کاخ مرمر رامسر | تماشای معماری بی‌نظیر با اشیای نفیس

5

رامسر همچون جواهری در خطه شمال می‌درخشد. رامسر جاهای دیدنی و باصفای بسیاری دارد. سرسبزی، جنگل، دریا و آب‌وهوای معتدل و مطبوع آن حال‌وهوای گردشگران را عوض می‌کند. منتها این‌طور نیست که رامسر فقط طبیعت سرسبز و آب‌وهوای دل‌انگیز داشته باشد؛ بلکه در این شهر آثار تاریخی و ارزشمندی از گذشته نیز به جای مانده است. بی‌تردید در حین گشت‌و‌گذار در طبیعت فوق‌العاده آن، می‌توانید سری به این اماکن هم بزنید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید. با توجه به این موضوع، یکی از جاهای دیدنی مازندران کاخ مرمر رامسر است. این کاخ‌موزه سلطنتی گردشگران و مسافران بی‌شماری را برای بازدید به خود جذب می‌کند. در این مقاله، قصد داریم با کاخ سلطنتی رامسر بیشتر آشنا شویم.

کاخ مرمر کجاست؟

نمایی ازکاخ مرمر

کاخ سلطنتی مرمر در رامسر و در استان مازندران واقع شده است. برای دسترسی به این کاخ، کافی است جاده زیبای کرج به چالوس را طی کنید. پس از عبور از عباس‌آباد به تنکابن خواهید رسید. با گذر از این شهر و ادامه مسیر، به شهر زیبای رامسر در شمال ایران خواهید رسید. هنگامی که به شهر رامسر رسیدید، باید در خیابان شهید رجایی حرکت کنید. پس از رسیدن به هتل رامسر، این کاخ را در غرب هتل مشاهده خواهید کرد.

تاریخچه کاخ مرمر رامسر

نمایی از تصویری قدیمی از کاخ مرمر رامسر

با دستور رضاشاه، ساخت کاخ مرمر به‌منظور اقامت و استراحت خاندان و دربار پهلوی از سال ۱۳۱۲ در شهر رامسر آغاز شد. در سال ۱۳۱۶ نیز ساختش به پایان رسید. این کاخ تا پایان عمر رضاشاه (یعنی تا سال ۱۳۲۰) میزبان رضاشاه و دربار او بود. پس از این سال، کاخ مرمر به پسرش یعنی محمدرضا پهلوی رسید. او به استراحت و تفریح در این کاخ می‌پرداخت.

این عمارت تا پیروزی انقلاب اسلامی به محلی برای استراحت و اقامت چندروزه شاه و خاندان پهلوی اختصاص داشت. پس از پیروزی انقلاب، اداره و مالکیت این کاخ به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی واگذار شد. در سال ۱۳۵۸، این کاخ فقط ۴۵ روز به‌منظور بازدید عموم مردم بازگشایی شد. پس از آن هم این کاخ به‌مدت ۲۱ سال بسته مانده بود و اشیای قیمتی و اقلام دیگر به تهران منتقل شد.

در اردیبهشت ماه ۱۳۷۸، این بنا در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. پس از ۱ سال، بازسازی و آماده‌سازی در اسفند سال ۱۳۷۹، با عنوان کاخ موزه مرمر، برای نمایش آثار و بازدید عموم بازگشایی شد.

معماری کاخ مرمر رامسر

این عمارت مجلل، با سرپرستی مهندس هوانس غریبیان و همکاری معماران ایرانی و جمعی از مهندسان آلمانی، در زیربنایی به مساحت ۶هزار متر مربع ساخته شد. شکل این عمارت مستطیل است و در جهت غربی به شرقی احداث شده. بخش‌های این کاخ شامل یک پذیرایی و تالار مرکزی، دو اتاق بزرگ در دو طرف به‌همراه حمام و سرویس بهداشتی است. کف اتاق‌ها از جنس پارکت و تخته است. در و پنجره‌هایی از جنس چوب بر ورودی و دیوارهای کاخ نصب شده است. برای نمای این بنا از سنگ مرمر رگه‌دار که قطر آن به ۳۰ سانتی‌متر می‌رسد استفاده شده است.

نمایی از ورودی اصلی کاخ

در جلوی کاخ سلطنتی رامسر، یک حوض ساخته شده است. پس از دیدن آن، گمان می‌کنید بخشی از عمارت است. با بالارفتن از پله‌های حوض، به ورودی اصلی کاخ خواهید رسید. این ورودی در ضلع شمالی کاخ قرار دارد. پله‌های این ورودی نمای زیبا و خاصی را به کاخ بخشیده است که در نوع خود بی‌نظیر است. در این ورودی، ۴ ستون مرمری یک‌دست با طراحی زیبایی به کار رفته است؛ به‌گونه‌ای که بالا و پای ستون‌ها با نقش و طرح زیبایی حجاری شده. بدنه این ستون‌ها در هشت قوس به‌شکل نیم‌دایره طراحی شده است.

