سوغات کرمان | از خوشمزه‌هایی بی‌نظیر تا صنایع دستی

0

استان کرمان دارای خاک حاصلخیز و تاریخ غنی است. پس در سفر به کرمان حتماً باید برای عزیزان و حتی خودتان سوغات بخرید. امروز قصد داریم تا بهترین سوغات کرمان را به شما معرفی کنیم. سوغات کرمان آن‌قدر متنوع است که در راهنمای سفر کرمان جای نمی‌گیرد! برخی از آن‌ها به‌حدی خوشمزه هستند که حتی پیش از خرید بلیط هواپیما کرمان، لیست خرید سوغات خوشمزه این شهر را آماده خواهید کرد!

معرفی بهترین سوغات خوراکی کرمان

  • برشتو

برشتو یا همان برشتوک جزو خوشمزه‌ترین شیرینی‌هایی است که حتماً باید طعم آن را بچشید. بد نیست بدانید که برشتو یا همان برشتوک را در شهرهای مختلف ایران آماده می‌کنند؛ اما بسیاری بر این باور هستند که برشتو به مردم کرمان تعلق دارد. برای تهیه این شیرینی خوشمزه از آرد نخودچی سرخ‌شده در روغن، شکر یا خرما، پودر هل و گاهی پودر کاکائو و شکلات استفاده می‌کنند. برشتو را معمولاً به شکل لوزی برش می‌دهند و درون جعبه شیرینی می‌گذارند. برشتو شیرینی خوشمزه و کمی شیرین است. وقتی این شیرینی را میل می‌کنید، برشتگی آن را زیر دندانتان احساس خواهید کرد. این شیرینی تا حدود 2 هفته ماندگاری دارد و گزینه مناسبی برای سوغات کرمان به حساب می‌آید.

  • پسته

شاید بسیاری از ما، دامغان را به‌عنوان مرکز پسته ایران بشناسیم. این در حالی است که بخش عمده پسته ایران در استان کرمان رشد می‌کند. پسته جزو خوشمزه‌ترین انواع آجیل در دنیا به حساب می‌آید. همان طور که می‌دانید، پسته در سطح جهانی شهرت و طرف‌داران بسیاری دارد. در شهر کرمان می‌توانید انواع پسته درشت و خوشمزه را با قیمتی مناسب‌تر از شهرهای دیگر تهیه کنید. پشته‌های کرمان طعمی عالی دارند و حتماً باید طعم آن‌ها را بچشید. پس اگر به‌دنبال بهترین سوغات کرمان هستید، ما پسته را به شما پیشنهاد می‌دهیم. پسته انواع مختلفی دارد و برای خرید بهترین پسته، باید کمی بازار را بگردید تا سرتان کلاه نرود!

  • حاج پسته

با توجه به تولید انبوه پسته در کرمان، شیرینی و محصولات جانبی بسیاری با پسته آماده می‌شود. حاج پسته جزو معروف‌ترین شیرینی‌ها و سوغات کرمان به حساب می‌آید. حاج پسته نوعی شیرینی خوشمزه است که برای تهیه آن از پودر پسته، پودر قند، پودر هل، گلاب و تخم مرغ استفاده می‌کنند. از نظر بافت و طعم، شباهت بسیاری بین حاج پسته و حاج بادام یزدی وجود دارد. در حقیقت انگار که بادام را در حاج بادام با پسته جایگزین کرده‌اند. حاج پسته طعمی بی‌نظیر دارد و دارای ماندگاری مناسبی هم است. به همین خاطر می‌توانید آن را با خیال راحت تهیه کنید و برای عزیزانتان سوغات بیاورید.

  • حلوا پسته

همان طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم، به‌دلیل تولید انبوه پسته در کرمان، محصولات جانبی پسته بسیاری نیز در کرمان وجود دارند. حلوا پسته جزو خوشمزه‌ترین شیرینی‌های کرمانی است. برای تهیه این شیرینی از آرد سفید، پودر پسته، روغن جامد، پودر قند، کره، هل و گلاب استفاده می‌کنند. فقط با دانستن مواد اولیه این شیرینی خوشمزه، می‌توانید طعم عالی آن را در دهان خود احساس کنید. حلوای پسته طعمی بی‌نظیر دارد و زمانی که در دهانتان می‌گذارید، آب می‌شود. عطر این حلوا در مشامتان می‌پیچد و از چربی و شیرینی آن لذت خواهید برد. این شیرینی ماندگاری مناسبی دارد و می‌توانید با خیال راحت آن را به‌عنوان سوغات تهیه کنید.

