معروف‌ترین کلیساهای ایران | از وانک زیبا تا قره کلیسای رمزآلود

2

از زمانی که بشر پا به کره خاکی گذاشت، سعی کرد با یک نیروی فراتر از خود ارتباط بگیرد و زندگی‌اش را بر اساس آن نیرو سمت و سو بدهد. به همین دلیل نیز در طول تاریخ زندگی بشر، هزاران پیامبر و فرستاده مختلف به سرتاسر دنیا رفتند و یک سبک زندگی به نام دین را به مردم آن دیار آموزش دادند. حالا که پیامبران نیستند، معابد و پیروانشان به نمایندگی از آن‌ها دین را تبلیغ می کننند. آتشکده های زرتشتیان، معابد بودا، مساجد مسلمانان، کلیساهای مسیحیان و غیره همه و همه نمادی از تلاش بشر برای جست‌وجوی نیروی ماورایی است. در ایران عزیز ما نیز چند کلیسای زیبا هست که خانه امن مسیحیان عزیز کشورمان بوده و هست. می‌دانید که تعداد کلیساهای ایران کم نیست؛ بنابراین نمی‌توان به تک‌تک آن‌ها پرداخت. کلیساهایی که در این مقاله قرار دارند، جزو مهم‌ترین کلیساهای کشور به حساب می‌آیند. هر کدام از این کلیساها در یک ویژگی منحصربه‌فرد هستند. برخی از آن‌ها دارای بافت تاریخی و قدیمی هستند و برخی دیگر جزو کلیساهای مقدس در بین مسیحیان به شمار می‌آیند. با این توضضیح در ادامه مهم‌ترین و زیباترین و معروف ترین کلیساهای ایران را به شما عزیزان معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران در پاییز، روی لینک زیر کلیک کنید:

فهرست مطالب

کلیسای بزرگ وانک اصفهان | یکی از زیباترین کلیساهای ایران

در ابتدای لیست معروف ترین کلیساهای ایران، قطعاً نام کلیسای وانک اصفهان می‌درخشد. این کلیسا را بی‌تردید می‌توان یکی از مهم‌ترین کلیساهای ایران دانست. کلیسای وانک جزو جاهای دیدنی اصفهان به حساب می‌آید و با نام «آمناپرکیچ» در تمام دنیا شناخته می‌شود. این کلیسا یکی از 13 کلیسای باقی‌مانده در محله جلفای اصفهان است. قدمت این کلیسا به سال 1606 میلادی باز می‌گردد. در دوران صفویه، ارامنه بسیاری به ایران و منطقه جلفای اصفهان مهاجرت کردند. بد نیست بدانید کلیسای وانک در ادوار مختلف، کاربری‌های متفاوتی داشته است. حتی در برهه‌ای از تاریخ، این کلیسا به یک بیمارستان برای ارامنه تبدیل شده بود.

در حال حاضر وانک یک کلیسای مهم در بین ارامنه و یک موزه بسیار زیبا برای گردشگران است. در بخش موزه کلیسای وانک اصفهان می‌توانیم از چندین و چند اثر تاریخی مختلف دیدن کنیم که ارزش بسیاری دارند. همچنین درباره نسل‌کشی ارامنه اطلاعات بیشتری به دست خواهید آورد. وانک یکی از مهم‌ترین و البته متفاوت‌ترین جاهای دیدنی اصفهان است. در بخشی از کلیسا ماشین‌های چاپ قدیمی، لباس بزرگان دین مسیحیت و آثار تاریخی دیگر به چشم می‌خورد. همچنین نقاشی‌های روی دیوار سالن اصلی کلیسا هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند. به همین دلیل هم هست که لقب زیباترین کلیسای ایران را از آن خود کرده است.

