‌موزه مردم‌ شناسی رامسر |  جایی برای شناخت فرهنگ مردم شمال

0

موزه‌ها بخش مهمی را در صنعت گردشگری دارند. اکثر افرادی که عاشق شناختن تاریخ هستند، موزه‌ها را انتخاب می‌کنند. بافت موزه با اینکه ساده است؛ اما جذابیت‌های گوناگونی دارد. قرار است در این نوشته موزه‌ای را در شهر بارانی رامسر به شما معرفی کنیم. موزه مردم شناسی رامسر یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های رامسر است. افرادی که به دیدن دریا می‌روند، کمتر اتفاق می‌افتد که جای دیگری را برای گردش انتخاب کنند؛ اما ماجرای موزه رامسر متفاوت است. اگر عازم شمال هستید و می‌خواهید جاذبه‌ای متفاوت ببینید، حتماً سری به این موزه بزنید. اگر فعلاً نمی‌توانید به شمال بروید؛ پس همراه ما باشید و درباره این موزه بخوانید.

موزه مردم شناسی رامسر کجاست؟

موزه مردم شناسی رامسر کجاست؟

امکان ندارد کسی شهر زیبای رامسر را نشناسد. این شهر در استان پر از جنگل مازندران قرار دارد. طبیعت بکر و خاص رامسر باعث محبوبیت این شهر شده است. در این شهر جاذبه‌های بسیاری وجود دارد؛ از دریا و جنگل گرفته تا آبشارهای بلند قد. اما این همه قشنگی‌های رامسر نیست؛ رامسر جاهای تاریخی و فرهنگی متعددی هم دارد که ارزش بسیاری برای مردم این شهر دارد. کاخ‌ها، بناهای قدیمی و موزه‌ها از جاهای دیدنی رامسر هستند. موزه مردم شناسی رامسر یکی از دو موزه خصوصی مازندران است که مخاطبان خود را دارد.

مسیر دسترسی به موزه رامسر

مسیر دسترسی به موزه رامسر

‌مسیر دسترسی به موزه رامسر بسیار آسان است. کافی است زمانی که وارد این شهر شدید، به دنبال خیابان باهنر بگردید. موزه، درست در این خیابان واقع شده است. شما می‌توانید با خودرو شخصی یا تاکسی خودتان را به «موزه مردم شناسی رامسر» برسانید.

اطلاعات بازدید از موزه

اطلاعات بازدید از موزه

آدرساستان مازندران، رامسر، بلوار شهید باهنر، موزه مردم‌شناسی
ساعات بازدید8 صبح تا 4 عصر
روزهای تعطیلجمعه‌ها
هزینه بازدید50هزار تومان
شماره تماس01155225374
پیج اینستاگرامramsarmuseum

معرفی موزه مردم‌شناسی رامسر

معرفی موزه مردم‌شناسی رامسر

موزه مردم شناسی رامسر یکی از موزه های ساری است. این موزه در اسفند سال 1389 با کمک بخش خصوصی افتتاح شد. موزه رامسر با هدف معرفی آداب و رسوم مردم رامسر و حفظ صنایع دستی و آثار گذشتگان افتتاح شد. کاری که این موزه انجام می‌دهد بسیار جذاب است. این ساختمان نقلی نوع زندگی مردم رامسر در 200 سال گذشته را معرفی می‌کند. موزه مردم شناسی رامسر را عیسی خاتمی راه اندازی کرد. این شخص محترم استاد بازنشسته رشته جامعه شناسی بود. لوازمی که در این موزه وجود دارد طی یک بازه 30ساله گردآوری شده است؛ یعنی از سال 1360 تا 1390.

عکسی از موزه مردم‌شناسی رامسر

اینکه می‌گوییم گردآوری شده است یعنی در طی این سال‌ها آرام‌آرام لوازم شناسایی شده و با تلاش و بودجه فراوان خریداری شدند. آثار این موزه لوازم مربوط به مردم رامسر و دیگر شهرهای استان مازندران و استان گیلان از دوران قاجاریه تا کنون است. بعد از خریداری اجناس بود که به دلیل مسائل مالی و هزینه‌های نگهداری، این موزه جذاب بسته شد. فرماندار و شهردار وقت رامسر در سال 1395 از این مجموعه حمایت کرد و دست به کاری جالب زد؛ ایشان دهکده تخصصی صنایع دستی و موزه مردم شناسی رامسر در پلاژ شهرداری را افتتاح کرد. این موزه از اولین‌ موزه‌هایی است که شعبه دو دارد؛ شعبه دوم موزه رامسر در مجتمع شهدای رامسر در سال 1396 بازگشایی شد.

جاذبه های دیدنی موزه رامسر

جاذبه های دیدنی موزه رامسر

شمال کشور حال و هوایی متفاوت با دیگر نقاط ایران دارد؛ این تفاوت را می‌توانیم حتی در بافت موزه هم ببینیم. احتمالاً تا به حال از موزه دیدن کرده‌اید؛ موزه‌ها در ساختمان‌هایی قدیمی قرار دارند و فضایی رسمی دارند. سنگینی این فضا و رسمی‌بودن همه چیز باعث می‌شود بعضی افراد و خصوصاً کودکان احساس کلافگی کنند. موزه مردم شناسی رامسر هم در ساختمانی قدیمی قرار دارد؛ اما این ساختمان خانه‌ای روستایی با معماری محلی است. در نگاه اول ظاهر موزه است که بازدیدکنندگان را جذب می‌کند. علاوه بر معماری موزه، چشم‌اندازی که دارد هم جذاب است. کمتر موزه‌ای در ایران پیدا می‌شود که چشم‌اندازی رو به جنگل و هوای پاک داشته باشد؛ پس عکاسی و ثبت خاطرات را فراموش نکنید.

