سد لفور | دریاچه‌ای در آغوش جنگل

4

جنگل‌ها از جاذبه‌های بهشتی در هر سرزمین هستند. جغرافیای شمالی ایران ما از این نعمت سرسبز غنی است. ترکیب سرسبزی جنگل با گستره آبی دریاچه‌ها، تابلویی تماشایی از طبیعت را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. چه تصویری زیباتر از دریاچه پهناوری که دورتادور آن با درختان بلندقامت و گیاهان سرسبز پوشانده شده است. در این مطلب از ره بال آسمان، می‌خواهیم به سراغ جنگل لفور در استان مازندران برویم و از تماشای دریاچه این جنگل در آغوش سرسبزی لذت ببریم. این دریاچه از احداث سد لفور ایجاد شده است و یکی از زیباترین دریاچه های ایران محسوب می‌شود. برای سفر به دریاچه سد لفور و ماجراجویی در جنگل سرسبز این منطقه، تا پایان این مطلب با ما هم‌سفر شوید.

سد لفور کجاست؟

سد لفور یا همان سد البرز در دهستان لفور، شهرستان سوادکوه و استان مازندران واقع شده است. شیرگاه در شمال شرقی سد لفور سوادکوه در شمال ایران واقع شده است. مسافت بین این دو منطقه در حدود ۳۰ کیلومتر است. شیاده در شمال غربی آن با فاصله تقریبی ۴۲ کیلومتر به‌روی نقشه دیده می‌شود. فاصله بابل تا سد لفور و همچنین فاصله قائم‌شهر تا این سد تقریباً ۴۴ کیلومتر است و هر دو در شمال سد البرز به‌روی نقشه دیده می‌شوند. پل سفید در جنوب شرقی سد البرز جا خوش کرده است. برای آنکه از پل سفید به‌سمت سد لفور بیایید، باید مسافتی در حدود ۵۷ کیلومتر را طی کنید.

اگر از مرکز پایتخت سفرتان را شروع می‌کنید، فاصله سد لفور تا تهران تقریباً برابر ۲۶۰ کیلومتر است. بسیاری از مسافران دریاچه و جنگل لفور از پایتخت راهی این منطقه خوش‌‌آب‌وهوا می‌شوند.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

آشنایی با جنگل و سد لفور | زیبایی که نظیرش نیست

سد لفور سوادکوه در دل جنگل واقع شده است و دریاچه‌ای را در این منطقه‌ای جنگلی به وجود آورده است. جنگل لفور یکی از مناطق بهشتی و ارزنده در سوادکوه است و از جاهای دیدنی مازندران محسوب می‌شود. منطقه جنگلی لفور از چند روستای باصفا تشکیل شده است و وسعت چشمگیری دارد. درازکلا، کالیکلا، امیرکلا و… از روستاهای بافت جنگلی لفور است.

بافت هیرکانی جنگل لفور سبب شده تا این منطقه از باارزش‌ترین مناطق جنگلی مازندران محسوب ‌شود. بسیاری از جاهای دیدنی مازندران در آغوش منطقه سرسبز لفور جا خوش کرده‌اند. هفت آبشار، پلنگ دره، آبشار آهکی اسکلیم، آبشار گزو، دریاچه سد لفور از جاهای دیدنی لفور محسوب می‌شوند. جنگل‌نوردی در لفور و همچنین راندن در جاده کوهستانی و جنگلی آن تا رسیدن به هریک از جاذبه‌های این پهنه سرسبز سفری شیرین و سراسر ماجراجویی محسوب می‌شود. دریاچه سد لفور سوادکوه از زیباترین جاهای دیدنی این جنگل محسوب می‌شود و قرار است در این سفر به ‌سراغ این جاذبه دوست‌داشتنی برویم.

سد البرز در دل جنگل لفور | دریاچه‌ای در دل درختان

سد لفور به سد پاشاکلا یا البرز نیز شناخته می‌شود. این سد از جذابیت‌های منطقه جنگلی لفور است که در آغوش بافتی سرسبز قرار گرفته و منظره‌ای خیال‌انگیز پدید آورده است. درختان خوش‌قدوقامت و گیاهان جنگلی، رنگ سبز خود را در کنار آبی دریاچه به‌خوبی جلوه می‌دهند و تصویری رؤیایی از طبیعت جنگلی شمال ایران پدید می‌آورند. درون دریاچه، ماهی‌های متنوعی همچون سفید رودخانه‌ای، سرخ باله و زردپر پیدا می‌شوند و این دریاچه را کامل کرده‌اند.

