کلوت شهداد | گرم‌ترین خوشامدگویی به سبک کویر

0

اگر نگاهی به نقشه ایران بیندازیم، اقیانوس‌هایی زرد‌رنگ را مشاهده خواهیم کرد. این اقیانوس‌های زردرنگ که سهم بسیاری از خاک کشور را به خود اختصاص داده‌اند، کویرهای ایران هستند. در مرکز ایران، کویرهای متعددی جا خوش کرده‌اند. کویرهای ایران را همه به‌عنوان نمادی از گرما و حرارت می‌شناسند. با وجود این امروز قصد داریم تا گرم‌ترین کویر ایران را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید تا کلوت شهداد یا همان کویری‌ترین کویر ایران را بهتر بشناسید.

کلوت شهداد کجاست؟

کلوت شهداد در فاصله 40کیلومتری شمال‌شرق شهداد قرار دارد. این منطقه بزرگ‌ترین اراضی طبیعی و کلوخی در دنیا محسوب می‌شود. پس جالب است بدانید کلوت شهداد را به‌عنوان بزرگ‌ترین شهر کلوخی دنیا نیز می‌شناسند. شهداد تا کرمان حدود 100 کیلومتر فاصله دارد. از شهداد تا خود کلوت های شهداد نیز تقریباً 40 کیلومتر فاصله است. پس اگر تهران را مبدأ حرکت خود قرار دهیم، باید حدود 12 ساعت در راه باشیم تا نهایتاً به کلوت های شهداد برسیم. کویر شهداد حدود 11هزار کیلومتر وسعت دارند. لازم به ذکر است که قدمت این کلوت‌ها به حدود 20هزار سال پیش می‌رسد.

کلوت به چه معناست؟

بازدید از گرم ترین نقطه کره زمین کلوت شهداد

حالا که می‌دانیم کلوت شهداد کجاست، شاید کنجکاو باشید درباره «کلوت» نیز بیشتر بدانید. در حقیقت کلوت به نوعی برجستگی گفته می‌شود. این برجستگی بین شیار‌هایی U شکل قرار دارند. در رأس این برجستگی‌ها، یک سطح صاف به چشم می‌خورد. طرف این برجستگی که رو به‌سمت باد قرار دارد، معمولاً یک شیب تند ایجاد می‌شود. پس می‌توانیم شکلی کلی از کلوت در ذهن داشته باشیم. حال این شکل کوچک را در منطقه‌ای با ابعاد بزرگ تصور کنیم. منطقه‌ای که چنین اشکالی در آن حضور داشته باشند را کلوت می‌گویند.

شاید از خودتان بپرسید که این کلوت‌ها چطور ایجاد می‌شوند؟ شاید تا پیش از گسترش علم، مردم نیروهای ماورایی و عوامل فضایی را باعث ایجاد این کلوت‌های می‌دانستند. حتی داستان‌هایی عجیب نیز درباره آن‌ها بیان می‌شود. با وجود این باید بدانید کلوت‌ها فقط و فقط از فرسایش آب و خاک ایجاد می‌شوند. در کویر بادهایی بسیار پرسرعت می‌وزد. همین بادها یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد این کلوت‌ها به حساب می‌آید. شیب و شکل کلات‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. این مسئله به‌خاطر نوع رسوبات، خاک و زاویه وزش باد به آن‌هاست.

کلوت های شهداد را بهتر بشناسید

تصویر زیبا از کلوت های شهداد استان کرمان

درباره کلوت به‌صورت کامل با شما عزیزان صحبت کردیم. حال باید اشاره کنیم برخی بر این باور هستند که کلوت از دو بخش «کل» و «لوت» تشکیل شده است. کل در زبان محلی به‌معنای آبادی است. همچنین لوت نیز همان بیابان لوت معنا می‌دهد. پس همان طور که می‌توان تحلیل کرد، کلوت های شهداد همان آبادی‌هایی هستند که در نزدیکی کویر لوت قرار دارند. کلوت شهداد کرمان بخشی از کویر بزرگ لوت ایران محسوب می‌شود. این کلوت در بخش غربی کویر لوت واقع شده است. در مرکز ایران کلوت‌های متعددی وجود دارند. زمانی که از تصاویر ماهواره‌ای به این کلوت‌ها نگاه کنید، احساس می‌کنید یک شهر در دل کویر قرار دارد. کلوت‌ها همانند ساختمان‌هایی کوچک و بزرگ هستند؛ با این تفاوت که هیچ بشری در این خانه‌ها زندگی نمی‌کند.

