موزه کلیسای وانک اصفهان | بنایی باشکوه در قلب ایران

6

امروز قصد داریم تا سری به محله جلفا اصفهان و موزه کلیسای وانک بزنیم. کلیسایی که قدمت آن به دوران شاه عباس صفوی بازمی‌گردد. اینجا یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کلیساهای جهان و یکی از زیباترین  موزه های اصفهان به حساب می‌آید. با ما در این مقاله همراه باشید تا این مکان زیبا را به‌خوبی بشناسید.

کلیسای وانک کجاست؟

عکس کلیسای وانک

کلیسای وانک در یکی از قدیمی‌ترین محلات اصفهان، یعنی محله جلفا قرار دارد. این کلیسا در مرکز شهر و بخش جنوبی زایند‌ه‌رود واقع شده است. برای دسترسی به این کلیسا، باید خودتان را به خیابان نظر شرقی برسانید. این کلیسا نبش کوچه کلیسای وانک قرار دارد. با توجه به اهمیت این کلیسا، امکان دسترسی به آن با کمک مترو و اتوبوس نیز فراهم است.

محله جلفا کجاست؟

جلفا یکی از محله‌های بسیار قدیمی شهر اصفهان است. این محله در بخش مرکزی اصفهان قرار دارد و امروزه آن را با نام جلفای نو می‌شناسند. در بخش‌های بعدی به تفصیل درباره تاریخچه این محله با شما صحبت خواهیم کرد؛ اما به‌صورت مختصر باید بدانید که این محله را در دوران صفویه شاه عباس صفوی به ارامنه اهدا کرد. در آن دوران ایران از عثمانی شکست خورده بود و دولت عثمانی به قصد نسل‌کشی پیش‌روی می‌کرد. به همین خاطر شاه عباس صفوی بسیاری از ارامنه را در مسیر خود به ایران آورد و پناه داد.

برای دسترسی به این محله باید از خیابان حکیم نظامی عبور کنید. در این خیابان با یک تابلوی کوچک رو‌به‌رو خواهید شد که شما را به‌سمت محله جلفا هدایت می‌کند. این محله یکی از محله‌های پرتردد اصفهان است و بیشتر ساکنین آن را ارامنه تشکیل می‌دهند.

معرفی کلیسای وانک اصفهان

معرفی کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانک یادگاری از دوران شاه عباس صفوی است. دورانی که ارامنه مهاجر به اصفهان آمدند و برای برگزاری مراسم دینی خود به یک کلیسا احتیاج داشتند. این کلیسا یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای اصفهان است که در محله جلفا قرار دارد. البته بد نیست بدانید که ظاهر کلیسا در روزهای اول ساخت با ظاهر امروزی آن تفاوت بسیاری دارد. وانک کلیسای جامع ارامنه اصفهان است و از نظر مذهبی اهمیت فراوانی دارد. همچنین از نظر تاریخی و فرهنگی نیز بسیار حائز اهمیت است. این کلیسا یکی از معروف ترین کلیساهای ایران به حساب می‌آید و جزو 13 کلیسای باقی‌مانده در محله جلفا اصفهان از قرن هفدهم میلادی است. این کلیسا را در ایران فقط با نام وانک می‌شناسند و در سطح جهانی با نام «آمناپرکیچ» شهرت دارد. آمناپرکیچ در زبان ارمنی به‌معنای صومعه است.

کلیسای وانک اصفهان در طول چند صد سال عمری که تجربه کرده است، روزهای پرفرازو‌نشیبی را به چشم خود دیده. این کلیسا در ابتدا فقط با هدف ایجاد یک مکان مذهبی برای ارامنه مسیحی بنا شد؛ اما در طول عمر خود بارها و بارها کاربردهای مختلفی را تجربه کرد. در حال حاضر این کلیسا علاوه‌بر محل برگزاری اجتماعات و مراسم مخصوص مسیحیان ارامنه، یک موزه بزرگ تاریخی و فرهنگی است. امروزه آثار هنری بسیاری از هنرمندان برجسته در این کلیسا نگهداری می‌شود. همچنین می‌توانید داخل محوطه این کلیسا با آثار تاریخی مختلف متعلق به قشر مسیحیان اصفهان و ارامنه جلفا بیشتر آشنا شوید. این کلیسا یکی از آثار ملی ایران است و ارزش بسیاری دارد.