  • خرما

جالب است بدانید خاک حاصلخیز و همچنین شرایط آب‌وهوایی منحصر‌به‌فرد کرمان باعث شده تا درختان نخل نیز در این استان بسیار پربار باشند. از‌این‌رو می‌توانید شاهد انواع مختلف خرما در این شهر باشید. اگر قدرت چشایی دقیقی داشته باشید، قطعاً متوجه تفاوت بین خرمای جنوب و خرمای کرمان خواهید شد. درخت نخل نژادهای مختلفی دارد. برخی نژادهای خاص خرما در کرمان رشد می‌کنند. خرماهای کرمان طعمی عالی دارند و بسیار لذیذ هستند. پس می‌توانید خرما را هم به لیست سوغات کرمان اضافه کنید.

  • زیره

زیره به کرمان بردن جزو ضرب‌المثل‌های قدیم ما به حساب می‌آید. زیره جزو مهم‌ترین سوغات‌های کرمان به حساب می‌آید. زیره گیاهی بسیار پرخاصیت با طبع گرم است. بسیاری از پزشکان طب سنتی، از زیره به‌عنوان مصلح برنج یاد می‌کنند. بهتر است روی برنج زیره بریزید و دم کنید. به این ترتیب هم برنج خوش‌عطر می‌شود و هم طبع سرد آن را از بین می‌برد. زیره کرمان طعمی بی‌نظیر دارد. در کرمان می‌توانید زیره سبز یا زیره سیاه تهیه کنید. با بوییدن زیره کرمان نیز می‌توانید متوجه تفاوت کیفیت زیره این شهر با شهرهای دیگر شوید. زیره مهم‌ترین و معروف‌ترین سوغات کرمان به حساب می‌آید.

  • سوهان زرند

خب سوهان را همه ما به سوغات قم می‌شناسیم؛ اما جالب است بدانید نوعی سوهان خاص نیز در شهر زرند کرمان وجود دارد. این سوهان را با نام سوهان زرند یا سوهان زرندی می‌شناسند. سوهان زرند طرف‌داران بسیاری دارد و در نوع خود بی‌نظیر است. تفاوت اصلی این سوهان را با سوهان قمی می‌توان در ضخامت سوهان دانست. سوهان زرندی ضخامت بسیاری کمی دارد و بسیار شکننده است. به همین خاطر می‌توانید آن را به‌راحتی بشکنید و نوش جان کنید. جالب است بدانید نام این شیرینی خوشمزه در فهرست آثار ملی یونسکو نیز به چشم می‌خورد و شهرت جهانی دارد.

  • عرقیات

خاک حاصلخیز و آب‌وهوای عالی باعث شده تا در مناطق کوهپایه‌ای کرمان، گیاهان دارویی بسیاری رشد کنند. بسیاری از مردم در فصل بهار به سراغ این گیاهان می‌روند و آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. بخشی از گیاهان خشک می‌شوند و آن‌ها را به‌صورت خشک‌شده عرضه می‌کنند. برخی دیگر را به کارخانه‌های عرق‌گیری می‌فرستند تا عرق آن‌ها را تولید کنند. عرقیات بسیاری از جمله عرق زیره در کرمان تولید می‌شوند. تمامی این عرقیات خالص هستند و هیچ‌گونه ماده افزودنی ندارند و از بابت کیفیت آن‌ها می‌توانید آسوده‌خاطر باشید. پس بهتر است عرقیات را نیز به لیست سوغات کرمان اضافه کنید.