کلوت شهداد کرمان، گرم‌ترین نقطه زمین است. در این منطقه حتی بسیاری از باکتری‌ها نیز زندگی نمی‌کنند. صدایی جز صدای باد به گوش نمی‌رسد. شاید تعجب کنید؛ اما گاهی در این منطقه بارش نیز رخ می‌دهد. پس از بارش باران، خاک کویری به دور سنگلاخ‌ها جمع می‌شوند. در نتیجه این اتفاق، یک کلوت دیگر به وجود می‌آید. به همین خاطر ممکن است بسیاری از کلوت های شهداد جوان باشند.

بهترین زمان سفر به کلوت شهداد کرمان

بهترین زمان سفر و بازدید از کلوت های شهداد کرمان

آیا به‌دنبال بهترین زمان سفر به کلوت شهداد در استان کرمان هستید؟ خب بهتر است این سؤال را ابتدا پاسخ دهید. چه زمانی را برای بازدید از گرم‌ترین نقطه ایران باید انتخاب کنیم؟ پاسخ بسیار ساده است. در نیمه زمستان، زمانی که شهرهای دیگر از بارش داننه‌های سفید برف زیبا لذت می‌برند، گرما در این کویر اندکی کمتر می‌شود. لازم به ذکر است در فصول گرم، دمای هوای شهداد در سایه‌ به بیش از 65 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. پس انتخاب فصلی به غیر از زمستان برای بازدید از کلوت های شهداد اصلاً  منطقی به نظر نمی‌رسد. به همین خاطر بسیاری از مؤسسات نیز فقط در فصل زمستان تور کویر شهداد کرمان را برگزار می‌کنند.

جاذبه‌های دیدنی کویر شهداد کرمان

  • رود شور

تصویر رود شور شور ترین رودخانه جهان در کلوت شهداد

رود شور تنها رود دائمی در تمام بخش‌های کویر لوت است. این رود تأثیر بسیاری بر شکل‌گیری کلوت‌ها دارد. جالب است بدانید آب این رودخانه، شورترین آب تمام دنیا است. در برخی فصول مقدار نمک آن به‌حدی می‌شود که آب شبیه به ماست سفید خواهد بود.

  • نمکزار

در دل کویر شهداد، نمکزاری به وسعت 100 هکتار وجود دارد. در این نمکزار، مدل جوشش تخم‌مرغی وجود دارد. این شکل از جوشش در تمام دنیا منحصر‌به‌فرد است.

  • پل گون‌ها

در منطقه‌ای از کلوت شهداد، اشکالی شش‌ضلعی وجود دارند. این اشکال در اطراف دریاچه نمکی دیده می‌شوند. به این اشکال شش‌ضلعی، پل گون‌ها گفته می‌شود.

  • نبکا

تصویر بلندترین نبکاهای جهان در کلوت های شهداد کرمان

نبکا یا تله گیاهی یکی از جاهای دیدنی کلوت شهداد است. نبکا زمانی ایجاد می‌شود که ماسه پای یک گیاه تجمع کند. به‌مرور تلی از ماسه دور این گیاه شکل می‌گیرد. سر گیاه از نوک این تل بیرون می‌زند. برخی از نبکاها در کلوت شهداد حدود 10 متر طول دارند. جالب است بدانید در آفریقا نیز می‌توانیم شاهد نبکا باشیم؛ اما نهایت ارتفاع نبکاهای آفریقا 3 متر است.

تفریحاتی که می‌توانیم در کویر تجربه کنیم

در کویر کلوت شهداد می‌توانید تفریحات متعدد را تجربه کنید. در ادامه شما را با برخی از آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

  • سافاری در کلوت های شهداد

سافاری در کلوت های شهداد

اگر به سافاری یا گشت‌وگذار در کویر علاقه دارید، باید سری به کمپ کویری شهداد بزنید. در این کمپ، افراد محلی حضور دارند که دارای شناخت کافی به منطقه هستند. آن‌ها شما را سوار بر وسایل‌نقلیه آفرود خود می‌کنند. به این ترتیب می‌توانید تجربه آفرود و سافاری در کلوت های شهداد را داشته باشید. این افراد شناخت کافی به منطقه دارند؛ به همین خاطر لازم نیست نگران مسیری باشید که طی می‌شود. در طول مسیر ممکن است از حیوانات مختلف دیدن کنید. همچنین تور سافاری بهترین گزینه برای بازدید از جاهای دیدنی مختلف شهداد محسوب می‌شود. معمولاً هزینه استفاده از این ماشین‌ها به همراه راننده به‌مدت 2 تا 3 ساعت، 400هزار تومان است. البته این قیمت بر اساس نوع و کلاس خودرو، افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. ارزان‌ترین مدل مربوط به نیسان پاترول و گران‌ترین مدل تویوتا لندکروز است.