قدمت و تاریخچه کلیسای وانک اصفهان

عکس قدمت و تاریخچه کلیسای وانک اصفهان

برای روایت داستان محله جلفا و همچنین کلیسای وانک اصفهان، باید به دوران صفوی بازگردیم. در آن دوران شاه عباس صفوی در جنگ با دولت عثمانی بود. متأسفانه ایران در جنگ شکست خورد و وادار به عقب‌نشینی شد. ارتش ایران در سیر عقب‌نشینی، از منطقه ارمنستان عبور کرد. عثمانیان نیز در مسیر عقب‌نشینی ارتش ایران پیشروی می‌کردند و هرآنچه که در مسیر بود را به خاک و خون می‌کشیدند. ارامنه در آن دوران مردمانی بی‌دفاع بودند. شاه عباس صفوی این مسئله را متوجه شد و ترسید که ارامنه در معرض نسل‌کشی باشند. به همین خاطر آن‌ها را همراه با خود به ایران و مقر حکومت یعنی شهر اصفهان آورد. سپس محله جلفا را به ارامنه اهدا کرد تا در آن سکنی بگیرند.

پس از آن، ارامنه شروع به ساخت مسکن و بناهای مختلف کردند. در آن دوران حدود 24 کلیسای مختلف در این محله ساخته شد. البته متأسفانه در حال حاضر فقط 13عدد از آن‌ها باقی مانده است و امکان بازدید از آن وجود دارد. قدمت کلیسای وانک اصفهان نیز به سال 1606 میلادی باز می‌گردد. برخلاف ساختمانی که امروز شاهد آن هستیم، در آن دوران این کلیسا فقط بنایی کوچک در بخش جنوب‌غربی ساختمان امروزی کلیسا بود. این کلیسا تا 50 سال بدون تغییر باقی ماند و از آن برای آموزش کشیش‌ها و برگزاری مراسم مذهبی استفاده می‌کردند. این کلیسا را در آن دوران با نام کلیسای هاکوب یا همان یعقوب می‌شناختند.

بعد از گذشت 50 سال، شاه عباس دوم دستور ساخت بنای اصلی کلیسا را صادر کرد. در آن دوران بود که کلیسای وانک تا حدودی ظاهر امروزی خود را به دست آورد. ساخت این کلیسای جدید و بزرگ از سال 1655 تا 1664 یعنی حدود 10 سال به طول انجامید و نهایتاً کلیسای وانک امروزی در سال 1664 میلادی به وجود آمد.

معماری کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانک اصفهان در محوطه‌ای بزرگ با وسعت ۸هزار و 700 مترمربع قرار دارد. 4هزار مترمربع از این مساحت به ساختمان‌های متعدد تعلق دارد و مابقی را فضای سبز فراگرفته است. کلیسای وانک ظاهری بسیار ساده دارد. حتی در تزئینات بیرونی از نمای آجری استفاده شده است. بسیاری از کلیساهای بزرگ مسیحیان، دارای نمای سنگی و زیبا هستند؛ اما این کلیسا دارای نمای آجری است و همین آن را از کلیساهای دیگر متمایز می‌کند.

ورودی اصلی دارای دربی بزرگ و چوبی است که بر عظمت کلیسا می‌افزاید. در بالای سردر اصلی، نقاشی بی‌نظیری به چشم می‌خورد و در کنار آن کاشی‌کاری‌های لاجوردی زیبا توجه شما را به خودشان جلب خواهند کرد. همان که وارد فضای اصلی کلیسا می‌شوید، عظمت برج ناقوس چشمتان را پر می‌کند. این برج دارای 3 طبقه است و در طبقه دوم آن ساعتی بزرگ قرار دارد. بد نیست بدانید این ساعت 300 کیلوگرم وزن دارد! این ساعت را مادریروس گوورک هوردانیان در سال 1931 میلادی به کلیسا اهدا کرد.

