جاهای دیدنی لاهیجان | راهنمای سفر لاهیجان

0

لاهیجان، سرزمین چای و بهار نارنج، عروس گیلان، شهری معروف و شناخته‌شده بین شهرهای شمالی کشور است. این شهر آنقدر زیبا و جذاب است که اگر صدها بار به آن سفر کنید، باز هم دوست دارید تجربه سفرتان را تکرار کنید. اگر تاکنون به این شهر نرفته‌اید، همین حالا آماده سفر مجازی با ما شوید. جاهای دیدنی لاهیجان زیاد است؛ یا قلم و کاغذ برای یادداشت کنارتان بگذارید، یا این مقاله را به‌صورت آفلاین یک جای گوشی تلفن همراهتان ذخیره کنید تا راهنمای سفرتان به این شهر باشد.

فهرست مطالب

لاهیجان کجاست؟

اگر مشتاق شده‌اید که بدانید لاهیجان کجاست باید برایتان بگوییم این شهر یکی از شهرهای زیبای گیلان در شمال ایران است که در شمال دیلمان و شرق استان قرار گرفته. این شهر با دریای خزر از شمال، با لنگرود از شرق و با دیلمان از جنوب همسایه است. همچنین از جنوب غربی با سیاهکل و از غرب با آستانه مرز مشترک دارد. ناگفته نماند که لاهیجان بزرگ‌ترین شهر استان گیلان است.

بهترین زمان سفر به لاهیجان

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

لاهیجان با داشتن آب‌وهوایی معتدل و خنک، انتخاب بسیاری از افراد در تعطیلاتشان است. این شهر به سبب قرارگرفتن در منطقه کوهستانی و همسایگی با دریای خزر، آب‌وهوایی لذیذ و فرح‌بخش دارد. البته این نکته را هم به خاطر بسپارید که اقلیم لاهیجان در تابستان‌ها گرم و مرطوب می‌شود؛ اما مناطق ییلاقی و کوهستانی آن، میزبان گردشگران فراوانی است. بر خلاف تابستان، زمستان‌های این شهر سرد می‌شود و با افزایش فشار هوا، برف نیز می‌بارد؛ اگر چه ممکن است در ابتدا بادهای گرم و شدید بوزد. این شهر حدودا 20 متر از سطح دریای خزر بالاتر است به همین دلیل از رطوبتی نسبی برخودار است. البته به سبب آنکه اطراف آن باز است نسبت به دیگر نقاط استان گیلان هوای سالم‌تری دارد. با همه این توضیحات می‌شود نتیجه گرفت که بهار بهترین زمان سفر به لاهیجان است.

طبیعت لاهیجان

تصویری از طبیعت زیبا تالاب لاهیجان

در لاهیجان پوشش گیاهی متنوعی وجود دارد و سرسبزی آن یکی از بارزترین دلایل جذب گردشگر به این منطقه است. بسیاری از مناطق این شهر پوشش گیاهی جنگلی دارند و گونه‌های جنگلی آن بسیار متنوع هستند. توسکا، شمشاد، افرا، سفید پلت ، لیلکی، لرک، زبان گنجشک، نارون، کَلهو، شب خُسب و درخت زربین تنها نمونه کوچکی از پوشش گیاهی این شهر هستند. شما می‌توانید در جنگل‌های لاهیجان درخت‌های آزاد، راش، بلوط، ازگیل، ممرز، انبه، گردو، انجیر، توت، تمشک، فندق و کهل پیدا کنید و این خود نشان‌دهنده پوشش گیاهی وسیع این شهر است.

تصویری از کلبه ای در طبیعت زیبا لاهیجان

مناطق جنگلی با داشتن آب‌وهوای مرطوب بهترین مکان برای تنوع جانوری هستند. در مناطق جنگلی می‌توانید روباه، شغال و خرگوش را به‌وفور مشاهده کنید. پرنده‌های متنوعی نیز در لاهیجان حضور دارند که از بین آن‌ها می‌توان به قرقاول، غاز وحشی، بلدرچین، لک لک، خوتکا، چنگر، اردک، غاز و مرغ ماهی خوار اشاره کرد. علاوه بر این، آب‌های لاهیجان محل زندگی بسیاری از ماهی‌ها مثل ماهی سفید، ماهی آزاد، قزل آلا، کفال ماهی و کپور ماهی است.