آدرس: اصفهان، خيابان نظر شرقی، محله جلفا، كوچه آلفرد

کلیسای تائدوس مقدس آذربایجان غربی | مهم‌ترین کلیسای جهان مسیحیت

کلیسای تائدوس مقدس یا همان قره کلیسا یکی از مهم‌ترین کلیساهای ایران به حساب می‌آید. این کلیسا را به‌عنوان مهم‌ترین کلیسای جهان مسیحیت می‌شناسند. خیلی جالب است با وجود آنکه اروپا را مهد مسیحیت می‌دانند؛ اما مهم‌ترین کلیسای جهان مسیحیت، در منطقه ماکو آذربایجان غربی قرار دارد. این کلیسا در کنار کلیسای زور زور و سنت استپانوس جزو مهم‌ترین کلیساهای ایران است. بر اساس اسناد تاریخی، تاتائوس یکی از حواریون حضرت مسیح این کلیسا را بنا کرده است. این کلیسا ظاهر بسیار زیبایی دارد و در طول تاریخ بارها و بارها آسیب‌های فراوان را به جان خریده است. به همین خاطر چندین مرتبه آن را بازسازی کرده‌اند. هنوز هم بسیاری از مراسم مهم مسیحیان منطقه در این کلیسا برگزار می‌شود.

کلیسای سنت استپانوس آذربایجان شرقی | کلیسایی مهم برای ارامنه

در کنار کلیسای وانک، کلیسای سنت استپانوس یکی دیگر از مهم‌ترین کلیساهای ایران به حساب می‌آید. این کلیسا ظاهری بسیار متفاوت دارد و با تماشای آن قند در دلتان آب می‌شود. شاید تماشای این کلیسا از دور یا حتی تماشای تصاویر آن، شما را به یاد قلعه‌های قدیمی اروپای شرقی بیندازد. این کلیسا بعد از قره کلیسا، دومین کلیسای مهم در بین ارامنه کشور به شمار می‌آید. کلیسای سنت استپانوس مقدس در شهرستان جلفا و استان آذربایجان شرقی و در جوار رودخانه ارس قرار دارد. برای بازدید از این کلیسای زیبا و قدیمی، باید خودتان را به دامنه‌های بلند و مرتفع ماغارد برسانید.

قدمت این کلیسا به سال 649 میلادی باز می‌گردد. برخی افراد ساخت این کلیسا را به اوایل دوران مسیحیت نسبت می‌دهند. برخی دیگر نیز معتقدند این کلیسا در سال 976 میلادی بنا شده است. به هر صورت نام این کلیسا را از نام یکی از حواریون و یاران حضرت عیسی برداشته‌اند. در سال 1245 هجری قمری، عباس میرزا، ولیعهد قاجار، قریه‌ای در دره شام و نزدیک این منطقه خریداری کرد و به کلیسا واگذار نمود. معماری این کلیسا به‌حدی خاص و منحصر‌به‌فرد است که شما را مات تماشا نگه می‌دارد. بسیاری از گردشگران به همین خاطر آن را یکی از زیباترین کلیساهای ایران می‌دانند.

آدرس: آذربایجان شرقی، ۱7‌کیلومتری غرب جلفا، ۳‌کیلومتری کرانه جنوبی رودخانه ارس

کلیسا زور زور آذربایجان غربی | از قدیمی‌ترین کلیساهای ایران

به تصویر بالا نگاه کنید. این کلیسای کوچک که بیشتر شبیه به یک اتاقک نگهبانی است؛ یکی از قدیمی ترین کلیساهای ایران به حساب می‌آید. کلیسای زور زور که با نام کلیسای مریم مقدس ماکو نیز شناخته می‌شود، یکی از کوچک ترین کلیساهای ایران به حساب می‌آید. این کلیسای زیبا و سنگی جزو جاهای دیدنی چالدران محسوب می‌شود. بد نیست بدانید کلیسای زور زور هم در فهرست آثار ملی هم در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. از‌این‌رو جزو آثار تاریخی مهم آذربایجان غربی به شمار می‌آید. این کلیسا در فاصله 12کیلومتری شمال‌غرب قره کلیسا و در نزدیکی روستایی با نام بارون قرار دارد. زور زور دقیقاً در دهنه دره‌ای جا خوش کرده که رودخانه زنگی‌مار از آن جاری می‌شود. گفتنی است که در مجامع جهانی، این کلیسا را نمادی از هم‌زیستی ادیان می‌دانند.