  • معماری درون این عمارت

درون عمارت و در بخش‌های تراس و اتاق‌های اصلیِ دو طرف و پذیرایی، طرح‌ها و گچ‌بری‌های فوق‌العاده ماهرانه و چشم‌نوازی ایجاد شده است. این گچ‌بری‌ها به شکل‌هایی همچون گیاهان، حیوانات و چهره انسان به تصویر کشیده شده‌اند. در هریک از اتاق‌ها و پذیرایی، شومینه وجود دارد. جنس آتشخانه آن چدن است و آتش‌بران و اطراف آن نیز از برنج ساخته شده. به اطراف شومینه هم که بنگرید، گچ‌بری‌هایی از گل و گیاهان را تماشا خواهید کرد.

نمایی از ۲ مجسمه ببر ورودی

از طرف جنوب که بخواهید وارد کاخ شوید، ۲ مجسمه ببر را خواهید دید. جنس آن‌ها از مرمر است و در دو طرف پله‌های ورودی قرار دارند. ارتفاع پله‌ها از کف تا بالای سکو حدود ۲ متر است. محوطه پایین خالی بوده و به این ترتیب، در قسمت تحتانی یک طبقه زیرزمین هم ایجاد شده است. برای جلوگیری از تخریب زلزله، در سقف زیرزمین هم از بتون و تیرگذاری استفاده شده است.

  • دیگر بناهای این عمارت

نمایی از حمام قدیمی عمارت

به‌جز عمارت اصلی کاخ، در این مجموعه، ۵ بنای دیگر هم ساخته شده است. این بناها شامل حمام، انبار و تأسیسات در بخش جنوبی و واحد نگهبانی و سرایداری در شمال محوطه است. البته باید بگوییم از حمام قدیمی و اولیه این عمارت فقط در زمان رضاشاه استفاده می‌شده است. در سال ۱۳۲۰، در درون عمارت حمام دیگری ساخته شده است. حمام قدیمی از بخش‌های خزینه آب گرم و سرد، رخت‌کن، سربین و حوض آن و… تشکیل شده بود. برای گرم‌کردن آب و داخل محوطه حمام از سوخت هیزم در آتش‌خانه استفاده می‌شده است. آب این حمام از چشمه‌ای که در جنوب غربی محوطه وجود داشت تأمین می‌شده.

معماری منحصربه‌فرد باغ

نمایی از باغ کاخ موزه رامسر

باغ کاخ موزه رامسر وسعتی حدود ۶۰هزار متر مربع دارد. نخستین نهال‌های اصلاح‌شده مرکبات و همچنین گیاهان زیبا و تزیینی در این باغ کاشته شده است. این باغ از متنوع‌ترین و در عین حال جالب‌ترین باغ‌های کشور است. همچنین ۱۸۰۰ گونه از درختان مرکبات و همچنین ۳۰۰ اصله سرو، نخل و کیوی کاج دارد. بقیه گیاهان هم با اسم و مشخصات روی پلاکاردهایی بر روی آن مشخص شده است.

نمایی از مسیر ورود باغ کاخ موزه رامسر

یکی از نکات جالب‌توجه در این باغ این است که معابر آن طوری طراحی شده است که مستقیماً نمی‌توانید تا کاخ بروید و راه ورودی آن پیچ‌وخم زیادی دارد. این مسیرها با ماسه و شن پوشانده شده و انواع گل‌های رنگارنگ و شمشاد در اطراف آن برای تزیین کاشته شده است.

سایر جاذبه‌های دیدنی کاخ مرمر رامسر

پس از آشنایی یا معماری عمارت و باغ این کاخ موزه، جا دارد از اشیای دیدنی آن هم یادی کنیم که به‌نوعی از جاذبه‌های تماشایی این کاخ محسوب می‌شود. اشیا و وسایل عتیقه این کاخ از جالب‌توجه‌ترین بخش‌های این کاخ به شمار می‌روند. بازدیدکنندگان با دیدن آن‌ها شگفت‌زده می‌شوند. مجسمه‌های مرمری و برنزی، مبلمان، آثار بلوری، تابلوهای نفیس و گران‌قیمت، شمعدان‌ها، فرش‌های گران‌بها، مجسمه و وسایل زندگی رضاشاه و… از جمله آثار عتیقه و گران‌قیمت این مجموعه است. این وسایل در چند سالن با نام‌های تالار تزیینات، سالن مبلمان، تالار جنگ‌افزار، سالن تزیینات انسانی و همچنین تالار تزیینات غیرانسانی برای بازدید مردم آماده شده است.