جاهای دیدنی لاهیجان

  • شیطان کوه لاهیجان

تصویری از آبشار شیطان کوه

شیطان کوه یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی لاهیجان است که هیچ سلیقه‌ای را دست خالی برنمی‌گرداند. سراغ این مکان را در شرق لاهیجان بگیرید. سرتاسر این کوه با طبیعت دل‌فریب پوشیده شده و مثل پارچه مخمل یکدست سبز است. بالای شیطان کوه به شهر اشراف دارد؛ برای همین است که آن را به بام سبز می‌شناسند. اگر بر فراز این کوه زیبا بروید، می‌توانید همه شهر لاهیجان را زیر پای خود ببینید و از تماشای چشم‌انداز فوق‌العاده آن غرق لذتی عمیق شوید.

تصویری از آبشار شیطان کوه

پایین کوه برکه‌ای وجود دارد که به مرور زمان به دریاچه مصنوعی تبدیل شده است. فکرش را بکنید وسط این دریاچه یک جزیره نقلی و زیبا درست کرده‌اند که با کوچکی خودش، دل از همه مسافران می‌برد. آب استخر در ادامه مسیر خود آبشاری در دل کوه ایجاد می‌کند. در کنار این استخر، بلواری قرار گرفته که هر روزه مردم در آن مشغول پیاده‌روی هستند. بالای شیطان کوه یک شهربازی نیز وجود دارد که اوقات مفرحی را برایتان می‌سازد. در این مکان می‌توانید سوار تله کابین هم بشوید و از مناظر زیبا و سرسبز لذت ببرید.

  • تالاب بین‌المللی امیر کلایه لاهیجان

یکی از تالاب‌های دیدنی و زیبای استان گیلان تالاب امیر کلایه است که در شمال لاهیجان و در روستایی با همین نام قرار دارد. آب این تالاب شیرین است و در یک کیلومتری دریا قرار گرفته. داخل این تالاب زیبا، جانداران و گیاهان متعدد و متنوعی زندگی می‌کنند. در واقع تالاب خانه امن و مناسبی برای آن‌ها به شمار می‌آید. سرتاسر این تالاب، نیلوفرهای سفید را می‌توان دید که روی آب می‌رقصند و زیبایی منحصر‌به‌فردی به اطراف خود بخشیده‌اند. تالاب امیر کلایه در تابستان آغوشش را باز می‌کند تا پرندگان مهاجر در کنارش آرام بگیرند. برای دسترسی به این تالاب باید از جاده کنار گذر چمخاله به کیاشهر استفاده کنید.

  • جنگل صفرا بسته لاهیجان

تصویری از جاده در جنگل سرسبز صفرا بسته

جنگل صفرا بسته از دیگر جاذبه‌های گردشگری لاهیجان است که در روستای صفرا بسته و در ۱۲کیلومتری شمال شرقی شهرستان آستانه اشرفیه واقع شده است. این جنگل طبیعتی بکر دارد و گونه‌های متنوع گیاهی را می‌توان در آن پیدا کرد. قسمت وسیعی از پوشش گیاهی این جنگل را درخت‌های توسکا تشکیل می‌دهند. این درختان مثل سربازان منظم، به‌طور یکنواخت در کنار جاده آسفالت، قد راست کرده و با ایجاد جاده‌ای تونلی، نمای بسیار زیبایی به این جنگل بخشیده‌اند.

تصویری از درختان جنگل صفرا بسته لاهیجان

علاوه بر این‌ها صنوبر گیلان، لرگ، طوس، سرو، بید، تبریز و انجیر از دیگر درختانی هستند که در این جنگل وجود دارند. در این جنگل احتمالاً بتوانید روباه، شغال و گراز نیز ببینید؛ پس مراقب خودتان باشید و شب را تنها در آن نگذرانید.

