برکه های باران بندرعباس | چشم امید گذشتگان

0

امروز قصد داریم به برکه‌ای سفر کنیم که برکه هست و نیست. برکه‌ها مناطقی پر از آب هستند؛ آبی خوش‌رنگ که آیینه آسمان است. برکه های باران بندرعباس نام برکه را به خود اختصاص داده و حتی مانند برکه پر از آب است؛ اما برکه نیست. برکه باران نام زنجیره آب انبارهای نزدیک به هم است که چشم‌اندازی خیره‌کننده دارند. باید به کسی که این نام را بر این گذاشت، جایزه و مدال خلاقیت بدهند. آب انبارها نقش مهمی در زندگی مردمان شهرهای گرمسیر داشتند. در ادامه از نقش پررنگ آب انبارها و معماری جالبشان و عمر طولانی‌شان برای شما می‌گوییم. همراه ما باشید.

برکه های باران بندرعباس کجاست؟

برکه های باران بندر عباس

آب انبارهای بارانی در بزرگ‌ترین بندر ایران قرار گرفته‌اند. زمانی که به این بندر پررونق وارد می‌شوید از شکوه آن انگشت به دهان می‌مانید. اگر در اینترنت جست‌وجو کنید با لیست بلندی از جاذبه‌های این شهر مواجه می‌شوید و در لیست جاهای دیدنی بندرعباس حتماً چشمتان به نام برکه‌ها می‌خورد و مقصدتان مشخص می‌شود. برای رسیدن به این جاذبه بلوار پاسداران را انتخاب کنید. در بلوار به طرف موزه بزرگ بندرعباس برانید، کمی بعد شما در مقابل برکه‌ های باران ایستاده‌اید.

آدرس: استان هرمزگان، شهرستان بندرعباس، بلوار پاسداران، کنار موزه بزرگ بندرعباس

معرفی برکه های باران بندرعباس

هیچ چیزی در این دنیا کامل نیست؛ بندرعباسی که از نظر اقتصادی کم ندارد، در تأمین آب با مشکل مواجه بوده و هست. گذشتگان باتدبیر ما برای حل این مشکل در شهر بندرعباس و برخی دیگر از شهرهای گرم ایران، آب انبارهایی ساختند. در این انبارها خبری از اجناس مادی نبود و تا چشم کار می‌کرد آب بود و آب. آب باارزش‌ترین عنصر جهان است. گنبدهای براق این بنا برای درراه ماندگان تشنه یا مردمی که در هوای گرم مشغول فعالیت بودند، نویدبخش آب گوارا بوده است.

برکه های باران بندرعباس

شهرهای گرم در روزهای عادی سال با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کردند؛ اما گاهی اوقات اوضاع بدتر هم می‌شد و خشکسالی خانه مردم را می‌سوزاند. در روزهای خشک سال، این آب انبارها بودند که مردم را از مرگ نجات می‌دادند. با اینکه امروزه خبری از این سختی‌ها نیست؛ اما مردم شهر هنوز هم این بناها را نمادی از آسایش می‌دانند.

قدمت برکه های باران بندرعباس

قدمت برکه های باران بندرعباس

معماران، دوران صفویه را خیلی دوست دارند چراکه در این دوران هر چیزی که قرار بود ساخته شود، در زیباترین قالب ممکن ساخته می‌شد. در آن دوران هر بنایی که از اهمیت برخوردار بود، معماری خاص خود را داشت. این بناها دارای سقف گنبدی شکل و تزئینات خاص هستند. این نکته را می‌توانید در مراکز مهم مانند مساجد، کاخ‌ها و آب انبارها ببینید. برکه‌های باران در زمان صفویه ساخته شدند. این برکه‌ها در قرن‌ها بعد به تفرجگاه شاه‌ها تبدیل شدند. برای مثال فرح دیبا و محمدرضا پهلوی برای استراحت به این آب انبارها می‌آمدند.

معماری برکه های باران بندرعباس

معماری برکه های باران بندرعباس

ساخت آب انبارها بسیاری مشکل بوده است. دیوارهای آب آنبار باید عایق حرارت و عایق رطوبت باشند. به همین علت در ساخت آب انبار از ساروج استفاده شده است. ساروج در برابر رطوبت و شرجی هوا بسیار مقاوم است. ساروج در گذشته برای روکش برکه‌ها و عایق مخازن استفاده می‌شده است. ساروج ترکیبی از شن، ماسه، آهک و سفیده تخم مرغ است. دیگر مصالح برکه‌ها سنگ مرجان و سنگ رودخانه بوده است. سنگ مرجان خاصیت ضدپشه دارد. هرجایی که این سنگ باشد پشه نیست. به همین علت آب برکه‌ها تمیز و بدون آلودگی بود. این مجموعه از 4 دهنه مختلف شکل گرفته است که در داخل آن بنای گنبدی و 5 آب انبار قرار گرفته است. از این 5 آب انبار 3 برکه در موزه مردم شناسی خلیج فارس و یک برکه در خارج آن قرار گرفته‌اند.