یکی از مسائلی که درباره کلیسای وانک باید به آن توجه کرد، سبک معماری اقلیمی آن است. این یعنی کلیسای وانک دقیقاً با سبک معماری اقلیم اصفهان و مناطق کویری هم‌خوانی دارد. کلیساهای موجود در شهرهای دیگر ایران اغلب ظاهری متفاوت دارند. به این ترتیب زمانی که به آن‌ها نگاه می‌کنید، احساس خواهید کرد که وصله ناجور هستند و هیچ تطابقی با معماری خانه‌های اطراف ندارند؛ اما کلیسای وانک دقیقاً با بافت شهری اصفهان هم‌خوانی و مطابقت دارد.

بخش های مختلف کلیسای وانک

کلیسای وانک کلیسایی بسیار بزرگ و جامع است. برخلاف بسیاری از کلیساها که فقط محدود به ساختمان اصلی هستند، این کلیسا چندین و چند ساختمان مختلف دارد. همین مسئله جذابیت بازدید از کلیسای وانک را چندین برابر می‌کند. از‌این‌رو در این قسمت شما را با بخش‌های مختلف کلیسای وانک اصفهان آشنا خواهیم کرد.

  • موزه کلیسای وانک

حدود 100 سال پیش، به همت فردی با نام طادئوس هونانیان، موزه کلیسای وانک در بخش شمالی کلیسا افتتاح شد. این موزه یکی از مهم‌ترین موزه‌های ارامنه به حساب می‌آید و آثار نفیسی را در خود جای داده است. در روزهای ابتدایی افتتاح این موزه، آثار خاصی در آن وجود نداشت؛ اما به‌تدریج با مرور زمان، این موزه تکمیل شد و حالا یکی از موزه‌های ارزشمند اصفهان به شمار می‌آید. در این موزه می‌توانید شاهد آثار نقاشی برجسته تاریخی، کتب نفیس خطی و همچنین آثار قدیمی با صدها سال قدمت باشید. جالب است بدانید پیش از آنکه موزه کلیسای وانک افتتاح شود، ساختمان موزه انبار متروکه کلیسا بود!

همه‌ساله گردشگران بسیاری از این موزه دیدن می‌کنند. علاوه‌بر آثار هنری و تاریخی، در این موزه می‌توانید با تاریخچه حضور ارامنه در ایران آشنا شوید. متأسفانه اقلیت‌های مذهبی هر کشور معمولاً به خاطر تفاوت‌های فرهنگی، زندگی سختی را تجربه می‌کنند. به این ترتیب می‌توانید شناخت بیشتری درباره ارامنه پیدا کنید و همچنین اطلاعات بیشتری درباره نسل‌کشی ارامنه به دست بیاورید.

  • نمازخانه

در بخشی از این کلیسا، ساختمانی به‌عنوان نمازخانه به چشم می‌خورد. این ساختمان ظاهری به‌شکل یک متوازی الاضلاع دارد. نمازخانه کلیسا به دو بخش مختلف تقسیم می‌شود. بخش اول شبستان است و از بخش دوم برای اجرای مراسم مذهبی خاص استفاده می‌کنند. این بخش دقیقاً زیر گنبد قرار دارد. روی تمامی دیوارهای ساختمان نمازخانه، کاشی‌کاری‌های رنگی به چشم می‌خورند. در بالای دیواره‌ها تا بخش درونی گنبد نیز نگاره‌هایی وجود دارد که هر کدام دلالت بر داستان خاصی از کتاب مقدس دارند.