  • روستای چی چی نی کوتی لاهیجان

تصویری از طبیعت سرسبز روستای چی چی نی کوتی لاهیجان

روستای چی چی نی کوتی یکی از روستاهای زیبای لاهیجان است که طبیعتی زیبا و بکر دارد و از چشم‌اندازهای زیبایی برخوردار است. معنای نام این روستا لانه گنجشک است. این منطقه پناهگاه حیات وحش لاهیجان محسوب می‌شود. گونه‌های جانوری متنوعی مثل روباه، کفتار، خرس قهوه‌ای و شغال در جنگل این روستا زندگی می‌کنند. خوشبختانه می‌توان گفت این جانداران از گزند شکار و شکارچیان در امان هستند. اگر در پایان فصل بهار به این روستا سفر کنید، می‌توانید در بیشه‌زارهای این روستا نوعی از تمشک وحشی را پیدا کنید که طعم بی‌نظیر آن را در هیچ کجای دنیا نمی‌یابید.

  • تاریخچه لاهیجان

تصویری شهر لاهیجان

لاهیجان از قدیمی‌ترین شهرهای استان گیلان است که از گذشته مرکز بازرگانی ابریشم بود و نقش مهمی ‌در تجارت ایران ایفا می‌کرد. دارالاماره یا دارالامان و سپس لاهیجان المبارک از دیگر نام‌های لاهیجان در طول تاریخ است. این شهر به دست اولجایتو در سال ۷۰۵ ه.ق فتح شد و بعد از آن تیمور لنگ به آن لشکرکشی کرد. این منطقه در ابتدا تحت سلطه حاکمان کیانی بود و بعد از آن‌ها در اختیار حاکمان صفوی قرار گرفت.

تصویری از لاهیجان

نیمه دوم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم را می‌توان دوران شکوه تاریخی لاهیجان دانست؛ چرا که نوغانداری، تجارت ابریشم و کشت چای در این دوره از تاریخ این شهر رواج پیدا کرد و منجربه شکوفایی لاهیجان شد. لازم به ذکر است که لاهیجان در جریان نهضت جنگل، یکی از شهرهای تأثیرگذار بود و نقش پررنگی در این زمینه داشت.

بناهای تاریخی لاهیجان

  • پل خشتی

یکی از آثار تاریخی لاهیجان، پل خشتی آن است. برای دیدن این اثر باید به شمال غربی شهر لاهیجان و محله پرده سر بروید. روی رودخانه سیم رود یا سیم جو این پل را می‌بینید. پل خشتی یادگاری به‌جای‌مانده از دوره کیانیان و متعلق به قرن نهم است. البته یک بار هم در زمان قاجاریه آن را مرمت کرده‌اند. این پل خشتی جالب، 50 متر ارتفاع دارد و با آجرهایی با رنگ قرمز، آهک و ساروج ساخته شده است. همچنین ۵ چشمه معلق با طاق هلالی دارد که چشمه میانی از چشمه‌های دیگر بزرگ‌تر است.

  • آرامگاه کاشف السلطنه

تصویری از آرامگاه کاشف السلطنه لاهیجان

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی لاهیجان، آرامگاه کاشف السلطنه است که در خیابان کاشف شرقی در شهر لاهیجان قرار دارد. این مکان محل دفن پدر چای ایران، آقا محمدخان قاجار قوانلو کاشف‌السلطنه است که در سال ۱۲۷۴ چند هزار نهال چای را از هند خریداری کرد و به ایران آورد. وی معتقد بود پول کشور نباید برای خرید چای از ایران خارج شود.

به این ترتیب پرورش چای در لاهیجان رواج پیدا کرد و به همین دلیل امروزه این شهر مرکز پرورش چای ایران است. این آرامگاه، موزه چای ایران نیز محسوب می‌شود که از یک سالن اصلی دو طبقه، یک برج و دو فضای اداری تشکیل شده است. می‌توانید اسناد مرحوم کاشف السلطنه و وسایل مربوط به چای و چای‌نوشی را در این موزه تماشا کنید. این بنا در سال ۱۳۷۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایرانیان به ثبت رسیده است.