آدرس: آذربایجان غربی، شهرستان ماکو، ۱۲‌کیلومتری شمال غرب قره کلیسا، نزدیکی روستای بارون

کلیسای سرکیس مقدس تهران | بزرگ‌ترین کلیسای پایتخت

کلیسای سرکیس مقدس، بزرگترین کلیسای پایتخت است. این کلیسا در مرکز شهر تهران و ابتدای خیابان نجات الهی قرار دارد. این کلیسا یادگاری از دوران پهلوی به حساب می‌آید. کلیسای سرکیس مقدس هنوز هم مرکز امور ارامنه در ایران است و در بین مسیحیان اهمیت بسیاری دارد. اوژن آفتاندیلیان وظیفه طراحی این کلیسا را به عهده داشت و به‌خوبی از پس این وظیفه برآمد. طراحی نمای بیرونی این کلیسا بسیار عالی انجام شده است. وقتی از بیرون به نمای خارجی کلیسا نگاه کنید، عظمت آن را در وجود خود احساس خواهید کرد. فضای داخلی آن نیز بی‌نهایت زیبا و آرامش‌بخش طراحی شده است. وجود ستون‌های مرمری و نقاشی‌های هنرمندانه، فضای داخلی این کلیسا را به یکی از زیباترین کلیساهای ایران تبدیل کرده است.

آدرس: تهران، خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان نجات الهی

کلیسای کانتور قزوین | برج ناقوس روسی‌ها

قزوین یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید. در این شهر اتفاقات تاریخی بسیاری رخ داده است. زمانی که صحبت از جاهای دیدنی قزوین به میان می‌آید، باید یک لیست بلندبالا را آماده کرد. کلیسای کانتور یا همان برج ناقوس، یکی از جاهای دیدنی قزوین است که می‌توان آن را در بین زیباترین کلیساهای ایران نیز جای داد. این کلیسا ابعاد کوچکی دارد و در دوران اشغال ایران به‌دست روس‌ها، توسط دولت روسیه ساخته شده است. در بخش درب ورودی و روی دیوارها، نقش صلیب روسی به چشم می‌خورد. ظاهر این ساختمان کاملاً با معماری ایرانی تفاوت دارد. همین مسئله آن را به یکی از خاص‌ترین کلیساهای ایران تبدیل می‌کند. کانتور در زبان روسی به‌معنای مرکز یا مقر است. گویا در آن دوران مأموران روس در این مکان دور هم جمع می‌شدند.

آدرس: قزوین، خیابان طالقانی، خیابان دارایی، جنوب پارک مشاهیر (لاله‌ها)

کلیسای سنت ماری تهران | مریم مقدس تهرانی‌ها

کلیسای سنت ماری یا همان مریم مقدس، در کنار کلیسای سرکیس، یکی دیگر از کلیساهای مهم پایتخت است. این کلیسا در مرکز شهر و منطقه خیابان جمهوری تهران قرار دارد. بر اساس اسناد تاریخی، در سال 1324 خورشیدی، فردی با نام رومان عیسی یان، با هزینه شخصی این کلیسا را بنا کرد. این کلیسا را می‌توان اولین کلیسای جامع ارامنه در تهران دانست. کلیسای سنت ماری در بین سال‌های 1342 تا 1349، تنها کلیسای جامع تهران بود. هنوز هم بسیاری از مراسم مذهبی مسیحیان و ارامنه در این کلیسای بزرگ و زیبا برگزار می‌شود. بخشی از این کلیسا به موزه تبدیل شده و بازدیدکنندگان می‌توانند به‌صورت آزادانه از آن دیدن کنند. در این موزه وسایل بزرگان دینی، کتب دینی و انواع صلیب به نمایش گذاشته شده است.