  • چاپخانه

عکس چاپخانه کلیسای وانک

با ایجاد دستگاه‌های چاپ، بخش‌های مختلف صنایع در جهان دگرگون شد. حوزه کلیسا و ادیان دیگر نیز از نعمات دستگاه چاپ بی‌نصیب نماندند. در گذشته برای ایجاد یک جلد انجیل یا سایر کتب مذهبی، باید آن را به‌صورت دستی می‌نوشتند که کار بسیار دشواری بود. در سال 1630، خاچاطور کساراتسی، خلیفه وقت ارامنه اصفهان به کشور لهستان سفر کرد. طی این سفر مهم، وی با دستگاه‌های چاپ مختلف آشنا شد. به همین خاطر تصمیم گرفت تا چاپخانه‌ای بزرگ و مدرن را در کلیسای وانک اصفهان ایجاد کند. ورود صنعت چاپ به اصفهان کمی زمان برد.

نهایتاً بعد از 8 سال کار سخت، اولین کتاب در چاپخانه این کلیسا به چاپ رسید. این کتاب یک نسخه از زبور بود. شاید برایتان جالب باشد بدانید که چاپ این کتاب به‌تنهایی یک سال و 5 ماه به طول انجامید! همچنین برای چاپ این کتاب تمامی روحانیون این کلیسا مشغول به کار بودند! در حقیقت این کتاب، اولین نسخه چاپی کتاب در ایران به حساب می‌آید. بعد از گذشت 4 سال و کسب تجربه بیشتر، کتابی دیگر در این چاپخانه به چاپ رسید. متأسفانه پس از مدتی به‌خاطر مشکلات مختلف، چاپخانه این کلیسا از رونق افتاد.

چندین سال بعد در سال 1844 و زمانی که مانوک هورادانانیان خلیفه وقت ارامنه اصفهان بود، صنعت چاپ جان دوباره‌ای گرفت. وی در سفرش به جزیره جاوه اندونزی، دستگاه‌های چاپ جدیدی را به ایران فرستاد. البته این دستگاه‌ها تا 28 سال استفاده نشدند. سپس زمانی که گریگوریس هوانسیان به خلافت برگزیده شد، دوباره صنعت چاپ را از سر گرفت. تمامی این ماشین‌های چاپ قدیمی در چاپخانه کلیسای وانک موجود هستند.

  • کتابخانه

عکس کتابخانه موزه‌ کلیسای وانک

در ضلع شمالی کلیسای وانک و کنار موزه تاریخی آن، کتابخانه‌ای بزرگ و باارزش وجود دارد. این کتابخانه در سال 1884 توسط فردی با نام هوهاننس سورنیان راه‌اندازی شد. او خلیفه وقت اصفهان بود. هدف از تأسیس این کتابخانه را می‌توان حفظ آثار باارزش ارامنه دانست. برخی از این آثار، کتب خطی هستند که ارامنه هنگام مهاجرت خود به ایران همراه آوردند. به‌تدریج با گذشت زمان، آثار و اسناد این کتابخانه تکمیل شد.

این کتابخانه اسنادی تاریخی را در خود جای می‌دهد که بیش از 400 سال قدمت دارند. البته امکان دسترسی به بایگانی اسناد تاریخی برای عموم بازدیدکنندگان وجود ندارد. با وجود این، کتابخانه آمنا پرکیچ یا همان کتابخانه کلیسای وانک اصفهان، یکی از مهم‌ترین کتابخانه‌های ارامنه در جهان محسوب می‌شود.

البته آثار این کتابخانه محدود به اسناد تاریخی قدیمی نیست. بلکه در این کتابخانه می‌توانید شاهد بیش از 30هزار نسخه کتاب بسیار ارزشمند به زبان فارسی، انگلیسی ارمنی و سایر زبان‌های جهان باشید. این کتابخانه مخصوص ارامنه اصفهان است. البته افراد غیرارمنی نیز با ارائه معرفی‌نامه قادر به استفاده از این کتابخانه هستند.

  • بنای یادبود شهدای نژادکشی

در بخش شمال‌غربی کلیسا، سازه‌ای با معماری عجیب و مفهومی به چشم می‌خورد. این بنای عجیب در سال 1975 به مجموعه وانک اضافه شد. بنای یادبود شهدای نژادکشی در شصتمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه به‌دست عثمانیان در این کلیسا ساخته شد. این بنا ظاهری مربعی‌شکل دارد و از چهار ستون تشکیل می‌شود. این چهار ستون در بخش بالایی بنا به یکدیگر متصل شده‌اند. پس می‌توان این را نشانی از وحدت ارامنه دانست که در نهایت به یکپارچگی رسیدند. آلبرت آجمیان فردی بود که این بنا را طراحی و پیاده‌سازی کرد. این بنا یکی دیگر از مهم‌ترین بخش‌های موزه کلیسای وانک اصفهان است که حتماً باید از آن دیدن کنید.

