راهنمای سفر شهرکرد | شهری بر بام ایران

0

اکثر مسافران برای سفر در تابستان به دنبال شهرهای خوش‌آب‌وهوا و خنک هستند تا مدتی از گرمای طاقت‌فرسا در امان بمانند. شهرها و روستاهای کوهستانی به دلیل داشتن چنین آب‌وهوایی، سالانه مقصد گردشگری بسیاری از مسافران از سراسر ایران و جهان هستند. در همین راستا سفری بر بلندای سرسبز و زیبای «بام ایران» در کنار بازدید از جاهای دیدنی و تاریخی‌اش می‌تواند تجربه‌ای به‌یادماندنی باشد. ما نیز قصد داریم امروز به شهرکرد سفر کنیم. پس بلیط هواپیما شهرکرد خود را بخرید و با ما همراه شوید تا آگاهانه در این شهر تفریح کنید.

فهرست مطالب

بهترین فصل سفر به شهرکرد | بهار و تابستان

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

یکی از لطف‌های طبیعت به مردم چهار محال و بختیاری این است که در طول سال بارندگی‌های متعددی را تجربه می‌کنند. این بار‌ش‌ها در ارتفاعات به صورت برف و در جاهای دیگر به‌صورت باران‌های نسبتاً خوب است. به همین دلیل هم هست که آب‌وهوای این منطقه در دسته مرطوب و معتدل قرار می‌گیرد. با این حساب شهرکرد گزینه بسیار خوبی برای سفرهای تابستانه محسوب می‌شود.

در مناطق کوهستانی شهرکرد دمای هوا بسیار کم است و در زمستان گاهی به منفی ۳۲ درجه هم می‌رسد. اگر در روزهای برفی به این مناطق سرد سفر کردید، حتماً با خودتان کمی آبِ گرم همراه داشته باشید؛ شاید لازم باشد یخ‌های روی دستگیره ماشینتان را ذوب کنید!

طبیعت شهرکرد | سرسبز و زیبا

نمایی از طبیعت شهرکرد

مسلم است که این حجم از باران و برف، طبیعت سبز و زیبایی به شهرکرد هدیه می‌دهد. در این منطقه درختان زبان‌گنجشک، پسته وحشی، زالزالک، گردو، بادام، انجیرکوهی و سماق دیده می‌شود. البته هر چه به سمت شرق استان چهار محال و بختیاری و شهرکرد پیش برویم، به گونه‌های گون، موسیر، تره و آویشن برخورد می‌کنیم. همین طور 14 گونه گیاهی باارزش مثل کرفس‌کوهی، کرفس‌سفید، مرزه‌کلاری، لاله واژگونِ زاگرسی، چشم ونوس و بومادران بختیاری نیز به چشم می‌خورند که متأسفانه در خطر انقراض قرار گرفته‌اند.

جاهای دیدنی شهرکرد | مناسب برای پیک‌نیک خاطره‌انگیز

  • پارک ملی تنگه صیاد

نمایی لز پارک ملی تنگه صیاد

پارک ملی تنگه صیاد در فاصله 15کیلومتری از شهرکرد و در محور شهرکرد اصفهان قرار دارد. دره‌های پاچفت و بستان شیر در مسیر حرکت، به همراه طبیعت زیبای این منطقه، مناظر زیبایی را خلق کرده‌اند که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. حیات‌وحش این پارک 27هزار هکتاری، 250 گونه گیاهی شامل گَوَن، گندمیان و گیاهان چند ساله علفی است.

  • آبشار زرد لیمه

تصویری از آبشار زرد لیمه

یکی از زیباترین جاهای دیدنی شهرکرد، آبشار زرد لیمه (بوینه) است که برای دسترسی به آن باید مسافتی را پیاده و در مسیر کوچ عشایر حرکت کرد. منظره فوق‌العاده آبشار در دل انبوه درختان و وجود بنای تاریخی پل خدا آفرین و سنگ حجاری‌شده ۶هزار ساله‌، این منطقه را منحصربه‌فرد کرده است.