آدرس: تهران، خیابان جمهوری اسلامی، خیابان میرزا کوچک خان جنگلی

کلیسای سورت گاراپت خوزستان | عبادتگاه مهاجران

در مناطق جنوبی کشور به‌ندرت شاهد حضور کلیساهای مختلف هستیم. کلیسای سورت گاراپت یکی دیگر از زیباترین کلیساهای ایران به حساب می‌آید. این کلیسا ظاهری بسیار بی‌نظیر و تماشایی دارد. در طول شب با نورپردازی خیره‌کننده، این کلیسا به یکی از زیباترین مناظر آبادان تبدیل می‌شود. بد نیست بدانید تا همین 50 سال پیش، بسیاری از کارگران کشورهای خارجی برای کار در آبادان حضور داشتند. به همین خاطر در شهر آبادان، یک کلیسا مخصوص ارامنه بنا شد. بد نیست بدانید که این کلیسا را هنوز هم با نام کلیسای ارامنه نیز می‌شناسند. این کلیسا در بین مسیحیان آبادان اهمیت بسیاری دارد و میزبان مراسم خاص ارامنه است.

آدرس: استان خوزستان، آبادان، ابتدای خیابان زند، جنب مسجد بهبهانی‌ها
  • کلیسای ننه مریم ارومیه | دومین کلیسای ساخته شده در جهان

کلیسای ننه مریم ارومیه یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ایران است. این کلیسا را با نام‌های دیگری همانند کلیسای حضرت مریم و کلیسای مارت مریم نیز می‌شناسند. برخی افراد بر این باور هستند که کلیسای ننه مریم یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان است. حتی برخی ادعا می‌کنند که بعد از کلیسای «بیت‌لحم» این کلیسا دومین کلیسای قدیمی جهان به حساب می‌آید. بنا به اظهارات باستان‌شناسان، قدمت این کلیسا به دوران ساسانی باز می‌گردد. البته برخی از باستان‌شناسان مدعی هستند که این مکان در ابتدا یک آتشکده بوده و بعدها آن را به کلیسا تبدیل کرده‌اند. نکته جالب اینجاست که کلیسای ننه مریم هنوز هم محل جلسات و مراسم مهم مسیحیان منطقه به شمار می‌آید.

آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان امام خمینی، خیابان خیام جنوبی، پشت کلیسای آنجلیک، کلیسای ننه مریم

کلیسای سنت ماری تبریز | مهم‌ترین کلیساهای آذربایجان شرقی

کلیسای سنت ماری یا همان مریم مقدس تبریز، یکی دیگر از مهم‌ترین کلیساهای استان آذربایجان شرقی به حساب می‌آید. این کلیسا حداقل 500 سال قدمت دارد و هنوز هم بسیاری از مراسم مهمه ارامنه و مسیحیان در این کلیسا برگزار می‌شود. این کلیسا در مقایسه با سایر کلیساهای ایران ظاهری بسیار ساده دارد. بر اساس اسناد تاریخی، این کلیسا را در دوران صفویه بنا کرده‌اند. البته برخی بر این باور هستند که بر اساس نوع معماری، این کلیسا به دوران ایلخانی تعلق دارد. حتی مارکو پولو نیز در سفرنامه خود و در مسیرش به‌سمت چین، به این کلیسا اشاره کرده است.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، تبریز، انتهای خیابان شریعتی (شهناز شمالی)، نبش میدان نماز

کلیسای سرخ آباد مازندران | اتاقکی کوچک در شمال ایران

کلیسای سرخ آباد یکی از معدود کلیساهای استان مازندران است که در منطقه سوادکوه قرار دارد. در بخش قبلی، ابعاد کلیسای زور زور را مشاهده کردید. شاید تصور کنید که آن کلیسا دیگر کوچکترین کلیسای ایران است. حال در این بخش قصد داریم تا شما را با کلیسای سرخ آباد آشنا کنیم که فقط یک اتاق بسیار کوچک است. حتی هیچ‌گونه میز و صندلی یا سکوی عشای ربانی در آن وجود ندارد. این کلیسا فقط مخصوص مهندسان ایتالیایی ساخته شده است که در دوران پهلوی برای ساخت راه‌آهن شمال به این منطقه آمده بودند. نوشته‌ای به زبان ایتالیایی در کنار سردرب کلیسا، مهر تأییدی بر این موضوع است.

