راهنمای سفر به اقلید | سفر به ششمین شهر مرتفع دنیا

5

استان فارس را می‌توان یکی از زیباترین استان‌های ایران دانست. هر وجب از خاک این استان شما را به نوعی خاص شگفت‌زده می‌کند. امروز قصد داریم تا درباره شهر زیبای اقلید، یکی از زیباترین شهرهای استان فارس آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.
برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی شیراز، روی لینک زیر کلیک کنید:
جاهای دیدنی اطراف شیراز

اقلید کجاست؟

اقلید کجاست؟ یکی از شهرهای شمالی استان فارس و مرکز شهرستان اقلید است. این شهر در فاصله 250کیلومتری اصفهان، 250کیلومتری شیراز، 200کیلومتری یزد و 160کیلومتری یاسوج قرار دارد.

طبیعت اقلید

عکس طبیعت شهرستان اقلید

همان طور که در تیتر مقاله اشاره کردیم، اقلید ششمین شهر مرتفع کشور و دومین شهر مرتفع استان فارس به حساب می‌آید. این شهر در مناطق کوهستانی واقع شده است و آب‌وهوای سرد و خشک دارد. در این منطقه می‌توانیم شاهد رودهای خروشان، صخره‌های عظیم، دشت‌های سرسبز و دامنه‌های پوشیده از گیاهان دارویی باشیم. این شهر در ارتفاعات رشته‌کوه‌های زاگرس قرار دارد.

تنگ براق، دریاچه سد ملاصدرا، تفرجگاه قدمگاه، باتلاق گور بهرام و منطقه بصیران جزو زیباترین جاهای دیدنی اقلید به حساب می‌آیند. در این منطقه می‌توانید شاهد حیوانات متعدد همانند قوچ باشیم. البته متأسفانه شکار غیرقانونی، آسیب بسیاری به این حیوانات زیبا و دوست‌داشتنی وارد کرده است. از‌این‌رو مناطقی را به‌عنوان مناطق حفاظت‌شده در نظر گرفته‌اند.

عکس حیوانات طبیعت اقلید

به‌صورت کلی می‌توان گفت که مردم شهر زیبای اقلید، در تعامل کامل با طبیعت به زندگی خود ادامه می‌دهند. مردم محلی به حیوانات و طبیعت احترام می‌گذارند. از‌این‌رو طبیعت اقلید بسیار بکر و دوست‌داشتنی باقی مانده است. زمانی که یک کوله‌پشتی بردارید، بند کفش‌های خود را محکم کنید و به دل طبیعت بزنید، می‌توانید ده‌ها گونه مختلف حیوان، صدها گونه گل و گیاه و درختان زیبای سرمادوست را در مسیر خود مشاهده کنید. از‌این‌رو اقلید یکی از مناطق مناسب برای کوهپیمایی در طبیعت به حساب می‌آید. هوای منطقه بسیار پاک است و همیشه باد با سرعت فراوانی جریان دارد.

بهترین زمان سفر به اقلید

اقلید در ارتفاع 2،300متری از سطح دریا قرار دارد. این شهر جزء مناطق کوهستانی و بسیار مرتفع کشور به حساب می‌آید. پس می‌توان انتظار داشت که زمستان‌های سرد و یخبندان‌های طولانی را تجربه می‌کند. البته جالب است بدانید این شهر آب‌وهوای سرد و خشک دارد. از‌این‌رو حتی در زمستان نیز خبر چندانی از بارش برف نیست. در طول زمستان، کمترین هوا به منفی 22درجه سانتی‌گراد می‌رسد. حتی تصور این دما هم باعث می‌شود تا سرما را در مغز استخوان خود احساس کنیم! در عین حال بیشترین دمای هوای این شهر در طول تابستان به 37 درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

پس می‌توانید حدس بزنید که در طول زمستان و حتی پاییز، اصلاً نباید فکر بازدید از این منطقه به سرتان بزند. از اوایل بهار هوا به‌تدریج گرم می‌شود. آفتاب با محبت گیاهان را نوازش می‌کند. شقایق‌های سرخ با احتیاج از خواب زمستانی بیرون می‌آیند، قولنج خود را می‌گیرند و به روی آفتاب می‌خندند. فصل بهار و مخصوصاً اردیبهشت ماه، بهترین زمان لذت‌بردن از زیبایی منطقه به حساب می‌آید. به وجود این، بسیاری از افراد فصل تابستان را بهترین زمان سفر به اقلید می‌دانند؛ زیرا در این فصل اصلاً خبری از سرما نیست و می‌توانید با آرامش از گرمای حاصل از تابش آفتاب روی پوست خود لذت ببرید.