  • پیرغار

تصویری از پیرغار در شهرکرد

در 35کیلومتری شهرکرد و 6کیلومتری فارسان به محلی زیبا به نام پیرغار با سنگ نبشته‌هایی روی صخره‌ها برمی‌خورید که شرح رشادت بختیاری‌ها و نقش آن‌ها در سقوط محمدعلی شاه را نشان می‌دهد. چشمه‌هایی که از دل سنگ‌ها بیرون می‌ریزند، آبشار، غار و استراحتگاه‌ها از دیگر جاذبه‌های این منطقه هستند.

  • تالاب چغاخور

تصویری از تالاب چغاخور

تالاب چغاخور، یکی از تالاب‌های زیبای استان چهارمحال‌وبختیاری است که در 60کیلومتری قرار دارد. این تالاب در میان فهرست جاهای دیدنی اطراف شهرکرد همه‌ساله تنها میزبان پرنده‌های مهاجری مثل انواع مرغابی، لک‌لک و زیستگاه آبزیانی مثل ماهی کپور و نوعی از ماهی گورخری است.

  • دشت لاله های واژگون

نمایی از دشت لاله های واژگون

در فاصله 95کیلومتری شهرکرد، دشت زیبا و وسیعی از لاله های واژگون قرار دارد که تحت حفاظت سازمان محیط زیست شهرستان کوهرنگ است.

از دیگر جاهای دیدنی چهار محال و بختیاری در اطراف شهرکرد، می‌توان روستای سورک، کوه غارون، غار تنگه خراجی، آبشار آتشگاه، تالاب گندمان، چشمه کوهرنگ و چشمه دیمه را نام برد.

تاریخچه | شهرکرد در گذر تاریخ

تصویری از شهرکرد

شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری است که در قدیم ده‌کرد خوانده می‌شد و در قرن هفتم هجری تحت سلطه اتابکان فارس و لرستان بود. هنگامی‌ که در شهریور ماه سال ۱۳۱۴ با افزایش جمعیت به شهر تبدیل شد، شهرکرد نامیده شد. لازم به ذکر است واژه کرد در این اسم، به معنای گله‌داری است و ریشه آن به شغل اصلی ساکنان این منطقه برمی‌گردد. بیشتر مردم شهرکرد به‌خاطر سرسبزی منطقه و مراتع غنی، اغلب رمه‌دار بوده‌اند.

اماکن تاریخی شهرکرد | ردی از گذشتگان

  • پل زمان خان سامان

تصویری از پل زمان خان سامان

در 22کیلومتری شمال شهرکرد، در نزدیکی شهر سامان، پل دو دهنه زمان خان قرار دارد. این پل به دستور زمان خان، رئیس طایفه عشایری روی رودخانه زاینده‌رود با سه پایه سنگی طبیعی احداث شد. طبیعت زیبا، رودخانه پرآب و هوای خنک، این منطقه را به یکی از جاهای دیدنی شهرکرد و مقاصد پرطرفدار گردشگری تبدیل کرده است.

  • قلعه دزک

نمایی از قلعه دزک

در 32کیلومتری شهرکرد، در روستای دزک قلعه‌ای وجود دارد که معماری داخلی زیبای آن، حاصل ذوق و هنر هنرمندان اصفهانی است. این قلعه همچنین محل سکونت موقت افرادی چون علی اکبر دهخدا بوده است.

  • قلعه چالشتر

نمایی از قلعه چالشتر

قلعه چالشتر که یک اثر باشکوه از هنر حجاری در ایران است، در فاصله 5کیلومتری شهرکرد قرار گرفته و در ساخت آن از معماری اروپایی و معماری دوران قاجار بهره برده شده است.

