جنگل لفور

0

جنگل‌ها انواع مختفی دارند. دسته‌بندی جنگل‌ها با توجه به نوع درختان و قدمت و هوای منطقه انجام می‌شود. نقطه مشترک تمام جنگل‌های جهان باارزش‌بودن آن‌هاست. نفس ما وابسته به درختان این جنگل‌هاست. جنگل لفور بابل یکی از این جنگل‌های مهم است. لفور از جنگل‌های هیرکانی به حساب می‌آید. جنگل‌های هیرکانی قدمت چند میلیون ساله دارند. این جنگل‌ها بازماندگان عصر یخبندان هستند. یخبندانی که موجودات بسیاری را از صفحه روزگار محو کرد، نتوانست به ریشه این درختان ضربه بزند. درختان هیرکانی را با نام موزه زمین هم می‌شناسند. تقریباً هیچ بازمانده‌ زنده دیگری از آن عصرها به جا نمانده است. در ادامه ما هر آنچه که باید درباره لفور بدانید را می‌گوییم؛ پس همراه ما باشید.

جنگل لفور کجاست؟

جنگل لفور مازندران

اکثر جنگل‌ های ایران در شمال ایران قرار دارند. هوای این استان‌ها برای حیات درختان بسیار مناسب است. این هوا به هوای سال‌های جوانی زمین نزدیک است. تغییرات هوا در سایر مناطق جهان باعث از بین‌رفتن جنگل‌های قدیمی شده است. استان مازندران محل زندگی این جنگل‌های هیرکانی است. مازندران بسیار وسیع است و چند جنگل دارد. جنگل چند قرنه ما در شهرستان سوادکوه واقع شده است. سواد کوه روستایی به نام لفور دارد. این روستا موقعیت اصلی جنگل لفور است. جنگل از جنوب به ارتفاعات جنوبی، از شمال به جنگل‌های شیرگاهی می‌رسد. غرب جنگل به بابل کنار و شرقش به جنگل‌های بخش زیر آب و جوارم منتهی می‌شود. برای آغاز سفر هیجان‌انگیزمان آماده‌اید؟ بند کفش‌هایتان را محکم کنید و کوله‌پشتی‌ را بردارید تا دل به جاده بزنیم.

معرفی جنگل لفور

در لفور علاوه بر درختان کهن، آبشارهای متعدد وجود دارد. هفت آبشار، گزو، پلنگ‌دره و آبشار دهکی اسکلیم از مشهورترین آبشارهای منطقه هستند. جنگل لفور حیوانات، پرندگان، درختان و چشمه‌های گوناگونی دارد. ماجراجویان طبیعت از گردش در این جنگل بسیار لذت می‌برند. خوشبختانه از لفور محافظت بهتری شده است.

معرفی جنگل لفور مازندران

منطقه لفور مانند جنگلش قدمت بسیاری دارد. در روستا لفور گنجینه‌هایی پیدا شده است. این گنجینه‌ها شامل قالب‌های سنگی و خمره‌های مواد غذایی و سنگ قبر است. زیرسازی خانه‌های قدیمی هم شاهد قدمت این روستا هستند. منابع ذکر‌ کرده‌اند که در گذشته قسمتی از جنگل گورستان بوده است. فرهنگ غنی منطقه باعث تشکیل جشن‌ها و مراسم‌های گوناگونی شده است. در بازارهای محلی این منطقه می‌توانید آلوچه و میوه‌های محلی، دوغ و رب محلی خریداری کنید.

آدرس جنگل لفور

آدرس جنگل لفور مازندران

جنگل هیرکانی مازندران آدرسی سرراست دارد. مسیر این جنگل‌ به حدی سرسبز است که اصلاً متوجه گذر زمان نمی‌شوید. فاصله این جنگل زیبا تا پایتخت زیاد نیست؛ پس اگر تهرانی هستید، تردید نکنید و راهی یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شیرکوه شوید. تهرانی‌ها باید به فیروزکوه بروند. بعد از لذت‌بردن از طبیعت فیروزکوه راهی پل سفید و شیرگاه شوید. بعد از شیرگاه با طی مساحتی 30کیلومتری می‌توانید به جنگل لفور سواد کوه برسید.