  • حمام گلشن

برای دیدن حمام گلشن به مقابل مسجد جامع لاهیجان در محله میدان لاهیجان بروید. این بنا در زمان فتحعلی شاه قاجار احداث شده است. البته حمام گلشن در گذشته خزینه‌ها و حوضچه‌های بیشتری داشت که امروزه فقط نیمی‌ از آن باقی مانده و بقیه تخریب شده است. در آن زمان‌ها، استفاده از حمام داخل خانه برای مردم شمال کشور چندان مقدور نبود و فقط حکام و اشرافیان در خانه خود حمام داشتند. در نتیجه، این حمام در سطح وسیعی ساخته شد تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

  • بقعه شیخ زاهد گیلانی

یکی دیگر از آثار تاریخی لاهیجان، بقعه شیخ زاهد است که پیشینه تاریخی آن به قرن ۹ برمی‌گردد. این بقعه در روستای شیخانور و در ۳کیلومتری لاهیجان قرار گرفته و گفته می‌شود که محل دفن شیخ زاهد گیلانی از عارفان و دراویش بزرگ است. این بنا از دو اتاق مربع و مستطیل شکل در کنار هم تشکیل شده و در بین مزارع برنج و چای قرار دارد. بقعه شیخ زاهد یک گنبد هشت ترک فیروزه‌ای دارد که در بین سرسبزی جنگلی که دور تا دور آن را فرا گرفته همچون نگینی می‌درخشد.

بناهای مذهبی

  • بقعه سیدجلال الدین اشرف

تصویری از بقعه سید جلال الدین اشرف لاهیجان

بقعه آقا سید جلال الدین اشرف یکی از اماکن مذهبی لاهیجان است که در آستانه اشرفیه قرار دارد. گفته می‌شود سید جلال الدین از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است که برای پیوستن به برادر خود، امام رضا (ع) راهی ایران شد. وی در بین راه با شنیدن خبر شهادت برادر خود، مسیر خویش را به سمت گیلان تغییر داد. این سید بزرگوار، در اثر درگیری با حکومت وقت به شهادت رسید و امروزه آرامگاهش در شهر آستانه اشرفیه یکی از مکان‌های مقدس مردم به شمار می‌رود.

  • مسجد اکبریه

یکی دیگر از مکان‌های مذهبی لاهیجان، مسجد اکبریه است که در جنوب غربی شهر  در محله گابنِه قرار دارد. این مسجد در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. سنگ نبشته‌ای مرمری بر دیوار مسجد وجود دارد که به خط نستعلیق نوشته شده و بانی این مسجد را حاج علی اکبر لاهیجانی معرفی می‌کند. به دلیل معماری بسیار زیبا و هنرمندانه این مسجد، بعضی از کارشناسان آن را با مسجد ایاصوفیه ترکیه مقایسه می‌کنند.

  • مسجد چهار پادشاهان

یکی دیگر از اماکن مذهبی لاهیجان، مسجد چهار پادشاهان است که گفته می‌شود مدفن چهار تن از شاهان کیایی بیه پیش (یکی از مناطق گیلان) است. در واقع این بنا مدفن چهار تن از سادات کیایی لاهیجان است که از طرف مردم به پادشاه معروف بودند. علاوه بر اهمیت دینی، ساختمان این مسجد که در دوره صفویان ساخته شده، نمونه‌ای از معماری زیبای این دوره است که بازدیدکنندگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فرهنگ و هنر

  • مشاهیر

لاهیجان در بیشتر زمینه‌ها مشاهیر بزرگی دارد که افتخار ایران محسوب می‌شوند. در زمینه علمی، ‌دکتر محمد علی مجتهدی گیلانی استاد ریاضی و بنیان‌گذار دانشگاه صنعتی شریف و مدیر دبستان البرز یکی از مشاهیر بزرگ لاهیجان است. همچنین دکتر هوشنگ منتصری و دکتر رضا رادمنش که هر دو از استادان دانشگاه‌های ایران و جهان هستند، اصالتی لاهیجانی دارند. دکتر محمدرضا حکیم‌زاده لاهیجی، بنیان‌گذار آسایشگاه خیریه کهریزک و حکیم ابوالفتح لاهیجی از دیگر مشاهیر لاهیجان در علم پزشکی هستند که خدمت فراوانی به دانش پزشکی کشور کرده‌اند.