جاهای دیدنی اقلید

جاهای دیدنی اقلید یکی‌دو تا نیستند. این شهر از یک سو، طبیعت جذابی دارد و از سوی دیگر رد پای تمدن‌های باستانی در آن دیده می‌شود. به همین دلیل هم شهری پر از عجایب گوناگون و زیباست.

  • تنگ براق

عکس طبیعت تنگ براق

به تصاویر این تنگه نگاه کنید. مطمئن هستم که اگر این عکس را به شما هم نشان دهند، تصور کنید که تصویر متعلق به جایی در نزدیکی جزایر کارائیب قرار دارد. متأسفانه بسیاری از ما، حتی از وجود چنین جاذبه‌های طبیعی زیبایی نیز اطلاع نداریم. تنگ براق یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اقلید به حساب می‌آید. در این منطقه چندین و چند آبشار خروشان و جاری وجود دارد که از بین صخره‌های عظیم بیرون می‌زنند.

عکس زیبایی‌های طبیعی تنگ براق

این تنگه در ارتفاع 1،940متری از سطح دریا واقع شده است و ارتفاع دیواره‌های آن در برخی مناطق به حدود 300 متر نیز می‌رسد. در سمت چپ دیواره‌ها، غاری زیبا و آهکی وجود دارد که البته دسترسی به آن کمی دشوار است. آبشار تنگ براق حدود 40 متر ارتفاع دارد و چندین و چند حوضچه مختلف را پر از آب می‌کند. آب آبشار بسیار سرد است و برای رفع خستگی جان می‌دهد. در طول تابستان این تنگه بسیار شلوغ می‌شود و آب‌تنی در آن روحتان را تازه می‌کند.

  • دریاچه سد ملاصدرا

عکس دریاچه سد ملاصدرا

دریاچه سد ملاصدرا یکی دیگر از جاهای دیدنی اقلید به حساب می‌آید. این سد یکی از پرآب‌ترین سدهای تمام استان فارس به حساب می‌آید. سد ملاصدرا کمی بالاتر از سد درودزن و روی رودخانه تنگ براق در فاصله 9کیلومتری تنگ براق قرار دارد؛ پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید و در طول یک روز از هر دو دیدن کنید. این دریاچه مصنوعی یک مکان عالی برای تفریح و پیک‌نیک‌های خانوادگی به حساب می‌آید. آبتنی‌، قایق‌سواری و ماهیگیری جزء تفریحاتی هستند که می‌توانید در این دریاچه تجربه کنید.

  • تفرجگاه قدمگاه

تفرجگاه قدمگاه یکی از زیباترین جاهای دیدنی اقلید به حساب می‌آید. در این تفرجگاه چشمه‌ای بزرگ و جوشان وجود دارد. این چشمه دائمی بوده و در هر فصل پرآب است. به یمن وجود این چشمه، منطقه به بهشتی زیبا تبدیل شده است. دشت‌های سرسبز، درختان بید مجنونی که انگار جلوی عظمت خداوند سر به سجده فرود آورده‌اند. پرندگانی که زیر گوشتان آواز می‌خوانند و پروانه‌هایی که ناگهان روی شانه شما می‌نشینند؛ همه از جاذبه‌های قدمگاه اقلید هستند.

این تفرجگاه دارای درختان کهنسالی است که انگار همانند مادربزرگی مهربان می‌خواهند برای شما قصه بگویند. در این منطقه چند اقامتگاه بوم‌گردی ساده و بدون آلایش نیز وجود دارد. البته در طول تابستان، برخی از مسافران در این منطقه کمپ می‌زنند. حضور در تفرجگاه قدمگاه باعث می‌شود تا روحتان آرامش بیشتری پیدا کند و از شر استرس و اضطراب راحت شوید.