  • خرما بریز

با توجه به وجود نخلستان‌های پربار در کرمان، می‌توانیم شاهد محصولات جانبی مختلف از خرما نیز در این شهر باشیم. خرما بریز جزو مهم‌ترین محصولات جانبی خرما است. خرما بریز نوعی شیرینی خوشمزه و بسیار مقوی به حساب می‌آید. برای تهیه این شیرینی خوشمزه از آرد گندم، خرما، روغن مایع، پودر دارچین، هل، تخم گشنیز، دانه رازیانه و گلاب استفاده می‌کنند. طبع این شیرینی بسیار گرم است. پس در صورتی که با طبع سرد مشکل دارید، حتماً باید این شیرینی را به‌عنوان سوغات کرمان تهیه کنید. با میل کردن یک عدد خرما بریز، در لحظه انرژی را در وجودتان احساس خواهید کرد.

  • قاووت

قاووت جزو انواع شیرینی کرمانی به حساب می‌آید. این شیرینی به‌صورت پودر سرو می‌شود و آن را همراه با قاشق می‌توانید میل کنید. قاووت انواع مختلفی دارد و همه آن‌ها بسیار مقوی هستند. قاووت کرمان طبع گرم دارد و بسیار آرامش‌بخش است. بسیاری از قاووت برای رفع سردی بدن یا حتی بهبود سرگیجه و کم‌خوابی استفاده می‌کنند. قاووت می‌تواند به سیستم اعصاب بدن و قوای جسمانی کمک شایان توجهی کند و در رفع خستگی نیز مؤثر است. در قاووت مواد مفید بسیاری از جمله اسید‌های چرب امگا 3 و امگا 6، انواع آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌های خانواده B، ویتامین D و ویتامین E وجود دارد. قاووت شیرین و خوشمزه است و می‌توانید انواع طعم‌های آن را از بازارهای سنتی کرمان تهیه کنید.

  • قطاب

قطاب جزو معروف‌ترین شیرینی‌های سنتی ایران به حساب می‌آید. قطاب انواع مختلفی دارد. بسیاری از ما قطاب را مخصوص شهر زیبای یزد می‌شناسیم. این در حالی است که کرمان نیز قطاب‌های مخصوص به خود را دارد. جالب است بدانید عطر و طعم قطاب‌های کرمان با طعم قطاب‌های یزد تفاوت دارد و این تفاوت را به‌سادگی متوجه می‌شود. اگر به‌دنبال سوغات خوشمزه کرمان هستید، حتماً باید طعم قطاب‌های سنتی آن‌ها را بچشید. توجه داشته باشید که قطاب را از بهترین شیرینی‌فروشی‌های کرمان تهیه کنید که تازه باشد. هرچه قطاب کرمان تازه‌تر باشد، طعم بهتری دارد.

  • کلمپه

کلمپه جزو شیرینی‌های سنتی مخصوص کرمان است. همان طور که اشاره کردیم، در نزدیکی کرمان نخلستان‌های بسیاری وجود دارند. به همین خاطر انواع شیرینی بر اساس خرما در کرمان پخته می‌شود. کلمپه شیرینی خوشمزه‌ای است که معمولاً آن را به‌صورت گرد تهیه می‌کنند و داخل آن مغز خرما دارد. در این شیرینی از گلاب، هل و انواع ادویه‌جات گرم و خوشمزه دیگر استفاده می‌کنند. کلمپه بسیار مقوی، خوشمزه و گرم است.

  • کماچ سهن

کماچ سهن را می‌توان معروف‌ترین شیرینی کرمان دانست. همان طور که قرابی یزد و گز اصفهان شهرت دارند، کماچ سهن نیز مخصوص به کرمان است و شهرت بسیاری دارد. در تهیه کماچ سهن از آرد جوانه گندم، آرد گندم، شکر، مایه خمیر، روغن حیوانی، آب، خرمای چرخ‌شده، گردو، روغن مایع و البته ادویه مخصوص کماچ استفاده می‌کنند. ادویه مخصوص کماچ نیز شامل زیره سبز، سیاه دانه، بادیان، گل خشت و زردچوبه می‌شود. این شیرینی طعمی تند و شیرین دارد و بسیار مقوی است. اگر به‌دنبال سوغات مخصوص کرمان هستید، حتماً کماچ سهن تهیه کنید. البته توجه داشته باشید که کماچ سهن را با کیفیت‌های مختلف تولید می‌کنند و باید به‌دنبال بهترین شیرینی‌فروشی باشید.