بیژن نجدی، حزین لاهیجانی و اسیری لاهیجی نیز از دیگر مفاخر این شهر محسوب می‌شوند که در زمینه شعر و ادب فعالیت می‌کردند. از علما و عرفای لاهیجان نیز می‌توان به آیه‌الله سید عبدالکریم لاهیجی، آیت‌الله محمدعلی فیض لاهیجی، ملا عبدالرزاق فیاض لاهیجی، قطب الدین شریف لاهیجی و شیخ زاهد لاهیجی اشاره کرد که هر کدام نقش مهمی‌ در تاریخ و مذهب کشور داشتند.

  • زبان

مردم لاهیجان به زبان گیلکی (بیه پیش) صحبت می‌کنند. این زبان به لحاظ آوایی و دستور زبان خود با زبان گیلکی رشت تفاوت دارد.

  • لباس محلی

تصویری از لباس محلی لاهیجان

هنوز هم در بعضی از روستاهای لاهیجان دیده می‌شود که زنان پیراهنی بلند تا مچ پا می‌پوشند که پاچین نام دارد. طرح و رنگ‌های این لباس برگرفته از طبیعت است. پیراهن، دامن، جلیقه، کت، الجاقبا، روسری و سربند، گردتومان، چادر کمر، چادر شب، کفش و جوراب از دیگر لباس‌های محلی زنان لاهیجان است. این لباس‌ها در عین زیبایی، با هنر‌های دستی آن‌ها تزیین می‌شود. مردان این شهرنیز لباس محلی مخصوص خود را دارند. آقایان بسته به سلیقه خود از سرپوش‌های مردانه مثل کلاه، تن پوش، شال کمر، پای‌افزار، کت و شلوار استفاده می‌کنند.

  • موسیقی

تصویری از موسیقی و رقص محلی لاهیجان

از دوره‌های گذشته شعر و موسیقی جایگاه مهمی ‌در فرهنگ مردم گیلان به‌خصوص اهالی لاهیجان داشته است. مردم این سرزمین در بیشتر مراسم‌های سنتی مثل مراسم عروسی، نوروزخوانی و هنگام کشت و برداشت برنج ترانه‌های خاصی را اجرا می‌کردند. یکی از مشاهیر موسیقی لاهیجان هوشنگ حقیقت طلب از هنرمندان موسیقی سنتی بود. تصنیف‌های فراوانی از او به زبان گیلکی و فارسی وجود دارد.

  • غذای محلی

سفره غذای مردم شمال را شاید بتوان رنگین‌ترین سفره ایرانی نامید. مردم این منطقه به سبب رواج کشاورزی و دامپروی، به‌آسانی به مواد اولیه برای پختن انواع غذاها دسترسی دارند. لاهیجان نیز به‌عنوان یکی از شهرهای شمالی، غذاهای محلی خوشمزه و متنوعی دارد. از مرغ‌هایی که با آلو و رب‌های نارنج و انار پخته می‌شوند گرفته تا مرغ‌های ترش با سبزیجات محلی را می‌توان در این شهر یافت. مرغ و آلوی لاهیجان، خورشت سبزی فسنجان، شیش انداز گیلکی و میرزا قاسمی ‌از جمله غذاهای محلی لاهیجان هستند که طعم ماندگار آن‌ها را هیچ وقت فراموش نخواهید کرد.