  • خانه ستوده چالشتری

تصویری از خانه ستوده چالشتری

قسمتی از قلعه یا ارگ چالشتر که در اواخر دوره حکومت قاجار بنا شده بود، خانه ستوده چالشتری است. این خانه شامل نقاشی‌هایی با موضوعات اسطوره‌ای و افسانه‌ای و سازاره‌های سنگی تراش‌خورده است که همگی بسیار ارزشمند هستند. لازم به ذکر است در این مجموعه تاریخی، موزه‌های مردم‌شناسی، کار و زندگی و آثار سنگی در معرض بازدید عموم قرار داده شده‌اند.

  • موزه باستان شناسی شهرکرد

موزه باستان شناسی شهرکرد

موزه باستان شناسی شهرکرد تنها موزه‌ استان است که در آن قدیمی‌ترین آثار باستانی با قدمت حدوداً 9۷هزار ساله، نگهداری می‌شوند. این آثار عبارت‌اند از آثاری مثل کتیبه‌ای به خط میخی متعلق به دوران هخامنشیان. روی این کتیبه حک شده است که «اهورامزدا، این کشور را از دشمن، دروغ و خشکسالی حفظ کن». علاوه بر این ابزارهایی از جنس استخوان، مجسمه‌هایی ساخته شده از گِل و ظرف‌های سفالی نخودی که به رنگ سیاه و شکل‌های هندسی نقش شده‌اند در این موزه از مجموعه موزه های شهرکرد وجود دارند.

  • قلعه شمس آباد

نمایی از قلعه شمس آباد

قلعه شمس آباد در 15کیلومتری شهرکرد، با قدمتی حدوداً 120ساله است. این بنای تاریخی شامل ۲ طبقه است که در اوایل حکومت پهلوی به دست یکی از خان‌های بختیار به نام یوسف‌خان امیرمجاهد ساخته شده ‌است. نقاشی‌هایی از گیاهان و مردانی که لباس محلی دارند روی ستون‌های مکعبی به شکلی بسیار ماهرانه و چشمگیری به تصویر کشیده شده‌اند.

  • شیر سنگی

تصویری از شیر سنگی

بختیاری‌ها برای بزرگداشت دلاوران خود، بر سر مزارشان، مجسمه‌های تراشیده شده شیر سنگی قرار می‌دادند که روی آن‌ها نقش‌های مختلفی از شمشیر نیز حک شده است، قدیمی‌ترین این مجسمه‌‌ها مربوط به زمان صفویه است.

  • حمام خان

تصویری از حمام خان

حمام خان در ضلع جنوب غربی مسجد جامع شهرکرد قرار دارد و بسیار مستحکم و دارای معماری چشم‌نوازی است.

پل خراجی، پل هوره، قلعه سورک، کتیبه‌های سنگی رخ، موزه کاروزندگی و مه وزصمصام‌السلطنه از دیگر جاهای دیدنی این منطقه هستند.

اماکن مذهبی شهرکرد | جایی برای اهل دین‌داری

  • مسجد جامع شهرکرد

تصویری از مسجد جامع شهرکرد

طرح مسجد جامع شهرکرد شبیه مسجد حکیم اصفهان است. این مسجد، عمارتی مذهبی تاریخی است و مساحتی حدود ۲هزار و ۵۰۰ مترمربع دارد. مسجد جامع شهرکرد دارای ورودی شمالی، شرقی و غربی است و به حکم حاج محمدرضا خان بنا شده است. کاشی‌کاری‌ها و تزئینات بسیار زیبا، ایوان، صحن و غرفه از بخش‌‌های زیبای این بناست.

  • مسجد اتابکان

تصویری از مسجد اکباتان

مسجد اتابکان یادگار به‌جای‌مانده از دوره اتابکان و دارای دربی چوبی، متعلق به 800 سال پیش است. این مسجد بارها تعمیر و بازسازی شده است.

  • امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون

تصویری از امامزاده حلیمه

نسب امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون به امام هفتم می‌رسد. این بارگاه که مربوط به دوران قاجار است، جزو عمارت‌های مذهبی و تاریخی استان به شمار می‌رود. در ساخت بنای این امامزاده خشت، آجر و گچ به کار رفته ‌است. این عمارت با گذشت زمان و رخدادهای طبیعی دچار آسیب شده و به همین دلیل بارها آن را مرمت و بازسازی کرده‌اند.

از دیگر مکان‌‌های زیارتی و مذهبی می‌توان امامزاده عبدالله سورک، سقاخانه ارباب میرزا، امامزاده سبزپوش و مسجد جامع هرچگان را نام برد.

فرهنگ و آداب و رسوم | تلفیقی از تمدن و طبیعت

نمایی از مردم شهرکرد

نژاد اصلی مردمان شهرکرد، لر بختیاری است. زبانی که مردم شهرکرد به آن صحبت می‌کنند، فارسی توأم با لهجه است که در آن واژه‌های بختیاری و لری وجود دارد؛ اما مردم شهرهایی مانند کیان و طاقانک و بن و سامان زبان ترکی نزدیک به ترکی قشقایی دارند.

  • لباس محلی شهرکرد

لباس محلی شهرکرد

لباس محلی زنان این منطقه ترکیبی از رنگ‌‌های شاد است که چین‌‌های روی دامن، زیبایی آن را دو چندان می‌کند. لچک، زیرلچکی یا بُنایی، بندسوزن، دستمال، تنبان قِری و کفش قسمت‌های دیگر لباس را تشکیل می‌دهند.

لباس محلی زنان شهرکرد

لباس مردان بختیاری هم شامل کلاه، چوقا (چوخا)، شلوار دَبیت، شال، گیوه و کُردین است. چوقا نوعی بالاپوش بلند مردانه است که از نخ‌های نازکی که از پشم گوسفند می‌ریسند، بافته می‌شود. ترکیب موزون خطوط سیاه و سفید در این بالاپوش، طرح منحصربه‌فرد ایل بختیاری را به وجود می‌آورد.

  • موسیقی

تصویری از موسیقی محلی شهرکرد

موسیقی‌ در جشن و سرور و نیز مراسم سوگواری با کرنا، سُرنا و دهل اجرا می‌شود. اجرای آهنگ‌های چهارمحالی، ترکی و بختیاری با کمانچه نیز در دهه‌های اخیر رایج شده است. تار، تنبک و نی‌ هفت‌بند از سازهای رایج در این منطقه هستند.

  • غذاهای محلی

غذاهای محلی شهرکرد

یکی از لذت‌بخش‌ترین بخش‌‌های هر سفری چشیدن طعم غذاهای مقصد است. هر شهری بنا بر شرایط آب‌وهوایی و محصولات و مواد اولیه در دسترس، خوردنی‌های خاص خود را دارد. از خوراکی‌های استان چهارمحال و بختیاری می‌توان به نان ورچاله، نان‌ تیری، آش‌دوغ، املت تره‌کوهی، آش‌انار، آش‌کشک، پلوگردو، کاکولی، کاله جوش و تاس کباب اشاره کرد.

رستوران های شهرکرد | لذت چشیدن طعم تازه

تصویری از رستوران چهلچراغ

رستوران‌ها و غذاخوری‌های فراوانی در شهر با انواع منوهای ایرانی، محلی و فرنگی هم وجود دارند. برای مثال سنت سرای اتابکان، در حمام اتابکان، کنار امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون قرار دارد و در آن بستنی و غذاهای سنتی سرو می‌کنند.

رستوران سنتی چلچراغ، در چهارراه فردوسی قرار دارد و تجربه صرف غذایی خوشمزه در محیطی زیبا و دلنشین به شما می‌دهد که حال‌وهوای خانه‌‌های قدیمی و اعیانی را دارد. سفره‌خانه سنتی چوبین هم در خیابان باهنر شهرکرد، مکانی زیبا و باصفا با دکوراسیون سنتی دارد که غذا‌خوردن را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

نمایی از مستر دیزی

مستر دیزی در بلوار آیت‌الله کاشانی واقع است و انواع غذاهای سنتی، مثل دیزی، کاله‌جوش، کوفته، کباب‌پیچ و… در آنجا سرو می‌شود. رستوران بزرگ تخت جمشید در بلوار امام رضا، میدان معلم، یکی از رستوران‌‌های قدیمی این شهر است که انواع کباب‌‌ها و غذاهای ایرانی را سرو می‌کند.