  • فالوده

فالوده جزو شیرینی‌های سنتی ایرانی است. البته هر کس فالوده را به منطقه خاصی می‌شناسند. انواع فالوده شیرازی، یزدی و البته کرمانی در ایران شهرت دارند. از نظر مواد اولیه اصلی، تفاوتی بین این سه وجود ندارد؛ اما ظاهر و افزودنی آن‌ها متفاوت هستند. فالوده کرمانی برخلاف انواع فالوده که همانند رشته هستند، به‌صورت دانه‌های کوچک در می‌آید. همین موضوع را می‌توان تفاوت اصلی فالوده کرمانی و شیرازی دانست. البته باید بدانید که طعم فالوده کرمانی هم با فالوده شهرهای دیگر فرق می‌کند. فالوده کرمانی را شاید نتوان به‌عنوان سوغات برای دوستان خودتان بیاورید؛ اما حداقل می‌توانید خودتان عطر و طعم عالی آن را بچشید.

  • مرکبات

همان طور که می‌دانید، استان کرمان خاکی بسیار حاصلخیز دارد. در اطراف کرمان باغات میوه و مخصوصاً باغات مرکبات بسیاری وجود دارند. به همین خاطر در فصل سرما، بازار سنتی کرمان مملو از مرکبات بسیار خوشمزه می‌شوند. برخی مسافران در فصل سرما اقدام به خرید مرکبات به‌عنوان سوغات کرمان می‌کنند.

  • مسقطی

مسقطی نوعی شیرینی بسیار خوشمزه است که از نظر ظاهری می‌توان آن را با انواع ژله مقایسه کرد. در مسقطی از آب، شکر، نشاسته، روغن، گلاب، زعفران، خلال پسته، خلال بادام و هل سبز استفاده می‌کنند. مسقطی ماندگاری مناسبی دارد و تقریباً کمتر کسی وجود دارد که عاشق طعم آن نشود. پس اگر به‌دنبال سوغاتی خوشمزه مخصوص کرمان هستید، می‌توانید مسقطی را انتخاب کنید.

  • گردو

در کرمان و مخصوصاً شهرهای اطراف آن، باغات گردوی بسیاری وجود دارند. گردوی کرمان طعمی بسیار عالی دارد و حسابی چرب و خوشمزه است. از اوایل پاییز که فصل گردوی تازه می‌رسد، می‌توانید حسابی دلی از عزا در بیاورید و طعم گردوی تازه کرمان را بچشید. همچنین نمی‌توانید گردو را به‌عنوان سوغات کرمان برای خود و عزیزانتان تهیه کنید. قیمت گردو در کرمان از شهرهای دیگر کمتر است و کیفیت بسیار عالی دارد. فقط توجه داشته باشید در صورتی که اقدام به خرید بلیط قطار کرمان کرده‌اید و مدت طولانی در راه هستید، گردو را با پوست قهوه‌ای بخرید که خراب نشود.

  • نان پر

نان پر نیز جزو شیرینی‌های سنتی کرمان به حساب می‌آید که در کنار چای مزه می‌دهد. نان پر ظاهری شبیه به بیسکوییت دارد و همان قدر هم ترد و شیرین است. به همین سبب ماندگاری عالی دارد و می‌توانید با خیال راحت اقدام به خرید آن کنید و همراهتان بیاورید. در تهیه نان پر از آرد گندم، پودر قند، زرده تخم مرغ، روغن، هل، زعفران، پودر پسته و شیر استفاده می‌شود. نان پر قیمت مناسبی دارد و جزو سوغات‌های مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شود. این بیسکوییت مدت طولانی بدون خرابی باقی می‌ماند و حتی اگر اقدام به خرید بلیط اتوبوس کرمان کرده باشید و مدت طولانی در راه باشید هم لازم نیست نگران خرابی آن باشید.