  • ساختمان اداری

کلیسای وانک در حقیقت مهم‌ترین مرکز فرهنگی و مذهبی برای ارامنه ایران به حساب می‌آید. به همین خاطر برای مدیریت مراسم مختلف و همچنین بخش‌های متفاوت کلیسا، بخشی از این موزه به ساختمان اداری اختصاص پیدا کرده است. در این ساختمان امور اداری مختلف از قبیل تنظیم سند و بررسی شکایات قضایی ارامنه انجام می‌شود. این ساختمان در بخش جنوبی کلیسا قرار دارد و قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، این بخش کلیسا در دوران ناصرالدین شاه قاجار به آن اضافه شده است.

جاذبه های موزه کلیسای وانک

  • نقاشی های روی دیوار

در بخش اصلی کلیسای وانک، می‌توانیم شاهد نقاشی‌های بسیار نفیس و ارزشمندی روی گنبد کلیسا باشیم. این نقاشی‌ها بسیار هنرمندانه و با ظرافت کامل کشیده‌ شده‌اند و ظاهری بسیار زیبا دارند. زمانی که وارد کلیسا می‌شوید، بدون شک تا چند لحظه از حیرت ماتتان خواهد برد. این نقاشی‌ها به‌حدی زیبا و تماشایی هستند که شما را وادار به تحسین می‌کنند. جالب اینجاست که هرچه به نقاشی‌ها نگاه می‌کنید، متوجه نکاتی جدید می‌شوید. هر نقاشی راوی یک داستان خاص است. به‌عنوان مثال می‌توانید ماجرای سیب حوا و داستان هابیل یا قابیل را به‌شکل نقاشی در این تصاویر مشاهده کنید.

توجه داشته باشید برای آنکه داستان‌ها را متوجه شوید، می‌توانید به اعداد زیر هر نقاشی نگاه کنید. سپس به راهنمای روی دیوار مراجعه کرده و درباره آن نقاشی اطلاعات به دست بیاورید. بهتر است وجب‌به‌وجب گنبد این کلیسا را نگاه کنید و به‌دنبال تصاویری خاص بگردید. این نقاشی‌ها را می‌توان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی کلیسای وانک اصفهان دانست.

  • مجسمه‌های کلیسای وانک

همین طور که در محوطه اصلی کلیسای وانک قدم می‌زنید، با یک سری مجسمه و تندیس مواجه خواهید شد. این مجسمه‌ها، مشاهیر ارامنه هستند. در سمت راست ورودی موزه، می‌توانید تندیس مسروپ ماشتوتس را مشاهده کنید. وی مبتکر الفبای ارمنی بوده است. در سمت چپ نیز تندیس خاچاطور کساراتسی وجود دارد. او اسقف اعظم ارامنه بوده است. سایر تندیس‌ها نیز همگی جزو مشاهیر ارامنه بوده‌اند. به‌عنوان مثال تندیس بارویر سواگ، یکی از شعرای نامی ارامنه نیز در این میان وجود دارد.

  • داستان مجسمه مرد ایستاده در ورودی کلیسای وانک اصفهان

در بین مجسمه‌ها و تندیس‌های کلیسای وانک، مجسمه‌ای بزرگ و تمام‌قد به چشم می‌خورد. این مجسمه در میدان اصلی و رو‌به‌روی کلیسا قرار دارد. این مجسمه عجیب، توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند. مجسمه‌ای که درباره آن صحبت می‌کنیم، به خاچاطور کساراتسی، اسقف اعظم ارامنه در بین سال‌های 1620 تا 1646 تعلق دارد. او مؤسس اولین چاپخانه در ایران است. بر اساس اسناد تاریخی، وی قدرت و نفوذ بسیاری در بین ارامنه داشت و خدمات ارزنده‌ای را به این نسل ارائه کرد. به همین خاطر می‌توانیم شاهد حضور مجسمه بزرگ و تمام‌قد او در میدان و رو‌به‌روی کلیسا باشیم. این مجسمه در یک دست چند جلد کتاب و در دست دیگر ابزاری کوچک دارد که نشان‌دهنده صنعت چاپ کتاب است.