  • باتلاق گور بهرام

عکس باتلاق گور بهرام

باتلاق گور بهرام نام یکی دیگر از مناطق و جاهای دیدنی اقلید است. این باتلاق در 55کیلومتری اقلید قرار دارد. شاید نام این باتلاق برای شما هم کمی عجیب باشد. در حقیقت برخی بر این باور هستند که گویا بهرام هنگام شکار، ناگهان در این مرداب می‌افتد و همین جا جان می‌بازد. از‌این‌رو آن را با نام باتلاق گور بهرام می‌شناسند. این باتلاق ظاهری بسیار زیبا دارد و طی سال‌های اخیر، تزئینات بسیاری به آن اضافه کرده‌اند. در حال حاضر این باتلاق به یکی از زیباترین جاهای دیدنی اقلید تبدیل شده است.

  • چشمه بالنگان

عکس چشمه بالنگان

در میان شهر زیبای اقلید، صدها چشمه کوچک و بزرگ از دل خاک بیرون می‌جوشند. این چشمه یکی از سرچشمه‌های رود کر محسوب می‌شود که در نزدیکی روستای حاجی‌آباد و آسپاس، از بخش سده اقلید قرار دارد. چشمه بالنگان از بن کوهی بسیار مرتفع به جوشش می‌آید و مستقیم مسیر خود را به‌سمت صد ملاصدرا ادامه می‌دهد. پس از آن، مسیر خود را به‌سمت سد درودزن ادامه می‌دهد و به دریاچه طشک می‌ریزد. مسیری که گفتیم، یکی از بهترین مسیرهای پیاده‌روی به حساب می‌آید. در طول این مسیر می‌توانید از تماشای مناظر خیره‌کننده و تماشایی لذت ببرید.

  • منطقه شکار ممنوع بصیران

عکس منطقه شکار ممنوع بصیران

در بخش‌های ابتدایی مقاله درباره حضور قوچ‌های بومی منطقه با شما صحبت کردیم. متأسفانه شکارچیان سنگ‌دل این حیوانات زیبا و باابهت را فقط به‌خاطر شاخ‌های زیبایشان شکار می‌کنند. شکار بی‌رویه این حیوانات زیبا، نسل آن‌ها را در خطر انقراض قرار داده است. واقعاً که انسان تا چه حد می‌تواند بی‌رحم و سنگ‌دل باشد. زمانی که تصاویر این منطقه را در اینترنت جست‌وجو کنید، با تصاویری رو‌به‌رو خواهید شد که شکارچیان با افتخار کنار قوچ‌های بزرگ و زیبایی ایستاده‌اند که شکارشان کرده‌اند. به همین دلیل هم هست که مدتی منطقه بصیران را به یکی از مناطق حفاظت‌شده تبدیل کرده‌اند.

عکس اهو منطقه شکار ممنوع بصیران

شکار در این منطقه ممنوع است و چند محیط‌بان در آن حضور دارند. در این منطقه می‌توانید شاهد انواع علف مار، خارشتر، گون، کما، میخک، لاله واژگون، پنیرک، کلاغک، شاتره، گل بنفشه و اسپند باشید. همچنین علاوه بر قوچ، آهو، پلنگ، خرگوش، گرگ، تشی، کفتار و پرندگانی همانند تیهو، کبک، سارگپه، دلیجه، بلدرچین، دم جنبانک، چاوک و پرندگان مهاجری از قبیل اردک، مرغابی و درنا در این منطقه زندگی می‌کنند.

تاریخچه اقلید

عکس مناطق کوهستانی اقلید

درباره تاریخ و قدمت دقیق اقلید، اطلاعات کاملی در دست نیست. البته با رجوع به کتب تاریخی و اسناد گذشته، می‌توان متوجه شد که در دوران پیش از اسلام نیز اقلید یک شهر آباد و بزرگ بوده است. حتی برخی دیگر قدمت این شهر را به دوران ساسانی نسبت می‌دهند. در هر صورت می‌توان گفت که این منطقه یکی از شهرهای باستانی به حساب می‌آید. با توجه به شرایط مناسب زندگی، طبیعی است که مردم آن را برای زندگی انتخاب کرده باشند. وجود مناطق کوهستانی باعث می‌شد تا مردم از شر حمله دشمنان در امان باشند. همچنین منابع آب کافی نیز شرایط را برای زندگی مطلوب می‌کرد؛ از‌این‌رو در ادوار مختلف تاریخ می‌توانیم شاهد جریان زندگی باشیم.