جنگل لفور روی نقشه

ممکن است شما در استانی دیگر از ایران پهناور منزل داشته باشید؛ اما شما هم نباید فرصت بازدید از این جنگل‌ها را از دست بدهید. اگر مبدأ شما گوشه‌ دنج دیگری از ایران است، باید مسیر مخصوص خودتان را پیدا کنید. طبیعت مسیر فیروزکوه خارق‌العاده است؛ اما ممکن است راه شما را دور کند. برای پیداکردن راه مخوصوص خودتان از گوگل مپ یا نشان کمک بگیرید. از هرجا که راه افتاده‌اید باید با کمک گوگل مپ خودتان را به شیرکوه برسانید. بعد از آن با طی‌کردن 30 کیلومتر به جنگل‌های کهنسال لفور می‌رسید.

آدرس: استان مازندان، سواد کوه شمالی، شیرگاه، روستای لفور

فاصله تهران تا جنگل لفور

فاصله تهران تا جنگل لفور مازندران

قبل از اینکه هر سفری را آغاز کنید باید بدانید چقدر تا مقصد فاصله دارید. این کار به برنامه‌ریزی بهتر کمک می‌کند. اگر مبدأ تهران است و مقصدتان لفور، باید بدانید که راه درازی در پیش ندارید. صبح زود که حرکت کنید، نزدیک ظهر در جنگل هستید. فاصله تهران تا جنگل 234 کیلومتر است. طی‌کردن این مساحت حدود 3 ساعت از شما زمان می‌گیرد. لطفاً برای رسیدن عجله نکنید و از طبیعت دست نخورده این منطقه لذت ببرید. کمی از سرعت ماشین کم کنید تا مناظر را بهتر ببینید. این مناظر برای خلق عکس‌های هنری بی‌نظیر است.

جاهای دیدنی جنگل لفور

بعد از این همه ماشین‌سواری رسیدیم به لذت‌بخش‌ترین قسمت سفر یعنی بازدید از جاهای دیدنی جنگل. گردشگران اندکی با قسمت‌های مختلف آبشار آشنا هستند؛ پس اگر شما هم از این جاذبه‌ها اطلاع ندارید، همراه ما باشید.

هفت آبشار تیرکن

هفت آبشار تیرکن از جاهای دیدنی قسمت غربی جنگل به حساب می‌آیند. این زنجیره آبشار شامل آبشارهای کوچک و بزرگ است. بلند قامت‌ترین آبشار حدود 9 متر ارتفاع دارد. آبشارهای بعدی همه کوتاه‌تر هستند. در پایین‌دست آبشار 9متری حوضچه‌ای طبیعی وجود دارد که گردشگران را به شناکردن و آب‌بازی وسوسه می‌کند. برای رسیدن به هفت آبشار باید حدود 2 ساعت پیاده‌روی و جنگل‌نوردی کنید. زمانی که به آبشارها می‌رسید و آب گوارای آن‌ها را نوش‌جان می‌کنید، این پیاده‌روی برایتان ارزشمندتر می‌شود. تا آبشارها 3 کیلومتر فاصله است. پیاده‌روی شما با موسیقی ملایم پرندگان همراه است. پیک‌نیک و عکاسی و تماشای طبیعت از دیگر تفریح‌های شیرین این قسمت از جنگل لفور مازندران است.

پارک جنگلی آذررود

پارک جنگلی آذررود در واقع بخشی از جنگل لافور سواد کوه است. علت شهرت این پارک امکانات رفاهی کامل آن است. بازدیدکنندگان لافور بعد از خوشگذرانی در طبیعت به آذررود می‌روند تا نفسی تازه کنند و چرتی کوتاه بزنند. پارک جنگلی نقش منبع انرژی گردشگران دارد. این پارک تمام امکاناتی که گردشگران برای استراحت نیاز دارند را دارد. آلاچیق، سرویس بهداشتی، منقل، دکه اغذیه فروشی و محل‌های برپایی چادر از امکانات این پارک به حساب می‌آید. این پارک پوشش گیاهی و جانوری با ارزشی دارد. راش، ممرز، ازگیل، انجیلی و توسکا از درختان این پارک هستند. ساکنان این پارک جانورانی مانند گراز، شغال و مارمولک درختی است. این جانوران با انسان صمیمی نیستند و به انسان نزدیک نمی‌شوند؛ پس نگران نباشید.

