بازار سنتی سرپوشیده بم | هم فال، هم تماشا

0

بازار بم داستان‌ها در دل دارد. آنچه امروز به‌عنوان بازار سنتی سرپوشیده بم می‌شناسیم، بنایی است که از ویرانه‌های بعد از زلزله، بازسازی شد و دوباره جان گرفت. بیایید به بم، سرزمین کویر، کوهستان، نخلستان‌، خشت و گِل، خرما و ابریشم برویم و از بازار آن سر در بیاوریم.

بازار سرپوشیده بم کجاست؟

این بازار یکی از جاهای دیدنی بم است که در خیابان آیت‌الله کاشانی قرار دارد. شهرستان بم که مرکز شهرستانی هم‌نام خودش است، در جنوب شرق ایران و در استان کرمان قرار دارد. با تهیه بلیط هواپیما بم، می‌توانید خودتان را برای پرواز به‌سوی این شهر کهن آماده کنید.

قدمت بازار بزرگ بم | از روزگاران دور تا امروز

عکس قدمت بازار بزرگ بم

از آنجایی که شهر بم، از لحاظ تجاری، موقعیت جغرافیایی مطلوبی داشت و در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته بود، احوال بازرگانی و اقتصادی آن بر وفق مراد بود. بم، شهری تاریخی است و می‌دانیم که در آن، بناهای مهمی از دوره ساسانیان به جای مانده است. بازار های قدیمی نیز از حکومت‌ها، سلسله‌ها و دوره‌های مختلف به امروز رسیده‌اند. محله بازار بم از بازارهای متنوعی تشکیل شده است که مربوط به دوران تاریخی مختلف (صفویه، زندیه، قاجار، پهلوی) است. بناهای تاریخی زیادی در بم وجود دارد که از سلسله صفوی به یادگار مانده‌اند. همه ما می‌دانیم که دوران صفوی دوره درخشان معماری و شهرسازی بود. بازار سرپوشیده بم یکی از مجموعه‌های بازار بم است که در بازسازی آن، به حفظ شکل سنتی توجه شد.

معرفی بازار بم | در کوچه‌پس‌کوچه‌های بازار

هنر، سنت و فرهنگ را در راه‌ها و حجره‌های بازارهای سنتی بجویید. این بازار هم برای اهالی شهر و هم برای مسافرانی که به دنبال سوغات می‌گردند، مناسب است. این منطقه، یکی از جاهای دیدنی بم محسوب می‌شود. ناگفته نماند که مرمت برخی از بازارهای بم همچنان ادامه دارد. منطقه بازار مرکز شهر بم، به‌طور کلی از چند بازار تشکیل شده است که در نزدیکی هم قرار دارند و بازار سرپوشیده نیز بخشی از آن است. در این بازار انواع مغازه‌ها و فروشگاه‌ها، از عطاری و لحاف‌دوزی و مسگری تا لباس‌فروشی و صنایع‌دستی و طلافروشی به چشم می‌خورد.

جاهای دیدنی نزدیک بازار سرپوشیده بم | دیدنی‌های این حوالی

با سفر به بم می‌توانید از جاذبه‌های این شهر تاریخی دیدن کنید. به بازار بم که رفتید کل محله را بگردید. از این بخش سفر به‌تمامی استفاده کنید و حتماً سراغ سایر جاهای دیدنی بم نیز بروید.

  • مرکز خرید اطلس

نمای مرکز خرید اطلس، سازگار با بافت شهر است. این مجموعه چهار طبقه دارد و فضای داخلی، به سبکی مدرن ساخته شده است. مرکز خرید اطلس از امکانات رفاهی جذابی نیز برخوردار است.

  • قیصریه زرتشتیان

قیصریه زرتشتیان، از حجره‌ها و دالان‌ها تشکیل شده است. میراث فرهنگی در حال بازسازی بخش‌های مختلف این بازار تاریخی است.

  •   امامزاده اسیری

از اماکن زیارتی مهم شهر بم است. امامزاده اسیری در مرکز شهر بم قرار دارد.

  •  کارخانه حناسایی

کارخانه حناسایی در دوره اول حکومت پهلوی در شهر بم احداث شد. این کارخانه حناسایی یک محل تاریخی دیدنی است.

فعالیت بازار سنتی سرپوشیده بم | رستاخیز پس از زلزله

بعد از زلزله سال ۱۳۸۲بسیاری از بناها، از جمله این بازار، تخریب شدند. این بنایی که اکنون وجود دارد، بر ویرانه‌های بنایی کهن ساخته شد و سعی شد تا به حال‌و‌هوای قدیمش نزدیک باشد. این بازار سرپوشیده راه‌اندازی شده‌ است و دادوستد در آن‌ صورت می‌گیرد.

بهترین زمان بازدید | فرصت خوب دیدار

اوایل فصل بهار، مناسب‌ترین زمان برای سفر به بم است. بعضی روزهای تابستان هوا بسیار گرم می‌شود و به همین شدت، در زمستان‌ دمای هوا کاهش می‌یابد. زمان‌های خنک‌تر سال و اوایل بهار هوا مساعدتر از همیشه است.

 

 مسیر دسترسی به بازار بزرگ بم | به سوی دکان‌های شهر

اگر به قسمت جنوب شرقی شهر کرمان بروید، از جاده بم – کرمان به مقصدتان خواهید رسید. فاصله کرمان تا بم چیزی حدود ۱۹۵ کیلومتر است. به خیابان آیت‌الله کاشانی شهر بروید و بازار را در دل شهر بیابید. برای رسیدن به مقصد، این امکان را هم دارید که از قطار یا اتوبوس استفاده کنید. با خرید بلیط قطار بم یا خرید بلیط اتوبوس بم یک سفر زمینی را تا این شهر تجربه کنید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعات بازدیدتابستان ۹ تا ۲۱
زمستان ۹ تا ۲۰
آدرساستان کرمان، شهر بم، خیابان آیت‌الله کاشانی

بازارها برای خیلی از افراد، قسمت دوست‌داشتنی سفر هستند. اگر بافت سنتی هم چاشنی آن شود حس‌و‌حال خوبی خواهد داشت. این بار در ره بال آسمان از بازار بم گفتیم. مشتاق خواندن نظرها و تجربه‌های مفیدتان هستیم.

استان کرمان، شهر بم، خیابان آیت‌الله کاشانی

فاصله تقریبی این دو شهر، ۱۹۵ کیلومتر است.

خیر؛ در این بازار از لوازم آشپزخانه گرفته تا پوشاک، به فروش می‌رسد.

بله؛ شما با رفتن به مرکز شهر می‌توانید از سایر نقاط دیدنی اطراف بازار نیز دیدن کنید.

3.7/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.