اقامت در لاهیجان

طبیعت سرسبز لاهیجان این اجازه را به مردم داده که خانه‌های خود را به اقامتگاه‌های بومگردی تبدیل کنند. از این لحاظ شهر لاهیجان چندین اقامتگاه بومگردی زیبا و خوب دارد. از جمله این اقامتگاه‌ها می‌توان به اقامتگاه بومگردی خانه پدربزرگ در شهر کوچصفهان اشاره کرد. این مکان در نزدیکی دریا قرار داشته و نسبت به مناطق گردشگری موقعیت خوبی دارد. هتل‌ها و مهمانسراهای فراوانی نیز از جمله هتل جهانگردی، هتل ابریشمی‌ و هتل تعطیلات در این شهر وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید.

سوغات لاهیجان

از دیرباز تا کنون این شهر به شهر چای و کلوچه معروف بوده است. هر کسی که به این شهر سفر می‌کند حتماً از این محصولات خرید می‌کند. کوکی، برنج، مربا و ترشیجات، انواع رب، ماهی و زیتون در کنار صنایع دستی از دیگر سوغاتی‌های لاهیجان هستند. همه این سوغاتی‌ها را می‌توانید در مراکز خرید این شهر به‌راحتی پیدا کنید.

تصویری از بازار سنتی لاهیجان

بازار سنتی لاهیجان یکی از مراکز خرید معروف این شهر است که نیازهای روزانه مردم را رفع می‌کند. محصولاتی مثل انواع مواد غذایی، سبزی محلی، تخم مرغ محلی، زیتون، ماهی و کلوچه در این بازار به وفور یافت می‌شوند. علاوه بر این بازار، چندین مرکز خرید نیز در لاهیجان وجود دارد. از بین آن‌ها می‌توان به پاساژ ارژنگ لاهیجان و مرکز خرید خیرخواه اشاره کرد.

مسیرهای دسترسی

مسیرهای دسترسی به لاهیجان، تقریباً آسان است و با هر وسیله‌ای می‌توانید به این شهر بروید. به سبب چشم‌اندازهای زیبا و جاده لاهیجان، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که با ماشین شخصی خود به این شهر سفر کنند. اگر شما هم قصذ سفر با ماشین شخصی دارید، می‌توانید از جاده رشت اردبیل، یا اتوبان رشت قزوین تردد کنید. در واقع اگر از استان‌های شرقی، جنوبی و مرکزی قصد دارید به لاهیجان سفر کنید، باید به تهران رفته و از آنجا به بعد از اتوبان قزوین خود را به این شهر​ برسانید.

اگر نمی‌خواهید با ماشین شخصی به این شهر بروید، می‌توانید از بلیط اتوبوس لاهیجان استفاده کنید. در اکثر ترمینال‌های مسافربری، در بیشتر اوقات سال به مقصد این شهر، اتوبوس وجود دارد. لاهیجان فرودگاه ندارد. چنانچه قصد دارید به‌صورت هوایی به این شهر بروید، نزدیک‌ترین فرودگاه به لاهیجان فرودگاه سردار جنگل رشت است. این فرودگاه فقط 40 کیلومتر با لاهیجان فاصله دارد. از آنجا به بعد می‌توانید با تاکسی به لاهیجان بروید.

لاهیجان شهری است که بی‌شک شیفته‌اش می‌شوید. کافی است یک بار به این شهر بروید تا دلتان هر بار یاد آن دیار کند و بخواهید هر سال بهار و تابستانتان را در این شهر زیبا سپری کنید. اگر شما هم به جاهای دیدین لاهیجان سر زده‌اید، برای ره بال آسمان بنویسید که نظرتان درباره این شهر چیست؟

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به لاهیجان هستند.

کلوچه و چای سوغات لاهیجان هستند.

شیطان کوه، تالاب بین‌المللی امیر کلایه، جنگل صفرا بسته، روستای چی چی نی کوتی، حمام گلشن و غیره از جاهای دیدنی لاهیجان هستند.

اقامتگاه بومگردی خانه پدربزرگ در کوچصفهان و هتل‌هایی مانند هتل جهانگردی، هتل ابریشمی‌ و هتل تعطیلات در لاهیجان برای اقامت مناسب هستند.

گیلان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.