آبشار اسکلیم

تصویری از آبشار دره اسکلیم رود

آبشار اسکلیم یکی از جاهای دیدنی سوادکوه به شمار می‌آید. این آبشار لقب عروس آبشارهای سوادکوه را به خود اختصاص داده است. ویژگی اصلی عروس‌ها زیبایی آن‌ها و خیره‌کردن چشم‌ها است. اسکلیم این وظیفه را به‌خوبی ایفا می‌کند. برای رسیدن به اسکلیم باید به دل لفور بروید. همیشه زیباترین مقاصد در دل قرار دارد چه دل جنگل باشد چه دل آدمی. بعد از جنگل‌نوردی جانانه به آبشار می‌رسید. جنس این آبشار از آهک است. پله‌های آهکی آبشار منظره چشم‌نوازی ایجاد کرده است. آب به‌آرامی از روی پلکان به پایین می‌ریزد. ناز قدم‌های آب چشم را نوازش می‌کند. می‌توانید نزدیک‌شدن به آبشار را از روی صدای آن متوجه شوید چراکه دورتادور آبشار را درختان سربه‌فلک‌کشیده احاطه کرده است. درختانی که برای حریر لطیف آب حریمی زیبا فراهم کرده‌اند به همین علت تا در چندمتری درختان قرار نگیرید نمی‌توانید آبشار را ببینید.

آبشار گزو

آبشار گزو از جاهای دیدنی جنگل لفور سوادکوه

آبشار گزو از آبشارهای بلند قامت ایران است. این آبشار رشید 48 متر ارتفاع دارد؛ یعنی جریان آب برای رسیدن به زمین پرواز می‌کند. همه دوست دارند از زمین به آسمان بروند و آب اشتیاق رسیدن به زمین را دارد، به‌راستی که آب موجودی عجیب است. گزو در 40کیلومتری شهر زیرآب سواد کوه قرار دارد. امامزاده‌ای هم نام این آبشار در شهر زیرآب قرار دارد. بافت این امامزاده تاریخی و دنج است. فاصله آبشار تا امامزاده زیاد نیست. به نظر ما بهتر است اول به امامزاده بروید و بعد از آبشار دیدن کنید. این توصیه ما علت دارد. در امتداد مسیر امامزاده حوضچه‌های پرورش ماهی قرار دارد. می‌توانید برای ناهار در دل جنگل کباب ماهی داشته باشید. امیدواریم در مسیرتان دست‌فروشان بساط پهن کرده باشند تا شما ادویه‌های مخصوص ماهی خریداری کنید و ماهی تا طعم شمال میل کنید.

آبشار پلنگ دره

آبشار پلنگ دره بهترین مقصد برای فصل‌های گرم است. این آبشار قسمتی از جنگل لفور مازندران است. در فصل‌های گرم خورشید با تمام توانش می‌تابد تا عرق هرچه هست و نیست را تبخیر کند، دل آدم پر می‌زند برای آبی گوارا که تنش را به آن بسپارد. خوشبختانه پلنگ دره این آبشار را دارد. بالای سرتان دریایی آبی وجود دارد که تکه‌های ابر در آن شنا می‌کنند. انگار که آسمان هم از گرما کلافه شده است. در پایین دره رودخانه‌ای بی‌نظیر در جریان است. این رودخانه همانی است که نیازش دارید. در این رودخانه می‌توانید خستگی‌هایتان را بشویید و لذت جایگزین کنید. هرچند ساله که باشید از آب‌ بازی لذت می‌برید؛ پس این لذت را به خودتان هدیه کنید. در آب رودخانه پلنگ دره به غیر از آب حال خوب جریان دارد. رسیدن به این این دو جاذبه کمی پیاده‌روی دارد. آخر مسیرتان ختم می‌شود به آبشاری 8 متری که همنام این دو جاذبه قبلی است. پایان راه از این جذاب‌تر؟