سد لفور به‌منظور تأمین آب شرب اهالی منطقه و آب زمین‌های کشاورزی مناطقی همچون بابلسر، قائم‌شهر، بابل و جویبار بنا شده است. این سد به یکی از مهم‌ترین پروژه‌‎های آبادانی در شمال ایران تبدیل شده است.

ماهیگیری در سد لفور | تفریحی برای تمرین تمرکز

یکی از جذابیت‌های سد البرز در جنگل لفور، امکان ماهیگیری در گستره آبی این دریاچه است. نشستن در ساحل دریاچه، تنفس در هوای پاک جنگلی و لذت از آرامش حرفه ماهیگیری از بهترین تجربه‌های سفر به سد لفور و جنگل سرسبز آن است. اگر اهل ماهیگیری هستید، حتماً تجهیزات لازم را در سفر به سد البرز همراه داشته باشید.

درخت انجیلی | گیاهی ارزنده جنگل هیرکانی لفور

همان طور که گفتیم، جنگل لفور از جنگل‌های ارزنده هیرکانی محسوب می‌شود. این نوع جنگل‌ها سرزمینی از گیاهان پهن‌برگ‌اند. این گونه‌های خاص جنگل لفور را به‌زیبایی آراسته‌اند. درخت انجیلی از جذاب‌ترین گیاهان در میان تنوع سرسبز گیاهان لفور است که برگ‌هایی تماشایی دارد. برگ‌های درخت انجیلی در ابتدا به رنگ بنفش مایل به قرمزند. با رسیدن تابستان و تکامل بیشتر، سبز می‌شوند و با رسیدن پاییز، رنگ‌های قرمز و نارنجی و زرد روی این درخت سروکله‌شان پیدا می‌شود.

تصویری از برگ های رنگارنگ درخت آهن مازندران آ

تغییر رنگ درخت انجیلی بسیار زیبا و تماشایی است. اگر شانس این را داشته باشید که در فصول مختلف به جنگل لفور سفر کنید، شاهد رنگ‌های متنوع برگ‎‌های این درخت از زمان جوانه زدن خواهید بود. بازی رنگ برگ‌های درخت انجیلی از زمان تولد برگ‌های جوان شروع می‌شود و فقط مختص گذر از تابستان به پاییز نیست. به همین دلیل، درخت هزاررنگ نام دیگر این گیاه است. همچنین درخت انجیلی به درخت آهن نیز معروف است؛ زیرا تنه این درخت خوش‌قدوقامت بسیار سرسخت و مقاوم است.

نمایی از برگ های درخت آهن مازندران

اگر به جنگل لفور سفر کنید، احتمالاً درختانی از این گونه گیاهی را خواهید دید که در بعضی از قسمت‌های جنگل، به‌شکل جفت درآمده‌اند و ریشه‌هایشان باهم یکی شده است. این نکته از خاصیت این گیاه است که اگر دو درخت انجیلی در کنار هم رشد کنند، ریشه‌هایشان در هم تنیده خواهد شد و تصویری زیبا از پیوند درختان به نمایش خواهند گذاشت.

سد سنبل رود | زیبای دیگری در سوادکوه

سد سنبل رود یکی دیگر از سدهای منطقه سوادکوه و جاذبه‌ای زیبا و چشم‌نواز در میان جاهای دیدنی مازندران است. این سد خاکی نیز دریاچه‌ای زیبا در میان سرسبزی طبیعت خلق کرده. سد سنبل رود این منطقه را به یکی از مقاصد طبیعت‌گردی تبدیل کرده است. این منطقه در واقع یک پارک جنگلی است که دریاچه سد سنبل رود را در آغوش گرفته است. مساحتش نیز حدود ۳۵ هکتار دارد. در این منطقه دل‌چسب و دنج، می‌توانید به آرامش طبیعت پناه ببرید. همچنین از هوای پاک، سرسبزی جنگلی و گستره آبی دریاچه لذت ببرید. ماهیگیری و قایق‌سواری از تفریح‌های رایج در دریاچه این سد است.

