.

بهترین زمان سفر برای بازدید از پل خواجو

بهترین زمان سفر برای بازدید از پل خواجو

به‌نظر می‌رسد پل خواجو و دیدن مناظر آن در هر فصل از سال، زیبایی‌های خودش را دارد. البته از چشم گردشگران و جهان‌گردان، بهترین زمان برای سفر به استان اصفهان و بازدید از این پل باید فصل بهار و به‌ویژه ماه اردیبهشت باشد. در این زمان از سال، زیباترین مناظر را از طبیعت و پل خواجو اصفهان شاهد خواهید بود.

مکان‌های تفریحی و گردشگری نزدیک به پل خواجو

پل خواجو به بهترین پل زاینده‌رود معروف است. با این وجود، پل‌های دیگری چون پل جویی (معروف به پل چوبی) و سی‌وسه‌ پل نیز از جذابیت خاص خود برخوردارند که فاصله چندانی با این پل ندارند. می‌توانید علاوه بر بازدید از پل خواجو، سری هم به این مکان‌ها بزنید.

  • سی‌ و ‌سه پل

نمایی از سی و سه پل

با فاصله حدودا ۲کیلومتری از پل خواجو اصفهان به سمت غرب زاینده رود، پل تاریخی و باشکوه سی و سه پل قرار گرفته است. این پل نیز از معماری دوران صفویه بهره برده و دارای ۳۳ دهانه قوسی شکل است. نام دیگر این پل، الله وردیخان است و دو چهارباغ را به هم متصل می‌کند. اگر شب‌هنگام و زمانی که خشکسالی زاینده‌رود نبود به تماشای این پل می‌رفتید، ۳۳ منحنی نورانی و انعکاس آن‌ها را در آب رودخانه به‌طرز بسیار زیبایی مشاهده می‌کردید. با وجود خشکی رودخانه، هنوز هم نورپردازی این پل، شکوه و زیبایی‌ آن را در شب دوچندان کرده است.

  • پل جویی یا پل چوبی

نمایی ازپل جویی

پل جویی درست در وسط فاصله میان پل خواجو و سی‌وسه پل قرار گرفته و برای عبور پیاده‌ها ساخته شده است. به‌دلیل جوی آبی که وسط این پل روان بوده، این پل به پل جویی معروف شده که گاهی به‌نام پل چوبی هم خوانده می‌شود. این پل در قدیم، دو کاخ هفت‌دست و کوشک را در اصفهان به‌ هم متصل می‌کرده است. همچنین برج شش‌گوشه وسط پل، مکانی برای نشستن شاهان و بزرگانی بوده که قصد رفتن به حضور شاه را در این دو کاخ داشته‌اند.

مسیر دسترسی به پل خواجو


شاید تصمیم بگیرید با مترو به دیدن پل خواجو بروید. در این‌صورت نزدیک‌ترین ایستگاه برای پیاده‌شدن، ایستگاه سی و سه پل خواهد بود. بعد از آن باید مسافت ۲ کیلومتری تا پل خواجو را به سمت شرق رودخانه طی کنید. همچنین می‌توانید این مسیر را با تاکسی از خیابان کمال‌اسماعیل طی کنید.

برای رسیدن به پل خواجو با اتوبوس، باید اتوبوسی را سوار شوید که ایستگاه پل خواجو را داشته باشد. اتوبوس‌هایی که از پل بزرگمهر به‌سمت پل شیری حرکت می‌کنند، می‌توانند شما را در ایستگاه پل خواجو به مقصد برسانند. از طریق تاکسی هم می‌توانید تاکسی‌های خط آپادانا – حکیم‌نظامی را سوار و در ایستگاه فلکه فیض که نزدیک‌ترین مکان به پل خواجو است، پیاده شوید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساصفهان، پل خواجو

پل خواجو با قدمت ۳۵۰ ساله خود، در طول این سال‌ها چه بر بستر خشک رودخانه و چه در زمان پرآبی، همیشه در مرکز توجه شاهان، امیران، صاحبان مقام، گردشگران و مردم عادی بوده است. این پل نه‌تنها محل عبوری از روی زاینده‌رود، بلکه جایی برای تجمع مردم و سدی برای تنظیم جریان آب است. رمز و رازهای معماری این پل و تزئینات کاشیکاری و نقاشی‌های ارزشمند روی دیواره‌های آن، ارزش و جلوه این بنای تاریخی را دوصد چندان کرده است. با به اشتراک گذاری این مطلب و نوشتن نظرات خود در بلاگ ره بال آسمان، ما را در شناساندن هرچه بیشتر این اثر ارزشمند ملی تاریخی یاری کنید.

بنای تاریخی و ارزشمند پل خواجو، به‌دستور شاه عباس دوم صفوی در سال ۱۰۶۰ هجری قمری ساخته شد.

از فلکه فیض وارد خیابان سمت شمالی فلکه شوید تا به پل خواجو برسید. همچنین در محله خواجو با رسیدن به انتهای خیابان خواجو به‌راحتی به پل خواجو می‌رسید.

خیر، این دو پل هر دو از آثار تاریخی استان اصفهان در زمان صفویه هستند که با فاصله‌ای حدود ۲ کیلومتر روی زاینده‌رود ساخته شده‌اند.

5/5 (2 نظر)
3 نظرات
  1. حسین شریفی می گوید

    درود
    سپاس از توضیحات جامع و خوبتان
    پیشنهاد می کنم
    در خصوص کاشی کاری پل خواجو
    محل استقرار گارد پادشاه صفوفی
    غسالخانه زیر پل ویژه بزرگان
    محل برگزاری نماز میت
    سنگ فرش های کف پل
    اطلاعاتی دارم که نیاز به تحقیق و بررسی می باشد.
    در صورت تمایل میتوانم این اطلاعات را در اختیار شما بگذارم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنون می‌شیم اگه همین اطلاعات رو کامنت کنید تا به نام خودتون منتشر بشه.

  2. علی محمد می گوید

    سر پل خواجو یارو وایسادس
    عشق چش و ابروش تو دلم افتادس
    …….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.