آدرس: استان مازندران، سوادکوه، نیوز، زیرآب

کلیسای سنندج | ساده‌ترین کلیساهای ایران

کلیسای سنندج یکی از ساده‌ترین و بی‌آلایش‌ترین کلیساهای ایران به حساب می‌آید. قدمت این کلیسا به دوران قاجار بازمی‌گردد. درون کلیسای سنندج خبری از صندلی‌های چوبی اعلا، سکوی زیبا، ستون‌های مرمری یا نقاشی‌های هنرمندانه نیست. حتی به جای نیمکت‌های چوبی اعلا، صندلی‌های بسیار معمولی که در مدارس استفاده می‌شوند، در این کلیسا به کار گرفته شده‌اند. این کلیسا ظاهری بسیار ساده دارد و جزو مهم‌ترین کلیساهای سنندج است.

آدرس: استان کردستان، سنندج، محله اغازمان، خیابان نمکی، کوچه کلیسا

کلیسای هاکوپ اصفهان | خانه ساده ارامنه اصفهان

کلیسای مریم و هاکوپ یکی دیگر از مهم‌ترین کلیساهای شهر اصفهان است که در محله نو جلفا قرار دارد. قدمت این کلیسا به دوران صفویه باز می‌گردد. اگر به معماری این کلیسا دقت کنید، متوجه خواهید شد که شباهت خاصی به کلیساهای دیگر ندارد. در حقیقت معماری بیرونی این کلیسا بیشتر شبیه به مساجد ایرانی است. البته فضای داخلی آن را کاملاً بر اساس سبک معماری مسیحیت طراحی کرده‌اند. فضای داخلی کلیسا بسیار ساده و دور از هرگونه تجملات است. این کلیسا بعد از کلیسای وانک، یکی از کلیساهای مهم اصفهان به حساب می‌آید.

آدرس: اصفهان، محله نو جلفا، خیابان نظر شرقی، میدان بزرگ

کلیسای چوپان جلفا | جایی برای عبادت چوپانان

کلیسای چوپان را نیز باید در زمره کوچک ترین کلیساهای ایران قرار داد. این کلیسا در 5کیلومتری غرب شهر جلفا و ساحل ارس قرار دارد. کلیسای چوپان که با نام کلیسای ناخیرچی نیز شناخته می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای منطقه به حساب می‌آید. قدمت این کلیسا به حدود 500 سال پیش و قرن 16میلادی بازمی‌گردد. بر اساس برخی روایات تاریخی، این کلیسا را برای عبادت چوپانان ارامنه که در این منطقه حضور داشتند بنا کرده‌اند. در محوطه این کلیسا چند سنگ چلیپایی وجود داشت که برای محافظت بیشتر، آن‌ها را به تبریز منتقل کردند. بد نیست بدانید نام همین کلیسای کوچک و نقلی در فهرست میراث جهانی یونسکو و آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: آذربایجان شرقی، ۵‌کیلومتری غرب جلفا، ساحل رود ارس

كليسای حضرت شمعون غيور | تلفیقی از مسجد و کلیسا

تصویری از كليسای حضرت شمعون غيور

کلیسای حضرت شمعون غیور یکی دیگر از معروف ترین کلیساهای ایران است که در استان فارس و شهر شیراز قرار دارد. به تصویر بالا نگاه کنید. اگر این صلیب بالای گنبد قرار نداشت، آیا باور می‌کردید که این مکان کلیسا است یا تصور می‌کردید که یک مسجد است!؟ قدمت این مسجد به دوران پهلوی اول باز می‌گردد. وجود طاق ضربی آجری و اقتباس از سبک معماری ایرانی اسلامی، این کلیسا را به یکی از خاص‌ترین کلیساهای ایران تبدیل می‌کند. کلیسای حضرت شمعون غیور یکی از مهم‌ترین کلیساهای ارامنه و مسیحیان در شهر شیراز محسوب می‌شود. هنوز هم مسیحیان شیراز اکثر مراسم خود را در این کلیسا برگزار می‌کنند.