صنایع دستی کرمان

  • آجیده دوزی

آجیده دوزی یا همان پنبه دوزی، نوعی هنر ایرانی است که قدمت تاریخی دارد. آجیده دوزی در شهرهای مختلف به‌صورت پراکنده انجام می‌شود؛ اما در اصل این هنر مخصوص شهر کرمان است. بد نیست بدانید بر اساس اسناد تاریخی، قدیمی‌ترین آجیده‌دوزی به دوران هخامنشیان تعلق دارد. این یعنی حدود 2،500 سال است که مردم ایران از این هنر استفاده می‌کنند. در حال حاضر معمولاً از آجیده دوزی برای بافت انواع روبالشی، روتختی، لحاف، البسه، بغچه سوزی، کلاه‌های درویشی، لباس مخصوص حمام، سجاده، روانداز و… استفاده می‌کنند. آجیده دوزی کار نسبتاً دشواری است. به همین خاطر باید هزینه هنر دست مردم کرمان را پرداخت کنید. آجیده دوزی منحصر به کرمان است. پس می‌توان آن را در فهرست بهترین سوغات کرمان قرار داد.

  • پته دوزی

آیا تا به حال شنیده‌اید که می‌گویند «پته ات را روی آب می‌ریزم؟!» خب در حقیقت پته نوعی بافت است که جز هنرهای قدیمی باستانی ایرانی به حساب می‌آید. متأسفانه پته دوزی دیگر رونق چندانی ندارد و کمتر کسی درباره آن می‌داند. پته دوزی را با نام سلسله دوزی یا فطه دوزی نیز می‌شناسند. برای پته دوزی از یک پارچه به‌عنوان زمینه کار استفاده می‌کنند. پارچه زمینه باید ضخیم و پشمی باشد. به پارچه زمینه پته دوزی، عریض گفته می‌شود. هنرمندان با کمک سوزن، نقوش انتزاعی بسیار زیبا را به‌وسیله کوک‌های نخی رنگی، روی عریض ایجاد می‌کنند. پته دوزی معمولاً بسیار رنگارنگ و دارای طرح‌های مختلفی است. از پته دوزی برای بافت روبالشی، رومیزی و… استفاده می‌کنند. پته را می‌توان در زمره بهترین سوغات سنتی کرمان قرار داد.

  • حصیر بافی

به‌صورت کلی به محصولات بافته‌شده از الیاف گیاهی یا همان سلولزی، حصیر گفته می‌شود. حصیربافی به‌معنای بافت وسایل مختلف با کمک الیاف گیاهی یا همان سلولزی است. حصیربافی در ایران حاصل دست است و در آن از ابزارهای بسیار ساده استفاده می‌کنند. از حصیربافی معمولاً برای بافت انواع سبد، کلاه و ظروف مختلف استفاده می‌کنند. در گذشته محصولات حصیری کاربرد بیشتری داشتند؛ اما در حال حاضر بیشتر حالت تزئینی دارند. شاید تصور کنید که حصیربافی مخصوص به مناطق شمالی کشور است؛ اما این هنر در کرمان نیز شهرت دارد. پس می‌توانید چند محصول حصیری تزئینی نیز از کرمان به‌عنوان سوغات تهیه کنید.

  • خورجین بافی

خورجین وسیله‌ای است که در گذشته روی الاغ و اسب و دوچرخه می‌انداختند و درون آن وسیله قرار می‌دادند. در گذشته خورجین کاربرد بسیاری داشت. به همین خاطر خورجین بافی نیز جزو صنایع‌دستی رایج مناطق مختلف کشور به حساب می‌آمد. در حال حاضر دیگر کمتر کسی از خورجین استفاده می‌کند. به همین خاطر خورجین به یکی از صنایع‌دستی تزئینی تبدیل شده است. خورجین بافی را می‌توان متعلق به جوامع عشایر دانست. در روستاهای اطراف کرمان، هنوز هم مردم محلی به بافت خورجین مشغول هستند. این خورجین‌ها معمولاً در بازار سنتی کرمان به فروش می‌رسند. شما نیز می‌توانید یک خورجین را به‌عنوان وسیله تزئینی و یادگاری از کرمان تهیه کنید.