جاهای دیدنی نزدیک کاخ مرمر رامسر

شکی نیست که پس از تماشای این کاخ، بازدید از جاذبه‌های نزدیک کاخ سلطنتی مرمر نیز برایتان خاطره‌انگیز و جذاب است. جاهای دیدنی و تفریحی در نزدیکی این کاخ در واقع همان جاهای دیدنی شهر رامسر و اطراف آن است. گردشگران بی‌شماری رهسپار این جاذبه‌ها می‌شوند و از دیدن و تفریح در آن‌ها نهایت استفاده را می‌برند. در ادامه، به معرفی مهم‌ترین جاهای دیدنی رامسر می‌پردازیم.

  • جنگل های رامسر | نگینی سرسبز آرمیده بر دامنه‌ها

نمایی از جنگل‌های دو هزار

جنگل های رامسر که به جنگل‌های دو هزار معروف‌اند در روستای جنت بار واقع شده‌اند. این جنگل‌ها بین دریا و کوه هستند و صحنه‌ای بی‌مانند از طبیعت زنده و خارق‌العاده را به نمایش می‌گذارند. درون این جنگل‌ها، جاده‌هایی روستایی و بسیار زیبا وجود دارد. راه‌رفتن در این جاده‌ها و دیدن سرسبزی و درختان انبوه که این جاده‌ها را احاطه کرده‌اند بسیار مهیج و دل‌انگیز است. پس از بازدید از کاخ مرمر رامسر، می‌توانید ساعاتی را در جنگل‌های دو هزار رامسر گردش کنید و اوقات فراغت خوشی را به‌همراه خانواده و دوستان خود رقم بزنید.

  • چشمه‌های آب گرم رامسر | هیجان آب‌تنی

نمایی از چشمه‌های آب گرم رامسر

از جاذبه‌های دیدنی رامسر می‌توان به چشمه‌های آب گرم این شهر اشاره کرد. آب آن‌ها گازدار بوده و در آن املاح معدنی بسیاری وجود دارد. این چشمه‌ها در برخی از مناطق رامسر همانند کتالم، جواهرده و سادات محله وجود دارند. می‌توانید در چشمه‌های این شهر تنی به آب بزنید. همچنین، از شناکردن در چشمه‌های آب گرم آن لذت بسیاری ببرید.

  • روستای جواهرده | ساده و بی‌آلایش در دل طبیعت

نمایی از روستای جواهرده

روستای جواهرده یکی از روستاهای بسیار زیبای رامسر است. دیدن و گردش در آن برای هر گردشگری لذت بسیار دارد. این روستای دیدنی در فاصله ۲۷کیلومتری از رامسر در منطقه‌ای روستایی و ییلاقی به نام روستای سخت سر واقع شده است. ارتفاع آن ۲هزار متر از سطح دریاست. با رفتن به این روستا، زندگی ساده و به دور از زرق‌وبرق مردمان آن را مشاهده خواهید کرد. این تجربه قطعاً برایتان خوشایند و خاطره‌انگیز خواهد بود.

  • دریاچه قو | آرام در میان جنگل‌ها

نمایی از دریاچه قو

دریاچه قو در نزدیکی روستای جواهرده واقع شده است. اگر به این روستا سفر کردید، بد نیست برای تفریح و سرگرمی سری به این دریاچه بزنید. این دریاچه بسیار تماشایی از نوع مصنوعی بوده و بخش خصوصی آن را ساخته است. دریاچه قو از محبوبیت خاصی در میان گردشگران برخوردار است. در سالیان اخیر، این دریاچه گردشگران و مسافران بی‌شماری را به‌سوی خود جذب کرده است.

  • تله کابین رامسر | هیجان تماشای طبیعت رامسر از ارتفاع زیاد

نمایی از تله کابین رامسر

تله کابین رامسر به‌منظور جذب گردشگران به این شهر و امکان بازدید از طبیعت سرسبز و مناظر جنگلی از درون تله کابین در سال ۱۳۸۳ احداث شده است. علاوه‌بر تله‌کابین، این مجموعه تفریحات و سرگرمی‌های دیگری همچون شهربازی، جت‌اسکی، پینت‌بال، زیپ‌لاین، کارتینگ و کافی‌شاپ هم دارد. بازدید از این مجموعه و انجام تفریحات متنوع آن برایتان قطعاً شادی و نشاط بسیاری را به همراه خواهد آورد.