عکسی از جاذبه های دیدنی موزه رامسر

عجله نکنید که جذابیت‌های موزه رامسیر هنوز ادامه دارند. اینجا یکی از چند موزه‌ایم است که فرهنگ شمال کشور را به تصویر می‌کشد. وسایل این موزه به 700 قطعه می‌رسند. بازدید از خانه‌هایی که سبکی متفاوت با خانه‌های ما دارند، خیلی جذاب است. در قسمتی از این موزه می‌توانید معماری داخلی یک خانه از اقلیم شمال را ببینید. جایی از موزه شغل خانگی زنان گذشته را به نمایش گذاشته است. چیزی که امروز صنایع دست محسوب می‌شود، روزی توانایی هر زن شمالی بود؛ بعضی از این هنرها اینقدر جذاب هستند که امروز افراد بسیاری مشتاق به یادگیری آن هستند؛ مثل پارچه‌بافی و چادر شب‌بافی. این دو هنر سخت ولی زیبا کار روزمره زنان زمانه گذشته بوده است.

جاهای دیدنی نزدیک به موزه رامسر

جاهای دیدنی نزدیک به موزه رامسر

‌بلوار رامسر

‌بلوار رامسر

بلوار رامسر همان جایی است که هیچ کس باور نمی‌کند که در ایران قرار دارد. وقتی در فیلم‌ها جاده‌ای طولانی با چراغ‌های متعدد را نشان می‌دهند که از دو طرف با درختان احاطه شده است؛ حتماً با خودتان زمزمه کرده‌اید که ای کاش ما هم برای پرسه‌زنی و غرق‌شدن در افکارمان چنین جایی را داشتیم. اگر از اهالی شمال یا تهران باشید که خوش به حالتان؛ چرا که در نزدیکی شما بلوار رامسر قرار دارد. اهالی دیگر مناطق ایران زمین هم می‌توانند به سالی یک بار پرسه‌زنی در این خیابان دل خوش کنند. بلوار رامسر در زمان پهلوی ساخته شد و پیونددهنده‌ کوه با دریاست. این جاذبه با موزه رامسر 2.5 کیلومتر فاصله دارد.

کاخ موزه رامسر

کاخ موزه رامسر

کاخ موزه رامسر را با نام کاخ مرمر هم می‌شناسند. این کاخ هم در زمان پهلوی اول ساخته و بعدها به موزه تبدیل شد. کاخ موزه قسمت‌های مختلفی دارد؛ موزه حمام قدیمی، موزه اسناد کاخ شاه و موزه بین‌المللی عاج از زیر مجموعه‌های این کاخ هستند. چند سال پیش این موزه با نام پربازدیدترین موزه ایران شناخته می‌شد. باغی عظیم و ساختمان پر از تجمل که چشم‌ها نمی‌توانند جذابیتش را وصف کنند؛ تنها کلماتی هستند که باید درباره این کاخ بگوییم. بهتر است از این کاخ موزه چیز زیادی نگوییم تا بروید و با چشم جان از زیبایی این کاخ لذت ببرید. فاصله این موزه تا موزه مردم شناسی رامسر 6 کیلومتر است.

تله کابین رامسر

تله کابین رامسر

تله کابین رامسر جایی است که ما می‌توانیم جنگل‌ را از زاویه‌ای دیگر ببینیم. ما همیشه از میان درختان گذر کردیم؛ اما تا به حال از بالای سر آن‌ها را ندیده‌ایم. تله کابین فرصت دیدن این سبزپوشان بلند قد را از زاویه‌ای دیگر فراهم می‌کند. اگر با ارتفاع مشکلی ندارید، حتماً این تفریح خاص را امتحان کنید. کلوپ دریایی، جت اسکی، اسکی روی آب و قایق تندرو از دیگر تفریحاتی است که در مجموعه تله کابین قرار دارد. تله کابین تا موزه مردم‌شناسی رامسر 10 کیلومتر فاصله دارد.

بهترین زمان سفر به موزه مردم‌شناسی رامسر

بهترین زمان سفر به موزه مردم‌شناسی رامسر

‌شرجی‌بودن هوای شمال باعث می‌شود که فصل‌های بازدید کمی محدود شود؛ البته برای افرادی که چندان با هوای شمال احساس راحتی ندارند. بهترین زمان بازدید از موزه رامسر اواسط بهار و اوایل پاییز است. دیگر فصل‌ها یا شرجی‌ هوا مسئله‌ساز است یا بارندگی‌های متعدد شما را در خانه حبس می‌کند.

موزه مردم شناسی رامسر

موزه مردم شناسی رامسر قسمتی از کاخ موزه رامسر است. با پرداخت هزینه بلیط کاخ می‌توانید به تمام نقاط این کاخ سر بزنید و لذت ببرید. بازدید از کل مجموعه زمان زیادی می‌گیرد؛ اما بازدید از موزه مردم شناسی فقط 2 ساعت از شما زمان می‌‌گیرد. توصیه ما این است که یک روزتان را برای بازدید از کل این مجموعه خالی کنید.

سفر به خانه‌ شمالی‌های زمان قاجار چطور بود؟ حس جالبی در کل موزه مردم شناسی رامسر جریان دارد که لبخند را به لب گردشگران می‌آورد. امیدواریم که زمانی پر از لذت را در این موزه و در رامسر داشته باشید. اگر تجربه سفر به رامسر و بازدید از این موزه را دارید، این تجربه را با ما به اشتراک بگذارید. امتیازتان به این نوشته چند است؟

0/5 (0 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.