کلیسای سورپ مسروپ | گالری عکس‌های حضرت مسیح

کلیسای سورپ مسروپ یکی از کلیساهای اهواز محسوب می‌شود. این کلیسا در شهر اهواز قرار دارد و یکی دیگر از زیباترین کلیساهای ایران به حساب می‌آید. این کلیسا دارای ظاهری بسیار زیبا و معماری منحصر‌به‌فرد است. در طراحی نمای بیرونی از سنگ رنگ روشن استفاده کرده‌اند. در بخش داخلی نیز می‌توانیم شاهد نقاشی‌های زیبا و هنرمندانه از حضرت مسیح باشیم. کلیسای مسروپ مقدس مشهد از دیگر کلیساهای ایران است که با همین نام ثبت شده است.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، خیابان شهید مصطفایی، ابتدای خیابان موسوی

کلیسای ارامنه مریم مقدس | کلیسایی طناز در شیراز

کلیسای ارامنه مریم مقدس شیراز یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای شیراز است. قدمت این کلیسا به دوران شاه عباس دوم صفوی باز می‌گردد. در آن دوران جلفا شهری پررونق بود و ارامنه بسیاری در آن حضور داشتند. به همین خاطر این کلیسا برای ارامنه این شهر بنا شد. در حال حاضر بخش بیرونی کلیسا آسیب بسیاری دیده است و ظاهری بسیار ساده دارد؛ اما بخش داخلی آن بسیار زیبا و مجلل است.

آدرس: شیراز، کوی دربند مشیر، خیابان قاآنی، محله سنگ سیاه

کلیسای گریگوری همدان | بزرگ و زیبا

کلیسای گریگوری همدان با حدود 300 سال سن، یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای همدان به حساب می‌آید. این کلیسا دو بخش اصلی، یک سالن و یک کتابخانه دارد. کلیسای گریگوری همدان در سال 1392 یک بار به‌صورت کامل بازسازی شد و ظاهری بسیار زیبا و دوست‌داشتنی دارد.

آدرس: همدان، قسمت شرقی تپه هگمتانه، محله قدیم ارامنه

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره کلیساهای ایران چیست؟ به نظرتان زیباترین کلیساهای ایران کدام هستند؟ نظرات خود را درباره آن‌ها با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید.

کلیسای سرکیس مقدس بزرگترین کلیسای تهران است.

کلیسای زور زور و سرخ آباد جزو کوچکترین کلیساهای ایران محسوب می‌شوند.

کلیسای سنت استپانوس را می‌توان زیباترین کلیسای ایران دانست.

کلیسای زور زور، سنت استپانوس و قره کلیسا جزو مهم‌ترین کلیساهای ایران هستند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بعد از کلیسای بیت‌لحم، کلیسای ننه مریم قدیمی‌ترین کلیسای جهان است.

2 نظرات
  1. علی می گوید

    این سایت احتمالا به استانهای شمالغربی اختصاص داره و همه نظری رو از دیدگاه خودشون ثبت کردن تقربیا بیشتر کلیساهای ایران رو رفتم چون کارم عکاسیه و در ضمن پزوهش ..زیباترین و مهمترین کلیساهای ایران کلیساهای اصفهان هستن زیباترینشون که همون وانک هست که با پژوهشهایی که خوندم و نوشتم وانک زیباترین و مهمترین کلیسای ایرانه

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام علی عزیز. هدف این مقاله معرفی معروف‌ترین کلیساهای ایرانه. همه می‌دونیم که در بخش شمال غربی ایران، کلیساهای بیشتری وجود داره. راستی دفتر مرکزی این مجله در شهر مشهده. 🙂

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.