کافی است در تله‌کابین بنشینید و پایین را تماشا کنید. از یک طرف کوه و جنگل را می‌بینید و از طرف دیگر، شهر رامسر را که با منظره‌ای زیبا و دیدنی در کنار دریا قرار دارد. در یک نگاه می‌توانید تمام این‌ها را ببینید.

  • پل معلق رامسر | اوج هیجان با راه‌رفتن روی آن

نمایی از پل معلق رامسر

عاشقان طبیعت بی‌تردید با راه‌رفتن روی پل معلق رامسر لذت فراوانی را خواهند برد. این پل در ارتفاعات جنگلی رامسر ساخته شده است. جنسش از چوب است و در هوا به‌صورت معلق قرار دارد. راه‌رفتن روی آن بسیار هیجان‌انگیز و در عین حال ترسناک خواهد بود. با این حال، وقتی با تجهیزات ایمنی شروع به راه‌رفتن روی این پل می‌کنید، طبیعت زیبا چنان در مقابل چشمان شما خودنمایی می‌کند که آن‌همه ترس و دلهره از بین می‌رود؛ تا جایی که اصلاً دوست نخواهید داشت از روی پل پایین بیایید.

  • سد میجران | قلب تپنده طبیعت رامسر

نمایی از میجران سد

سد میجران در فاصله ۲۰کیلومتری و در جنوب شرقی این شهر واقع شده است. این سد روی رود نسارود ساخته شده است و منظره‌ای شگفت‌انگیز را ایجاد می‌کند. دریاچه سد میجران در حدود ۱٫۸ کیلومتر طول دارد و مساحت آن نیز در حدود ۴۶ هکتار است. این دریاچه در منطقه‌ای بسیار مطبوع و خوش‌آب‌وهوا قرار دارد. اطرافش را نیز طبیعتی خارق‌العاده احاطه کرده است.

  • جنگل دالخانی | بهشتی روی زمین

نمایی از جنگل دالخانی

جنگل دالخانی در میان گردشگران به دالان بهشت معروف است. این جنگل در منطقه‌ای کوهستانی و بسیار خوش‌آب‌وهوا واقع شده است. جنگل دالخانی با شهر رامسر فقط ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۸۰۰ متر است. با رفتن به این جنگل سراسر زیبایی، قدم در یکی از بکرترین و تماشایی‌ترین مناطق جنگلی شمال ایران گذاشته‌اید.

مسیر دسترسی

هزینه ورودی24000 تومان
ساعت بازدید9 صبح تا 4 عصر
شماره تماس01155225374
آدرساستان مازندران، رامسر، میدان انقلاب، خیابان رجایی

کاخ مرمر رامسر از تماشایی‌ترین کاخ های ایران است که بازدید از آن برایتان بسیار خوشایند و خاطره‌انگیز خواهد بود. این مجموعه، به‌همراه عمارت و اشیای قیمتی و عتیقه‌ای که در آن به‌صورت موزه نگهداری می‌شود، محیطی به‌یادماندنی و تماشایی را ایجاد کرده است. خاطره این بازدید همیشه در ذهن گردشگران مسافران باقی می‌ماند. اگر به این کاخ‌موزه رفته و از آن بازدید کرده‌اید، خوش‌حال می‌شویم تجارب و نظرات خودتان را با وبلاگ ره بال آسمان در میان بگذارید.

کاخ مرمر در شهر رامسر استان مازندران واقع شده است.

هزینه بلیت کاخ مرمر ۱۷هزار تومان است.

در رامسر می‌توانید از امکانات متنوع اقامتی همچون ویلا، هتل، سوییت و خانه‌های ویلایی استفاده کنید.

جاده کرج به چالوس را طی کنید. پس از عبور از عباس‌آباد به شهر تنکابن می‌رسید. با ادامه مسیر، به رامسر می‌رسید. بعد در خیابان شهید رجایی حرکت کنید. پس از رسیدن به هتل رامسر، کاخ مرمر رامسر را در غرب هتل مشاهده خواهید کرد.

4.5/5 (2 نظر)
5 نظرات
  1. مهمان می گوید

    عالی نوشته شده بود.

    1. علی شیرین آبادی می گوید

      ممنون از شما نظر لطف شماست

  2. مهمان می گوید

    عالی بود دستتون‌ درد نکنه

    1. علی شیرین آبادی می گوید

      متشکرم??

  3. محسنی فر می گوید

    عالی بود بلیط ورودیه گران است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.