اگر می‌خواهید غذا یا نوشیدنی خود را در مکانی غیر از رستوران میل کنید که در عین حال دنج و زیبا هم باشد، کافی است سری به کافه‌های این شهر مثل کافه چتر نبش چهارراه دامپزشکی بزنید تا از نمای جالب چتر‌ها در فضای زیبای کافه و غذاهای باکیفیت آن لذت ببرید.

اقامت در شهرکرد | تجربه اقامتی متفاوت

تصویری از هتل پارسیان آزادی

برای اقامت در این شهر، گزینه‌های متنوعی وجود دارد. هتل پارسیان آزادی در انتهای بلوار فارابی شمالی یکی از بهترین هتل‌های شهرکرد است. هتل جهانگردی شهرکرد در بلوار شریعتی، خانه مسافر خلیج فارس در بلوار امام رضا، هتل آپارتمان 12 واحدی دامون در خیابان دوازدهم و هتل دیبا در میدان معلم از اقامتگاه‌های خوب این شهر هستند.

  • اقامتگاه بومگردی

تصویری از اقامتگاه بومگردی

اقامتگاه‌های بومگردی شهرکرد به شما این فرصت را می‌دهند که آداب‌ورسوم مردم ایل بختیاری را از نزدیک لمس کنید و در کنار آن از بودن در طبیعت زیبای این منطقه لذت ببرید. اقامتگاه سنتی هزارچشمه در محله مرغزار هفشجان در فاصله 15کیلومتری شهرکرد قرار دارد. خوردن غذای محلی، ماهی‌گیری و درست کردن ماهی کبابی و چندین ساعت گشت رایگان از مزیت‌های این اقامتگاه است.

همچنین در 500 متری آبشار شیخ علی‌خان، محلِ برپایی کمپ کوهرنگ است. زندگی در چادر به سبک عشایر با برپایی برنامه‌های هیجان‌انگیز تیراندازی، اسب‌سواری و شرکت در جشن‌های محلیِ ایل بختیاری، خاطره این سفر را فراموش‌نشدنی خواهد کرد. مجموعه ویلاهای بوم‌گردی کوهرنگ در ملک‌آباد و اقامتگاه بو‌م‌گردی بهشت آباد، دو اقامتگاه دیگر در این منطقه هستند.

سوغات شهرکرد | یادگاری خوب سفر

تصویری از سوغات شهرکرد

اگر به شهرکرد سفر کنید، قطعاً یکی از تفریحات دوست‌داشتنی، خرید سوغات این منطقه است. سوغات استان چهار محال و بختیاری و شهرکرد گز بلداجی، عسل، کشک به شکل خشک و کاملاً تازه، انواع لبنیات، بادام شهرکرد (که از محصولات صادراتی است)، انواع گیاهان دارویی مثل کرفس‌کوهی، موسیر، کاسنی، قارا (نوعی قره‌قورت ترش که برای جلوگیری از خشک شدنش، آرد به آن اضافه می‌کنند) و قره‌قورت شیرین است که می‌توانید از بازار محلی شهر تهیه کنید.

تصویری ار قالی های شهرکرد

قالی هم در میان بختیاری‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد و برخی از زنان نوعی قالی به نام «بی‌بی‌باف» می‌بافند که کیفیت خوبی دارد و طرح آن به لچک و ترنج معروف است. نمدمالی یکی دیگر از صنایع دستی‌ این منطقه است و لوازمی مانند کیف و کلاه و… از آن ساخته می‌شود. کلاه‌ مالی، گلیم، جاجیم، وریس و پلاس (نوعی زیرانداز بافته‌شده از تکه‌های پارچه یا نخ‌های پنبه‌ای و پشمی) از دیگر بافته‌های بختیاری است.