بناهای تاریخی و مذهبی اقلید

بناهای تاریخی اقلید یک پیام بزرگ برای بازدیدکنندگان دارند و آن اینکه روزگاری این سرزمین میزبان یکی از بزرگ‌ترین تمدن‌های تاریخ بوده است. در اداکه برخی از این بناهای ارزشمند را به شما معرفی می‌کنیم.

  • کتیبه و غار تنگ براق

در منطقه تنگ براق، می‌توانیم شاهد وجود کتیبه‌ای قدیمی باشیم که قدمت آن به دوران ساسانی باز می‌گردد. این اثر در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. کتیبه تنگ براق را در سال 1335 کشف کردند. این کتیبه به دو زبان پارتی و پهلوی نوشته شده است و در نزدیکی دهکده کوچیکی با نام دزکرد قرار دارد. این کتیبه را با نام کتیبه شاپور یکم می‌شناسند. در ابتدای این کتیبه، شاپور یکم، از پدر و اجداد خود نام می‌برد. سپس درباره تیراندازی وی صحبت به میان می‌آید و نهایتاً دعای خیر به جان شاپور یکم می‌کند.

  • تل باکون

تل باکون یکی دیگر از جاهای دیدنی اقلید به حساب می‌آید. این تل در استان فارس و نزدیکی تخت جمشید قرار دارد. بر اساس نظر کارشناسان، قدمت این تل به دوران باکون و لپوئی باز می‌گردد. یعنی می‌توان گفت که پیش از تاریخ نیز در این منطقه تمدن حضور داشته است! از این مکان آثار مختلف سفالی کشف کرده‌اند که جزء آثار بسیار باارزش تاریخی ایرانی به حساب می‌آیند. برخی از این آثار در موزه ملی کشور و برخی دیگر در کشورهای خارجی به نمایش گذاشته شده‌اند.

  • حوضچه و کتیبه دختر گبر

حوضچه و کتیبه دختر گبر را می‌توان جزء معروف‌ترین جاهای دیدنی اقلید دانست. در میان سنگ‌های این منطقه، گودالی به ارتفاع 30سانتی‌متر تراشیده شده است. روی جداره بیرونی یکی از اضلاع این گودال، کتیبه‌ای با خط شکسته به چشم می‌خورد. قدمت این کتیبه به دوران ساسانی باز می‌گردد. با ترجمه این کتیبه می‌توان متوجه شد که این گودال، آرامگاه و مقبره فردی بزرگ بوده است. بر اساس اسناد تاریخی، در ارتفاعات همین مناطق کوهستانی، حاکم اقلید زندگی می‌کرده است. گویا در روزهای عید و مخصوصاً عید نوروز، او این گودال که شباهت بسیاری به حوض دارد را پر از حنا می‌کرده و دختر حاکم به‌عنوان تبرک، این حنا را به مردم هدیه می‌داده است.

فرهنگ و هنر

بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن که در سال 1395 انجام شد، این شهر حدود 44هزار نفر جمعیت دارد. مردم اقلید به زبان فارسی صحبت می‌کنند؛ اما لهجه خاص و منحصر‌به‌فرد خود را دارند. فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم این شهر با فرهنگ ساکنان سایر شهرهای استان فارس تفاوتی ندارد. در حقیقت مراسم مهم مذهبی یا آیینی آن‌ها نیز همانند سایر شهرهای استان فارس برگزار می‌شود. مردم شهر مسلمان و اکثر شیعه هستند. زنان شهر اکثراً به تولید صنایع‌دستی و مخصوص فرش و گبه دست‌بافت مشغول هستند. بد نیست بدانید فرش و گبه‌های دست‌بافت این منطقه، جزو بهترین انواع فرش و گپه سنتی در تمام ایران محسوب می‌شود. مردان نیز در این شهر بیشتر به شغل باغداری، دامداری و زنبورداری مشغول هستند.