  • نوشته روی تار مو

در بخش موزه کلیسای وانک، یک اثر بسیار عجیب و منحصر‌به‌فرد وجود دارد. این اثر تار مویی است که به یک دختر 18‌ساله تعلق دارد. روی این تار مو، جمله‌ای از تورات با قلمی از الماس نوشته شده است. واهرام هاکوپیان نام هنرمند ارمنی است که در سال 1974 توانست این اثر را خلق کند. سپس در سال 1975 این اثر حیرت‌آور را به موزه کلیسای وانک اهدا کرد. جالب است بدانید که برای دیدن این نوشته روی تار مو، فقط باید از میکروسکوپ استفاده کرد! نوشته روی تار مو به شرح زیر است:

به جهت دانستن حکمت و عدل و برای فهمیدن کلمات فطانت.

درباره برج های کلیسای وانک

  • برج اول یا همان برج ساعت

برج ساعت یا همان برج ناقوس، اولین برجی است که به‌محض ورود به کلیسای وانک با آن رو‌به‌رو خواهید شد. این برج سه طبقه دارد و در طبقه دوم آن یک ساعت بزرگ به چشم می‌خورد. این ساعت 300‌کیلوگرم وزن دارد و اهدایی از جانب ماردیروس گوورک هوردانانیان است. او در سال 1931 و پس از مرگ برادرش، این ساعت را به یادبود او ساخت و به کلیسای وانک اهدا کرد. این ساعت دارای 4 صفحه فولادی است و سه وجه آن در ستون قرار دارند.  ساعت‌های این برج هم‌زمان با برج ناقوس به صدا در می‌آیند و نوای آن‌ها در تمامی محله جلفا به گوش می‌رسد. برج ناقوس کلیسای وانک 38 سال بعد از ساختمان اصلی به‌دست هوانجان جمالیان ساخته شده است. زیر این ناقوس، آرامگاه یک سرباز ارمنی و یک پیشوای دینی قرار دارد. در کنار ناقوس نیز کتیبه‌ای آبی رنگ وجود دارد که به زبان ارمنی روی آن نوشته شده است.

  • برج دوم

عکس برج ناقوس در کلیسای وانک

برج دوم این کلیسا نیز برج ناقوس است. این برج بر بام کلیسای وانک و روی فارز ورودی، بین دیوار غربی و گنبد کلیسا قرار دارد. این برج را برج دوم یا همان برج ناقوس می‌نامند. این برج فضایی مربعی‌شکل در حدود 8 مترمربع را به خود اختصاص داده است و حدود 2.75 متر طول دارد. در نقطه تلاقی هر دو ضلع این برج، یک ستون آجری با ارتفاع 3 متر قرار دارد. همچنین از یک تیرک چوبی 2.5‌متری برای استحکام بیشتر برج استفاده کرده‌اند.

درباره کتیبه های کلیسای وانک اصفهان

  • کتیبه اول

کتیبه اول این کلیسا روی برج ساعت قرار دارد. این کتیبه از جنس سنگ مرمر است و این متن بر روی آن به چشم می‌خورد:

این برج و ساعت آن را ماردیروس گوورگ هوردانانیان در سال ۱۹۳۱ میلادی به یادبود برادر مرحومش که در سال ۱۹۲۴ میلادی فوت کرده ساخته و هدیه کرده است.
  • کتیبه دوم

در سردر ورودی غربی کلیسا، کتیبه‌ای از جنس کاشی به‌رنگ آبی لاجوردی و خطی طلایی به چشم می‌خورد. روی این کتیبه متنی به شرح زیر نوشته شده است:

کلیسای وانک آمنا پرگیچ در سال ۱۶۵۵ میلادی در زمان پادشاهی شاه عباس دوم و جاثلیقی «فیلیپوس» و پیشوائی خلیفه «داوید» و به یاری مردم خیر جلفا شروع شد و در سال ۱۶۶۴ میلادی به پایان رسید. ثواب عباداتی که در این کلیسا انجام می‌شود، نصیب آن‌هایی که در قید حیاتند یا در گذشته‌اند شود.
  • کتیبه سوم

در سردر ورودی کلیسای وانک، کتیبه‌ای قدیمی به چشم می‌خورد. این کتیبه نشان‌دهنده قدمت این کلیسا است. روی این کتیبه، متن زیر نوشته شده است:

وانک آمنا پرکیچ و مقر اسقف اعظم ارمنیان ۱۶۰۶ میلادی
  • کتیبه چهارم

در سمت راست برج ناقوس، کتیبه‌ای دیگر به‌رنگ آبی و پوشیده از سنگ‌های صلیبی وجود دارد. روی این کتیبه به زبان ارمنی نوشته‌های مختلف حکاکی شده است. این کتیبه در زبان ارمنی به نام خاج کلیم معروف است.

گنبدهای کلیسای وانک

عکس گنبدهای کلیسای وانک

کلیسای وانک دارای دو گنبد کوچک و بزرگ است. گنبد کوچک آن بالای سالن و در محل تجمع مردم قرار دارد. گنبد بزرگ بر فراز محراب اصلی کلیسا ساخته شده است. بعد ورود به کلیسا، در بخش غربی آن شاهد ستون‌هایی مربعی‌شکل با طاق‌نماهای بلند خواهید بود. گنبدهای کلیسا روی همین ستون‌ها و طاق‌نماها بنا شده‌اند.

امکانات رفاهی کلیسای وانک

کلیسای وانک دارای امکانات رفاهی و خدماتی کافی است. در چند گوشه از محوطه کلیسا، می‌توانید برای استراحت روی صندلی‌های فلزی بنشینید. همچنین در کنار بنای یادبود شهدای ارامنه، سرویس بهداشتی و آبخوری برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. برای تهیه بلیط ورودی، باید به گیشه‌ای که در راهروی ورودی قرار دارد مراجعه کنید. همچنین در بخش‌های مختلف کلیسا، تابلوهای راهنما شما را به‌سمت مسیر درست بازدید هدایت می‌کنند. کارکنان موزه نیز با آرامش کامل پاسخ‌گوی سؤالات بازدیدکنندگان هستند.

جاهای دیدنی نزدیک به موزه کلیسای وانک

  • زاینده‌رود؛
  • سی و سه پل؛
  • پارک نژوان؛
  • پل خواجو؛
  • بوستان سعدی.

بهترین زمان بازدید از موزه کلیسای وانک

عکس بهترین زمان بازدید از موزه کلیسای وانک

اصفهان شهری کویری است. این شهر تابستان‌های گرم و زمستان‌هایی سرد دارد. پس در تابستان بهتر است بعدازظهر و در زمستان هنگام ظهر از این کلیسا دیدن فرمایید. در فصل بهار هوای اصفهان بسیار مطبوع است و محدودیت زمانی شامل حال شما نمی‌شود. پس در هر زمان که بخواهید می‌توانید از این کلیسای زیبا دیدن کنید. در پاییز نیز بهتر است پیش از ظهر سری به این کلیسا بزنید؛ زیرا بعدازظهر هوا به‌تدریج سرد می‌شود.