  • سیس بافی

سیس بافی هنری سنتی است که بیشتر در جنوب کشور شهرت دارد. سیس بافی را می‌توان مشابه حصیر بافی دانست. در حقیقت در سیس بافی از الیاف برگ درخت خرما برای بافت وسایل مختلف از قبیل طناب، صندل و… استفاده می‌کنند. با توجه به آنکه در شهر کرمان نیز نخلستان‌های بسیاری وجود دارند، به همین خاطر می‌توانیم شاهد رونق سیس بافی در کرمان باشیم. سیس بافی شاید در زندگی شهری امروزی ما کاربرد چندانی نداشته باشد؛ اما می‌توانید از آن به‌عنوان وسایل تزئینی استفاده کنید.

  • شال بافی

شال بافی یا همان بافت منسوجات پشمی جزو هنرهای سنتی مردم کرمان است. در حقیقت باید بدانید که شال‌بافی‌های مردم کرمان حتی تا پیش از دوران قاجار نیز به کشورهای اطراف صادر می‌شد. در دوران قاجار، هنر شال بافی مردم کرمان شکوفا شد. دلیل اصلی شکوفایی این هنر در کرمان، وجود پشم و کرک مرغوب در این منطقه بود. هنوز هم با توجه به وجود مواد اولیه مناسب و باکیفیت برای شال بافی، این هنر در کرمان رونق دارد. از انواع شال کرمانی می‌توانید در استایل و تیپ‌های مختلف خودتان استفاده کنید. البته برخی انواع شال کرمانی کاربرد تزئینی دارند و از آن‌ها می‌توانید به‌عنوان رومیزی یا پارچه‌های تزئینی دیگر استفاده کنید.

  • ظروف مسی

وجود معادن مختلف مس در نزدیکی کرمان باعث شده تا هنر ساخت ظروف مسی نیز در کرمان رونق بسیاری داشته باشد. ظروف مسی در گذشته بسیار پرکاربرد بودند. در گذشته زمانی که خبری از ظروف چینی و کریستال نبود، مردم بیشتر در ظروف مسی غذا تهیه می‌کردند. مدتی است که قیمت بسیار افزایش چشم‌گیری پیدا کرده و همین موضوع باعث شد تا ظروف مسی بسیار گران شوند. از‌این‌رو بسیاری دیگر قادر به تهیه ظروف مسی نیستند. این در حالی است که آماده‌سازی غذا در ظروف مسی می‌تواند بسیار پرخاصیت باشد. طبخ غذا در ظروف مسی باعث می‌شود تا غذا خاصیت ضدسرطانی پیدا کند. در صورتی که قصد خرید ظروف مسی را دارید، بهتر است سری به بازار بزرگ کرمان بزنید.

  • عریض بافی

عریض بافی نیز جزو هنرهای قدیمی ایرانی است که به شهر کرمان تعلق دارد. عریض بافی در گذشته بسیار رواج داشته است؛ اما این روزها بیشتر از آن به‌عنوان صنایع‌دستی تزئینی استفاده می‌کنند. عریض نوعی پارچه ضخیم است که از آن برای دوخت دامن و کت از آن استفاده می‌کنند. همچنین در هنر پته دوزی که در چند پاراگراف قبل به آن اشاره کردیم نیز از پارچه عریض استفاده می‌کنند. عریض پارچه‌ای گرم با طرح‌های مختلف است که در دوخت لباس‌های زمستانی بیشتر کاربرد دارد. در گذشته برای بافت عریض از دستگاه‌های چوبی و هنر دست استفاده می‌کردند؛ اما در حال حاضر از دستگاه‌های برقی برای بافت عریض استفاده می‌کنند.