یکی از آب انبارهای داخل موزه به شکل آمفی تئاتر درآمده است. این آب انبار از بقیه برکه‌ها سالم‌تر است. برکه‌ها از دستگاه تهویه هم برخوردار بودند. به سقف گنبدی این بنا که نگاه کنید متوجه خراب‌شدن بخشی از دیوارهای نزدیک به سقف می‌شوید. در این خرابی بخشی از موتور برق زنگ‌زده و لجن‌گرفته آب انبار مشخص است. بقایای دستگاه تهویه روی دیوار هم قابل مشاهده است. این دستگاه‌ها با کمک آب برکه فصای آب انبار را خنک نگه می‌داشتند. متأسفانه قطعات این دستگاه‌ها تماماً به سرقت رفته‌اند. می‌شود این دستگاه‌ها را مانند روز اول درست کرد؛ اما هزینه زیادی دارد. بخش‌های از سقف کاذب خراب شده بود که کار مرمتش به‌تازگی تمام شده است.

جاهای دیدنی اطراف برکه های باران

موزه مردم شناسی خلیج فارس

موزه مردم شناسی خلیج فارس نزدیک‌ترین جاذبه به برکه بندرعباس است. در این موزه می‌توانید فرهنگ کهن مردم جنوب را مشاهده کنید. اولین تصویری که از موزه مشاهده می‌کنید، معماری با رنگ روشن بسیار زیباست. این معماری متعلق به جنوب است و در دیگر مناطق کشور نایاب است. بادگیرهای این بنا از قسمت‌های خاص آن است. به داخل موزه که می‌روید وسایلی مربوط به سال‌ها قبل را مشاهده می‌کنید. انگار که دفتر بزرگ تاریخ را ورق می‌زنید. آخرین برگ این دفتر مربوط به دوران قاجار است. موزه از ساعت 9 صبح تا 5 عصر باز است. فاصله موزه تا برکه‌ها ۶۵۰ متر است.

اسکله شهید حقانی

اسکله شهید حقانی از جاهای دیدنی اطراف برکه های باران بندر عباس

اسکله شهید حقانی برای رفتن به جزایری مانند کیش و قشم استفاده می‌شود. گردشگران داخلی و خارجی بسیاری مهمان این اسکله می‌شوند. در این اسکله می‌توانید قایق کرایه کنید و به دل آب بزنید. اگر به سفرهای دریایی علاقه دارید، فرصت را از دست ندهید و به این اسکله بروید. بعد از اتمام سفرتان می‌توانید در هتل این اسکله خستگی در کنید. ساعت کاری اسکله 6 صبح تا 11 شب است. از این اسکله بیشتر برای سفرهای یک روزه استفاده می‌شود. فاصله بین اسکله و برکه های بارانی بندرعباس ۱.۴ کیلومتر فاصله است.

بازار ماهی فروشان بندرعباس

بازار ماهی فروشان بندرعباس برای عاشقان ماهی مناسب است. این بازار در واقع ساختمانی 2 طبقه است. بهداشتی‌ترین ماهی جنوب ایران در این بازار به فروش می‌رسد. شهرداری بندرعباس این بازار را بزرگ‌ترین بازار ماهی ایران معرفی کرده است. با اینکه این ساختمان به‌تازگی احداث شده؛ اما توانسته است خود را در لیست جاهای پربازدید بندرعباس جا دهد. بهداشت این بازار امتیاز خوبی به دست آورده است؛ اما قیمت‌ها چندان رضایت‌بخش نیستند. اگر ماهی با قیمت مناسب‌تر می‌خواهید، هنگام شب 600 متر از بازار به طرف غرب بروید. در ساحل، از دست‌فروشان ماهیگیر ماهی تازه خریداری کنید. بازار ماهی تا برکه ۱.۵ کیلومتر فاصله دارد.

پارک پشت شهر

پارک پشت شهر از جاهای دیدنی اطراف برکه های باران بندر عباس

پارک پشت شهر در نزدیکی بازار ماهی فروشان بندرعباس واقع شده است. پارک‌رفتن در شهرهای جنوبی با گردش‌ در شهر خودتان متفاوت است. در هوای گرم جنوب نشستن زیر سایه درختان صفایی دیگر دارد. اگر نسیم جنوب هم شما را همراهی همه چیز بهتر می‌شود. آلاچیق‌های پارکی سقفی از جنس گیاه دارد. اگر شب یه پارک رفتید پیاده‌روی روی شن‌های پارک را امتحان کنید. گرمای ملایم این شن‌ها پاهای شما را ماساژ می‌دهد. پارک پشت شهر تا برکه ۱.۷ کیلومتر فاصله دارد.