سد سنبل رود در حد فاصل شیرگاه و بابل واقع شده است. اگر می‌خواهید که به این منطقه بروید، بعد از آنکه به شیرگاه رسیدید، وارد جاده گنج افروز به‌سمت بابل شوید. برای آنکه مسیر بین شیرگاه تا سد سنبل رود را طی کنید، باید در حدود ۹ کیلومتر برانید. سد سنبل رود در شمال سد لفور واقع شده است و مسافت بین آن‌ها حدود ۲۱ کیلومتر است.

دیگر جاهای دیدنی نزدیک به سد لفور | اطراف کجا برویم گردش؟

بهترین زمان سفر به سد لفور | آب و هوای سوادکوه

سد لفور در تمامی روزهای سال زیباست و طبیعت چشم‌نواز آن در تمام فصول تماشایی است. این منطقه در بیشتر روزهای سال میزبان مسافران است؛ اما اگر می‌خواهید سفری جذاب و فراموش‌نشدنی را تجربه کنید، پیشنهاد ما به شما نیمه اول سال، به‌خصوص فصل بهار است. فصل بهار با نوشدن طبیعت همراه است و زمین مثل کودکی تازه‌متولدشده است که هر گوشه از طبیعتش حواس بویایی، بینایی و لامسه شما را بیدار می‌کند تا بار دیگر از فاصله‌ای کم، محو زیبایی‌های طبیعت شوید.

زیبایی سفر به لفور فقط مختص مقصد نیست و مسیر آن نیز دست‌کمی از این منطقه ندارد. در این مسیر سرسبز، می‌توانید از تماشای درختان خوش‌قدوقامت جنگلی لذت ببرید و ریه‌هایتان را از هوای پراکسیژن بهاری این مسیر پر کنید. در این مسیر بهشتی، چشمه‌ها و آبشارهای متعددی شما را همراهی می‌کنند.

در تابستان نیز سفر به سد لفور بسیار پیشنهاد می‌شود. آب‌وهوای این منطقه در فصل تابستان شما را برای دورشدن از شهر و رفتن به دل طبیعت وسوسه می‌کند. اگر در این فصل راهی سد لفور شدید، حتماً به‌سمت آبشار گزو نیز بروید و در خنکای جاده کوهستانی منتهی به این آبشار برانید. آبشار گزو از دیگر جاهای دیدنی سوادکوه است که بعد از سفر به سد البرز، می‌توانید به سراغ آن بروید و لذت سفرتان را تکمیل کنید.

اقامت در سفر به سد لفور سوادکوه | شرایط شبی در بهشت

در سفرتان به سد لفور سوادکوه نگران اقامت نباشید. در این منطقه، شیوه‌های ساده اما دل‌چسبی برای گذران شب وجود دارد. اگر تجربه چادرزدن در حاشیه دریاچه و در دل طبیعت را دارید، می‌توانید شرایط اقامت کمپینگ را در منطقه لفور تجربه کنید. البته فراموش نکنید که برای این سبک از اقامت، حتماً در گروه هم‌سفرانتان به فردی آشنا به اصول طبیعت‌گردی حرفه‌ای نیاز دارید تا بتوانید اقامتی امن و با رعایت اصول ایمنی در برابر ناملایمتی‌های طبیعت داشته باشید.

تصویری از اقامتگاه سد لفور

تجربه برپاکردن چادر در کنار دریاچه سد لفور و در پناه سرسبزی طبیعت، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود. در این منطقه، فاصله شما با زمین و آسمان کمتر از همیشه است و در آغوش طبیعت شب را به‌امید دیدن درخشش انعکاس پرتوهای خورشید طلایی به‌روی سطح آب دریاچه به صبح می‌رسانید.

تصویری از اقامتگاه بوم گردی کیوتی کاتیج سد لفور

همچنین، می‌توانید شب را در خانه‌های بوم‌گردی واقع در منطقه لفور و روستاهای اطراف سپری کنید و در خانه‌هایی که با چوب یا کاهگل بنا شده‌اند، آرامش زندگی روستایی را تجربه کنید. در صورت اقامت شبانه در خانه‌های محلی، این شانس را خواهید داشت که صبحتان را با صبحانه‌ای مقوی و محلی شروع کنید و به‌جای تخم‌مرغ‌های ماشینی، کره‌های کارخانه‌ای، عسل‌های شکری، شیرهای رقیق و… محصولاتی طبیعی و خوش‌مزه را نوش جان کنید.