سد لفور

سد لفور از جاهای دیدنی جنگل لفور سوادکوه

سد لفور از سدهای خاکی کشور است. برای بازدید از این سد باید یک روز را اختصاص دهید؛ چراکه این سد پر از شگفتانه است. مسیر رسیدن به سد مانند تمام مناظری که تا به اینجا معرفی کریدم، از زیبایی بی‌اندازه‌ای برخوردار است. رسیدن به سد مساوی است با شکه‌شدن شما. مگر می‌شود چنین منظره‌ای واقعی باشد؟ سد لفور از جاذبه‌های شلوغ به حساب می‌آید. علت این شلوغی طبیعت خاص سد است. در این سد می‌توانید ماهی‌گیری کنید. شناکردن در این آب مجاز نیست؛ پس از تفریحات دیگر استفاده کنید. قدم‌زدن در آب خنک رودخانه و بازدید از روستاها از تفریح‌های دیگر سد لفور است. روستاهای این منطقه پر از رنگ است. سکوت دل‌نشینی بر کل منطقه حکم فرماست که گوش آدم را نوازش می‌کند.

آبشار ترز

آبشار ترز از جاهای دیدنی جنگل لفور سوادکوه

آبشار ترز از جاذبه‌های کمترشناخته‌شده لفور است. راهنماها در سفر نقش مهمی دارند. راهنمای شما در رسیدن به آبشار ترز، رودخانه‌ای پر آب اما مهربان است. اگر در امتداد رودخانه حرکت کنید به آبشار می‌رسید. برای رسیدن به آبشار باید در شیبی ملایم پیاده‌روی کنید. نیم ساعت پیاده‌روی تا رسیدن به آبشار هم سلامت جسمتان را تضمین می‌کند و هم سلامت روحتان را. تضمین سلامت روحتان با صدای گوش نواز آبشار است. آب آبشار از 18 متر ارتفاع به پایین می‌ریزد. این ارتفاع موسیقی خلق می‌کند که روحتان را نوازش می‌کند. این آبشار در نزدیکی روستای قرآن تالار سواد کوه قرار دارد. رودخانه پل چوبی قدیمی دارد. عبور از روی پل هیجان جالبی به همراه دارد. البته اگر ارتفاع را دوست ندارید سراغ این پل نروید. آخر ماجرا رودخانه بابل‌رود است. آب آبشار به این رودخانه می‌ریزد.

آبشار اسپی آر و جلسنگ

آبشار اسپی آر و جلسنگ از جاهای دیدنی جنگل لفور سوادکوه

آبشار اسپی آر و جلسنگ مقصد شیرین دیگری در جنگل لفور سواد کوه است. نمی‌دانیم چگونه می‌شود از جنگل‌های هیرکانی دل‌کند و به شهرهای پرهیاهو بازگشت. این آبشار از دیگر آبشارهای آهکی منطقه است. برخلاف ترز که پیاده‌روی کمی داشت، مسیر اسپی آر عرق آدم را در می‌آورد. همان طور که دارید نفس تازه می‌کنید نگاهی به اطرافتان بیندازید، مسیری که طی کردید ارزش این نظرانداز خیره‌کننده را داشت؟ البته که داشت. مگر می‌شود آدم به نقاشی خداوند نگاه کند و آن را با ارزش نداند. به برگ‌های درختان نگاه کنید چند طیف از رنگ سبز را می‌بینید؟ در آبی آبشار چند رنگ به چشمتان می‌آید؟ از نت‌های موسیقی آبشار که نگوییم. حتی حرفه‌ای‌ترین‌ نوازنده‌ها هم نمی‌توانند مانند این نت‌ها را بنوازند چرا که آن‌ها فقط نوازنده‌اند؛ اما خالق این نت‌ها خداست.