  • آفرود در کویر شهداد کرمان

آفرود سواری در کلوت های شهداد

شاید تصور کنید آفرودسواری و سافاری در کویر شهداد یکسان است. در حقیقت هنگام سافاری، خودرو سرعت کمی دارد. هدف سافاری گشت‌زنی در طبیعت است. به همین خاطر خبری از سرعت بسیار یا هیجان نیست. آفرودسواری در کویر شهداد کرمان با سافاری تفاوت دارد. در این تفریح شما می‌توانید هیجان را با تمام وجود خود احساس کنید. برخی افراد خودروهای آفرود را بدون راننده کرایه می‌دهند. البته فراموش نکنید آفرودسواری به‌راحتی که تصور می‌کنید نیست. یک فرمان اشتباه باعث واژگونی خودروی شما خواهد شد. پس اگر مهارت کافی در این کار ندارید، بهتر است در تورهای آفرودسواری همراه با رانندگان حرفه‌ای شرکت کنید. هزینه این تورها از 100 تا 200 هزار تومان متفاوت است.

  • موتور چهارچرخ

موتور چهارچرخ سواری در کلوت های شهداد کرمان

در کمپ کویری شهداد، امکان کرایه موتور چهارچرخ وجود دارد. موتور چهارچرخ از نظر فرمان و ظاهر، شباهت بسیاری به موتورسیکلت‌های معمولی دارد. با این تفاوت که به جای دو چرخ، چهار چرخ دارند. برای استفاده از این موتورها، نیازی به مهارت رانندگی یا موتورسواری نیست. فقط کافی است تا دسته گاز را بچرخانید و حرکت کنید. سواری این موتورها هیجان بسیاری دارد. البته به یاد داشته باشید باید حتماً مسائل ایمنی را رعایت کنید؛ زیرا هر وسیله‌ای که سرعت بسیاری دارد، می‌تواند خطرناک باشید. هزینه استفاده از این وسیله به‌صورت ساعتی محاسبه می‌شود. معمولاً هزینه استفاده از این وسیله بین 100 تا 200هزار تومان متغییر است.

  • پیاده‌روی در بین کلوت های شهداد

همیشه پیاده‌روی در طبیعت یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌های سفر خواهد بود. اگر به پیاده‌روی علاقه‌مند هستید، می‌توانید در یکی از زیباترین مناظر طبیعی قدم بزنید. پیاده‌روی در کلوت شهداد کرمان با سایر کویرهای ایران تفاوت دارد. در  کویرهای دیگر خبری از کلوت نیست. فقط می‌توانید بی‌حد‌ومرز و بدون هدف قدم بزنید؛ اما پیاده‌روی در بین کلوت های شهداد تفاوت بسیاری دارد. در طول مسیر پیاده‌روی می‌توانید از کلوت‌های متعدد دیدن کنید. هر کلوت ظاهری متفاوت دارد. پس پیاده‌روی شما متنوع و هیجان‌انگیز خواهد بود.

  • عکاسی

اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید، حتماً باید تجهیزات کامل عکاسی خودتان را همراه بیاورید. تصویربرداری از کلوت های شهداد می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. این منطقه یک لوکشین عالی برای خلق تصاویر خیره‌کننده و هنرمندانه خواهد بود.

  • تماشای آسمان

تصویر بسیار زیبا از آسمان کلوت های شهداد

آسمان کلوت شهداد هر لحظه به نوعی خاص شما را شگفت‌زده می‌کند. در هنگام طلوع زیبایی این آسمان دوچندان می‌شود. روی یکی از کلوت‌ها لم دهید و منتظر طلوع آفتاب باشید. آفتاب با خستگی ناشی از خواب شبانه، خرامان خرامان از پشت تپه‌ها بیرون می‌آید. آسمان تاریک شب به‌تدریج روشن می‌شود. گرمای آفتاب را رفته‌رفته روی پوست خود احساس می‌کنید. عرق‌های روی پیشانی خود را پاک می‌کنید و از تماشای این منظره لذت می‌برید. حتی روز نیز با یک قطعه هنری در آسمان به پایان می‌رسد. زمانی که به صحنه غروب نگاه می‌کنید، انگار که تمام ابرها سرخ می‌شوند و از وداع با خورشید خون گریه می‌کنند.