اگر در ادامه سفرتان به سد لفور سوادکوه به‌سمت آبشار گزو در ارتفاعات بروید، می‌توانید شب را در یکی از اتاق‌های اقامتگاه امام‌زاده گزو سپری کنید. این اقامتگاه در جوار امام‌زاده گزو واقع شده و از چند اتاق کوچک در کنار هم ساخته شده است. این اقامتگاه امکانات ساده‌ای دارد؛ اما اقامت در آن برایتان به خاطره‌ای فراموش‎‌نشدنی تبدیل خواهد شد.

مسیر دسترسی | چطور به سد لفور برویم؟

در ابتدا به‌سمت شمال شرق تهران حرکت کنید و سپس وارد جاده فیروزکوه شوید. در این جاده پیش بروید. پل ورسک و پل سفید را پشت سر بگذارید تا به شیرگاه برسید. از شیرگاه به‌سمت غرب برانید. وارد جاده گنج افروز شوید تا به یک جاده فرعی منتهی به سد برسید. این جاده شما را به مقصدتان خواهد رساند.

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرساستان مازندران، سوادکوه، شیرگاه، دهستان لفور

در سفرنامه سد لفور از جذابیت‌های این منطقه برایتان گفتیم و نگاهی مختصر به یکی از زیباترین جاهای دیدنی سوادکوه داشتیم. امیدواریم از سفر به سد لفور سوادکوه و جنگل هیرکانی این منطقه لذت ببرید و از ماجراجویی در جاذبه‌ای اطراف آن غافل نشوید. برای آشنایی با دیگر جاهای دیدنی مازندران، مجله گردشگری ره بال آسمان را دنبال کنید.

سد لفور یا همان سد البرز در دهستان لفور، شهرستان سوادکوه شمالی و استان مازندران واقع شده است.

از مرکز تهران تا این سد مسافتی برابر ۲۶۰ کیلومتر است.

از تهران، وارد جاده فیروزکوه شوید. پل ورسک و پل سفید را پشت سر بگذارید تا به شیرگاه برسید. از شیرگاه باید به‌سمت غرب برانید و وارد جاده گنج افروز شوید تا به یک جاده فرعی منتهی به سد برسید. این جاده شما را به مقصدتان خواهد رساند.

کمپینگ در اطراف دریاچه، اقامتگاه امام‌زاده گزو، خانه‌های بوم‌گردی منطقه لفور.

4.2/5 (5 نظر)
4 نظرات
  1. رها می گوید

    سوادکوه دیدنی من، ای پر از سرسبزی و امید. سد لفور دوست داشتنی من و درخت هزاررنگی که اصلاً نمی‌خوام دیدنت رو در فصل پاییز، فصل پادشاهی رنگ‌ها از دست بدم.
    به نظر سد لفور جون می‌ده برای اینکه توی فصلای گرم کنارش یه چادر کوچولو بزنی، یه صندلی تاشو رو باز کنی جلوی چادر و بشینی و غرق طبیعت شی. اگه اون کنار دستت یه چایی هم روی هیزم قل بزنه که به نظرم اصلاً می‌ارزه دیگه برنگردیم به شهرهای شلوغ و پر دود و دم خودمون. تازه فکر کن کنار همۀ این‌ها کتاب محبوبت هم باشه یا مثلاً آهنگ محبوبت هم پلی کرده باشی. یه مه قشنگی هم تا کف زمین اومده باشه. یار هم کنارت باشه، یار. دیگه مگه آدم از خدا چی می‌خواد؟

    1. بانو تقیان می گوید

      رها عزیز، ممنونیم برای توصیف خوبتون. خوشحالیم که مقاله بهتون حس خوب داده.

  2. ملیحه جعفری می گوید

    به هیچ وجه به شما اجازه نخواهند داد از دریاچه لفور دیدن کنید تمام راههای ورودی به در یاچه لفور کاملا کنترل میشه و اجازه نمیدن وارد بشین نمی دونم چه علتی داره که اصلا اجازه نمیدن از دریاچه لفور دیدن کنیدما700کیلومتر کوبیدیم رفتیم تا فقط دریاچه لفور ببینیم ولی تمام ورودی ها رو بسته بودند و اجازه نمی دادند

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام ملیحه عزیز.
      کاش علتش رو هم می‌پرسیدید و برامون می‌نوشتید. باز هم ممنونیم که تجربه‌تون رو به‌ اشتراک گذاشتید.
      من هم تحقیق می‌کنم و اگه علت خاصی داشت، همین جا خبر می‌دم بهتون.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.