مسیرهای دسترسی به شهرکرد | پیش به سوی سفر

  • سفر زمینی

شهرکرد در فاصله 97کیلومتری از جنوب غربی استان اصفهان و جزو شهرهای مرتفع ایران است. از شمال و شرق به استان اصفهان، از غرب به استان خوزستان، از جنوب به کهگلویه و بویراحمد و از شمال غرب به استان لرستان محدود می‌شود. برای رسیدن به شهرکرد از همه مناطق شمالی و شرقی کشور باید ابتدا به اصفهان سفر کرد و سپس از طریق شهر نجف آباد و بزرگراه شماره 51 به شهرکرد رسید.

برای سفر به شهرکرد از نیمه جنوبی کشور باید وارد شهر دیگری از استان اصفهان، یعنی شهرضا شد و سپس از طریق بروجن به شهرکرد رسید. از استان‌های غربی و هچنین استان بوشهر و خوزستان هم ابتدا باید به شهر ایذه سفر کرد و سپس از طریق بزرگراه شماره 72 و سپس بزرگراه شماره 52 به شهرکرد رسید. البته اگر بلیط اتوبوس شهرکرد را خریده باشید لزومی ندارد درباره مسیر رسیدن دغدغه‌ای داشته باشید.

  • پرواز شهرکرد

فرودگاه شهرکرد به‌عنوان مرتفع‌ترین فرودگاه ایران، در 4کیلومتری جاده شهرکرد به فارسان قرار دارد. مساحت آن 350 هکتار است و اولین پرواز آن در سال 1378 به مقصد تهران انجام شد. این فرودگاه هم‌اکنون در روزهای شنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه و جمعه پروازهای رفت‌وبرگشت به تهران و مشهد دارد و دارای امکانات رفاهی و سرویس حمل‌ونقل برای مسافران است.

  • راه آهن

در حال حاضر تنها خط راه‌آهن نزدیک به استان چهارمحال و بختیاری خط ریلی تهران اصفهان است که شما را به فولادشهر می‌رساند و باید مسافت باقی‌مانده تا شهرکرد را با سایر وسایل نقلیه زمینی طی کنید.

استان چهار محال و بختیاری با طبیعت زیبا و منحصربه‌فردش یقیناً مقصد خوبی برای گردشگری است. برای سفرهای تابستانه، بازدید از جاهای دیدنی شهرکرد را در برنامه خود بگذارید و مطمئن باشید که خاطرات خوش سفر تا مدت‌ها با شما خواهند بود. اگر هم قبلاً به این شهر زیبا سفر کرده‌اید، تجربه‌هایتان را برای همراهان همیشگی ره بال آسمان بنویسید.

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به شهرکرد است.

پارک ملی تنگه صیاد، آبشار زرد لیمه، پیرغار، تالاب چغاخور، دشت لاله های واژگون، پل زمان خان، قلعه چالشتر و غیره.

سنت سرای اتابکان، رستوران سنتی چلچراغ، سفره‌خانه سنتی چوبین، مستر دیزی، رستوران بزرگ تخت جمشید و کافه چتر از نظر مسافران و ساکنان این شهر، بهتر بوده‌اند.

برای اقامت در این شهر، گزینه‌های متنوعی وجود دارد. هتل پارسیان آزادی، هتل جهانگردی شهرکرد، خانه مسافر خلیج فارس، هتل آپارتمان 12 واحدی دامون و هتل دیبا در کنار اقامتگاه بومگردی هزار چشمه و کمپ کوهرنگ از نمونه آن‌ها هستند.

انواع لبنیات در کنار فرش و کالاهای نمدی از سوغات شهرکرد هستند.

چهار محال و بختیاری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.