حمام گله داری

عکس بخش های مختلف حمام گله داری بندر عباسعکس بخش های مختلف حمام گله داری بندر عباس

حمام گله داری یکی از جاذبه‌های تاریخی بندرعباس است. حمام متعلق به دوران قاجار است. این حمام به دستور حاج احمد گله داری ساخته شد. ایشان فردی خیر بود. در گذشته این بازار رونق بسیاری داشته است. زمانی که زنان از این حمام استفاده می‌کردند، حمام کاملاً قُرُق می‌شد. معماری این حمام بسیار جالب است. سنگ‌های استفاده شده در قابلیت بسیار خوبی در جذب رطوبت دارند. به همین علت رطوبت هوا به بافت این حمام آسیبی وارد نکرده است. با اینکه این حمام در گذشته بسیار شهرت داشته است؛ اما به پای حمام‌های امروزی ما نمی‌رسد. با بازدید از بناهای تاریخی است که به آسان‌بودن زندگی امروزی خود پی می‌بریم. حمام تا برکه های بارانی بندرعباس ۲.۲ کیلومتر فاصله دارد.

بازار بزرگ هرمزگان

بازار بزرگ هرمزگان یکی از بازارهای بندرعباس است که فاصله چندانی با حمام گله داری ندارد. این بازار در اصل یک پاساژ از مجموعه بازار در شهرستان بندرعباس است. در این مجموعه 27 بازار و مرکز خرید وجود دارد. اجناس متنوعی در این بازار به چشم می‌خورد. مارک‌ها و رنگ‌ها و کیفیت‌های مختلف در مقابل شما صف کشیده‌اند تا آن‌ها را انتخاب کنید. علت هم وارداتی‌بودن اجناس است. اگر اجناس با قیمت مناسب‌تر می‌خواهید یا قصد خرید سوغات بندرعباس را دارید، ساعت 10 شب به این بازار بیایید. در این زمان مغازه‌دارها تعطیل می‌کنند و دست‌فروش‌ها به میدان می‌آیند. فاصله ۲.۳ کیلومتر را باید طی کنید تا از برکه به بازار بروید.

معبد هندوها بندرعباس

معبد هندوها

معبد هندوها بندرعباس یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی بندرعباس است. این جاذبه برای عبادت هندوهایی که در بندر کار می‌کردند ساخته شد. معماری جذاب و مجسمه‌های دیدنی معبد برای گردشگران جالب بوده است. این بنا را با نام معبد گبرها هم می‌شناسند. اگر به تفاوت‌های فرهنگی علاقه دارید، حتماً به این معبد سر بزنید. فاصله معبد تا برکه ۲.۵ کیلومتر است.

بهترین زمان بازدید از برکه های باران بندرعباس

هوای گرم و شرجی استان هرمزگان را که همه می‌شناسیم. بهترین زمان سفر به این استان و دیدن جاهای دیدنی اطراف بندرعباس، اواسط پاییز تا بهار است. حتی در عید نوروز هم هوای این شهر گرم است؛ اما گرمای نوروزی آزاردهنده نیست. بهتر است ساعات خاصی از روز را برای بازدید از برکه‌ها اختصاص دهید. صبح زود یا نزدیک غروب هوا برای گردش بهتر است.

اطلاعات بازدید از برکه های باران بندرعباس

آدرساستان هرمزگان، شهرستان بندرعباس، بلوار پاسداران، جنب موزه بزرگ بندرعباس
ساعات بازدیدصبح از 9 تا 13
شب از 16 تا 19
هزینه بازدید3هزار تومان برای گردشگران ایرانی 20هزار تومان برای گردشگران خارجی

مسیر دسترسی به برکه های باران بندرعباس

از دیدنی‌های استان هرمزگان که دیدن کردید، راهی بندرعباس شوید، به بلوار پاسداران بروید و نرسیده به سه راهی هتل هما چشم تیز کنید تا تابلوی برکه‌های باران را مشاهده کنید. در بالا هم نقشه برکه های باران را گذاشته‌ایم تا راحت‌تر مقصدتان را پیدا کنید.

بازدید از مکان‌های تاریخی تلخ و شیرین است. تلخی آن به‌خاطر آسیب‌ها و خرابی‌هایی است که در بدنه این آثار به جا مانده است. شیرینی بازدید هم به‌خاطر وجود هرچند خسته این بناهاست؛ بناهایی که سیر تاریخ را نشان می‌دهد. برای مثال برکه های باران بندرعباس سیر لوله‌کشی شهری را به ما نشان می‌دهد. نظر شما درباره این گونه مکان‌ها چیست؟ قبلاً به این مکان سری زده‌اید؟ خاطره‌ای یا تجربه‌ای از بازدیدتان دارید؟ هر چه هست را برای ما و همراهان ره بال آسمان بنویسید.

استان هرمزگان، شهرستان بندرعباس، بلوار پاسداران، جنب موزه بزرگ بندعباس

این برکه داخل موزه قرار دارد به همین علت باید بلیط خریداری کنید. هزینه برای گردشگران داخلی 3هزار و برای گردشگران خارجی 20هزار است.

موزه مردم شناسی خلیج فارس، معبد هندوها، بازار بزرگ هرمزگان، حمام گله داری، پارک پشت شهر، بازار ماهی فروشان بندر عباس و اسکله شهید حقانی

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.