پوشش گیاهی جنگل لفور

گیاهان قبل از اینکه ما انسان‌ها حتی وجود داشته باشیم، منطقه خوش آب‌وهوا را انتخاب کرده‌اند. بعدها ما انسان‌ها به‌خاطر گل وجود این گیاهان محل زندگیمان را انتخاب کردیم. جنگل‌های هیرکانی هوای ایران را برای زیستن انتخاب کردند. درختان هیرکانی از نوع پهن برگ هستند. بعضی درختان خاص هوای ایران هستند و مانندش در دیگر موزه‌های طبیعت نیست. درختان انجیلی با تنه و برگ‌های خاصش از همین درختان بومی به حساب می‌آیند. پوسته و چوب این درخت بسیار سخت و محکم است. قد این درختان تا 25 متر می‌رسد. درخت انجیل از درختان چند رنگ است در پاییز برگ‌های این درختان به رنگ زرد و نارنجی و قرمز تبدیل می‌شود. در جنگل لفور 80 نوع گونه گیاهی زندگی می‌کنند. ممرز، ازگیل، راش و لیکی تعدادی از درختان چندین‌صد‌ساله شمال ایران هستند.

قدمت جنگل لفور

قدمت جنگل لفور

جنگل‌های هیرکانی میان ایران و آذربایجان مشترک هستند. بخش عظیم این جنگل‌ها در ایران واقع شده است. دانشمندان با تحقیق روی خاک این جنگل‌ها و درختان فسیل شده، این جنگل‌ها را متعلق به دوران پالئوژن می‌دانند. جنگل‌های هیرکانی در مناطق معتدل زمین رشد کردند. با پدید‌آمدن عصر یخبندان بخش عظیمی از هیرکانی‌ها خشک شد. بعد از اتمام عصر یخبندان بخشی از این درختان دوباره رشد کرد. به‌راستی که درختان از مقاوم‌ترین مخلوقات هستند. حدس می‌زنید این رویدادها چند سال پیش اتفاق افتاده باشد؟ این حوادث مربوط به 50 میلیون سال پیش است. چندین سال پیش در جنگل‌هایی که امروز ما قدم می‌زنیم، بچه ماموتی بازی می‌کرده است و جانورانی که انسان هرگز آن‌ها را نمی‌شناسد مشغول زندگی در این جنگل بوده است.

بهترین زمان سفر به جنگل لفور

هزاررنگی برای انسان صفت خوبی نیست؛ اما همین صفت برای طبیعت بهترین توصیف است. هوای شمال باعث طبیعتی با رنگ‌های مختلف شده است. فصل بهار شکوفه‌های ظریف درختان جنگل را چراغانی‌ می‌کند و در تابستان همین چراغ‌های کوچک تبدیل به محصولات خوشمزه می‌شود. در بهار آبشارهای جنگل لفور پرآب می‌شوند. تابستان هوای لفور را شرجی می‌کند که پیاده‌روی را کمی سخت می‌کند. پاییز هم فصل رنگ عوض‌کردن درختان است. درختانی که تا امروز به رنگ سبز براق بودند حالا به نارنجی و زرد و قرمز تبدیل می‌شوند. بهترین زمان سفر به لفور از اردیبهشت تا اواخر تابستان است. بیشتر گردشگران در تابستان به این جنگل سفر می‌کنند. سفرهای پاییزه جنگل هم زیاد است؛ اما امان از زمستان. بهتر است زمستان به جنگل سفر نکنید. با اینکه طبیعت این منطقه حتی در زمستان هم زیباست؛ اما امکان گم‌شدن به خاطر بارش‌ها وجود دارد.

اقامت در لفور

ویلاها و اقامتگاه‌های بومگردی جنگل لفور ویلاها و اقامتگاه‌های بومگردی جنگل لفور

سفر طبیعت بدون شب‌مانی کامل نیست. اکثر گردشگران لفور به دنبال محلی برای اقامت هستند. خوشبختانه لفور چنین امکاناتی را فراهم کرده است. در نزدیکی جنگل ویلاها و اقامتگاه‌های بومگردی بسیاری وجود دارد. در این اقامتگاه‌ها هم از طبیعت لذت می‌برید هم با فرهنگ کهن این مردمان آشنا می‌شوید. اگر چادرزدن در طبیعت را دوست دارید به سد لفور بروید. این منطقه محل‌های مناسبی برای چادرزدن دارد. شب در جوار ستارگان صبح‌کردن تفریحی مفرح است. حتی اگر عادت به صبح زود بیدارشدن ندارید، این بار را زود بیدار شوید. دیدن طلوع خورشید از پشت سد لفور منظره‌ای تکرارنشدنی است. امنیت سد لفور خوب است؛ پس سرتان را بدون نگرانی به زمین بگذارید.