تصویر بسیار زیبا از آسمان شب کلوت های شهداد

از لحظه‌ای که شیفت کاری خورشید تمام می‌شود، می‌توانید شاهد 90درصد زیبایی آسمان کویر باشید. زمانی که شب سفره سیاه خود را پهن می‌کند، الماس‌هایی زیبا در این سفره می‌درخشند. تماشای ستارگان آسمان شب کویر، می‌تواند زیباترین تجربه زندگی شما باشد. در طول شب سکوت حاکم است و ستارگان از هزاران سال نوری دورتر، به شما چشمک می‌زنند. البته یادتان باشد که در نیمه ماه‌های قمری، ماه حاکم آسمان است و به ستارگان مجال درخشیدن نمی‌دهد.

امکانات رفاهی کویر شهداد کرمان

اقامتگاه های بومگردی کویری شهداد کرمان

درباره امکانات رفاهی کویر شهداد کرمان باید گفت که هیچ‌گونه امکاناتی در این منطقه وجود ندارد. اگر به‌دنبال امکانات رفاهی هستید، باید به تعداد انگشت‌شمار اقامتگاه بوم‌گردی منطقه سر بزنید. در اقامتگاه‌ها و کمپ‌های کویری شهداد، انواع امکانات رفاهی و اقامتی وجود دارد. در این اقامتگاه‌ها شما می‌توانید آذوقه تهیه کنید، شب را سپری نمایید و از سرویس بهداشتی استفاده کنید. البته توصیه اکید ما به شما، خرید مایحتاج پیش از ورود به منطقه کویری است. شما باید به اندازه چند ساعت حضور در کویر را ابتدا تصور کنید. در تصورتان به‌دنبال این باشید که چه لوازمی را نیاز خواهید داشت. سپس همان لوازم و وسایل را تهیه کنید. خرید آذوقه در کویر گران‌تر خواهد بود.

اقامتگاه در کویر شهداد کرمان

اقامت در کلوت های شهداد کرمان۱

بسیاری از مسافران، بازدید از کلوت شهداد را در قالب تور یک روزه قرار می‌دهند. برخی دیگر به‌دنبال ماجراجویی بیشتر هستند. به همین خاطر اقامت شبانه را نیز به تجربه سفر خود اضافه می‌کنند. در این حال شما گزینه‌های متفاوتی را برای اقامت پیش رو خواهید داشت. برخی افراد که همراه تورهای آفرود سفر می‌کنند، خودشان کمپ می‌زنند. کمپ‌زدن می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و خاطره‌انگیز باشد؛ اما نیاز به مهارت و تجهیزات خاص دارد. در مقاله راهنمای کمپ زدن در کویر، مهم‌ترین نکات و قواعد کویرگردی را ذکر کرده‌ایم. مطالعه این مقاله می‌تواند به بسیاری از سوالات شما درباره کویرگردی پاسخ بدهد و قدری از نگرانی‌هایتان در این باره کم کند. لازم به ذکر است هنگام شب، حیوانات شب‌شکار بسیاری از لانه‌های خود بیرون می‌آیند. پس شب‌های کویر می‌تواند خطرناک باشد. بسیاری از این حیوانات درنده و سمی هستند. پس باید احتیاط بیشتری کنید. از‌این‌رو کمپ‌زدن در کویر شهداد را فقط همراه با افراد باتجربه انجام دهید.

سایر مسافران نیز می‌توانند سری به اقامتگاه‌های بوم‌گردی بزنند. در نزدیکی کلوت‌های شهداد، کمپ‌هایی چوبی احداث شده‌اند. همچنین می‌توانید به اکو کمپی بروید که در روستای شفیع آباد شهداد قرار دارد. اقامت در این کمپ‌ها، شباهتی به اقامت در هتل‌های مجلل ندارد. در حقیقت این اقامتگاه‌ها حداقل امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهند. با وجود این می‌توانید تجریه‌ای مشابه با سفرهای سافاری در آفریقا را داشته باشید. اکو کمپ روستای شفیع آباد و اقامتگاه بوم‌گردی نعمت الله ماهان واقع شهرستان شهداد، معروف‌ترین اقامتگاه‌های کویری منطقه هستند.