مسیر دسترسی به کلیسای وانک

روش‌های مختلفی برای دسترسی به کلیسای وانک وجود دارد؛ اما سرراست‌ترین مسیر از خیابان حکیم نظامی است. پس می‌توانید خودتان را ابتدا به خیابان حکیم نظامی برسانید. همین طور که از جنوب به‌سمت شمال حرکت می‌کنید، در سمت راست خود با ورودی خیابان کلیسای وانک رو‌به‌رو خواهید شد. البته باید توجه داشته باشید که این مجموعه فاقد پارکینگ اختصاصی است. پس برای یافتن جای پارک خودروی خودتان یا باید به کوچه‌های اطراف سر بزنید یا کوچه کلیسا را تا انتها پیش بروید. در انتهای این خیابان، چند پارکینگ خصوصی وجود دارند که با دریافت هزینه‌ای معقول، می‌توانید خودروی خودتان را در آنجا پارک کنید.

ایستگاه مترو سی و سه پل در فاصله 2.5کیلومتری از کلیسای وانک قرار دارد. پس می‌توان گفت که نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به کلیسا محسوب می‌شود. اگر بخواهید از این ایستگاه پیاده خودتان را به کلیسا برسانید، حدود 20 دقیقه در راه خواهید بود. فقط توجه داشته باشید که از درب جنوب‌شرقی مترو خارج شوید و به‌سمت کلیسا حرکت کنید. در طول خیابان حکیم نظامی نیز چند ایستگاه اتوبوس وجود دارد. پس با اتوبوس نیز می‌توانید خودتان را به این کلیسا برسانید.

هزینه بازدید10هزار تومان
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت 8:30 صبح تا 13:30 بعدازظهر و از ساعت 16 تا 18:30 عصر
روزهای تعطیلدر تعطیلات رسمی، روز اول نوروز و مناسبت‌های معروف ارامنه کلیسا تعطیل است
شماره تماس03136243471
آدرساصفهان، محله جلفا، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره کلیسای وانک چیست؟ به نظر شما اهمیت این کلیسا در بین جاهای دیدنی اصفهان چقدر است؟ آیا می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی استان اصفهان دانست؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

کلیسای وانک در آدرس اصفهان، محله جلفا، خیابان نظر شرقی، کوچه کلیسای وانک قرار دارد.

هزینه بازدید از این کلیسا 10هزار تومان است.

همه‌روزه از ساعت 8:30 صبح الی 13:30 بعدازظهر و از ساعت 16 الی 18:30 عصر

کلیسای وانک در تعطیلات رسمی، روز اول نوروز و مناسبت‌های معروف ارامنه تعطیل است.

ایستگاه مترو سی و سه پل با فاصله 2.5کیلومتر، نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به کلیسا محسوب می‌شود.

خیر، این مجموعه فاقد پارکینگ اختصاصی است؛ اما در نزدیکی آن چند پارکینگ خصوصی وجود دارد.

5/5 (2 نظر)
6 نظرات
  1. نرگس می گوید

    من و دوستم شب کریسمس رفتیم اینجا. موزه رو بسته بودند و اتاق عبادت هم بسته بود. فقط یه اتاق باز بود. تزیینات خیلی خوبی داشت. برای عکاسی خیلی بینظیر بود. البته این ایام خیلی شلوغ میشه ولی بازم ارزش دیدن داره چون خیلی قشنگ میشه. بابانوئل هم میاد باهاتون عکس می گیره. اصلا شب کریسمس خیلی محله جلفا قشنگه.

    1. بانو تقیان می گوید

      نرگس عزیز، ممنونیم بابت انتقال تجربه‌تون. خیلی خوب بود.

  2. زهرا می گوید

    محله جلفا جدای از کلیسا ، به تنهایی هم خیلی زیبا هست ، بخصوص نزدیک سال نو میلادی حال و هوای اونجا خیلی دیدنی میشه ، اگه اهل خوردنی های خوشمزه هم هستید ، پیشنهاد میکنم از دونات های جذاب و بامزه نزدیک کلیسا هم بچشید ، یه قدمی هم تو کوچه ها بزنید و از قشنگی هاش لذت ببرید .

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم زهرای عزیز بابت توضیحات خوبی که دادید.

  3. سحر می گوید

    متاسفانه شمع خانه را بستند من همیشه به قصد روشن کردن شمع میرم اما این مکان رو بستند جای تاسف دارد.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام سحر عزیز، ممنونیم برای اطلاعاتی که گذاشتید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.