اقامت در اقلید

اقلید شهر نسبتاً کوچکی است. پس نباید انتظار حضور هتل‌های بزرگ و لوکس را در آن داشته باشید. با وجود این می‌توانید در سوئیت‌های شخصی، مسافرسراهای معمولی یا هتل‌آپارتمان‌های 3ستاره اقامت داشته باشید. حضور در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کمپ در مناطق طبیعی نیز گزینه‌ای عالی محسوب می‌شود.

رستوران در اقلید

  • رستوران کدبانو: بلوار فلسطین؛
  • فست‌فود خان سالار: بلوار شریعتی؛
  • فست‌فود اپل: امامزاده عبدالرحمان، بلوار مطهری؛
  • فست‌فود بل ویچ: چهاردانگه، خیابان امام خیمینی، بین امانی و آقاکه؛
  • کبابی امید:‌امامزاده عبدالرحمان، میدان مطهری، خیابان رضاییان.

سوغات اقلید

  • محصولات لبنی؛
  • فرش دست‌بافت؛
  • عسل کوهی؛
  • گپه سنتی.

مسیر دسترسی

همان طور که اشاره کردیم، این شهر در فاصله 250کیلومتری اصفهان، 250کیلومتری شیراز، 200کیلومتری یزد و 160کیلومتری یاسوج قرار دارد. فاصله این شهر تا تهران 700کیلومتر است. دسترسی به این شهر از اصفهان، شیراز، یزد و یاسوج امکان‌پذیر است. پس هر کدام را می‌توانید مبدأ حرکت خود قرار دهید. اقلید شهر کوچکی است. پس نباید انتظار وجود فرودگاه را در این شهر داشته باشید. اگر به‌دنبال تجربه سفر هوایی هستید، باید خودتان را به یکی از شهرهای اصفهان، یزد، شیراز و یاسوج برسانید و سپس از آنجا با اتوبوس به‌سمت اقلید حرکت کنید. البته بد نیست بدانید در همین چند سال گذشته، ایستگاه راه‌آهن اقلید که در خط راه‌آهن یزد قرار دارد، افتتاح شد. با وجود این، سفر با اتوبوس، ارزان‌ترین روش سفر به این شهر محسوب می‌شود.

خب دوستان عزیز و همراهان ره بال آسمان، نظر شما درباره سفر به اقلید چیست؟ آیا تا کنون از جاهای دیدنی اقلید بازدید کرده‌اید؟ به نظرتان زیباترین شهر استان فارس کدام است؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

اقلید یکی از شهرهای استان فارس است که در فاصله 250کیلومتری اصفهان، 250کیلومتری شیراز، 200کیلومتری یزد و 160کیلومتری یاسوج قرار دارد

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این شهر است.

ایستگاه قطار این شهر در بلوار راه آهن اقلید واقع شده است.

گبه و فرش دست‌بافت بهترین سوغات این شهر به حساب می‌آیند.

قدمت این شهر به دوران ساسانی باز می‌گردد.

استان فارس

5 نظرات
  1. محمد می گوید

    خیلی شهر قشنگیه با مردمان‌ خون گرم و دوس داشتنی،واسه تابستون عالیه

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. دقیقاً همین طوره که می‌فرمایید.

  2. امین می گوید

    بسیار قلم زیبایی به کار بردید

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم امین عزیز برای انرژی خوبی که به ما دادید و خوشحالیم که متن به دلتون نشسته.

  3. رضا تهرانی می گوید

    بخاطر آب و هوای کوهستانی این شهر مهمترین سوغات این شهر گردو هست که نسبت به کیفیت گردوهای شهرهای دیگه فوق العاده عالی هست؛
    چربی ارگانیک و خالص گردوی اقلید رو هیچ جا نمی تونید پیدا کنید حتی توی گردوهای دماوند یا تویسرکان یا جاهای دیگه؛ این چربی ارگانیک رو توی درست کردن خورشت فسنجون خیلی خوب می تونید ببینید که نیاز به استفاده از هیچ روغن دیگه ای نیست؛
    فرودگاه شمال فارس هم در فاصله ده کیلومتری اقلید در حال احداث می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.