سوغات جنگل لفور

سوغات جنگل لفور فقط خاطرات شیرین نیست. نمادی از خاطرات شیرین سفرتان می‌تواند برگی کهن باشد یا گلی ظریف. در راه‌های ورودی جنگل دست فروشان زحمت‌کش نشسته‌اند. این دست فروشان محصول دستشان را می‌فروشند. رب انار، ماست و دوغ محلی از این محصولات است.

غذاخوری ها و رستوران های نزدیک به جنگل لفور

غذاپختن در طبیعت در کاری جالب و کمی دشوار است. آتش‌ روشن‌کردن مهارت خاصی نیاز دارد. شما می‌توانید در لفور این مهارت را بدست آورید. ماهی کبابی که از امامزاده گزو خریداری کردید را روی این آتش کباب کنید؛ اما گاهی اوقات خستگی راه یا نبود امکانات مانع از پختن غذا می‌شود. اگر در دسته خستگان هستید، سراغ رستوران‌ها یا غذاخوری‌های این منطقه بروید. در جنگل غذاخوری‌ها و رستوران‌های متعددی وجود دارد. غذاهای این رستوران‌ها ارگانیک و محصولات سنتی این منطقه هستند. چشم‌انداز این رستوران‌ها جنگل هیرکانی لفور است. رستوران ماهی لفور یکی از مشهورترین رستوران‌های منطقه است. محیط سنتی و دنج که غذاخوردن لذت بخش‌تر می‌کند. اگر دوست دارید محیطتتان کمی سنتی‌تر باشد، سراغ غذاخوری‌های جنگل بروید. غذاخوری شاه کلا مشهورترین غذاخوری لفور است. سعی کنید غذاهای جدید را انتخاب کنید تا تجربه‌ای خوشمزه به تجربیاتتان اضافه شود.

کلبه جنگلی لفور

اقامت در چادرها یا بومگردی‌ها دلنشین هست؛ اما به پای شب‌مانی در گلبه جنگلی نمی‌رسد. کلبه‌ای که از پنجره‌‌اش می‌توانید زندگی آرام حیوانات را از نزدیک مشاهده کنید. بازی پرندگان روی شاخه درختان یا جنب‌وجوش خرگوش‌ها لابه‌لای علف‌های جنگل منظره‌ای است که از پنجره خانه‌های ما هرگز دیده نمی‌شود. هیجان ماندن در این کلبه‌ها بی‌انتهاست. صدای صحبت حیوانات با هم برای ما آشنا نیست به همین علت اضطرابی شیرین را به آدم تزریق می‌کند. این کلبه‌ها از کاهگل و چوب ساخته شده است. این کلبه‌ها منوی غذا هم دارند. غذاهایی خوشمزه که با بهترین مواد پخته شده‌اند. برای پیداکردن این کلبه‌ها به اطرافتان دقیق نگاه کنید یا از صاحب ویلاها کمک بگیرید.

وسایل لازم برای سفر به جنگل لفور

وسایل لازم برای سفر به جنگل لفور

برای سفر باید تدارکات مناسب همراه داشته باشید تا بهترین تجربه برای شما رقم بخورد. وسایل زیاد به معنی مناسب‌بودن وسایل نیست. چیزی که لازم دارید یک کوله پشتی با وسایل ضروری است. این وسایل را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم.