  • قالی

شاید شما هم این ضرب‌المثل را شنیده باشید که فلانی آن‌قدر جوان مانده که مثل قالی کرمان است! قالی کرمان جزو معروف‌ترین و بهترین انواع قالی در ایران به حساب می‌آید. قالی کرمان بافتی ظریف و بسیار زیبا دارد. قالی کرمان معمولاً از بهترین الیاف تهیه می‌شود. با توجه به مواد مصرفی عالی و بافت مناسب، قالی کرمان دوام بسیاری دارد. البته باید در جریان باشید که باید هزینه گزافی را بابت قالی کرمان بپردازید. قالی کرمان می‌تواند بهترین و البته گران‌ترین سوغات کرمان دانست. قدمت قالی‌بافی در این شهر به صدها سال پیش بازمی‌گردد. هنرمندان کرمانی نیز سال‌هاست که در زمینه بافت قالی مهارت دارند و به همین خاطر در این زمینه بسیار باتجربه هستند.

  • قالیچه افشار

فرش افشار یا همان قالیچه افشار جزو معروف‌ترین فرش‌های عشایر ایران به حساب می‌آید. این فرش در سطح جهانی شهرت بسیاری دارد و بسیار پرآوازه است. اگر به تصویر بالا نگاهی کنید، متوجه طرح خاص این قالیچه خواهید شد. قالیچه افشار هنر دست اقوام عشایری است که در استان کرمان و مرکز ایران مشغول زندگی هستند. به‌صورت کلی چند نوع قالی از جمله جبال بارزی، مهنی، پیچاقچی، لرها، عرب‌های و افشار به اقوام عشایر ایران تعلق دارند. قالیچه افشار در این میان دارای شهرت بیشتری است و طرف‌داران بیشتری نیز دارد. قالی افشار کاملاً دستبافت است و جزو فرش‌های نفیس و گران‌قیمت در ایران به حساب می‌آید. پس اگر به‌دنبال سوغاتی خاص و منحصر‌به‌فرد هستید، می‌توانید قالیچه افشار را انتخاب کنید.

  • گبر دوزی

گبر دوزی نوعی سوزن دوزی زرتشتی است که آن را با نام زرتشتی دوزی نیز می‌شناسند. همان طور که می‌توانید حدس بزنید، قدمت این هنر به دوران پیش از اسلام و دوران زرتشتیان بازمی‌گردد. زرتشتی دوزی بیشتر به یزد بازمی‌گردد. البته در کرمان نیز عزیزانی هستند که هنر دست خود را به رخ جهانیان می‌کشند. در این هنر، روی پارچه به کمک سوزن‌دوزی، نقوش مختلفی همانند درخت زندگی، سرو خمیده، درخت سرو و گل میخک یا نقش حیواناتی همانند خروس، ماهی، هدهد و طاووس را ایجاد می‌کنند. گبر دوزی هنر ارزشمندی است و برای آن باید هزینه بسیاری پرداخت کنید.

  • گلیم شیریکی پیچ

گلیم شیریکی پیج نیز جزو سوغات مخصوص کرمان به حساب می‌آید. این گلیم زیبا بیشتر به سیرجان کرمان تعلق دارد و هنوز هم در این شهر هنرمندانی هستند که به بافت گلیم شیریکی مشغول‌اند. معمولاً از گلیم شیریکی پیچ به‌عنوان زیرانداز استفاده می‌کند. البته این گلیم قیمت گرانی دارد و در حالی حاضر به‌عنوان یک‌تکه اثر هنری و تزئینی کاربرد دارد. در این گلیم از نقوش مختلفی از جمله گیاهان و پرندگان استفاده می‌کنند. بافت گلیم شیریکی پیچ کار دشواری است و نیاز به هنر و تجربه بسیاری دارد.

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظرتان درباره سوغات کرمان چیست؟ آیا تا کنون از کرمان دیدن کرده‌اید؟ اگر جوابتان مثبت است، کدام مراکز خرید کرمان را برای تهیه سوغات پیشنهاد می‌کنید؟ آیا می‌توانید بهترین جاهای دیدنی کرمان را به همراهان معرفی کنید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

مسقطی، کلمپه و قاووت را می‌توان بهترین شیرینی کرمان دانست.

مرکبات، خرما، پسته و گردو جزو بهترین سوغات کشاورزی این شهر هستند.

گلیم افشار و قالی دستبافت جزو بهترین صنایع‌دستی کرمان هستند.

زیره کرمان در سطح جهانی شهرت دارد.

بازار قدیم کرمان بهترین مکان برای خرید سوغات در این شهر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.