جاهای دیدنی نزدیک به کلوت شهداد کرمان

  • کاروانسرای شفیع آباد

این کاروانسرا یکی از بناهای تاریخی کلوت شهداد کرمان است. این مکان در گذشته یک کاروانسرای بزرگ و پرطرفدار بوده. در حال حاضر کاروانسرای شفیع آباد را بازسازی کرده‌اند. این کاروانسرا یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی نزدیک به کلوت شهداد محسوب می‌شود.

  • گندم بریان

در 20کیلومتری شهداد، منطقه‌ای با نام گندم بریان وجود دارد. در این منطقه گدازه‌های آتشفشانی زمین را پوشانده‌اند. به همین خاطر این منطقه نور بیشتری را جذب می‌کند و آن را منطقه گندم بریان می‌دانند. زمانی که از دور به گندم بریان نگاه کنید، یک تکه زمین سیاه‌رنگ را مشاهده خواهید کرد. این منطقه یکی از عجایب طبیعی محسوب می‌شود.

  • آستانه شاه نعمت‌الله

آستانه شاه نعمت‌الله نام یک بنای خشتی و گلی با گنبد و مناره‌هایی فیروزه‌ای رنگ است. این بنای تاریخی در نزدیکی کرمان قرار دارد. آستانه شاه نعمت‌الله جزء فهرست آثار تاریخی ایران است.

  • شازده ماهان

شازده ماهان کرمان نام منطقه‌ای ییلاقی و خوش‌آب‌وهوا در نزدیکی مناطق کویری است. این منطقه دسترسی بسیار ساده دارد. بد نیست بدانید باغ شازده ماهان جزء 9 باغ ایرانی برتر در تمام جهان به ثبت رسیده است.

مناطق مختلف کویر شهداد

مناطق مختلف کلوت های شهداد کرمان

لازم به ذکر است که کلوت شهداد به سه بخش سبز، نارنجی و قرمز تقسیم می‌شود. مرز بین این مناطق بر اساس بکر‌بودن ایجاد شده‌اند. حضور گردشگران در مناطق قرمز می‌تواند بسیار خطرناک باشد. از جاده شهداد – نهبندان تا عمق 2 کیلومتر کویر، منطقه سبز محسوب می‌شود. بازدید از این منطقه برای بازدید گردشگران آزاد و بلامانع است. بلافاصله بعد از پایان منطقه سبز، مناطق نارنجی و قرمز پشت سر هم قرار دارند. این مناطق بسیار بکر هستند و احتمال گم‌شدن گردشگران در آن نیز بسیار وجود دارد. پس حتماً اگر قصد بازدید از مناطق مرکزی کویر را دارید، همراه تورهای مسافرتی سفر کنید. آن‌ها راهنمای محلی همراه دارند و از وسایل خاص استفاده می‌کنند.

مسیر دسترسی به کلوت های شهداد

برای دسترسی به کلوت های شهداد، باید از کرمان وارد جاده کرمان – بم شوید. مسیر را تا سیرج ادامه دهید. بعد از حدود 35 کیلومتر، به سیرج خواهید رسید. از سیرج باید تغییر مسیر داده و وارد مسیر جاده شهداد شوید. پس از چند کیلومتر به دوراهی شهداد – گلباف خواهید رسید. مسیر را به‌سمت شهداد ادامه دهید تا وارد منطقه کویری شوید. به یاد داشته باشید که بخشی از مسیر، کوهستانی و خطرناک است. پس در رانندگی احتیاط کنید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان کرمان، جاده قدیم کرمان بم، جاده سیرچ، جاده شهداد

دوستان عزیز و همراهان ره بال آسمان، نظر شما درباره کلوت شهداد کرمان چیست؟ به نظر شما این کلوت در بین جاهای دیدنی استان کرمان چه رتبه‌ای را کسب می‌کند؟ به نظر شما زیباترین بخش جاهای دیدنی کرمان کدام است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

کلوت شهداد گرم ترین کویر ایران است.

وسعت این منطقه به 11 هزار کیلومترمربع می‌رسد.

کلوت شهداد در 20کیلومتری شهداد و 120کیلومتری کرمان قرار دارد.

فصل زمستان بهترین زمان بازدید از کویر شهداد است.

دمای سایه کویر شهداد در تابستان به 65 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.