  • کرم ضدآفتاب برای محافظت از پوستتان؛
  • کیسه زباله برای محافظت از طبیعت؛
  • وسایل آتش‌زا برای گرم‌شدن؛
  • کفش مناسب برای پیاده‌روی‌های طولانی؛
  • لباس گرم و لباس اضافه برای باران‌های ناگهانی؛
  • دوربین برای خلق آثار هنری؛
  • جی پی اس برای گم نشدن؛
  • آب آشامیدنی؛
  • کنسروهای غذا؛
  • چادر کمپینگ؛
  • جعبه کمک‌های اولیه.

نکته های ضروری برای بازدید از جنگل لفور

نکته های ضروری برای بازدید از جنگل لفور

  • لفور و جنگل‌های هیرکانی مانند آن برای ایران و جهان باارزش هستند. بدانید که مسئولیت سنگینی روی شانه‌های شماست؛ پس تمام دقتتان را برای محافظت و احترام به جنگل و ساکنانش به کار بگیرید.
  • هوای شمال در اکثر ماه‌های سال بارانی است. هنگام بارش جاده‌های لفور لغزنده می‌شود. برای پیشگیری از سرخوردن کفش مناسب و عصای مخصوص پیاده‌روی همراه داشته باشید.
  • جنگل‌ لفور تودرتو و شبیه به هم است. به همین علت ممکن است راهتان را گم کنید. برای پیشگیری از این اتفاق حتماً جی پی اس همراه داشته باشید.
  • جنگل‌نوردی چالش‌های خاص خود را دارد. بهتر است در این چالش‌ها تنها نباشید. برای سفر به لفور گروه تشکیل دهید یا با تورهای گردشگری سفر کنید.
  • اگر در جنگل آتش روشن کردید، قبل از ترک محل حتماً از خاموش‌شدن آتش مطمئن شوید.
  • این جنگل محل زندگی جانوران وحشی مانند خرس و گرگ است؛ پس سعی کنید از گروه جدا نشوید.

مسیر دسترسی به جنگل لفور

رسیدن از تهران به لفور کار سختی نیست؛ اما چم‌وخم خاص خود را دارد. گفتیم که مقصد شما باید فیروزکوه باشد. شما باید از جاده فیروزکوه و پل ورسک عبور کنید. اگر زمان دارید، کمی از آن را برای بازدید از طبیعت اطراف این پل اختصاص دهید. تابلوها شما را به طرف شیرکوه هدایت می‌کنند. پل بعدی که در مسیرشما قرار دارد پل سفید است. این پل شما را تا درختان بازمانده از عصر یخبندان هدایت می‌کند. جاده منتهی به جنگل به دو قسمت تقسیم می‌شود. قسمتی از آن شما را به شرق جنگل می‌برد و راه دیگر شما را راهی قسمت غربی جنگل می‌کند.

سخت‌ترین کار برای ره بال آسمان به پایان‌رساندن سفرهای شیرین است. اینکه ما معرفی جنگل لفور سواد کوه را به پایان می‌رسانیم به معنی به پایان رسیدن راه شما نیست. به هر شکلی که هست سفر به این جنگل را در برنامه خود قرار دهید و لذت بازدید از آن را بچشید. با اینکه جاهای دیدنی اطراف تهران بسیار هستند؛ اما لفور چیز دیگری است. امیدواریم تا اینجا به شما خوش گذشته باشد، ما که خیلی لذت بردیم. در قسمت نظرات، می‌توانید احساستان به لفور و معرفی‌نامه آن را بنویسید. مطمئن باشید که ما این نظرات را با جان و دل شنوا هستیم. روزگارتان همیشه به شیرینی سفر لفور باشد.

استان مازندان، سواد کوه شمالی، شیرگاه، روستای لفور

هفت آبشار تیرکن، پاک جنگلی آذررود، آبشار اسکلیم، پلنگ دره، آبشار گزو، سد لفور، آبشار ترز، آبشار اسپی آر و جلسنگ

چادرزدن، بومگردی‌ها، ویلاها و کلبه‌های جنگلی از مکان‌های اقامت در لفور هستند.

از اردبیهشت تا اواخر تابستان

بله رستوران‌ ماهی لفور و غذاخوری شاه کلا از مشهورترین رستوران‌های اطراف جنگل هستند.

 

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.